SENATOR
aangenaam
vervoermiddel
ÊUtO
Brabantse
mill biedt
alternatief
voor de tai
zeeuwen
zeer zuinige
'stokers'
FIETSEN VOOR
NIEUWE ACTIE
hypotheken
koophuizen
worden
steeds
aantrekkelijker
in woonmarkt
wêèêêë
van6t/m. 11 oktober te Mill.
VAK- EN CONSUMENTENBEURS
F
GEEFT EEN
HYPOTHEEKMAKELAAR
EEN BETER ADVIES
DAN GEMIDDELD?
theelen van der weele
theelen van der weele
i 1
1 telefoontje is voldoende
10 jr. 6,7%, 12 jr. 6,8%, 20 jr. 7,3%
DE GRAAF
01180-33035
I
VRIJDAG 9 OKTOBER 1987
jt is natuurlijk niet zo
moeilijk voor een Opel
touitor om het topniveau van
iet Duitse merk te bereiken. Je
Hemt eerst een Kadett waar de
tgenieurs in Russelsheim
irenlang op hebben zitten
pieren. Die wordt bij het
litbr 4en meteen Auto van
liet Jaar. Vervolgens neem je de
Bekord die wordt voorzien van
alle aanwezige techniek en een
oornaam uiterlijk en krijgt
iuuhiee als Omega diezelfde
itel.
Met c: ie succesformule pakt
Mde Senator bij de kraag en
wa daar de bijbehorende
epauletten op. Daarmee sla je al
e eigen 'rekords', het wachten is
ïu op Ascona en de kleinste van
het kwintet, de Corsa. Hebben
die twee ook het modische
Iwum van de Kadett E
Bijgepast gekregen, dan is Opel
redeneert men pragmatisch, een
BMW of Mercedes is niet meer te
betalen omdat ook het Kabinet
een stapje terug moet doen eh
die auto's echt niet goedkoper
zijn geworden.
De Senator kan trouwens ook
een forse prijsverhoging niet
ontzegd worden, voor een kleine
20 mille extra staat de
nieuweling voor de werkplek of
de ambtswoning, van de
'prospect'. Maar rond de 70 mille
bevindt zich nog wel het niveau
dat menig staatsman of
directeur mag bereiken. De auto
is een aangenaam
vervoermiddel, dat komt vooral
door de zeer krachtige lijnmotor
van 3 ltr. Met een aantal duizend
kilometer op de digitale teller,
haalt dit apparaat er rustig 200
km/h uit. Vreemd genoeg staat
in dit exemplaar de digitale
laslcht helemaal verjongd. Dat
s immers de bedoeling van het
merl om van het bedaagde
g||o af te komen, vandaar dat
ttélei 'jonge attracties' worden
ggonsord.
Na een paar j aar is dat al redelij k
Hjesrijk: nu is ruim 30% van
pSs klantenbestand j onger
dan 35 jaar. Of de in verhouding
tot de Omega slechts beperkt
ili&re Senator ook die jongere
roeb zal aanspreken is maar de
jaag. Niet voor niets
fotografeert het blad Autovisie
de auto op het Binnenhof.
'ulk een limousine hoort voorde
te staan van elk ministerie,
althans dat zou de importeur
Hg zien. In Rotterdam
toerentellerboog nerveus te
knipperen omdat hij al,bij 180
km/h 'over de rooie' gaat.
Verder maakt de aandrijflijn
enig rumoer bij een bepaald
toerental. Vibratie, een lager of
is er meer aan de hand? Omdat
die toon niet hinderlijk is en een
beetje meer of minder gasgeven
het euvel 'verhelpt' val je daar
niet over. Wel over de matig
schakelende bak, dat kan voor
een auto van dit niveau toch wel
beter. Vooral de le, 2e en
achteruitversnelling gaan
tamelijk stroefjes. Je kunt voor 5
1/2 mille een automatische bak
nemen en dan heb je nergens last
van, maar dat zal toch niet de
opzet zijn lijkt me.
Van 6 tot en met 11 oktober
is in het Brabantse Mill
fle Hilbo, een 'alternatieve
RAI' te bezoeken. In een hal
}'an 20.000 m2 staan een aan
tal auto's bijeen, waaronder
kog maar kort geleden geïn
troduceerde modellen zoals
onder meer de Peugeot 405,
de Toyota Corrolla en de
ÏRMW 3-serie.
ds primeur staat er ook de
'ieuwe Opel Senator. Er
staan 50 auto's van de diverse
hierken klaar om een proefrit
we maken, iets dat bij de RAI
slechts ten dele mogelijk is.
Pe beurs wordt met goedkeu
ring van de importeurs van de
m
aanwezige merken gehouden.
Omdat in juni de EG- richtlijn
is veranderd, kan iedereen
met medewerking van de im
porteurs nu een autobeurs or
ganiseren. Die moet dan wel 6
maanden voor of na de officië
le RAI plaatsvinden.
Voordien had de RAI- ten
toonstelling voor personen
auto's het alleenrecht. De Hil
bo is een gecombineerde ge-
zinsbeurs die vanaf vandaag
tot en met vrijdag open is van
14-22 uur, zaterdag van 10-22
uur en zondag van 10-18 uur,
entree is 9,50 voor gecombi
neerde kaarten geldt een re
ductie.
Je zit in de Senator, die iets
langer is dan de Omega - die
lengte komt vooral ten goede
aan de kofferruimte - heel best.
De stoel achter het verstelbare
stuur met goede grip, is in
hoogte te stellen en de traploos
te regelen rugleuning heeft nog
twee verstelmogelijkheden
voor een anatomisch
verantwoorde steun. Op het
veel te kleine ERC- knopje na is
alles is goed bereikbaar en heb
je in een oogopslag in de gaten
wat de strak vormgegeven
display te melden heeft.
Die ERC (electronic ride control)
wordt bediend middels een
miniscuul draaiwieltje, waarbij
je nauwelijks kunt zien of die nu
in de dempingstand Comfort,
Normaal of Sport staat.
Persoonlijk bevalt de stand
comfort wel het meest, temeer
daar die bij 115 km/h
overschakelt op Normaal zodat
je op snelheid niet al te veel
doordeint. Over het algemeen
helt de Senator naar mijn smaak
iets teveel in de bochten over,
daar verandert een
Sport-demping niets aan. Het
stuur, waarvan de
verstelbaarheid een extraatje is,
doet zijn koersveranderende
werk licht en uiterst
nauwkeurig. Geen moment dat
je denkt met een bijna 1,5 ton
zware auto op redelijk brede
205/65 banden op pad te zijn. Het
gaat allemaal zeer ontspannen
en het gewenste gevoel van
veiligheid door een stabiel
weggedrag, is eveneens
aanwezig.
De standaard geleverde ABS
verhoogt die gedachte alleen
maar. In de bij na 60 j aar dat
Opel onder GM vlag auto's
maakt, is dat Duitse toontje nog
steeds niet weg, maar de nieuwe
generatie Opeis zien er nu
gelukkig een stuk frisser uit. Nu
is de Senator niet direct een
model dat opvalt, wel als je er als
een van de eersten mee op de
weg verschijnt. Toch slaat die
net iets bovengemiddelde
vormgeving, die ook voor dit
model is doorgezet, kenelijk aan.
Je staat immers niet voor niets
jaren no.l in Nederland;
betrouwbaarheid zal in deze
eveneens een woordje
meespreken.
Dit vlaggeschip heeft achterin
genoeg ruimte voor drie man en
Opel heeft een handige
oplossing voor de bank gekozen.
Een smal middenstuk is neer te
klappen zodat aan beide ook
neerklapbare zijden van de ski's
nog mensen kunnen zitten. De
kofferbak zelf is met een
oppervlakte van ruim 1 m2 groot
genoeg voor die 4 wintersporters
op reis. Die moeten er wel
rekening mee houden dat ze met
het klimmen der snelheid een
stevige brandstofrekening
krijgen. Op een tankinhoud is
München vanuit Amsterdam,
als je het op de Autobahn niet te
dol maakt, nog net te halen. Dat
komt kortgezegd neer op 110
maar bij snelheden rond 160
km/h is dat al gauw 1:7.
Koop je de eenvoudigste
Senator van 65 mille dan moet
je genoegen nemen met een iets
minder vermogende 2,5 ltr
motor. Dit model vanaf 70.234,-
is nog uitgebreid met een
boordcomputer, elektrisch
kantel/schuifdak, radio met
electrisch werkende antenne,
de ECR, het LCD-display en een
verstelbaar stuur. Dat brengt de
aanschafprijs toch gauw op een
driekwart ton, maar dan heb je
toch een alleszins complete
auto. Een extraatje mag er dan
nog wel bij. Een elektrische
verstelling van de zijruiten, is
iets dat in deze klasse eigenlijk
thuishoort onder het
standaardpakket.
SIEM LEEUWENKAMP
De deelnemers aan de actie
Zuinig Stoken - die de Pro
vinciale Zeeuwse Courant en
de Provinciale Zeeuwse Ener
gie-Maatschappij in het sei
zoen 1986/1987 hielden - heb
ben gezamenlijk 758.180 ku
bieke meter aardgas be
spaard. Per deelnemer komt
het neer op een gemiddelde be
sparing van 172, kubieke me
ter. Uitgedrukt in guldens be
draagt de totale besparing
322.529 gulden, ofwel per deel
nemer gemiddeld 73,50 gul
den. Dit blijkt uit berekenin
gen van de afdeling voorlich
ting PZEM, aan de hand van
de 4.388 ingeleverde 'meter-
kaarten'. In percenten van het
normale totaal-verbruik gaat
het om een besparing van
7,2%.
Omdat niet elke 'energiebe-
spaarder' de moeite heeft geno
men de meterkaart in te leve
ren, kan zonder twijfel worden
aangenomen dat de besparing
in het verzorgingsgebied van
PZC en PZEM - de provincie
Zeeland - uiteindelijk nog gro
ter is dan de berekende 758.180
kubieke meter. Met dit resul
taat scoort Zeeland landelijk
gezien hoog. Overigens zijn de
resultaten van deze tweede ac
tie Zuinig Stoken lager dan die
van de eerste actie. Toen
(stookseizoen 1985/1986) was
de becijferde besparing
1.064.428 kubieke meter en be
droeg het aantal ingeleverde
meterkaarten 5.389. Dat heeft
onder meer te maken met het
feit dat heel veel mensen in
middels al zo zuinig mogelijk
energie verbruiken.
De deelnemers aan Zuinig Sto
ken die hun kaart hebben inge
zonden, ontvangen dezer we
ken gratis het toegezegde
Mensen die niet aan de actie
hebben deelgenomen, maar
toch het boekje willen aan
schaffen, kunnen contact op
nemen met de afdeling voor
lichting van de PZEM (01180-
34034). Het kan meehelpen om
weliswaar warm en comforta
bel maar zuinig de winter door
te komen.
Bij het op een rij zetten van de
actieresultaten is de afdeling
voorlichting van de PZEM uit
gegaan van een gemiddeld
gasverbruik in het stooksei
zoen 1986/1987 van 2.141 kubie
ke meter. De grootste aantal
len meterkaarten werden in
geleverd door mensen met een
Itm ft. B V B
boekje 'Zuinig Met Energie'.
Het gaat in op het 'hoe en waar
om' van energiebesparing en
op de mogelijkheden om op
rendabele wijze voorzieningen
te treffen die het gas- en elektri
citeitsverbruik zo laag moge
lijk houden. Het boekje bevat
veel tips. Met de verspreiding
van 'Zuinig Met Energie' onder
de deelnemers aan de actie
wordt binnenkort begonnen.
streefverbruik tussen 1.800 en
2.200 kubieke meter. De groot
ste gemiddelde besparing (523
kubieke meter) viel bij het
streefverbruik van 4.200 ku
bieke meter, de laagste gemid
delde besparing (95 kubieke
meter) bij streefverbruiken
van 1.200 en 1.400 kubieke me
ter. In geld uitgedrukt was de
besparing lager dan over het
stookseizoen 1985/1986:
322.529 gulden tegen 691.878
gulden. Afgezien van het lage
re aantal ingezonden meter
kaarten, komt dit verschil
vooral door de lagere aardgas-
prijs: 42,5 tegen 65 cent. Daar
door levert besparen in centen
uitgedrukt minder op.
Heel wat deelnemers aan de ac
tie voorzagen hun meterkaart
van al dan niet ludieke opmer
kingen. „Met zeer veel genoe
gen meegedaan en voor herha
ling vatbaar. Bewust zuinig ge
stookt, doch geen kou gele
den", aldus één van de deelne
mers. Velen lieten zich in soort
gelijke bewoordingen uit. Uit
de reacties blijkt ook dat me
nige deelnemer het zuinig sto
ken als een sportieve aangele
genheid ziet, waarbij het finan
ciële voordeel mooi meegeno
men is. Het onderzoekbureau
Intomart hield een landelijke
enquête naar de resultaten van
Zuinig Stoken. Daaruit bleek
dat de bekendheid van de actie
groot is: 78%. Hoe ouder, hoe
bekender met de actie. In Zee
land was de bekendheid zelfs
83%. Maar liefst 82% van de
Zeeuwse deelnemers had de
PZC als informatiebron. Onder
de deelnemers bevonden zich
vooral mensen tussen 35 en 49
jaar en huishoudens met twee
of meer personen. Reden voor
veel mensen (30%) om niet mee
te doen was: we besparen al ge
noeg. Het gros ervoer de actie
als zinvol tot zeer zinvol (79%).
RINUS ANTONISSE
Keetie van Oosten-Hage bij de fietsen die aan het eind van de actie worden verloot.
De Provinciale Zeeuwse Courant en Provin
ciale Zeeuwse Energie-Maatschappij hou
den in het stookseizoen 1987/1988 voor de derde
achtereenvolgende maal de actie Zuinig Sto
ken. Dezer dagen worden huis-aan-huis in de
provincie nieuwe meterkaarten bezorgd. Tota
le oplage 145.000 exemplaren. De actie begint
op zondag 11 oktober: eerste opnamedag van de
energiemeter. De laatste dag dat de meterstand
moet worden genoteerd is zondag 1 mei. In de
PZC van elke dinsdag zal gedurende de actie
een stooktabel worden gepubliceerd (voor het
eerst op 20 oktober). Bij de tabel komt weke
lijks een 'energie-info': wenken om zuinig om te
springen met elektriciteit en gas.
Tot het opnieuw houden van de actie is besloten
wegens de gunstige resultaten die de twee vorige
acties opleverden. De besparing die de deelne
mers zowel in kubieke meters als in geld wisten
te bereiken, was aanzienlijk. Menigeen heeft ge
vraagd om een herhaling en aan die verzoeken
wordt dus voldaan. Er is méér. Onder de deelne
mers aan de actie zullen na afloop van de 30 we
ken meterstanden noteren, zestien fietsen ver
loot worden. Deze dames- en herenrijwielen van
het merk Gazelle ('primeur luxe') worden door
de directie van de PZEM beschikbaar gesteld.
Per regio zijn twee stel fietsen beschikbaar. Na
afloop van de actie zullen de ingeleverde meter
kaarten - die wel volledig ingevuld moeten zijn
om in aanmerking te komen voor meeloten naar
een stel fietsen - uitgesplitst worden over
Zeeuwsch-Vlaanderen, Walcheren, Bevelanden
en Schouwen-Duiveland, Tholen en Sint-Phi-
lipsland. De fietsen zullen te zijner tijd aan de
winnaars worden overhandigd door de bekende
Zeeuwse oud-wielerkampioene Keetie van Oos
ten-Hage.
(Advertentie)
|makelaardij in hypotheken
LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR:
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*.
De rust op de geld- en kapitaalmarkt heeft ook deze week geleid tot
ongewijzigde hypotheekrentetarieven. Toch is het nog zeer de vraag
of deze rust de komende week niet verstoord zal worden.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente beta- rente
per lings- vast
06 oktober 1987 wijze gedu
rende
af- rentepercentages
sluit- met gemeente- zonder gem.-
provi- garantie garantie
sie in opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
M/A variabel 1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
1,5
M/A 1 jr
M'A 3 jr
M/A 5 jr
M/A 7 jr
M/A 10 jr
M/A 15 jr
6.4
6.6
7,0
7,2
7.5
7,4
7.7
6,75
6,96
7,39
7,61
7,93
7,82
8,15
6.6
6.8
7,2
7,4
7.7
7,6
7.9
6,96
7,17
7,61
7,82
8,15
8,04
8,36
Amrobank
Amrobank
Amrobank
Amrobank
M/A
M/A
M/A
M/A
variabel 1,5
2jr 1,5
5jr 1,5
7 jr 1.5
6.4
6,8
7,2
7.5
6,75
7,17
7,61
7,93
7.0
7,4
7,7
6,96
7,39
7,82
8,15
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
M/A
M/A
M/A
MA
M/A
variabel 1,5
1jr 1,5
2jr 1,5
3jr 1,5
5jr 1,5
6.4
6.6
7,0
7,2
6,75
6,96
7,17
7,39
7,61
6,6
6,8
7,0
7,2
7,4
6,96
7,17
7,39
7,61
7,82
Bouwfonds (rentek.)MA
Nederlandse M/A
Gemeenten M/A
Bouwf. Ned. Gem. M A
Bouwf. nieuwbouw M/A
Bouwf. Ned. Gem. M/A
variabel 1,5
5jr 1,5
10 jr 1,5
30 jr 1,5
30jr 1,5
renterustl,5
6,7
7,0
7,2
8,0
7,7
7,2
7,07
7,49
7.71
8,57
8,25
7,71
6,7
7,2
7,4
8,2
7,9
7,4
7,07
7,71
7,92
8,79
8,46
7,92
Centrale
Volksbank
M/A 2 jr
M/A 5 jr
6,5
6,9
6,80
7,23
6,7
7,1
7,01
7,44
Direktbank/
NCB-bank
Direktbank
M/A
M/A
M/A
Ijr 1
3 jr 1
5 jr 1
6,5
6,8
7,0
6,80
7,12
7,34
6,7
7,0
7,2
7,01
7,34
7,55
Grenswissel-
kantoren/CDK
Grenswisselk.
Grenswisselk.
M/A
M/A
HJ/A
HJ/A
ljr 1
5 jr 1
ljr 1
5 jr1
6,5
7,0
6,7
7,2
6,80
7,34
6,91
7,43
6,7
7,2
6,9
7.4
7,01
7,55
7,12
7,64
Lanschot/opstart
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Lanschot/comf.
M/V
M/V
M'V
M/V
M'V
M'V
variabel 1,5
variabel 1,5
ljr 1,5
2jr 1,5
5jr 1,5
comf/5jr. 1,5
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
6.2
6.6
6.7
6.9
7.3
7.1
6,59
7,02
7,13
7,34
7,79
7,56
NMB
M/A
lj
r
1.5
6.6
6,96
6.8
7,17
NMB
M'A
3
r
1.5
7.0
7,39
7,2
7,61
NMB
M/A
5 J
r
1.5
7,2
7,61
7.4
7.82
NMB
M/A
r
1.5
7,5
7.93
7.7
8,15
Postbank
M/A
2 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Postbank
M/A
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Postbank
M'A
7 jr
1
7,3
7,66
7,5
7,87
Rabobank
MA
var./ljr.
1,25
6,5
6,83
6,7
7,04
Adviesrente
M'A
2/3 jr
1,25
6,9
7,26
7,1
7,47
Adviesrente
MA
4/5 jr
1,25
7,1
7,47
7,3
7,69
Adviesrente
MA
stabiel
1,25
7,4
7,80
7,6
8,01
Adviesrente
HJ/A var./ljr
1,25
XXX
XXX
6,9
7,15
Adviesrente
HJ/A 2/3 jr
1,25
XXX
XXX
7,3
7,57
Adviesrente
HJ/A 4/5 jr
1,25
XXX
XXX
7,5
7.77
Adviesrente
HJ/A
stabiel
1,25
XXX
XXX
7,8
8.09
Rabo
MA
3
r
1,5
6,9
7.28
7.1
7,50
Hypotheekbank
MA
5
r
1.5
7.1
7.50
7.3
7.71
Hypotheekbank
HJ/A
3
r
1.5
XXX
XXX
7,3
7.59
Hypotheekbank
HJ/A
5
r
1,5
XXX
XXX
7,5
7,80
Verenigde
M/A
Vfe jr
1
6.4
6.69
6.6
.6,8
6.91
Spaarbank
MA
3 jr
1
6,6
6,91
7.12
Spaarbank
MA
5jr
1
6,9
7.23
7.1
7.44
Spaarbank
MA
7 jr
1
7.3
7,66
7,5
7,87
Spaarbank
MA
ideaalren
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Westl. Utr. (stand)
MV
ljr
1.5
6,4
6,90
6.6
7,12
(stand)
MV
5 jr
1,5
7,1
7.66
7,3
7,88
(stand)
MV
7 jr
1,5
7,1
7,66
7,3
7,88
(stand)
MV
10 jr
1.5
7,5
8.10
7,7
8.32
(stand)
M'V
15 jr
1,5
op aanvraag
op aanvraag
(lage lasten) M/A
1 jr
1
7,3
7,64
7,3
7,64
(lage lasten) M/A
14 jr
1
7,8
8,18
7.3
8,18
(interim) M/V
ljr
1,5
XXX
XXX
6,6
7,12
4e kwartaal 1987
budget
KW/A
variabel
1,5
7,0
7,34
7,0
7,34
Woonfonds/aut.
MV
variabel
1,5
6,4
6,90
XXXXX XXXXX
Holl. wacht af
MV
ljr
1,5
6.5
7,01
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
MV
2 jr
1,5
6.7
7,23
xxxxx xxxxx
Woonfonds Holl.
MV
3 jr
1,5
6.9
7,45
xxxxx xxxxx
Woonfonds
MV
5 jr
1,5
7,1
7,66
xxxxx xxxxx
Holland
MV
10 jr
1,5
7.3
7,88
xxxxx xxxxx
Woonfonds/comf
MV
comf/öjr 1,5
6,9
7,45
xxxxx
xxxxx
Holland comf
M/V
comf/10jrl,5
7.3
7,88
xxxxx
xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
MA
5/10 jr
-
7,2
7,44
7.2
7,44
Centraal Beheer
MA
15/20 jr
-
7,6
7.87
7,6
7.87
NVL-maatschap.
MA
5/10 jr
-
7,2
7,44
7.2
7,44
NVL-maatschap.
MA
15/20 jr
-
7.6
7,87
7,6
7,87
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitprov. 1,5 95?.
M A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Advertentie
Koophuizen zijn in de hui
dige woonmarkt aan
trekkelijker aan het worden.
Dit is af te lezen aan de toene
mende vraag naar een eigen
woning, 'ingeruild' voor een
huurhuis. De lasten van een
eigen huis zijn in verhouding
tot een van de huisbaas ge
huurde woning lichter, voor
namelijk vanwege de fiscale
aardigheden.
Er wordt op het ogenblik in
Nederland weer meer ver
huisd dan in de afgelopen ja
ren. Een stevige motivatie
daartoe is het feit dat je in ei
gen huis (ook als het nog gro
tendeels van de bank is) eigen
baas bent. Je kunt verbouwen
zoals je dat zelf wilt, overigens
wel binnen de beperkingen
die de gemeente oplegt.
Een nieuwe uitgave van het
Verhuisblad geeft in bijna
honderd pagina's een scherp
overzicht van wat er bij opzeg
ging van huur, oriëntatie op
de woningmarkt, financie
ring, subsidies, garanties, ver-
huistechniek (zelf doen of de
verhuisvakman inschakelen)
brede informatie.
De woonmarkt is sterk in be
weging, de vraag naar huizen
groeit sneller dan het aanbod.
Dus moet je oppassen. De
kans dat je je 'over-eet' aan de
prijs en dat er voor meer geld
dan je had verwacht aan fi-
nancierings- en onderhouds
kosten opgedraaid moet wor
den zit er in.
Het verhuisblad is te koop
voor nog geen drie gulden,
maar wie wijs is haalt het gra
tis bij een makelaar die aan
gesloten is bij het NVM (Ne
derlands Verbond van Make
laars), een notaris of een er
kend verhuisbedrijf.
Alternatief samenwonenden
vinden er ook veel praktische
informatie in. Buiten-huwe
lijkse relaties kunnen, als er
iets mis gaat, nare financiële
consequenties ondervinden,
als beide partijen in een huis
getrokken zijn. Ook wat dit
aspect betreft geeft de nieuwe
editie van het Verhuisblad
goede raad.
MAR GROEN
V