'JUNKFOOD' VAN SIGNAAL
dans als kritische theaterclip
uit
jules croiset
kamermuziek
flip veldmans
operette
tavenier en mol
jeugddansfestival
bram beekman
barbershop
PZC/ vrijdagkrant
anne-wil blankers
punks
roxy
luxor
cinem' actueel
grand theater
alhambra
schuttershof
beverly hills
electro
VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1987
Jules Croiset opent zaterdag (26 september) het culturele seizoen in
Kapelle met het spelen van zijn aan Multatuli gewijde theatervoor
stelling 'Publiek, ik ver(w)acht u'. Het gebeuren heeft plaats in De
Vroone en begint om 20.00 uur.
Het programma is gewijd aan de schrijver Eduard Douwes Dekker,
beter bekend onder zijji pseudoniem Multatuli. in het jaar dat her
dacht wordt dat deze Nederlandse schrijver 100 jaar geleden over
leed. Croiset heeft gekozen twee facetten nader te belichten: zijn so
ciale bewogenheid en zijn humor. In het aangrijpende liefdesverhaal
van Saidjah en Adinda uit 'Max Havelaar' stelt Multatuli het wanbe
leid van de Nederlandse regering aan de kaak. Heel Nederland las de
Havelaar. sprak er schande over, maar erveranderde niets. Vandaar
zijn uitspraak 'Publiek ik veracht u'.
Op zondag (27 september) vindt in de Lutherse Kerk aan de Zuidsin
gel in Middelburg een kamerrecital plaats door de pianist Leen de
Broekert en de fluitist Ferenc Hutyra. Aanvang 16.00 uur.
Leen de Broekert bespeelt een onlangs gebouwde kopie van een
Hammerflügel van Johann Andreas Stein, een klavierbouwer voor
wie Mozart een grote bewondering had. Ferenc Hutyra bespeelt de
aan het eind van de 18e eeuw en in het begin van de 19e eeuw in zwang
zijnde houten traverso, fluit.
Op het programma staan werken voor piano en fluit, een sonate van
Mozart, een sonate van Reicha en de serenade van Beethoven.
Orgeldocent van de gemeentelijke muziekschool Flip Veldmans
speelt zondag (27 september) in de kerk van de Goddelijke Voor
zienigheid in Bergen op Zoom. Aanvang 16.00 uur.
Het bergse ensemble Camerate Bergensis verleent zijn medewerking
aan het concert. Het treedt afzonderlijk op met een Suite van Johann
Fischer. Flip Veldmans speelt orgelwerken van Bach en Cor Kee.
Veldmans en het ensemble geven gezamenlijk een orgelconcert van
Handel en Brixi. Het programma wordt besloten met Variaties en
Finale over Merck toch hoe Sterck van Cor Kee.
De Hoofdstad Operette treedt zaterdag (26 septemeber) op met 'Wie
ner Blut' van Johann Strauss. De theatervoorstelling in het Zuid-
landtheater begint 20.00 uur.
Hoofdpersoon is graaf Balduin Zedlau, die zijn vrije tijd doorbrengt
bij een mainnares, verliefd wordt op een mannequin en dan ook nog
zijn wettige echtgenoot ziet opdraven. In de regie van Dick Top
werken 75 mensen aan de opvoering mee, waaronder een koor, een
orkest en ballet. De belangrijkste rollen worden gespeeld en gezon
gen door Marga de Boer, Germaine Compier, Nico Schaap en Jacco
van Rennesse.
Op dinsdag (29 september) treden in de Middelburgse Concertzaal
pianist Frank Mol en violist Jan Paul Tavenier op. Aanvang 20.00
uur.
Tavnier en Mol zijn aanstand seizoen ook als solist bij het Zeeuws
Orkest te beluisteren. Hun programma bestaat uit een breed scala
aan muziek uit de literatuur voor viool en piano. 'Sonate KV 337' van
Mozart; 'Theme et variations' van Messiaan; 'Trois souvenirs d'un
lien cher' van Tsjaikowski en 'Sonate no 3' van Brahms.
Van donderdag 1 oktober tot en met zondag 4 oktober heeft in Mid
delburg het tweede nationale jeugddansfestival plaats. Tijdens het
festival zijn dansvoorstellingen voor de jeugd van 4 tot 16 jaar te
zien. Er zijn lezingen en inleidingen over het vakgebied. Het pro
gramma varieert van klassiek ballet tot moderne dans, tap/jazz-
dans tot folkloredans.
Donderdag (1 oktober) is in Middelburg in de Concertzaal om 13.00
uur 'Elfog en de Toverberg' te zien. Een elf wordt door zijn nieuwsgie
righeid in de val gelokt en verliest daardoor zijn vleugels. De regie is
in handen van Hanka van der Flier. In de gymzaal van de Casem-
brootschool is om 14.00 uur 'Ogen stijf dicht' te zien. Een meisje
wenst dat haar knuffelbeest groot en levend wordt. Choreografie
Paulie Daamen. In de Schouwburg speelt het Ccapino Ballet 'Pulci-
nella', een liefdesgeschiedenis, gebaseerd op een 18e eeuws manus
cript uit Napels. Choreografie Nils Christe. Danskern voert 'Fabels of
our time' op in de Concertzaal, aanvang 21.00 uur. Een programma
met klassieken uit de moderne danskunstgeschiedenis. Choreogra
fie Jose Limön en Sophie Maslow
Vrijdag (2 oktober) wordt de voorstelling 'Schelpen zoeken' in de
Concertzaal gegeven. Het verhaal speelt zich af langs, op en in de zee.
'Junkfood', een kritische theaterclip over de invloed van de commer
cie op alles wat u en ik consumeren speelt vanaf 11.15 uur in de
Schouwburg. Eindregie Petra de Haan en Grada Peskens. In de gym
zaal van de Scholengemeenschap speelt om 11.30 uur Fel Pastel
'Blauwe schoenen of niet soms'. Een dansvoorstelling met als thema
alleen en samen. Om 14.10 uur vervolgt Fel Pastel het optreden
met 'O jasses'. In de Concertzaal is om 13.30 uur 'Wout aan de wandel'
te zien. Om 19.30 uur presenteert een jazzdans-gezelschap 'Urban
reality'. In de gymzaal van de Casembrootschool danst Frank Roe
mers 'Dans uit de brievenbus', aanvang 14.30 uur. In de Schouwburg
wordt om 15.00 het stuk 'Toi, toi en breek je benen niet' opgevoerd.
Een kennismaking met diverse stijlen uit de dans- en muziekwereld.
Werkcentrum Dans brengt Drie choreografieën in de Schouwburg,
aanvang 21.00 uur.
Zaterdag en zondag zal nog gedanst worden door De Nieuwe Danse-
rije. Stichting De Gelaarsde Kat, Folkloristisch Danstheater, Cees
Brandt, Praznik en Kristina de Chatel.
Bram Beekman geeft vandaag (25 september) een orgelconcert in de
Oostkerk in Middelburg. Aanvang 20.30 uur.
Het programma omvat werken van Dietrich Buxtehude en tijdgeno
ten, ter gelegenheid van het feit dat hij 350 jaar geleden geboren is.
Eén daarvan is het Te Deum Laudamus.
Beekman is momenteel docent orgel aan het Brabants Conservato
rium in Tilburg en organist van de St. jacobskerk in Vlissingen.
Bram Beekman
Anne-Wil Blankers speelt woensdag (30 september) de hoofdrol in
het blijspel 'Droom van een vrouw' van Alan Ayckbourn. De voor
stelling heeft plaats in het Zuidlandtheater en begint 20.00 uur.
Anne-Wil Blankers is jarenlang een van de belangrijkste en meest
populaire actrices van de Haagse Comedie geweest. Dit seizoen
speelt ze onder regie van Willem Nijholt, in 'Droom van een vrouw'.
Centraal in het stuk staat een vrouw die plotseling genoeg krijgt van
het in haar ogen gezapige leventje dat ze leidt. Ze vlucht weg in een
fantasiewereld die langzamerhand bizarre vormen aanneemt. Naast
Anne-Wil Blankers spelen Wilbert Gieske, Frans Vorstman en Ed-
mond Classen een rol.
Het Barbershop Gents Quartet uit Den Bosch geeft morgenavond,
zaterdag, een optreden in de Botterbar in Zoutelande. Aanvang 20
uur.
Het barbershopkoor zingt a capella-werken uit de jaren twintig.
Edwin Rutten komt woensdag 7 oktober in De Stenge in Heinkens-
zand. Hij zal dan te zien zijn in zijn hoedanigheid van Ome Willem
van het bekende televisieprogramma de Film van Ome Willem. Het
programma heet 'Ome Willem heeft een hond'. Aanvang 14.30 uur.
Tom Lanoye bezoekt met zijn theaterprogramma 'In de piste' het
Zuidlandtheater in Terneuzen. Vrijdag 2oktober om 20.00 uur.
De voorstelling is een onderdeel van een avond 'Poezie op het po
dium'.
Hans Dorrestijn zal vrijdag 2 oktober optreden in Porgy Bess in
Terneuzen. De zanger/dichter staat vanaf 23.00 uur voor het voet
licht.
In De Stoelemat in Bergen op Zoom is donderdag 8 oktober 'Droom
van een vrouw', een toneelstuk van Alan Ayckbourn, te zien. Aan
vang 20.15 uur.
De hoofdrol wordt vertolkt door Anne-Wil Blankers. De regie is in
handen van Willem Nijholt.
Zaterdag 3 oktober is in het Minitheater in Middelburg 'The killing
of sister George' te zien. Aanvang 20.30 uur.
De originele tekst werd in 1965 geschreven maar het stuk onmiddel
lijk voor opvoering verboden. Het onverbloemd tonen van de vrou
wenliefde ging wat te ver voor het puriteinse Engeland. In 1968 ver
scheen een herziene versie in Nederland, deze werd gespeeld door
Annet Nieuwenhuizen en Elly van Stekelenburg. Toneelgezelschap
Toetssteen heeft de hand weten te leggen op de originele versie en
een nieuwe vertaling gemaakt.
Zaterdag 3 oktober spelen Hans Cornelissen en Dorijn Curvers het
toneelstuk 'Helder als Glas' van Phil Young. De voorstelling heeft
plaats in de Concertzaal in Zierikzee. Aanvang 20.00 uur.
Theatergroep De Voorziening speelt 'Het Koffiehuis' van Rainer
Werner Fassbinder naar de gelijknamigie komedie van Carlo Goldo-
ni. De voorstelling heeft plaats in de Schouwburg in Middelburg en
begint woensdag 7 oktober 20.00 uur.
Woensdag 7 in de Prins van Oranje in Goes, donderdag 8 en vrijdag 9
in de Schouwburg in Middelburg en zaterdag 10 oktober in de Con
certzaal in Zierikzee voert de Hoofdstad Operette 'Wiener Blut' van
Johann Strauss op. Alle voorstellingen beginnen 20.00 uur.
Wij willen alleen puur
maatschappij-kritisch
danstheater brengen, niet de
dans om de dans of de mooie
hoogstandjes, want daarvoor
kunnen ze naar het Nationale
Ballet". De 24-jarige Mirjam
Couvreur uit Amsterdam laat
geen twijfel bestaan over de
doelstelling van de onlangs
door haar opgerichte dansgroep
Signaal: „Dans met een
boodschap? Dat mag gerust
gezegd worden, daar heb ik
helemaal geen moeite mee. Dat
is danstheater Signaal, het
signaleren van dingen die in de
maatschappij gebeuren". De
eerste produktie 'Junkfood' van
dit jonge gezelschap ging in juni
in première en stond
hoofdzakelijk in De Melkweg in
de hoofdstad. In het kader van
het Nationaal
Jeugddansfestival, dat van
donderdag 1 tot en met zondag 4
oktober in Middelburg wordt
gehouden, is deze dynamische
voorstelling voor het eerst in
een 'buitengewest' te zien.
Het J eugddansfestival omvat
een breed scala aan
dansvoorstellingen, die elk een
eigen intensiteit hebben. In dit
gezelschap valt Signaal op door
de omschrij ving in het
programmaboekje: „Junkfood is
een kritische theaterclip over de
invloed van commercie op alles
wat u en ik consumeren: eten,
kleren, sex, vrije tijd, roken,
succes, etcetera". Mirjam
Couvreur, die verantwoordelijk
is voor de choreografie en deze
ook danst samen met de Engelse
Karen Clark (24), richt zich
hiermee op j ongeren vanaf tien
jaar. „Er zit humor in, het is
afwisselend en net zo snel
gemonteerd als een videoclip.
Het gaat over de leefwereld van
kinderen. De commercie
probeert juist die leeftij dsgroep
te pakken. Junkfood wil zoveel
zeggen als snackbar-eten, het
minst kwalitatieve spul dat er
is".
De muziek biedt elk wat wils,
van punk, zoals in het
openingsnummer van de groep
Propaganda, tot en met show en
modern (Philip Glass). Verder
wordt alles aangegrepen - dia's,
décor, objecten- „om het beeld
zo sterk te laten overkomen, dat
er in ieder geval geen twijfel over
kan bestaan wat we willen zeg
gen".
„Junkfood gaat puur over
commercie. We beginnen heel
idealistisch als punks, maar
dan merk je al gauw dat dat niet
verkoopt, dat je niet aan de bak
komt, zeker niet als danseres. In
tv-shows zien we van die
naadkousen, glanspakjes en
diep uitgesneden décolletés,
dus op een gegeven moment
gaan we concessies doen en
laten ons inpakken door de
industrie. Aan het eind hangen
we als marionetten aan de
touwtjes van de
multi-nationals die onzichtbaar
alles bepalen door middel van
reclame en manipulaties van tv,
kranten en dergelijke".
„Alsdeeenwatmeer wil, een
trapje omhoog, gaat dat altijd
over de ruggen van andere
mensen, met ellebogenwerk of
naar beneden trappen. Maar
uiteindelijk eindigt degene die
hogerop wil ook nergens, als
afval, als een blikken bruid,
wantje blijft altijd aan de
touwtjes hangen".
„Ik ben geboren als danseres",
zegt Mirj am, die met haar
voorstelling een zo breed
mogelij k publiek wil bereiken,
„je hebt verschillende manieren
om iets uit te drukken en
toevallig is mijn achtergrond
dans. Maar het gaat ons eërder
om het overdragen van een'
inhoud, waarbij we de normale
vorm van dans zoveel mogelijk
loslaten. Iedereen heeft z'n eigen
bewegingstaal, daar hoefje niet
per se technieken voor te leren,
iedereen kan dansen. Wij
gebruiken het als
expressiemiddel voor bepaalde
ideeën, hoewel er ook pure
dansstukken in zitten. Maar er
wordt eveneens gezongen en
geacteerd en ik ben ook wel
geïnspireerd door de beeldende
kunst. Het visuele aspect van
deze voorstelling is heel groot,
niet alleen door de lichamen,
maar ook door de attributen en
middelen. We hebben redelijk
veel effecten".
Mirjam Couvreur begon haar
opleiding aan de Scapino
Dansacademie en maakte die
studie in 1984 af aan de
Rotterdamse Dansacademie. Ze
werkte bij verschillende
gezelschappen, zoals de
toneelgroep Fact, maar nooit in
vaste dienst: „Er is absoluut
geen groep die inhoud als
belangrijkste gegeven heeft voor
de voorstelling. Het is meestal
de dans om de dans, prachtig,
leuk, nietszeggend vaak", luidt
haar harde oordeel. „Het enige
f
watmij aantrekt is PinaBausch,
maar ik wil eerst kijken hoever
ik zelf kom".
Ze bekwaamde zich als
choreografe en danseres in ad
hoc-producties die afgestemd
waren op bepaalde locaties,
zowel binnen als buiten: „In
parken, op daken, op tramtrails,
de meest absurde plekken. Maar
op een gegeven moment werkte
het frustrerend, dat je zoveel
ideeën, zoveel energie telkens
weer na één of twee keer ziet
verdwijnen. Ik blijf dat wel
doen, maar de hoofdzaak is nu
theatervoorstellingen maken.
Zonder subsidie, dus het begin
is erg moeilijk".
Nadat zij zich militant opstelde
ten aanzien van
milieuvervuiling, militarisme en
commercie, heeft Mirjam al
ideeën voor een volgende
voorstelling: „Over hoe de
computer het le ven van de
mensen in gaat vullen, waardoor
ze contactgestoord en eenzaam
worden. Een surrogaat als
toekomstperspectief'. Ze wil
ook eerlijk zijn in haar stukken:
„Je moet weten waar je het over
hebt. Ik zal niet gauw iets
beweren wat ik zelf niet
meegemaakt heb. Dat punk-zijn
in Junkfood heb ik aan den lijve
ondervonden. Ik was punk, de
enige punk in de hele
da^swereld in die tijd. Dat
vonden ze prachtig, maar aan
werk komen, commercieel werk,
dat ging absoluut niet".
FRANS P. J. DOELEMAN
('Junkfood' door dansgroep Signaal
is in het kader van het
J eugddansfestival vrij dagmorgen 2
oktober te zien in de schouwburg in
Middelburg, aanvang 11.15uur).
Mirjam Couvreur in 'Junkfood'.
Anne-Wil Blankers
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Beverly Hills cop 2'. Vandaag
19.00 en 21.30 uur; zaterdag
14.00, 19.00 en 21.30 uur; zon
dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
'Mannequin'. Vandaag 19.00 en
21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00
en 21.30 uur; zondag 14.00,
16.30,19.00 en 21.30 uur; maan
dag, dinsdag, woensdag 20.00
uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'Lethal weapon'. Vandaag
19.00 en 21.30 uur; zaterdag
14.00, 19.00 en 21.30 uur; zon
dag 14.00, 19.00 en 21.15 uur;
maandag, dinsdag 20.00 uur.
'Mannequin'. Vandaag 19.00 en
21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00
en 21.30 uur; zondag 14.00,
19.00 en 21.15 uur; maandag,
dinsdag 20.00 uur.
'Beverly Hills Cop II' (Roxy, Bergen op Zoom; Alhambra, Vlissingen)
litaire bevelen geschre
commando's tijdens eei
koverval, het spervuur
schietbaan en het
van scheurende
Vrijwel iedere sceone
dit nu functioneel is Oj
derstreept door een
opjutterig discoritme.
Het middelpunt van a
drijvigheid blijft
die Murphy die weer
variaties van zijn ove
fmgstechnieken ten bestt
geven. Dat doet hij nog i
met een onndvolgbare
een brutale grijns en nau
holen knipogen. Er zip
menten waarin hij zo
gaat, dat het dicht in de
van een persiflage op zi
komt. Zo'n scène op des
baan, waar Murphy een
gepaste gewichtigheid e
tra-moderne oefenwape
hand neemt, om yervi
met een achtloze zwaa
zijn eigen revolver hel
doel aan flarden te scftl
dat blijft onbetaalbaar
hij heeft hier gewoon wNi
moeite om zichzelf uersl
baar te maken. Zijn geI
verdrinken een beetje iff
vakkundig gemaakte,
nogal lawaaierige en
film. Zijn collega's Rose
Judge Reinholden Ta
(John Ashton) zijn symp
ke aangevers, maar am
robot-achtige tegensta
valt weinig plezier te bel
Onder hen treffen we de
blonde en zwartgebrildel
te Nielsen, wiens voornat
kwaliteit haar lengte
zijn.
(Roxy, Bergen op Zoon
hambra, Vlissingen).
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Madonna, who's that girl'.
Vandaag 19.00 en 21.30 uur; za
terdag 14.00,19.00 en 21.30 uur;
zondag 14.00, 16.30, 19.00 en
21.30 uur; maandag, dinsdag,
woensdag 20.00 uur.
'Een maand later'. Vandaag
19.00 en 21.30 uur; zaterdag
14.00, 19,00 en 21.30 uur; zon
dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
'Blue velvet'. Vandaag 19.00 en
21.30 uur; zaterdag 14.00,19.00
en 21.30 uur; zondag 14.00,
16.30,19.00 en 21.30 uur; maan
dag, dinsdag, woensdag 20.00
uur.
GOES (01100-15165)
'The living daylights'. Van
daag en zaterdag 19.00 uur;
zondag 14.00 en 19.00 uur.
'Children of a lesser God'. Van
daag, zaterdag, zondag 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
VLISSINGEN (01184-12260)
'Beverly Hills cop 2'. Vandaag
en zaterdag 19.00 en 21.30 uur;
zondag 14.00, 19.00 en 21.30
MIDDELBURG (01180-1
'Zoeken naar Eileen'. Vi
en zaterdag 20.00 en
dagelijks 20.30 uur.
Koffieconcert met 'Am
Zondag 14.00 uur.
Een scène uit 'Zoeken naar Eileen' (Electro, Middelburg)
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
'Outrageous fortune'. Van
daag, zaterdag, zondag 19.00
en 21.30 uur; maandag, dins
dag, woensdag 20.00 uur.
'Een avontuur met een staar
tje'. Zondag 14.00 uur.
MIDDELBURG (01180-13482)
'Blue velvet'. Vandaag en za
terdag 20.00 en 22.30 uur; zon
dag, dinsdag, woensdag 20.30
uur.
'Revue van tekenfilmsterren'.
Eddie Murphy is weer terug, te
rug waar hij niet thuishoort, al
dus de reklameleus van 'Be
verly Hills Cop II'. Dat slaat
natuurlijk niet op de film zelf,
want de rapgebekte Murphy
beviel in het eerste deel kenne
lijk zó goed, dat hij in dit ver
volg zijn capriolen gewoon nog
een keer over mag doen. Het
verhaal verloopt in ieder geval
vrijwel identiek: de alle regels
aan zijn laars lappende smeris
uit Detroit komt in Beverly
Hills de boel weer op stelten
zetten. De leiding van het poli
tiecorps aldaar kan hem wel
schieten, maar dat weerhoudt
hem niet om de twee vrienden
die hij aan zijn vorige avon
tuur overhield te hulp te snel
len. Samen gaan ze onder
gronds en rollen op eigen
houtje een uiterst gevaarlijke
bende wapensmokkelaars op.
Het verschil met het eerste deel
zit hem vooral in de stijl. Hard,
glad en snel is het motto nu.
Meer dure pakken en meer
Ferrari's. Regisseur Tony
Scott ('Top Gun') gaf de film
het ritme van een videoclip. Is
het niet het verbale geweld van
Murphy wat over het doek
spat, dan zijn het wel de als mi-
Zaterdag, zondag, woel
14.00 uur.
'Paris Texas'. Maanda
uur.