r:w@ÊÊÊ. DUTCH DESIGN CENTER PZC/ vrijdagkrant I FFF m 11 modern fnekbeldesign rotan kleurtrend 1IJDAG 2 OKTOBER 1987 nederlands meubelgezicht presenteerde zich voor het eerst in 1982 tijdens de Internationale Meubelbeurs in Milaan. De meubelwereld kon vervolgens op de meubelbeurzen in Keulen in '83 en '84 kennis maken met de groep. Volgens het samenwerkingsverband van de acht hebben deze manifestaties duidelijk gemaakt dat er sprake is van een krachtig modern meubelaanbod uit ons land. De commerciële resultaten en de ontvangst door de internationale pers logenstraffen deze conclusie niet. De opzet van dit Design Center is niet dat de deelnemers exact gelijksoortige meubelen gaan ontwerpen. De eigen identiteit van de acht fabrikanten wordt in het gezamenlijke initiatief niet opgeheven. Door doelgroepkeuze, het aspect design en de kwaliteit van het produkt is er echter wel een duidelijke samenhang tussen de acht te herkennen. De groep werkt samen met bekende, gerenommeerde ontwerpers, maar ook met jong talent. Onder de designers treffen we namen aan als Jan des Bouvrie, Gerard Vollenbrock, Karei Boonzaaijer, Gerard van den Berg, Aldo van den Nieu weiaar, Pierre Mazairac en Rob Eckhardt. De laatste behaalde tijdens de Internationale Meubelbeurs afgelopen maand een prijs voor één van zijn ontwerpen, de Pouffe Garni. Het ontwerp werd bekroond met de 'Prijs voor het Beste Nederlandse Meubelontwerp 1987'. De jury had veel waardering voor de vernieuwende aanpak van het meubelontwerp, dat een nieuwe invalshoek op het zitten ople vert. De deelnemers in het Dutch Design Center hebben zoals gezegd één ding gemeen: ze richten zich op de consument die een duidelijke voorkeur heeft voor het moderne meubel. Laten we de afzonderlijke deelnemers kort onder de loep nemen. Arco werd in 1903 opgericht en heeft zich sinds 1970 sterk gericht op de produktie van moderne meubels. Doelgroep is de consument met individuele woonideeën. Het uitgangspunt bij het ontwerpen is dat functionaliteit altijd naast vormgeving moet staan. De modellen moet zich niet alleen qua uiterlijk onderscheiden, maar ook door de kwaliteit en de verwerking van de materialen. Een groot deel van de modellen vindt zijn weg naar het buitenland, waarbij de belangrijkste afnemers Duitsland, België en Engeland zijn. Castelijnweró. in 1958 opgericht. Sinds die oprichting vaart het bedrijf dezelfde koers; moderne ontwerpen ineen compromisloze kwaliteit. De fabrikant heeft verschillende woon- en projektmeubelprogramma's in produktie. De derde deelnemer Metaform, heeft zich gespecialiseerd in de vervaardiging van zitkamertafels, eettafels en eetkamerstoelen. Het bedrijf levert tafels in iedere maat en uitvoering en volgens opdracht in diverse materialen, waaronder metaal, hout, kunststof, natuursteen en glas. De jonge Arnhemse ontwerper Rob Hermes, die de prijs voor jong talent behaalde tijdens de Internationale Meubelbeurs in Utrecht, is op dit moment bezig met Metaform voor de eventuele produktie van onder andere de tafel die in Utrecht werd bekroond.. De vierde loot aan de Dutch Design Center-tak is Montis. Een Ioe staat het met het Nederlandse design, ebben wij eigenlijk wel een in eigen gezicht in de hele ■sign-wereld. Neem een land s Italië. Milaan is al jaren de jofdstad van de designwereld, aar design het dagelijks iderwerp van gesprek en ook it onderwerp van vele bladen s e op e voet volgen wat er op it gebied van vormgeving 'beurt. e ontwerperswereld in Italië >rmt geen gesloten 'clan'. >nge ontwerpers uit Europa ekken vaak naar Milaan en agen er soms in daar succes te )eke|i en wezenlijk deel uit de aketi van 'het gebeuren' daar. en beseft in Italië terdege dat - «uw en j ong talent een kans *- oet krijgen wil men nummer «ven. i ons land is de positie van nge bntwerpers niet zo riant, n het eens voorzichtig uit te ultffin. Er is geen begeleiding 'steun als jonge afgestudeerde ïtwerpers van hun opleiding af amen. Zij vallen over het "-Ben in het areekwoordelijke 'gat'. De .eëstê zoeken, vaak jqdgëdwongen, een baan bij :n biprijf. Slechts een enkeling in zelfstandig zijn produkten jvijt, laat staan naam maken, ijoff.1 jmoet niet alleen ïtwerpen maar ook het Todilkt zelf maken en zien dat ;t op e markt komt. de hele meubelvormgeving argdl de Italiaanse stroming ëmp s de afgelopen j aren iM®en ommekeer. Van de ightech'- stijlwaarvan op dat .oment min of meer sprake was, erd een ommezwaai gemaakt ,r Hffien stijl van decoratie, ëmphis was vrolijk, iiter oissig en versierd. En kgnnee vaak onfunctioneel. Er erd veel gedaan aan decoratie. an p de verschillende "pistacademies in ons land erd i at destij ds met graagte /ergenomen. Maar de grootste lap' daarvan is nu voorbij, frakke vormen en lijnen malen nu veelal het beeld. De 'k nctie van de voorwerpen is erg e- Mhgrijk. Vormgeving bepaald a- ;t uiterlijk van een produkt, n- Sar staatnietlosvande nctie ervan. De term pktische vormgeving is arbij vaak een belangrijk -itgangspunt. ederland heeft qua design eilüg in te brengen in de ereld. Er zijn geen duidelijk erkenbare stromingen of stijlen i ons land geboren. Maar we jn wel bezig op het gebied van ormgeving. Neem bijvoorbeeld Philips. Dit bedrijf heeft zich de aniatste tijd veel meer toegelegd p de vormgeving van haar -rodukten. En niet in het laatst it oogpunt van concurrentie, tetwerd hoog tijd dat de rodukten van deze k 'itemationale fabrikant een igem jdser en strakker uiterlijk regen. Men is hier ook wakker ,7(H|den. al foor wat betreft meubeldesign fn iebben we in ons land toch wel ïlaiiffltfaaim verworven. De export 3«ran Nederlandse meubels is de I'aatste jaren belangrijk omen. Met name het nog jonge meubelfabrikant, gespecialiseerd in leer. Doelstelling van dit bedrijf is een nieuwe dimensie toe te voegen aan zitmeubelen in de vorm van vlotte stoffeerwijze, kleurstelling en verwisselbare hoezen. Nummer vijfisPasfoe. Een wat ouder bedrijf, dat zich vanaf beginjaren '50 heeft ontwikkeld tot één van de toonaangevende bedrijven op het gebied van het moderne Nederlandse meubel. Pastoe gaat er van uit dat de woonomgeving de afstraling moet kunnen zijn van iemands persoonlijkheid. Met meubelen moet een consument zelf kunnen 'bouwen' aan zijn interieur. Tijdloze vormgeving en flexibiliteit zijn sleutelwoorden in het concept van deze meubelfabrikant. Rohe Design, de zesde in de rij, werd in 1919 opgericht en behoort tot één van de vijf grootste Europese rotanfabrikanten. De laatste tijd neemt rotan weer een belangrijke plaats in binnen het moderne interieur. Het materiaal kan uitstekend verwerkt worden hinnen een hedendaags interieur. De tijd dat rotan meubeltjes alleen een plaatsje vonden in de serre van oud Indië-gangers, tussen de palmen en de papagaai, is voorbij. Ook Rohe kent een grote export, met name naar België, Duitsland, Italië, Zwitserland en Oostenrijk. Pieterman sloot zich iets later aan bij het Dutch Design Center. Dit bedrijf is gespecialiseerd in glas in het interieur. Door de eenvoudige belijning en de multi-functionele toepasbaarheid zijn de produkten geschikt voor het particuliere interieur en de projectinrichting. Ongeveer 50 procent van de produktie vindt zijn weg naar landen binnen West-Europa en Amerika. Tot slot nummer acht, Gelderland. Deze meubelfabrikant sloot zich ook wat later aan bij de groep Gelderland werd in 1936 opgericht en houdt zich sinds '50 bezig met zitmeubelen van moderne vormgeving. Deze vormgeving kenmerkt zich door een bepaalde eenvoud, waardoor rust binnen het interieur kan ontstaan. Sinds 1969 heeft J an des Bouvrie een belangrijk aandeel geleverd aan de collecties van de fabrikant. Maar sinds enkele j aren werkt Gelderland met een vast team van ontwerpers dat naast Des Bouvrie onder andere bestaat uit Henk Vos en Gerard Vollenbrock. Als het aan het Dutch Design Center ligt gaat ons land een steeds belangrijker woordje mee spreken in de meubeldesign-wereld. We zullen misschien niet een enorme ommekeer in de meubelvormgeving veroorzaken, maar we zijn wel aanwezig. En er wordt notitie genomen van het 'Nederlandse Moderne Meubel'. En daar draait het in feite toch allemaal omi ANNEMARIE ZEVENBERGEN nieuwe trends in keukens De keuken heeft zich de laatste jaren een steeds belangrijkere plaats binnen de hele woninginrichting ver worven. Het is niet langer de plaats waar maaltijden in el kaar getremd worden, maar het is echt een onderdeel van het totaal-interieur geworden. De consument kiest daarom ook bewust voor kwaliteit en is over het algemeen bereid daar wat extra geld voor uit te trekken. De woonkeuken wint dan ook steeds meer terrein. Zeker bij een grotere keuken wordt haast automatisch besloten er een woonkeuken van te ma ken. Qua inrichting is daarvoor keuze genoeg. En met wat leu ke accessoires kun je een hoop kanten op. De rage van de open keukens is wat aan het afzak ken. Waarschijnlijk om prakti sche redenen is deze trend wat uit het gezicht verdwenen. Bij de moderne keukens is dui delijk een kleurtrend waar te nemen die aansluit bij de kleu ren in het interieur. Belang rijk zijn wit en jasmijn, met daarnaast de zachte grijstin ten. Nieuw in de keukencollec ties zijn de zogenaamde meta- lic-fronten. Keukenfabrikant Poggenpohlbrengt keukens in de essen softline-reeks waar van de fronten zijn afgewerkt met een metalic-lak. Kleuren: wit, antraciet en roodblauw. Deze metalic-fronten leveren overigens geen probleem op bij het schoonmaken, als er geen bijtende of schurende produk ten worden gebruikt. Bij een goeie ventilatie is overigens het regelmatig afnemen van de fronten met een vochtige doek vaak al voldoende. De ontwerpers van keukens nemen de laatste tijd de ergo nomie steeds vaker als uit gangspunt. Dat houdt in dat er gekeken wordt naar de hou ding en t e beperkingen van de mens. Daar wordt een keuken op aangepast. Een efficiente in deling, alles bij de hand waar door onnodig geloop tussen aanrecht, kastjes en fornuis vermeden kan worden. Er zijn keukens op de markt die in hoogte verstelbaar zijn, zodat er zelfs zittend gewerkt kan worden. Met ergonomie in het achter hoofd hebben de ontwerpers van Poggenpohl een nieuw keukenprogramma uitge bracht, de Form 2200. Bij dit systeem springen de diagona le lijnen direct in het hoog. Om de werkruimte te vergroten zijn de aanrechtbladen op be paalde plaatsen verbreed van de gangbare 65 centimeter naar 86 centimeter. Dat wordt door die diagonale lijnen be reikt, omdat bepaalde delen van bijvoorbeeld het aanrecht er als het ware uitspringen. Alle uitspringende delen heb ben afgeronde hoeken zodat onnodig pijnlijk stoten of be schadigingen voorkomen wor den. Dit keukenprogramma biedt overigens voldoende ruimte voor inbouwapparatuur. Want uit het koopgedrag van consu menten blijkt dat juist die in bouwapparatuur een steeds belangrijker plaats binnen het keukengebeuren gaat inne men. Om de opbergruimte wat effi ciënter en groter te maken is er een systeem op de markt, waarbij de ruimte tussen aan- rechtblad en de onderkant van de kastjes erboven benut kan worden. Een handige doe-het- zelver kan daar een soort schap met vakjes bevestigen, of een rek waaraan losse spullen ge hangen kunnen worden. Pog genpohl heeft het 'dimension 75'-systeem in produktie waar in die loze ruimte handig benut kan worden. Die extra kast- ruimte kan worden afgesloten met rol-jalouziedeurtjes die ge klemd zitten tussen aanrecht- blad en bovenkast. De ontwikkelingen op de keu- kenmarkt staan duidelijk niet stil. De verschillende fabrikan ten spelen over het algemeen goed in op de vraag en behoefte van de consument. En niet al leen keukenontwerpers hou den zich hiermee bezig. Mode ontwerpers laten ook hun licht schijnen over het keukenge beuren. Zo kwam eerder dit jaar een programma op de markt waarbij Jacques van Gils (ontwerper mannenkle ding) zich had gebogen over het 'life style'-aspect ervan. De nieuwe diagonale lijnen binnen de keuken (Poggenpohl) moderne meubel scoort behoorlijk op de buitenlandse markt. Om aan het buitenland duidelijk te maken dat er wel degelijk sprake is van een eigen stijl en opvatting als het gaat om Nederlands meubelontwerp, hebben acht Nederlandse meubelfabrikanten in '82 al het Dutch Design Center opgericht. Deze acht fabrikanten richten zich op de consument die de voorkeur geeft aan het modern ontworpen meubel. In augustus 1982 besloten de acht over te gaan tot een gezamenlijke expositie met een permanent karakter. Deze presentatie kreeg onderdak in een gedeelte van de Pastoe-showroom aan het Rotsoord in Utrecht. De deelnemende fabrikanten zijn Arco, Castelijn, Metaform, Montis, Pastoe, Rohé Design, Gelderland en Pieterman. Het Dutch Design Center Eenvoud bepaalt vormgeving (Gelderland) Nieuwe dimensie aan zitmeubelen (Montis) Functionaliteit moet naast vormgeving staan (Arco) Hoogglans-fronten bepalen het uiterlijk van deze keuken (Pog genpohl)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 39