DUTCH DESIGN
CENTER
nederlands
meubelgezicht
wmm
PZC/ vrijdagkrant
eubeldesign
modem
rotan
kleurtrend
R 1SIJDAG 2 OKTOBER 1987
11 o
[oe staat het met het
Nederlandse design,
bben wij eigenlijk wel een
i eigen gezicht in de hele
;ign-wereld. Neem een land
Italië. Milaan is al jaren de
ifdstad van de designwereld,
ar is design het dagelijks
lerwerp van gesprek en ook
onderwerp van vele bladen
op de voet volgen wat er op
gebied van vormgeving
•eurt.
ontwerperswereld in Italië
mt geen gesloten 'clan',
ige ontwerpers uit Europa
kken vaak naar Milaan en
?en er soms in daar succes te
ken en wezenlijk deel uit de
ken van 'het gebeuren' daar.
n beseft in Italië terdege dat
uw en jong talent een kans
et krijgen wil men nummer
i blijven.
>ns land is de positie van
ge ontwerpers niet zo riant,
het eens voorzichtig uit te
ikken. Er is geen begeleiding
teun als jonge afgestudeerde
werpers van hun opleiding af
nen. Zij vallen over het
emeeninhet
eekwoordelijke 'gat'. De
este zoeken, vaak
jdgedwongen, een baan bij
bedrijf. Slechts een enkeling
zelfstandig zijn produkten
ijt, laat staan naam maken.
of zijmoet niet alleen
werpen maar ook het
idukt zelf maken en zien dat
op de markt komt.
Ie hele meubelvormgeving
gde de Italiaanse stroming
mphis de afgelopen jaren
)r een ommekeer. Van de
;h tech'- stijlwaarvan op dat
ment min of meer sprake was,
rd een ommezwaai gemaakt
,\ir een stijl van decoratie,
mphis was vrolijk,
-^J.tennissig en versierd. En
irmee vaak onfunctioneel. Er
rd veel gedaan aan decoratie,
de verschillende
istacademies in ons land
^Vrd dat destijds met graagte
:rgenomen. Maar de grootste
v ip'daarvan is nu voorbij,
-akke vormen en lijnen
Dalen nu veelal het beeld. De
/ictie van de voorwerpen is erg
angrijk. Vormgeving bepaald
uiterlijk van een produkt,
ar staat niet los van de
ictie ervan. De term
iktische vormgeving is
arbii vaak een belangrijk
gangspunt.
derland heeft qua design
inig in te brengen in de
reld. Er zijn geen duidelijk
rkenbare stromingen of stijlen
Dns land geboren. Maar we
wel bezig op het gebied van
rmgeving. Neem bijvoorbeeld
ilips. Dit bedrijf heeft zich de
itste tijd veel meer toegelegd
de vormgeving van haar
Ddukten. En niet in het laatst
oogpunt van concurrentie,
t werd hoog tijd dat de
Ddukten van deze
emationale fabrikant een
;entijdser en strakker uiterlijk
ïgen. Men is hier ook wakker
worden.
or wat betreft meubeldesign
bben we in ons land toch wel
it faam verworven. De export
n Nederlandse meubels is de
itste jaren belangrijk
Met name het
moderne meubel scoort
behoorlijk op de buitenlandse
markt. Om aan het buitenland
duidelijk te maken dat er wel
degelijk sprake is van een eigen
stijl en opvatting als het gaat
om Nederlands
meubelontwerp, hebben acht
Nederlandse
meubelfabrikanten in '82 al het
Dutch Design Center opgericht.
Deze acht fabrikanten richten
zich op de consument die de
voorkeur geeft aan het modem
ontworpen meubel. In augustus
1982 besloten de acht over te
gaan tot een gezamenlijke
expositie met een permanent
karakter. Deze presentatie
kreeg onderdak in een gedeelte
van de Pastoe-showroom aan
het Rotsoord in Utrecht. De
deelnemende fabrikanten zijn
Arco, Castelijn, Metaform,
Montis, Pastoe, Rohé Design,
Gelderland en Pieterman.
Het Dutch Design Center
Eenvoud bepaalt vormgeving (Gelderland)
Nieuwe dimensie aan zitmeubelen (Montis)
Functionaliteit moet naast vormgeving staan (Arco)
presenteerde zich voor het eerst
in 1982 tijdens de Internationale
Meubelbeurs in Milaan. De
meubelwereld kon vervolgens
op de meubelbeurzen in Keulen
in '83 en '84 kennis maken met de
groep. Volgens het
samenwerkingsverband van de
acht hebben deze manifestaties
duidelijk gemaakt dat er sprake
is van een krachtig modern
meubelaanbod uit ons land. De
commerciële resultaten en de
ontvangst door de
internationale pers
logenstraffen deze conclusie
niet.
De opzet van dit Design Center
is niet dat de deelnemers exact
gelijksoortige meubelen gaan
ontwerpen. De eigen identiteit
van de acht fabrikanten wordt in
het gezamenlijke initiatief niet
opgeheven. Door
doelgroepkeuze, het aspect
design en de kwaliteit van het
produkt is er echter wel een
duidelijke samenhang tussen de
acht te herkennen.
De groep werkt samen met
bekende, gerenommeerde
ontwerpers, maar ook met jong
talent. Onder de designers
treffen we namen aan als Jan des
Bouvrie, Gerard Vollenbrock,
Karei Boonzaaijer, Gerard van
den Berg, Aldo van den
Nieuwelaar, Pierre Mazairac en
Rob Eckhardt. De laatste
behaalde tijdens de
Internationale Meubelbeurs
afgelopen maand een prijs voor
één van zijn ontwerpen, de
Pouffe Garni. Het ontwerp werd
bekroond met de 'Prijs voor het
Beste Nederlandse
Meubelontwerp 1987'. Dejury
had veel waardering voor de
vernieuwende aanpak van het
meubelontwerp, dat een nieuwe
invalshoek op het zitten ople
vert.
De deelnemers in het Dutch
Design Center hebben zoals
gezegd één ding gemeen: ze
richten zich op de consument
die een duidelijke voorkeur
de modellen vindt zijn weg naar
het buitenland, waarbij de
belangrijkste afnemers
Duitsland, België en Engeland
zijn.
Castelijn werd in 1958 opgericht.
Sinds die oprichting vaart het
bedrijf dezelfde koers; moderne
ontwerpen in een
compromisloze kwaliteit. De
fabrikant heeft verschillende
woon-en
projektmeubelprogramma's in
produktie. De derde deelnemer
Metaform, heeft zich
gespecialiseerd in de
vervaardiging van
heeft voor het moderne meubel.
Laten we de afzonderlijke
deelnemers kort onder de loep
nemen. Arco werd in 1903
opgericht en heeft zich sinds
1970 sterk gericht op de
produktie van moderne
meubels. Doelgroep is de
consument met individuele
woonideeën. Het uitgangspunt
bij het ontwerpen is dat
functionaliteit altijd naast
vormgeving moet staan. De
modellen moet zich niet alleen
qua uiterlijk onderscheiden,
maar ook door de kwaliteit en
de verwerking van de
materialen. Een groot deel van
zitkamertafels, eettafels en
eetkamerstoelen. Het bedrijf
levert tafels in iedere maat en
uitvoering en volgens opdracht
in diverse materialen,
waaronder metaal, hout,
kunststof, natuursteen en glas.
De jonge Arnhemse ontwerper
Rob Hermes, die de prijs voor
j ong talent behaalde tijdens de
Internationale Meubelbeurs in
Utrecht, is op dit moment bezig
met Metaform voor de eventuele
produktie van onder andere de
tafel die in Utrecht werd
bekroond..
De vierde loot aan de Dutch
Design Center-tak is Montis. Een
nog jonge meubelfabrikant,
gespecialiseerd in leer.
Doelstelling van dit bedrijf is een
nieuwe dimensie toe te voegen
aan zitmeubelen in de vorm van
vlotte stoffeerwijze,
kleurstelling en verwisselbare
hoezen.
Nummer vijf is Pastoe. Een wat
ouder bedrijf, dat zich vanaf
begin j aren '50 heeft ontwikkeld
tot één van de toonaangevende
bedrijven op het gebied van het
moderne Nederlandse meubel.
Pastoe gaat er van uit dat de
woonomgeving de afstraling
moet kunnen zijn van iemands
persoonlijkheid. Met meubelen
moet een consument zelf
kunnen 'bouwen' aan zijn
interieur. Tijdloze vormgeving
en flexibiliteit zijn
sleutelwoorden in het concept
van deze meubelfabrikant.
Rohe Design, de zesde in de rij,
werd in 1919 opgericht en
behoort tot één van de vijf
grootste Europese
rotanfabrikanten. De laatste
tijd neemt rotan weer een
belangrijke plaats in binnen het
moderne interieur. Het
materiaal kan uitstekend
verwerkt worden binnen een
hedendaags interieur. De tijd
dat rotan meubeltjes alleen een
plaatsje vonden in de serre van
oud Indië-gangers, tussen de
palmen en de papagaai, is
voorbij. Ook Rohe kent een
grote export, met name naar
België, Duitsland, Italië,
Zwitserland en Oostenrijk.
Pieterman sloot zich iets later
aan bij het Dutch Design Center.
Dit bedrijf is gespecialiseerd in
glas in het interieur. Door de
eenvoudige belijning en de
multi-functionele
toepasbaarheid zijn de
produkten gescnikt voor het
particuliere interieur en de
projectinrichting. Ongeveer 50
procent van de produktie vindt
zijn weg naar landen binnen
West-Europa en Amerika.
Tot slot nummer acht,
Gelderland. Deze
meubelfabrikant sloot zich ook
wat later aan bij de groep
Gelderland werd in 1936
opgericht en houdt zich sinds '50
bezig met zitmeubelen van
moderne vormgeving. Deze
vormgeving kenmerkt zich door
een bepaalde eenvoud,
waardoor rust binnen het
interieur kan ontstaan. Sinds
1969 heeft Jan des Bouvrie een
belangrijk aandeel geleverd aan
de collecties van de fabrikant.
Maar sinds enkele jaren werkt
Gelderland met een vast team
van ontwerpers dat naast Des
Bouvrie onder andere bestaat
uit Henk Vos en Gerard
Vollenbrock.
Als het aan het Dutch Design
Center ligt gaat ons land een
steeds belangrijker woordje
mee spreken in de
meubeldesign-wereld. We
zullen misschien niet een
enorme ommekeer in de
meubelvormgeving
veroorzaken, maar we zijn wel
aanwezig. En er wordt notitie
genomen van het 'Nederlandse
Moderne Meubel'. En daar
draait het in feite toch allemaal
omi
ANNEMAR1E ZEVENBERGEN
nieuwe trends in keukens
het schoonmaken, als er geen
bijtende of schurende produk
ten worden gebruikt. Bij een
goeie ventilatie is overigens
het regelmatig afnemen van de
fronten met een vochtige doek
vaak al voldoende.
De ontwerpers van keukens
nemen de laatste tijd de ergo
nomie steeds vaker als uit
gangspunt. Dat houdt in dat er
gekeken wordt naar de hou
ding en ée beperkingen van de
mens. Daar wordt een keuken
op aangepast. Een efficiente in
deling, alles bij de hand waar
door onnodig geloop tussen
aanrecht, kastjes en fornuis
vermeden kan worden. Er zijn
keukens op de markt die in
hoogte verstelbaar zijn, zodat
er zelfs zittend gewerkt kan
worden.
Met ergonomie in het achter
hoofd hebben de ontwerpers
van Poggenpohl een nieuw
keukenprogramma uitge
bracht, de Form 2200. Bij dit
systeem springen de diagona
le lijnen direct in het hoog. Om
de werkruimte te vergroten
zijn de aanrechtbladen op be
paalde plaatsen verbreed van
de gangbare 65 centimeter
naar 86 centimeter. Dat wordt
door die diagonale lijnen be
reikt, omdat bepaalde delen
van bijvoorbeeld het aanrecht
er als het ware uitspringen.
Alle uitspringende delen heb
ben afgeronde hoeken zodat
onnodig pijnlijk stoten of be
schadigingen voorkomen wor
den.
Dit keukenprogramma biedt
overigens voldoende ruimte
voor inbouwapparatuur. Want
uit het koopgedrag van consu
menten blijkt dat juist die in
bouwapparatuur een steeds
belangrijker plaats binnen het
keukengebeuren gaat inne
men.
Om de opbergruimte wat effi
ciënter en groter te maken is er
een systeem op de markt,
waarbij de ruimte tussen aan-
rechtblad en de onderkant van
de kastjes erboven benut kan
worden. Een handige doe-het-
zelver kan daar een soort schap
met vakjes bevestigen, of een
rek waaraan losse spullen ge
hangen kunnen worden. Pog
genpohl heeft het 'dimension
75'-systeem in produktie waar
in die loze ruimte handig benut
kan worden. Die extra kast-
ruimte kan worden afgesloten
met rol-jalouziedeurtjes die ge
klemd zitten tussen aanrecht-
blad en bovenkast.
De ontwikkelingen op de keu-
kenmarkt staan duidelijk niet
stil. De verschillende fabrikan
ten spelen over het algemeen
goed in op de vraag en behoefte
van de consument. En niet al
leen keukenontwerpers hou
den zich hiermee bezig. Mode
ontwerpers laten ook hun licht
schijnen over het keukenge
beuren. Zo kwam eerder dit
jaar een programma op de
markt waarbij Jacques van
Gils (ontwerper mannenkle
ding) zich had gebogen over
het 'life style'-aspect ervan.
De keuken heeft zich de
laatste jaren een steeds
belangrijkere plaats binnen
de hele woninginrichting ver
worven. Het is niet langer de
plaats waar maaltijden in el
kaar getremd worden, maar
het is echt een onderdeel van
het totaal-interieur geworden.
De consument kiest daarom
ook bewust voor kwaliteit en
is over het algemeen bereid
daar wat extra geld voor uit te
trekken.
De woonkeuken wint dan ook
steeds meer terrein. Zeker bij
een grotere keuken wordt
haast automatisch besloten er
een woonkeuken van te ma
ken. Qua inrichting is daarvoor
keuze genoeg. En met wat leu
ke accessoires kun je een hoop
kanten op. De rage van de open
keukens is wat aan het afzak
ken. Waarschijnlijk om prakti
sche redenen is deze trend wat
uit het gezicht verdwenen.
Bij de moderne keukens is dui
delijk een kleurtrend waar te
nemen die aansluit bij de kleu
ren in het interieur. Belang
rijk zijn wit en jasmijn, met
daarnaast de zachte grijstin
ten. Nieuw in de keukencollec
ties zijn de zogenaamde meta-
lic-fronten. Keukenfabrikant
Poggenpohl brengt keukens in
de essen softline-reeks waar
van de fronten zijn afgewerkt
met een metalic-lak. Kleuren:
wit, antraciet en roodblauw.
Deze metalic-fronten leveren
overigens geen probleem op bij
Hoogglans-fronten bepalen het uiterlijk van deze keuken (Pog
genpohl)
De nieuwe diagonale lijnen binnen de keuken (Poggenpohl)
N