wonen hypotheken daf presenteert nieuwe serie zware vrachtwagens ROCKY TRIKING laagvliegen met een brullende tor auto PZC/ vrijdagkrant 11 GEEFT EEN HYPOTHEEKMAKELAAR EEN BETER ADVIES DAN GEMIDDELD? D face-lift erreinwagen daihatsu stabilisatoren onderhoud. theelen van der weele theelen van der weele goedkeuring jDAG 25 SEPTEMBER 1987 if)i door de polder met de Rocky Triking waterbed verovert de slaapkamers De een slaapt het liefst op een houten plank, de an der geeft de voorkeur aan een ouderwets veren bed waarin je helemaal wegzakt. Tegen woordig weten we hoe belang rijk een goed bed is als je de volgende ochtend fit naar li chaam en geest wilt opstaan. Het bed is heel belangrijk in ons leven. We brengen er per slot een/derde deel van ons be staan in door. Maar we willen niet alleen gezond doch ook lekker slapen. Ontwerpers en fabrikanten van bedden en matrassen verzinnen daarom steeds weer wat nieuws. Ongeveer 25 jaar geleden ver scheen het waterbed op de markt. In het begin was dit niet meer dan een stevige plastic zak gevuld met water, dat al gauw tot onderwerp van veel merkwaardige en pikante ver halen werd gemaakt. In het be gin werd er nogal lacherig over gedaan, zo van olala... Echt iets voor de seksclub. Misschien dat het daarom in ons land geen opgang maakte. Een an dere oorzaak is ongetwijfeld het gebrek aan kwaliteit in de beginjaren geweest. Er kwa men nogal eens lekkages voor. Bovendien was het bed tame lijk onstabiel, wat allerlei in dianenverhalen over zeeziekte in de hand werkte.. Inmiddels is er aan het water bed van 25 jaar geleden het een en ander verbeterd. In landen als Duitsland, Engeland, Scan dinavië en de Verenigde Staten heeft het in de afgelopen jaren al veel slaapkamers veroverd. Dat het waterbed niet alleen lekker ligt maar ook als een ge zonde matras kan worden be schouwd, onderschrijft een groot aantal deskundigen. Ook bij ons begint dat langzaam door te dringen. In een zieken huis in het oosten van ons land heeft men sinds enige tijd de traditionele matrassen vervan gen door met water gevulgde exemplaren. Het euvel van doorliggen heeft men daarmee uit de wereld geholpen. Belangrijk voor het waterbed zijn de stabilisatoren of schok dempers. Hierdoor wordt het optreden van golfbewegingen tegengegaan. Hoe meer schok dempers des te minder dei ning er wordt veroorzaakt. Maar, hoe meer stabilisatoren, des te duurder ook het bed. Bang voor lekkages en over stromingen hoef je tegenwoor dig echt niet meer te zijn. De kwaliteit van het vinyl omhul sel is zo goed dat een waterbed ongeveer 15 jaar meegaat. Het eeuwige leven heeft het niet, want vinyl veroudert op den duur, wordt hard en kan dan water laten doorsijpelen. Ver oudering van vinyl wordt on der meer in de hand gewerkt beeld met een uiterst scherp mes te lijf te gaan. Bovendien wordt vrijwel altijd een water dichte voering aangebracht in de bodembak, zodat er zelfs bij een ongelukje na jarenlang ge bruik geen druppel op de vloer terechtkomt. Veel onderhoud vraagt een waterbed niet. Eenmaal per jaar een flesje met een speciale vloeistof aan het water toe voegen zodat dit niet kan 'be derven' en het vinyl zou wor den aangetast. Een waterbed ligt zalig, vooral de duurdere uitvoeringen met een groot aantal stabilisatoren. De dei ning is niet hinderlijk. Het bed vormt zich naar je lichaam, je wervelkolom verkeert in een ideale stand, waardoor je ui terst ontspannen ligt. En u hoeft ook geen angst te hebben dat zo'n bed door de door transpiratievocht. Van daar dat waterbedden dikwijls compleet met wollen matras- dek - dat vocht opneemt - wor den geleverd. Wel is het ver standig de matras eens per' maand met een vochtige doek af te nemen om hem van alle smetten vrij te houden. Nu hebt u net een nieuw slaap kamerameublement gekocht en is de vraag of de met water gevulde matras in het bestaan de bed kan worden geplaatst. Meestal wel, mits de zijkanten van de bedbak minstens 22 cm hoog zijn.' Voor waterballetten bij een ongelukje hoef je niet bang te zijn. De filmscènes waarbij het huis onderloop om dat het waterbed het begeeft, kunnen alleen gerealiseerd worden door het bed bijvoor- vloer zakt. Weer zo'n indianen verhaal. Het gewicht per m2 van een waterbed is lager dan van een piano, een koelkast of antiek kabinet. Vreest u de kilte van een koude matras in de winter? Een mo dern waterbed is voorzien van een verwarmingselement met thermostaat, zodat u in elk jaargetijde in een bed kunt stappen dat precies de gewen ste temperatuur heeft. En dan willen wij als Nederlan ders ook altijd graag even we ten wat zoiets kost. Afhanke lijk van onder meer de afmetin gen en het aantal schokdem pers - er zijn overigens ook bed den zonder - moet u hiervoor rekenen op een bedrag tussen de 1000 en 3000 gulden. THEA WAMELINK Advertentie {makelaardij in hypotheken LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR: Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*. e hypotheekrentestand is deze week nauwelijks veranderd. Op korte termijn worden geen spectaculaire veranderingen verwacht. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta rente af- rentepercentages per lings vast sluit- met gemeente- zonder gem.- 22 september 1987 wijze gedu provi- garantie garantie rende sie in opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN M/A variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 ABN M/A 1 jr 1,5 6,6 6,96 6,8 7,2 7,17 ABN M/A 3 jr 1,5 7,0 7,39 7,61 ABN M/A 5 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 ABN M/A 7 jr 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 ABN M/A 10 jr 1,5 7,4 7,82 7,6 8,04 ABN M/A 15 jr 1,5 7,7 8,15 7,9 8,36 Amrobank M/A variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Amrobank M/A 2 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Amrobank M/A 5 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 Amrobank M/A V jr 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 Avista bank M/A variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Avista bank M/A 1 jr 1,5 6,6 6,96 6,8 7,17 Avista bank M/A 2 jr 1,5 6,8 7,17 7,0 7,39 Avista bank M/A 3 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61 Avista bank M/A 5 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 Bouwfonds (rentek.)MA variabel 1,5 6,7 7,07 6,7 7,07 Nederlandse M/A 5 jr 1,5 7,0 7,49 7,2 7,71 Gemeenten M/A 10 jr 1,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Bouwf. Ned. Gem. MA 30 jr 1,5 8,0 8,57 8,2 8,79 Bouwf. nieuwbouw MA 30 jr 1,5 7,7 8,25 7,9 8,46 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Centrale MA 2 jr 1 6,5 6.80 6,7 7,01 Volksbank MA 5jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Direktbank/ MA 1 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 NCB-bank M/A 3 jr 1 6,8 7,12 7,0 7,34 Direktbank MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Grenswissel- MA 1 jr 1 6.5 6,80 6,7 7,01 kantoren/CDK MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Grenswisselk. HJ/A 1 jr 1 6.7 6,91 6,9 7,12 Grenswisselk. HJ/A 5jr 1 7,2 7,43 7,4 7,64 Lanschot/opstart M/V variabel 1,5 xxxxx xxxxx 6,2 6,59 Van Lanschot M/V variabel 1,5 xxxxx xxxxx 6,6 7,02 Van Lanschot MV 1 jr 1,5 xxxxx xxxxx 6,7 7,13 Van Lanschot M/V 2 jr 1.5 xxxxx xxxxx 6,9 7,34 Van Lanschot M/V 5 jr 1,5 xxxxx xxxxx 7,3 7,79 Lanschot/comf. MV comf/5 jr. 1,5 xxxxx xxxxx 7,1 7,56 NMB MA 1 jr 1,5 6,6 6,96 6,8 7,17 NMB MA 3 jr 1,5 7,0 7,39 7,2 7,61 NMB MA 5 jr 1.5 7,2 7,61 7,4 7,82 NMB MA 7 jr 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 Postbank MA 2 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 Postbank MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Postbank MA 7 jr 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Rabobank MA var./l jr. 1,25 6,5 6,83 6,7 7,04 Adviesrente MA 2/3 jr 1,25 6,9 7,26 7,1 7,47 Adviesrente MA 4/5 jr 1,25 7,1 7,47 7,3 7,69 Adviesrente MA stabiel 1,25 7,4 7,80 7,6 8,01 Adviesrente HJ/A var./ljr 1,25 XXX XXX 6,9 7,15 Adviesrente HJ/A 2/3 jr 1,25 XXX XXX 7,3 7,57 Adviesrente HJ/A 4/5 jr 1,25 XXX XXX 7,5 7,77 Adviesrente HJ/A stabiel 1,25 XXX XXX 7,8 8,09 Rabo MA 3 jr 1,5 6,9 7,1 7,28 7.1 7,50 Hypotheekbank MA 5 jr 1.5 7,50 "7,3 7,71 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1.5 XXX XXX 7.3 7,59 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1.5 XXX XXX 7.5 7,80 Verenigde MA V2 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Spaarbank MA 3 jr 1 6,6 6,91 6,8 7,12 Spaarbank MA 5jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Spaarbank MA 7 jr 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Spaarbank MA ideaalren. 1 6,8 7,12 7.0 7,34 Westl. Utr. (stand) MV 1 jr 1,5 6,4 6,90 6,6 7,12 (stand) MV 5 jr 1.5 7,1 7,66 7,3 7,88 (stand) MV 7 jr 1.5 7,1 7,66 7,3 7,88 (stand) MV 10 jr 1,5 7,5 8,10 7,7 8,32 (stand) MV 15 jr 1.5 op aanvraag op aanvraag (lage lasten) MA 7 jr 1 7,3 7,64 7,3 7,64 (lage lasten) M/A 14 jr 1 7,8 8,18 7,3 8,18 (interim) M/V Ijr 1,5 XXX XXX 6,6 7,12 4e kwartaal 1987 budget KW/A variabel 1,5 7,0 7,34 7,0 7,34 Woonfonds/aut. Holl. wacht af Holl. wacht af Woonfonds Holl. Woonfonds Holland Woonfonds/comf Holland comf M/V M/V M/V M/V M/V M/V MV MV variabel 1.5 1 jr 1,5 2 jr 1.5 3jr 1.5 5 jr 1.5 10 jr 1,5 comf/5jr 1,5 comfyi0jrl,5 6.4 6.5 6,7 6.9 7,1 7,3 6,9 7,3 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xXxxx xxxxx xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer Centraal Beheer MA MA 5/10 jr - 15/20 jr - 7,2 7,6 7,44 7,87 7,2 7,6 7,44 7,87 NVL-maatschap. NVL-maatschap. MA MA 5/10 jr - 15/20 jr - 7,2 7,6 7,44 7,87 7,2 7,6 7,44 7,87 RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1,5 M/A maandbetaling achteraf HJ/A half)aarbetaling achteraf M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. betere inkapseling nauwelijks tot de cabine door. Die cabines zijn overigens ont worpen naar aanleiding van een enquete, waaraan 1700 vrachtwagenchauffeurs en transportondernemingen heb ben meegewerkt. Er zijn vier verschillende uitvoeringen, waarvan de 'space-cab', die is voorzien van luchtvering, de meest luxueuze is. Veel aandacht heeft DAF be steed aan de elektronica. Het 'intelligent warning system' controleert de dertig vitale functies van het voertuig en meldt de storingen. Met het 'in tegrated temperature control' kan in de cabine een constante temperatuur en luchtvochtig heid worden gerealiseerd, 'elektronically controlled air suspension' staat voor een elektronisch geregeld luchtve ringsysteem. Daarmee is het onder meer mogelijk om de hoogte van de laadvloer aan te passen aan het niveau van het laadperron. Om de produktie van de 95-se- rie mogelijk te maken, inves teerde DAF vele tientallen mil: joenen guldens in zeer geavan ceerde produktieprocessen. Die investeringen werden zo wel gedaan in de cabine- en as senfabriek in het Belgische Westerlo, als in het grote pro- duktiebedrijf in Eindhoven. KOEN VAN DIJEN De 'Space Cab', waarmee deze DAF-vrachtwagen uit de nieuwe 95-serie is uitgerust, is de meest luxueuze van de vier cabines. Zes maanden na de intro ductie van een nieuwe se rie lichte bedrijfswagens, heeft DAF deze week een reeks zwaardere vrachtauto's ge presenteerd. DAF 95 heet de vijftien verschillende model len omvattende serie. De wa gens zijn vooral bedoeld voor het zware, internationale ver voer over de lange afstand. In Zeeland zijn ze te zien bij de vijf dealers van DAF-bedrijfs- wagens: Poppe Veere, Gilij- amse Renesse, Verbrugge Ter- neuzen, HAKO Hulst en De Groene Goes. Het type DAF 95 bestaat uit drie series, die elk in vijf varian ten - twee- en drie-assige vrachtwagen en trekkerchas- sis - in produktie zijn geko men. De nieuwe dieselmotoren waarmee ze zijn uitgevoerd le veren een vermogen van 310, 350 en 380 pk. Door toepassing van turbo-intercooling (een DAF-vinding uit '85) is het brandstofgebruik laag. Het motorgeluid dringt door een Een blik in de cabine van een vrachtwagen uit de nieuwe 95-serie, die DAF deze week presenteert. at een sensatie om in een Triking te zitten en zo vrij en vogel door de Hollandse ers te vliegen. Het enige dat ireekt zijn een stel vleugels, :rszou je warempel denken eineen cockpit zit van een ieoude dubbeldekker, emannen zitten strak naast arop het smalle bankje van driewieler en genieten van pvallend zonnige dag. We «door plaatsjes als erdam, Kudelstraat en De kei. De weg, met links de anden en rechts een vaart, Igelukkig de natuurlijke van het water behouden, «tekent vele scherpe den en dat is nou net waar riking zo dol op is. Met meer ketter plaatse uikelijke gangetje suizen angs het wuivende riet en loge gras. De haren trekken Irakgespannen touwtjes iehoofd en de wind giert sde zonnebril. Heerlijk! «sturen van deze lotoriseerde achterstevoren tide driewieler' is het meest ertrouwd aan ervaren anrijders. „Jemoetinde iten hangen als Schnieders Ireuer werelkampioenen in ak) de Triking ligt dan het op de weg. Het is haast ogelijk om hem met een wieltje los te krij gen, alleen :gen wordt hij wat stuurden gaat het erwiel bij fors gasgeven ezwabberen", legt Van toven, marketing manager Breenib Motors in Morp, uit. Zijn motorhelm thij met deze warmte maar daan. De opbergruimte is ikt. Achter de leuning waar öginele schommelvork met ianaandrij ving van een 'e terreinauto Rocky bij et Japanse merk Dai- 'tsu dat in ons land de 'ngste historie heeft zal egin volgend jaar in een erbeterde technische dtvoering leverbaar 'in. De auto wordt een lak stiller door een aan- maatregelen rond de 'eselmotoren. Een ge- Mde snaar voor de nok- enas, een betere ver- tanding, een trillings- ®per en een aanpas- 'a? van de drukgroep en koppelingsplaat zijn (a aantal zaken die de 'middels 4 jaar oude '°cky ondergaat. le diesels maken voor aan iets meer toeren en 'e turbo versie krijgt een ®ger koppel van 223 Nm een vermogen van 91 'k Om tegemoet te ko nen aan de kennelijke Taag, hoewel de Rocky 'at niet echt nodig heeft, ajn de '88-modellen uit rust met steekassen. 'etder is deze 4WD stevi- ;er afgeveerd en zijn de ehokdempers in drie 'tanden nastelbaar. Steeds weer komt de Triking bij het opschakelen met zijn achterkant iets omhoog door de kardanaandrij ving, die hem als het ware 'opwindt'. Niet al te grote oneffenheden verwerkt de ophanging, van origine een Lotus idee, zonder moeite. Je zit dus redelijk comfortabel achter een dashboard dat voldoende informatie biedt en de benen kunnen gewoon gestrekt worden. De bestuurder kan het hele stel van drie pedalen onder het kunststofkapje aan de voorzijde op maat verschuiven. Het is wenselijk een smalle leest te voeren, want die bedienigspedalen liggen wel dicht bij elkaar. Eenmaal gewend aan wegligging, besturing en versnellingsbak ga je met de Triking als een zijspan om. Met zijn tweeën hangen we in de bocht buiten het bakje, zondermankerenjaagthij ér met 150 km/h door. Een wegligging van een Centurion, de acceleratie van een Ferrari en het verbruik van een Lelijke Eend. Van 0-100 km/h gaat in 7,8 seconden en een gemiddeld verbuik van 1:20. Het zal nog wel even duren eer deze auto die je met een motorrijbewijs mag besturen de goedkeuring van de Rijksdienst voor het Wegverkeer krijgt: „Ze hebben inmiddels al zoveel tekeningen opgevraagd dat ze er onderhand zelf een kunnen gaan bouwen. Of er een markt voor is? Ik denk het wel, het gaat misschien maar om een tiental stuks per jaar. Hoe het met de belangstelling voor de bouwpakketten gaat lopen is moeilijk te peilen, maar laten we eerst eens op de typegoedkeuring wachten", zegt de verkoper bij Greenib Motor voorzichtig. Want bij de import van motoren hebben ze al genoeg erv'aing opgedaan om niet te hard van stapel te lopen bij het noemen van eenleveringsdatum.Prijzen van de Triking 1000: f44.850,- voor een compleet afgebouwd model, f29.995,- als kit en f 21995,- als kit zonder aandrijving. De zelf opgebouwde voertuigen moeten voor eigen risico ter keuring naar de RdW, waarna de BVB ook nog betaald moet worden. Een tonneau cover, in ons natte landje een welkom accessoire, kost ongeveerf 300,- waarbij tevens een hogere voorruit hoort. SIEM LEEUWENKAMP Dit 'spijker'-waterbed werd tijdens de Utrechtse Meubelbeurs onderscheiden Moto Guzzi zit, kun je evenals achter het houten dashboarklepje wat klein spul kwijt. Maar je gaat als 'een koning op drie wielen' natuurlijk niet met je hele hebben en houwen op pad. In de 50-er j aren was men in de Moto Guzzi-fabrieken aan het Italiaanse Comomeer bezig geweest om de twee cilinder met geforceerde koeling voor de Fiat 500 te verkopen. Dat lukte niet, waarna de motor in een eigen ontworpen 3-wielig rupsvoertuig voor de Alpenjagers van het leger werd gemonteerd. 'II mulo mechanico' werd het ding genoemd en terecht, want deze 'ezel' ging stug door ook als er hellingen van 45-50 graden op zijn weg lagen. In Engeland was het H.F.S. Morgan die 40 jaar eerder al een motor met drie wielen ontwierp. De 8 pk JAP-V-motor van 946 cc was het eerste krachtpatsertje dat zijn kunnen toonde in deze Morgan uit Malvern Link. In 1931 haalde het ding op de Monthlery baan bij Parijs al een top van 180 km/h. 'Op Zandvoort haalden we op de Inter Guzzional dag een tijd van 2.30 min. Die motor is ook al zo oud en vertrouwd, er zijn 15 jaar oude Guzzi's die met gemak in 11/2 uur vanuit Groningen naar het cicuit rijden,' beweert Van Tienhoven. Met die daarbij behorende snelheid schieten we nu met onze 'striking Triking' langs verbaasd kijkende bestuurders van de vlottere merken als BMW, Alfa Romeo en Porsche. Die hebben over het algemeen een hogere top, maar de start wordt toch door deze slechts 95 cm. hoge brullende tor gewonnen. Logisch ook als je met een vermogen van 71 pk slechts 355 kilo in beweging hoeft te brengen. Dat vereist dus een voorzichtige bediening van het gaspedaal, losjes uit de pols manoeuvreren met het zeer directe stuur en de 5 versnellingen met een flinke ruk inschakelen. Om zeker te weten dat hij in zij n vrij staat licht er hulpvaardig een lampje op. Blauw, dat is toch voor groot licht? ,,Ja we hebben de draadje omgewisseld want het lampje voor de vrij stand zit teveel verscholen achter de dikke rand van het dashboard". De motor van de Rocky Triking

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 11