'JUNKFOOD' VAN SIGNAAL dans als kritische theaterclip uit jules croiset kamermuziek flip veldmans operette tavenier en mol jeugddansfestival bram beekman barbershop PZC/ vrijdagkrant anne-wil blankers punks roxy luxor cinem' actueel grand theater alhambra schuttershof beverly hills electro VRIJDAG 25 SEPTEMBER 1987 Jules Croiset opent zaterdag (26 september) het culturele seizoen in Kapelle met het spelen van zijn aan Multatuli gewijde theatervoor stelling 'Publiek, ik ver(w)acht u'. Het gebeuren heeft plaats in De Vroone en begint om 20.00 uur. Het programma is gewijd aan de schrijver Eduard Douwes Dekker, beter bekend onder zijji pseudoniem Multatuli. in het jaar dat her dacht wordt dat deze Nederlandse schrijver 100 jaar geleden over leed. Croiset heeft gekozen twee facetten nader te belichten: zijn so ciale bewogenheid en zijn humor. In het aangrijpende liefdesverhaal van Saidjah en Adinda uit 'Max Havelaar' stelt Multatuli het wanbe leid van de Nederlandse regering aan de kaak. Heel Nederland las de Havelaar. sprak er schande over, maar erveranderde niets. Vandaar zijn uitspraak 'Publiek ik veracht u'. Op zondag (27 september) vindt in de Lutherse Kerk aan de Zuidsin gel in Middelburg een kamerrecital plaats door de pianist Leen de Broekert en de fluitist Ferenc Hutyra. Aanvang 16.00 uur. Leen de Broekert bespeelt een onlangs gebouwde kopie van een Hammerflügel van Johann Andreas Stein, een klavierbouwer voor wie Mozart een grote bewondering had. Ferenc Hutyra bespeelt de aan het eind van de 18e eeuw en in het begin van de 19e eeuw in zwang zijnde houten traverso, fluit. Op het programma staan werken voor piano en fluit, een sonate van Mozart, een sonate van Reicha en de serenade van Beethoven. Orgeldocent van de gemeentelijke muziekschool Flip Veldmans speelt zondag (27 september) in de kerk van de Goddelijke Voor zienigheid in Bergen op Zoom. Aanvang 16.00 uur. Het bergse ensemble Camerate Bergensis verleent zijn medewerking aan het concert. Het treedt afzonderlijk op met een Suite van Johann Fischer. Flip Veldmans speelt orgelwerken van Bach en Cor Kee. Veldmans en het ensemble geven gezamenlijk een orgelconcert van Handel en Brixi. Het programma wordt besloten met Variaties en Finale over Merck toch hoe Sterck van Cor Kee. De Hoofdstad Operette treedt zaterdag (26 septemeber) op met 'Wie ner Blut' van Johann Strauss. De theatervoorstelling in het Zuid- landtheater begint 20.00 uur. Hoofdpersoon is graaf Balduin Zedlau, die zijn vrije tijd doorbrengt bij een mainnares, verliefd wordt op een mannequin en dan ook nog zijn wettige echtgenoot ziet opdraven. In de regie van Dick Top werken 75 mensen aan de opvoering mee, waaronder een koor, een orkest en ballet. De belangrijkste rollen worden gespeeld en gezon gen door Marga de Boer, Germaine Compier, Nico Schaap en Jacco van Rennesse. Op dinsdag (29 september) treden in de Middelburgse Concertzaal pianist Frank Mol en violist Jan Paul Tavenier op. Aanvang 20.00 uur. Tavnier en Mol zijn aanstand seizoen ook als solist bij het Zeeuws Orkest te beluisteren. Hun programma bestaat uit een breed scala aan muziek uit de literatuur voor viool en piano. 'Sonate KV 337' van Mozart; 'Theme et variations' van Messiaan; 'Trois souvenirs d'un lien cher' van Tsjaikowski en 'Sonate no 3' van Brahms. Van donderdag 1 oktober tot en met zondag 4 oktober heeft in Mid delburg het tweede nationale jeugddansfestival plaats. Tijdens het festival zijn dansvoorstellingen voor de jeugd van 4 tot 16 jaar te zien. Er zijn lezingen en inleidingen over het vakgebied. Het pro gramma varieert van klassiek ballet tot moderne dans, tap/jazz- dans tot folkloredans. Donderdag (1 oktober) is in Middelburg in de Concertzaal om 13.00 uur 'Elfog en de Toverberg' te zien. Een elf wordt door zijn nieuwsgie righeid in de val gelokt en verliest daardoor zijn vleugels. De regie is in handen van Hanka van der Flier. In de gymzaal van de Casem- brootschool is om 14.00 uur 'Ogen stijf dicht' te zien. Een meisje wenst dat haar knuffelbeest groot en levend wordt. Choreografie Paulie Daamen. In de Schouwburg speelt het Ccapino Ballet 'Pulci- nella', een liefdesgeschiedenis, gebaseerd op een 18e eeuws manus cript uit Napels. Choreografie Nils Christe. Danskern voert 'Fabels of our time' op in de Concertzaal, aanvang 21.00 uur. Een programma met klassieken uit de moderne danskunstgeschiedenis. Choreogra fie Jose Limön en Sophie Maslow Vrijdag (2 oktober) wordt de voorstelling 'Schelpen zoeken' in de Concertzaal gegeven. Het verhaal speelt zich af langs, op en in de zee. 'Junkfood', een kritische theaterclip over de invloed van de commer cie op alles wat u en ik consumeren speelt vanaf 11.15 uur in de Schouwburg. Eindregie Petra de Haan en Grada Peskens. In de gym zaal van de Scholengemeenschap speelt om 11.30 uur Fel Pastel 'Blauwe schoenen of niet soms'. Een dansvoorstelling met als thema alleen en samen. Om 14.10 uur vervolgt Fel Pastel het optreden met 'O jasses'. In de Concertzaal is om 13.30 uur 'Wout aan de wandel' te zien. Om 19.30 uur presenteert een jazzdans-gezelschap 'Urban reality'. In de gymzaal van de Casembrootschool danst Frank Roe mers 'Dans uit de brievenbus', aanvang 14.30 uur. In de Schouwburg wordt om 15.00 het stuk 'Toi, toi en breek je benen niet' opgevoerd. Een kennismaking met diverse stijlen uit de dans- en muziekwereld. Werkcentrum Dans brengt Drie choreografieën in de Schouwburg, aanvang 21.00 uur. Zaterdag en zondag zal nog gedanst worden door De Nieuwe Danse- rije. Stichting De Gelaarsde Kat, Folkloristisch Danstheater, Cees Brandt, Praznik en Kristina de Chatel. Bram Beekman geeft vandaag (25 september) een orgelconcert in de Oostkerk in Middelburg. Aanvang 20.30 uur. Het programma omvat werken van Dietrich Buxtehude en tijdgeno ten, ter gelegenheid van het feit dat hij 350 jaar geleden geboren is. Eén daarvan is het Te Deum Laudamus. Beekman is momenteel docent orgel aan het Brabants Conservato rium in Tilburg en organist van de St. jacobskerk in Vlissingen. Bram Beekman Anne-Wil Blankers speelt woensdag (30 september) de hoofdrol in het blijspel 'Droom van een vrouw' van Alan Ayckbourn. De voor stelling heeft plaats in het Zuidlandtheater en begint 20.00 uur. Anne-Wil Blankers is jarenlang een van de belangrijkste en meest populaire actrices van de Haagse Comedie geweest. Dit seizoen speelt ze onder regie van Willem Nijholt, in 'Droom van een vrouw'. Centraal in het stuk staat een vrouw die plotseling genoeg krijgt van het in haar ogen gezapige leventje dat ze leidt. Ze vlucht weg in een fantasiewereld die langzamerhand bizarre vormen aanneemt. Naast Anne-Wil Blankers spelen Wilbert Gieske, Frans Vorstman en Ed- mond Classen een rol. Het Barbershop Gents Quartet uit Den Bosch geeft morgenavond, zaterdag, een optreden in de Botterbar in Zoutelande. Aanvang 20 uur. Het barbershopkoor zingt a capella-werken uit de jaren twintig. Edwin Rutten komt woensdag 7 oktober in De Stenge in Heinkens- zand. Hij zal dan te zien zijn in zijn hoedanigheid van Ome Willem van het bekende televisieprogramma de Film van Ome Willem. Het programma heet 'Ome Willem heeft een hond'. Aanvang 14.30 uur. Tom Lanoye bezoekt met zijn theaterprogramma 'In de piste' het Zuidlandtheater in Terneuzen. Vrijdag 2oktober om 20.00 uur. De voorstelling is een onderdeel van een avond 'Poezie op het po dium'. Hans Dorrestijn zal vrijdag 2 oktober optreden in Porgy Bess in Terneuzen. De zanger/dichter staat vanaf 23.00 uur voor het voet licht. In De Stoelemat in Bergen op Zoom is donderdag 8 oktober 'Droom van een vrouw', een toneelstuk van Alan Ayckbourn, te zien. Aan vang 20.15 uur. De hoofdrol wordt vertolkt door Anne-Wil Blankers. De regie is in handen van Willem Nijholt. Zaterdag 3 oktober is in het Minitheater in Middelburg 'The killing of sister George' te zien. Aanvang 20.30 uur. De originele tekst werd in 1965 geschreven maar het stuk onmiddel lijk voor opvoering verboden. Het onverbloemd tonen van de vrou wenliefde ging wat te ver voor het puriteinse Engeland. In 1968 ver scheen een herziene versie in Nederland, deze werd gespeeld door Annet Nieuwenhuizen en Elly van Stekelenburg. Toneelgezelschap Toetssteen heeft de hand weten te leggen op de originele versie en een nieuwe vertaling gemaakt. Zaterdag 3 oktober spelen Hans Cornelissen en Dorijn Curvers het toneelstuk 'Helder als Glas' van Phil Young. De voorstelling heeft plaats in de Concertzaal in Zierikzee. Aanvang 20.00 uur. Theatergroep De Voorziening speelt 'Het Koffiehuis' van Rainer Werner Fassbinder naar de gelijknamigie komedie van Carlo Goldo- ni. De voorstelling heeft plaats in de Schouwburg in Middelburg en begint woensdag 7 oktober 20.00 uur. Woensdag 7 in de Prins van Oranje in Goes, donderdag 8 en vrijdag 9 in de Schouwburg in Middelburg en zaterdag 10 oktober in de Con certzaal in Zierikzee voert de Hoofdstad Operette 'Wiener Blut' van Johann Strauss op. Alle voorstellingen beginnen 20.00 uur. Wij willen alleen puur maatschappij-kritisch danstheater brengen, niet de dans om de dans of de mooie hoogstandjes, want daarvoor kunnen ze naar het Nationale Ballet". De 24-jarige Mirjam Couvreur uit Amsterdam laat geen twijfel bestaan over de doelstelling van de onlangs door haar opgerichte dansgroep Signaal: „Dans met een boodschap? Dat mag gerust gezegd worden, daar heb ik helemaal geen moeite mee. Dat is danstheater Signaal, het signaleren van dingen die in de maatschappij gebeuren". De eerste produktie 'Junkfood' van dit jonge gezelschap ging in juni in première en stond hoofdzakelijk in De Melkweg in de hoofdstad. In het kader van het Nationaal Jeugddansfestival, dat van donderdag 1 tot en met zondag 4 oktober in Middelburg wordt gehouden, is deze dynamische voorstelling voor het eerst in een 'buitengewest' te zien. Het J eugddansfestival omvat een breed scala aan dansvoorstellingen, die elk een eigen intensiteit hebben. In dit gezelschap valt Signaal op door de omschrij ving in het programmaboekje: „Junkfood is een kritische theaterclip over de invloed van commercie op alles wat u en ik consumeren: eten, kleren, sex, vrije tijd, roken, succes, etcetera". Mirjam Couvreur, die verantwoordelijk is voor de choreografie en deze ook danst samen met de Engelse Karen Clark (24), richt zich hiermee op j ongeren vanaf tien jaar. „Er zit humor in, het is afwisselend en net zo snel gemonteerd als een videoclip. Het gaat over de leefwereld van kinderen. De commercie probeert juist die leeftij dsgroep te pakken. Junkfood wil zoveel zeggen als snackbar-eten, het minst kwalitatieve spul dat er is". De muziek biedt elk wat wils, van punk, zoals in het openingsnummer van de groep Propaganda, tot en met show en modern (Philip Glass). Verder wordt alles aangegrepen - dia's, décor, objecten- „om het beeld zo sterk te laten overkomen, dat er in ieder geval geen twijfel over kan bestaan wat we willen zeg gen". „Junkfood gaat puur over commercie. We beginnen heel idealistisch als punks, maar dan merk je al gauw dat dat niet verkoopt, dat je niet aan de bak komt, zeker niet als danseres. In tv-shows zien we van die naadkousen, glanspakjes en diep uitgesneden décolletés, dus op een gegeven moment gaan we concessies doen en laten ons inpakken door de industrie. Aan het eind hangen we als marionetten aan de touwtjes van de multi-nationals die onzichtbaar alles bepalen door middel van reclame en manipulaties van tv, kranten en dergelijke". „Alsdeeenwatmeer wil, een trapje omhoog, gaat dat altijd over de ruggen van andere mensen, met ellebogenwerk of naar beneden trappen. Maar uiteindelijk eindigt degene die hogerop wil ook nergens, als afval, als een blikken bruid, wantje blijft altijd aan de touwtjes hangen". „Ik ben geboren als danseres", zegt Mirj am, die met haar voorstelling een zo breed mogelij k publiek wil bereiken, „je hebt verschillende manieren om iets uit te drukken en toevallig is mijn achtergrond dans. Maar het gaat ons eërder om het overdragen van een' inhoud, waarbij we de normale vorm van dans zoveel mogelijk loslaten. Iedereen heeft z'n eigen bewegingstaal, daar hoefje niet per se technieken voor te leren, iedereen kan dansen. Wij gebruiken het als expressiemiddel voor bepaalde ideeën, hoewel er ook pure dansstukken in zitten. Maar er wordt eveneens gezongen en geacteerd en ik ben ook wel geïnspireerd door de beeldende kunst. Het visuele aspect van deze voorstelling is heel groot, niet alleen door de lichamen, maar ook door de attributen en middelen. We hebben redelijk veel effecten". Mirjam Couvreur begon haar opleiding aan de Scapino Dansacademie en maakte die studie in 1984 af aan de Rotterdamse Dansacademie. Ze werkte bij verschillende gezelschappen, zoals de toneelgroep Fact, maar nooit in vaste dienst: „Er is absoluut geen groep die inhoud als belangrijkste gegeven heeft voor de voorstelling. Het is meestal de dans om de dans, prachtig, leuk, nietszeggend vaak", luidt haar harde oordeel. „Het enige f watmij aantrekt is PinaBausch, maar ik wil eerst kijken hoever ik zelf kom". Ze bekwaamde zich als choreografe en danseres in ad hoc-producties die afgestemd waren op bepaalde locaties, zowel binnen als buiten: „In parken, op daken, op tramtrails, de meest absurde plekken. Maar op een gegeven moment werkte het frustrerend, dat je zoveel ideeën, zoveel energie telkens weer na één of twee keer ziet verdwijnen. Ik blijf dat wel doen, maar de hoofdzaak is nu theatervoorstellingen maken. Zonder subsidie, dus het begin is erg moeilijk". Nadat zij zich militant opstelde ten aanzien van milieuvervuiling, militarisme en commercie, heeft Mirjam al ideeën voor een volgende voorstelling: „Over hoe de computer het le ven van de mensen in gaat vullen, waardoor ze contactgestoord en eenzaam worden. Een surrogaat als toekomstperspectief'. Ze wil ook eerlijk zijn in haar stukken: „Je moet weten waar je het over hebt. Ik zal niet gauw iets beweren wat ik zelf niet meegemaakt heb. Dat punk-zijn in Junkfood heb ik aan den lijve ondervonden. Ik was punk, de enige punk in de hele da^swereld in die tijd. Dat vonden ze prachtig, maar aan werk komen, commercieel werk, dat ging absoluut niet". FRANS P. J. DOELEMAN ('Junkfood' door dansgroep Signaal is in het kader van het J eugddansfestival vrij dagmorgen 2 oktober te zien in de schouwburg in Middelburg, aanvang 11.15uur). Mirjam Couvreur in 'Junkfood'. Anne-Wil Blankers BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Beverly Hills cop 2'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. 'Mannequin'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30,19.00 en 21.30 uur; maan dag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'Lethal weapon'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zon dag 14.00, 19.00 en 21.15 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. 'Mannequin'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 19.00 en 21.15 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. 'Beverly Hills Cop II' (Roxy, Bergen op Zoom; Alhambra, Vlissingen) litaire bevelen geschre commando's tijdens eei koverval, het spervuur schietbaan en het van scheurende Vrijwel iedere sceone dit nu functioneel is Oj derstreept door een opjutterig discoritme. Het middelpunt van a drijvigheid blijft die Murphy die weer variaties van zijn ove fmgstechnieken ten bestt geven. Dat doet hij nog i met een onndvolgbare een brutale grijns en nau holen knipogen. Er zip menten waarin hij zo gaat, dat het dicht in de van een persiflage op zi komt. Zo'n scène op des baan, waar Murphy een gepaste gewichtigheid e tra-moderne oefenwape hand neemt, om yervi met een achtloze zwaa zijn eigen revolver hel doel aan flarden te scftl dat blijft onbetaalbaar hij heeft hier gewoon wNi moeite om zichzelf uersl baar te maken. Zijn geI verdrinken een beetje iff vakkundig gemaakte, nogal lawaaierige en film. Zijn collega's Rose Judge Reinholden Ta (John Ashton) zijn symp ke aangevers, maar am robot-achtige tegensta valt weinig plezier te bel Onder hen treffen we de blonde en zwartgebrildel te Nielsen, wiens voornat kwaliteit haar lengte zijn. (Roxy, Bergen op Zoon hambra, Vlissingen). BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Madonna, who's that girl'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; za terdag 14.00,19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'Een maand later'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19,00 en 21.30 uur; zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. 'Blue velvet'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00,19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30,19.00 en 21.30 uur; maan dag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. GOES (01100-15165) 'The living daylights'. Van daag en zaterdag 19.00 uur; zondag 14.00 en 19.00 uur. 'Children of a lesser God'. Van daag, zaterdag, zondag 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. VLISSINGEN (01184-12260) 'Beverly Hills cop 2'. Vandaag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 19.00 en 21.30 MIDDELBURG (01180-1 'Zoeken naar Eileen'. Vi en zaterdag 20.00 en dagelijks 20.30 uur. Koffieconcert met 'Am Zondag 14.00 uur. Een scène uit 'Zoeken naar Eileen' (Electro, Middelburg) uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. 'Outrageous fortune'. Van daag, zaterdag, zondag 19.00 en 21.30 uur; maandag, dins dag, woensdag 20.00 uur. 'Een avontuur met een staar tje'. Zondag 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-13482) 'Blue velvet'. Vandaag en za terdag 20.00 en 22.30 uur; zon dag, dinsdag, woensdag 20.30 uur. 'Revue van tekenfilmsterren'. Eddie Murphy is weer terug, te rug waar hij niet thuishoort, al dus de reklameleus van 'Be verly Hills Cop II'. Dat slaat natuurlijk niet op de film zelf, want de rapgebekte Murphy beviel in het eerste deel kenne lijk zó goed, dat hij in dit ver volg zijn capriolen gewoon nog een keer over mag doen. Het verhaal verloopt in ieder geval vrijwel identiek: de alle regels aan zijn laars lappende smeris uit Detroit komt in Beverly Hills de boel weer op stelten zetten. De leiding van het poli tiecorps aldaar kan hem wel schieten, maar dat weerhoudt hem niet om de twee vrienden die hij aan zijn vorige avon tuur overhield te hulp te snel len. Samen gaan ze onder gronds en rollen op eigen houtje een uiterst gevaarlijke bende wapensmokkelaars op. Het verschil met het eerste deel zit hem vooral in de stijl. Hard, glad en snel is het motto nu. Meer dure pakken en meer Ferrari's. Regisseur Tony Scott ('Top Gun') gaf de film het ritme van een videoclip. Is het niet het verbale geweld van Murphy wat over het doek spat, dan zijn het wel de als mi- Zaterdag, zondag, woel 14.00 uur. 'Paris Texas'. Maanda uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 12