SENATOR aangenaam vervoermiddel ÊUtO Brabantse mill biedt alternatief voor de tai zeeuwen zeer zuinige 'stokers' FIETSEN VOOR NIEUWE ACTIE hypotheken koophuizen worden steeds aantrekkelijker in woonmarkt wêèêêë van6t/m. 11 oktober te Mill. VAK- EN CONSUMENTENBEURS F GEEFT EEN HYPOTHEEKMAKELAAR EEN BETER ADVIES DAN GEMIDDELD? theelen van der weele theelen van der weele i 1 1 telefoontje is voldoende 10 jr. 6,7%, 12 jr. 6,8%, 20 jr. 7,3% DE GRAAF 01180-33035 I VRIJDAG 9 OKTOBER 1987 jt is natuurlijk niet zo moeilijk voor een Opel touitor om het topniveau van iet Duitse merk te bereiken. Je Hemt eerst een Kadett waar de tgenieurs in Russelsheim irenlang op hebben zitten pieren. Die wordt bij het litbr 4en meteen Auto van liet Jaar. Vervolgens neem je de Bekord die wordt voorzien van alle aanwezige techniek en een oornaam uiterlijk en krijgt iuuhiee als Omega diezelfde itel. Met c: ie succesformule pakt Mde Senator bij de kraag en wa daar de bijbehorende epauletten op. Daarmee sla je al e eigen 'rekords', het wachten is ïu op Ascona en de kleinste van het kwintet, de Corsa. Hebben die twee ook het modische Iwum van de Kadett E Bijgepast gekregen, dan is Opel redeneert men pragmatisch, een BMW of Mercedes is niet meer te betalen omdat ook het Kabinet een stapje terug moet doen eh die auto's echt niet goedkoper zijn geworden. De Senator kan trouwens ook een forse prijsverhoging niet ontzegd worden, voor een kleine 20 mille extra staat de nieuweling voor de werkplek of de ambtswoning, van de 'prospect'. Maar rond de 70 mille bevindt zich nog wel het niveau dat menig staatsman of directeur mag bereiken. De auto is een aangenaam vervoermiddel, dat komt vooral door de zeer krachtige lijnmotor van 3 ltr. Met een aantal duizend kilometer op de digitale teller, haalt dit apparaat er rustig 200 km/h uit. Vreemd genoeg staat in dit exemplaar de digitale laslcht helemaal verjongd. Dat s immers de bedoeling van het merl om van het bedaagde g||o af te komen, vandaar dat ttélei 'jonge attracties' worden ggonsord. Na een paar j aar is dat al redelij k Hjesrijk: nu is ruim 30% van pSs klantenbestand j onger dan 35 jaar. Of de in verhouding tot de Omega slechts beperkt ili&re Senator ook die jongere roeb zal aanspreken is maar de jaag. Niet voor niets fotografeert het blad Autovisie de auto op het Binnenhof. 'ulk een limousine hoort voorde te staan van elk ministerie, althans dat zou de importeur Hg zien. In Rotterdam toerentellerboog nerveus te knipperen omdat hij al,bij 180 km/h 'over de rooie' gaat. Verder maakt de aandrijflijn enig rumoer bij een bepaald toerental. Vibratie, een lager of is er meer aan de hand? Omdat die toon niet hinderlijk is en een beetje meer of minder gasgeven het euvel 'verhelpt' val je daar niet over. Wel over de matig schakelende bak, dat kan voor een auto van dit niveau toch wel beter. Vooral de le, 2e en achteruitversnelling gaan tamelijk stroefjes. Je kunt voor 5 1/2 mille een automatische bak nemen en dan heb je nergens last van, maar dat zal toch niet de opzet zijn lijkt me. Van 6 tot en met 11 oktober is in het Brabantse Mill fle Hilbo, een 'alternatieve RAI' te bezoeken. In een hal }'an 20.000 m2 staan een aan tal auto's bijeen, waaronder kog maar kort geleden geïn troduceerde modellen zoals onder meer de Peugeot 405, de Toyota Corrolla en de ÏRMW 3-serie. ds primeur staat er ook de 'ieuwe Opel Senator. Er staan 50 auto's van de diverse hierken klaar om een proefrit we maken, iets dat bij de RAI slechts ten dele mogelijk is. Pe beurs wordt met goedkeu ring van de importeurs van de m aanwezige merken gehouden. Omdat in juni de EG- richtlijn is veranderd, kan iedereen met medewerking van de im porteurs nu een autobeurs or ganiseren. Die moet dan wel 6 maanden voor of na de officië le RAI plaatsvinden. Voordien had de RAI- ten toonstelling voor personen auto's het alleenrecht. De Hil bo is een gecombineerde ge- zinsbeurs die vanaf vandaag tot en met vrijdag open is van 14-22 uur, zaterdag van 10-22 uur en zondag van 10-18 uur, entree is 9,50 voor gecombi neerde kaarten geldt een re ductie. Je zit in de Senator, die iets langer is dan de Omega - die lengte komt vooral ten goede aan de kofferruimte - heel best. De stoel achter het verstelbare stuur met goede grip, is in hoogte te stellen en de traploos te regelen rugleuning heeft nog twee verstelmogelijkheden voor een anatomisch verantwoorde steun. Op het veel te kleine ERC- knopje na is alles is goed bereikbaar en heb je in een oogopslag in de gaten wat de strak vormgegeven display te melden heeft. Die ERC (electronic ride control) wordt bediend middels een miniscuul draaiwieltje, waarbij je nauwelijks kunt zien of die nu in de dempingstand Comfort, Normaal of Sport staat. Persoonlijk bevalt de stand comfort wel het meest, temeer daar die bij 115 km/h overschakelt op Normaal zodat je op snelheid niet al te veel doordeint. Over het algemeen helt de Senator naar mijn smaak iets teveel in de bochten over, daar verandert een Sport-demping niets aan. Het stuur, waarvan de verstelbaarheid een extraatje is, doet zijn koersveranderende werk licht en uiterst nauwkeurig. Geen moment dat je denkt met een bijna 1,5 ton zware auto op redelijk brede 205/65 banden op pad te zijn. Het gaat allemaal zeer ontspannen en het gewenste gevoel van veiligheid door een stabiel weggedrag, is eveneens aanwezig. De standaard geleverde ABS verhoogt die gedachte alleen maar. In de bij na 60 j aar dat Opel onder GM vlag auto's maakt, is dat Duitse toontje nog steeds niet weg, maar de nieuwe generatie Opeis zien er nu gelukkig een stuk frisser uit. Nu is de Senator niet direct een model dat opvalt, wel als je er als een van de eersten mee op de weg verschijnt. Toch slaat die net iets bovengemiddelde vormgeving, die ook voor dit model is doorgezet, kenelijk aan. Je staat immers niet voor niets jaren no.l in Nederland; betrouwbaarheid zal in deze eveneens een woordje meespreken. Dit vlaggeschip heeft achterin genoeg ruimte voor drie man en Opel heeft een handige oplossing voor de bank gekozen. Een smal middenstuk is neer te klappen zodat aan beide ook neerklapbare zijden van de ski's nog mensen kunnen zitten. De kofferbak zelf is met een oppervlakte van ruim 1 m2 groot genoeg voor die 4 wintersporters op reis. Die moeten er wel rekening mee houden dat ze met het klimmen der snelheid een stevige brandstofrekening krijgen. Op een tankinhoud is München vanuit Amsterdam, als je het op de Autobahn niet te dol maakt, nog net te halen. Dat komt kortgezegd neer op 110 maar bij snelheden rond 160 km/h is dat al gauw 1:7. Koop je de eenvoudigste Senator van 65 mille dan moet je genoegen nemen met een iets minder vermogende 2,5 ltr motor. Dit model vanaf 70.234,- is nog uitgebreid met een boordcomputer, elektrisch kantel/schuifdak, radio met electrisch werkende antenne, de ECR, het LCD-display en een verstelbaar stuur. Dat brengt de aanschafprijs toch gauw op een driekwart ton, maar dan heb je toch een alleszins complete auto. Een extraatje mag er dan nog wel bij. Een elektrische verstelling van de zijruiten, is iets dat in deze klasse eigenlijk thuishoort onder het standaardpakket. SIEM LEEUWENKAMP De deelnemers aan de actie Zuinig Stoken - die de Pro vinciale Zeeuwse Courant en de Provinciale Zeeuwse Ener gie-Maatschappij in het sei zoen 1986/1987 hielden - heb ben gezamenlijk 758.180 ku bieke meter aardgas be spaard. Per deelnemer komt het neer op een gemiddelde be sparing van 172, kubieke me ter. Uitgedrukt in guldens be draagt de totale besparing 322.529 gulden, ofwel per deel nemer gemiddeld 73,50 gul den. Dit blijkt uit berekenin gen van de afdeling voorlich ting PZEM, aan de hand van de 4.388 ingeleverde 'meter- kaarten'. In percenten van het normale totaal-verbruik gaat het om een besparing van 7,2%. Omdat niet elke 'energiebe- spaarder' de moeite heeft geno men de meterkaart in te leve ren, kan zonder twijfel worden aangenomen dat de besparing in het verzorgingsgebied van PZC en PZEM - de provincie Zeeland - uiteindelijk nog gro ter is dan de berekende 758.180 kubieke meter. Met dit resul taat scoort Zeeland landelijk gezien hoog. Overigens zijn de resultaten van deze tweede ac tie Zuinig Stoken lager dan die van de eerste actie. Toen (stookseizoen 1985/1986) was de becijferde besparing 1.064.428 kubieke meter en be droeg het aantal ingeleverde meterkaarten 5.389. Dat heeft onder meer te maken met het feit dat heel veel mensen in middels al zo zuinig mogelijk energie verbruiken. De deelnemers aan Zuinig Sto ken die hun kaart hebben inge zonden, ontvangen dezer we ken gratis het toegezegde Mensen die niet aan de actie hebben deelgenomen, maar toch het boekje willen aan schaffen, kunnen contact op nemen met de afdeling voor lichting van de PZEM (01180- 34034). Het kan meehelpen om weliswaar warm en comforta bel maar zuinig de winter door te komen. Bij het op een rij zetten van de actieresultaten is de afdeling voorlichting van de PZEM uit gegaan van een gemiddeld gasverbruik in het stooksei zoen 1986/1987 van 2.141 kubie ke meter. De grootste aantal len meterkaarten werden in geleverd door mensen met een Itm ft. B V B boekje 'Zuinig Met Energie'. Het gaat in op het 'hoe en waar om' van energiebesparing en op de mogelijkheden om op rendabele wijze voorzieningen te treffen die het gas- en elektri citeitsverbruik zo laag moge lijk houden. Het boekje bevat veel tips. Met de verspreiding van 'Zuinig Met Energie' onder de deelnemers aan de actie wordt binnenkort begonnen. streefverbruik tussen 1.800 en 2.200 kubieke meter. De groot ste gemiddelde besparing (523 kubieke meter) viel bij het streefverbruik van 4.200 ku bieke meter, de laagste gemid delde besparing (95 kubieke meter) bij streefverbruiken van 1.200 en 1.400 kubieke me ter. In geld uitgedrukt was de besparing lager dan over het stookseizoen 1985/1986: 322.529 gulden tegen 691.878 gulden. Afgezien van het lage re aantal ingezonden meter kaarten, komt dit verschil vooral door de lagere aardgas- prijs: 42,5 tegen 65 cent. Daar door levert besparen in centen uitgedrukt minder op. Heel wat deelnemers aan de ac tie voorzagen hun meterkaart van al dan niet ludieke opmer kingen. „Met zeer veel genoe gen meegedaan en voor herha ling vatbaar. Bewust zuinig ge stookt, doch geen kou gele den", aldus één van de deelne mers. Velen lieten zich in soort gelijke bewoordingen uit. Uit de reacties blijkt ook dat me nige deelnemer het zuinig sto ken als een sportieve aangele genheid ziet, waarbij het finan ciële voordeel mooi meegeno men is. Het onderzoekbureau Intomart hield een landelijke enquête naar de resultaten van Zuinig Stoken. Daaruit bleek dat de bekendheid van de actie groot is: 78%. Hoe ouder, hoe bekender met de actie. In Zee land was de bekendheid zelfs 83%. Maar liefst 82% van de Zeeuwse deelnemers had de PZC als informatiebron. Onder de deelnemers bevonden zich vooral mensen tussen 35 en 49 jaar en huishoudens met twee of meer personen. Reden voor veel mensen (30%) om niet mee te doen was: we besparen al ge noeg. Het gros ervoer de actie als zinvol tot zeer zinvol (79%). RINUS ANTONISSE Keetie van Oosten-Hage bij de fietsen die aan het eind van de actie worden verloot. De Provinciale Zeeuwse Courant en Provin ciale Zeeuwse Energie-Maatschappij hou den in het stookseizoen 1987/1988 voor de derde achtereenvolgende maal de actie Zuinig Sto ken. Dezer dagen worden huis-aan-huis in de provincie nieuwe meterkaarten bezorgd. Tota le oplage 145.000 exemplaren. De actie begint op zondag 11 oktober: eerste opnamedag van de energiemeter. De laatste dag dat de meterstand moet worden genoteerd is zondag 1 mei. In de PZC van elke dinsdag zal gedurende de actie een stooktabel worden gepubliceerd (voor het eerst op 20 oktober). Bij de tabel komt weke lijks een 'energie-info': wenken om zuinig om te springen met elektriciteit en gas. Tot het opnieuw houden van de actie is besloten wegens de gunstige resultaten die de twee vorige acties opleverden. De besparing die de deelne mers zowel in kubieke meters als in geld wisten te bereiken, was aanzienlijk. Menigeen heeft ge vraagd om een herhaling en aan die verzoeken wordt dus voldaan. Er is méér. Onder de deelne mers aan de actie zullen na afloop van de 30 we ken meterstanden noteren, zestien fietsen ver loot worden. Deze dames- en herenrijwielen van het merk Gazelle ('primeur luxe') worden door de directie van de PZEM beschikbaar gesteld. Per regio zijn twee stel fietsen beschikbaar. Na afloop van de actie zullen de ingeleverde meter kaarten - die wel volledig ingevuld moeten zijn om in aanmerking te komen voor meeloten naar een stel fietsen - uitgesplitst worden over Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren, Bevelanden en Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint-Phi- lipsland. De fietsen zullen te zijner tijd aan de winnaars worden overhandigd door de bekende Zeeuwse oud-wielerkampioene Keetie van Oos ten-Hage. (Advertentie) |makelaardij in hypotheken LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR: Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*. De rust op de geld- en kapitaalmarkt heeft ook deze week geleid tot ongewijzigde hypotheekrentetarieven. Toch is het nog zeer de vraag of deze rust de komende week niet verstoord zal worden. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta- rente per lings- vast 06 oktober 1987 wijze gedu rende af- rentepercentages sluit- met gemeente- zonder gem.- provi- garantie garantie sie in opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN ABN ABN ABN ABN ABN ABN M/A variabel 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 1,5 M/A 1 jr M'A 3 jr M/A 5 jr M/A 7 jr M/A 10 jr M/A 15 jr 6.4 6.6 7,0 7,2 7.5 7,4 7.7 6,75 6,96 7,39 7,61 7,93 7,82 8,15 6.6 6.8 7,2 7,4 7.7 7,6 7.9 6,96 7,17 7,61 7,82 8,15 8,04 8,36 Amrobank Amrobank Amrobank Amrobank M/A M/A M/A M/A variabel 1,5 2jr 1,5 5jr 1,5 7 jr 1.5 6.4 6,8 7,2 7.5 6,75 7,17 7,61 7,93 7.0 7,4 7,7 6,96 7,39 7,82 8,15 Avista bank Avista bank Avista bank Avista bank Avista bank M/A M/A M/A MA M/A variabel 1,5 1jr 1,5 2jr 1,5 3jr 1,5 5jr 1,5 6.4 6.6 7,0 7,2 6,75 6,96 7,17 7,39 7,61 6,6 6,8 7,0 7,2 7,4 6,96 7,17 7,39 7,61 7,82 Bouwfonds (rentek.)MA Nederlandse M/A Gemeenten M/A Bouwf. Ned. Gem. M A Bouwf. nieuwbouw M/A Bouwf. Ned. Gem. M/A variabel 1,5 5jr 1,5 10 jr 1,5 30 jr 1,5 30jr 1,5 renterustl,5 6,7 7,0 7,2 8,0 7,7 7,2 7,07 7,49 7.71 8,57 8,25 7,71 6,7 7,2 7,4 8,2 7,9 7,4 7,07 7,71 7,92 8,79 8,46 7,92 Centrale Volksbank M/A 2 jr M/A 5 jr 6,5 6,9 6,80 7,23 6,7 7,1 7,01 7,44 Direktbank/ NCB-bank Direktbank M/A M/A M/A Ijr 1 3 jr 1 5 jr 1 6,5 6,8 7,0 6,80 7,12 7,34 6,7 7,0 7,2 7,01 7,34 7,55 Grenswissel- kantoren/CDK Grenswisselk. Grenswisselk. M/A M/A HJ/A HJ/A ljr 1 5 jr 1 ljr 1 5 jr1 6,5 7,0 6,7 7,2 6,80 7,34 6,91 7,43 6,7 7,2 6,9 7.4 7,01 7,55 7,12 7,64 Lanschot/opstart Van Lanschot Van Lanschot Van Lanschot Van Lanschot Lanschot/comf. M/V M/V M'V M/V M'V M'V variabel 1,5 variabel 1,5 ljr 1,5 2jr 1,5 5jr 1,5 comf/5jr. 1,5 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 6.2 6.6 6.7 6.9 7.3 7.1 6,59 7,02 7,13 7,34 7,79 7,56 NMB M/A lj r 1.5 6.6 6,96 6.8 7,17 NMB M'A 3 r 1.5 7.0 7,39 7,2 7,61 NMB M/A 5 J r 1.5 7,2 7,61 7.4 7.82 NMB M/A r 1.5 7,5 7.93 7.7 8,15 Postbank M/A 2 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 Postbank M/A 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Postbank M'A 7 jr 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Rabobank MA var./ljr. 1,25 6,5 6,83 6,7 7,04 Adviesrente M'A 2/3 jr 1,25 6,9 7,26 7,1 7,47 Adviesrente MA 4/5 jr 1,25 7,1 7,47 7,3 7,69 Adviesrente MA stabiel 1,25 7,4 7,80 7,6 8,01 Adviesrente HJ/A var./ljr 1,25 XXX XXX 6,9 7,15 Adviesrente HJ/A 2/3 jr 1,25 XXX XXX 7,3 7,57 Adviesrente HJ/A 4/5 jr 1,25 XXX XXX 7,5 7.77 Adviesrente HJ/A stabiel 1,25 XXX XXX 7,8 8.09 Rabo MA 3 r 1,5 6,9 7.28 7.1 7,50 Hypotheekbank MA 5 r 1.5 7.1 7.50 7.3 7.71 Hypotheekbank HJ/A 3 r 1.5 XXX XXX 7,3 7.59 Hypotheekbank HJ/A 5 r 1,5 XXX XXX 7,5 7,80 Verenigde M/A Vfe jr 1 6.4 6.69 6.6 .6,8 6.91 Spaarbank MA 3 jr 1 6,6 6,91 7.12 Spaarbank MA 5jr 1 6,9 7.23 7.1 7.44 Spaarbank MA 7 jr 1 7.3 7,66 7,5 7,87 Spaarbank MA ideaalren 1 6,8 7,12 7,0 7,34 Westl. Utr. (stand) MV ljr 1.5 6,4 6,90 6.6 7,12 (stand) MV 5 jr 1,5 7,1 7.66 7,3 7,88 (stand) MV 7 jr 1,5 7,1 7,66 7,3 7,88 (stand) MV 10 jr 1.5 7,5 8.10 7,7 8.32 (stand) M'V 15 jr 1,5 op aanvraag op aanvraag (lage lasten) M/A 1 jr 1 7,3 7,64 7,3 7,64 (lage lasten) M/A 14 jr 1 7,8 8,18 7.3 8,18 (interim) M/V ljr 1,5 XXX XXX 6,6 7,12 4e kwartaal 1987 budget KW/A variabel 1,5 7,0 7,34 7,0 7,34 Woonfonds/aut. MV variabel 1,5 6,4 6,90 XXXXX XXXXX Holl. wacht af MV ljr 1,5 6.5 7,01 xxxxx xxxxx Holl. wacht af MV 2 jr 1,5 6.7 7,23 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. MV 3 jr 1,5 6.9 7,45 xxxxx xxxxx Woonfonds MV 5 jr 1,5 7,1 7,66 xxxxx xxxxx Holland MV 10 jr 1,5 7.3 7,88 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf MV comf/öjr 1,5 6,9 7,45 xxxxx xxxxx Holland comf M/V comf/10jrl,5 7.3 7,88 xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr - 7,2 7,44 7.2 7,44 Centraal Beheer MA 15/20 jr - 7,6 7.87 7,6 7.87 NVL-maatschap. MA 5/10 jr - 7,2 7,44 7.2 7,44 NVL-maatschap. MA 15/20 jr - 7.6 7,87 7,6 7,87 RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitprov. 1,5 95?. M A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Advertentie Koophuizen zijn in de hui dige woonmarkt aan trekkelijker aan het worden. Dit is af te lezen aan de toene mende vraag naar een eigen woning, 'ingeruild' voor een huurhuis. De lasten van een eigen huis zijn in verhouding tot een van de huisbaas ge huurde woning lichter, voor namelijk vanwege de fiscale aardigheden. Er wordt op het ogenblik in Nederland weer meer ver huisd dan in de afgelopen ja ren. Een stevige motivatie daartoe is het feit dat je in ei gen huis (ook als het nog gro tendeels van de bank is) eigen baas bent. Je kunt verbouwen zoals je dat zelf wilt, overigens wel binnen de beperkingen die de gemeente oplegt. Een nieuwe uitgave van het Verhuisblad geeft in bijna honderd pagina's een scherp overzicht van wat er bij opzeg ging van huur, oriëntatie op de woningmarkt, financie ring, subsidies, garanties, ver- huistechniek (zelf doen of de verhuisvakman inschakelen) brede informatie. De woonmarkt is sterk in be weging, de vraag naar huizen groeit sneller dan het aanbod. Dus moet je oppassen. De kans dat je je 'over-eet' aan de prijs en dat er voor meer geld dan je had verwacht aan fi- nancierings- en onderhouds kosten opgedraaid moet wor den zit er in. Het verhuisblad is te koop voor nog geen drie gulden, maar wie wijs is haalt het gra tis bij een makelaar die aan gesloten is bij het NVM (Ne derlands Verbond van Make laars), een notaris of een er kend verhuisbedrijf. Alternatief samenwonenden vinden er ook veel praktische informatie in. Buiten-huwe lijkse relaties kunnen, als er iets mis gaat, nare financiële consequenties ondervinden, als beide partijen in een huis getrokken zijn. Ook wat dit aspect betreft geeft de nieuwe editie van het Verhuisblad goede raad. MAR GROEN V

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 49