Centrum voor
asielzoekers
verantwoord
Openluchtmuseum in
Arnhem is op zoek
naar een kerkpilaar
Chauffeur doet
boekje open
over dumpingen
.in Nederland hebben we
altijd wat achterge
Chauffeurs geldtransport
namen half miljoen weg
Auto gestolen in Zierikzee
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Prins onthult
monument op
de Sloedam
B EN W VAN GOES:
VERKEERSSLACHTOFFERS
VAN GIFVATEN DOW
PAGINA 13
i
Slechte beurt
GOES - Het dagelijks bestuur van de gemeente Goes vindt het
'volstrekt verantwoord' mee te werken aan de vestiging van
een asielzoekerscentrum in het voormalige ziekenhuis Berg-
zicht. De vluchtelingenproblematiek in Nederland is op dit
moment zodanig groot dat van Goes een bijdrage in de oplos
sing ervan mag worden verwacht. Op deze manier reageert het
college van burgemeester en wethouders in de eerste officiële
reactie op de bezwaren van Goesenaren die in de directe omge
ving van Bergzicht wonen, tegen de komst van de asielzoekers.
ZEELAND'
DONDERDAG 8 OKTOBER 1987
DDELBURG - Minister drs N. Smit-Kroes van Verkeer
Waterstaat wil aan België opnieuw ruim baan geven
ir het (terug)storten van vervuilde modder in de Wes-
schelde. Het gaat om 10.000.000 kubieke meter bagger
de afkomstig van onderhoudswerk uit de Wester-
elde en om 500.000 m3 modder uit de zogenaamde
;mpel van Zandvliet. De allerergst vervuilde specie -
miljoen m3 van de Drempels van Lillo, Frederik en
el - mogen de Belgen van minister Smit-Kroes niet in de
sterschelde dumpen. Ze beperkt haar toestemming tot
jrlopig twee/drie jaar en verbindt aan de vergunningen
iele controlerende voorwaarden.
Eén en ander blijkt uit ontwerp-beschikkingen, die het
ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft opgesteld, naar
aanleiding van Belgische verzoeken uit 1985. De Belgen
willen de Westerschelde en de drempels in de Schelde
uitdiepen, teneinde de positie van Antwerpen als wereld
haven van formaat - en daarmee voornaamste concurrent
van Rotterdam - op peil te houden. Belangrijk gegeven
voor mevrouw Smit-Kroes om de Zuiderburen hun gang te
laten gaan is: 'de baggerwerken worden reeds lange tijd
(Slot zie pagina 16 kolom 7)
ARNEMUIDEN - Prins Bern-
hard zal op zaterdag 31 oktober
het herdenkingsmonument voor
de in november 1944 bij de Sloe
dam gesneuvelde Canadezen
onthullen. De prins zal waar
schijnlijk per helicopter komen.
Vanwege verplichtingen elders
zal hij alleen tijdens de plechtig
heid op de Sloedam kunnen blij
ven.
De andere genodigden worden
voor de onthulling van het monu
ment om 13.30 uur ontvangen
door de commissaris van de ko
ningin in Zeeland, dhr. C. Boer-
tien, in|ie statenzaal van het Ab
dijcomplex. De ceremonie op de
Sloedarn begint om 15.00 uur. Bij
die plechtigheid zullen zoals ge
meld vele prominenten uit bin
nen- en buitenland aanwezig zijn
onder wie George Heese, de Ca
nadese minister van veteranen
zaken, die zelf nog bij de dam ge
vochten heeft.
Na de onthullingsceremonie wor
den de gasten om ongeveer 16.00
uur ontvangen door het Middel
burgse I gemeentebestuur in de
burgerzaal van het stadhuis. De
twee Canadese muziekkorpsen
die bij de plechtigheid op de Sloe
dam aanwezig zijn, zullen dan
een half uur durende mars door
de stad maken.
Het initatief voor de oprichting
van het monument is genomen
door leden van de heemkundige
kringen Walcheren en De Beve-
landen. Het monument, een 125
centimeter hoog stenen gedenk
teken met inscriptie, wordt ge
schonken door een steenhouwer
uit Goes In de steen wordt in het
Frans, [Engels en Nederlands de
tekst gegraveerd: "Opgericht ter
ere van de Black Watch RHR of
Canada. Ie Regiment de Maison-
neuve en The Calgory Highlan
ders. Onthuld op 31 oktober
1987."
Bij de Sloedam sneuvelden in no
vember 1944 meer dan 100 solda
ten uit die drie regimenten bij
een mislukte poging een geal
lieerd bruggehoofd op Walcheren
te vestigen.
Hij fietste een beetje bedrem
meld het tuinpad op, de twaalf
jarige Peter Jan uit één van de
Bevelandse dorpen. Met in zijn
schooltas een tussentijds ver
slag over zijn eerste prestaties
in het voortgezet onderwijs. En
er was inderdaad weinig reden
tot vrolijkheid. De bevindingen
van het onderwijzend perso
neel waren uiterst somber van
aard.
Met Ieen berustend gebaar
kwakte. Peter Jan zijn tas in
een hoek, overhandigde het
rapportje quasi nonchalant
aan gijn vader en zette zich
zéér schrap.
De verbazing bij het jongetje
was groot. De verwachte don
derpreek bleef uit. Met grote
ogen keek hij toe hoe zijn vader
schuddebuikend uit z'n stoel
rolde.
Want wat had de leraar Neder
lands genoteerd: Peter Jan
werkt chaotisch en ongecon-
sentreerd. Precies: met een s.
De s van slechte beurt. Zeker
voor een leraar Nederlands
GOES - Het Openluchtmuseum in
Arnhem is naarstig op zoek naar een
gietijzeren kolom uit het oude kerk
je van 's-Heerenhoek. De pilaar
diende ter ondersteuning van de or
gelbalustrade. Zoals bekend wordt
het kerkje op dit moment gerestau
reerd in het openluchtmuseum. Een
tweede exemplaar is inmiddels te
ruggevonden in de tuin van M. J.
Wirtz uit Goes, die de paal van 2,27
meter hoogte van een oud-ijzerhan-
delaar had gekocht. De tachtig jaar
oude kolom doet nu dienst als bui
tenverlichting. De Goesenaar krijgt
van het museum een nieuwe lan
taarn als ook de tweede pilaar
wordt gevonden.
Na de sloop van het kerkje is een aan
tal spullen opgeslagen in 't Fort te El-
lewoutsdijk. Daaruit zijn vermoede
lijk de beide pilaren ontvreemd. Dat
het openluchtmuseum nu pas op
zoek gaatnaarde kolom schrijft L. H.
Boot, plaatsvervangend hoofd van
de bouwkundige dienst van het mu
seum, toe aan verminderde aan
dacht. „Hoe gaat dat: die palen wa
ren toch niet direct nodig". Het kerk-
De pilaar die nu in de tuin van Goese
naar M. J. Wirtz als lantaarn dienst
doet...
je moet nog voor de winter onder
dak. Begin maart is de orgelbalustra
de aan de beurt voor restauratie. „En
de pilaren zijn daarvoor onmisbaar".
In april moet de kerk in zijn oude glo
rie zijn hersteld.
Wirtz kreeg de pilaar in zijn bezit
toen hij zijn woning opknapte. Via
een onbekende schroothandelaar,
die langskwam voor oud ijzer en lood
en de zuil op zijn kar had liggen, wis
selde de paal van eigenaar. „Ik had
geen idee dat die tomtempaal uit een
kerk kwam. Ik vond het gewoon een
leuk ding voor een lantarenpaal", al
dus de verraste Goesenaar. Een voor
bijrijdende fietser, die de pilaar enige
tijd geleden herkende, schakelde
vervolgens het museum in waarna
contact tussen Wirtz en Boot volgde.
Als de tweede paal niet wordt gevon
den, kan de inwoner uit Goes zijn
'lantaren' houden. Het openlucht
museum zal dan naar een nieuwe op
lossing moeten zoeken. Boot denkt
bijvoorbeeld aan het maken van een
mal. „Maar het liefst hebben we na
tuurlijke de beide originele pilaren
terug. Aan één paal hebben we eigen
lijk niets". Zeeuwen, die menen de pi
laar te hebben gevonden of ook in de
tuin hebben staan, kunnen ten alle
tijde contact opnemen met het
Openluchtmuseum in Arnhem.
De reactie staat in het voorstel aan de
gemeenteraad om met de minister van
welzijn, volksgezondheid en cultuur
een overeenkomst te sluiten voor de
vestiging van het asielzoekerscen
trum. Dit voorstel komt donderdag 15
oktober aan de orde in de gemeente
raad. Dinsdag wordt - zoals eerder ge
meld - een informatieavond gehouden.
Uit de concept-overeenkomst blijkt
dat in het Goese asielzoekerscentrum
325 opvangplaatsen worden ingericht.
Gemiddeld 275 ervan zullen perma
nent in gebruik zijn. WVC moet ervoor
zorgen dat het voormalige ziekenhuis
(het ministerie huurt het gebouw van
de stichting Oosterscheldeziekenhui-
zen) voor deze bestemming geschikt
wordt gemaakt. Tijdens die aanpas
sing zal het centrum al gedeeltelijk in
gebruik worden genomen.
Het ministerie is verantwoordelijk
voor de gang van zaken in het asielzoe
kerscentrum. Het stelt een directie
aan en zorgt voor medisch onderzoek,
voeding, verstrekking van zak- en
kleedgeld, voor sociaal-culturele acti
viteiten en immateriële dienstverle
ning aan de asielzoekers. Vooralsnog
zal het centrum voor een periode van
vijfjaar functioneren en zoveel langer
of korter als de vluchtelingenproble
matiek noodzakelijk maakt.
De vluchtelingen die het het centrum
verblijven (het gaat om een periode
van ongeveer negen weken), hoeven
niet te worden ingeschreven in het per
soonsregister van de gemeente. Vol
staan kan worden met inschrijving in
het verblijfsregister bij de vreemdelin
gendienst van de politie.
De sterkte van het gemeentepolitie
korps wordt in verband met de ver
wachte zwaardere taak (te denken valt
aan de vreemdelingenadministratie,
de begeleiding van asielzoekers bij uit
zetting uit het land en - mogelijk -
openbare orde problemen) met tien
politiemensen uitgebreid. Deze extra
mankracht zal na de opheffing van het
centrum via natuurlijk verloop wor
den afgebouwd. De behandeling van
de asielaanvragen is een zaak van het
ministerie van justitie.
Het ministerie van WVC zal een over
legcommissie instellen, waarin naast
(Slot zie pagina, 16 kolom 2) Chauffeur JF. Danckaert: geweten gaan knagen..
ZAAMSLAG - Het proefschrift van
de Nijmeegse arts J. Draaisma over
de te vaak gebrekkige opvang van
verkeersslachtoffers werd dinsdag
voor wat betreft Zeeuwsch-Vlaan-
deren gelogenstraft. Vrijdag promo
veert Draaisma op een onderzoek
waaruit onder meer blijkt dat 400 le
vens per jaar gespaard kunnen wor
den als ambulances en ziekenhuizen
in ons land beter functioneren. Dins
dag raakte een medewerker van
Dow Chemical in Terneuzen zoda
nig aan zijn hoofd gewond dat hij
met spoed naar een ziekenhuis met
neurochrirurgische afdeling moest
worden gebracht. Voor hem stond
bij het Elisabethziekenhuis in Sluis
kil een helikopter klaar die hem
naar het het grote en goed geoutil
leerde algemeen ziekenhuis Sint Jan
in Brugge bracht. De helikopter is
een samenwerking tussen de pro
vincie West-Vlaanderen en de Cen
trale Post Ambulancevervoer (CPA)
Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Dat was nou een letterlijk voor
beeld van hoe het moet", vindt de
Zaamslagse huisarts W. L. Fraanje.
Hij is medisch-adviseur van de CPA.
De Zeeuws-Vlaamse ambulances
vervoeren jaarlijks naar schatting
2000 slachtoffers 'met spoed' of in
dien het minder ernstig is 'direct'
naar één van de vier ziekenhuizen.
En als het nodig is gaat de reis per he
likopter door naar Gent of Brugge.
„In Nederland hebben we - in zijn al
gemeenheid - altijd wat achter gelo
pen in vergelijking met landen als de
VS, Duitsland, Oostenrijk en Frank
rijk. Daar is men op het gebied van
verkeersslachtoffers veel meer bezig
geweest."
Heeft Draaisma gelijk?
„Ik ken het werk van Draaisma al
een tijdje want hij heeft veel gepubli
ceerd over dit onderwerp. Het is uit
mijn hart gegrepen. De tijd ligt nog
niet zover achter ons, vijftien jaar ge
leden toen ik nog studeerde, dat een
professor zei: 'Ongeval? Inpakkenen
wegwezen. Vooral niets op straat aan
de patiënt doen. Alles in het zieken
huis'. In Zeeuwsch-Vlaanderen
werken we gelukkig met het rendez-
vous-systeem. Tegelijk met de am
bulance arriveert ook een plaatselij
ke huisarts bij het ongeval. Ik acht
die samenwerking noodzakelijk. De
huisarts is erbij voor de eerste diag
nosestelling en hij kan ook een indi
catie geven voor de behandeling. Een
voordeel daarvan is dat niemand on
nodig in het ziekenhuis komt. Dat
kan ook schadelijk zijn. Door een
arts ter plekke te hebben voorkom je
ook dat een verpleegkundige, vaak
noodgedwongen, onbevoegd medi
sche handelingen moet verrichten."
De Nijmeegse arts heeft zijn
twijfels bij de gemiddelde am
bulance-hulpverlener. Heeft u
die ook?
J. Draaisma: ...In Zeeuwsch-Vlaanderen werken we gelukkig met het ren-
„Ik durf met onze ambulance-men- dez-vouspsysteem...
sen voor de dag te komen. Ons perso
neel steekt uit boven het gemiddelde
in Nederland. Alle ambulancedien
sten hier beschikken over een gedi
plomeerde verpleegkundige met in
de meeste gevallen een extra intensi-
ve-care-opleiding. En werken voor
een deel ook binnen onze ziekenhui
zen. Terwijl in de wet staat dat een
EHBO-diploma voldoende is. Dat is
ook het bezwaar van Draaisma. Men
zou willen dat het in het hele land
was zoals het hier is."
Toch ontbreekt het in
Zeeuwsch-Vlaanderen aan een
groot ziekenhuis.
„Ik denk dat we er wel wat op voor
uitgaan als straks het streekzieken
huis klaar is. Maar een neurochirurg
zullen we wel nooit krij gen. Daarvoor
zijn we te klein. Daarom werken we
ook nauw samen met de ziekenhui
zen van Gent en Brugge. Die artsen
staan dag en nacht klaar en die bie
den ook de behandeling in de zin die
Draaisma bedoelt. Patiënten met po-
ly-traumatische (meervoudig letsel
waarvoor een heel specialistenteam
nodig is, red.) en patiënten met neu
rochirurgisch letsel (hersenbescha
diging) gaan hier eerst naar een eigen
ziekenhuis en na stabilisatie brengen
we ze door naar Brugge of Gent. Dat
moet wel, want het is niet mogelijk
om op straat alles onder controle te
krijgen. Als daarmee te lang gewacht
wordt, als er eerst naar een zieken
huis met traumacentrum moet wor
den gereden, kan het ernstige gevol
gen hebben. Bij een hersenletsel bij
voorbeeld wordt de druk in de her
senpan vergroot en is transport heel
gevaarlijk. Dat is de kern van de
zaak. Ongevalslachtoffers hebben
vanaf de eerste verzorging recht op
een goede ademhaling en bloedcircu
latie om dat te voorkomen. Die be
handeling geven wij eerst in onze ei
gen ziekenhuizen."
Is een verkeersslachtoffer in
Zeeuwsch-Vlaanderen 'beter
af dan elders in het land?
„Ik zou dat nooit hardop durven zeg
gen. Daarnaar is nog nooit onder
zoek gedaan. Wij zijn hier maar klei
ne jongens in vergelijking met uni
versiteitsziekenhuizen. Ik wil wel la
ten blijken dat we hier proberen voor
iedere burger de zaken zo goed moge
lijk te regelen."
Joost van Leeuwen
TERNEUZEN - De chauffeur die, on
der anderen, betrokken is geweest bij
het illegaal dumpen van giftig Dow-
afval kan zich niet meer herinneren
wie hem daartoe de opdracht gaf. De
heer J. F. Danckaert uit Sluiskil, die
gisteren naar aanleiding van de be
richtgeving daarover zichzelf als be
trokkene bekend heeft gemaakt, weet
niet meer of het Dow Chemical is ge
weest of de transportonderneming
die toen voor Dow werkte. Het ille
gaal dumpen van vaten met giftig af
val in de omgeving van Terneuzen is
wel aan zijn geweten gaan knagen. De
50-jarige Danckaert, die in de jaren
zestig in dienst was bij Werkspoor
Utrecht, heeft gisteren de politiek be
naderd met zijn relaas van hetgeen er
m.et Dow-afval is gebeurd.
In dienst van Werkspoor Utrecht heeft
Danckaert voor Dow naar zijn zeggen
zeker 750 vaten met gif vanaf het Dow-
terrein afgevoerd naar onder meer een
drinkput voor vee in het Boerengat,
even ten zuiden van het Dow-complex.
Danckaert beweert dat hij zijn op
drachten tot het afvoeren kreeg van
zowel hogergeplaatst Dow-personeel
als van Werkspoor-personeel. Dit alles
is gebeurd in de periode 1962-1967,
toen de plastic-fabriek in een opbouw
fase verkeerde. Of de illegale dumping
die na zo'n opdracht volgde ook een
idee van DoW was weet hij nu, na 25
jaar niet meer. „Het kan ook de trans
portonderneming zijn geweest."
Danckaert heeft gisteren contact ge
zocht met het Terneuzense raadslid A.
A. P. van Himme (Links Perspectief).
Van Himme zal op zijn beurt het ver
haal doorspelen naar de afdeling mi
lieuzaken van de provincie. Van Him
me zal daarin ook de namen noemen
van degenen bij Dow en bij Werkspoor
die Danckaert de opdrachten tot het
afvoeren gaven. „Dan zijn ze in ieder
geval bekend bij de bevoegde instan
ties", aldus Van Himme.
„Het heeft jaren bij mij zitten broeien",
aldus Danckaert die van beroep chauf
feur is maar nu in de ziektewet is.
„Toen er twee jaar geleden al in de
kranten werd geschreven over dum
pingen zat het mij ook al dwars. Ik
durfde nog niets te zeggen omdat ik
toen voor de Koninklijke Stevin We
genbouw werkte. Ook Stevin had in
die tijd opdrachten van Dow. Nu durf
ik te zeggen wat ik op mijn hart heb."
Danckaert was in de j aren zestig welis
waar in dienst van Werkspoor Utrecht
maar hij reed, eerst een Landrover en
later een Bedford, altijd in vervoer
middelen van Dow. Werkspoor
Utrecht bouwde op het Dow-terrein
aan pijpleidingen en aan de aanleg
steiger. „Ik had een pieper bij me. Als
ik werd gepiept dan moest ik een be
paald telefoonnummer draaien. Dan
hoorde ik wat ik moest doen. Ik moest
dan samen met iemand van een be
paald transportbedrijf uit Terneuzen
vaten ophalen bij Glycol of bij de Sty-
ron, dat weet ik niet meer. In ieder ge
val de fabriek die het dichtst bij de
steiger stond. Ik heb nooit geweten
wat er in die vaten zat. Wel hadden de
vaten rode of oranje stickers. De een
met een doodskop erop en de ander
met een ontploffingsteken". Van een
Dow-medewerker had hij ook de strik
te opdracht de vaten aan te pakken
met rubber handschoenen en altijd
(Slot zie pagina 16 kolom 7)
(Van onze correspon
dent)
BERGEN OP ZOOM
Door de opmerkzaam
heid van de politie in
het Brabantse Wouw
zijn twee Rotterdam
mers aangehouden, ver
dacht van verduistering
van een half miljoen
gulden aan contant geld
en cheques. De buit is te
ruggevonden. Een derde
verdachte moet nog
worden aangehouden.
Uit verhoor is gebleken
dat de mannen van plan
waren in totaal twee
miljoen gulden te ver
duisteren en dan met de
noorderzon te vertrek
ken.
Het half miljoen ver
dween vrijdag uit een
geldtransportwagen die
een route door Zeeland
en Noord-Brabant had
gereden. De twee man
nen, J. van T. (47) en
M.W. (22), worden van
daag voorgeleid aan de
officier van justitie in
Breda. Een derde man
die was opgepakt in ver
band met de verduiste
ring, R.K. (25), is weer
vrijgelaten omdat hij
niets met de zaak te ma
ken heeft.
M.W. en R.K. zijn chauf
feurs van de geldtrans
portwagen. Zodra R.K.
uit de auto was om geld-
cassettes te halen bij
cliënten, dook M.W. in
het vervoersgedeelte,
haalde geldkoffers leeg
en stopte de buit in een
tas. Die overhandigde
hij op diverse plaatsen
aan zijn handlanger Van
T.
ZIERIKZEE - De heer K. K. uit Ovezande heeft dinsdagavond bij de rijkspoli
tie in Zierikzee aangifte gedaan van de diefstal van zijn auto. Dat moet ge
beurd zijn in de nacht van maandag op dinsdag.
De auto stond geparkeerd bij het benzinestation de Val te Zierikzee. Het was
een Opel Manta met het kenteken KH-79-JN. K. had zijn auto daar neergezet
om zijn reis in het kader van carpooling met een andere wagen te vervolgen. Zijn
auto vertegenwoordigde een waarde van ongeveer 20.000 gulden.