Nieuw wegsteunpunt geopend
van provinciale waterstaat
Milieu-dienst provincie
gemiddeld van kwaliteit
Wanneer zagu
voor 't laatst zo'n
mooi voordeeltje7
Vissen groeien als kool
in koelwater van Doel
PZC/ provincie
BIJ OTHENE EN SLUISKIL
Veel minder geld voor
beheer van Neeltje Jans
Neeltje Jans
Schippers
Verkeer lam
\K
LË
Districtswedstrij d
amateurfilmers
Safe Sex Workshop
in Middelburg
Nu5990
Vender dan Van Hanen hoeft u voor schoenen niet te lopen.
er donderdag 1 oktober 1987
15
MIDDELBURG - Onderzoek naar de verontreiniging van het grondwater op 25 voormalige
stortplaatsen heeft uitgewezen dat op twee plaatsen vervolgonderzoek nodig is. Het gaat om
Ie voormalige stortplaatsen Othene te Terneuzen en Bontepolder te Sluiskil. Op Othene zit een
(r tioog gehalte arseen in het grondwater. Op de Bontepolder is het grondwater verontreinigd
'met vluchtige organische chloorverbindingen. Voor de overige 23 onderzochte plaatsen ziet
://V£het dagelijks provinciebestuur geen aanleiding voor een vervolgonderzoek.
Massaal
4
AANDACHT NODIG VOOR LANDBOUWVERKEER
VAN HAREN
Snelle groei
EN
BER
Grondwater oude
stortplaatsen vuil
Het college van gedeputeerde staten
heeft de 25 inmiddels gesloten vuilnis-
*~^~belten slechts globaal laten onderzoe-
ken. Het grondwater werd maar op één
plaats bemonsterd. De lokaties zijn ge
selecteerd uit een lijst van ruim 100
voormalige stortplaatsen in de provin
cie. Op zes plaatsen zal in de loop van
dit jaar alsnog onderzoek plaatsvin-
j den. Bij de selectie is gekeken naar de
ligging van het terrein bij oppervlakte
water, de aanwezigheid in een kwets
baar gebied (bijvoorbeeld een natuur
gebied) en het gebruik als stortplaats
fg ra voor bedrijfsafval.
rP 'Het onderzoek heeft geen volledig
beeld van mogelijke verontreinigin
gen opgeleverd. Als de onderzochte lo-
Cat
artik:
;rs
kent
le éa
nteli;
vot:
rp-be
and:
elich
;r bf (Slot van pagina 13
arde:
Oos!
var.
tinj
ide!
tare
irti
oec
eet
len
an-
Noorddijk, Dreischor; Groeneweg, Ou-
werkerk. In 1987 zal nog onderzoek
worden verricht op de voormalige
stortplaatsen: Zelzaatseweg en Va-
rempéstraat te Zuiddorpe; Hulsterse-
straat te Nieuw Namen; Klein Huis-
senpolder te Zaamslag; Lewedorpse-
weg en Lovenpolder (Geldof) te Hoek.
Inmiddels zijn ook de resultaten be
kend van een beperkt oriënterend on
derzoek bij de voormalige stortplaats
op het NSM-terrein te Sluiskil-Oost.
Er is geen sterke uitspoeling van ar
seen uit de stortplaats aangetoond.
Wel is sprake van een sterke uitspoe
ling van nitraat naar de naastliggen
de sloot, die in open verbinding staat
met het afwateringsstelsel van de
Koegorspolder.
Het waterschap Drie Ambachten wil
de sloot afsluiten van het oppervlakte
water bij de Koegorsstraat, om zo ver
dere vervuiling te voorkomen. Met een
nader onderzoek wachten gedeputeer
de staten. Het college wil eerst een be
leid voor bodemverontreiniging op be
drijfsterreinen ontwikkelen.
p"® katies een andere bestemming krijgen
zoals woningbouw, recreatiegebied -
in e( dan is in alle gevallen een uitgebreider
onderzoek nodig. Wat betreft de zoge-
naamde 'chemische parameters' (zwa-
re metalen, aromaten en gechloreerde
koolwaterstoffen) blijkt het grondwa-
ter bij 18 stortplaatsen niet of licht ver-
dag; vuild te zijn.
eri0j Bij vijf stortplaatsen is het grondwater
tege matig verontreinigd (afgezien van
lijk: Othene én Bontepolder). De concen
tratie arseen in het grondwater is bij
veel stortplaatsen ten opzichte van an
dere zware metalen naar verhouding
hoog. Er zijn geen duidelijke verschil-
g len naar voren gekomen tussen stort
plaatsen waar veel bedrijfsafval is ge
stort en de niet-verdachte stortplaat
sen, die vanwege hun ligging in het on-
derzoek zijn betrokken.
De 23 stortplaatsen waar gedeputeer-
de staten vervolgonderzoek niet nodig
achten, zijn: Heirweg, Aardenburg;
Katspolder en Koudepolder (Zand-
plaatweg), Terneuzen; stortplaats Sas
van Gent; Scheele (Hulsterseweg),
Axel; Varempépolder, Zuiddorpe; Wa
terstraat, Hulst; Willem Hendrik
straat, Graauw; Oude Zandweg, West-
kapelle; Koudekerkseweg, Vlissingen;
Koopmansvoetpad, Oost-Souburg;
Kleverskerkseweg, Arnemuiden; Mo-
lendijk, 's-Heerenhoek; Weeldijk, Wol-
lid; phaartsdijk; spoor Kloetinge, Goes;
Breeweg, Yerseke; inlaag Vlietepol-
der, Wissenkerke; Vroonpias, Renes-
se; Schelphoek, Serooskerke (Sch);
MIDDELBURG De Beheersmaat-
schappij Neeltje Jans gaat niet - zoals
afgelopen dinsdag door gedeputeerde
J. B. Ventevogel is meegedeeld - van
start met een aandelenkapitaal van 4
miljoen gulden. De twee oprichters,
de provincie Zeeland en de gemeente
Veere, gaan voorlopig nog niet verder
dan 1,6 miljoen. Tenminste, wanneer
de staten en de gemeenteraad daar
mee akkoord gaan. Het dagelijks pro
vinciebestuur is pas bereid om de rest
van het geld op tafel te leggen, wan
neer gebleken is dat dit bedrag
werkelijk nodig is. Met andere woor
den: wanneer duidelijk is dat het be
drijfsleven ook werkelijk in het toe-
ristisch-recreatief totaalplan voor
Neeltje Jans gaat investeren.
De publicatie van het door Ventevogel
genoemde bedrag van 4 miljoen gul
den, waarvan 3 miljoen uit de provin-
ciekas zou moeten komen, zorgde gis
teren voor forse deining in het provin
ciehuis. Via het provinciaal bureau
voorlichting liet Ventevogel uiteinde
lijk meedelen dat het dagelijks provin
ciebestuur zich niet meteen aan dit be
drag heeft willen binden.
Binnen het dagelijks provinciebestuur
- zo werd gisteren duidelijk - is afgelo
pen dinsdag langdurig over de hoogte
van de provinciale bijdrage gediscus-
sierd. Ventevogel vroeg weliswaar om
3 miljoen, maar wist uiteindelijk
'slechts' 1,2 miljoen (40 procent) uit de
strijd te slepen. Gedeputeerde staten
toonden zich wel bereid om later de
rest van de gevraagde bijdrage be
schikbaar te stellen. Maar dan zou de
noodzaak daartoe moeten zijn geble
ken uit de resultaten van nader haal
baarheidsonderzoek.
In een verklaring die Ventevogel met
een na de besluitvorming binnen gs af
legde, heette het nog dat gs akkoord
waren gegaan met een provinciaal
aandeel in de beheersmaatschappij
van 3 miljoen gulden. De gedeputeer
de voegde daar toen aan toe dat in eer
ste instantie slechts 40 procent van dit
bedrag zou worden 'gestort'. Een der
gelijke formulering, zo werd gisteren in
het provinciehuis geconstateerd, is on
juist omdat deze inhoudt dat de pro
vincie - als het er op aankomt - voor
drie miljoen kan worden aangespro
ken.
Gedeputeerde J. D. de Voogd opende het nieuwe wegsteunpunt van provinciale waterstaat bij IJzendijke, onder
het toeziend oog van de heer C. J. Mol (rechts), hoofd van de dienstkring Zeeuwsch-Vlaanderen.
IJZENDIJKE - Het landbouwver-
keer is nog altijd onvoldoende
zichtbaar voor het overige verkeer.
De wettelijke verplichting om een
reflecterende driehoek achter aan
een wagen te hangen heeft de zicht
baarheid slechts in beperkte mate
verbeterd. Om echt iets aan het pro
bleem te doen moet het landbouw-
verkeer zwaailichten gaan voeren.
Dit stelde C. J. de Mol woensdag bij
de officiële opening van het nieuwe
wegsteunpunt van de provinciale
waterstaat bij IJzendijke. De Mol is
hoofd van de dienstkring Zeeuwsch-
Vlaanderen. Gedeputeerde J.D. de
Voogd knipte voor deze gelegenheid
een lint door. Aan de beheerder van
het nieuwe steunpunt bij het kruis
punt Parkzicht, P. Vermeulen, over
handigde hij het eerste exemplaar
van het 'Handboek werk en uitvoe
ring aan niet-autowegen'.
De Mol stelde dat de aanwezigheid
van snelverkeer en langzaamver-
keer op één en dezelfde weg hét grote
verkeersprobleem in Zeeuwsch-
Vlaanderen is. Aanleg van parallel
wegen is hiervoor een echte oplos
sing. Maar voor er met de uitvoering
hiervan begonnen wordt zullen er
nog tal van ongelukken plaatsvin
den. Zolang zijn andere maatregelen
geboden, en het voeren van een
zwaailicht sorteert nog het meeste
effect, aldus De Mol.
Het hoofd van de dienstkring plaat
ste ook enkele kritische kantteke
ningen bij de plannen om delen van
het werk van de provinciale water
staat te privatiseren. De bedoeling is
dat de kantonniers (de wegwerkers)
zich steeds minder het onderhoud
gaan bezighouden. Hun taak komt
meer en meer te liggen bij het toe
zicht. De Mol meent dat dit, met na
me in West-Zeeuwsch-Vlaanderen,
te rigoreus gebeurt. „Onze wegen
zijn smal en niet al te best. Dit vergt
veel klein onderhoud en direct dage
lijks onderhoud, dat door de kanton
nier zelf moet worden gedaan. Ber
men die regelmatig stuk gereden
moeten direct hersteld worden, ga
ten in het wegdek moeten gedicht
worden, het merendeel van onze
fietspaden bestaat nog uit een tegel
verharding, die een dagelijkse zorg
vragen om verzakkingen te herstel
len..."
Provinciale waterstaat wil ook nog
een wegsteunpunt langs de weg
Breskens-Sluis bouwen. Een loka-
tie bij Groede heeft de grote voor
keur van de provincie, maar de ge
meenteraad van Oostburg verzet
zich hiertegen. Niettemin hoopte
gedeputeerde De Voogd dat hij nog
„zaken zou kunnen doen met loco
burgemeester J. Thomaes." Deze
antwoordde dat toch naar een ande
re lokatie uitgekeken moet worden
- „zo werkt de democratie nu een
maal." De alternatieven zijn loka
ties bij het kruispunt Potjes (tussen
Cadzand en Zuidzande) en op het
Breskense industrieterrein Delta-
hoek.
Aannemer M.J. Leenhouts, die het
nieuwe wegsteunpunt bouwde, zei
te vrezen dat de provincie Zeeland
wordt vergeten bij de verdeling van
de financiële middelen voor het op
lossen van verkeersknelpunten. De
provincie heeft legio mogelijkheden,
zo stelde de Sluisse aannemer, maar
er zal een goede infrastructuur moe
ten zijn om die mogelijkheden uit te
kunnen buiten. Wanneer het minste-
rie van verkeer en waterstaat niet
over de brug komt met geld voor die
infrastructuur, moet serieus geke
ken worden naar de mogelijkheid
van particuliere financiering van
openbare werken.
(Slot van pagina 13)
in de problemen, omdat het zijn vrach
ten niet meer vervoerd kon krijgen.
Het Middelburgse schrootverwer-
kingsbedrijf Tonny Leijnse wordt nu
ook geboycot door de binnenschip
pers.
Leijnse heeft sinds twee maanden een
eigen schip. „Maar daarmee vervoer ik
alleen onbewerkt schroot, fabriekspij
pen bijvoorbeeld. Die nemen zoveel
ruimte in, dat een beroepsschipper
van het vervoer daarvan niet kan le
ven. Dus dat doe ik zelf. De rest, het be
werkte schroot (samengeperste pak
jes) bied ik wel aan. Ik heb daarvan nu
2,5 ton liggen dat zo via de Rotterdam
se beurs vervoerd zou kunnen worden.
Maar dat vervoer wordt nu ook geboy
cot en dat snap ik niet. Het actiecomi
té wil dat ik met dat eigen vervoer stop
en mijn schip van de hand doe. Maar
daar voel ik niks voor".
Als de boycot lang duurt, denkt Leijn
se erover zijn bewerkte schroot dan
maar over de weg te gaan vervoeren.
Hij heeft tot nu toe nog geen schade ge
leden van de actie, vertelde hij giste
ren. Het actiecomité heeft een andere
visie op Leijnse's vervoer.
Woordvoerder Albert Booij: „Het gaat
ons er niet om of dat schroot nu be
werkt is of niet. Het onbewerkte ver
voeren wij net zo goed, het is voor ons
een reis als alle andere. Wij moeten ge
woon af van dat eigen vervoer buiten
de beurs om. We zitten -in het geval
van Leijnse- op de reservebank. Heeft
hij ons nodig dan komt ie met z'n spul
len naar de beurs. Maar zo werken wij.
niet. Hij onttrekt op deze manier werk
aan de schippers en die hebben ook
schpen die moeten varen. Zolang
Leijnse zijn eigen schip gebruikt,
wordt hij door ons geboycot".
MIDDELBURG Het Zeeuwse Dis
trict voor amateur(video)fïlmers
houdt zaterdag zijn eerste wedstrijd.
Het Zeeuwse District, een maand ge
leden opgericht, is onderdeel van de
Nederlandse Organisatie van Audio
visuele Amateurs (NOVA).
De nieuwe vereniging is samengesteld"
uit de drie Zeeuwse video- en smalfilm
clubs Shot '68 uit Vlissingen, De Toren
in Goes en Videoclub Zeeuwsch-
Vlaanderen in Breskens.
De districtswedstrijd wordt gehouden
in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek
in Middelburg. De aanvang is 15.00
uur. De videofilms worden beoordeeld
door een door de NOVA aangestelde
jury en de wedstrijd geldt als voorron
de voor de nationale wedstrijd die 14
en 15 november in Ede wordt gehou
den.
die de continuïteit vasn de recreatieve
bedrijvigheid kunnen waarborgen.
Dan kan volgens hem door nader in
houd te geven aan de verblijfsrecrea-
)em(; tie. „Wat was het eerste wat men riep
toen het met die Ijshal in Leeuwarden
slecht ging? Tweehonderd bungalows
erbij zetten. De Efteling bouwt een
bungalowpark en Slagharen verhuurt
er huisjes bij. Er is dus landelijk een
idee dat dag- en verblijfsrecreatie re
delijk compensatorisch kunnen zijn.
Maar dat moet dan wel in'éen hand
blijven. Want pas dan kun je de op
brengst van de ene voorziening ten
goede laten komen aan het verlies op
een andere voorziening".
(Slot van pagina 13)
stoet te begeven om gespaard te blij
ven voor een eventuele uitbarsting
van geweld.
Aan het begin van de oprit stuitten de
Kruibeekse betogers op een cordon
rijkswachters in gevechtsuitrusting.
De rijkswacht bediende zich van een
pantservoertuig en van een uitrolbare
wegversperring met stalen pinnen om
vooral de auto's uit de protestkara
vaan de toegang tot de E 17 onmoge
lijk te maken.
Om geweld te vermijden kwam Denert
met het voorstel tot een symbolische
actie. Alleen de burgemeesters van
Kruibeke en de buurgemeente Zwijn-
drecht zouden vergezeld door de soli
daire parlementsleden met een tiental
auto's stapvoets een paar kilometer
over de snelweg rijden. De overige de
monstranten zouden intussen het via
duct over de E17 bezet mogen houden.
De kapitein van het peloton rijks-
wchters kon zich met de compormis
verenigen, maar het voorstel werd op
een luid fluiconcert onthaald door de
betogers.
Onder de verbaasde ogen van de rijks
wacht en hun burgemeester maakte
de menigte massaal rechtsomkeer om
vervolgens de E 17 via de afrit te be
reiken. In een mum van tijd was het
verkeer in de richting Antwerpen vol
ledig lamgelegd en ontstond er een
forse file. Het duurde een kwartier
voor de rijkswacht voldoende ver
sterkingen had aangevoerd om de de
monstranten te kunnen insluiten. Na
enig aandringen van burgemeester
Denert verlieten de betogers de E 17
weer via de oprit, zonder dat het tot
een gewelddadig treffen met de rijks
wacht kwam.
Een tevrede burgemeester Denert
meldde na afloop, dat volgende acties
niet zullen worden geschuwd. „Maar
eerst wachten we tot de voeten van on
ze mensen genezen zijn, want het was
een hele wandeling".
Woensdagmiddag kwam de Belgische
regering bijeen om de problemen rond
de veerdiensten te bespreken. Na de
vergadering werd bekendgemaakt dat
het veer Bazel-Hemiksem op 15 okto
ber wordt opgeheven. De veerdienst
Kruibeke-Hoboken zal moeten in
krimpen. Wel zullen de busdiensten in
de Waaslandstreek worden uitgebreid.
Of de bevolking van Kruibeke ak
koord kan gaan met de nieuwe plan
nen was woensdagavond nog niet be
kend.
Ongedeerd werd Jean bevrijd uit het draaimolentje, waarin hij bekneld was geraakt.
VLISSINGEN - De zesjarige Jean Paul uit Vlissingen
heeft op z'n vrije woensdagmiddag enkele benarde mo
menten meegemaakt. Onder het toeziend oog van zijn
opa en oma nam Jean plaats in een mini-draaimolen in
het Vlissingse koopcentrum Groenendijk. Na enige ke
ren te zijn rondgedraaid, viel hij voorover en raakte
met zijn voet bekneld tussen de voor hem staande stoel
en de bodem van de draaimolen.
De omstanders konden het kind niet uit zijn ongemak
kelijke positie bevrijden. De Vlissingse brandweer werd
gealarmeerd. Die rukte met groot materieel uit, een
brandweerwagen met acht brandweerlieden, een ambu
lance en een hulpverleningswagen met elk twee inzit
tenden. D. G. Murre, ondercommandant van de Vlis
singse brandweer, vertelde woensdag dat het kind ver
volgens door een brandweerman zonder veel moeite uit
de mini-draaimolen is getrokken. Jean raakte niet ge
wond. De Vlissingse brandweer was met zoveel mate
rieel naar de plaats van het onheil gegaan in de veron
derstelling dat het om een incident met een echte draai
molen ging.
DEN HAAG De opzet en werkmoge-
lijkheden van de provinciale milieu
afdeling zijn van 'gemiddelde kwali
teit'. In provincies als Overijssel,
Utrecht en Zuid-Holland zijn de mi
lieu-diensten beter uitgerust voor het
uitvoeren van hun taken. Zeeland zit
op hetzelfde niveau als Groningen,
Gelderland en Noord-Holland. In de
provincies Limburg, Friesland,
Noord-Brabant en Drenthe zijn de
mogelijkheden voor de milieu-afde
ling slechter.
MIDDELBURG De Stichting Aan
vullende Dienstverlening houdt za
terdag 10 oktober, in samenwerking
met het COC-Walcheren en de Dis
tricts Gezondheids Dienst Zeeland
(DGD), een Safe Sex Workshop in het
COC-gebouw in Middelburg.
Het gaat om een nieuw preventie-pro
ject voor homo- en bisexuele mannen.
Het Bureau Landelijke Beleidscoördi
natie AIDS en het landelijk COC heb
ben deze activiteit als een belangrijk
middel in de Aids-preventie erkend.
Het ministerie van wvc verleent hier
voor de subsidie.
„Wat aids is en wat wel en niet veilig is
bij sexueel contact is bij de meeste
mannen met homosexuele contacten
wel bekend, maar belangrijk is om de
ze handelwijze ook daadwerkelijk in
de praktijk te brengen. Maar hoe pasje
je gedrag daaraan aan?", aldus de
DGD.
Dit onderwerp staat centraal in de
workshop, waarover in groepsverband
over kan worden gepraat. De work
shop wordt gehouden van 15.00 tot
18.00 uur.
Een en ander blijkt uit het rapport
'Analyse toerustingsniveau provincia
le milieu-apparaten', dat het advies
bureau Twijnstra Gudde heeft opge
steld in opdracht van het ministerie
van volkshuisvesting, ruimtelijke or
dening en milieu (vrom). Belangrijkste
conclusie: de milieu-diensten van de
provincies zijn zeer verschillend opge
bouwd. Dit betekent dat ook de mate
waarin de provincies de hun opgedra
gen taken kunnen uitvoeren, aanzien
lijk verschilt. Soms hebben provincies
zelfs onvoldoende mogelijkheden om
die taken naar behoren uit te voeren.
De regering heeft enkele jaren geleden
in beginsel besloten de milieu-uitke
ringen van het ministerie van vrom
aan de provincies, over te hevelen naar
het Provinciefonds. Het gevolg hier
van is dat de provincies hun milieuta
ken uit de algemene middelen moeten
betalen. Voorwaarde is wel dat de pro
vincies over goed draaiende milieu-af
delingen moeten beschikken. Om na
te gaan hoe de vlag erbij staat, heeft
het ministerie door Twijnstra Gudde
een inventarisatie laten maken. Op
grond van dit rapport zal voor 1 janua
ri 1988 worden beslist of de financie
ring inderdaad zal worden veranderd.
Uit de analyse van het adviesbureau
valt onder meer af te leiden dat de pro
vincies hun uitgaven voor het uitoefe
nen van milieutaken voor gemiddeld
30 procent financieren uit de algemene
middelen. Ook is duidelijk dat de pro
vincies niet goed zijn toegerust voor
taken die voortvloeien uit de Afval
stoffenwet, de wet Chemische Afval
stoffen en de wet Bodembescherming.
Ze zijn beter ingespeeld op de Hinder
wet, de wet Luchtverontreiniging, de
wet Geluidhinder, de interimwet Bo
demsanering en de wet Algemene Be
palingen Milieuhygiëne. De provincia
le besturen zijn overigens tegen de
nieuwe financieringsopzet. Ze vinden
dat de provinciale milieu-diensten nog
onvoldoende zijn ontwikkeld.
(Advertentie)
Van Haren heeft voor u een hoogmodieus laarsje voor een hele lage prijs: f59,90. Gemaakt van zacht zwart suède.
Versierd met fraaie stiksels. Moois om zó mee weg te lopen. Ook al omdat u ze voor de prijs niet hoeft te laten staan.
(Van onze correspondent)
DOEL Een driejarig experiment
bij de kercentrales van Doel in Bel
gië heeft aangetoond dat het vrij
komende koelwater geschikt is
voor commerciële viskweek. Of het
zover komt, moet de toekomst le
ren.
Feit is dat paling, zeebaarzen en fo
rel (in de winter) goed gedijen in
het koelwater van Doel.
De vissen, die er in bakken van een
kleine meter diep en drie meter mid
dellijn opgroeien, hebben er minder
last van spanningen dan in de grilli
ge natuur. Ze zijn minder 'gestres-
seerd' om met een van de Leuvense
wetenschappers te spreken die het
project begeleiden.
De temperatuur in de kweekbak-
ken is afkomstig van het water dat
niet via de koeltorens in de vorm
van de ook in West-Brabant zicht
bare fraaie witte wolken in de lucht
verdwijnt, maar beneden wordt op
gevangen.
Het water is door een filterproces
schoner dan dat wat uit de Schelde-
wordt binnengebracht. Er zitten
minder metalen in en het percenta
ge ammoniak is ook een stuk lager.
Bovendien is het erg zuurstofrijk,
een belangrijke eis voor een voor
spoedige groei.
De dosis radioactivitei die bij de vis
sen wordt gemeten, is niet groter
dan bij die uit andere delen van het
land.
Dat er te verdienen valt aan de
kweek is vooral een gevolg van het
feit dat de vissen in het koelwater
veel sterker groeien dan in de vrije
natuur. Dat wordt bevorderd door
een constante temperatuur van te
gen de 25 graden, een temperatuur
die het water bereikt bij het koelen
van de torens.
In de zomer, als de temperaturen
hier boven komen te liggen, wordt
rechtstreeks Scheldewater in de
kweekbakken gebracht. Juist door
die gelijkmatige temperatuur van
het afvalwater voelt de vis zich in
zijn element en groeit het hele jaar
door.
Een zeebaars heeft na elf maanden
een gewicht van 165 gram bereikt,
na twee jaar is het gewicht 350
gram, de minimaal consumeerbare
grootte. Een paling bereikt na ne
gen maanden al een gewicht van 200
gram. In de vrije natuur doen de vis
sen er in een gematigd klimaat heel
wat langer over. Beneden de vijftien
graden is er weinig of helemaal geen
groei. De winter in de modder door
brengen is voor de paling geen
pretje.
Als het tot een commerciële opzet
komt, dan bieden zeebaarzen de
aantrekkelijkste mogelijkheden.
Zeebaars is bijna dubbel zo duur als
paling. De vissen krijgen droog
voedsel toeGediend. Per 1,5 tot 2,5
voedsel wordt een gewichtstoena
me van een kilo verkregen.
Er is door de universiteit van Leu
ven ook geëxperimenteerd met
goudbrasems, forellen en andere
vissen.
Sommige optimisten zien in Doel al
een viskweek-eldorado ontstaan.
Niet in het minst omdat de Belgen
grote liefhebbers zijn van geva
rieerd visbanket.