ONDEFINIEERBAAR IMAGO FEMINA jubileumbeurs met extra's VEEL BEVEILIGINGEN MOGELIJK wapen u tegen autokrakers ;rijs rijden nog niet aan banden PZC/ vrijdagkrant 13 krakers voeding gedegen haarmode prijsstelling alfa 164 vlaggeschip og steeds is er geen advies naar de Raad an State om bij wet het «eigenlijke grijs-rijden lit te bannen. Wie een au- o koopt op grijs kente- ;en kan rekenen op een link voordeel van onge ler 20% op de aanschaf- irijs. De Rijksbegroting 38 gaat weliswaar uit van 85- miljoen meerop- irengst aan BVB vanwe- ;e de aangekondigde wetswijziging voor de zo- ;eheten vans (personen auto's zonder achter- >ank, op die hoogte al lan niet geblindeerd). Iet Ministerie van Finan- :ien heeft daarentegen lan de RAI en die op haar >eurt aan de importeurs aten weten dat de beoog- le ingangsdatum van 1 anuari aanstaande zeer waarschijnlijk niet ge laaid zal worden, den gaat er op dit minis erie vanuit dat belangrij- :er geachte wetswijzigin- ;en op het terrein van de nkomstenbelasting ■oorrang zullen krijgen. Jij de importeurs zal men net een verder uitstel liet echt gelukkig zijn imdat immers een mo- lellenpakket besteld noet worden bij de fa- iriek. 3e vraag die onder ande- e bij de terreinauto's in le recreatieve sfeer op- :omt is, of men voor het 'olgend jaar op geel ken- eken nu een hele kale au- o moet bestellen of juist :en zeer luxe uitgevoerde rersie. In deze sector is de 'erkoopgroei in het afge- open half jaar 10% ge i/eest en van de 30.000 'ierwielaangedreven ter- einauto's rijdt 70% op gijs kenteken, joor het belastingvoor- leel is niet alleen bij de erreinauto's maar ook >ij de vans de laatste ja- en sprake van een spec- aculaire verkoopstij- ;ing. De maatregel die op -1-88 in zou moeten gaan noet voor het ministerie peer opleveren, of op zijn pinst fiscaal neutraal Wijven. Veel belangstel enden voor vans zullen in Ie toekomst door de neerprijs en de verplich- le blindering linksachter m de halve blindering echtsachter, afzien van le koop. /oor de importeurs zal iet overigens veel moeite tosten om de auto's in de le elders nergens ver plichte uitvoering 'af fa briek' aangeleverd te krij ten. Op dit moment is het nige merkbare voordeel [oor de autobranche een fcehte stijging door de te [erwachten maatregel ond het grijze kenteken n de algemene verho ring van de BVB. Men [oudt de komende tijd re- [ening met een verdere tijging als gevolg van an- icipatieverkopen. JDAG 2 OKTOBER 1987 iet alleen in grote steden, ook in de provincie is er prake van een nog steeds toe- emende autokraak- en dief- talplaag. Een geparkeerde uto, het trotse bezit van een ezin en tevens het 'eigen ka pitaaltje', is vaak een makke lijk doelwit voor lieden die Jnel iets waardevols willen tten om het in het helerscir- [uit te gelde te maken, e politie wordt moe van de eksen aangiften van auto-in- raak en diefstal... die overi- :ens nog maar het topje van de sberg vormen. Want talloze utobezitters halen na het con stateren van een kraak moede- I los dé schouders op en nemen niet eens de moeite om aangif te te doen. Ce gelegenheid maakt de dief. fin er wordt heel wat gelegen heid gegeven! Zorgeloosheid is een van de beruchtste oorza ken van de kwaal; portieren niet op slot doen, duidelijk zichtbare waardevolle spullen in de wagen laten liggen, de au to op een stil en verlaten plekje parkeren. Met betrekkelijk goedkope beveiligingsmidde- I m kunt u het risico drastisch verkleinen. Maak het de kraker ook maar duidelijk dat de wa gen beveiligd is; daarvoor zijn stickers verkrijgbaar. **"en methode om de kans op 'efstal van de auto te voorko men is het inbouwen van een hoofdstroomschakeling. Het hele elektrische ciruit wordt na het uitstappen en afsluiten van de wagen uitgeschakeld. Er is dan geen beweging meer in te krijgen. Voor personenauto's zijn er zelf te monteren sets ver krijgbaar. Een oud, maar goed werkend middel is het zgn. 'krook-lock'. Dat is een stang van gehard staal, met haken die over het stuurwiel en het rempedaal aangebracht wor den. Zo'n anti-kraakslot wordt met een sleutel afgesloten. Waar autokrakers ook een broertje aan dood hebben, is de gemerkte ruit. Je kunt daar in, met een graveerpen (elek trisch of 'uit de hand kras send'), of met een chemische etsstof, een code aanbrengen. Bijvoorbeeld het kenteken nummer van de auto, je post code of wat dan ook. Doe dat dan wel in alle autoruiten. Voordat een onverlaat het por tier forceert of een ruit inslaat, kijkt hij wel even of die code is aangebracht. Zo ja, dan zoekt Assasafe: een kluisje voor in de auto. hij liever een andere wagen om te kraken of te stelen. Er is nog een andere manier om af te schrikken: de moderne zonwerende folie die in de zo mer zonnewarmte buiten houdt, maar die ook beveili gend werkt. Wanneer een auto ruit wordt ingeslagen, houdt die uiterst taaie folie de brok ken bij elkaar. Kostbaarheden in de auto achterlaten is op zich heel riskant. Uit het zicht, en behoorlijk beveiligd zitten ze in een reiskluisje dat in de kofferbak gemonteerd wordt. Tegen wielen/bandendieven kun je je wapenen door op ie dere wiel een wielmoerslot aan te brengen. Of je vervangt per wiel één moer door een spe ciaal exemplaar dat alleen met een bijbehorend verloopstuk losgedraaid kan worden De kans om je auto zonder wielen op blokken aan te treffen is daarmee vrijwel nihil. Er zijn ook alarmsystemen. De eenvoudigste werken op het principe van stroomonderbre- king. Bij forcering van portier of kofferdeksel gaat het alarm janken. Zo'n voorziening is al voor zo'n vijftig gulden te koop. Dit kan ook nog uitbreid wor den met trilcontacten en sen sors ('voelers') die op beweging reageren. Beide systemen kun nen gekoppeld worden en met een infrarood afstandsbedie ning, met een zelf gekozen sig naalcode, geprogrammeerd. Er kan ook nog automatische por tiervergrendeling aan verbon den worden. De autoradio is een gewild ob ject voor krakers. Plaats hem uit het zicht, of maak hem on bruikbaar zodra hij verwij derd wordt. Dat kan bij dure boordradio's, waarin een ei gen beveiligingscode wordt ingetoetst. Een zogeheten 'ra- dio-op-slot-cassette' kan al leen met een speciale sleutel verwijderd worden. Als ie mand de boel forceert dan is de radio onbruikbaar, geen cent waard op de criminele markt. Het veiligst is de anti-diefstal- radioslede. Die neem je bij het uitstappen mee in je binnen zak of tas. Bijna alle radiofabri kanten hebben die sleden in hun leveringsprogramma. Ge specialiseerde winkels op het gebied van auto-accessoires bieden een grote keuze in be- veiligingsprodukten die ieder een zelf kan monteren. Een goede investering, die het risi co van schade aan of totale ver dwijning van je auto sterk ver kleint. MAR GROEN Een consumentenbeurs met een feestelijk tintje. Dat hebben de organisatoren van de jaarlijkse Femina in de Ahoy-hallen in Rotterdam voor ogen. Dit jaar wordt de Femina voor de veertigste keer gehouden. Reden voor een feestje meent het Rotter dams Tentoonstellings Bu reau (RTB) dat ook voor de veertigste keer tekent voor de organisatie. Dus wordt er een blik met bekende personen opengetrokken voor de ope ning en de presentatie van het een en ander en wordt een 'nieuw' prijzenfestival toege voegd aan de schier oneindige reeks van dergelijke festivals in den lande. De beurs wordt vandaag, vrij dag, om 11 uur geopend door de echtgenote van de minister president, mevrouw M. E. J. Lubbers-Hoogeweezen. Het aantal deelnemers aan deze ju bileumbeurs bedraagt ruim driehonderd en dat is iets meer dan het voorgaande jaar. „Dat heeft eigenlijk alleen iets te maken met een meer efficiente indeling van de beurs, want uitbreiding zit er niet in. We hebben alle hallen tot onze be schikking en een stenen ge bouw kun je niet uitrekken", verklaart directeur J. van Stra ten van het RTB. Het beursge- beuren speelt zich in alle zes de Ahoy-hallen af. 'De Femina is een algemene consumentenbeurs die op een zo breed mogelijk terrein infor matie verstrekt', zoals Van Straten het omschrijft. De beurs bevat, grofweg gezegd, vier hoofdthema's: mode (zo wel kledings als cosmetica en sieraden), voeding, huishou den en wonen (de betaalbare middenklasse). Het onderwerp voeding is dit jaar nieuw en zal zeer nadruk kelijk aanwezig zijn. Al vrij wel direct bij de entree waant de bezoeker zich in een 'groen ten-paradijs'. In de, heel toe passelijk, Glazen Zaal zal een complete groenten- en fruit- show zijn ingericht. De Coöpe ratieve Groenten- en Fruitvei ling Zuid-Holland-Zuid (Ba- rendrecht) presenteert daar met name nieuwe groenten. Het thema van deze presenta tie is 'Leve(n) de Gezondheid'. Middelpunt van de show vor men drie grote vijvers waarin alle 'begroeiing' bestaat uit groenten. Uiteenlopend van bloemkolen als waterlelies tot paprika's als dotters. Tussen deze eetbare flora zwemmen goudvissen die moeten symbo liseren dat de consument met deze produkten 'zo gezond als een vis leeft'. En ook het 'goede doel' wordt tijdens deze voe dingpresentatie niet vergeten. De actie 'Help polio de wereld uit' staat hier in de kijker. De vereniging 'brood 2000', een sa menwerkingsverband van bakkers uit Rotterdam en om geving heeft voor deze beurs een brood ontwikkelt. Het 'Fe- mina'-brood, een grote kren ten- en rozijnenbol met noten, suikerchips en kruiden. Een variatie op het Rotterdamnse kruidbroodje dat tijdens de kerstdagen gretig aftrek vindt in Rotterdam. Alleen in Rot terdam overigens, buiten de gemeentegrenzen kent nie mand het broodje. Van de 'Fe- mina'-broden, die in een spe ciale doos worden verkocht gaan twee kwartjes naar de ac tie 'Help polio de wereld uit'. Mode neemt dit jaar een be langrijke plaats in op de beurs. Overzichtsfoto van de Femina afgelopen jaar De Alfa 164 wijkt duidelijk af van de zusterprojecten Saab 9000, Lancia Thema en Fiat Croma. Alfa Romeo heeft als hekkesluiter in het project Tipo 4 een zeer luxe 164 op de markt gebracht. Voorafgegaan door de modellen Saab 9000, Lancia Thema en de Fiat Croma is deze auto in wezen een nieuwe concurrent in eigen huis geworden. Na de nog steeds bekritiseerde overname vanwege een vermeende te hoge staatssteun zit Alfa Romeo net als Lancia ook in het Fiat-concern. Fiat-eigenaars, de familie Agnelli, laat hun woordvoerder ir. Vittorio Chidella, directeur van deze onderneming, met klem beweren dat het vanaf nu nog beter zal gaan met Alfa Romeo. De in Milaan gevestigde firma, die nog immer met het sportieve aureool op de voorgrond wil treden, zal met de 164 een moeilijke taak krijgen om gevestigde merken in deze topklasse een weinig terzij de te schuiven. Men zal het imago van deskundigheid op circuits en aparte vormgeving van het merk aan moeten passen. Betrouwbaarheid en 'value for money' is de lijfspreuk die Fiat ongetwijfeld naar voren wil halen. Als de klanten een deel van de onmiskenbare aanwezige sportiviteit een eis voor de ware 'Alfisti', ook blijven herkennen in de 164 dan is het doel van Chidella bereikt. De auto is uitgebreid getest en was klaar voor de overname van Alfa door Fiat in januari. „Alleen de introductie is verschoven van de Autosalon in Genève naar Frankfurt'zegt Cees V erwey internationaal pr-chef in Milaan. „Onze 'Ammiraglia' is dus in alle vrijheid op de markt gekomen. In de toekomst zal Fiat natuurlijk de strategie controleren. Onze technische know how zal in de zogeheten 'economy of calef van dit immense concern zeer welkom zijn. Wij krijgen financieel meer ruimte en in onze fabrieken zullen volgend j aar verschillende merken komen. In Arese komt de produktie van de Lancia Thema, de Alfa 164 en 75 en in Pomigliano de Lancia Ypsilon. De Alfa 33 en de Sprint". met de auto's, 3 liter benzine en 2 liter turbo-diesel gereden te hebben is het gerechtvaardigd om enig geloof te hechten aan een winstgevende strij d in die klasse. De 4 meter lange koets maakt zijn uiterlij k meer dan waar. Vooral de V6 laat bij de eerste kilometer al een heel behoorlijke indruk achter, niet in de laatste plaats door het stevige vermogen van 192 pk, dat de 1400 kilo zware 4-zitssedan pijlsnel op top laat komen. Met de 164 TD is het met 70 pk minder toch ook best te doen. Jammer dat niemand nog in staat is om de dieselgrom uit te bannen. Op het eerste gezicht lijkt het dashboard van de auto een zoekplaatje. Datvaltnaeen korte introductierit eigenlijk wel mee. In het warme Italië is een airco natuurlijk een weldaad. Het zit evenwel in de duurste 164. Speciaal voor de thuismarkt is er naast de twee genoemde en de Twin Spark van 184 pk nog een turbo-bénzine van 2 liter. Als je in Italië boven de 2 liter uitkomt, betaal je namelijk geen 18% maar 38% btwen de Alfa is het aan zichzelf verplicht om toch voldoende vermogen (175 pk) aan het eigen publiek te bie den. De laatste van het 'Ménage a Quattre' komt er als een gedegen produkt uit. Goed afgewerkt, prima wegligging en toch ook dat ondefinieerbare merk-imago. Voor de liefhebbers is er nog een beperkte serie 164 special, met een stugge onderstel, bijna 200 pk vermogen, een sportstuur, duurdere bekleding en lak. Extra's voor de 3 liter V6 zijn een viertrapsautomaat, lederen bekleding, elektrisch te stellen schuifdak, verwarmde buitenspiegels, niveau regeling, elektrisch te stellen rugleuningen achter. Al het andere denkbare aan uitrusting zit in deze auto, die over een half j aar in ons land toch gauw tegen de 70 mille zal gaan kosten, standaard. SIEM LEEUWENKAMP De nieuwe generatie kachels, de Blue Laser De kersverse cosmeticalijn van Lee Towers In een modetheater, in de zes de Ahoy-hal, worden dageüjks vijf modeshows gegeven. Pre sentatie is in handen van de zangeres Ciska Peters. Thema van deze show is 'Mode toen en straks'. In zes series komt het modebeeld in de jaren 1947, 1957, 1967, 1977 en 1987 aan bod. Tot slot wordt gekeken hoe de kleding er in het jaar 2000 uit zal gaan zien. Dit ftitu- ristische stuk wordt verzorgd door studenten van de richting Modevormgeving van de Rot terdamse Kunstacademie. Tijdens de shows door zijn er kappersdemonstraties. Niet alleen de nieuwe haarlijn wordt gepresenteerd, ook de haarmode van de afgelopen veertig jaar passeert de revue. Medewerking verlenen de Technisch Artistieke Kappers Organisatie (TAKON) en de Stichting Vakopleiding in het Kappersbedrijf. Na afloop van de Europese Kapperskam pioenschappen in Budapest, dit weekeinde, geven de twee winnende nationale equipes extra demonstraties. Naast het kleding- en haarge- beuren is er een belangrijk aan deel aan cosmetica. De zoetge vooisde ex-kraandrijver Lee Towers presenteert op de beurs zijn nieuwe cosmetica lijn. Deze bestaat voorlopig uit after-shave, eau de toilette en een luxury soap. De produkten zijn gekruid met een composi tie van sandelhout, eikemos, koriander en citrus. Deze nieu we lijn van onze nationale zan ger is vanaf 21 september in de handel. Van Zeeuwse bodem zijn de na- tuurprodukten Valeria Serra- tura. Een lijn van lichaamsver- zorgende produkten voor het hele gezin. De huidverzorgen- de preparaten worden bereid uit zuivere grondstoffen, waar in natuurlijke kruidenextrac ten zijn verwerkt. Het produk- tenpakket is de laatste tijd aanzienlijk uitgebreid. De ver zorgingspreparaten zijn uiter mate geschikt voor een overge voelige huid. Het huishoudelijk deel van de beurs is zoals gewoonlijk veel omvattend. Van de nieuwste magnetron tot dubbele tan denborstels allesbranders voor de cv en 'vier-jaargetij- den'dekbedden van Texelse schapenwol. De woninginrich ters en leveranciers van meu belen en woonaccessoires pre senteren het 'betaalbare wo nen'. Vrijwel alle woonnieuws op de beurs kan worden onder gebracht in de midden-prijs klasse. In alle zes Ahoy-hallen zijn tij dens de Femina rustpunten in gericht. Er staan overal twee- zitsbankjes, er zijn verschillen de terrasjes en prieeltjes. De beurs is dagelijks geopend van 11 tot 17 uur en van 19 tot 23 uur. Op zondagen van 10 tot 17 uur. De toegnagsprijzen zijn 9 guldenb per persoon, 65-plus 7 gulden, kinderen tot twaalf jaar 6 gulden en gezinskaarten kosten 23 gulden. ANNEMARIE ZEVENBERGEN „Voor Milaan en omgeving betekent dit een toename van de werkgelegenheid, maar we zullen niettemin een tij d van afslanking tegemoet gaan. Alleen al door robotisering en samenvoeging van afdelingen zal een deel van de werknemers op wachtgeld gezet worden, die door de overheid wordt betaald. Dat heeft Fiat in eigen huis 164 is meer 'value for money' en heeft Alfa-motoren. Van die meerwaarde moeten wij de klant overtuigen. Een Lancia Thema-rijder is een totaal ander type dan de 164-eigenaar. Hier in Italië, waar toch 65% van onze markt ligt, is de eerste een keurig heer van stand en onze klant toch meer het sportieve yuppie-type. De eerder doorgevoerd. Veel zitten al jaren op wachtgeld en komen nooit meer aan de slag". De overname is voor Verwey nog niet helemaal geïntegreerd in zijn commentaar: „Bij Alfa hebben we geen hoge pet op van Fiat. Natuurlijk hebben ze door hun volume een lagere prijsstelling. Door onze hoge kosten van vaste lasten en personeel zitten wij daar boven. Maar dat is niet het enige. De Croma-rijder gaat af op de prijs en neemt wellicht genoegen mei een iets mindere wegligging". Derhalve is men niet bang dat men gedrieën elkaar opvreet. „We betrekken al zoveel onderdelen van leveranciers die eigendom van Fiat zijn en binnen deze klasse, die 15% van de markt uitmaakt, is voldoende ruimte voor ons 'vlaggeschip', dat het gaat opnemen tegen onder meer BMW, Mercedes en Rover-modellen", zegt Verwey. Na een paar honderd kilometer Het dashboard van de nieuwe grote Alfa Romeo: toonbeeld van een voud en strakke vormgeving

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 13