Wet Vermeend/Moor is vooral
gunstig voor kleine bedrijven
Brug in Grevelingendam
krijgt een grote beurt
Reconstructie kruising Waarde
maakt eind aan slecht overzicht
Schippers
in actie
Milieu-
monument
Vestiging Mr
in Oude Tonj
waarschijnlijl
Zweeds bedrij
Skandjuice
komt naar G<
Gespreksgroep
Fiom-Zeeland
Geslaagden aan
Groot Stelle
in Goes
W atergymnastiek
voor ouderen in
gemeente Borsele
Honden doden en
verwonden geiten
Fietser gewond
bij aanrijding
PZC/ provincie
INFORMATIEBIJEENKOMST IN MIDDELBURG
Onkruid wieden
IVAN 9 TOT 29 NOVEMBER GESLOTEN
Goese belasting
onroerend goed
niet verhoogd
Oefenduel Oostkapelle
KARWEI BEGINT VOLGENDE WEEK
Internationale
vakpers bezoekt
haven van Gent
HÊÏNKËNSZANDJI
I
DINSDAG 22 SEPTEMBER 1987
MIDDELBURG - In Zeeland bestaat
er vooral bij kleinere en middelgrote
bedrijven belangstelling voor plaat
sing van werknemers via de wet Ver
meend/Moor. Dat is overigens ook de
landelijk tendens. Bij kleinere onder
nemingen tellen de loonkosten vaak
nog mee en zijn een overweging om
net wel of net geen man meer aan te
nemen. Dit zei Ank Schaareman, me
dewerkster van de arbeidsbureaus in
Goes en Middelburg, maandag tijdens
een informatiebijeenkomst over de
wet, die was georganiseerd door de af
deling Middelburg van de PvdA en de
FNV.
De wet Vermeend/Moor, die sinds ok
tober vorig jaar van kracht is, biedt de
werkgevers gunstige regelingen op het
gebied van de premies, wanneer ze ie
mand aannemen die langer dan drie
jaar of in bepaalde omstandigheden
langer dan twee jaar werkloos is.
Neemt een bedrijf voor onbepaalde
tijd of voor tenminste zes maanden
zo'n langdurig werkloze aan, dan hoeft
de onderneming vier jaar geen werkge
verspremies voor die man of vrouw af
te dragen. Ook kan een bedrijf nog een
eenmalige subsidie van 4.000 gulden
krijgen voor bijscholing en begelei
ding van de nieuwe werknemer.
Een langdurig werkloze aan een baan
helpen is ondanks de gunstige voor
waarden die de één jaar oude wet Ver
meend/Moor de werkgever biedt geen
gemakkelijke taak, benadrukte Ank
Schaareman in haar betoog. .Wan
neer je merkt dat een werkgever be
langstelling heeft voor plaatsing van
een langdurig werkloze, moet je je als
arbeidsbureau in zo'n bedrijf vastbij
ten", zei ze. „Wanneer er een vacature
komt, moet je er onmiddellijk op af.
MIDDELBURG - De Fiom-Zeeland
begint vrijdag 30 oktober met een ge
spreksgroep voor alleenstaande moe
ders tot 23 jaar. De deelneemsters be
palen zelf de gespreksthema's. De
groep komt gedurende 10 vrijdagoch
tenden van 10 tot 12 uur bij elkaar in
het Fiom-gebouw aan de Varkens-
markt 1 in Middelburg.
(Slot van pagina 9)
van misbruik van de wet op de even
redige vrachtverdeling. In die wet is
voor beurtvaarders een uitzonde
ringspositie opgenomen. Verladers
die een vergunning voor eigen ver
voer willen, beroepen zich op deze uit
zondering. „Maar het zijn geen beurt
vaarders. Ze varen niet eens volgens
een vaste dienstregeling. Kijk, die
wet is bedoeld voor tijden van crisis.
En voor de schippers is er de laatste
jaren zeker sprake van een crisis. De
overheid zou eigen vervoer niet mo
gen toestaan, zelfs niet als het echt ei
gen vervoer is."
Beide bestuurders vrezen, dat de boy
cot-actie niet het laatste middel is dat
in de strijd tegen de verladers wordt
gebruikt. „We horen al geluiden dat
het desnoods met grof geweld gestopt
moet worden. Een schipper laat zich
niet zomaar het brood uit de mond sto
ten. Want het is niet alleen zijn werk,
het is zijn hele leven. Als ze op deze ma
nier de binnenvaart kapot willen, gaat
er bloed vloeien."
De Federatie van Schippersbonden,
een bond die aanmerkelijk kleiner is
dan de ONS, is het niet eens met de
boycot-actie. De Federatie vindt dat
de binnenschippers zich niet via acties
moeten weren, maar moeten proberen
de dienstverlening aan de verladers te
verbeteren. Ook de reactie van de Al
gemene Verladers en Eigen Vervoer
Organisatie (EVO) wijst daar op. Vol
gens de EVO, die de actie betreurt, zou
door een betere dienstverlening be
reikt kunnen worden, dat de behoefte
van verladers aan eigen vervoer af
neemt.
(Slot van pagina 9)
gen in het water door de Nederlandse
industrie gesaneerd zijn. Helaas is het
internationaal nog niet zover, maar er
vindt overleg plaats met één van de
grootste vervuilers van de Wester-
schelde: België. Dit land mag wel iets
terug doen voor ons, want zij maken
tenslotte al jaren gebruik van onze
vaarwegen zonder tol of vignet,,' aldus
Den Besten.
Dat minister Nijpels zich goed voorbe
reid had op de onthulling van het mo
nument, bleek al uit het feit dat hij van
het bestaan van de actiegroep 'Schone
Schelde' afwist, maar ook doordat hij
aan het slot van zijn toespraak rea
geerde op een uitspraak van het Vlis-
singse gemeenteraadslid C.J. van der
Weele (RPCU). Nijpels zei namelijk dat
als Van der Weele gelijk zou krijgen en
er zou door de plaatsing van het monu
ment niets meer aan onkruidbestrij-
ding worden gedaan, dat hij dan sa
men met burgemeester Van der Doef
onkruid zou gaan wieden.
De officiële onthulling verliep zonder
incidenten. Na het eerste schot van
Nijpels maakte de reddingsbrigade
'Dr. Staverman' het kunstwerk van Li-
dy Hoewaer zichtbaar. De fanfare
barstte los en de vlootschouw begon
met tussen zich de kleine bootjes van
Hoechst en Neptunus. De zeegod over
dekte het monument met vlaggen van
milieu-organisaties en sprak tegen
over Nijpels de hoop uit dat er in no
vember tijdens het overleg van milieu
ministers in Londen eindelijk eens re
sultaten worden bereikt.
De minister zei dat verlangen met
hem te delen en bood hem vervolgens
een oorlam aan. De 'goddelijke' actie
voerder pakte die gretig aan. Het le
verde een uniek plaatje op: Nijpels en
Neptunus samen proostend „op het
milieu!".
Soms is het zeuren. Is er dan eenmaal
iemand binnen een bedrijf geplaatst,
dan blijkt het vaak allemaal prima te
gaan. Je hoort dan opmerkingen als:
"Hij komt zelfs op tijd", grapte Ank
Schaareman, verwijzend naar de voor
oordelen die er over langdurige werk
loosheid in de maatschappij kunnen
bestaan.
De arbeidsbureaus zijn overigens best
tevreden over het aantal werklozen
dat tot nu toe dankzij de wet weer aan
de slag kon. Begin deze maand kon het
arbeidsbureau Goes de 50ste werkne
mer uit Midden- en Noord-Zeeland, die
via de wet weer aan een baan was ge
komen, de hand drukken. In totaal zijn
er nu sinds de wet begin dit jaar con
creet door de arbeidsbureau's ter hand
werd genomen, in Noord- en Midden
Zeeland 56 mensen weer aan de slag
gekomen en in Zeeuwsch-Vlaanderen
14. Er zijn in totaal alleen in Midden-
en Noord-Zeeland al meer dan 1000
langdurig werklozen, die voor plaat
sing in aanmerking zouden kunnen
komen.
GOES - Bij het beroepsbegeleidend
onderwijs, afdeling brood/banket en
banketbakken van de scholengemeen
schap Groot Stelle in Goes slaagden
de volgende leerlingen:
voor het examen Gezel: J. Boeije, Axel, W. J.
van den Boomgaard, Middelburg, M. Duin
houwer, Zonnemaire, F. P. B. Fey, Middel
burg, M. C. de Glopper, Ellemeet, W. P. A. A.
van Iersele, Ovezande, C. P, Kruysse, Krab-
bendijke, A. Meyer, Middelburg, H. Nieu-
wenhuijzen, Kruiningen, J. M. de Pagter,
Westkapelle, J. J. Passieux. 's-Gravenpol-
der, M. Poppe, Middelburg, T. J. Rijswijk,
Middelburg, L. J. Sturm, Vrouwenpolder, P.
W. Verdonk, Hoedekenskerke, J, M, Ver
meulen, Heinkenszand, W. P. Vinke, Bres-
kens, M. M'haidra, Middelburg, C. M. Kop-
mels, Wolphaartsdijk, D. Minnaard, 's-Hee-
renhoek. Voor het examen le Gezel: T.
Adriaanse, Middelburg, A. R. L. Desmedt,
Koudekerke, A. S. P. Huybrechtse, Colijns-
plaat, T. Klapwijk, Colijnsplaat, J. A. Lu-
teyn, Oostdijk, J. A. van der Maale, Rilland-
Bath, R. L. Maas, Goes, N. Niamat, Kapelle,
B. J. Nieuwehuyze, Heinkenszand, R. J. de
Nooyer, Vlissingen, F. C. F. Otto, Koewacht,
C. S, Schrijver, Krabbendijke, B. Mijnsber-
gen, Middelburg.
Voor het examen 2e bediende V.B.O.B.: J.
Liplijn, Goes, T. van Drongelen, Axel, R.
Persijn, Terneuzen. Voor het examen le be
diende V.B.O.B.: P. Bliek, Middelburg, R.
Krekel Kelderman, Vlissingen, S. Willem-
sen, Breskens. Voor het vrije examen
S.B.E.B.: J. Adriaanse, Heinkenszand, J.
Schrieks, Middelburg. Beste geslaagde leer
ling le Gezel: G. Kroese, Sommelsdijk. Bes
te geslaagde leerling Gezel: T. J. Rijswijk,
Middelburg. Beste geslaagde V.B.O.B.: T,
van Drongelen.
Tijdens de informatiebijeenkomst in
Middelburg voerde ook het Tweede
Kamerlid Willem Vermeend, één van
de opstellers van de wet, het woord. Hij
legde uit hoe de wet tot stand is geko
men en sprak over de gunstige resulta
ten tot nu toe. Gemiddeld komen er in
Nederland ongeveer 1000 mensen per
maand dankzij de wet weer aan de
slag. Vermeend had diezelfde middag
ook een inleiding gehouden tijdens
een informele bijeenkomst voor Mid
delburgse ondernemers.
FNV districtsbestuurder T.Strous, zei
over het algemeen zeer tevreden te zijn
met de wet Vermeend/Moor. Hij maak
te wel enkele kritisch kanttekeningen
over loonkostensubsidies in het alge
meen. die volgens hem concurrentie
vervalsend kunnen werken. Hij zei ook
te vinden dat de wet Vermeend/Moor
op decentraal niveau geïntegreerd zou
moeten worden met andere regelin
gen, ondermeer omdat de huidige wet
geving op het gebied van de werkloos
heid en werkgelegendheid toch al zo
verwarrend is voor de gebruikers.
HEINKENSZAND In het recreatie
centrum 'Scheldeoord' aan de Lan-
dingsweg in Baarland wordt donder
dag 1 oktober een voorlichtingsoch
tend gehouden over watergymnastiek
voor ouderen in de gemeente Borsele.
Wie de 60 jaar bereikt heeft kan dan
vanaf 10,00 uur horen van de consulent
Meer Bewegen Voor Ouderen, Jan
Eversdijk, wat watergymnastiek pre
cies inhoudt. Zijn verhaal wordt toege
licht met een videofilm. Ook is er gele
genheid om vragen te stellen. Verder
worden het zwembad en de kleedruim
ten van het recreatiecentrum bezich
tigd. Wie wil kan tenslotte ook deelne
men aan een korte demonstratieles in
het water met een temperatuur van
ongeveer 30 graden. De gymnas
tieklessen beginnen daadwerkelijk op
8 oktober.
NOORDGOUWE - Twee honden heb
ben bij Noordgouwe een geit doodge
beten en een andere geit zwaar ver
wond. De eigenaresse van de geiten G.
A. uit Zonnemaire, heeft de honden
zelf weggejaagd. Het waren volgens
haar een grote donkere herder en een
kleinere hond. De politie weet niet van
wie de honden zijn.
De ophaalbrug in de Grevelingendam blijft in november drie weken voor de
scheepvaart gesloten.
BRUINISSE De ophaalbrug in de
Grevelingendam te Bruinisse blijft in
de periode van 9 tot 29 november ge-
GOES - De onroerend-goedbelasting
gaat in de gemeente Goes volgend
jaar niet omhoog. Het dagelijks be
stuur van de gemeente had de raad bij
de begrotingsstukken voor 1988 aan
vankelijk voorgesteld het tarief voor
eigenaren te verhogen van 6,58 naar 7
gulden per 3000 gulden waarde. Daar
wordt nu vanafgezien omdat de rijks
overheid de limieten voor de onroe
rend-goedbelasting niet heeft ver
ruimd.
Vorig jaar al had het college van burge
meester en wethouders het tarief voor
eigenaren al willen verhogen. Dat ging
niet door omdat daarmee de grenzen
zouden worden overschreden die het
rijk heeft vastgesteld. B en W reken
den erop dat het nu wel mogelijk zou
zijn het hogere bedrag te hanteren,
maar de aanpassing van de limieten is
achterwege gebleven.
Een en ander scheelt de gemeente
Goes 250.000 gulden aan inkomsten.
Het college heeft beslóten geen voor
stellen te doen om andere belastingen
en heffingen aan te passen om op die
manier iets van de inkomstenderving
goed te maken. Het geld is nu onder
meer gevonden dankzij de verkoop
van de schoolgebouwen aan de J. P.
Coenstraat, een forsere korting op het
personeelsbudget van de gemeente en
een lagere bijdrage aan het stadsver
nieuwingsfonds.
OOSTKAPELLE Oostkapelle
speelt morgenavond, woensdag, een
oefenwedstrijd tegen Noormannen.
Het duel begint om 19.30 uur.
sloten voor de doorvaart van schepen
hoger dan ongeveer zes meter. De slui
ting van de brug voor de scheepvaart
is noodzakelijk in verband met onder
houdswerkzaamheden aan het bewe-
gingswerk. Want dat moet gerevi
seerd en gedeeltelijk vernieuwd wor
den, aldus de heer G. C. de Bruijn,
plaatsvervangend hoofd van de
scheepvaartdienst Oosterschelde.
De ophaalbrug bij de schutsluis in de
Grevelingendam ter hoogte van het
Zijpe is de enige toegang voor de
scheepvaart vanaf Volkerak en Oos
terschelde tot het Grevelingenmeer en
omstreeks twintig jaar oud. Het voor
het eerst uit te voeren groot onder
houd aan het bewegingswerk omvat
onder meer vervanging van inmiddels
versleten tandwielen en ook de twee
zogenaamde hevels, die de ophaalbrug
op en neer bewegen, moeten door nieu
we vervangen worden.
Voor de revisie is een minder drukke
periode van de pleziervaart naar en
van de Grevelingen gekozen. „Overi
gens kan de onmogelijkheid van pas
sage voor schepen hoger dan circa zes
meter voor de watersport toch wel eni
ge tijd een handicap betekenen. Want
ook in november passeren er op mooie
dagen vooral in de weekeinden
nog heel wat jachtjes", tekent de heer
De Bruijn desgevraagd aan. „Maar he
lemaal zonder hinder kan het natuur
lijk niet, al wordt er wel bewust naar
gestreefd in korte tijd zoveel mogelijk
te doen".
Woordvoerder De Bruiijn verwacht
heel weinig problemen voor de be
roepsvaart, ook al omdat een periode
van zandtransporten in het Grevelin-
gengebied onlangs nog zijn beslag
heeft gekregen. „Bovendien kan in de
beroepsvaart de mast zonodig wat ge
makkelijker gestreken worden dan in
de pleziervaart. En daar komt nog bij,
dat de vloot van de Bruse palingvis
sers in de westelijke voorhaven van
het Grevelingenmeer ligt afgemeerd".
moet worden.
Het kruispunt Luchtenburg bij Waarde, dat door een reconstructie aanzienlijk minder verkeersonveilig
WAARDE - In de loop van volgende
week wordt een begin gemaakt met
een ingrijpende reconstructie van het
kruispunt Luchtenburg bij Waarde.
Volgens rijkswaterstaat laat het
overzicht op de kruising te wensen
over en is de verkeerssnelheid door
het vierbaanstraject te hoog. Verder
blijkt dat de stoplichten zowel tech
nisch als regulerend slecht functione
ren. De reconstructie, die wordt uitge
voerd door wegenbouwmaatschappij
Van Dijck Petit uit Bergen Op Zoom,
moet dit jaar nog klaar zijn. De opera
tie kost 270.000 gulden.
Het stuk vierbaansweg nodigt uit om
op de kruising hard te rijden. Naast die
hoge snelheid is vooral het slechte
overzicht, waaraan met name de dub
bele rijstroken debet zijn, een doorn in
het oog van rijkswaterstaat. Vorig jaar
vielen er bij een aanrijding nog twee
doden, hetzelfde aantal dat in 1984 als
gevolg van een botsing bij Luchten
burg omkwam. Bij drie van de vijf ge
registreerde ongevallen in 1985, raak
ten verschillende automobilisten ge
wond.
Om de snelheid te beperken en voor
een optimaal overzicht, maken de
dubbele rijstroken plaats voor een en
kele rijbaan. Deze versmalling geldt
voor beide richtingen. De uitvoegstro-
ken voor verkeer dat rechtsaf slaat, ko
men te vervallen. Rijkswaterstaat
handhaaft de linksafstroken. Door de
ze maatregelen hebben automobilis
ten op de afrit van rijksweg A58 en die
van het dorp Waarde komen, een beter
overzicht op het naderende verkeer.
Vanaf die plaatsen wordt het zicht
nogal eens belemmerd door voertui
gen op de doorgaande route, die zich
op de rechterrijbaan of de uitvoeg-
strook bevinden. De wachtende be
stuurder, die wil oversteken, kan hier
door moeilijk zien wat zich op de lin
kerrijbaan bevindt. In het verleden
leidde dit euvel al diverse keren tot
aanrijdingen in de flank, met vaak een
vrij ernstige afloop. Automobilisten
hoeven zich in de toekomst slechts te
concentreren op één rijstrook. Met de
halvering van het vierbaanstraject
komt daarnaast meer opstelruimte
vrij op het midden van de kruising. Te
gelijk met de reconstructie wordt te
vens de aansluiting op het industrie
terrein Oostdijk verlegd.
De huidige verkeerslichten functio
neren ook niet naar wens. Volgens ing
F. G. M. Roskam, hoofd dienstkring
RENESSE - De Duitser M. D. heeft
vrijdagmiddag beenletsel opgelopen
bij een ongeval met een fiets. Op het
kruispunt Vrouwenweg-Kabbelaars-
weg in Renesse kreeg D. geen voorrang
van de Rotterdamse autobestuurder
J. S. H. De fietser is voor onderzoek
naar het Zierikzeese Rode Kruiszie-
kenhuis gebracht.
rijkswaterstaat voor Noord- en Mid
den-Zeeland, komt het herhaaldelijk
voor dat automobilisten die de snel
weg verlaten, gewoon door 'rood' re
den. „De stoplichten werken ver-
keersafhankelijk, dat wil zeggen dat
de hoofdrijbaan op 'groen' staat. Het
is dus meestal rood licht voor be
stuurders die van de snelweg afko
men, maar als ze de boot naar
Zeeuwsch-Vlaanderen nog moeten
halen, trekken ze zich daar weinig
van aan." Afhankelijk van het ver
keersaanbod, staan de stoplichten
frequent op de knipperfunctie. Rijks
waterstaat heeft geconstateerd dat de
verkeerslichten feitelijk overbodig
zijn en derhalve kunnen verdwijnen.
Aan verkeer op de doorgaande route
moet straks voorrang worden ver
leend.
De reconstructie van het kruispunt
Luchtenburg komt in haast alle op
zichten overeen met verbeteringen
van de kruisingen bij Bruinisse (afslag
Aqua Delta) en de oude rijksweg bij
Kruiningen. Ing Roskam noemt de ef
fecten van de beproefde methode - één
enkele rijstrook en alleen linksafstro
ken - goed: „Bij Kruiningen is aange
toond dat deze oplossing positief
werkt op de verkeersveiligheid. Niet
alleen neemt het aantal ongevallen af,
ook de aard van de aanrijdingen ver
andert. Een kop-staart-botsing loopt
voor bestuurder en inzittenden door
gaans veel beter af dan een aanrijding
in de flank."
CVan onze moderedactrice)
AXEL Ook maandagavond in De
Halle te Axel werd het weer eens dui
delijk benadrukt. Professioneel opge
zette modeshows, gebracht in een
fraaie choreografie blijken een lust
voor het oog om naar te kijken zonder
dat de verveling toeslaat. Het tempo
bij zulke shows is namelijk dusdanig
dat nerveus heen en weer geschuifel
op de stoel vanwege die smakelijke
kop koffie die maar niet komt ach
terwege blijft. Die professionele
aanpak betrof Laines Anny Blatt en
Maison Parma uit Axel die dit exclu
sieve wolmerk als enige in Zeeuwsch-
Vlaanderen voert. De Anny Blatt-
show trekt naar die plaatsen waar
zo'n speciaalzaak is gevestigd, com
pleet met mannequins en dressmen,
met technici, decorbouwers en alles
wat daar verder bij komt kijken.
Het trekt elk seizoen veel publiek en
wie ook nu zijn ogen goed de kost gaf
zag mevrouw Blatt's ontwerpen niet
alleen op het podium maar ook in de
zaal. Nu zullen het ook overwegend
diegenen zijn die goed en graagf breien
die naar een breimodeshow gaan kij
ken, hoewel Maison Parma verschei
dene breisters heeft die de ontwerpen
hebben al sedert jaren een eigen stijl
en sfeer. Een stijl die inmiddels al door
heel wat andere breigarenfabrikanten
is afgekeken. De echte Blatt-sfeer is
door anderen nooit bereikt omdat het
juist die exclusieve garens zijn die dat
mede bepalen.
Dit seizoen is Anny Blatt met haar ont
werpen in een rustiger vaarwater te
recht gekomen. Najaren van vrij druk
ke, was al te wilde vlakverdelingen
waarbij het meer kunst leek om in één
model zoveel mogelijk verschillende
draden te stoppen is dat niet voor zijn
tijd. Net voor de verveling toe kon toe
slaan is er een decenter kleurgebruik
te constateren en een rustiger vlakver
deling. Het zorgt voor een vrouwelij
ker, klassieker beeld met meer cachet.
Bovendien wordt er meer gebruik ge
maakt van geplaatste dessins oi
slechts ingebreide randen aan boven-
en onderzijde. Wat bleef is de veelheid
aan prachtige garens en de luxe die ze
uitstralen. Zoals het bont, de zuivere
angora, de zijde en de glitterdraden.
Dit seizoen is er onder meer astrakanb
aan toegevoegd en ook die draad zorgt
voor verrassende effecten.
Net als de andere dagmode kent ook
de breimode thema's waarbinnen
wordt gewerkt. Thema's die reiken
van vrouwelijk tot sportieve modellen
voor het weekend. Russische invloe
den bijvoorbeeld vinden we terug in
korte, smal getailleerde vestjasjes
waarin uiteraard veel astrakan is ver
werkt en waarbij zwart de hoofdtoon
voert. Veel kleurrijker daartegenover
is de Lapland-look die weliswaar vaak
zwart als basis heeft maar wordt neer
gezet door felle, primaire kleuren in
streep- of computerdessins.
Voor haar en hem zijn er sportieve
truien en vesten van dikke, gladdere
draden gebreid in thema's die lijken
geïnspireerd op het koele Noorden.
Meer dan andere keren heeft Anny
Blatt dit seizoen ontworpen voor de
mannen. En ook zij dragen truien die
zo hier en daar een accentje krijgen
door glitterdraad.
Bont, zijde, angora en vooral veel nop
pen komen voor in super-vrouwelijke
modellen die de ene keer geheel uni.
een andere maal in fraaie van elkaar
afgeleide kleuren gebreid zijn. Heel
feestelijk zijn modellen die geheel ver
vaardigd zijn uit angora in combinatie
met zilver- of gouddraden bijvoor
beeld in paisley-dessin.
Ontwerpen van Anny Blatt zijn zeker
niet bedoeld voor net startende breis
ters. Daarvoor zijn de garens ook te
kostbaar. De meeste modellen zijn wa
re kunstwerken die een ervaren hand
van breien vragen. Het resultaat is
praktisch altijd succesvol. Laines An
ny Blatt komt woensdag 23 maart
naar de Prins van Oranje te Goes. Met
dezelfde professioneel opgezette show.
Aanvang 20.00 uur.
ZIERIKZEE In het adviesplan
scholen 1989-1991 van de prof
Zuid-Holland is de vestiging op
men van een middelbare techi
school (MTS) met twee afdelin:
Oude Tonge. In het adviesplan
gesteld dat een MTS, te verbinde
de bestaande MEAO voor de Zui
landse en Zeeuwse eilanden in
Tonge wenselijk is gebleken.
Dit op grond van verkenningen v
getalsmatige ontwikkelingen v
MEAO in Oude Tonge en van d
komst van de leerlingen, als
overleg met de provincie Zeela
overwegingen van sociaal-eco
sche, sociaal-culturele en onds
kundige aard. De combinatif
MEAO en middelbaar technisc
derwijs zal een levensvatbare
opleveren, aldus het positief i_
van Zuid-Holland aan de ministj
onderwijs en wetenschappen,
aanvraag van de Stichting Samt
kingsschool voor Middelbaar Be
onderwijs Zuidhollandse en Ze
eilanden heeft de Nederlandse al
ne bijzondere schoolraad een pi
se geleverd. Bij de berekening v:
leerlingenpotentieel is uitgegaaL
een voedingsgebied bestaand!
Goeree-Overflakkee, Schouwe!
veland, Hellevoetsluis, Tholen,]
Brabant en het zuidelijk deel i
Hoekse Waard.
De NABS (Nederlandse Algemei
zondere Schoolraad) verwacht vl
aangevraagde MTO-afdeling
MEAO Oude Tonge in 1987 487 le(
gen en voor 1993 460 leerling!
stichtingsnorm voor een MTO irl
lengemeenschap is 375 leerlinge!
ministerie wil overigens uitgaf
een verhoogde norm van 1
de school in Oude Tonge afdefl
elektrotechniek en werktuigbcl
betekent dit dat 400 leerlingen!
zakelijk zijn.
(Van onze correspondent
GENT In het kader van het s<
rie over de haven van Gent bi
journalisten van gespeeiali
transport- en maritieme blade
derdag een bezoek aan het sl
complex van Terneuzen en h<
keersbegeleidingssysteem vo
Westerschelde. Het seminarie
georganiseerd door de Vere
Gentse Havengemeenschap die
genwoordigers uit de industrie
bare besturen en vakbonden
peert ter promotie van de Gen
ven.
Tot de deelnemers behoren verf
vers van International Bulk Jo
Lloyd's Shipping Economist an
tical Review, en de transportspf
ten van de dagbladen Financial
Si het Franse Le Monde. Zij 1
woensdag in Gent aan en worl
onder meer toegesproken door f
gische minister van verkeer en
landse handel H. de Croo, de
schepen van de haven Verheekel
directeur-generaal van het ha|
drijf André de Wilde.
In het havengebied wordt ook e
tal bedrijven bezocht zoals Sid
het graanoverslagbedrijf Ghen
Terminal. Het seminarie wordt
besloten met een ontmoetin
Gentse havenjournalisten.
(Van onze correspondent
GENT Begin oktober st£
Zweedse bedrijf Skandjuice
Gentse havengebied activiteit!
de verpakking van vruchtens
Na Volvo is het de tweede Z
onderneming die zich in de hav
vestigt. Het in 1969 opgerichte
juice ontwikkelde een nieuwe i
logie om vloeibare en diepge
vruchtensappen te verpakl
blokjes. Volgens het Gentse g
tebestuur biedt de handige
king voordelen bij de opslag
produkten.
Luxe trui, waarin veel angora is verwerkt.
Het bedrijf zal zich vestigen in
laten gebouwen van de teel
dienst van de haven. De herinr
van deze gebouwen is thans
gang. Skandjuice is in zijn
marktleider in Scandinavië
clientèle bestaat vooral uit gi
dingsketens. Een belangrijke
is de Scandinavische luchtvaa:
schappij SAS. De luchtvaa:
schappij wil zich op alle Ei
luchthavens met produktei
Skandjuice bevoorraden. I
zocht het bedrijf een vestiging
land van de Euromarkt.
De keuze voor Gent werd
paaia door de aanwezigheid
tras Coolstore, dat diepgj
vrachtensappen invoert uit B
Citrus Coolstore beschikt in he]
se havengebied over diepvries!
Tijdens de onderhandelingej
Skandjuice speelden de Genf
venautoriteiten de goede ligF
de haven ten opzichte van het
ropese achterland en het gunj
ciaal klimaat als belangrijkste!
uit. De Zweden onderhandeld!»
met Rotterdam en Amsterdam®
Skandjuice wil zich vanuit G®
richten naar kleine vruchten»
porterende landen en deze tracj
interesseren voor de diensten
bedrijf heeft aan te bieden op
bied van opslag, vermengen
pakking. In een eerste fase zal I
juice een tiental personen ïnl
hebben, vooral technici en la»
riumpersoneel.
Koster - De heer J. L. Nijsj
Heinkenszand is met ingang v
ber benoemd tot koster van
vormde kerk in zijn woonplaat*
dienst van zondag 27 septem J
gelegenheid om in het diens g
van de kerk afscheid te neme
huidige koster E. van Asselt en|
te maken met zijn opvolger.