Industrie Sloe wil meepraten over acties bij kerncentrale AFSTUDEER PROJECT geen WOV, maar veerdienst Breskens beter uitrusten Schippers accepteren weer vrachten van Aug. de Meyer Bijdag 25 september 1987 BRIEF VLISSINGEN AAN NIJPELS: Steeds méér mensen ontdekken Korte Geere 1, Middelburg Cursus muziek basisonderwijs HOECHST-DIRECTEUR OP PZC/ provincie VLISSINGEN - Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Vlissingen heeft bij minister drs. E. Nijpels van VROM aangedrongen op een brede aanpak van het fosfa- tenvraagstuk. Een verbod van fosfaten in wasmiddelen treft de vestiging van Hoechst in Vlissingen-Oost onevenredig zwaar en is van geringe betekenis voor het terugdringen van de fosfaatconcentratie in het water, zo stelt het dagelijks be stuur van Vlissingen in een brief aan de bewindsman. STARTKLAAR: Dr. Gehrels-lnstituut laad Bruinisse: ider voorbehoud ^er een komst over [rammer-Volkerak VLISSINGEN - De industrieën in het Sloegebied willen voortaan bij de monstraties of bezettingsacties van de kerncentrale Borssele als gelijke gesprekspartners betrokken worden bij de voorbereidingen die politie, brandweer en de Provinciale Zeeuw se Energiemaatschappij treffen om het geheel in goede banen te leiden. Dat zei prof.ir. H.P. van Heel, directeur van Hoechst Holland NV in Vlissin- gen-Oost, donderdag tijdens het jaar congres van de Nederlandse brand weercommandanten dat in Vlissingen wordt gehouden. Bij de laatste bezet tingsactie van de kerncentrale Borsse le door de Nederlandse Anti-Kernbe weging enkele maanden geleden, ble ken de acties van de demonstranten zich onverwacht tegen het Franse alu- miniumbedrijf Pechiney te keren. Daar was men totaal niet voorbereid op deze aanval. Het bedrijfwas een tijd lang hermetisch afgesloten van de bui tenwereld. Volgens Van Heel toont dit voorval duidelijk aan dat bij dit soort acties in de toekomst alle industrie in het Sloe betrokken moet worden bij de voorbe reidingen. Datzelfde geldt volgens hem voor een staframpenoefening met betrekking tot de kerncentrale Bors sele zoals die enkele maanden geleden werd gehouden en waarbij de industrie evenmin betrokken is geweest. En dat terwijl de kerncentrale Borssele vlak bij diverse bedrijven is gelegen en er toch vele duizenden mensen werk zaam zijn. De Industriegroep Midden-Zeeland heeft de zaak aangekaart bij de provin ciale en landelijke overheid en de di rectie van de NV PZEM. Volgens prof. Van Heel moet een goede samenwer king in deze zaak zeer snel tot stand komen. Iedere brandweerregio in Nederland moet zo snel mogelijk kunnen be schikken over een parate waarschu- wings- en verkenningsdienst (WVD) met een bijbehorende meetplan-orga- nisatie, die niet alleen kan signaleren bij ongelukken met gevaarlijke stof fen, maar die ook bij rampen met kerncentrales direct de juiste infor matie kan verstrekken aan de hulp verleners. Dat zei de directeur brand weer en hoofdinspecteur voor het brandweerwezen F.O. Vijselaar don derdagmiddag tijdens het jaarcon gres Door het ontbreken van een dergelijk systeem kan het nu vaak gebeuren, dat brandweermensen wel, maar poli tiemensen en nieuwsgierigen niet be schermd op de plaatsen van de ramp vertoeven. Een andere, niet minder be langrijke, functie van het meetplan is volgens Vijselaar de vaststelling van het moment waarop het gevaar is ge weken en het gewone leven zijn gang weer kan gaan. Door de combinatie van de meetfunctie en de waarschu- wings- en informatiefunctie kan de WVD als kleine organisatie de aantal len slachtoffers sterk beperken. Door het treffen van eenvoudige maatrege len, zoals het binnen blijven in geslo ten ruimten bij passage van een giftige gaswolk, kan ook het aantal slachtof fers onder de bevolking met tientallen procenten dalen. Dit is het uiteindelij ke doel waarvoor de WVD-organisatie wordt opgezet en dat rechtvaardigt ook de grote inspanning in financiële middelen, aldus Vijselaar. fAdvertentie kens vertrekt". Dat in de VOW-rap- porten de overtocht wordt gelijkge steld met „wachten in een file" vindt Lex Boersma niet juist. „Je kunt je op de boot ontspannen, stukken doornemen en je kunt het op de boot ook aantrekkelijker maken door ex posities of er een PSD-museum in te richten" „Er zijn betrekkelijk kleine bedra gen nodig om de zaak te verbeteren. Die vier of vijf miljoen, die de provin cie jaarlijks in de exploitatie van de WOV wil stoppen, kunnen ook an ders worden gebruikt." Hij heeft in zijn project een ander laadproces op genomen: dat zou, mede door auto matisering en gebruik van lichtcel- len op hde opstelterreinen al vorm moeten krijgen. „Door deze en ande re maatregelen om de efficiency te vergroten, kan er met veel minder personeel worden gewerkt. Ik denk, net als bij de boten naar Texel aan bijvoorbeeld vaarploegen van zes in- plaats van tien man. "Zijn becijferin gen geven aan, dat de exploitatie van de veren dan op 28 miljoen komt en het tekort tot 15 a 17 miljoen per jaar teruggebracht kan worden, uit gaande van tweederde van het hui dige aantal passagiers en auto's." Volgens Lex Boersma profiteert vooral West Zeeuwsch-Vlaanderen van deze oplossing, die het veer Vlis- singen-Breskens een belangrijker rol toebedeelt. „Je denkt toch niet, dat er veel toeristische uitwisseling tussen de speerpunten Vlissingen en Cadzand zal ontstaan als de VOW er ligt? De omweg is er te groot voor. Ik denk, dat je door een halvering van het tarief in de avonduren ook meer aanbod trekt, dat dan toeristische en culturele uitwisseling worden vergroot tussen Walcheren, West Zeeuwsch-Vlaanderen en de Belgisi- che kust. Dat wordt, denk ik, wegge gooid als de vaste verbinding door gaat". Cees Cijsouw Lex Boersma Als de vaste oeververbinding doorgaat, gooit West Zeeuwsch-Vlaan deren een deel van z'n toekomst weg. Vooral in de recreatie". Lex Éóersma (28), afkomstig uit Middelburg en wonend in Rotterdam, zegt het met stelligheid. Zoals grote in Zeeland gesitueerde projecten als de stormvloedkering, dijkversterking, veerverbindingen en vaste oeverver binding al eerder grote aantrekkingskracht uitoefenden op studenten, die aan hun afstudeerproject toe waren, zo heeft ook Lex Boersma voor zijn werkstuk het oog op Zeeland gericht. Als student in de richting algemene civiele techniek aan de Technische Universiteit in Delft is hij bezig aan een scriptie, waarin de jongste situering van de WOV (Terneuzen-EIle- woutsdijk) wordt afgezet tegen de mogelijkheden van de Westerschelde- veren. De komende maanden zal Lex Boersma zijn afstudeerproject af ronden. Zijn plan komt erop neer, dat een vaste oeververbinding niet nodig is als in een samenhangend verband de beide veerverbindingen en de wegenstructuur in Zeeuwsch- Vlaanderen worden aangepast. Voor Vlissingen-Breskens moet die aan passing een versterking inhouden, op Kruiningen-Perkpolder wordt uitgegaan van een veerdienst voor auto's en overig verkeer op 'spitsu ren' en topdagen, onder meer in het bietenseizoen. Omdat zestig procent van het ver keer via Kruiningen-Perkpolder richting West-Brabant/Randstad gaat, wil hij in oost Zeeuwsch-Vlaan deren een weg „zoveel mogelijk recht-toe recht-aan naar de Lief- kenshoektunnel, Het Zeeuwse ver keer kan in de spitsuren het veer ge bruiken en buiten die periodes kan de regio Hulst/Hontenisse in zijn op vatting ook gebruik maken van de route richting Liefkenshoektunnel. Het verkeer van en naar de regio Terneuzen/Kanaalzone zou van Bre- kens-Vlissingen gebruik moeten maken. Lex Boersma: „Dan zou het tolgeld voor de Liefkenshoektunnel voor naar mijn berekening 100 mil joen afgekocht moeten worden en er zou vanaf de Scheldelaan een weg moeten kom,en die bij Rilland aan sluit op de rijksweg A58." Wezenlijk in zijn opzet is de verster king van het veer Vlissingen-Bres kens. „Je moet maatregelen nemen, waardoor wachttijden, niet varen bij mist en de onmogelijkheid om 's nachts over te varen, verdwijnen. Ik ga uit van twee dubbeldekkers op Vlissingen-Breskens, van de aan schaf van navigatieapparatuur, waardoor je ook bij zeer dichte mist toch kunt blijven varen en die is be schikbaar. En er komen nachtvaar ten. Ik heb berekend, dat de kosten daarvoor wel meevallen: 1,3 miljoen per jaar als je vijf nachtvaarten doet." Hij signaleert, dat in de VOW-rap- porten gerekend wordt met winst aan reistijden als de vaste ver binding er ligt ten opzichte van de veerverbinding. „Dat is maar zeer betrekkelijk. Die winst is er wel, maar ze wordt gecompenseerd als er voor het veer geen wachttijden meer zijn. Bij de Terneuzense sluizen moet je dan kunnen uitgaan van de zekerheid, dat je niet voor open bruggen hoeft te wachten twintig tot dertig minuten voor de boot in Bres- De Hoechst-vestiging in Vlissingen-oost. TERNEUZEN - Op de schippersbeurs in Terneuzen zijn donderdag weer vrachten geaccepteerd die werden aangeboden door de bevrachter van Aug. de Meyer bv. De bevrachter kwam terug op zijn aanvankelijke weigering de ontvanger te noemen van de vrachten. Gistermiddag wer den nog drie vrachten geweigerd, om dat ze naar een bedrijf moesten van de Cebeco Handelsraad, een coöperatie van veertig mengvoerderfabrikan- ten. Zes andere vrachten werden wel geaccepteerd. Cebeco is één van de bedrijven die door de schippersbonden geboycot worden, omdat het mengvoederbedrijf met eigen schepen vrachten vervoerd. Om hun eigen markt te beschermen hebben de schippersbonden tot deze boycotactie besloten. De schippers vragen aan verladers een verklaring, waarin ze te kennen geven dat ze geen eigen vervoer hebben. Hetzelfde wordt verlangd van ontvangers van vrach ten. De grootste schippersbond, de Onaf hankelijke Nederlandse Schippers bond (ONS), heeft besprekingen met de Cebeco afgebroken. De Cebeco wil de met het eigen vervoer stoppen, wanneer de schippers hun vrachttarie ven zouden verlagen. De ONS weiger de daar op in te gaan. „De Cebeco wil de een verlaging van dertig procent", zegt ONS-bestuurslid A. Booij, „Dat is natuurlijk geen voorstel. We werken nu al tegen kostprijs. Die onderhande lingen waren dus gauw van de baan." Inmiddels zijn in Rotterdam, waar de actieleiding zit, ruim dertig verklarin gen van verladers en ontvangers bin nen. „Er komt nu duidelijk lijn in de zaak", aldus Booij, „Van de reizen die vandaag in Terneuzen op het bord stonden waren ook enkele ontvangers die telefonisch hebben laten weten dat ze de verklaring zullen ondertekenen. Die reizen hebben we ook geaccep teerd." Het Vlissingse college van b en w legt in zijn schrijven meer de nadruk op de milieuaspecten van het beleid van Nij pels dan op de werkgelegenheidseffec ten. De minister wordt nadrukkelijk gewezen op het feit dat fosfaten uit wasmiddelen slechts een klein percen tage van de vervuiling veroorzaken. Er wordt over het algemeen uitgegaan van acht tot tien procent. De rest van de fosfaatvervuiling komt onder meer in het water via in de landbouw ge bruikte kunstmesten. Ook menselijke en dierlijke afvalstoffen die worden ge loosd, bevatten een hoeveelheid fos faat. installatie in het Drenthse Wester- bork. Het ministerie van VROM en Hoechst subsidiëren het experiment. Het Amersfoortse ingenieursbureau DHV is al tien jaar bezig met de ont wikkeling van de milieuvriendelijke vinding. Een genuanceerd beleid ten aanzien van het fosfaatvraagstuk is, aldus de Vlissingse bestuurders in de brief aan Nijpels, des te noodzakelijker, omdat de Zeeuwse regio zwaar getroffen zal worden door een eenzijdig verbod op fosfaten in wasmiddelen. Vele honder den arbeidsplaatsen dreigen bij de Hoescht-vestiging te verdwijnen en bovendien wordt hierdoor, stelt het college van b en w, de verhogde inves- steringsbereidheid van het chemie concern zeer negatief bëinvloed. B en w wijzen daarbij op het recente besluit van Hoechst negentig miljoen gulden te investeren voor een TAED-fabriek in het Sloegebied. (Advertentie) Het dagelijks bestuur van Vlissingen vraagt minister Nijpels om die rede nen de verontreiniging gerichter te be strijden. Het wijst in dat kader op de mogelijkheid alle fosfaten uit het wa ter te halen door de bouw van een zoge naamde 'derde trap' in zuiveringsin stallaties. Met behulp van die 'derde trap' kunnen de fosfaten aan zandkor reltjes worden gebonden, waardoor een soort fosforbolletjes ontstaan. Dit afvalprodukt kan vervolgens worden verwerkt tot weer bruikbare fosfaten. Hoechst is in principe bereid de fosfor bolletjes over te nemen als grondstof. De zuiveringsmethode die het Vlis- sings college van b en w in zijn brief aanhaalt, wordt vanaf komend voor jaar beproefd in een kleine zuiverings- (Voor bezitters van onderwijsbevoegdheid) Opgave is nog mogelijk voor de maandagavondcursus in Roosendaal De cursus duurt tot half juni (3 uur per week). Deze nascholing is gratis, afge zien van 150,- inschrijfgeld en uiteraard kosten voor boeken). Het DIPLOMA MUZIEK BASISONDERWIJS dat na afloop behaald kan wor den, is van belang i.v.m. promotie-criteria en bij sollicitaties. Aanmelding: Burgerhoutsestr. 12 (Muziekschool), Roosendaal op maandagavond 28 september, om 19 uur. Is men dan verhinderd, maar wil men wel de cursus volgen, dan s.v.p. zo spoedig mogelijk contact opnemen met het coördinerend instituut voor na scholing muziek in het basisonderwijs: te Amersfoort, tel.: 033-752004 en 033-753350. (Van onze correspondent) ENT Volvo gaat 400 miljoen Belgische frank investeren in de aanleg van jnieuw parkeerterrein en transportcentrum op gronden van de voormalige jfinaderij Texaco in het Gentse havengebied. De directie maakte dat don- jdag bekend. nis bekend zijn de terreinen van de in 1982 gesloten raffinaderij van Texaco het havengebied aangekocht door de vennootschap Indibo. Bedoeling is de onden opnieuw bouwrijp te maken voor de industrie. [ivo gaf van meet af aan te kennen geïnteresseerd te zijn. Donderdag deelde de rectie van Volvo Europa mee 24 hectare te verwerven. Het terrein wordt inge- jlit als parkeerterrein voor de in Gent gebouwde en afgewerkte personenau- ,'sen vrachtwagens, en uit Zweden ingevoerde voertuigen met binnen- en bui- nlandse bestemming. Het nieuwe transportcentrum omvat voorts een kan- orgebouw voor een zestigtal personeelsleden, een overslaghal van 4000 vier- ®te meter en een trailerparking. oor de groepering van de transportactiviteiten buiten de bestaande fabriek- itremen komt er ruimte vrij voor de verdere groei van de personenwagenfa briek. Volvo wil met deze operatie de toekomst voor de jaren negentig veilig stellen. Als gevolg van de sterke groei de afgelopen jaren is er op het 40 hectare grote terrein tussen Kennedylaan en Sifferdok geen enkele vierkante meter meer vrij om de fabriekshallen uit te breiden. Volvo in Gent had in 1980 een jaarproduktie van 30.000 personenauto's. De produktie is inmiddels opgelopen tot 92.000 wagens. De werkgelegenheid steeg in die periode van 1450 tot 2600 personen en er werd in de personenwagenfabriek 6,5 miljard Belgische frank geïnvesteerd. Dit jaar nog was een investering van 1,3 miljard Belgische frank nodig om de produktiecapaciteit op te voeren van 82.000 tot de huidige 92.000 eenheden. De aankoop van de Texaco-gronden biedt slechts een gedeeltelijke oplossing voor het plaatsgebrek waarmee de Zweedse autoconstructeur in Gent te kam pen heeft. Het bedrijf blijft andere alternatieven onderzoeken. Volgens alge meen directeur Robert Bequé van de personenwagenfabriek mag Volvo in Gent niet het slachtoffer worden van zijn eigen succes. „Meer auto's bouwen, nieuwe modellen bouwen of gewoon verder moderniseren: je hebt in ieder van die gevallen ruimte nodig. We willen geen enkele geboden kans missen door gebrek aan ruimte", aldus Bequé. Fosfaten vragen om brede aanpak MIDDELBURG - Soms kunnen de opspelende zenuwen bijna te veel worden. Na haar eerste op treden als zangeres durfde de jonge vrouw het onder de schou derklopjes wei te bekennen: „Ik heb even op het punt gestaan om er tussenuit te knijpen voordat ik aan de beurt was". Dat soort liingen gebeuren tijdens de [maandelijkse ontmoetings avond voor amateur-musici in het Mini-theater aan de Middel burgse Verwerijstraat. Zondag- I avond, vanaf 20.00 uur, is het I «eer zover dat amateurs het po- Idium mogen beklimmen om rui- Imere bekendheid te geven aan Ihun muzikale capaciteiten, hlaar ook luisteraars zijn van I harte welkom. Iln principe is alles mogelijk, van I belcanto tot volksliedjes, van fla- Imengo tot smartlappen of Neder- I lands repertoire, cabaret en na- Ituurlijk country, wat de basis I vormde voor de eerste op initia- Itief van het Middelburgse echt- Ipaar Nicky en Martin Robinson I gehouden ontmoetingsavond. I Inmiddels is dit op Canadese I leest geschoeide idee zo aange slagen dat de bijeenkomsten nu leen begrip vormen in de Zeeuwse I muziekwereld en telkens door Izo'n zestig mensen worden be- Izocht, waarbij regelmatig nieuwe [gezichten opduiken. De grond- I slag vormt het plezier in het geza- Imenlijk musiceren en naar el- Ikaar luisteren en het uitwisselen I van ervaringen. Hieruit zijn al en- Ikele gelegenheidsgroepjes voort- Igekomen, die op de maandelijkse I zondagavond laten horen wat zij Inu weer aan het repertoire heb- Iben toegevoegd. Er zijn maar een Ipaar spelregels: de voorkeur I wordt gegeven aan akoestische I muziek en de optredens kunnen (niet al te lang zijn, opdat ieder- leen aan bod komt. ftlNISE - De gemeenteraad van pinisse heeft donderdagavond bur- pieester T. C. Hekman gemachtigd Per voorbehoud de bestuursover- Jnkomst Krammer-Volkerak te on- jftekenen. Het door de fracties, uit- ponderd raadslid mevrouw Maas- pt-Okkerse (algemeen belang) be- Jalde voorbehoud betreft met name I financiële aspecten en de overleg- kedure. p punten zullen in het bestuurlijk lerleg in goed onderling overleg nog per bepaald moeten worden, oor- fclde de grootst mogelijke meerder- l'd van de gemeenteraad van Brui- Ise. Pdslid Maaskant was van mening l! de gemeente de bestuursovereen- inst Krammer-Volkerak voors- Phs geheel niet moet ondertekenen. P de meerderheid daar anders over pfit, was mede ingegeven door een Pies van de Vereniging van Neder ige Gemeenten, waarin wordt ge lid dat het ondertekenen van de be- Jiursovereenkomst geen grote nade- e gevolgen voor de gemeente heeft, pigens tekende burgemeester Hek- n nog aan dat voor de gemeente pinisse het vastgestelde beleids- ln Krammer-Volkerak niet ter dis- pie staat. „En op zich hebben b en w ■ook geen bezwaar tegen de bestuur- Te binding vast te leggen. Maar dit Pdan wel op een verantwoorde wij- pbeuren". 'uister Nijpels

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 29