hypotheken veilig vuur NOSTALGIE TE BOEK auto-circus van weleer MARY QUANT van mini-rok tot bedmode w»m §\:u PZC/ vrijdagkrant 11 ÉÉN STAP IS VOLDOENDE 7,7 7-7 eretitel monte carlo bedmode V theelen van der weele brochure Turbulente tijden op het hypotheekrentefront. Binnen 1 week hebben vrijwel alle geldverstrekkers de hypotheekrente met 0,2% a 0,3% ver hoogd. Of hiermede de rust weer zal zijn weergekeerd is zeer onzeker. De rente op de obligatiemarkt stijgt namelijk nog steeds. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta rente af- rentepercentages per lings vast sluit- met gemeente- zonder gem.- 13 oktober 1987 wijze gedu- provi- garantie garantle rende sie in opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUITEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 ABN M/A ljr 1.5 6,6 6,96 6,8 7.17 ABN M/A 3 jr 1,5 7.0 7,39 7,2 7,61 ABN M/A 5 jr 1,5 7,4 7,82 7,6 8,04 ABN M/A 7 jr 1.5 8,15 7,9 8,36 ABN M/A 10 jr 1,5 8.15 7,9 8.36 ABN M/A 15 jr 1,5 8,0 8,47 8,2 8,69 Amrobank M/A variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Amrobank M/A 2 jr 1.5 6,8 7,17 7,0 7.39 Amrobank M/A 5 jr 1,5 7,4 7,82 7,6 8,04 Amrobank M'A 7 jr 1,5 7,7 8,15 7,9 8.36 Avista bank M/A variabel 1,5 6,6 6,06 6,8 7,17 Avista bank M/A ljr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Avista bank M/A 2 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7.61 Avista bank M'A 3 jr 1.5 7.2 7,61 7,4 7,82 Avista bank M/A 5 jr 1,5 7,4 7,82 7,6 7.93 Bouwfonds (rentek.)M/A variabel 1,5 6.7 7,07 6,7 7,07 Nederlandse M'A 5 jr 1,5 7,2 7,71 7,4 7.92 Gemeenten M'A 10 jr 1.5 7,6 8,14 7,8 8.36 Bouwf. Ned. Gem. M'A 30 jr 1,5 8.3 8,90 8,5 9,12 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl.5 7,4 7,92 7,6 8,14 Centrale M/A 2 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 Volksbank MA 5jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Direktbank M'A ljr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 NCB-bank MA 3 jr 1 6,9 7.23 7,1 7.44 Direktbank MA 5 jr 1 7.2 7,55 7,4 7,77 Grenswissel- M'A ljr 1 6.5 6,80 6.7 7,01 kantoren/CDK MA 5 jr 1 7.2 7,55 7,4 7,77 Grenswisselk. HJA ljr 1 6,7 6.91 6.9 7,12 Grenswisselk. HJA 5 jr 1 7,4 7.64 7.6 7,85 Lanschot/opstart M'V variabel 1,5 xxxxx XXXXX 6,2 6,59 Van Lanschot M/V variabel 1.5 xxxxx xxxxx 6,6 7,02 Van Lanschot MV ljr 1,5 xxxxx xxxxx 6.7 7,13 Van Lanschot M'V 2 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6.9 7,34 Van Lanschot M'V 5 jr 1.5 xxxxx xxxxx 7.5 8,00 Lanschot/comf. M'V comf 5 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 7.1 7,56 NMB M'A ljr 1,5 6.6 6,96 6.8 7,17 NMB M'A 3 jr 1.5 7,0 7,39 7.2 7,61 NMB M'A 5 jr 1,5 7,4 7,82 7,6 8,00 NMB M'A 7 jr 1.5 7.7 8,15 7,9 8,36 Postbank M/A 2 jr 1 6,5 6,80 6.7 7,01 Postbank M'A 5 jr 1 7,2 7,55 7,4 7,77 Postbank M/A 7 jr 1 7,5 7.87 7.7 8,09 Rabobank M/A var./l jr. 1,25 6,5 6,83 6.7 7,04 Adviesrente M'A 2/3 jr 1,25 7,1 7,47 7,3 7,69 Adviesrente M/A 4/5 jr 1,25 7,3 7.69 7.5 7,90 Adviesrente M'A stabiel 1,25 7,7 8,12 7,9 6,9 8,31 Adviesrente HJ/A var./ljr 1,25 XXX XXX 7.15 Adviesrente HJ/A 2/3 jr 1,25 XXX XXX 7,5 7,78 Adviesrente HJ/A 4/5 jr 1,25 XXX XXX 7,7 7,99 Adviesrente HJ/A stabiel 1,25 XXX XXX 8,1 8,35 Rabo M/A 3 jr 1,5 7.1 7,50 7.3 7,71 Hypotheekbank M/A 5 jr 1,5 7,3 7,71 7,5 7,93 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 XXX XXX 7.5 7,80 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1,5 XXX XXX 7,7 8,01 Verenigde M/A Vfe jr 1 - 6,6 6,91 -6.8 7,12 Spaarbank M/A 3 jr 1 6,6 6,91 6,8 7,12 Spaarbank M/A 5 jr 1 7,1 7,44 7,3 7,66 Spaarbank M/A 7 jr 1 7,5 7,87 7,7 8,09 Spaarbank M'A ideaalren. 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Westl. Utr. (stand M/V ljr 1.5 6,6 7,12 6,8 7,34 (stand) M'V 5 jr 1.5 7,4 7,99 7,6 8,21 (stand) M/V 7 jr 1.5 7,4 7,99 7,6 8,21 (stand) M/V 10 jr 1,5 7,8 8.43 8,0 8,65 (stand) M/V 15 jr 1,5 op aanvraag op aanvraag (lage lasten) M/A 7 jr 1 7,6 7,96 7,6 7.96 (lage lasten) M/A 14 jr 1 8,1 8.49 8,1 8.49 (interim) M/V ljr 1,5 XXX XXX 6.8 7.34 4e kwartaal 1987 budget KW/A variabel 1,5 6,8 7,13 6,8 7,13 Woonfonds/aut. M/V variabel 1.5 6.4 6,80 xxxxx xxxxx Holl. wacht af M'V ljr 1,5 6,5 6.91 xxxxx xxxxx Holl. wacht af M'V 2 jr 1,5 6.7 7,13 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. M/V 3 jr 1.5 7,1 7,56 xxxxx xxxxx Woonfonds M'V 5 jr 1.5 7,3 7,79 xxxxx xxxxx Holland M/V 10 jr 1.5 7.6 8,11 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf M'V comf/5jr 1,5 6,9 7,34 xxxxx xxxxx Holland comf M/V comf'10jrl.5 7.3 7.79 xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M'A 5/10 jr 7,5 7,76 7,5 7,76 Centraal Beheer M/A 15/20 jr - 7,9 8,19 7,9 8,19 NVL-maatschap. M/A 5/10 jr 7.5 7,76 7.5 7,76 NVL-maatschap. M'A 15/20 jr - 7,9 8,19 7,9 8,19 RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1.5 M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. f\G 16 OKTOBER 1987 heeft minstens 10 jaar ge buurd eer het idee uitge- rfct ter tafel lag. Maar nu het |in een fraaie groene stof- ig eindelijk ter hand geno- ;an worden, zal menig au- iets sneller gaan klop je nostalgie van de races, Jde brikken, de glanzende jü !St de roemruchte namen, ly's, de nachten van door- n om een auto klaar te I n, feestpartijen en vooral I imeraadschappelijke met omgaan. Het staat alle- in 'Het Autocircus van !r'. Schade heeft het 20 jaar >n al gezegd, je moet die |tige autohistorie eens te stellen. Begin 30-er jaren II geveer de helft van de 50-er daar gaat het om in dit methetBourgondische ty- (Jrol Schade als centrale fi- |Hij deed in '32 mee aan de •s van Le Mans met een Al- ■rnet compressor, een auto de oorlog voor 3750,-van id is gegaan. Nu staat hij in »ldorf bij een vermogend ■n is inmiddels 400.000,- e J iteur van het boek, schrij- kenaar Jan Apetz zit al ras praatstoel en verhaalt de rootse gebeurtenis na de pdi e, in een tijd waarin Euro- langzaamaan in de auto :t is in mijn jonge jaren nog Hts bijzonders als je een auto Is je dan ziet dat Carol met 'ord Stationwagon in '38 uid-Afrika naar Cairo rijdt, meer om voor het blad Au- jachtreportage te maken, anten stonden er zogezegd n, dat was pas het echte uur. Hem ging geen zee te niet na te volgen. Een kerel len zeer groot postuur, een irucht uit die tijd is de Bra- Grensrit, een tocht van 900 ieter langs de grens over neest barre weggetjes met spekgladde klin- is. „Als de honderden deel- langs waren geweest |e over de hele route uitla- schokdempers, grilles, lorden en noem maar op de route vinden. Prachtig "Uit diezelfde tijd dateert santje Lek rit: „Vanaf de 'Kraantje Lek' bij iendaal gaven de heren Beels en Erens het >ein voor deze rit die voer- 0()r de Bollenstreek en het IJsselmeer". j keer graaiden de deelne- de routeformulieren van de «fel en vlogen door de ra- I "aar buiten. De buitendeu ren stiekem op slot ge ld. In '47 was het zo godver- f koud dat ik met Böebie Isma in een Morgan als be jagen totaal verkleumd in poort aankwam. Een ande- lad.e Ralley Monte Carlo '38 re keer reed Jan Hilarius de rit uit met een Volkswagen die had op de finish lijn wel kromme wie len, geen schokbrekers en uit laat meer. In een volgende editie van de Kraantje Lek rit reed een stel in een open Fiat van de dijk af tegen een electriciteitspaal, waardoor iedereen in de IJpol- der een hele avond in het duister zat". Jan Apetz, zelf bepaald geen sleutelaar, is een begenadigd schrijver en tekenaar. Hij schreef en ilustreerde onder meer 'Grand Prix' en 'Moeder ik ga te hard' en maakt nu heel ge slaagde en levendige pastels van historische momenten in de ra- cerij. Ferrari, Jaguar, Mercedes- Benz, Alfa Romeo, Fangio, May- bauer, Moss, Mille Miglia, Monte Carlo of Le Mans, allemaal au to's, mensen en lokaties die hij herkenbaar op het doek krijgt. „Ik doe twee keer hetzelfde, zei ik tegen mezelf. Als een verhaal dan af was vroegen ze of ik er nog lale stem en vermogend, londe het landgoed 'De Ho- ake' in Moergestel. Vanuit achthut, het centrale punt e Nederlandse autohistorie et ware, organiseerde hij dijk de vreselijkste ritten hy's. Deze medeoprichter de Pioniers Automobiel was toentertijd een man iaam en faam en als er een werd gegeven door Carol rerd dat met een hoofdlet- geschreven". even een toepasselijke cartoon bij wilde maken. En die hele ra- cerij begon me een beetje te ver velen, met heren die in fabrieks matige tijdbommetjes 2 tot 3 ton per jaar verdienen op circuits met een sfeer waar kraak nog smaak aan zit. Dat hoeft voor mij dus niet meer. Nu maak ik deze dingen en zo knoeien we maar aan". De geschiedenis herhaalt zich trouwens, want J an Apetz had in de oorlog ook al gezien dat het kunstzinnig vereeuwigen van de circuit- helden lucratief was. „Coureurs en knakworsten kwa men in Hotel Riche op het feest dat aan de races voorafging. En Jantje had daar een kleine expo sitie van zijn werk. Veel Duitse officieren, ik herinner me de 'dic- ke Bomber' nog als gisteren, die kochten hun ingelijste idolen maar wat graag". De meester hand van tekenpen en penseel heeft hij van zijn vader, die ge lukkig ook nog gezegend was met een grote dosis gevoel voor avontuur. Daardoor laten de jeugdjaren van Jantje een gou den indruk achter. „Wat dacht je, een pracht tijd. In Velzen gingen ze met vakantie naar Bakkum. Wij gingen, let wel: met de auto, naar Venetië. Een automobilist was in die ja ren een soort eretitel en mijn ou we heer maakte graag verre rei zen. Hij had een Studebaker Big Six met een dicky-seat, een ka-- non van een auto. In Indie, ik ben in Batavia geboren, had de ze geniale, losbollige, tekenaar, constructeur en avonturier een prachtige open Oldsmobile II. Op een Harley Davidson had hij een zeer speciale duozit met een stuur gemaakt, om ma meer houvast te geven". Al bladerend in de fotalbums, met een vaal- bruine gebatikte omslag, stui ten we op een Cyclonette. Deze driewielige auto met luchtge- koelde motor op het voorwiel was de eerste auto bij de familie Apetz. Een zeer bijzonder mo del, het enige nog bekende mo del staat in het Automobiel Mu seum in Raamsdonkveer. De oorlog beleefde Jan Apetz als redacteur bij het blad Motor. „Piet Nortier heeft vier Leica's versleten met het fotograferen van gebouwen en dergelijke. Ik sliep daar op een kamertje in de Emmastraat en dan schoof er 's nachts een snuiter in het zwart gekleed naast je. Bij het krieken van de dag was die weg, duide lijk een koerier die de kleinbeeld rolletjes naar het al bevrijde zuiden bracht. Hele linke soep, Nortier stond al gauw hoog op de lijst van gezochte personen en zat in het Buitenhof in Den Haag onder een luik met een leven groot pistool en een snor". Na de ontmoeting met Maus Gatsonides, waarvoor Apetz de Gatso (een Nederlandse sport auto) tekende, brak een tijd aan waarin huize 'Chez Nous' van Maus en zijn vrouw Cis het cen trum voor autosportmensen werd. „Maus had een 2 1/2 tons Fordje verlengd en voorzien van zwaardere veren, reed daarmee in de oorlog met zwendelpapie- ren over de Afsluitdijk, om eten te halen. Iemand anders kreeg het niet voor elkaar, hij wel. En wat stond er op het onsterfelijke bevrijdingsfeest in '45 voor de deur? Een echte race-auto, zoiets had niemand nog gezien. Een oranje gespoten Grand Prix Masserati 4CL met 16 klepper motor. Erik Verkade, zoon van de beroemde toneelspeler Eduard, had dat ding laten in metselen in een Italiaanse boer derij en opgehaald met een aan hanger notabene achter een Bu- gatti. Hij reed die nacht waarin we allemaal een flinke neut op hadden, rondjes in de buurt van het huidige circuit van Zand- voort, dat ging toen nog langs de Vijverhut en de hockeyclub". „Die sfeer van toen tot een twin tigtal jaren later, maak je niet meer mee. In de 60-er jaren wa ren voor mij de laatste leuke ra ces", zegt de man die in '49 deel nam aan de de Rally van Monte Carlo. „Met een Skoda, waar mee we een heel eind de zwart beijzelde heuvelachtige wegen achter Parijs opkwamen. Mijn co-equipier Chris zag het op een goed moment niet meer zitten en barstte in tranën uit. Een klap voor zijn kop met een fles Perrier bracht hem tot bedaren en ik reed het grootste stuk tot een eind voor de finish. We haal den het, werden 132e en laatste, maar geclasseerd!" In het boek 'Het Circus van Wel eer' (uitg. Van Van/Zoeterwou- de- Rijndijk) komt die sfeer van de Nederandse autohistorie en- zijn roemruchte deelnemers goed beschreven terug. De foto's zijn stük voor stuk smakelijke platen en het geheel heeft een nostalgisch komisch karakter. Voor dit 136 pagina's tellende lu xueus uitgevoerd boek moet 100,- worden neergeteld. Over een paar jaar zal de oplage van 1000 stuks ongetwijfeld onder de categorie 'collectors item' horen. Bestellen kan alleen telefonisch via 071-414101. SIEM LEEUWENKAMP Geometrie in 'Razzmatazz' inzet: detail dessin) Mary Quant. Een naam die bij vele herinneringen oproept. Zij was het immers die, eind jaren vijftigbegin jaren zestig, de eerste mini-rok in het straatbeeld introduceerde. En zij was het ook die de eerste 'kleurdoos' met make-up op de markt bracht. Doosjes waarin zich een aantal make-upkleuren bevonden. Dat was destijds echt nieuw. Make-up werd toen weinig gebruikt, laat staan in meerdere kleuren tegelijk. Mary Quant werd al snel een begrip, en het bedrijf Mary Quant Limited werd in het leven geroepen. Naast mode werden verder ontwerpen gemaakt voor interieur, woning- en huishoudtextielaccessoires in leer en kunststof, lingerie, vrijetijdskleding en regenkleding. De Engelse ontwerpster werd in 1943 in Londen geboren. Haar ouders waren beide onderwijzers, afkomstig uit Wales. Nahaar lagere school volgde Mary de opleiding illustreren aan de Goldsmith's School of Art in Londen. Zij trad daarmee in de voetsporen van haar ouders omdat zij daar haar leraarsdiploma behaalde. Maar het ontwerpersbloed kroop waar het niet gaan kon en al snel begon zij met het ontwerpen van hoeden voor een grootwarenhuis. Tijdens haar leraarsopleiding ontmoette Mary haar 'Metro' Het hoofdkantoor van het bedrijfis gevestigd in Londen. Quant heeft sinds enkele j aren ook een uitgebreide tax free-collectie, die verkrijgbaar is op alle grote vliegvelden in de wereld. De collectie omvat zonnebrillen, parera's, juwelen en tassen. In Japan werden onlangs 90 zogenaamde colour-shops geopend. Daarin vindt de consument accessoires, beenwarmers, badmode en cosmetica. Sinds de jaren zeventig beweegt Mary Quant zich op het gebied van interieur en bedmode. Tijdens de Utrechtse beurs Inter Decor werd vorige maand de toekomstige echtgenoot Alexander. Samen met hem begon zijnadat ze een aantal j aren hoeden had ontworpen, 'Bazaar' in Chelsea. Mary en Alexander stapte in dit 'avontuur' met Archie McNair. De kleding die in 'Bazaar' werd verkocht, werd door Mary zelf ontworpen en gemaakt. En dit was het begin van Mary Quants Limited. Europese primeur gebracht van de nieuwe lijn slaapkamertextiel van Quant. Deze collectie is vanaf november verkrijgbaar in grote warenhuizen in ons land. Later wordt de collectie elders in Europa gedistribueerd. De bedtextiellijnin 100 procent katoen, is gebaseerd op hedendaagse kleurstellingen in "Misty' geometrische en moderne bloemachtige ontwerpen. Mary Quant legt het zo uit: De collectie onderscheidt zich in stijl en kleur en is afgestemd op een naar leeftijd en smaak gevarieerde groep van mannen en vrouwen, met gevoel voor het eigentijdse modebeeld". De collectie die in ons land wordt uitgebracht omvat dekbedsets, hoeslakens en lakensets met kussenslopen. De verwerkte thema's zijn 'Razzmatazz',' Camden',' Metro',' Winchester',' Misty' en 'plain dyes' Bij het eerste thema staat de geometrie centraal, in pastel of donkere tinten. Mannelijke kleurstrepen met licht etnische effecten in pastel of blauw vormen 'Camden' en strepen en onderbroken lijnen in blauw of beige staan voor 'Metro'. Een wat oosterse sfeer ademt 'Winchester' uit, met een batik effect dat op een gekleurde ondergrond een bloemendessin completeert. De huidige brushwork techniek is verwerkt in een modern bloemachtig ontwerp in grijs of roze in het thema 'Misty'. De 'plain dyes' zijn simpelweg effen gekleurde hoeslakens die afgestemd zijn op de rest van de collectie. ANNEMAR1E ZEVENBERGEN Praktische informatie over dit onderwerp is te vinden in twee pas verschenen info- brochures. Het Nationaal Brandpreventie Instituut en de Stichting Consument en Veiligheid hebben een bro- F chure 'Brandveiligheid in j j Huis' uitgegeven, waarin ^7 LJ over kachels, haarden en l't schoorstenen voorlichting j I wordt gegeven. Gratis te ver- ajC /V Uf'W4; J krijgen bij genoemde stich- L\ A QfikJ M*» ting in Amsterdam, tel. 06- Paoeaaaistraat 0220220. JISSÜK. giiGoes Dan is er ook nog een info-bul- letin van het ministerie van uw ^Qnt en hoedenspecialist volkshuisvesting, ruimtelijke 90901 ordening en milieubeheer uiiuu fc* zozó 1 Advertentie 'n Hypotheken Btek. Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen A. Hij of zij stapt naar b.v.; 7 geldgevers om aan de hand van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie zen. B. Hij of zij kan ook één stap doen en met ons overleggen voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest voor de beste van allemaal Hl!! Rente v.a.: 1 jr. vast 6,5 5 jr. 7 7 jr. vast 7,2 %en 10 jr. vast 7,6 Met het plotseling ingetre den najaar en de winter die er onvermijdelijk op volgt, ontwaakt bij ieder die een openhaard, een houtka chel of een ander type gezel ligheids- of bijverwar mingstoestel heeft, de lust om de houtblokken maar weer 'in de fik' te steken. Jaarlijks echter ontstaan door onverantwoord gebruik van kachels en haarden tallo ze branden. Veelal gaan ze ge lukkig niet verder dan een schoorsteenbrandje, maar het kan ook fataal aflopen. Onzorgvuldig of zelfs gewoon dom omspringen met open vuur leidt elk j aar opnieuw tot vele miljoenen guldens scha de. Iedereen die, naast de cv, met levend vuur omgaat, zou ter dege moeten beseffen wat de risico's zijn. De kachel of haard 's nachts op een laag pitje laten doorbranden le vert niet alleen brandgevaar op (vonken op de vloerbedek king), maar kan ook koolmo- noxydevorming veroorzaken, altijd weer oorzaak van vergif tigingsverschijnselen die in vele gevallen een fatale afloop hebben. (VROM), dat een al even uit voerige titel meegekregen heeft: 'Verstandig stoken van kachels en haarden voor vas te brandstoffen'. De voorlich ting die daarin gegeven wordt komt in vele opzichten over een met die in 'Brandveilig heid in huis', maar geeft méér referentieadressen, waar ment erecht kan om nadere informatie te vragen. Dus de moeite waard om even naar 070-262221 te bellen. Diverse rapporten van VROM kunnen besteld worden bij het Distri butiecentrum Overheidspu- blikaties in Den Haag, tel. 070-789527. Nog één vraag onzerzijds: het is nu oktober, hebt u het schoorsteenkanaal van uw vaste-brandstofverbrander al geveegd, of laten vegen? Zijn er twijfels over de veiligheid, vraag dan gewoon maar even aan de plaatselijke of regiona le brandweer om de zaak te checken. Dat doen die men sen met plezier. MAR GROEN si

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 11