Nieuw wegsteunpunt geopend van provinciale waterstaat Milieu-dienst provincie gemiddeld van kwaliteit Wanneer zagu voor 't laatst zo'n mooi voordeeltje7 Vissen groeien als kool in koelwater van Doel PZC/ provincie BIJ OTHENE EN SLUISKIL Veel minder geld voor beheer van Neeltje Jans Neeltje Jans Schippers Verkeer lam \K LË Districtswedstrij d amateurfilmers Safe Sex Workshop in Middelburg Nu5990 Vender dan Van Hanen hoeft u voor schoenen niet te lopen. er donderdag 1 oktober 1987 15 MIDDELBURG - Onderzoek naar de verontreiniging van het grondwater op 25 voormalige stortplaatsen heeft uitgewezen dat op twee plaatsen vervolgonderzoek nodig is. Het gaat om Ie voormalige stortplaatsen Othene te Terneuzen en Bontepolder te Sluiskil. Op Othene zit een (r tioog gehalte arseen in het grondwater. Op de Bontepolder is het grondwater verontreinigd 'met vluchtige organische chloorverbindingen. Voor de overige 23 onderzochte plaatsen ziet ://V£het dagelijks provinciebestuur geen aanleiding voor een vervolgonderzoek. Massaal 4 AANDACHT NODIG VOOR LANDBOUWVERKEER VAN HAREN Snelle groei EN BER Grondwater oude stortplaatsen vuil Het college van gedeputeerde staten heeft de 25 inmiddels gesloten vuilnis- *~^~belten slechts globaal laten onderzoe- ken. Het grondwater werd maar op één plaats bemonsterd. De lokaties zijn ge selecteerd uit een lijst van ruim 100 voormalige stortplaatsen in de provin cie. Op zes plaatsen zal in de loop van dit jaar alsnog onderzoek plaatsvin- j den. Bij de selectie is gekeken naar de ligging van het terrein bij oppervlakte water, de aanwezigheid in een kwets baar gebied (bijvoorbeeld een natuur gebied) en het gebruik als stortplaats fg ra voor bedrijfsafval. rP 'Het onderzoek heeft geen volledig beeld van mogelijke verontreinigin gen opgeleverd. Als de onderzochte lo- Cat artik: ;rs kent le éa nteli; vot: rp-be and: elich ;r bf (Slot van pagina 13 arde: Oos! var. tinj ide! tare irti oec eet len an- Noorddijk, Dreischor; Groeneweg, Ou- werkerk. In 1987 zal nog onderzoek worden verricht op de voormalige stortplaatsen: Zelzaatseweg en Va- rempéstraat te Zuiddorpe; Hulsterse- straat te Nieuw Namen; Klein Huis- senpolder te Zaamslag; Lewedorpse- weg en Lovenpolder (Geldof) te Hoek. Inmiddels zijn ook de resultaten be kend van een beperkt oriënterend on derzoek bij de voormalige stortplaats op het NSM-terrein te Sluiskil-Oost. Er is geen sterke uitspoeling van ar seen uit de stortplaats aangetoond. Wel is sprake van een sterke uitspoe ling van nitraat naar de naastliggen de sloot, die in open verbinding staat met het afwateringsstelsel van de Koegorspolder. Het waterschap Drie Ambachten wil de sloot afsluiten van het oppervlakte water bij de Koegorsstraat, om zo ver dere vervuiling te voorkomen. Met een nader onderzoek wachten gedeputeer de staten. Het college wil eerst een be leid voor bodemverontreiniging op be drijfsterreinen ontwikkelen. p"® katies een andere bestemming krijgen zoals woningbouw, recreatiegebied - in e( dan is in alle gevallen een uitgebreider onderzoek nodig. Wat betreft de zoge- naamde 'chemische parameters' (zwa- re metalen, aromaten en gechloreerde koolwaterstoffen) blijkt het grondwa- ter bij 18 stortplaatsen niet of licht ver- dag; vuild te zijn. eri0j Bij vijf stortplaatsen is het grondwater tege matig verontreinigd (afgezien van lijk: Othene én Bontepolder). De concen tratie arseen in het grondwater is bij veel stortplaatsen ten opzichte van an dere zware metalen naar verhouding hoog. Er zijn geen duidelijke verschil- g len naar voren gekomen tussen stort plaatsen waar veel bedrijfsafval is ge stort en de niet-verdachte stortplaat sen, die vanwege hun ligging in het on- derzoek zijn betrokken. De 23 stortplaatsen waar gedeputeer- de staten vervolgonderzoek niet nodig achten, zijn: Heirweg, Aardenburg; Katspolder en Koudepolder (Zand- plaatweg), Terneuzen; stortplaats Sas van Gent; Scheele (Hulsterseweg), Axel; Varempépolder, Zuiddorpe; Wa terstraat, Hulst; Willem Hendrik straat, Graauw; Oude Zandweg, West- kapelle; Koudekerkseweg, Vlissingen; Koopmansvoetpad, Oost-Souburg; Kleverskerkseweg, Arnemuiden; Mo- lendijk, 's-Heerenhoek; Weeldijk, Wol- lid; phaartsdijk; spoor Kloetinge, Goes; Breeweg, Yerseke; inlaag Vlietepol- der, Wissenkerke; Vroonpias, Renes- se; Schelphoek, Serooskerke (Sch); MIDDELBURG De Beheersmaat- schappij Neeltje Jans gaat niet - zoals afgelopen dinsdag door gedeputeerde J. B. Ventevogel is meegedeeld - van start met een aandelenkapitaal van 4 miljoen gulden. De twee oprichters, de provincie Zeeland en de gemeente Veere, gaan voorlopig nog niet verder dan 1,6 miljoen. Tenminste, wanneer de staten en de gemeenteraad daar mee akkoord gaan. Het dagelijks pro vinciebestuur is pas bereid om de rest van het geld op tafel te leggen, wan neer gebleken is dat dit bedrag werkelijk nodig is. Met andere woor den: wanneer duidelijk is dat het be drijfsleven ook werkelijk in het toe- ristisch-recreatief totaalplan voor Neeltje Jans gaat investeren. De publicatie van het door Ventevogel genoemde bedrag van 4 miljoen gul den, waarvan 3 miljoen uit de provin- ciekas zou moeten komen, zorgde gis teren voor forse deining in het provin ciehuis. Via het provinciaal bureau voorlichting liet Ventevogel uiteinde lijk meedelen dat het dagelijks provin ciebestuur zich niet meteen aan dit be drag heeft willen binden. Binnen het dagelijks provinciebestuur - zo werd gisteren duidelijk - is afgelo pen dinsdag langdurig over de hoogte van de provinciale bijdrage gediscus- sierd. Ventevogel vroeg weliswaar om 3 miljoen, maar wist uiteindelijk 'slechts' 1,2 miljoen (40 procent) uit de strijd te slepen. Gedeputeerde staten toonden zich wel bereid om later de rest van de gevraagde bijdrage be schikbaar te stellen. Maar dan zou de noodzaak daartoe moeten zijn geble ken uit de resultaten van nader haal baarheidsonderzoek. In een verklaring die Ventevogel met een na de besluitvorming binnen gs af legde, heette het nog dat gs akkoord waren gegaan met een provinciaal aandeel in de beheersmaatschappij van 3 miljoen gulden. De gedeputeer de voegde daar toen aan toe dat in eer ste instantie slechts 40 procent van dit bedrag zou worden 'gestort'. Een der gelijke formulering, zo werd gisteren in het provinciehuis geconstateerd, is on juist omdat deze inhoudt dat de pro vincie - als het er op aankomt - voor drie miljoen kan worden aangespro ken. Gedeputeerde J. D. de Voogd opende het nieuwe wegsteunpunt van provinciale waterstaat bij IJzendijke, onder het toeziend oog van de heer C. J. Mol (rechts), hoofd van de dienstkring Zeeuwsch-Vlaanderen. IJZENDIJKE - Het landbouwver- keer is nog altijd onvoldoende zichtbaar voor het overige verkeer. De wettelijke verplichting om een reflecterende driehoek achter aan een wagen te hangen heeft de zicht baarheid slechts in beperkte mate verbeterd. Om echt iets aan het pro bleem te doen moet het landbouw- verkeer zwaailichten gaan voeren. Dit stelde C. J. de Mol woensdag bij de officiële opening van het nieuwe wegsteunpunt van de provinciale waterstaat bij IJzendijke. De Mol is hoofd van de dienstkring Zeeuwsch- Vlaanderen. Gedeputeerde J.D. de Voogd knipte voor deze gelegenheid een lint door. Aan de beheerder van het nieuwe steunpunt bij het kruis punt Parkzicht, P. Vermeulen, over handigde hij het eerste exemplaar van het 'Handboek werk en uitvoe ring aan niet-autowegen'. De Mol stelde dat de aanwezigheid van snelverkeer en langzaamver- keer op één en dezelfde weg hét grote verkeersprobleem in Zeeuwsch- Vlaanderen is. Aanleg van parallel wegen is hiervoor een echte oplos sing. Maar voor er met de uitvoering hiervan begonnen wordt zullen er nog tal van ongelukken plaatsvin den. Zolang zijn andere maatregelen geboden, en het voeren van een zwaailicht sorteert nog het meeste effect, aldus De Mol. Het hoofd van de dienstkring plaat ste ook enkele kritische kantteke ningen bij de plannen om delen van het werk van de provinciale water staat te privatiseren. De bedoeling is dat de kantonniers (de wegwerkers) zich steeds minder het onderhoud gaan bezighouden. Hun taak komt meer en meer te liggen bij het toe zicht. De Mol meent dat dit, met na me in West-Zeeuwsch-Vlaanderen, te rigoreus gebeurt. „Onze wegen zijn smal en niet al te best. Dit vergt veel klein onderhoud en direct dage lijks onderhoud, dat door de kanton nier zelf moet worden gedaan. Ber men die regelmatig stuk gereden moeten direct hersteld worden, ga ten in het wegdek moeten gedicht worden, het merendeel van onze fietspaden bestaat nog uit een tegel verharding, die een dagelijkse zorg vragen om verzakkingen te herstel len..." Provinciale waterstaat wil ook nog een wegsteunpunt langs de weg Breskens-Sluis bouwen. Een loka- tie bij Groede heeft de grote voor keur van de provincie, maar de ge meenteraad van Oostburg verzet zich hiertegen. Niettemin hoopte gedeputeerde De Voogd dat hij nog „zaken zou kunnen doen met loco burgemeester J. Thomaes." Deze antwoordde dat toch naar een ande re lokatie uitgekeken moet worden - „zo werkt de democratie nu een maal." De alternatieven zijn loka ties bij het kruispunt Potjes (tussen Cadzand en Zuidzande) en op het Breskense industrieterrein Delta- hoek. Aannemer M.J. Leenhouts, die het nieuwe wegsteunpunt bouwde, zei te vrezen dat de provincie Zeeland wordt vergeten bij de verdeling van de financiële middelen voor het op lossen van verkeersknelpunten. De provincie heeft legio mogelijkheden, zo stelde de Sluisse aannemer, maar er zal een goede infrastructuur moe ten zijn om die mogelijkheden uit te kunnen buiten. Wanneer het minste- rie van verkeer en waterstaat niet over de brug komt met geld voor die infrastructuur, moet serieus geke ken worden naar de mogelijkheid van particuliere financiering van openbare werken. (Slot van pagina 13) in de problemen, omdat het zijn vrach ten niet meer vervoerd kon krijgen. Het Middelburgse schrootverwer- kingsbedrijf Tonny Leijnse wordt nu ook geboycot door de binnenschip pers. Leijnse heeft sinds twee maanden een eigen schip. „Maar daarmee vervoer ik alleen onbewerkt schroot, fabriekspij pen bijvoorbeeld. Die nemen zoveel ruimte in, dat een beroepsschipper van het vervoer daarvan niet kan le ven. Dus dat doe ik zelf. De rest, het be werkte schroot (samengeperste pak jes) bied ik wel aan. Ik heb daarvan nu 2,5 ton liggen dat zo via de Rotterdam se beurs vervoerd zou kunnen worden. Maar dat vervoer wordt nu ook geboy cot en dat snap ik niet. Het actiecomi té wil dat ik met dat eigen vervoer stop en mijn schip van de hand doe. Maar daar voel ik niks voor". Als de boycot lang duurt, denkt Leijn se erover zijn bewerkte schroot dan maar over de weg te gaan vervoeren. Hij heeft tot nu toe nog geen schade ge leden van de actie, vertelde hij giste ren. Het actiecomité heeft een andere visie op Leijnse's vervoer. Woordvoerder Albert Booij: „Het gaat ons er niet om of dat schroot nu be werkt is of niet. Het onbewerkte ver voeren wij net zo goed, het is voor ons een reis als alle andere. Wij moeten ge woon af van dat eigen vervoer buiten de beurs om. We zitten -in het geval van Leijnse- op de reservebank. Heeft hij ons nodig dan komt ie met z'n spul len naar de beurs. Maar zo werken wij. niet. Hij onttrekt op deze manier werk aan de schippers en die hebben ook schpen die moeten varen. Zolang Leijnse zijn eigen schip gebruikt, wordt hij door ons geboycot". MIDDELBURG Het Zeeuwse Dis trict voor amateur(video)fïlmers houdt zaterdag zijn eerste wedstrijd. Het Zeeuwse District, een maand ge leden opgericht, is onderdeel van de Nederlandse Organisatie van Audio visuele Amateurs (NOVA). De nieuwe vereniging is samengesteld" uit de drie Zeeuwse video- en smalfilm clubs Shot '68 uit Vlissingen, De Toren in Goes en Videoclub Zeeuwsch- Vlaanderen in Breskens. De districtswedstrijd wordt gehouden in de aula van de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg. De aanvang is 15.00 uur. De videofilms worden beoordeeld door een door de NOVA aangestelde jury en de wedstrijd geldt als voorron de voor de nationale wedstrijd die 14 en 15 november in Ede wordt gehou den. die de continuïteit vasn de recreatieve bedrijvigheid kunnen waarborgen. Dan kan volgens hem door nader in houd te geven aan de verblijfsrecrea- )em(; tie. „Wat was het eerste wat men riep toen het met die Ijshal in Leeuwarden slecht ging? Tweehonderd bungalows erbij zetten. De Efteling bouwt een bungalowpark en Slagharen verhuurt er huisjes bij. Er is dus landelijk een idee dat dag- en verblijfsrecreatie re delijk compensatorisch kunnen zijn. Maar dat moet dan wel in'éen hand blijven. Want pas dan kun je de op brengst van de ene voorziening ten goede laten komen aan het verlies op een andere voorziening". (Slot van pagina 13) stoet te begeven om gespaard te blij ven voor een eventuele uitbarsting van geweld. Aan het begin van de oprit stuitten de Kruibeekse betogers op een cordon rijkswachters in gevechtsuitrusting. De rijkswacht bediende zich van een pantservoertuig en van een uitrolbare wegversperring met stalen pinnen om vooral de auto's uit de protestkara vaan de toegang tot de E 17 onmoge lijk te maken. Om geweld te vermijden kwam Denert met het voorstel tot een symbolische actie. Alleen de burgemeesters van Kruibeke en de buurgemeente Zwijn- drecht zouden vergezeld door de soli daire parlementsleden met een tiental auto's stapvoets een paar kilometer over de snelweg rijden. De overige de monstranten zouden intussen het via duct over de E17 bezet mogen houden. De kapitein van het peloton rijks- wchters kon zich met de compormis verenigen, maar het voorstel werd op een luid fluiconcert onthaald door de betogers. Onder de verbaasde ogen van de rijks wacht en hun burgemeester maakte de menigte massaal rechtsomkeer om vervolgens de E 17 via de afrit te be reiken. In een mum van tijd was het verkeer in de richting Antwerpen vol ledig lamgelegd en ontstond er een forse file. Het duurde een kwartier voor de rijkswacht voldoende ver sterkingen had aangevoerd om de de monstranten te kunnen insluiten. Na enig aandringen van burgemeester Denert verlieten de betogers de E 17 weer via de oprit, zonder dat het tot een gewelddadig treffen met de rijks wacht kwam. Een tevrede burgemeester Denert meldde na afloop, dat volgende acties niet zullen worden geschuwd. „Maar eerst wachten we tot de voeten van on ze mensen genezen zijn, want het was een hele wandeling". Woensdagmiddag kwam de Belgische regering bijeen om de problemen rond de veerdiensten te bespreken. Na de vergadering werd bekendgemaakt dat het veer Bazel-Hemiksem op 15 okto ber wordt opgeheven. De veerdienst Kruibeke-Hoboken zal moeten in krimpen. Wel zullen de busdiensten in de Waaslandstreek worden uitgebreid. Of de bevolking van Kruibeke ak koord kan gaan met de nieuwe plan nen was woensdagavond nog niet be kend. Ongedeerd werd Jean bevrijd uit het draaimolentje, waarin hij bekneld was geraakt. VLISSINGEN - De zesjarige Jean Paul uit Vlissingen heeft op z'n vrije woensdagmiddag enkele benarde mo menten meegemaakt. Onder het toeziend oog van zijn opa en oma nam Jean plaats in een mini-draaimolen in het Vlissingse koopcentrum Groenendijk. Na enige ke ren te zijn rondgedraaid, viel hij voorover en raakte met zijn voet bekneld tussen de voor hem staande stoel en de bodem van de draaimolen. De omstanders konden het kind niet uit zijn ongemak kelijke positie bevrijden. De Vlissingse brandweer werd gealarmeerd. Die rukte met groot materieel uit, een brandweerwagen met acht brandweerlieden, een ambu lance en een hulpverleningswagen met elk twee inzit tenden. D. G. Murre, ondercommandant van de Vlis singse brandweer, vertelde woensdag dat het kind ver volgens door een brandweerman zonder veel moeite uit de mini-draaimolen is getrokken. Jean raakte niet ge wond. De Vlissingse brandweer was met zoveel mate rieel naar de plaats van het onheil gegaan in de veron derstelling dat het om een incident met een echte draai molen ging. DEN HAAG De opzet en werkmoge- lijkheden van de provinciale milieu afdeling zijn van 'gemiddelde kwali teit'. In provincies als Overijssel, Utrecht en Zuid-Holland zijn de mi lieu-diensten beter uitgerust voor het uitvoeren van hun taken. Zeeland zit op hetzelfde niveau als Groningen, Gelderland en Noord-Holland. In de provincies Limburg, Friesland, Noord-Brabant en Drenthe zijn de mogelijkheden voor de milieu-afde ling slechter. MIDDELBURG De Stichting Aan vullende Dienstverlening houdt za terdag 10 oktober, in samenwerking met het COC-Walcheren en de Dis tricts Gezondheids Dienst Zeeland (DGD), een Safe Sex Workshop in het COC-gebouw in Middelburg. Het gaat om een nieuw preventie-pro ject voor homo- en bisexuele mannen. Het Bureau Landelijke Beleidscoördi natie AIDS en het landelijk COC heb ben deze activiteit als een belangrijk middel in de Aids-preventie erkend. Het ministerie van wvc verleent hier voor de subsidie. „Wat aids is en wat wel en niet veilig is bij sexueel contact is bij de meeste mannen met homosexuele contacten wel bekend, maar belangrijk is om de ze handelwijze ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Maar hoe pasje je gedrag daaraan aan?", aldus de DGD. Dit onderwerp staat centraal in de workshop, waarover in groepsverband over kan worden gepraat. De work shop wordt gehouden van 15.00 tot 18.00 uur. Een en ander blijkt uit het rapport 'Analyse toerustingsniveau provincia le milieu-apparaten', dat het advies bureau Twijnstra Gudde heeft opge steld in opdracht van het ministerie van volkshuisvesting, ruimtelijke or dening en milieu (vrom). Belangrijkste conclusie: de milieu-diensten van de provincies zijn zeer verschillend opge bouwd. Dit betekent dat ook de mate waarin de provincies de hun opgedra gen taken kunnen uitvoeren, aanzien lijk verschilt. Soms hebben provincies zelfs onvoldoende mogelijkheden om die taken naar behoren uit te voeren. De regering heeft enkele jaren geleden in beginsel besloten de milieu-uitke ringen van het ministerie van vrom aan de provincies, over te hevelen naar het Provinciefonds. Het gevolg hier van is dat de provincies hun milieuta ken uit de algemene middelen moeten betalen. Voorwaarde is wel dat de pro vincies over goed draaiende milieu-af delingen moeten beschikken. Om na te gaan hoe de vlag erbij staat, heeft het ministerie door Twijnstra Gudde een inventarisatie laten maken. Op grond van dit rapport zal voor 1 janua ri 1988 worden beslist of de financie ring inderdaad zal worden veranderd. Uit de analyse van het adviesbureau valt onder meer af te leiden dat de pro vincies hun uitgaven voor het uitoefe nen van milieutaken voor gemiddeld 30 procent financieren uit de algemene middelen. Ook is duidelijk dat de pro vincies niet goed zijn toegerust voor taken die voortvloeien uit de Afval stoffenwet, de wet Chemische Afval stoffen en de wet Bodembescherming. Ze zijn beter ingespeeld op de Hinder wet, de wet Luchtverontreiniging, de wet Geluidhinder, de interimwet Bo demsanering en de wet Algemene Be palingen Milieuhygiëne. De provincia le besturen zijn overigens tegen de nieuwe financieringsopzet. Ze vinden dat de provinciale milieu-diensten nog onvoldoende zijn ontwikkeld. (Advertentie) Van Haren heeft voor u een hoogmodieus laarsje voor een hele lage prijs: f59,90. Gemaakt van zacht zwart suède. Versierd met fraaie stiksels. Moois om zó mee weg te lopen. Ook al omdat u ze voor de prijs niet hoeft te laten staan. (Van onze correspondent) DOEL Een driejarig experiment bij de kercentrales van Doel in Bel gië heeft aangetoond dat het vrij komende koelwater geschikt is voor commerciële viskweek. Of het zover komt, moet de toekomst le ren. Feit is dat paling, zeebaarzen en fo rel (in de winter) goed gedijen in het koelwater van Doel. De vissen, die er in bakken van een kleine meter diep en drie meter mid dellijn opgroeien, hebben er minder last van spanningen dan in de grilli ge natuur. Ze zijn minder 'gestres- seerd' om met een van de Leuvense wetenschappers te spreken die het project begeleiden. De temperatuur in de kweekbak- ken is afkomstig van het water dat niet via de koeltorens in de vorm van de ook in West-Brabant zicht bare fraaie witte wolken in de lucht verdwijnt, maar beneden wordt op gevangen. Het water is door een filterproces schoner dan dat wat uit de Schelde- wordt binnengebracht. Er zitten minder metalen in en het percenta ge ammoniak is ook een stuk lager. Bovendien is het erg zuurstofrijk, een belangrijke eis voor een voor spoedige groei. De dosis radioactivitei die bij de vis sen wordt gemeten, is niet groter dan bij die uit andere delen van het land. Dat er te verdienen valt aan de kweek is vooral een gevolg van het feit dat de vissen in het koelwater veel sterker groeien dan in de vrije natuur. Dat wordt bevorderd door een constante temperatuur van te gen de 25 graden, een temperatuur die het water bereikt bij het koelen van de torens. In de zomer, als de temperaturen hier boven komen te liggen, wordt rechtstreeks Scheldewater in de kweekbakken gebracht. Juist door die gelijkmatige temperatuur van het afvalwater voelt de vis zich in zijn element en groeit het hele jaar door. Een zeebaars heeft na elf maanden een gewicht van 165 gram bereikt, na twee jaar is het gewicht 350 gram, de minimaal consumeerbare grootte. Een paling bereikt na ne gen maanden al een gewicht van 200 gram. In de vrije natuur doen de vis sen er in een gematigd klimaat heel wat langer over. Beneden de vijftien graden is er weinig of helemaal geen groei. De winter in de modder door brengen is voor de paling geen pretje. Als het tot een commerciële opzet komt, dan bieden zeebaarzen de aantrekkelijkste mogelijkheden. Zeebaars is bijna dubbel zo duur als paling. De vissen krijgen droog voedsel toeGediend. Per 1,5 tot 2,5 voedsel wordt een gewichtstoena me van een kilo verkregen. Er is door de universiteit van Leu ven ook geëxperimenteerd met goudbrasems, forellen en andere vissen. Sommige optimisten zien in Doel al een viskweek-eldorado ontstaan. Niet in het minst omdat de Belgen grote liefhebbers zijn van geva rieerd visbanket.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 15