hypotheken
veilig vuur
NOSTALGIE
TE BOEK
auto-circus
van weleer
MARY
QUANT
van mini-rok
tot bedmode
w»m
§\:u
PZC/ vrijdagkrant 11
ÉÉN STAP IS VOLDOENDE
7,7
7-7
eretitel
monte carlo
bedmode
V
theelen van der weele
brochure
Turbulente tijden op het hypotheekrentefront. Binnen 1 week hebben
vrijwel alle geldverstrekkers de hypotheekrente met 0,2% a 0,3% ver
hoogd. Of hiermede de rust weer zal zijn weergekeerd is zeer onzeker. De
rente op de obligatiemarkt stijgt namelijk nog steeds.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
beta
rente
af-
rentepercentages
per
lings
vast
sluit-
met gemeente-
zonder gem.-
13 oktober 1987
wijze gedu-
provi- garantie
garantle
rende
sie in opgave werke-
opgave werke-
bank
lijk
bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
ABN
M/A
ljr
1.5
6,6
6,96
6,8
7.17
ABN
M/A
3 jr
1,5
7.0
7,39
7,2
7,61
ABN
M/A
5 jr
1,5
7,4
7,82
7,6
8,04
ABN
M/A
7 jr
1.5
8,15
7,9
8,36
ABN
M/A
10 jr
1,5
8.15
7,9
8.36
ABN
M/A
15 jr
1,5
8,0
8,47
8,2
8,69
Amrobank
M/A
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Amrobank
M/A
2 jr
1.5
6,8
7,17
7,0
7.39
Amrobank
M/A
5 jr
1,5
7,4
7,82
7,6
8,04
Amrobank
M'A
7 jr
1,5
7,7
8,15
7,9
8.36
Avista bank
M/A
variabel
1,5
6,6
6,06
6,8
7,17
Avista bank
M/A
ljr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Avista bank
M/A
2 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7.61
Avista bank
M'A
3 jr
1.5
7.2
7,61
7,4
7,82
Avista bank
M/A
5 jr
1,5
7,4
7,82
7,6
7.93
Bouwfonds (rentek.)M/A
variabel
1,5
6.7
7,07
6,7
7,07
Nederlandse
M'A
5 jr
1,5
7,2
7,71
7,4
7.92
Gemeenten
M'A
10 jr
1.5
7,6
8,14
7,8
8.36
Bouwf. Ned. Gem.
M'A
30 jr
1,5
8.3
8,90
8,5
9,12
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl.5
7,4
7,92
7,6
8,14
Centrale
M/A
2 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Volksbank
MA
5jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Direktbank
M'A
ljr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
NCB-bank
MA
3 jr
1
6,9
7.23
7,1
7.44
Direktbank
MA
5 jr
1
7.2
7,55
7,4
7,77
Grenswissel-
M'A
ljr
1
6.5
6,80
6.7
7,01
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
7.2
7,55
7,4
7,77
Grenswisselk.
HJA ljr
1
6,7
6.91
6.9
7,12
Grenswisselk.
HJA 5 jr
1
7,4
7.64
7.6
7,85
Lanschot/opstart
M'V
variabel
1,5
xxxxx
XXXXX
6,2
6,59
Van Lanschot
M/V
variabel
1.5
xxxxx
xxxxx
6,6
7,02
Van Lanschot
MV
ljr
1,5
xxxxx
xxxxx
6.7
7,13
Van Lanschot
M'V
2 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6.9
7,34
Van Lanschot
M'V
5 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
7.5
8,00
Lanschot/comf.
M'V
comf 5 jr.
1,5
xxxxx
xxxxx
7.1
7,56
NMB
M'A
ljr
1,5
6.6
6,96
6.8
7,17
NMB
M'A
3 jr
1.5
7,0
7,39
7.2
7,61
NMB
M'A
5 jr
1,5
7,4
7,82
7,6
8,00
NMB
M'A
7 jr
1.5
7.7
8,15
7,9
8,36
Postbank
M/A
2 jr
1
6,5
6,80
6.7
7,01
Postbank
M'A
5 jr
1
7,2
7,55
7,4
7,77
Postbank
M/A
7 jr
1
7,5
7.87
7.7
8,09
Rabobank
M/A
var./l jr.
1,25
6,5
6,83
6.7
7,04
Adviesrente
M'A
2/3 jr
1,25
7,1
7,47
7,3
7,69
Adviesrente
M/A
4/5 jr
1,25
7,3
7.69
7.5
7,90
Adviesrente
M'A
stabiel
1,25
7,7
8,12
7,9
6,9
8,31
Adviesrente
HJ/A var./ljr
1,25
XXX
XXX
7.15
Adviesrente
HJ/A 2/3 jr
1,25
XXX
XXX
7,5
7,78
Adviesrente
HJ/A 4/5 jr
1,25
XXX
XXX
7,7
7,99
Adviesrente
HJ/A
stabiel
1,25
XXX
XXX
8,1
8,35
Rabo
M/A
3 jr
1,5
7.1
7,50
7.3
7,71
Hypotheekbank
M/A
5 jr
1,5
7,3
7,71
7,5
7,93
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1,5
XXX
XXX
7.5
7,80
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1,5
XXX
XXX
7,7
8,01
Verenigde
M/A
Vfe jr
1
- 6,6
6,91
-6.8
7,12
Spaarbank
M/A
3 jr
1
6,6
6,91
6,8
7,12
Spaarbank
M/A
5 jr
1
7,1
7,44
7,3
7,66
Spaarbank
M/A
7 jr
1
7,5
7,87
7,7
8,09
Spaarbank
M'A
ideaalren. 1
7,0
7,34
7,2
7,55
Westl. Utr. (stand
M/V
ljr
1.5
6,6
7,12
6,8
7,34
(stand)
M'V
5 jr
1.5
7,4
7,99
7,6
8,21
(stand)
M/V
7 jr
1.5
7,4
7,99
7,6
8,21
(stand)
M/V
10 jr
1,5
7,8
8.43
8,0
8,65
(stand)
M/V
15 jr
1,5
op aanvraag
op aanvraag
(lage lasten) M/A
7 jr
1
7,6
7,96
7,6
7.96
(lage lasten) M/A
14 jr
1
8,1
8.49
8,1
8.49
(interim) M/V
ljr
1,5
XXX
XXX
6.8
7.34
4e kwartaal 1987
budget
KW/A
variabel
1,5
6,8
7,13
6,8
7,13
Woonfonds/aut.
M/V
variabel
1.5
6.4
6,80
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
M'V
ljr
1,5
6,5
6.91
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
M'V
2 jr
1,5
6.7
7,13
xxxxx xxxxx
Woonfonds Holl.
M/V
3 jr
1.5
7,1
7,56
xxxxx xxxxx
Woonfonds
M'V
5 jr
1.5
7,3
7,79
xxxxx xxxxx
Holland
M/V
10 jr
1.5
7.6
8,11
xxxxx xxxxx
Woonfonds/comf
M'V
comf/5jr 1,5
6,9
7,34
xxxxx xxxxx
Holland comf
M/V
comf'10jrl.5
7.3
7.79
xxxxx xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M'A
5/10 jr
7,5
7,76
7,5
7,76
Centraal Beheer
M/A
15/20 jr
-
7,9
8,19
7,9
8,19
NVL-maatschap.
M/A
5/10 jr
7.5
7,76
7.5
7,76
NVL-maatschap.
M'A
15/20 jr
-
7,9
8,19
7,9
8,19
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1.5
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
f\G 16 OKTOBER 1987
heeft minstens 10 jaar ge
buurd eer het idee uitge-
rfct ter tafel lag. Maar nu het
|in een fraaie groene stof-
ig eindelijk ter hand geno-
;an worden, zal menig au-
iets sneller gaan klop
je nostalgie van de races,
Jde brikken, de glanzende
jü !St de roemruchte namen,
ly's, de nachten van door-
n om een auto klaar te
I n, feestpartijen en vooral
I imeraadschappelijke met
omgaan. Het staat alle-
in 'Het Autocircus van
!r'.
Schade heeft het 20 jaar
>n al gezegd, je moet die
|tige autohistorie eens te
stellen. Begin 30-er jaren
II geveer de helft van de 50-er
daar gaat het om in dit
methetBourgondische ty-
(Jrol Schade als centrale fi-
|Hij deed in '32 mee aan de
•s van Le Mans met een Al-
■rnet compressor, een auto
de oorlog voor 3750,-van
id is gegaan. Nu staat hij in
»ldorf bij een vermogend
■n is inmiddels 400.000,-
e J iteur van het boek, schrij-
kenaar Jan Apetz zit al ras
praatstoel en verhaalt de
rootse gebeurtenis na de
pdi e, in een tijd waarin Euro-
langzaamaan in de auto
:t is in mijn jonge jaren nog
Hts bijzonders als je een auto
Is je dan ziet dat Carol met
'ord Stationwagon in '38
uid-Afrika naar Cairo rijdt,
meer om voor het blad Au-
jachtreportage te maken,
anten stonden er zogezegd
n, dat was pas het echte
uur. Hem ging geen zee te
niet na te volgen. Een kerel
len zeer groot postuur, een
irucht uit die tijd is de Bra-
Grensrit, een tocht van 900
ieter langs de grens over
neest barre weggetjes
met spekgladde klin-
is. „Als de honderden deel-
langs waren geweest
|e over de hele route uitla-
schokdempers, grilles,
lorden en noem maar op
de route vinden. Prachtig
"Uit diezelfde tijd dateert
santje Lek rit: „Vanaf de
'Kraantje Lek' bij
iendaal gaven de heren
Beels en Erens het
>ein voor deze rit die voer-
0()r de Bollenstreek en
het IJsselmeer".
j keer graaiden de deelne-
de routeformulieren van de
«fel en vlogen door de ra-
I "aar buiten. De buitendeu
ren stiekem op slot ge
ld. In '47 was het zo godver-
f koud dat ik met Böebie
Isma in een Morgan als be
jagen totaal verkleumd in
poort aankwam. Een ande-
lad.e
Ralley Monte Carlo '38
re keer reed Jan Hilarius de rit
uit met een Volkswagen die had
op de finish lijn wel kromme wie
len, geen schokbrekers en uit
laat meer. In een volgende editie
van de Kraantje Lek rit reed een
stel in een open Fiat van de dijk
af tegen een electriciteitspaal,
waardoor iedereen in de IJpol-
der een hele avond in het duister
zat".
Jan Apetz, zelf bepaald geen
sleutelaar, is een begenadigd
schrijver en tekenaar. Hij
schreef en ilustreerde onder
meer 'Grand Prix' en 'Moeder ik
ga te hard' en maakt nu heel ge
slaagde en levendige pastels van
historische momenten in de ra-
cerij. Ferrari, Jaguar, Mercedes-
Benz, Alfa Romeo, Fangio, May-
bauer, Moss, Mille Miglia, Monte
Carlo of Le Mans, allemaal au
to's, mensen en lokaties die hij
herkenbaar op het doek krijgt.
„Ik doe twee keer hetzelfde, zei
ik tegen mezelf. Als een verhaal
dan af was vroegen ze of ik er nog
lale stem en vermogend,
londe het landgoed 'De Ho-
ake' in Moergestel. Vanuit
achthut, het centrale punt
e Nederlandse autohistorie
et ware, organiseerde hij
dijk de vreselijkste ritten
hy's. Deze medeoprichter
de Pioniers Automobiel
was toentertijd een man
iaam en faam en als er een
werd gegeven door Carol
rerd dat met een hoofdlet-
geschreven".
even een toepasselijke cartoon
bij wilde maken. En die hele ra-
cerij begon me een beetje te ver
velen, met heren die in fabrieks
matige tijdbommetjes 2 tot 3 ton
per jaar verdienen op circuits
met een sfeer waar kraak nog
smaak aan zit. Dat hoeft voor
mij dus niet meer. Nu maak ik
deze dingen en zo knoeien we
maar aan".
De geschiedenis herhaalt zich
trouwens, want J an Apetz had in
de oorlog ook al gezien dat het
kunstzinnig vereeuwigen van de
circuit- helden lucratief was.
„Coureurs en knakworsten kwa
men in Hotel Riche op het feest
dat aan de races voorafging. En
Jantje had daar een kleine expo
sitie van zijn werk. Veel Duitse
officieren, ik herinner me de 'dic-
ke Bomber' nog als gisteren, die
kochten hun ingelijste idolen
maar wat graag". De meester
hand van tekenpen en penseel
heeft hij van zijn vader, die ge
lukkig ook nog gezegend was
met een grote dosis gevoel voor
avontuur. Daardoor laten de
jeugdjaren van Jantje een gou
den indruk achter.
„Wat dacht je, een pracht tijd. In
Velzen gingen ze met vakantie
naar Bakkum. Wij gingen, let
wel: met de auto, naar Venetië.
Een automobilist was in die ja
ren een soort eretitel en mijn ou
we heer maakte graag verre rei
zen. Hij had een Studebaker Big
Six met een dicky-seat, een ka--
non van een auto. In Indie, ik
ben in Batavia geboren, had de
ze geniale, losbollige, tekenaar,
constructeur en avonturier een
prachtige open Oldsmobile II.
Op een Harley Davidson had hij
een zeer speciale duozit met een
stuur gemaakt, om ma meer
houvast te geven". Al bladerend
in de fotalbums, met een vaal-
bruine gebatikte omslag, stui
ten we op een Cyclonette. Deze
driewielige auto met luchtge-
koelde motor op het voorwiel
was de eerste auto bij de familie
Apetz. Een zeer bijzonder mo
del, het enige nog bekende mo
del staat in het Automobiel Mu
seum in Raamsdonkveer.
De oorlog beleefde Jan Apetz als
redacteur bij het blad Motor.
„Piet Nortier heeft vier Leica's
versleten met het fotograferen
van gebouwen en dergelijke. Ik
sliep daar op een kamertje in de
Emmastraat en dan schoof er 's
nachts een snuiter in het zwart
gekleed naast je. Bij het krieken
van de dag was die weg, duide
lijk een koerier die de kleinbeeld
rolletjes naar het al bevrijde
zuiden bracht. Hele linke soep,
Nortier stond al gauw hoog op de
lijst van gezochte personen en
zat in het Buitenhof in Den Haag
onder een luik met een leven
groot pistool en een snor".
Na de ontmoeting met Maus
Gatsonides, waarvoor Apetz de
Gatso (een Nederlandse sport
auto) tekende, brak een tijd aan
waarin huize 'Chez Nous' van
Maus en zijn vrouw Cis het cen
trum voor autosportmensen
werd. „Maus had een 2 1/2 tons
Fordje verlengd en voorzien van
zwaardere veren, reed daarmee
in de oorlog met zwendelpapie-
ren over de Afsluitdijk, om eten
te halen. Iemand anders kreeg
het niet voor elkaar, hij wel. En
wat stond er op het onsterfelijke
bevrijdingsfeest in '45 voor de
deur? Een echte race-auto,
zoiets had niemand nog gezien.
Een oranje gespoten Grand Prix
Masserati 4CL met 16 klepper
motor. Erik Verkade, zoon van
de beroemde toneelspeler
Eduard, had dat ding laten in
metselen in een Italiaanse boer
derij en opgehaald met een aan
hanger notabene achter een Bu-
gatti. Hij reed die nacht waarin
we allemaal een flinke neut op
hadden, rondjes in de buurt van
het huidige circuit van Zand-
voort, dat ging toen nog langs de
Vijverhut en de hockeyclub".
„Die sfeer van toen tot een twin
tigtal jaren later, maak je niet
meer mee. In de 60-er jaren wa
ren voor mij de laatste leuke ra
ces", zegt de man die in '49 deel
nam aan de de Rally van Monte
Carlo. „Met een Skoda, waar
mee we een heel eind de zwart
beijzelde heuvelachtige wegen
achter Parijs opkwamen. Mijn
co-equipier Chris zag het op een
goed moment niet meer zitten
en barstte in tranën uit. Een
klap voor zijn kop met een fles
Perrier bracht hem tot bedaren
en ik reed het grootste stuk tot
een eind voor de finish. We haal
den het, werden 132e en laatste,
maar geclasseerd!"
In het boek 'Het Circus van Wel
eer' (uitg. Van Van/Zoeterwou-
de- Rijndijk) komt die sfeer van
de Nederandse autohistorie en-
zijn roemruchte deelnemers
goed beschreven terug. De foto's
zijn stük voor stuk smakelijke
platen en het geheel heeft een
nostalgisch komisch karakter.
Voor dit 136 pagina's tellende lu
xueus uitgevoerd boek moet
100,- worden neergeteld. Over
een paar jaar zal de oplage van
1000 stuks ongetwijfeld onder de
categorie 'collectors item' horen.
Bestellen kan alleen telefonisch
via 071-414101.
SIEM LEEUWENKAMP
Geometrie in 'Razzmatazz' inzet: detail dessin)
Mary Quant. Een naam die
bij vele herinneringen
oproept. Zij was het immers
die, eind jaren vijftigbegin
jaren zestig, de eerste
mini-rok in het straatbeeld
introduceerde. En zij was het
ook die de eerste 'kleurdoos'
met make-up op de markt
bracht. Doosjes waarin zich
een aantal make-upkleuren
bevonden. Dat was destijds
echt nieuw. Make-up werd
toen weinig gebruikt, laat
staan in meerdere kleuren
tegelijk. Mary Quant werd al
snel een begrip, en het bedrijf
Mary Quant Limited werd in
het leven geroepen. Naast
mode werden verder
ontwerpen gemaakt voor
interieur, woning- en
huishoudtextielaccessoires
in leer en kunststof, lingerie,
vrijetijdskleding en
regenkleding.
De Engelse ontwerpster werd
in 1943 in Londen geboren.
Haar ouders waren beide
onderwijzers, afkomstig uit
Wales. Nahaar lagere school
volgde Mary de opleiding
illustreren aan de Goldsmith's
School of Art in Londen. Zij
trad daarmee in de voetsporen
van haar ouders omdat zij daar
haar leraarsdiploma behaalde.
Maar het ontwerpersbloed
kroop waar het niet gaan kon
en al snel begon zij met het
ontwerpen van hoeden voor
een grootwarenhuis. Tijdens
haar leraarsopleiding
ontmoette Mary haar
'Metro'
Het hoofdkantoor van het
bedrijfis gevestigd in Londen.
Quant heeft sinds enkele j aren
ook een uitgebreide tax
free-collectie, die verkrijgbaar
is op alle grote vliegvelden in
de wereld. De collectie omvat
zonnebrillen, parera's, juwelen
en tassen. In Japan werden
onlangs 90 zogenaamde
colour-shops geopend. Daarin
vindt de consument
accessoires, beenwarmers,
badmode en cosmetica.
Sinds de jaren zeventig
beweegt Mary Quant zich op
het gebied van interieur en
bedmode. Tijdens de
Utrechtse beurs Inter Decor
werd vorige maand de
toekomstige echtgenoot
Alexander. Samen met hem
begon zijnadat ze een aantal
j aren hoeden had ontworpen,
'Bazaar' in Chelsea. Mary en
Alexander stapte in dit
'avontuur' met Archie McNair.
De kleding die in 'Bazaar' werd
verkocht, werd door Mary zelf
ontworpen en gemaakt. En dit
was het begin van Mary
Quants Limited.
Europese primeur gebracht
van de nieuwe lijn
slaapkamertextiel van Quant.
Deze collectie is vanaf
november verkrijgbaar in
grote warenhuizen in ons land.
Later wordt de collectie elders
in Europa gedistribueerd.
De bedtextiellijnin 100
procent katoen, is gebaseerd
op hedendaagse
kleurstellingen in
"Misty'
geometrische en moderne
bloemachtige ontwerpen.
Mary Quant legt het zo uit:
De collectie onderscheidt zich
in stijl en kleur en is afgestemd
op een naar leeftijd en smaak
gevarieerde groep van mannen
en vrouwen, met gevoel voor
het eigentijdse modebeeld".
De collectie die in ons land
wordt uitgebracht omvat
dekbedsets, hoeslakens en
lakensets met kussenslopen.
De verwerkte thema's zijn
'Razzmatazz',' Camden','
Metro',' Winchester',' Misty' en
'plain dyes' Bij het eerste
thema staat de geometrie
centraal, in pastel of donkere
tinten. Mannelijke
kleurstrepen met licht
etnische effecten in pastel of
blauw vormen 'Camden' en
strepen en onderbroken lijnen
in blauw of beige staan voor
'Metro'. Een wat oosterse sfeer
ademt 'Winchester' uit, met
een batik effect dat op een
gekleurde ondergrond een
bloemendessin completeert.
De huidige brushwork
techniek is verwerkt in een
modern bloemachtig ontwerp
in grijs of roze in het thema
'Misty'. De 'plain dyes' zijn
simpelweg effen gekleurde
hoeslakens die afgestemd zijn
op de rest van de collectie.
ANNEMAR1E ZEVENBERGEN
Praktische informatie over
dit onderwerp is te vinden in
twee pas verschenen info-
brochures. Het Nationaal
Brandpreventie Instituut en
de Stichting Consument en
Veiligheid hebben een bro- F
chure 'Brandveiligheid in j j
Huis' uitgegeven, waarin ^7 LJ
over kachels, haarden en l't
schoorstenen voorlichting j I
wordt gegeven. Gratis te ver- ajC /V Uf'W4; J
krijgen bij genoemde stich- L\ A QfikJ M*»
ting in Amsterdam, tel. 06- Paoeaaaistraat
0220220. JISSÜK. giiGoes
Dan is er ook nog een info-bul-
letin van het ministerie van uw ^Qnt en hoedenspecialist
volkshuisvesting, ruimtelijke 90901
ordening en milieubeheer uiiuu fc* zozó 1
Advertentie
'n Hypotheken Btek.
Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen
A. Hij of zij stapt naar b.v.; 7 geldgevers om aan de hand
van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie
zen.
B. Hij of zij kan ook één stap doen en met ons overleggen
voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege
vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest
voor de beste van allemaal Hl!!
Rente v.a.: 1 jr. vast 6,5 5 jr. 7 7 jr. vast 7,2 %en 10 jr.
vast 7,6
Met het plotseling ingetre
den najaar en de winter
die er onvermijdelijk op
volgt, ontwaakt bij ieder die
een openhaard, een houtka
chel of een ander type gezel
ligheids- of bijverwar
mingstoestel heeft, de lust
om de houtblokken maar
weer 'in de fik' te steken.
Jaarlijks echter ontstaan
door onverantwoord gebruik
van kachels en haarden tallo
ze branden. Veelal gaan ze ge
lukkig niet verder dan een
schoorsteenbrandje, maar
het kan ook fataal aflopen.
Onzorgvuldig of zelfs gewoon
dom omspringen met open
vuur leidt elk j aar opnieuw tot
vele miljoenen guldens scha
de.
Iedereen die, naast de cv, met
levend vuur omgaat, zou ter
dege moeten beseffen wat de
risico's zijn. De kachel of
haard 's nachts op een laag
pitje laten doorbranden le
vert niet alleen brandgevaar
op (vonken op de vloerbedek
king), maar kan ook koolmo-
noxydevorming veroorzaken,
altijd weer oorzaak van vergif
tigingsverschijnselen die in
vele gevallen een fatale afloop
hebben.
(VROM), dat een al even uit
voerige titel meegekregen
heeft: 'Verstandig stoken van
kachels en haarden voor vas
te brandstoffen'. De voorlich
ting die daarin gegeven wordt
komt in vele opzichten over
een met die in 'Brandveilig
heid in huis', maar geeft méér
referentieadressen, waar
ment erecht kan om nadere
informatie te vragen. Dus de
moeite waard om even naar
070-262221 te bellen. Diverse
rapporten van VROM kunnen
besteld worden bij het Distri
butiecentrum Overheidspu-
blikaties in Den Haag, tel.
070-789527.
Nog één vraag onzerzijds: het
is nu oktober, hebt u het
schoorsteenkanaal van uw
vaste-brandstofverbrander al
geveegd, of laten vegen? Zijn
er twijfels over de veiligheid,
vraag dan gewoon maar even
aan de plaatselijke of regiona
le brandweer om de zaak te
checken. Dat doen die men
sen met plezier.
MAR GROEN
si