Centrum voor asielzoekers verantwoord Openluchtmuseum in Arnhem is op zoek naar een kerkpilaar Chauffeur doet boekje open over dumpingen .in Nederland hebben we altijd wat achterge Chauffeurs geldtransport namen half miljoen weg Auto gestolen in Zierikzee PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Prins onthult monument op de Sloedam B EN W VAN GOES: VERKEERSSLACHTOFFERS VAN GIFVATEN DOW PAGINA 13 i Slechte beurt GOES - Het dagelijks bestuur van de gemeente Goes vindt het 'volstrekt verantwoord' mee te werken aan de vestiging van een asielzoekerscentrum in het voormalige ziekenhuis Berg- zicht. De vluchtelingenproblematiek in Nederland is op dit moment zodanig groot dat van Goes een bijdrage in de oplos sing ervan mag worden verwacht. Op deze manier reageert het college van burgemeester en wethouders in de eerste officiële reactie op de bezwaren van Goesenaren die in de directe omge ving van Bergzicht wonen, tegen de komst van de asielzoekers. ZEELAND' DONDERDAG 8 OKTOBER 1987 DDELBURG - Minister drs N. Smit-Kroes van Verkeer Waterstaat wil aan België opnieuw ruim baan geven ir het (terug)storten van vervuilde modder in de Wes- schelde. Het gaat om 10.000.000 kubieke meter bagger de afkomstig van onderhoudswerk uit de Wester- elde en om 500.000 m3 modder uit de zogenaamde ;mpel van Zandvliet. De allerergst vervuilde specie - miljoen m3 van de Drempels van Lillo, Frederik en el - mogen de Belgen van minister Smit-Kroes niet in de sterschelde dumpen. Ze beperkt haar toestemming tot jrlopig twee/drie jaar en verbindt aan de vergunningen iele controlerende voorwaarden. Eén en ander blijkt uit ontwerp-beschikkingen, die het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft opgesteld, naar aanleiding van Belgische verzoeken uit 1985. De Belgen willen de Westerschelde en de drempels in de Schelde uitdiepen, teneinde de positie van Antwerpen als wereld haven van formaat - en daarmee voornaamste concurrent van Rotterdam - op peil te houden. Belangrijk gegeven voor mevrouw Smit-Kroes om de Zuiderburen hun gang te laten gaan is: 'de baggerwerken worden reeds lange tijd (Slot zie pagina 16 kolom 7) ARNEMUIDEN - Prins Bern- hard zal op zaterdag 31 oktober het herdenkingsmonument voor de in november 1944 bij de Sloe dam gesneuvelde Canadezen onthullen. De prins zal waar schijnlijk per helicopter komen. Vanwege verplichtingen elders zal hij alleen tijdens de plechtig heid op de Sloedam kunnen blij ven. De andere genodigden worden voor de onthulling van het monu ment om 13.30 uur ontvangen door de commissaris van de ko ningin in Zeeland, dhr. C. Boer- tien, in|ie statenzaal van het Ab dijcomplex. De ceremonie op de Sloedarn begint om 15.00 uur. Bij die plechtigheid zullen zoals ge meld vele prominenten uit bin nen- en buitenland aanwezig zijn onder wie George Heese, de Ca nadese minister van veteranen zaken, die zelf nog bij de dam ge vochten heeft. Na de onthullingsceremonie wor den de gasten om ongeveer 16.00 uur ontvangen door het Middel burgse I gemeentebestuur in de burgerzaal van het stadhuis. De twee Canadese muziekkorpsen die bij de plechtigheid op de Sloe dam aanwezig zijn, zullen dan een half uur durende mars door de stad maken. Het initatief voor de oprichting van het monument is genomen door leden van de heemkundige kringen Walcheren en De Beve- landen. Het monument, een 125 centimeter hoog stenen gedenk teken met inscriptie, wordt ge schonken door een steenhouwer uit Goes In de steen wordt in het Frans, [Engels en Nederlands de tekst gegraveerd: "Opgericht ter ere van de Black Watch RHR of Canada. Ie Regiment de Maison- neuve en The Calgory Highlan ders. Onthuld op 31 oktober 1987." Bij de Sloedam sneuvelden in no vember 1944 meer dan 100 solda ten uit die drie regimenten bij een mislukte poging een geal lieerd bruggehoofd op Walcheren te vestigen. Hij fietste een beetje bedrem meld het tuinpad op, de twaalf jarige Peter Jan uit één van de Bevelandse dorpen. Met in zijn schooltas een tussentijds ver slag over zijn eerste prestaties in het voortgezet onderwijs. En er was inderdaad weinig reden tot vrolijkheid. De bevindingen van het onderwijzend perso neel waren uiterst somber van aard. Met Ieen berustend gebaar kwakte. Peter Jan zijn tas in een hoek, overhandigde het rapportje quasi nonchalant aan gijn vader en zette zich zéér schrap. De verbazing bij het jongetje was groot. De verwachte don derpreek bleef uit. Met grote ogen keek hij toe hoe zijn vader schuddebuikend uit z'n stoel rolde. Want wat had de leraar Neder lands genoteerd: Peter Jan werkt chaotisch en ongecon- sentreerd. Precies: met een s. De s van slechte beurt. Zeker voor een leraar Nederlands GOES - Het Openluchtmuseum in Arnhem is naarstig op zoek naar een gietijzeren kolom uit het oude kerk je van 's-Heerenhoek. De pilaar diende ter ondersteuning van de or gelbalustrade. Zoals bekend wordt het kerkje op dit moment gerestau reerd in het openluchtmuseum. Een tweede exemplaar is inmiddels te ruggevonden in de tuin van M. J. Wirtz uit Goes, die de paal van 2,27 meter hoogte van een oud-ijzerhan- delaar had gekocht. De tachtig jaar oude kolom doet nu dienst als bui tenverlichting. De Goesenaar krijgt van het museum een nieuwe lan taarn als ook de tweede pilaar wordt gevonden. Na de sloop van het kerkje is een aan tal spullen opgeslagen in 't Fort te El- lewoutsdijk. Daaruit zijn vermoede lijk de beide pilaren ontvreemd. Dat het openluchtmuseum nu pas op zoek gaatnaarde kolom schrijft L. H. Boot, plaatsvervangend hoofd van de bouwkundige dienst van het mu seum, toe aan verminderde aan dacht. „Hoe gaat dat: die palen wa ren toch niet direct nodig". Het kerk- De pilaar die nu in de tuin van Goese naar M. J. Wirtz als lantaarn dienst doet... je moet nog voor de winter onder dak. Begin maart is de orgelbalustra de aan de beurt voor restauratie. „En de pilaren zijn daarvoor onmisbaar". In april moet de kerk in zijn oude glo rie zijn hersteld. Wirtz kreeg de pilaar in zijn bezit toen hij zijn woning opknapte. Via een onbekende schroothandelaar, die langskwam voor oud ijzer en lood en de zuil op zijn kar had liggen, wis selde de paal van eigenaar. „Ik had geen idee dat die tomtempaal uit een kerk kwam. Ik vond het gewoon een leuk ding voor een lantarenpaal", al dus de verraste Goesenaar. Een voor bijrijdende fietser, die de pilaar enige tijd geleden herkende, schakelde vervolgens het museum in waarna contact tussen Wirtz en Boot volgde. Als de tweede paal niet wordt gevon den, kan de inwoner uit Goes zijn 'lantaren' houden. Het openlucht museum zal dan naar een nieuwe op lossing moeten zoeken. Boot denkt bijvoorbeeld aan het maken van een mal. „Maar het liefst hebben we na tuurlijke de beide originele pilaren terug. Aan één paal hebben we eigen lijk niets". Zeeuwen, die menen de pi laar te hebben gevonden of ook in de tuin hebben staan, kunnen ten alle tijde contact opnemen met het Openluchtmuseum in Arnhem. De reactie staat in het voorstel aan de gemeenteraad om met de minister van welzijn, volksgezondheid en cultuur een overeenkomst te sluiten voor de vestiging van het asielzoekerscen trum. Dit voorstel komt donderdag 15 oktober aan de orde in de gemeente raad. Dinsdag wordt - zoals eerder ge meld - een informatieavond gehouden. Uit de concept-overeenkomst blijkt dat in het Goese asielzoekerscentrum 325 opvangplaatsen worden ingericht. Gemiddeld 275 ervan zullen perma nent in gebruik zijn. WVC moet ervoor zorgen dat het voormalige ziekenhuis (het ministerie huurt het gebouw van de stichting Oosterscheldeziekenhui- zen) voor deze bestemming geschikt wordt gemaakt. Tijdens die aanpas sing zal het centrum al gedeeltelijk in gebruik worden genomen. Het ministerie is verantwoordelijk voor de gang van zaken in het asielzoe kerscentrum. Het stelt een directie aan en zorgt voor medisch onderzoek, voeding, verstrekking van zak- en kleedgeld, voor sociaal-culturele acti viteiten en immateriële dienstverle ning aan de asielzoekers. Vooralsnog zal het centrum voor een periode van vijfjaar functioneren en zoveel langer of korter als de vluchtelingenproble matiek noodzakelijk maakt. De vluchtelingen die het het centrum verblijven (het gaat om een periode van ongeveer negen weken), hoeven niet te worden ingeschreven in het per soonsregister van de gemeente. Vol staan kan worden met inschrijving in het verblijfsregister bij de vreemdelin gendienst van de politie. De sterkte van het gemeentepolitie korps wordt in verband met de ver wachte zwaardere taak (te denken valt aan de vreemdelingenadministratie, de begeleiding van asielzoekers bij uit zetting uit het land en - mogelijk - openbare orde problemen) met tien politiemensen uitgebreid. Deze extra mankracht zal na de opheffing van het centrum via natuurlijk verloop wor den afgebouwd. De behandeling van de asielaanvragen is een zaak van het ministerie van justitie. Het ministerie van WVC zal een over legcommissie instellen, waarin naast (Slot zie pagina, 16 kolom 2) Chauffeur JF. Danckaert: geweten gaan knagen.. ZAAMSLAG - Het proefschrift van de Nijmeegse arts J. Draaisma over de te vaak gebrekkige opvang van verkeersslachtoffers werd dinsdag voor wat betreft Zeeuwsch-Vlaan- deren gelogenstraft. Vrijdag promo veert Draaisma op een onderzoek waaruit onder meer blijkt dat 400 le vens per jaar gespaard kunnen wor den als ambulances en ziekenhuizen in ons land beter functioneren. Dins dag raakte een medewerker van Dow Chemical in Terneuzen zoda nig aan zijn hoofd gewond dat hij met spoed naar een ziekenhuis met neurochrirurgische afdeling moest worden gebracht. Voor hem stond bij het Elisabethziekenhuis in Sluis kil een helikopter klaar die hem naar het het grote en goed geoutil leerde algemeen ziekenhuis Sint Jan in Brugge bracht. De helikopter is een samenwerking tussen de pro vincie West-Vlaanderen en de Cen trale Post Ambulancevervoer (CPA) Zeeuwsch-Vlaanderen. „Dat was nou een letterlijk voor beeld van hoe het moet", vindt de Zaamslagse huisarts W. L. Fraanje. Hij is medisch-adviseur van de CPA. De Zeeuws-Vlaamse ambulances vervoeren jaarlijks naar schatting 2000 slachtoffers 'met spoed' of in dien het minder ernstig is 'direct' naar één van de vier ziekenhuizen. En als het nodig is gaat de reis per he likopter door naar Gent of Brugge. „In Nederland hebben we - in zijn al gemeenheid - altijd wat achter gelo pen in vergelijking met landen als de VS, Duitsland, Oostenrijk en Frank rijk. Daar is men op het gebied van verkeersslachtoffers veel meer bezig geweest." Heeft Draaisma gelijk? „Ik ken het werk van Draaisma al een tijdje want hij heeft veel gepubli ceerd over dit onderwerp. Het is uit mijn hart gegrepen. De tijd ligt nog niet zover achter ons, vijftien jaar ge leden toen ik nog studeerde, dat een professor zei: 'Ongeval? Inpakkenen wegwezen. Vooral niets op straat aan de patiënt doen. Alles in het zieken huis'. In Zeeuwsch-Vlaanderen werken we gelukkig met het rendez- vous-systeem. Tegelijk met de am bulance arriveert ook een plaatselij ke huisarts bij het ongeval. Ik acht die samenwerking noodzakelijk. De huisarts is erbij voor de eerste diag nosestelling en hij kan ook een indi catie geven voor de behandeling. Een voordeel daarvan is dat niemand on nodig in het ziekenhuis komt. Dat kan ook schadelijk zijn. Door een arts ter plekke te hebben voorkom je ook dat een verpleegkundige, vaak noodgedwongen, onbevoegd medi sche handelingen moet verrichten." De Nijmeegse arts heeft zijn twijfels bij de gemiddelde am bulance-hulpverlener. Heeft u die ook? J. Draaisma: ...In Zeeuwsch-Vlaanderen werken we gelukkig met het ren- „Ik durf met onze ambulance-men- dez-vouspsysteem... sen voor de dag te komen. Ons perso neel steekt uit boven het gemiddelde in Nederland. Alle ambulancedien sten hier beschikken over een gedi plomeerde verpleegkundige met in de meeste gevallen een extra intensi- ve-care-opleiding. En werken voor een deel ook binnen onze ziekenhui zen. Terwijl in de wet staat dat een EHBO-diploma voldoende is. Dat is ook het bezwaar van Draaisma. Men zou willen dat het in het hele land was zoals het hier is." Toch ontbreekt het in Zeeuwsch-Vlaanderen aan een groot ziekenhuis. „Ik denk dat we er wel wat op voor uitgaan als straks het streekzieken huis klaar is. Maar een neurochirurg zullen we wel nooit krij gen. Daarvoor zijn we te klein. Daarom werken we ook nauw samen met de ziekenhui zen van Gent en Brugge. Die artsen staan dag en nacht klaar en die bie den ook de behandeling in de zin die Draaisma bedoelt. Patiënten met po- ly-traumatische (meervoudig letsel waarvoor een heel specialistenteam nodig is, red.) en patiënten met neu rochirurgisch letsel (hersenbescha diging) gaan hier eerst naar een eigen ziekenhuis en na stabilisatie brengen we ze door naar Brugge of Gent. Dat moet wel, want het is niet mogelijk om op straat alles onder controle te krijgen. Als daarmee te lang gewacht wordt, als er eerst naar een zieken huis met traumacentrum moet wor den gereden, kan het ernstige gevol gen hebben. Bij een hersenletsel bij voorbeeld wordt de druk in de her senpan vergroot en is transport heel gevaarlijk. Dat is de kern van de zaak. Ongevalslachtoffers hebben vanaf de eerste verzorging recht op een goede ademhaling en bloedcircu latie om dat te voorkomen. Die be handeling geven wij eerst in onze ei gen ziekenhuizen." Is een verkeersslachtoffer in Zeeuwsch-Vlaanderen 'beter af dan elders in het land? „Ik zou dat nooit hardop durven zeg gen. Daarnaar is nog nooit onder zoek gedaan. Wij zijn hier maar klei ne jongens in vergelijking met uni versiteitsziekenhuizen. Ik wil wel la ten blijken dat we hier proberen voor iedere burger de zaken zo goed moge lijk te regelen." Joost van Leeuwen TERNEUZEN - De chauffeur die, on der anderen, betrokken is geweest bij het illegaal dumpen van giftig Dow- afval kan zich niet meer herinneren wie hem daartoe de opdracht gaf. De heer J. F. Danckaert uit Sluiskil, die gisteren naar aanleiding van de be richtgeving daarover zichzelf als be trokkene bekend heeft gemaakt, weet niet meer of het Dow Chemical is ge weest of de transportonderneming die toen voor Dow werkte. Het ille gaal dumpen van vaten met giftig af val in de omgeving van Terneuzen is wel aan zijn geweten gaan knagen. De 50-jarige Danckaert, die in de jaren zestig in dienst was bij Werkspoor Utrecht, heeft gisteren de politiek be naderd met zijn relaas van hetgeen er m.et Dow-afval is gebeurd. In dienst van Werkspoor Utrecht heeft Danckaert voor Dow naar zijn zeggen zeker 750 vaten met gif vanaf het Dow- terrein afgevoerd naar onder meer een drinkput voor vee in het Boerengat, even ten zuiden van het Dow-complex. Danckaert beweert dat hij zijn op drachten tot het afvoeren kreeg van zowel hogergeplaatst Dow-personeel als van Werkspoor-personeel. Dit alles is gebeurd in de periode 1962-1967, toen de plastic-fabriek in een opbouw fase verkeerde. Of de illegale dumping die na zo'n opdracht volgde ook een idee van DoW was weet hij nu, na 25 jaar niet meer. „Het kan ook de trans portonderneming zijn geweest." Danckaert heeft gisteren contact ge zocht met het Terneuzense raadslid A. A. P. van Himme (Links Perspectief). Van Himme zal op zijn beurt het ver haal doorspelen naar de afdeling mi lieuzaken van de provincie. Van Him me zal daarin ook de namen noemen van degenen bij Dow en bij Werkspoor die Danckaert de opdrachten tot het afvoeren gaven. „Dan zijn ze in ieder geval bekend bij de bevoegde instan ties", aldus Van Himme. „Het heeft jaren bij mij zitten broeien", aldus Danckaert die van beroep chauf feur is maar nu in de ziektewet is. „Toen er twee jaar geleden al in de kranten werd geschreven over dum pingen zat het mij ook al dwars. Ik durfde nog niets te zeggen omdat ik toen voor de Koninklijke Stevin We genbouw werkte. Ook Stevin had in die tijd opdrachten van Dow. Nu durf ik te zeggen wat ik op mijn hart heb." Danckaert was in de j aren zestig welis waar in dienst van Werkspoor Utrecht maar hij reed, eerst een Landrover en later een Bedford, altijd in vervoer middelen van Dow. Werkspoor Utrecht bouwde op het Dow-terrein aan pijpleidingen en aan de aanleg steiger. „Ik had een pieper bij me. Als ik werd gepiept dan moest ik een be paald telefoonnummer draaien. Dan hoorde ik wat ik moest doen. Ik moest dan samen met iemand van een be paald transportbedrijf uit Terneuzen vaten ophalen bij Glycol of bij de Sty- ron, dat weet ik niet meer. In ieder ge val de fabriek die het dichtst bij de steiger stond. Ik heb nooit geweten wat er in die vaten zat. Wel hadden de vaten rode of oranje stickers. De een met een doodskop erop en de ander met een ontploffingsteken". Van een Dow-medewerker had hij ook de strik te opdracht de vaten aan te pakken met rubber handschoenen en altijd (Slot zie pagina 16 kolom 7) (Van onze correspon dent) BERGEN OP ZOOM Door de opmerkzaam heid van de politie in het Brabantse Wouw zijn twee Rotterdam mers aangehouden, ver dacht van verduistering van een half miljoen gulden aan contant geld en cheques. De buit is te ruggevonden. Een derde verdachte moet nog worden aangehouden. Uit verhoor is gebleken dat de mannen van plan waren in totaal twee miljoen gulden te ver duisteren en dan met de noorderzon te vertrek ken. Het half miljoen ver dween vrijdag uit een geldtransportwagen die een route door Zeeland en Noord-Brabant had gereden. De twee man nen, J. van T. (47) en M.W. (22), worden van daag voorgeleid aan de officier van justitie in Breda. Een derde man die was opgepakt in ver band met de verduiste ring, R.K. (25), is weer vrijgelaten omdat hij niets met de zaak te ma ken heeft. M.W. en R.K. zijn chauf feurs van de geldtrans portwagen. Zodra R.K. uit de auto was om geld- cassettes te halen bij cliënten, dook M.W. in het vervoersgedeelte, haalde geldkoffers leeg en stopte de buit in een tas. Die overhandigde hij op diverse plaatsen aan zijn handlanger Van T. ZIERIKZEE - De heer K. K. uit Ovezande heeft dinsdagavond bij de rijkspoli tie in Zierikzee aangifte gedaan van de diefstal van zijn auto. Dat moet ge beurd zijn in de nacht van maandag op dinsdag. De auto stond geparkeerd bij het benzinestation de Val te Zierikzee. Het was een Opel Manta met het kenteken KH-79-JN. K. had zijn auto daar neergezet om zijn reis in het kader van carpooling met een andere wagen te vervolgen. Zijn auto vertegenwoordigde een waarde van ongeveer 20.000 gulden.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 13