Jood en christen delen heilsverwachting Inkomensbeleid van gemeenteifn een dode mus s /KEIZER/ levensbeschouwing ALFA ROMEO 75 1.8 P2C/opinie en achtergrond Bidden Denken en schrikken Sneeuwwitje huilt Automobielbedrijf will Heinkenszand b.v EXCLUSIEVE AUTO'S" EXCELLENTE SERVICE Zendingsbevel Universeel Alle burgers Goedkoop succes rij' ZATERDAG 3 OKTOBER 1987 Eens, aan de vooravond van Grote Verzoendag, verza melde de hele gemeente van Rabbi Mosjé Leib zich in het gebedshuis. Maar de Rebbe zelf kwam niet. Hij had echter eens en voor altijd besloten dat men nooit op hem moest wach ten met bidden. Daarom begon men het Kol-Nidreige- bedzonder hem. Later verscheen de Rebbe toch. De mensen gingen na waarom hij zo laat gekomen was en zo een belangrijk gebed verzuimd had en vernamen het volgende. Toen de Rebbe naar het gebedshuis ging hoorde hij on derweg in een huis een kind huilen. Hij ging naar binnen en zag dat de moeder naar het gebedshuis was gegaan om te bidden en het kind alleen had achtergelaten. De Rebbe had medelijden met het kind en speelde er net zo lang mee, tot het moe werd en insliep. Pas toen ging hij naar het gebedshuis om het Kol-Nidrei te bidden. (Dit is een chassidisch verhaal, met vele andere beho rend tot de vroomheids- en wijsheidsliteratuur der Rechtvaardigen). in hoeverre bepaalde uitingen van ra cisme als vormen van anti-semitisme moeten worden beschouwd. Behalve dat alles zetten joodse schrijvers in diverse geschriften ook christenen aan het denken - en aan het schrikken. Hier kan in het bijzon der worden gewezen op een enige tijd geleden in het Nederlands ver schenen boek van de joodse nieuw- testamenticus dr. Pinchas Lapide onder de veelzeggende titel Teder komt tot de Vader'. Men hoeft, stam mend uit een christelijke traditie en vertrouwd met de christocentrische leer en prediking van kruis en op standing, niet direct in te stemmen met de uitleg die Lapide geeft aan een groot aantal teksten uit het Nieu we Testament, maar men zal op z'n minst deze auteur ernstig moeten ne men in zijn betoog en argumentatie. Voortdurend wijst Jezus van Zichzelf naar de Vader, de éne God van Abra ham, Isaak en Jakob, en men kan, al dus Lapide, tegenover elke op de ex clusiviteit van Christus wijzende uit spraak méér uitspraken stellen die wijzen op een algemeen en universeel Godsbeeld. Een voorbeeld: als Jezus in de Bergre de zegt dat zalig zijn de vredestich- ters, „want zij zullen zonen van God worden genoemd", dan is dat geen aanwijzing dat hier sprake zou zijn van een bijzonder zoonschap van Je zus - en evenmin wordt gesuggereerd dat niet-christelijke vredestichters zijn buitengesloten. Kan het anders dan dat over verre weg de meeste joodse boeken en ge schriften die verschijnen op de één of andere manier de slagschaduwen hangen van de Tweede Wereldoor log? Hoe zouden zónder de holocaust de christelijke opvattingen over de joden nü zijn geweest? Misschien moet men op dit punt maar niet al te veel illusies hebben. En nog - zo hoort men van joodse schrijvers en denkers regelmatig het verwijt - staat de christelijke absoluutheids aanspraak nog te veel de aanvaar ding van de gelijkwaardigheid in de jreg: de joodse broers en zusters van |Bzus van Nazareth zijn niet de min- eren van hen die geloven dat de Messias de Gekomene is. Pinchas Lapide stelt een aantal intri gerende vragen aan christenen: vin den zij niet dat het geloofsleven van honderden miljoenen mensen wordt weggegooid of tot dwaalweg wordt verklaard als wordt geloofd dat Jezus een exclusieve heilsgemeente heeft willen stichten en daarmee zijn volge lingen heeft aangespoord tot het clai men van een heilsmonopolie? Heel scherp is Lapide als hij dit heil- schauvinisme noemt, die de Heer der wereld feitelijk ineen doet krimpen f De 'zeven dwergen' voor het Amerikaanse presidentschap (Van onze correspondent Henk Dam in Washington) Nog niet zo erg lang geleden ging el ke Democraat met het hart op de juiste plaats fluitend door het leven. Het was toen wel zeker dat zijn partij de komende presidentsverkiezingen zou winnen. Immers: de Iran-affaire had de grote populariteit van presi dent Reagan dodelijk aangetast. En afgezien daarvan waren er duidelijke tekenen dat het Amerikaanse volk na zeven jaar Reagan niet nog meer van hetzelfde wilde. De opiniepeilingen bevestigden het beeld van een natie die na zeven jaar Republikeins be wind rijp was voor een verandering. Reagan's conservatieve revolutie had zijn tijd gehad; de mensen waren weer toe aan het meer sociale gezicht van de Democraten. Met Gary Hart had de Democratische partij een kandidaat-president met grote naamsbekendheid. Het ging bo vendien om een uitermate intelligent man die overliep van de ideeën. En als Hart het, om wat voor reden dan ook, niet zou halen, dan was er nog een heel legertje aan potentiële en al echte De mocratische presidentskandidaten die misschien wat minder bekend wa ren, maar verder alles mee hadden. Zo was de situatie tot enkele maanden geleden. Nu, nog ruim een jaar voordat de Amerikanen een nieuwe president moeten aanwijzen, is dit beeld al fun damenteel veranderd. Dat is voor een klein deel aan Reagan zelf te danken. De huidige president kwam zeker niet brandschoon uit de Iran-affaire, maar de schade van de Congres-hearings had groter kunnen zijn. Bovendien zal Reagan, en dus ook zijn Republikeinse partij, in november ongetwijfeld sco ren als de Russische partijleider Gor- batsjov op bezoek komt om het eerste akkoord te tekenen dat een daadwer kelijke vermindering van het aantal kernwapens in de wereld betekent. Maar die schade voor de electorale kansen van de Democraten is een schaafwondje vergeleken met de diepe sneden die de Democratische presi dentskandidaten zichzelf en hun partij hebben toegebracht. Daar is allereerst de affaire-Hart. Hij had altijd al de reputatie gehad het met de huwelijkstrouw niet zo nauw te nemen. Die reputatie bevestigde hij een paar maanden geleden, toen uit lekte dat hij een nachtje had doorge bracht met het part-time fotomodel Donna Rice. Exit Hart. Dat was ongetwijfeld aan klap voor de Democraten, maar toch ook weer niet zo'n erg harde klap. Integendeel, met de zware slagschaduw van Hart uit de weg, zagen enkele Democratische poli tici die tot dusver op de wip hadden ge zeten, hun kans schoon. In snel tempo verklaarden zeven van hen, dat ze wel de nieuwe bewoner van het Witte Huis zouden willen worden. Het ging om Bruce Babbitt, Michael Dukakis, Albert Gore, Joseph Biden, Jesse Jackson, Richard Gephardt en Paul Simon. Afgezien van Jackson (wiens kansen niemand erg hoog aanslaat, al was het alleen maar omdat hij voor nogal veel Amerikanen zijn huidskleur niet mee heeft) had geen van de aspirant-presi denten grote landelijke bekendheid. Al gauw kreeg het groepje politici daarom de bijnaam „de zeven dwer gen". Voor wie aan dat beeld wil vast houden: er was ook nog een Sneeuw witje. de blonde politica Pat Schroe- der. die liet doorschemeren ook te den ken aan deelname aan de race. Sindsdien is een soort aftel-versje be gonnen. Joseph Biden viel het eerst af toen een videobandje in de circulatie kwam, waarop te zien was hoe hij, zon der bronvermelding, letterlijk teksten uit speeches van de Britse socialisti sche leider Neil Kinnock had gepikt. Van het een kwam het ander. De kran ten gingen Biden verder onder de loep nemen en ontdekten dat hij op de uni versiteit wel eens een overgeschreven scriptie had ingeleverd. Toen bovendien werd ontdekt dat Bi den in het openbaar gelogen had over zijn academische prestaties, was het met de kandidaat gedaan. Daarmee verloren de Democraten zonder twijfel een van hun allerbeste sprekers, het soort man dat volksmenigten kan op zwepen. De volgende was Pat Schroeder. Na lang wikken en wegen verklaarde zij maandag toch maar niet mee te zullen doen, onder meer omdat ze niet tegen de vervreemding van de gewone men sen kon, die ze als presidentskandi daat zou doormaken. Ze had boven dien - die reden noemde ze niet - te wei nig geld weten los te krijgen om de pe perdure campagne te kunnen financie ren. Schroeder - de hoop van feministisch Amerika - maakte bij haar bekendma king één fout: ze huilde. De ongeschre ven regels van de Amerikaanse poli tiek stellen, dat er best gehuild mag worden, maar nooit uit zelfmedelijden. En dus is voor Pat Schroeder de weg naar het Witte Huis niet alleen nu, maar ook voorgoed afgesloten. Twee dagen later was het de beurt van Dukakis. Deze gouverneur van de staat Massachusetts stond volgens de opiniepeilingen goed voor. Hij had een hoop geld, een geoliede organisa tie en een goede reputatie. Maar woensdag werd bekend dat het zijn campagne-leider, John Sasso, was geweest die, buiten medeweten van Dukakis om, het dodelijke videoband je over Biden en Kinnock stiekem aan journalisten had gegeven. Sasso nam weliswaar ontslag, maar Dukakis zit nu met de brokken. Zijn hele reputatie was gebaseerd op inte griteit en competentie, en juist achter die twee kwaliteiten zijn door de jong ste affaire vraagtekens gezet. Veel politieke commentatoren in en buiten de Democratische partij menen daarom, dat het met Dukakis nu ook gedaan is. De kandidaten die overblij ven hebben (met uitzondering van Jackson) in de peilingen nooit meer dan een procent of zes weten te scoren. De reeks schandaaltjes heeft de Demo cratische partij natuurlijk weinig goed gedaan. De race ligt dan ook weer hele maal open. De jongste peiling houdt het erop, dat voor Democraten en Re publikeinen de kansen weer precies gelijk liggen. Pas in februari, als de eerste voorver kiezingen worden gehouden, zal er wat meer tekening in de strijd komen. Gary Hart Pat Schroeder Joseph Biden Michael Dukakis fAdvertentie Te koop aangeboden: demonstratie-auto 4.000 km, bronsmetallic, radio-cassette. IMu met 10 korting. Noordlandseweg 3, 4451 RP Heinkenszand, Tel. 01106-3010 Dit is de tijd van de joodse na- jaarsfeest- en gedenkdagen, deze zevende maand, beginnend met de eerste dag, nieuwjaar, aangekon digd door bazuingeschal. Tien 'ont zagwekkende dagen' later breekt, na de dagen van inkeer, de Verzoendag 'bij uitnemendheid' aan. „Dan zult u", zo schrijft Mozes in opdracht van de Eeuwige aan de Israëlieten in Le viticus 23 vers 27, „een heilige sa menkomst hebben, en u verootmoe digen, en de Heer een vuuroffer bren gen". Er mag die dag niet worden ge werkt, „want het is de Verzoendag, Jom Kippoer, om over u verzoening te doen voor het aangezicht van de Heer, uw God". Vijf dagen daarna, op de 15e van de maand Tisjrie, begint, zeven dagen lang, het Loofhutten feest, „opdat uw geslachten weten dat Ik de Israëlieten in hutten heb doen wonen, toen Ik hen uit het land Egypte leidde". Dit jaar is zaterdag 3 oktober de Gro te Verzoendag, hoogtepunt en cen trum voor de gelovige jood van een periode van bezinning op de mens en op zijn verhouding tot God en tot zijn medemens. Het is de dag van inkeer, begin van een nieuw jaar van Gods genade, van herstel van relatie met de Eeuwige en Zijn schepselen: de mens kan weer voort op zijn weg door de wereld. Als nu in ons land op de 17e zondag na Pinksteren - 4 oktober dus - de her vormden en gereformeerden hun jaarlijkse Israël-zondag vieren moet worden gewaakt voor de gedachte dat deze zaterdag en zondag zó in el- kaars verlengde liggen dat zij zo on geveer hetzelfde betekenen: Grote Verzoendag en Goede Vrijdag, roe pen zij niet beide associaties op aan schuld, tekortkomingen, boete, in keer en bezinning op fundamentele waarden? In de informatie over de Israël-zon dag die naar de kerken is gezonden wordt het duidelijk gezegd: voor de christenen is deze zondag een dag van - inderdaad - inkeer en bezinning, maar ook van dank voor wat zij in Is raël hebben ontvangen, van boete en schaamte - en van eerbied voor het blijvende Israël. Wie daarover nadenkt concludeert dat het alleen maar goed is dat er nog geen einde komt aan de gesprekken en de discussies over de verhouding tussen de joden en het 'christelijke' westen, inclusief de kerken. Er gaat nauwelijks een dag voorbij of wij worden herinnerd aan wat er nog maar ruim veertig jaar geleden is ge beurd: het proces in Israël tegen Demjanjuk, de inrichting van een rooms-katholiek klooster in Ausch witz, de affaire-Waldheim, de afstan delijke houding van de paus tegen over de joden, de huiveringwekkende uitlatingen van de Fransman Le Pen, in eigen land de zaak-Goeree en de in tern-joodse discussies over de vraag tot een stamgod van het christelijke westen. Hij stelt met een zekere ironie vast dat volgens de geloofsbelijdenis van de kerk Jezus eigenlijk helemaal niet heeft geleefd: aan zijn woorden en daden, gelijkenissen en optreden tijdens zijn leven van 33 jaar wordt met geen woord aandacht besteed. Christus' zendingsbevel vlak voor zijn hemelvaart was volgens Lapide een joodse zending, gericht op de vol keren, met als doel de niet-joden te bekeren tot de grondregels van de Tora - maar niet omgekeerd. En zo hebben christenen het recht de gods dienst van Israël te degraderen tot een bepaalde voorfase van hun eigen religie. „Wie Jezus Christus ontmoet, ontmoet het jodendom". Het hoeft niet uit verlegenheid te zijn dat kerk en Israël elkaar herkennen en vinden als het gaat om het lot, de toekomst van de volkeren. Lapide spreekt van een gemeen schappelijk getuigenis tegenover een van God vervreemde wereld, die blind is voor zijn openbaring, een ge tuigenis van Gods genadige liefde en overvloedige gerechtigheid, van de messiaanse eindtijd, van het samen volhouden, meewerken en doorzet ten tot het rijk van de vrede zal aan breken. Is het meer dan een vreemd visioen, een veel te hoog gegrepen doel, een van elke werkelijkheidszin ge speend idealisme - of is het toch een begaanbare weg die Israël en de kerk moeten gaan, als lichten op de berg? De vraag sluit aan bij die welke wordt gesteld in het kerkelijk mate riaal voor de Israël-zondag, n.l. of er niet steeds, als het gaat over Israël, tegelijkertijd moet worden gespro ken over de volkeren, over de we reld: er is sprake van een universele heilsverwachting bij profeten en apostelen. Het is de menselijke ver wachting die ver uitreikt boven het materiële en de beperktheid van een toch altijd wenkende horizon. Iets daarvan klinkt op aangrijpende wijze door in b.v. de dagboeken en de brieven van Etty Hillesum, die op de zondagmorgen van 12 juli 1942 ('Het verstoorde leven') dit schreef: „Ik zal je helpen, God, dat je het niet in mij begeeft, maar ik kan van te vo ren nergens voor instaan. Maar dit ene wordt me steeds duidelijker: dat jij ons niet kunt helpen, maar dat wij jou moeten helpen en door dat laatste helpen we onszelf. En dat is het enige wat we in deze tijd kunnen redden en ook het enige waar het op aankomt: een stukje van jou in onszelf, God. En misschien kunnen we ook eraan mee werken jou op te graven in de geteis terde harten van anderen". J. J. Tevel 'XI (Van onze parlementaire redacteur Henri Kruithof Enkele gemeentebesturen, waar onder die van Almelo, Amster dam en Den Haag, hebben besloten groepen inwoners die van een mini mumloon of uitkering moeten leven, financieel te ondersteunen. Staats secretaris De Graaf vindt dat dat niet kan. Minister Van Dijk kondigt stappen aan tegen de gemeente Den Haag. Hier staan twee bestuursla gen lijnrecht tegenover elkaar. Eerder al bemoeiden gemeenten zich met buitenlands beleid door kernwapenvrije gemeenten uit te roepen of door standpunten in te ne men over de buitenlandse politiek van de Nederlandse regering. Daar tegen is formeel weinig te doen. Maar deze voorbeelden roepen wel de vraag op of gemeentebesturen zich met landelijk beleid moeten be moeien, of dat zelfs mogen doorkrui sen. In Arnhem heeft het buitenlands be leid van het gemeentebestuur zelfs geleid tot het uiteen vallen van het college van b. en w. Het standpunt dat dit college innam over Zuid Afri ka ging het CDA in deze gemeente veel te ver. Het gevolg was dat deze partij uit het gemeentebstuur trad. De discussie laait weer op nu de ge meente Den Haag van plan is enkele miljoenen guldens uit te trekken om de minima in deze gemeente finan cieel te steunen. Premier Lubbers reageerde vorige week aanvankelijk nogal terughoudend, maar staatsse cretaris De Graaf (sociale zaken) ging deze week 'all out'. Hij liet weten dat het kabinet ge meenten zal verbieden op eigen houtje een inkomensbeleid te voe ren. Hij vindt het onverantwoord dat het inkomensbeleid van het kabinet wordt doorkruist. Straks krijg je de situatie dat een uitkeringstrekker in de ene gemeente beter af is dan in de andere gemeente, zo luidde ongeveer zijn reactie. Het kabinet heeft in dit geval de mo gelijkheid om gemeentelijke beslui ten, die bij voorbeeld kwijtschelding van gemeentelijke belastingen voor bepaalde groepen behelzen, bij de Kroon ter vernietiging voor te dra gen. Dit lijkt een soort onafhankelij ke rechtspraak, maar is dit aller minst. Na advies van de Raad van State beslist uiteindelijk toch de be trokken minister en de Koningin kan weinig meer dan haar handtekening zetten. En daarmee is zo'n gemeente raadsbesluit van de baan. Niet toevallig zijn het de gemeenten waar een linkse meerderheid in de raad zit, die een dergelijk beleid wil len voeren. Zij vinden het kabinets beleid rampzalig voor de minima en willen het niet bij verbale protesten laten. Ze vinden, in een lofwaardig streven iets concreets te doen voor deze mensen, dat ze hun best iets ex tra's mogen toestoppen. Toch is daar wel een en ander op af te dingen. Elk kabinet voert op een groot aan tal terreinen, met steun van de meerderheid van het democratisch gekozen parlement, een beleid uit dat voor alle burgers van de Neder landse samenleving geldt. Een van die terreinen is het inkomensbeleid. Belastingen en premies worden in het algemeen (een enkele uit: ring daar gelaten) landelijk vi steld, zodat in het hele land zelfde bruto-inkomen ook het: netto-inkomen hoort. t Dit kabinet heeft, met steun al van de meerderheid van het J ment, gekozen voor een zekerel vellering. Dat wil zeggen dat dei mens van hoger betaalden iets: omhoog gaan dan de inkomen! de laagstebetaalden. Daar heei redenen voor, die overigens fefl streden zijn, vooral bij de linteirl positie. di Maar dat betekent nog allermi dat gemeenten waar de geestvefl ten van die oppositie aan de rël zijn, nu maar vrij zijn dat lair.fsi beleid te doorkruisen. De vraag melijk gerechtvaardigd of de gelukkig zou zijn geweest met de VVD bestuurde gemeenten dfie dens het kabinet-Den Uylheti t rende beleid zouden hebben 31» kruist, door de hogere inkomenih extra's te geven. ihi Er zijn echter bezwaren vanl fundamentele aard. Een van den merken van onze democrat* rechtsstaat is dat er zoveel mofi rechtsgelijkheid is. Om die rede: in onze strafwetgeving bij voor maximum-straffen aangegeven! die reden ook is altijd beroep nj lijk tegen uitspraken van een| ter. Dat is allemaal om te voorki dat de burger in het ene deel vübi land anders behandeld zou ku$B worden dan in het andere. igi Defensie- en strafvervolgingsbÉtt bij voorbeeld zijn daarom voB houden aan de landelijke over» Daarover is politiek ook geen eH verschil van mening. Anders ligiOO al met buitenlands beleid. Forraen ook dat voorbehouden aan delg ring, maar sommige gemeenten® den dat ook zij best hun menimiw gen geven over dat buitenlands»! fensie-beleid. Zie de gemeente:^ zichzelf hebben uitgeroepen BI kernwapenvrije gemeente. le( En daar is nu dus het gemeent^ inkomensbeleid bij gekomen.® ziet er echter naar uit dat dat ft| lang leven beschoren zal zijn® kabinet is vastbesloten daarPfr stokje voor te steken. Wel wilf^ toestaan dat gemeentebesturetg individuele gevallen financieel^, springen, maar algemene k;n schelding van bij voorbeeld «er rend- goedbelasting is uit den bfea Toch zou het geen kwaad kunne® de landelijke politiek eens een f ne mentele discussie aanging overL j gemeenten nog wel tot hun bevoj*? heid mogen rekenen en wat B meer. Duidelijkheid, vooral I mensen met een smalle beursf" door dit soort uitspraken van meenten een sprankje hoop heil gekregen, dat vervolgens weerdil dem wordt in geslagen, is meerj gewenst. Voor de gemeenten zelf is het oo!| ter niet te ver te gaan in het voi van een algemeen inkomensbei De gemeentebesturen weten i dat het kabinet dergelijke beslu niet over zijn kant zal laten gaan sluiten om bepaalde groepen n ma een extraatje te geven, lijken: al gauw op een poging om een koop succesje te behalen, zonder daarvan iemand beter wordt. Jesse Jackson

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 4