ONDEFINIEERBAAR IMAGO
FEMINA
jubileumbeurs
met extra's
VEEL BEVEILIGINGEN MOGELIJK
wapen u tegen autokrakers
;rijs rijden
nog niet
aan
banden
PZC/ vrijdagkrant 13
krakers
voeding
gedegen
haarmode
prijsstelling
alfa 164 vlaggeschip
og steeds is er geen
advies naar de Raad
an State om bij wet het
«eigenlijke grijs-rijden
lit te bannen. Wie een au-
o koopt op grijs kente-
;en kan rekenen op een
link voordeel van onge
ler 20% op de aanschaf-
irijs. De Rijksbegroting
38 gaat weliswaar uit van
85- miljoen meerop-
irengst aan BVB vanwe-
;e de aangekondigde
wetswijziging voor de zo-
;eheten vans (personen
auto's zonder achter-
>ank, op die hoogte al
lan niet geblindeerd).
Iet Ministerie van Finan-
:ien heeft daarentegen
lan de RAI en die op haar
>eurt aan de importeurs
aten weten dat de beoog-
le ingangsdatum van 1
anuari aanstaande zeer
waarschijnlijk niet ge
laaid zal worden,
den gaat er op dit minis
erie vanuit dat belangrij-
:er geachte wetswijzigin-
;en op het terrein van de
nkomstenbelasting
■oorrang zullen krijgen.
Jij de importeurs zal men
net een verder uitstel
liet echt gelukkig zijn
imdat immers een mo-
lellenpakket besteld
noet worden bij de fa-
iriek.
3e vraag die onder ande-
e bij de terreinauto's in
le recreatieve sfeer op-
:omt is, of men voor het
'olgend jaar op geel ken-
eken nu een hele kale au-
o moet bestellen of juist
:en zeer luxe uitgevoerde
rersie. In deze sector is de
'erkoopgroei in het afge-
open half jaar 10% ge
i/eest en van de 30.000
'ierwielaangedreven ter-
einauto's rijdt 70% op
gijs kenteken,
joor het belastingvoor-
leel is niet alleen bij de
erreinauto's maar ook
>ij de vans de laatste ja-
en sprake van een spec-
aculaire verkoopstij-
;ing. De maatregel die op
-1-88 in zou moeten gaan
noet voor het ministerie
peer opleveren, of op zijn
pinst fiscaal neutraal
Wijven. Veel belangstel
enden voor vans zullen in
Ie toekomst door de
neerprijs en de verplich-
le blindering linksachter
m de halve blindering
echtsachter, afzien van
le koop.
/oor de importeurs zal
iet overigens veel moeite
tosten om de auto's in de
le elders nergens ver
plichte uitvoering 'af fa
briek' aangeleverd te krij
ten. Op dit moment is het
nige merkbare voordeel
[oor de autobranche een
fcehte stijging door de te
[erwachten maatregel
ond het grijze kenteken
n de algemene verho
ring van de BVB. Men
[oudt de komende tijd re-
[ening met een verdere
tijging als gevolg van an-
icipatieverkopen.
JDAG 2 OKTOBER 1987
iet alleen in grote steden,
ook in de provincie is er
prake van een nog steeds toe-
emende autokraak- en dief-
talplaag. Een geparkeerde
uto, het trotse bezit van een
ezin en tevens het 'eigen ka
pitaaltje', is vaak een makke
lijk doelwit voor lieden die
Jnel iets waardevols willen
tten om het in het helerscir-
[uit te gelde te maken,
e politie wordt moe van de
eksen aangiften van auto-in-
raak en diefstal... die overi-
:ens nog maar het topje van de
sberg vormen. Want talloze
utobezitters halen na het con
stateren van een kraak moede-
I los dé schouders op en nemen
niet eens de moeite om aangif
te te doen.
Ce gelegenheid maakt de dief.
fin er wordt heel wat gelegen
heid gegeven! Zorgeloosheid is
een van de beruchtste oorza
ken van de kwaal; portieren
niet op slot doen, duidelijk
zichtbare waardevolle spullen
in de wagen laten liggen, de au
to op een stil en verlaten plekje
parkeren. Met betrekkelijk
goedkope beveiligingsmidde-
I m kunt u het risico drastisch
verkleinen. Maak het de kraker
ook maar duidelijk dat de wa
gen beveiligd is; daarvoor zijn
stickers verkrijgbaar.
**"en methode om de kans op
'efstal van de auto te voorko
men is het inbouwen van een
hoofdstroomschakeling. Het
hele elektrische ciruit wordt na
het uitstappen en afsluiten van
de wagen uitgeschakeld. Er is
dan geen beweging meer in te
krijgen. Voor personenauto's
zijn er zelf te monteren sets ver
krijgbaar. Een oud, maar goed
werkend middel is het zgn.
'krook-lock'. Dat is een stang
van gehard staal, met haken
die over het stuurwiel en het
rempedaal aangebracht wor
den. Zo'n anti-kraakslot wordt
met een sleutel afgesloten.
Waar autokrakers ook een
broertje aan dood hebben, is
de gemerkte ruit. Je kunt daar
in, met een graveerpen (elek
trisch of 'uit de hand kras
send'), of met een chemische
etsstof, een code aanbrengen.
Bijvoorbeeld het kenteken
nummer van de auto, je post
code of wat dan ook. Doe dat
dan wel in alle autoruiten.
Voordat een onverlaat het por
tier forceert of een ruit inslaat,
kijkt hij wel even of die code is
aangebracht. Zo ja, dan zoekt
Assasafe: een kluisje voor in de auto.
hij liever een andere wagen
om te kraken of te stelen.
Er is nog een andere manier om
af te schrikken: de moderne
zonwerende folie die in de zo
mer zonnewarmte buiten
houdt, maar die ook beveili
gend werkt. Wanneer een auto
ruit wordt ingeslagen, houdt
die uiterst taaie folie de brok
ken bij elkaar. Kostbaarheden
in de auto achterlaten is op
zich heel riskant. Uit het zicht,
en behoorlijk beveiligd zitten
ze in een reiskluisje dat in de
kofferbak gemonteerd wordt.
Tegen wielen/bandendieven
kun je je wapenen door op ie
dere wiel een wielmoerslot aan
te brengen. Of je vervangt per
wiel één moer door een spe
ciaal exemplaar dat alleen met
een bijbehorend verloopstuk
losgedraaid kan worden De
kans om je auto zonder wielen
op blokken aan te treffen is
daarmee vrijwel nihil.
Er zijn ook alarmsystemen. De
eenvoudigste werken op het
principe van stroomonderbre-
king. Bij forcering van portier
of kofferdeksel gaat het alarm
janken. Zo'n voorziening is al
voor zo'n vijftig gulden te koop.
Dit kan ook nog uitbreid wor
den met trilcontacten en sen
sors ('voelers') die op beweging
reageren. Beide systemen kun
nen gekoppeld worden en met
een infrarood afstandsbedie
ning, met een zelf gekozen sig
naalcode, geprogrammeerd. Er
kan ook nog automatische por
tiervergrendeling aan verbon
den worden.
De autoradio is een gewild ob
ject voor krakers. Plaats hem
uit het zicht, of maak hem on
bruikbaar zodra hij verwij
derd wordt. Dat kan bij dure
boordradio's, waarin een ei
gen beveiligingscode wordt
ingetoetst. Een zogeheten 'ra-
dio-op-slot-cassette' kan al
leen met een speciale sleutel
verwijderd worden. Als ie
mand de boel forceert dan is
de radio onbruikbaar, geen
cent waard op de criminele
markt.
Het veiligst is de anti-diefstal-
radioslede. Die neem je bij het
uitstappen mee in je binnen
zak of tas. Bijna alle radiofabri
kanten hebben die sleden in
hun leveringsprogramma. Ge
specialiseerde winkels op het
gebied van auto-accessoires
bieden een grote keuze in be-
veiligingsprodukten die ieder
een zelf kan monteren. Een
goede investering, die het risi
co van schade aan of totale ver
dwijning van je auto sterk ver
kleint.
MAR GROEN
Een consumentenbeurs met
een feestelijk tintje. Dat
hebben de organisatoren van
de jaarlijkse Femina in de
Ahoy-hallen in Rotterdam
voor ogen. Dit jaar wordt de
Femina voor de veertigste
keer gehouden. Reden voor
een feestje meent het Rotter
dams Tentoonstellings Bu
reau (RTB) dat ook voor de
veertigste keer tekent voor de
organisatie. Dus wordt er een
blik met bekende personen
opengetrokken voor de ope
ning en de presentatie van het
een en ander en wordt een
'nieuw' prijzenfestival toege
voegd aan de schier oneindige
reeks van dergelijke festivals
in den lande.
De beurs wordt vandaag, vrij
dag, om 11 uur geopend door
de echtgenote van de minister
president, mevrouw M. E. J.
Lubbers-Hoogeweezen. Het
aantal deelnemers aan deze ju
bileumbeurs bedraagt ruim
driehonderd en dat is iets meer
dan het voorgaande jaar. „Dat
heeft eigenlijk alleen iets te
maken met een meer efficiente
indeling van de beurs, want
uitbreiding zit er niet in. We
hebben alle hallen tot onze be
schikking en een stenen ge
bouw kun je niet uitrekken",
verklaart directeur J. van Stra
ten van het RTB. Het beursge-
beuren speelt zich in alle zes de
Ahoy-hallen af.
'De Femina is een algemene
consumentenbeurs die op een
zo breed mogelijk terrein infor
matie verstrekt', zoals Van
Straten het omschrijft. De
beurs bevat, grofweg gezegd,
vier hoofdthema's: mode (zo
wel kledings als cosmetica en
sieraden), voeding, huishou
den en wonen (de betaalbare
middenklasse).
Het onderwerp voeding is dit
jaar nieuw en zal zeer nadruk
kelijk aanwezig zijn. Al vrij
wel direct bij de entree waant
de bezoeker zich in een 'groen
ten-paradijs'. In de, heel toe
passelijk, Glazen Zaal zal een
complete groenten- en fruit-
show zijn ingericht. De Coöpe
ratieve Groenten- en Fruitvei
ling Zuid-Holland-Zuid (Ba-
rendrecht) presenteert daar
met name nieuwe groenten.
Het thema van deze presenta
tie is 'Leve(n) de Gezondheid'.
Middelpunt van de show vor
men drie grote vijvers waarin
alle 'begroeiing' bestaat uit
groenten. Uiteenlopend van
bloemkolen als waterlelies tot
paprika's als dotters. Tussen
deze eetbare flora zwemmen
goudvissen die moeten symbo
liseren dat de consument met
deze produkten 'zo gezond als
een vis leeft'. En ook het 'goede
doel' wordt tijdens deze voe
dingpresentatie niet vergeten.
De actie 'Help polio de wereld
uit' staat hier in de kijker. De
vereniging 'brood 2000', een sa
menwerkingsverband van
bakkers uit Rotterdam en om
geving heeft voor deze beurs
een brood ontwikkelt. Het 'Fe-
mina'-brood, een grote kren
ten- en rozijnenbol met noten,
suikerchips en kruiden. Een
variatie op het Rotterdamnse
kruidbroodje dat tijdens de
kerstdagen gretig aftrek vindt
in Rotterdam. Alleen in Rot
terdam overigens, buiten de
gemeentegrenzen kent nie
mand het broodje. Van de 'Fe-
mina'-broden, die in een spe
ciale doos worden verkocht
gaan twee kwartjes naar de ac
tie 'Help polio de wereld uit'.
Mode neemt dit jaar een be
langrijke plaats in op de beurs.
Overzichtsfoto van de Femina afgelopen jaar
De Alfa 164 wijkt duidelijk af van de zusterprojecten Saab 9000, Lancia Thema en Fiat Croma.
Alfa Romeo heeft als
hekkesluiter in het project
Tipo 4 een zeer luxe 164 op de
markt gebracht. Voorafgegaan
door de modellen Saab 9000,
Lancia Thema en de Fiat Croma
is deze auto in wezen een
nieuwe concurrent in eigen huis
geworden. Na de nog steeds
bekritiseerde overname
vanwege een vermeende te hoge
staatssteun zit Alfa Romeo net
als Lancia ook in het
Fiat-concern. Fiat-eigenaars, de
familie Agnelli, laat hun
woordvoerder ir. Vittorio
Chidella, directeur van deze
onderneming, met klem
beweren dat het vanaf nu nog
beter zal gaan met Alfa Romeo.
De in Milaan gevestigde firma,
die nog immer met het sportieve
aureool op de voorgrond wil
treden, zal met de 164 een
moeilijke taak krijgen om
gevestigde merken in deze
topklasse een weinig terzij de te
schuiven. Men zal het imago van
deskundigheid op circuits en
aparte vormgeving van het merk
aan moeten passen.
Betrouwbaarheid en 'value for
money' is de lijfspreuk die Fiat
ongetwijfeld naar voren wil
halen. Als de klanten een deel
van de onmiskenbare aanwezige
sportiviteit een eis voor de ware
'Alfisti', ook blijven herkennen
in de 164 dan is het doel van
Chidella bereikt.
De auto is uitgebreid getest en
was klaar voor de overname van
Alfa door Fiat in januari. „Alleen
de introductie is verschoven van
de Autosalon in Genève naar
Frankfurt'zegt Cees V erwey
internationaal pr-chef in Milaan.
„Onze 'Ammiraglia' is dus in alle
vrijheid op de markt gekomen.
In de toekomst zal Fiat
natuurlijk de strategie
controleren. Onze technische
know how zal in de zogeheten
'economy of calef van dit
immense concern zeer welkom
zijn. Wij krijgen financieel meer
ruimte en in onze fabrieken
zullen volgend j aar
verschillende merken komen. In
Arese komt de produktie van de
Lancia Thema, de Alfa 164 en 75
en in Pomigliano de Lancia
Ypsilon. De Alfa 33 en de
Sprint".
met de auto's, 3 liter benzine en 2
liter turbo-diesel gereden te
hebben is het gerechtvaardigd
om enig geloof te hechten aan
een winstgevende strij d in die
klasse.
De 4 meter lange koets maakt
zijn uiterlij k meer dan waar.
Vooral de V6 laat bij de eerste
kilometer al een heel behoorlijke
indruk achter, niet in de laatste
plaats door het stevige
vermogen van 192 pk, dat de
1400 kilo zware 4-zitssedan
pijlsnel op top laat komen. Met
de 164 TD is het met 70 pk
minder toch ook best te doen.
Jammer dat niemand nog in
staat is om de dieselgrom uit te
bannen.
Op het eerste gezicht lijkt het
dashboard van de auto een
zoekplaatje. Datvaltnaeen
korte introductierit eigenlijk wel
mee. In het warme Italië is een
airco natuurlijk een weldaad.
Het zit evenwel in de duurste
164. Speciaal voor de thuismarkt
is er naast de twee genoemde en
de Twin Spark van 184 pk nog
een turbo-bénzine van 2 liter. Als
je in Italië boven de 2 liter
uitkomt, betaal je namelijk geen
18% maar 38% btwen de Alfa is
het aan zichzelf verplicht om
toch voldoende vermogen (175
pk) aan het eigen publiek te bie
den.
De laatste van het 'Ménage a
Quattre' komt er als een
gedegen produkt uit. Goed
afgewerkt, prima wegligging en
toch ook dat ondefinieerbare
merk-imago. Voor de
liefhebbers is er nog een
beperkte serie 164 special, met
een stugge onderstel, bijna 200
pk vermogen, een sportstuur,
duurdere bekleding en lak.
Extra's voor de 3 liter V6 zijn een
viertrapsautomaat, lederen
bekleding, elektrisch te stellen
schuifdak, verwarmde
buitenspiegels, niveau regeling,
elektrisch te stellen
rugleuningen achter. Al het
andere denkbare aan uitrusting
zit in deze auto, die over een half
j aar in ons land toch gauw tegen
de 70 mille zal gaan kosten,
standaard.
SIEM LEEUWENKAMP
De nieuwe generatie kachels, de Blue Laser
De kersverse cosmeticalijn van Lee Towers
In een modetheater, in de zes
de Ahoy-hal, worden dageüjks
vijf modeshows gegeven. Pre
sentatie is in handen van de
zangeres Ciska Peters. Thema
van deze show is 'Mode toen en
straks'. In zes series komt het
modebeeld in de jaren 1947,
1957, 1967, 1977 en 1987 aan
bod. Tot slot wordt gekeken
hoe de kleding er in het jaar
2000 uit zal gaan zien. Dit ftitu-
ristische stuk wordt verzorgd
door studenten van de richting
Modevormgeving van de Rot
terdamse Kunstacademie.
Tijdens de shows door zijn er
kappersdemonstraties. Niet
alleen de nieuwe haarlijn
wordt gepresenteerd, ook de
haarmode van de afgelopen
veertig jaar passeert de revue.
Medewerking verlenen de
Technisch Artistieke Kappers
Organisatie (TAKON) en de
Stichting Vakopleiding in het
Kappersbedrijf. Na afloop van
de Europese Kapperskam
pioenschappen in Budapest,
dit weekeinde, geven de twee
winnende nationale equipes
extra demonstraties.
Naast het kleding- en haarge-
beuren is er een belangrijk aan
deel aan cosmetica. De zoetge
vooisde ex-kraandrijver Lee
Towers presenteert op de
beurs zijn nieuwe cosmetica
lijn. Deze bestaat voorlopig uit
after-shave, eau de toilette en
een luxury soap. De produkten
zijn gekruid met een composi
tie van sandelhout, eikemos,
koriander en citrus. Deze nieu
we lijn van onze nationale zan
ger is vanaf 21 september in de
handel.
Van Zeeuwse bodem zijn de na-
tuurprodukten Valeria Serra-
tura. Een lijn van lichaamsver-
zorgende produkten voor het
hele gezin. De huidverzorgen-
de preparaten worden bereid
uit zuivere grondstoffen, waar
in natuurlijke kruidenextrac
ten zijn verwerkt. Het produk-
tenpakket is de laatste tijd
aanzienlijk uitgebreid. De ver
zorgingspreparaten zijn uiter
mate geschikt voor een overge
voelige huid.
Het huishoudelijk deel van de
beurs is zoals gewoonlijk veel
omvattend. Van de nieuwste
magnetron tot dubbele tan
denborstels allesbranders
voor de cv en 'vier-jaargetij-
den'dekbedden van Texelse
schapenwol. De woninginrich
ters en leveranciers van meu
belen en woonaccessoires pre
senteren het 'betaalbare wo
nen'. Vrijwel alle woonnieuws
op de beurs kan worden onder
gebracht in de midden-prijs
klasse.
In alle zes Ahoy-hallen zijn tij
dens de Femina rustpunten in
gericht. Er staan overal twee-
zitsbankjes, er zijn verschillen
de terrasjes en prieeltjes.
De beurs is dagelijks geopend
van 11 tot 17 uur en van 19 tot
23 uur. Op zondagen van 10 tot
17 uur. De toegnagsprijzen zijn
9 guldenb per persoon, 65-plus
7 gulden, kinderen tot twaalf
jaar 6 gulden en gezinskaarten
kosten 23 gulden.
ANNEMARIE ZEVENBERGEN
„Voor Milaan en omgeving
betekent dit een toename van de
werkgelegenheid, maar we
zullen niettemin een tij d van
afslanking tegemoet gaan.
Alleen al door robotisering en
samenvoeging van afdelingen
zal een deel van de werknemers
op wachtgeld gezet worden, die
door de overheid wordt betaald.
Dat heeft Fiat in eigen huis
164 is meer 'value for money' en
heeft Alfa-motoren. Van die
meerwaarde moeten wij de
klant overtuigen. Een Lancia
Thema-rijder is een totaal
ander type dan de 164-eigenaar.
Hier in Italië, waar toch 65%
van onze markt ligt, is de eerste
een keurig heer van stand en
onze klant toch meer het
sportieve yuppie-type. De
eerder doorgevoerd. Veel zitten
al jaren op wachtgeld en komen
nooit meer aan de slag".
De overname is voor Verwey
nog niet helemaal geïntegreerd
in zijn commentaar: „Bij Alfa
hebben we geen hoge pet op van
Fiat. Natuurlijk hebben ze door
hun volume een lagere
prijsstelling. Door onze hoge
kosten van vaste lasten en
personeel zitten wij daar boven.
Maar dat is niet het enige. De
Croma-rijder gaat af op de prijs
en neemt wellicht genoegen mei
een iets mindere wegligging".
Derhalve is men niet bang dat
men gedrieën elkaar opvreet.
„We betrekken al zoveel
onderdelen van leveranciers die
eigendom van Fiat zijn en
binnen deze klasse, die 15% van
de markt uitmaakt, is voldoende
ruimte voor ons 'vlaggeschip',
dat het gaat opnemen tegen
onder meer BMW, Mercedes en
Rover-modellen", zegt Verwey.
Na een paar honderd kilometer
Het dashboard van de nieuwe grote Alfa Romeo: toonbeeld van een
voud en strakke vormgeving