Volvo slaat de vleugels in Gent uit
weer
vrachten van Aug. de Meyer
AFSTUDEER
PROJECT
geen WOV, maar veerdienst
Breskens beter uitrusten
Industrie Sloe wil meepraten
over acties bij kerncentrale
BRIEF VLISSINGEN AAN NIJPELS:
Cursus
muziek basisonderwijs
Steeds méér mensen
ontdekken
Korte Geere 1, Middelburg
td Bruinisse:
Ier voorbehoud
reenkomst over
immer-V olkerak
HOOR'
ZIET A
-y
HOECHST-DIRECTEUR OP BRANDWEERCONGRES:
PZC/ provincie
19
Amateur-musici
bedwingen kim
zenuwen in
Mini-theater
STARTKLAAR:
Dr. Gehrels-lnstituut
IBIJDAG 25 SEPTEMBER 1987
Van onze correspondent
[NT Volvo gaat 400 miljoen Belgische frank investeren in de aanleg van
ii nieuw parkeerterrein en transportcentrum op gronden van de voormalige
[finaderij Texaco in het Gentse havengebied. De directie maakte dat don-
rdag bekend.
ials bekend zijn de terreinen van de in 1982 gesloten raffinaderij van Texaco
het havengebied aangekocht door de vennootschap Indibo. Bedoeling is de
onden opnieuw bouwrijp te maken voor de industrie.
jlvo gaf van meet af aan te kennen geïnteresseerd te zijn. Donderdag deelde de
rectie van Volvo Europa mee 24 hectare te verwerven. Het terrein wordt inge-
:ht als parkeerterrein voor de in Gent gebouwde en afgewerkte personenau-
sen vrachtwagens, en uit Zweden ingevoerde voertuigen met binnen- en bui-
jlandse bestemming. Het nieuwe transportcentrum omvat voorts een kan-
orgebouw voor een zestigtal personeelsleden, een overslaghal van 4000 vier-
nte meter en een trailerparking.
jor de groepering van de transportactiviteiten buiten de bestaande fabriek-
>rreinen komt er ruimte vrij voor de verdere groei van de personenwagenfa
briek. Volvo wil met deze operatie de toekomst voor de jaren negentig veilig
stellen. Als gevolg van de sterke groei de afgelopen jaren is er op het 40 hectare
grote terrein tussen Kennedylaan en Sifferdok geen enkele vierkante meter
meer vrij om de fabriekshallen uit te breiden. Volvo in Gent had in 1980 een
jaarproduktie van 30.000 personenauto's. De produktie is inmiddels opgelopen
tot 92.000 wagens. De werkgelegenheid steeg in die periode van 1450 tot 2600
personen en er werd in de personenwagenfabriek 6,5 miljard Belgische frank
geïnvesteerd. Dit jaar nog was een investering van 1,3 miljard Belgische frank
nodig öm de produktiecapaciteit op te voeren van 82.000 tot de huidige 92.000
eenheden.
De aankoop van de Texaco-gronden biedt slechts een gedeeltelijke oplossing
voor het plaatsgebrek waarmee de Zweedse autoconstructeur in Gent te kam
pen heeft. Het bedrijf blijft andere alternatieven onderzoeken. Volgens alge
meen directeur Robert Bequé van de personenwagenfabriek mag Volvo in
Gent niet het slachtoffer worden van zijn eigen succes. „Meer auto's bouwen,
nieuwe modellen bouwen of gewoon verder moderniseren: je hebt in ieder van
die gevallen ruimte nodig. We willen geen enkele geboden kans missen door
gebrek aan ruimte", aldus Bequé.
■lister Nijpels
1IDDELBURG - Soms kunnen
ie opspelende zenuwen bijna te-
eel worden. Na haar eerste op
reden als zangeres durfde de
mge vrouw het onder de schou-
erklopjes wel te bekennen: „Ik
eb even op het punt gestaan om
r tussenuit te knijpen voordat
aan de beurt was". Dat soort
ingen gebeuren tijdens de
iaandelijkse ontmoetings-
fond voor amateur-musici in
:t Mini-theater aan de Middel-
ïrgse Verwerijstraat. Zondag-
rond, vanaf 20.00 uur, is het
eer zover dat amateurs het po-
um mogen beklimmen om rui-
ere bekendheid te geven aan
in muzikale capaciteiten,
aar ook luisteraars zijn van
irte welkom.
principe is alles mogelijk, van
lcanto tot volksliedjes, van fla-
engo tot smartlappen of Neder-
ids repertoire, cabaret en na-
urlijk country," wat de basis
rmde voor de eerste op initia-
f van het Middelburgse echt-
ar Nicky en Martin Robinson
houden ontmoetingsavond,
middels is dit op Canadese
st geschoeide idee zo aange-
gen dat de bijeenkomsten nu
1 begrip vormen in de Zeeuwse
iziekwereld en telkens door
n zestig mensen worden be-
:ht, waarbij regelmatig nieuwe
lichten opduiken. De grond-
g vormt het plezier in het geza-
nlijk musiceren en naar el-
ar luisteren en het uitwisselen
ervaringen. Hieruit zijn al en-
e gelegenheidsgroepjes voort-
:omen, die op de maandelijkse
idagavond laten horen wat zij
weer aan het repertoire heb-
i toegevoegd. Er zijn maar een
ir spelregels: de voorkeur
:dt gegeven aan akoestische
ziek en de optredens kunnen
t al te lang zijn, opdat ieder-
aan bod komt.
Fosfaten vragen
om brede aanpak
VLISSINGEN - Het college van burgemeester en wethouders
van de gemeente Vlissingen heeft bij minister drs. E. Nijpels
van VROM aangedrongen op een brede aanpak van het fosfa-
tenvraagstuk. Een verbod van fosfaten in wasmiddelen treft
de vestiging van Hoechst in Vlissingen-Oost onevenredig
zwaar en is van geringe betekenis voor het terugdringen van
de fosfaatconcentratie in het water, zo stelt het dagelijks be
stuur van Vlissingen in een brief aan de bewindsman.
Het Vlissingse college van b en w legt
in zijn schrijven meer de nadruk op de
milieuaspecten van het beleid van Nij
pels dan op de werkgelegenheidseffec
ten. De minister wordt nadrukkelijk
gewezen op het feit dat fosfaten uit
wasmiddelen slechts een klein percen
tage van de vervuiling veroorzaken. Er
wordt over het algemeen uitgegaan
van acht tot tien procent. De rest van
de fosfaatvervuiling komt onder meer
in het water via in de landbouw ge
bruikte kunstmesten. Ook menselijke
en dierlijke afvalstoffen die worden ge
loosd, bevatten een hoeveelheid fos
faat.
Het dagelijks bestuur van Vlissingen
vraagt minister Nijpels om die rede
nen de verontreiniging gerichter te be
strijden. Het wijst in dat kader op de
mogelijkheid alle fosfaten uit het wa
ter te halen door de bouw van een zoge
naamde 'derde trap' in zuiveringsin
stallaties. Met behulp van die 'derde
trap' kunnen de fosfaten aan zandkor
reltjes worden gebonden, waardoor
een soort fosforbolletjes ontstaan. Dit
afvalprodukt kan vervolgens worden
verwerkt tot weer bruikbare fosfaten.
Hoechst is in principe bereid de fosfor
bolletjes over te nemen als grondstof.
De zuiveringsmethode die het Vlis-
sings college van b en w in zijn brief
aanhaalt, wordt vanaf komend voor
jaar beproefd in een kleine zuiverings
installatie in het Drenthse Wester-
bork. Het ministerie van VROM en
Hoechst subsidiëren het experiment.
Het Amersfoortse ingenieursbureau
DHV is al tien jaar bezig met de ont
wikkeling van de milieuvriendelijke
vinding.
Een genuanceerd beleid ten aanzien
van het fosfaatvraagstuk is, aldus de
Vlissingse bestuurders in de brief aan
Nijpels, des te noodzakelijker, omdat
de Zeeuwse regio zwaar getroffen zal
worden door een eenzijdig verbod op
fosfaten in wasmiddelen. Vele honder
den arbeidsplaatsen dreigen bij de
Hoescht-vestiging te verdwijnen en
bovendien wordt hierdoor, stelt het
college van b en w, de verhogde inves-
steringsbereidheid van het chemie
concern zeer negatief bëinvloed. B en
w wijzen daarbij op het recente besluit
van Hoechst negentig miljoen gulden
te investeren voor een TAED-fabriek
in het Sloegebied.
Advertentie
(Voor bezitters van onderwijsbevoegdheid)
Opgave is nog mogelijk voor de maandagavondcursus in Roosendaal
De cursus duurt tot half juni (3 uur per week). Deze nascholing is gratis, afge
zien van 150,- inschrijfgeld en uiteraard kosten voor boeken).
Het DIPLOMA MUZIEK BASISONDERWIJS dat na afloop behaald kan wor
den, is van belang i.v.m. promotie-criteria en bij sollicitaties.
Aanmelding:
Burgerhoutsestr. 12 (Muziekschool),
Roosendaal op maandagavond 28 september, om 19 uur.
Is men dan verhinderd, maar wil men wel de cursus volgen, dan s.v.p. zo
spoedig mogelijk contact opnemen met het coördinerend instituut voor na
scholing muziek in het basisonderwijs:
te Amersfoort, tel.: 033-752004 en 033-753350.
1ISE - De gemeenteraad van
sse heeft donderdagavond bur
ster T. C. Hekman gemachtigd
voorbehoud de bestuursover-
nst Krammer-Volkerak te on-
enen. Het door de fracties, uit-
erd raadslid mevrouw Maas-
kkerse (algemeen belang) be-
voorbehoud betreft met name
nciële aspecten en de overleg-
ure.
unten zullen in het bestuurlijk
in goed onderling overleg nog
bepaald moeten worden, oor-
de grootst mogelijke meerder-
n de gemeenteraad van Brui-
id Maaskant was van mening
gemeente de bestuursovereen-
Krammer-Volkerak voors-
eheel niet moet ondertekenen,
meerderheid daar anders over
vas mede ingegeven door een
/an de Vereniging van Neder-
Gemeenten, waarin wordt ge-
t het ondertekenen van de be-
vereenkomst geen grote nade-
olgen voor de gemeente heeft,
ns tekende burgemeester Hek-
g aan dat voor de gemeente
;e het vastgestelde beleids-
ammer-Volkerak niet ter dis-
;aat. „En op zich hebben b en w
een bezwaar tegen de bestuur-
iding vast te leggen. Maar dit
n wel op een verantwoorde wij-
iren".
De Hoechst-vestiging in Vlissingen-oost.
TERNEUZEN - Op de schippersbeurs
in Terneuzen zijn donderdag weer
vrachten geaccepteerd die werden
aangeboden door de bevrachter van
Aug. de Meyer bv. De bevrachter
kwam terug op zijn aanvankelijke
weigering de ontvanger te noemen
van de vrachten. Gistermiddag wer
den nog drie vrachten geweigerd, om
dat ze naar een bedrijf moesten van de
Cebeco Handelsraad, een coöperatie
van veertig mengvoerderfabrikan-
ten. Zes andere vrachten werden wel
geaccepteerd.
Cebeco is één van de bedrijven die
door de schippersbonden geboycot
worden, omdat het mengvoederbedrijf
met eigen schepen vrachten vervoerd.
Om hun eigen markt te beschermen
hebben de schippersbonden tot deze
boycotactie besloten. De schippers
vragen aan verladers een verklaring,
waarin ze te kennen geven dat ze geen
eigen vervoer hebben. Hetzelfde wordt
verlangd van ontvangers van vrach
ten.
De grootste schippersbond, de Onaf
hankelijke Nederlandse Schippers
bond (ONS), heeft besprekingen met
de Cebeco afgebroken. De Cebeco wil
de met het eigen vervoer stoppen,
wanneer de schippers hun vrachttarie
ven zouden verlagen. De ONS weiger
de daar op in te gaan. „De Cebeco wil
de een verlaging van dertig procent",
zegt ONS-bestuurslid A. Booij, „Dat is
natuurlijk geen voorstel. We werken
nu al tegen kostprijs. Die onderhande
lingen waren dus gauw van de baan."
Inmiddels zijn in Rotterdam, waar de
actieleiding zit, ruim dertig verklarin
gen van verladers en ontvangers bin
nen. „Er komt nu duidelijk lijn in de
zaak", aldus Booij, „Van de reizen die
vandaag in Terneuzen op het bord
stonden waren ook enkele ontvangers
die telefonisch hebben laten weten dat
ze de verklaring zullen ondertekenen.
Die reizen hebben we ook geaccep
teerd."
Lex Boersma
Als de vaste oeververbinding doorgaat, gooit West Zeeuwsch-Vlaan-
deren een deel van z'n toekomst weg. Vooral in de recreatie". Lex
oersma (28), afkomstig uit Middelburg en wonend in Rotterdam, zegt het
met stelligheid. Zoals grote in Zeeland gesitueerde projecten als de
stormvloedkering, dijkversterking, veerverbindingen en vaste oeverver
binding al eerder grote aantrekkingskracht uitoefenden op studenten, die
aan hun afstudeerproject toe waren, zo heeft ook Lex Boersma voor zijn
werkstuk het oog op Zeeland gericht. Als student in de richting algemene
civiele techniek aan de Technische Universiteit in Delft is hij bezig aan
een scriptie, waarin de jongste situering van de WOV (Terneuzen-Elle-
woutsdijk) wordt afgezet tegen de mogelijkheden van de Westerschelde-
veren.
De komende maanden zal Lex
Boersma zijn afstudeerproject af
ronden. Zijn plan komt erop neer,
dat een vaste oeververbinding niet
nodig is als in een samenhangend
verband de beide veerverbindingen
en de wegenstructuur in Zeeuwsch-
Vlaanderen worden aangepast. Voor
Vlissingen-Breskens moet die aan
passing een versterking inhouden,
op Kruiningen-Perkpolder wordt
uitgegaan van een veerdienst voor
auto's en overig verkeer op 'spitsu
ren' en topdagen, onder meer in het
bietenseizoen.
Omdat zestig procent van het ver
keer via Kruiningen-Perkpolder
richting West-Brabant/Randstad
gaat, wil hij in oost Zeeuwsch-Vlaan
deren een weg „zoveel mogelijk
recht-toe recht-aan naar de Lief-
kenshoektunnel, Het Zeeuwse ver
keer kan in de spitsuren het veer ge
bruiken en buiten die periodes kan
de regio Hulst/Hontenisse in zijn op
vatting ook gebruik maken van de
route richting Liefkenshoektunnel.
Het verkeer van en naar de regio
Terneuzen/Kanaalzone zou van Bre-
kens-Vlissingen gebruik moeten
maken. Lex Boersma: „Dan zou het
tolgeld voor de Liefkenshoektunnel
voor naar mijn berekening 100 mil
joen afgekocht moeten worden en er
zou vanaf de Scheldelaan een weg
moeten kom,en die bij Rilland aan
sluit op de rijksweg A58."
Wezenlijk in zijn opzet is de verster
king van het veer Vlissingen-Bres
kens. „Je moet maatregelen nemen,
waardoor wachttijden, niet varen bij
mist en de onmogelijkheid om 's
nachts over te varen, verdwijnen. Ik
ga uit van twee dubbeldekkers op
Vlissingen-Breskens, van de aan
lyi.
schaf van navigatieapparatuur,
waardoor je ook bij zeer dichte mist
toch kunt blijven varen en die is be
schikbaar. En er komen nachtvaar
ten. Ik heb berekend, dat de kosten
daarvoor wel meevallen: 1,3 miljoen
per jaar als je vijf nachtvaarten
doet."
Hij signaleert, dat in de VOW-rap-
porten gerekend wordt met
winst aan reistijden als de vaste ver
binding er ligt ten opzichte van de
veerverbinding. „Dat is maar zeer
betrekkelijk. Die winst is er wel,
maar ze wordt gecompenseerd als er
voor het veer geen wachttijden meer
zijn. Bij de Terneuzense sluizen
moet je dan kunnen uitgaan van de
zekerheid, dat je niet voor open
bruggen hoeft te wachten twintig tot
dertig minuten voor de boot in Bres
kens vertrekt". Dat in de VÖW-rap-
porten de overtocht wordt gelijkge
steld met „wachten in een file" vindt
Lex Boersma niet juist. „Je kunt je
op de boot ontspannen, stukken
doornemen en je kunt het op de boot
ook aantrekkelijker maken door ex
posities of er een PSD-museum in te
richten"
„Er zijn betrekkelijk kleine bedra
gen nodig om de zaak te verbeteren.
Die vier of vijf miljoen, die de provin
cie jaarlijks in de exploitatie van de
WOV wil stoppen, kunnen ook an
ders worden gebruikt." Hij heeft in
zijn project een ander laadproces op
genomen: dat zou, mede door auto
matisering en gebruik van lichtcel-
len op hde opstelterreinen al vorm
moeten krijgen. „Door deze en ande
re maatregelen om de efficiency te
vergroten, kan er met veel minder
personeel worden gewerkt. Ik denk,
net als bij de boten naar Texel aan
bijvoorbeeld vaarploegen van zes in-
plaats van tien man."Zijn becijferin
gen geven aan, dat de exploitatie
van de veren dan op 28 miljoen komt
en het tekort tot 15 a 17 miljoen per
jaar teruggebracht kan worden, uit
gaande van tweederde van het hui
dige aantal passagiers en auto's."
Volgens Lex Boersma profiteert
vooral West Zeeuwsch-Vlaanderen
van deze oplossing, die het veer Vlis
singen-Breskens een belangrijker
rol toebedeelt. „Je denkt toch niet,
dat er veel toeristische uitwisseling
tussen de speerpunten Vlissingen en
Cadzand zal ontstaan als de VOW er
ligt? De omweg is er te groot voor. Ik
denk, dat je door een halvering van
het tarief in de avonduren ook meer
aanbod trekt, dat dan toeristische
en culturele uitwisseling worden
vergroot tussen Walcheren, West
Zeeuwsch-Vlaanderen en de Belgisi-
che kust. Dat wordt, denk ik, wegge
gooid als de vaste verbinding door
gaat".
Cees Cijsouw
VLISSINGEN - De industrieën in het
Sloegebied willen voortaan bij de
monstraties of bezettingsacties van
de kerncentrale Borssele als gelijke
gesprekspartners betrokken worden
bij de voorbereidingen die politie,
brandweer en de Provinciale Zeeuw
se Energiemaatschappij treffen om
het geheel in goede banen te leiden.
Dat zei prof.ir. H.P. van Heel, directeur
van Hoechst Holland NV in Vlissin
gen-Oost, donderdag tijdens het jaar
congres van de Nederlandse brand
weercommandanten dat in Vlissingen
wordt gehouden. Bij de laatste bezet
tingsactie van de kerncentrale Borsse
le door de Nederlandse Anti-Kernbe
weging enkele maanden geleden, ble
ken de acties van de demonstranten
zich onverwacht tegen het Franse alu-
miniumbedrijf Pechiney te keren.
Daar was men totaal niet voorbereid
op deze aanval. Het bedrijf was een tijd
lang hermetisch afgesloten van de bui
tenwereld.
Volgens Van Heel toont dit voorval
duidelijk aan dat bij dit soort acties in
de toekomst alle industrie in het Sloe
betrokken moet worden bij de voorbe
reidingen. Datzelfde geldt volgens
hem voor een staframpenoefening met
betrekking tot de kerncentrale Bors
sele zoals die enkele maanden geleden
werd gehouden en waarbij de industrie
evenmin betrokken is geweest. En dat
terwijl de kerncentrale Borssele vlak
bij diverse bedrijven is gelegen en er
toch vele duizenden mensen werk
zaam zijn.
De Industriegroep Midden-Zeeland
heeft de zaak aangekaart bij de provin
ciale en landelijke overheid en de di
rectie van de NV PZEM. Volgens prof.
Van Heel moet een goede samenwer
king in deze zaak zeer snel tot stand
komen.
Iedere brandweerregio in Nederland
moet zo snel mogelijk kunnen be
schikken over een parate waarschu-
wings- en verkenningsdienst (WVD)
met een bijbehorende meetplan-orga-
nisatie, die niet alleen kan signaleren
bij ongelukken met gevaarlijke stof
fen, maar die ook bij rampen met
kerncentrales direct de juiste infor
matie kan verstrekken aan de hulp
verleners. Dat zei de directeur brand
weer en hoofdinspecteur voor het
brandweerwezen F.O. Vijselaar don
derdagmiddag tijdens het jaarcon
gres
Door het ontbreken van een dergelijk
systeem kan het nu vaak gebeuren,
dat brandweermensen wel, maar poli
tiemensen en nieuwsgierigen niet be
schermd op de plaatsen van de ramp
vertoeven. Een andere, niet minder be
langrijke, functie van het meetplan is
volgens Vijselaar de vaststelling van
het moment waarop het gevaar is ge
weken en het gewone leven zijn gang
weer kan gaan. Door de combinatie
van de meetfunctie en de waarschu-
wings- en informatiefunctie kan de
WVD als kleine organisatie de aantal
len slachtoffers sterk beperken. Door
het treffen van eenvoudige maatrege
len, zoals het binnen blijven in geslo
ten ruimten bij passage van een giftige
gaswolk, kan ook het aantal slachtof
fers onder de bevolking met tientallen
procenten dalen. Dit is het uiteindelij
ke doel waarvoor de WVD-organisatie
wordt opgezet en dat rechtvaardigt
ook de grote inspanning in financiële
middelen, aldus Vijselaar.
(Advertentie)