wonen
hypotheken
daf presenteert nieuwe
serie zware vrachtwagens
ROCKY TRIKING
laagvliegen
met een
brullende tor
auto
PZC/ vrijdagkrant 11
GEEFT EEN
HYPOTHEEKMAKELAAR
EEN BETER ADVIES
DAN GEMIDDELD?
D
face-lift
erreinwagen
daihatsu
stabilisatoren
onderhoud.
theelen van der weele
theelen van der weele
goedkeuring
jDAG 25 SEPTEMBER 1987
if)i door de polder met de Rocky Triking
waterbed
verovert de
slaapkamers
De een slaapt het liefst op
een houten plank, de an
der geeft de voorkeur aan een
ouderwets veren bed waarin
je helemaal wegzakt. Tegen
woordig weten we hoe belang
rijk een goed bed is als je de
volgende ochtend fit naar li
chaam en geest wilt opstaan.
Het bed is heel belangrijk in
ons leven. We brengen er per
slot een/derde deel van ons be
staan in door. Maar we willen
niet alleen gezond doch ook
lekker slapen. Ontwerpers en
fabrikanten van bedden en
matrassen verzinnen daarom
steeds weer wat nieuws.
Ongeveer 25 jaar geleden ver
scheen het waterbed op de
markt. In het begin was dit niet
meer dan een stevige plastic
zak gevuld met water, dat al
gauw tot onderwerp van veel
merkwaardige en pikante ver
halen werd gemaakt. In het be
gin werd er nogal lacherig over
gedaan, zo van olala... Echt iets
voor de seksclub. Misschien
dat het daarom in ons land
geen opgang maakte. Een an
dere oorzaak is ongetwijfeld
het gebrek aan kwaliteit in de
beginjaren geweest. Er kwa
men nogal eens lekkages voor.
Bovendien was het bed tame
lijk onstabiel, wat allerlei in
dianenverhalen over zeeziekte
in de hand werkte..
Inmiddels is er aan het water
bed van 25 jaar geleden het een
en ander verbeterd. In landen
als Duitsland, Engeland, Scan
dinavië en de Verenigde Staten
heeft het in de afgelopen jaren
al veel slaapkamers veroverd.
Dat het waterbed niet alleen
lekker ligt maar ook als een ge
zonde matras kan worden be
schouwd, onderschrijft een
groot aantal deskundigen. Ook
bij ons begint dat langzaam
door te dringen. In een zieken
huis in het oosten van ons land
heeft men sinds enige tijd de
traditionele matrassen vervan
gen door met water gevulgde
exemplaren. Het euvel van
doorliggen heeft men daarmee
uit de wereld geholpen.
Belangrijk voor het waterbed
zijn de stabilisatoren of schok
dempers. Hierdoor wordt het
optreden van golfbewegingen
tegengegaan. Hoe meer schok
dempers des te minder dei
ning er wordt veroorzaakt.
Maar, hoe meer stabilisatoren,
des te duurder ook het bed.
Bang voor lekkages en over
stromingen hoef je tegenwoor
dig echt niet meer te zijn. De
kwaliteit van het vinyl omhul
sel is zo goed dat een waterbed
ongeveer 15 jaar meegaat. Het
eeuwige leven heeft het niet,
want vinyl veroudert op den
duur, wordt hard en kan dan
water laten doorsijpelen. Ver
oudering van vinyl wordt on
der meer in de hand gewerkt
beeld met een uiterst scherp
mes te lijf te gaan. Bovendien
wordt vrijwel altijd een water
dichte voering aangebracht in
de bodembak, zodat er zelfs bij
een ongelukje na jarenlang ge
bruik geen druppel op de vloer
terechtkomt.
Veel onderhoud vraagt een
waterbed niet. Eenmaal per
jaar een flesje met een speciale
vloeistof aan het water toe
voegen zodat dit niet kan 'be
derven' en het vinyl zou wor
den aangetast. Een waterbed
ligt zalig, vooral de duurdere
uitvoeringen met een groot
aantal stabilisatoren. De dei
ning is niet hinderlijk. Het bed
vormt zich naar je lichaam, je
wervelkolom verkeert in een
ideale stand, waardoor je ui
terst ontspannen ligt.
En u hoeft ook geen angst te
hebben dat zo'n bed door de
door transpiratievocht. Van
daar dat waterbedden dikwijls
compleet met wollen matras-
dek - dat vocht opneemt - wor
den geleverd. Wel is het ver
standig de matras eens per'
maand met een vochtige doek
af te nemen om hem van alle
smetten vrij te houden.
Nu hebt u net een nieuw slaap
kamerameublement gekocht
en is de vraag of de met water
gevulde matras in het bestaan
de bed kan worden geplaatst.
Meestal wel, mits de zijkanten
van de bedbak minstens 22 cm
hoog zijn.' Voor waterballetten
bij een ongelukje hoef je niet
bang te zijn. De filmscènes
waarbij het huis onderloop om
dat het waterbed het begeeft,
kunnen alleen gerealiseerd
worden door het bed bijvoor-
vloer zakt. Weer zo'n indianen
verhaal. Het gewicht per m2
van een waterbed is lager dan
van een piano, een koelkast of
antiek kabinet.
Vreest u de kilte van een koude
matras in de winter? Een mo
dern waterbed is voorzien van
een verwarmingselement met
thermostaat, zodat u in elk
jaargetijde in een bed kunt
stappen dat precies de gewen
ste temperatuur heeft.
En dan willen wij als Nederlan
ders ook altijd graag even we
ten wat zoiets kost. Afhanke
lijk van onder meer de afmetin
gen en het aantal schokdem
pers - er zijn overigens ook bed
den zonder - moet u hiervoor
rekenen op een bedrag tussen
de 1000 en 3000 gulden.
THEA WAMELINK
Advertentie
{makelaardij in hypotheken
LAAT U DAT EENS HAARFIJN UITLEGGEN DOOR:
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*.
e hypotheekrentestand is deze week nauwelijks veranderd. Op korte
termijn worden geen spectaculaire veranderingen verwacht.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
beta
rente
af-
rentepercentages
per
lings
vast
sluit-
met gemeente-
zonder gem.-
22 september 1987
wijze
gedu
provi- garantie
garantie
rende
sie in opgave werke-
opgave werke-
bank
lijk
bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
M/A
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
ABN
M/A
1 jr
1,5
6,6
6,96
6,8
7,2
7,17
ABN
M/A
3 jr
1,5
7,0
7,39
7,61
ABN
M/A
5 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
ABN
M/A
7 jr
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
ABN
M/A
10 jr
1,5
7,4
7,82
7,6
8,04
ABN
M/A
15 jr
1,5
7,7
8,15
7,9
8,36
Amrobank
M/A
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Amrobank
M/A
2 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Amrobank
M/A
5 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
Amrobank
M/A
V jr
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
Avista bank
M/A
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Avista bank
M/A
1 jr
1,5
6,6
6,96
6,8
7,17
Avista bank
M/A
2 jr
1,5
6,8
7,17
7,0
7,39
Avista bank
M/A
3 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
Avista bank
M/A
5 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
Bouwfonds (rentek.)MA
variabel
1,5
6,7
7,07
6,7
7,07
Nederlandse
M/A
5 jr
1,5
7,0
7,49
7,2
7,71
Gemeenten
M/A
10 jr
1,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Bouwf. Ned. Gem.
MA
30 jr
1,5
8,0
8,57
8,2
8,79
Bouwf. nieuwbouw
MA
30 jr
1,5
7,7
8,25
7,9
8,46
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Centrale
MA
2 jr
1
6,5
6.80
6,7
7,01
Volksbank
MA
5jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Direktbank/
MA
1 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
NCB-bank
M/A
3 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Direktbank
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswissel-
MA
1 jr
1
6.5
6,80
6,7
7,01
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswisselk.
HJ/A 1 jr
1
6.7
6,91
6,9
7,12
Grenswisselk.
HJ/A 5jr
1
7,2
7,43
7,4
7,64
Lanschot/opstart
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6,2
6,59
Van Lanschot
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6,6
7,02
Van Lanschot
MV
1 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
6,7
7,13
Van Lanschot
M/V
2 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
6,9
7,34
Van Lanschot
M/V
5 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
7,3
7,79
Lanschot/comf.
MV
comf/5 jr.
1,5
xxxxx
xxxxx
7,1
7,56
NMB
MA
1 jr
1,5
6,6
6,96
6,8
7,17
NMB
MA
3 jr
1,5
7,0
7,39
7,2
7,61
NMB
MA
5 jr
1.5
7,2
7,61
7,4
7,82
NMB
MA
7 jr
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
Postbank
MA
2 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Postbank
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Postbank
MA
7 jr
1
7,3
7,66
7,5
7,87
Rabobank
MA
var./l jr.
1,25
6,5
6,83
6,7
7,04
Adviesrente
MA
2/3 jr
1,25
6,9
7,26
7,1
7,47
Adviesrente
MA
4/5 jr
1,25
7,1
7,47
7,3
7,69
Adviesrente
MA
stabiel
1,25
7,4
7,80
7,6
8,01
Adviesrente
HJ/A var./ljr
1,25
XXX
XXX
6,9
7,15
Adviesrente
HJ/A 2/3 jr
1,25
XXX
XXX
7,3
7,57
Adviesrente
HJ/A 4/5 jr
1,25
XXX
XXX
7,5
7,77
Adviesrente
HJ/A
stabiel
1,25
XXX
XXX
7,8
8,09
Rabo
MA
3 jr
1,5
6,9
7,1
7,28
7.1
7,50
Hypotheekbank
MA
5 jr
1.5
7,50
"7,3
7,71
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1.5
XXX
XXX
7.3
7,59
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1.5
XXX
XXX
7.5
7,80
Verenigde
MA
V2 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Spaarbank
MA
3 jr
1
6,6
6,91
6,8
7,12
Spaarbank
MA
5jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Spaarbank
MA
7 jr
1
7,3
7,66
7,5
7,87
Spaarbank
MA
ideaalren. 1
6,8
7,12
7.0
7,34
Westl. Utr. (stand)
MV
1 jr
1,5
6,4
6,90
6,6
7,12
(stand)
MV
5 jr
1.5
7,1
7,66
7,3
7,88
(stand)
MV
7 jr
1.5
7,1
7,66
7,3
7,88
(stand)
MV
10 jr
1,5
7,5
8,10
7,7
8,32
(stand)
MV
15 jr
1.5
op aanvraag
op aanvraag
(lage lasten) MA
7 jr
1
7,3
7,64
7,3
7,64
(lage lasten) M/A
14 jr
1
7,8
8,18
7,3
8,18
(interim) M/V
Ijr
1,5
XXX
XXX
6,6
7,12
4e kwartaal 1987
budget
KW/A
variabel
1,5
7,0
7,34
7,0
7,34
Woonfonds/aut.
Holl. wacht af
Holl. wacht af
Woonfonds Holl.
Woonfonds
Holland
Woonfonds/comf
Holland comf
M/V
M/V
M/V
M/V
M/V
M/V
MV
MV
variabel 1.5
1 jr 1,5
2 jr 1.5
3jr 1.5
5 jr 1.5
10 jr 1,5
comf/5jr 1,5
comfyi0jrl,5
6.4
6.5
6,7
6.9
7,1
7,3
6,9
7,3
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xXxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
Centraal Beheer
MA
MA
5/10 jr -
15/20 jr -
7,2
7,6
7,44
7,87
7,2
7,6
7,44
7,87
NVL-maatschap.
NVL-maatschap.
MA
MA
5/10 jr -
15/20 jr -
7,2
7,6
7,44
7,87
7,2
7,6
7,44
7,87
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1,5
M/A maandbetaling achteraf HJ/A half)aarbetaling achteraf
M/V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
betere inkapseling nauwelijks
tot de cabine door.
Die cabines zijn overigens ont
worpen naar aanleiding van
een enquete, waaraan 1700
vrachtwagenchauffeurs en
transportondernemingen heb
ben meegewerkt. Er zijn vier
verschillende uitvoeringen,
waarvan de 'space-cab', die is
voorzien van luchtvering, de
meest luxueuze is.
Veel aandacht heeft DAF be
steed aan de elektronica. Het
'intelligent warning system'
controleert de dertig vitale
functies van het voertuig en
meldt de storingen. Met het 'in
tegrated temperature control'
kan in de cabine een constante
temperatuur en luchtvochtig
heid worden gerealiseerd,
'elektronically controlled air
suspension' staat voor een
elektronisch geregeld luchtve
ringsysteem. Daarmee is het
onder meer mogelijk om de
hoogte van de laadvloer aan te
passen aan het niveau van het
laadperron.
Om de produktie van de 95-se-
rie mogelijk te maken, inves
teerde DAF vele tientallen mil:
joenen guldens in zeer geavan
ceerde produktieprocessen.
Die investeringen werden zo
wel gedaan in de cabine- en as
senfabriek in het Belgische
Westerlo, als in het grote pro-
duktiebedrijf in Eindhoven.
KOEN VAN DIJEN
De 'Space Cab', waarmee deze DAF-vrachtwagen uit de nieuwe
95-serie is uitgerust, is de meest luxueuze van de vier cabines.
Zes maanden na de intro
ductie van een nieuwe se
rie lichte bedrijfswagens,
heeft DAF deze week een reeks
zwaardere vrachtauto's ge
presenteerd. DAF 95 heet de
vijftien verschillende model
len omvattende serie. De wa
gens zijn vooral bedoeld voor
het zware, internationale ver
voer over de lange afstand. In
Zeeland zijn ze te zien bij de
vijf dealers van DAF-bedrijfs-
wagens: Poppe Veere, Gilij-
amse Renesse, Verbrugge Ter-
neuzen, HAKO Hulst en De
Groene Goes.
Het type DAF 95 bestaat uit
drie series, die elk in vijf varian
ten - twee- en drie-assige
vrachtwagen en trekkerchas-
sis - in produktie zijn geko
men. De nieuwe dieselmotoren
waarmee ze zijn uitgevoerd le
veren een vermogen van 310,
350 en 380 pk. Door toepassing
van turbo-intercooling (een
DAF-vinding uit '85) is het
brandstofgebruik laag. Het
motorgeluid dringt door een
Een blik in de cabine van een vrachtwagen uit de nieuwe 95-serie,
die DAF deze week presenteert.
at een sensatie om in een
Triking te zitten en zo vrij
en vogel door de Hollandse
ers te vliegen. Het enige dat
ireekt zijn een stel vleugels,
:rszou je warempel denken
eineen cockpit zit van een
ieoude dubbeldekker,
emannen zitten strak naast
arop het smalle bankje van
driewieler en genieten van
pvallend zonnige dag. We
«door plaatsjes als
erdam, Kudelstraat en De
kei. De weg, met links de
anden en rechts een vaart,
Igelukkig de natuurlijke
van het water behouden,
«tekent vele scherpe
den en dat is nou net waar
riking zo dol op is. Met meer
ketter plaatse
uikelijke gangetje suizen
angs het wuivende riet en
loge gras. De haren trekken
Irakgespannen touwtjes
iehoofd en de wind giert
sde zonnebril. Heerlijk!
«sturen van deze
lotoriseerde achterstevoren
tide driewieler' is het meest
ertrouwd aan ervaren
anrijders. „Jemoetinde
iten hangen als Schnieders
Ireuer werelkampioenen in
ak) de Triking ligt dan het
op de weg. Het is haast
ogelijk om hem met een
wieltje los te krij gen, alleen
:gen wordt hij wat
stuurden gaat het
erwiel bij fors gasgeven
ezwabberen", legt Van
toven, marketing manager
Breenib Motors in
Morp, uit. Zijn motorhelm
thij met deze warmte maar
daan. De opbergruimte is
ikt. Achter de leuning waar
öginele schommelvork met
ianaandrij ving van een
'e terreinauto Rocky bij
et Japanse merk Dai-
'tsu dat in ons land de
'ngste historie heeft zal
egin volgend jaar in een
erbeterde technische
dtvoering leverbaar
'in. De auto wordt een
lak stiller door een aan-
maatregelen rond de
'eselmotoren. Een ge-
Mde snaar voor de nok-
enas, een betere ver-
tanding, een trillings-
®per en een aanpas-
'a? van de drukgroep en
koppelingsplaat zijn
(a aantal zaken die de
'middels 4 jaar oude
'°cky ondergaat.
le diesels maken voor
aan iets meer toeren en
'e turbo versie krijgt een
®ger koppel van 223 Nm
een vermogen van 91
'k Om tegemoet te ko
nen aan de kennelijke
Taag, hoewel de Rocky
'at niet echt nodig heeft,
ajn de '88-modellen uit
rust met steekassen.
'etder is deze 4WD stevi-
;er afgeveerd en zijn de
ehokdempers in drie
'tanden nastelbaar.
Steeds weer komt de Triking bij
het opschakelen met zijn
achterkant iets omhoog door de
kardanaandrij ving, die hem als
het ware 'opwindt'. Niet al te
grote oneffenheden verwerkt de
ophanging, van origine een
Lotus idee, zonder moeite. Je zit
dus redelijk comfortabel achter
een dashboard dat voldoende
informatie biedt en de benen
kunnen gewoon gestrekt
worden. De bestuurder kan het
hele stel van drie pedalen onder
het kunststofkapje aan de
voorzijde op maat verschuiven.
Het is wenselijk een smalle leest
te voeren, want die
bedienigspedalen liggen wel
dicht bij elkaar. Eenmaal
gewend aan wegligging,
besturing en versnellingsbak ga
je met de Triking als een zijspan
om. Met zijn tweeën hangen we
in de bocht buiten het bakje,
zondermankerenjaagthij ér
met 150 km/h door. Een
wegligging van een Centurion,
de acceleratie van een Ferrari en
het verbruik van een Lelijke
Eend. Van 0-100 km/h gaat in 7,8
seconden en een gemiddeld
verbuik van 1:20.
Het zal nog wel even duren eer
deze auto die je met een
motorrijbewijs mag besturen
de goedkeuring van de
Rijksdienst voor het
Wegverkeer krijgt: „Ze hebben
inmiddels al zoveel tekeningen
opgevraagd dat ze er onderhand
zelf een kunnen gaan bouwen.
Of er een markt voor is? Ik denk
het wel, het gaat misschien
maar om een tiental stuks per
jaar. Hoe het met de
belangstelling voor de
bouwpakketten gaat lopen is
moeilijk te peilen, maar laten
we eerst eens op de
typegoedkeuring wachten",
zegt de verkoper bij Greenib
Motor voorzichtig.
Want bij de import van motoren
hebben ze al genoeg erv'aing
opgedaan om niet te hard van
stapel te lopen bij het noemen
van eenleveringsdatum.Prijzen
van de Triking 1000: f44.850,-
voor een compleet afgebouwd
model, f29.995,- als kit en f
21995,- als kit zonder
aandrijving. De zelf opgebouwde
voertuigen moeten voor eigen
risico ter keuring naar de RdW,
waarna de BVB ook nog betaald
moet worden. Een tonneau
cover, in ons natte landje een
welkom accessoire, kost
ongeveerf 300,- waarbij tevens
een hogere voorruit hoort.
SIEM LEEUWENKAMP
Dit 'spijker'-waterbed werd tijdens de Utrechtse Meubelbeurs onderscheiden
Moto Guzzi zit, kun je evenals
achter het houten
dashboarklepje wat klein spul
kwijt. Maar je gaat als 'een
koning op drie wielen' natuurlijk
niet met je hele hebben en
houwen op pad.
In de 50-er j aren was men in de
Moto Guzzi-fabrieken aan het
Italiaanse Comomeer bezig
geweest om de twee cilinder met
geforceerde koeling voor de Fiat
500 te verkopen. Dat lukte niet,
waarna de motor in een eigen
ontworpen 3-wielig rupsvoertuig
voor de Alpenjagers van het
leger werd gemonteerd. 'II mulo
mechanico' werd het ding
genoemd en terecht, want deze
'ezel' ging stug door ook als er
hellingen van 45-50 graden op
zijn weg lagen.
In Engeland was het H.F.S.
Morgan die 40 jaar eerder al een
motor met drie wielen
ontwierp. De 8 pk JAP-V-motor
van 946 cc was het eerste
krachtpatsertje dat zijn kunnen
toonde in deze Morgan uit
Malvern Link. In 1931 haalde
het ding op de Monthlery baan
bij Parijs al een top van 180
km/h. 'Op Zandvoort haalden
we op de Inter Guzzional dag
een tijd van 2.30 min. Die motor
is ook al zo oud en vertrouwd, er
zijn 15 jaar oude Guzzi's die met
gemak in 11/2 uur vanuit
Groningen naar het cicuit
rijden,' beweert Van
Tienhoven.
Met die daarbij behorende
snelheid schieten we nu met
onze 'striking Triking' langs
verbaasd kijkende bestuurders
van de vlottere merken als
BMW, Alfa Romeo en Porsche.
Die hebben over het algemeen
een hogere top, maar de start
wordt toch door deze slechts 95
cm. hoge brullende tor
gewonnen. Logisch ook als je
met een vermogen van 71 pk
slechts 355 kilo in beweging
hoeft te brengen. Dat vereist dus
een voorzichtige bediening van
het gaspedaal, losjes uit de pols
manoeuvreren met het zeer
directe stuur en de 5
versnellingen met een flinke ruk
inschakelen. Om zeker te weten
dat hij in zij n vrij staat licht er
hulpvaardig een lampje op.
Blauw, dat is toch voor groot
licht? ,,Ja we hebben de draadje
omgewisseld want het lampje
voor de vrij stand zit teveel
verscholen achter de dikke rand
van het dashboard".
De motor van de Rocky Triking