Wet Vermeend/Moor is vooral gunstig voor kleine bedrijven Brug in Grevelingendam krijgt een grote beurt Reconstructie kruising Waarde maakt eind aan slecht overzicht Schippers in actie Milieu- monument Vestiging Mr in Oude Tonj waarschijnlijl Zweeds bedrij Skandjuice komt naar G< Gespreksgroep Fiom-Zeeland Geslaagden aan Groot Stelle in Goes W atergymnastiek voor ouderen in gemeente Borsele Honden doden en verwonden geiten Fietser gewond bij aanrijding PZC/ provincie INFORMATIEBIJEENKOMST IN MIDDELBURG Onkruid wieden IVAN 9 TOT 29 NOVEMBER GESLOTEN Goese belasting onroerend goed niet verhoogd Oefenduel Oostkapelle KARWEI BEGINT VOLGENDE WEEK Internationale vakpers bezoekt haven van Gent HÊÏNKËNSZANDJI I DINSDAG 22 SEPTEMBER 1987 MIDDELBURG - In Zeeland bestaat er vooral bij kleinere en middelgrote bedrijven belangstelling voor plaat sing van werknemers via de wet Ver meend/Moor. Dat is overigens ook de landelijk tendens. Bij kleinere onder nemingen tellen de loonkosten vaak nog mee en zijn een overweging om net wel of net geen man meer aan te nemen. Dit zei Ank Schaareman, me dewerkster van de arbeidsbureaus in Goes en Middelburg, maandag tijdens een informatiebijeenkomst over de wet, die was georganiseerd door de af deling Middelburg van de PvdA en de FNV. De wet Vermeend/Moor, die sinds ok tober vorig jaar van kracht is, biedt de werkgevers gunstige regelingen op het gebied van de premies, wanneer ze ie mand aannemen die langer dan drie jaar of in bepaalde omstandigheden langer dan twee jaar werkloos is. Neemt een bedrijf voor onbepaalde tijd of voor tenminste zes maanden zo'n langdurig werkloze aan, dan hoeft de onderneming vier jaar geen werkge verspremies voor die man of vrouw af te dragen. Ook kan een bedrijf nog een eenmalige subsidie van 4.000 gulden krijgen voor bijscholing en begelei ding van de nieuwe werknemer. Een langdurig werkloze aan een baan helpen is ondanks de gunstige voor waarden die de één jaar oude wet Ver meend/Moor de werkgever biedt geen gemakkelijke taak, benadrukte Ank Schaareman in haar betoog. .Wan neer je merkt dat een werkgever be langstelling heeft voor plaatsing van een langdurig werkloze, moet je je als arbeidsbureau in zo'n bedrijf vastbij ten", zei ze. „Wanneer er een vacature komt, moet je er onmiddellijk op af. MIDDELBURG - De Fiom-Zeeland begint vrijdag 30 oktober met een ge spreksgroep voor alleenstaande moe ders tot 23 jaar. De deelneemsters be palen zelf de gespreksthema's. De groep komt gedurende 10 vrijdagoch tenden van 10 tot 12 uur bij elkaar in het Fiom-gebouw aan de Varkens- markt 1 in Middelburg. (Slot van pagina 9) van misbruik van de wet op de even redige vrachtverdeling. In die wet is voor beurtvaarders een uitzonde ringspositie opgenomen. Verladers die een vergunning voor eigen ver voer willen, beroepen zich op deze uit zondering. „Maar het zijn geen beurt vaarders. Ze varen niet eens volgens een vaste dienstregeling. Kijk, die wet is bedoeld voor tijden van crisis. En voor de schippers is er de laatste jaren zeker sprake van een crisis. De overheid zou eigen vervoer niet mo gen toestaan, zelfs niet als het echt ei gen vervoer is." Beide bestuurders vrezen, dat de boy cot-actie niet het laatste middel is dat in de strijd tegen de verladers wordt gebruikt. „We horen al geluiden dat het desnoods met grof geweld gestopt moet worden. Een schipper laat zich niet zomaar het brood uit de mond sto ten. Want het is niet alleen zijn werk, het is zijn hele leven. Als ze op deze ma nier de binnenvaart kapot willen, gaat er bloed vloeien." De Federatie van Schippersbonden, een bond die aanmerkelijk kleiner is dan de ONS, is het niet eens met de boycot-actie. De Federatie vindt dat de binnenschippers zich niet via acties moeten weren, maar moeten proberen de dienstverlening aan de verladers te verbeteren. Ook de reactie van de Al gemene Verladers en Eigen Vervoer Organisatie (EVO) wijst daar op. Vol gens de EVO, die de actie betreurt, zou door een betere dienstverlening be reikt kunnen worden, dat de behoefte van verladers aan eigen vervoer af neemt. (Slot van pagina 9) gen in het water door de Nederlandse industrie gesaneerd zijn. Helaas is het internationaal nog niet zover, maar er vindt overleg plaats met één van de grootste vervuilers van de Wester- schelde: België. Dit land mag wel iets terug doen voor ons, want zij maken tenslotte al jaren gebruik van onze vaarwegen zonder tol of vignet,,' aldus Den Besten. Dat minister Nijpels zich goed voorbe reid had op de onthulling van het mo nument, bleek al uit het feit dat hij van het bestaan van de actiegroep 'Schone Schelde' afwist, maar ook doordat hij aan het slot van zijn toespraak rea geerde op een uitspraak van het Vlis- singse gemeenteraadslid C.J. van der Weele (RPCU). Nijpels zei namelijk dat als Van der Weele gelijk zou krijgen en er zou door de plaatsing van het monu ment niets meer aan onkruidbestrij- ding worden gedaan, dat hij dan sa men met burgemeester Van der Doef onkruid zou gaan wieden. De officiële onthulling verliep zonder incidenten. Na het eerste schot van Nijpels maakte de reddingsbrigade 'Dr. Staverman' het kunstwerk van Li- dy Hoewaer zichtbaar. De fanfare barstte los en de vlootschouw begon met tussen zich de kleine bootjes van Hoechst en Neptunus. De zeegod over dekte het monument met vlaggen van milieu-organisaties en sprak tegen over Nijpels de hoop uit dat er in no vember tijdens het overleg van milieu ministers in Londen eindelijk eens re sultaten worden bereikt. De minister zei dat verlangen met hem te delen en bood hem vervolgens een oorlam aan. De 'goddelijke' actie voerder pakte die gretig aan. Het le verde een uniek plaatje op: Nijpels en Neptunus samen proostend „op het milieu!". Soms is het zeuren. Is er dan eenmaal iemand binnen een bedrijf geplaatst, dan blijkt het vaak allemaal prima te gaan. Je hoort dan opmerkingen als: "Hij komt zelfs op tijd", grapte Ank Schaareman, verwijzend naar de voor oordelen die er over langdurige werk loosheid in de maatschappij kunnen bestaan. De arbeidsbureaus zijn overigens best tevreden over het aantal werklozen dat tot nu toe dankzij de wet weer aan de slag kon. Begin deze maand kon het arbeidsbureau Goes de 50ste werkne mer uit Midden- en Noord-Zeeland, die via de wet weer aan een baan was ge komen, de hand drukken. In totaal zijn er nu sinds de wet begin dit jaar con creet door de arbeidsbureau's ter hand werd genomen, in Noord- en Midden Zeeland 56 mensen weer aan de slag gekomen en in Zeeuwsch-Vlaanderen 14. Er zijn in totaal alleen in Midden- en Noord-Zeeland al meer dan 1000 langdurig werklozen, die voor plaat sing in aanmerking zouden kunnen komen. GOES - Bij het beroepsbegeleidend onderwijs, afdeling brood/banket en banketbakken van de scholengemeen schap Groot Stelle in Goes slaagden de volgende leerlingen: voor het examen Gezel: J. Boeije, Axel, W. J. van den Boomgaard, Middelburg, M. Duin houwer, Zonnemaire, F. P. B. Fey, Middel burg, M. C. de Glopper, Ellemeet, W. P. A. A. van Iersele, Ovezande, C. P, Kruysse, Krab- bendijke, A. Meyer, Middelburg, H. Nieu- wenhuijzen, Kruiningen, J. M. de Pagter, Westkapelle, J. J. Passieux. 's-Gravenpol- der, M. Poppe, Middelburg, T. J. Rijswijk, Middelburg, L. J. Sturm, Vrouwenpolder, P. W. Verdonk, Hoedekenskerke, J, M, Ver meulen, Heinkenszand, W. P. Vinke, Bres- kens, M. M'haidra, Middelburg, C. M. Kop- mels, Wolphaartsdijk, D. Minnaard, 's-Hee- renhoek. Voor het examen le Gezel: T. Adriaanse, Middelburg, A. R. L. Desmedt, Koudekerke, A. S. P. Huybrechtse, Colijns- plaat, T. Klapwijk, Colijnsplaat, J. A. Lu- teyn, Oostdijk, J. A. van der Maale, Rilland- Bath, R. L. Maas, Goes, N. Niamat, Kapelle, B. J. Nieuwehuyze, Heinkenszand, R. J. de Nooyer, Vlissingen, F. C. F. Otto, Koewacht, C. S, Schrijver, Krabbendijke, B. Mijnsber- gen, Middelburg. Voor het examen 2e bediende V.B.O.B.: J. Liplijn, Goes, T. van Drongelen, Axel, R. Persijn, Terneuzen. Voor het examen le be diende V.B.O.B.: P. Bliek, Middelburg, R. Krekel Kelderman, Vlissingen, S. Willem- sen, Breskens. Voor het vrije examen S.B.E.B.: J. Adriaanse, Heinkenszand, J. Schrieks, Middelburg. Beste geslaagde leer ling le Gezel: G. Kroese, Sommelsdijk. Bes te geslaagde leerling Gezel: T. J. Rijswijk, Middelburg. Beste geslaagde V.B.O.B.: T, van Drongelen. Tijdens de informatiebijeenkomst in Middelburg voerde ook het Tweede Kamerlid Willem Vermeend, één van de opstellers van de wet, het woord. Hij legde uit hoe de wet tot stand is geko men en sprak over de gunstige resulta ten tot nu toe. Gemiddeld komen er in Nederland ongeveer 1000 mensen per maand dankzij de wet weer aan de slag. Vermeend had diezelfde middag ook een inleiding gehouden tijdens een informele bijeenkomst voor Mid delburgse ondernemers. FNV districtsbestuurder T.Strous, zei over het algemeen zeer tevreden te zijn met de wet Vermeend/Moor. Hij maak te wel enkele kritisch kanttekeningen over loonkostensubsidies in het alge meen. die volgens hem concurrentie vervalsend kunnen werken. Hij zei ook te vinden dat de wet Vermeend/Moor op decentraal niveau geïntegreerd zou moeten worden met andere regelin gen, ondermeer omdat de huidige wet geving op het gebied van de werkloos heid en werkgelegendheid toch al zo verwarrend is voor de gebruikers. HEINKENSZAND In het recreatie centrum 'Scheldeoord' aan de Lan- dingsweg in Baarland wordt donder dag 1 oktober een voorlichtingsoch tend gehouden over watergymnastiek voor ouderen in de gemeente Borsele. Wie de 60 jaar bereikt heeft kan dan vanaf 10,00 uur horen van de consulent Meer Bewegen Voor Ouderen, Jan Eversdijk, wat watergymnastiek pre cies inhoudt. Zijn verhaal wordt toege licht met een videofilm. Ook is er gele genheid om vragen te stellen. Verder worden het zwembad en de kleedruim ten van het recreatiecentrum bezich tigd. Wie wil kan tenslotte ook deelne men aan een korte demonstratieles in het water met een temperatuur van ongeveer 30 graden. De gymnas tieklessen beginnen daadwerkelijk op 8 oktober. NOORDGOUWE - Twee honden heb ben bij Noordgouwe een geit doodge beten en een andere geit zwaar ver wond. De eigenaresse van de geiten G. A. uit Zonnemaire, heeft de honden zelf weggejaagd. Het waren volgens haar een grote donkere herder en een kleinere hond. De politie weet niet van wie de honden zijn. De ophaalbrug in de Grevelingendam blijft in november drie weken voor de scheepvaart gesloten. BRUINISSE De ophaalbrug in de Grevelingendam te Bruinisse blijft in de periode van 9 tot 29 november ge- GOES - De onroerend-goedbelasting gaat in de gemeente Goes volgend jaar niet omhoog. Het dagelijks be stuur van de gemeente had de raad bij de begrotingsstukken voor 1988 aan vankelijk voorgesteld het tarief voor eigenaren te verhogen van 6,58 naar 7 gulden per 3000 gulden waarde. Daar wordt nu vanafgezien omdat de rijks overheid de limieten voor de onroe rend-goedbelasting niet heeft ver ruimd. Vorig jaar al had het college van burge meester en wethouders het tarief voor eigenaren al willen verhogen. Dat ging niet door omdat daarmee de grenzen zouden worden overschreden die het rijk heeft vastgesteld. B en W reken den erop dat het nu wel mogelijk zou zijn het hogere bedrag te hanteren, maar de aanpassing van de limieten is achterwege gebleven. Een en ander scheelt de gemeente Goes 250.000 gulden aan inkomsten. Het college heeft beslóten geen voor stellen te doen om andere belastingen en heffingen aan te passen om op die manier iets van de inkomstenderving goed te maken. Het geld is nu onder meer gevonden dankzij de verkoop van de schoolgebouwen aan de J. P. Coenstraat, een forsere korting op het personeelsbudget van de gemeente en een lagere bijdrage aan het stadsver nieuwingsfonds. OOSTKAPELLE Oostkapelle speelt morgenavond, woensdag, een oefenwedstrijd tegen Noormannen. Het duel begint om 19.30 uur. sloten voor de doorvaart van schepen hoger dan ongeveer zes meter. De slui ting van de brug voor de scheepvaart is noodzakelijk in verband met onder houdswerkzaamheden aan het bewe- gingswerk. Want dat moet gerevi seerd en gedeeltelijk vernieuwd wor den, aldus de heer G. C. de Bruijn, plaatsvervangend hoofd van de scheepvaartdienst Oosterschelde. De ophaalbrug bij de schutsluis in de Grevelingendam ter hoogte van het Zijpe is de enige toegang voor de scheepvaart vanaf Volkerak en Oos terschelde tot het Grevelingenmeer en omstreeks twintig jaar oud. Het voor het eerst uit te voeren groot onder houd aan het bewegingswerk omvat onder meer vervanging van inmiddels versleten tandwielen en ook de twee zogenaamde hevels, die de ophaalbrug op en neer bewegen, moeten door nieu we vervangen worden. Voor de revisie is een minder drukke periode van de pleziervaart naar en van de Grevelingen gekozen. „Overi gens kan de onmogelijkheid van pas sage voor schepen hoger dan circa zes meter voor de watersport toch wel eni ge tijd een handicap betekenen. Want ook in november passeren er op mooie dagen vooral in de weekeinden nog heel wat jachtjes", tekent de heer De Bruijn desgevraagd aan. „Maar he lemaal zonder hinder kan het natuur lijk niet, al wordt er wel bewust naar gestreefd in korte tijd zoveel mogelijk te doen". Woordvoerder De Bruiijn verwacht heel weinig problemen voor de be roepsvaart, ook al omdat een periode van zandtransporten in het Grevelin- gengebied onlangs nog zijn beslag heeft gekregen. „Bovendien kan in de beroepsvaart de mast zonodig wat ge makkelijker gestreken worden dan in de pleziervaart. En daar komt nog bij, dat de vloot van de Bruse palingvis sers in de westelijke voorhaven van het Grevelingenmeer ligt afgemeerd". moet worden. Het kruispunt Luchtenburg bij Waarde, dat door een reconstructie aanzienlijk minder verkeersonveilig WAARDE - In de loop van volgende week wordt een begin gemaakt met een ingrijpende reconstructie van het kruispunt Luchtenburg bij Waarde. Volgens rijkswaterstaat laat het overzicht op de kruising te wensen over en is de verkeerssnelheid door het vierbaanstraject te hoog. Verder blijkt dat de stoplichten zowel tech nisch als regulerend slecht functione ren. De reconstructie, die wordt uitge voerd door wegenbouwmaatschappij Van Dijck Petit uit Bergen Op Zoom, moet dit jaar nog klaar zijn. De opera tie kost 270.000 gulden. Het stuk vierbaansweg nodigt uit om op de kruising hard te rijden. Naast die hoge snelheid is vooral het slechte overzicht, waaraan met name de dub bele rijstroken debet zijn, een doorn in het oog van rijkswaterstaat. Vorig jaar vielen er bij een aanrijding nog twee doden, hetzelfde aantal dat in 1984 als gevolg van een botsing bij Luchten burg omkwam. Bij drie van de vijf ge registreerde ongevallen in 1985, raak ten verschillende automobilisten ge wond. Om de snelheid te beperken en voor een optimaal overzicht, maken de dubbele rijstroken plaats voor een en kele rijbaan. Deze versmalling geldt voor beide richtingen. De uitvoegstro- ken voor verkeer dat rechtsaf slaat, ko men te vervallen. Rijkswaterstaat handhaaft de linksafstroken. Door de ze maatregelen hebben automobilis ten op de afrit van rijksweg A58 en die van het dorp Waarde komen, een beter overzicht op het naderende verkeer. Vanaf die plaatsen wordt het zicht nogal eens belemmerd door voertui gen op de doorgaande route, die zich op de rechterrijbaan of de uitvoeg- strook bevinden. De wachtende be stuurder, die wil oversteken, kan hier door moeilijk zien wat zich op de lin kerrijbaan bevindt. In het verleden leidde dit euvel al diverse keren tot aanrijdingen in de flank, met vaak een vrij ernstige afloop. Automobilisten hoeven zich in de toekomst slechts te concentreren op één rijstrook. Met de halvering van het vierbaanstraject komt daarnaast meer opstelruimte vrij op het midden van de kruising. Te gelijk met de reconstructie wordt te vens de aansluiting op het industrie terrein Oostdijk verlegd. De huidige verkeerslichten functio neren ook niet naar wens. Volgens ing F. G. M. Roskam, hoofd dienstkring RENESSE - De Duitser M. D. heeft vrijdagmiddag beenletsel opgelopen bij een ongeval met een fiets. Op het kruispunt Vrouwenweg-Kabbelaars- weg in Renesse kreeg D. geen voorrang van de Rotterdamse autobestuurder J. S. H. De fietser is voor onderzoek naar het Zierikzeese Rode Kruiszie- kenhuis gebracht. rijkswaterstaat voor Noord- en Mid den-Zeeland, komt het herhaaldelijk voor dat automobilisten die de snel weg verlaten, gewoon door 'rood' re den. „De stoplichten werken ver- keersafhankelijk, dat wil zeggen dat de hoofdrijbaan op 'groen' staat. Het is dus meestal rood licht voor be stuurders die van de snelweg afko men, maar als ze de boot naar Zeeuwsch-Vlaanderen nog moeten halen, trekken ze zich daar weinig van aan." Afhankelijk van het ver keersaanbod, staan de stoplichten frequent op de knipperfunctie. Rijks waterstaat heeft geconstateerd dat de verkeerslichten feitelijk overbodig zijn en derhalve kunnen verdwijnen. Aan verkeer op de doorgaande route moet straks voorrang worden ver leend. De reconstructie van het kruispunt Luchtenburg komt in haast alle op zichten overeen met verbeteringen van de kruisingen bij Bruinisse (afslag Aqua Delta) en de oude rijksweg bij Kruiningen. Ing Roskam noemt de ef fecten van de beproefde methode - één enkele rijstrook en alleen linksafstro ken - goed: „Bij Kruiningen is aange toond dat deze oplossing positief werkt op de verkeersveiligheid. Niet alleen neemt het aantal ongevallen af, ook de aard van de aanrijdingen ver andert. Een kop-staart-botsing loopt voor bestuurder en inzittenden door gaans veel beter af dan een aanrijding in de flank." CVan onze moderedactrice) AXEL Ook maandagavond in De Halle te Axel werd het weer eens dui delijk benadrukt. Professioneel opge zette modeshows, gebracht in een fraaie choreografie blijken een lust voor het oog om naar te kijken zonder dat de verveling toeslaat. Het tempo bij zulke shows is namelijk dusdanig dat nerveus heen en weer geschuifel op de stoel vanwege die smakelijke kop koffie die maar niet komt ach terwege blijft. Die professionele aanpak betrof Laines Anny Blatt en Maison Parma uit Axel die dit exclu sieve wolmerk als enige in Zeeuwsch- Vlaanderen voert. De Anny Blatt- show trekt naar die plaatsen waar zo'n speciaalzaak is gevestigd, com pleet met mannequins en dressmen, met technici, decorbouwers en alles wat daar verder bij komt kijken. Het trekt elk seizoen veel publiek en wie ook nu zijn ogen goed de kost gaf zag mevrouw Blatt's ontwerpen niet alleen op het podium maar ook in de zaal. Nu zullen het ook overwegend diegenen zijn die goed en graagf breien die naar een breimodeshow gaan kij ken, hoewel Maison Parma verschei dene breisters heeft die de ontwerpen hebben al sedert jaren een eigen stijl en sfeer. Een stijl die inmiddels al door heel wat andere breigarenfabrikanten is afgekeken. De echte Blatt-sfeer is door anderen nooit bereikt omdat het juist die exclusieve garens zijn die dat mede bepalen. Dit seizoen is Anny Blatt met haar ont werpen in een rustiger vaarwater te recht gekomen. Najaren van vrij druk ke, was al te wilde vlakverdelingen waarbij het meer kunst leek om in één model zoveel mogelijk verschillende draden te stoppen is dat niet voor zijn tijd. Net voor de verveling toe kon toe slaan is er een decenter kleurgebruik te constateren en een rustiger vlakver deling. Het zorgt voor een vrouwelij ker, klassieker beeld met meer cachet. Bovendien wordt er meer gebruik ge maakt van geplaatste dessins oi slechts ingebreide randen aan boven- en onderzijde. Wat bleef is de veelheid aan prachtige garens en de luxe die ze uitstralen. Zoals het bont, de zuivere angora, de zijde en de glitterdraden. Dit seizoen is er onder meer astrakanb aan toegevoegd en ook die draad zorgt voor verrassende effecten. Net als de andere dagmode kent ook de breimode thema's waarbinnen wordt gewerkt. Thema's die reiken van vrouwelijk tot sportieve modellen voor het weekend. Russische invloe den bijvoorbeeld vinden we terug in korte, smal getailleerde vestjasjes waarin uiteraard veel astrakan is ver werkt en waarbij zwart de hoofdtoon voert. Veel kleurrijker daartegenover is de Lapland-look die weliswaar vaak zwart als basis heeft maar wordt neer gezet door felle, primaire kleuren in streep- of computerdessins. Voor haar en hem zijn er sportieve truien en vesten van dikke, gladdere draden gebreid in thema's die lijken geïnspireerd op het koele Noorden. Meer dan andere keren heeft Anny Blatt dit seizoen ontworpen voor de mannen. En ook zij dragen truien die zo hier en daar een accentje krijgen door glitterdraad. Bont, zijde, angora en vooral veel nop pen komen voor in super-vrouwelijke modellen die de ene keer geheel uni. een andere maal in fraaie van elkaar afgeleide kleuren gebreid zijn. Heel feestelijk zijn modellen die geheel ver vaardigd zijn uit angora in combinatie met zilver- of gouddraden bijvoor beeld in paisley-dessin. Ontwerpen van Anny Blatt zijn zeker niet bedoeld voor net startende breis ters. Daarvoor zijn de garens ook te kostbaar. De meeste modellen zijn wa re kunstwerken die een ervaren hand van breien vragen. Het resultaat is praktisch altijd succesvol. Laines An ny Blatt komt woensdag 23 maart naar de Prins van Oranje te Goes. Met dezelfde professioneel opgezette show. Aanvang 20.00 uur. ZIERIKZEE In het adviesplan scholen 1989-1991 van de prof Zuid-Holland is de vestiging op men van een middelbare techi school (MTS) met twee afdelin: Oude Tonge. In het adviesplan gesteld dat een MTS, te verbinde de bestaande MEAO voor de Zui landse en Zeeuwse eilanden in Tonge wenselijk is gebleken. Dit op grond van verkenningen v getalsmatige ontwikkelingen v MEAO in Oude Tonge en van d komst van de leerlingen, als overleg met de provincie Zeela overwegingen van sociaal-eco sche, sociaal-culturele en onds kundige aard. De combinatif MEAO en middelbaar technisc derwijs zal een levensvatbare opleveren, aldus het positief i_ van Zuid-Holland aan de ministj onderwijs en wetenschappen, aanvraag van de Stichting Samt kingsschool voor Middelbaar Be onderwijs Zuidhollandse en Ze eilanden heeft de Nederlandse al ne bijzondere schoolraad een pi se geleverd. Bij de berekening v: leerlingenpotentieel is uitgegaaL een voedingsgebied bestaand! Goeree-Overflakkee, Schouwe! veland, Hellevoetsluis, Tholen,] Brabant en het zuidelijk deel i Hoekse Waard. De NABS (Nederlandse Algemei zondere Schoolraad) verwacht vl aangevraagde MTO-afdeling MEAO Oude Tonge in 1987 487 le( gen en voor 1993 460 leerling! stichtingsnorm voor een MTO irl lengemeenschap is 375 leerlinge! ministerie wil overigens uitgaf een verhoogde norm van 1 de school in Oude Tonge afdefl elektrotechniek en werktuigbcl betekent dit dat 400 leerlingen! zakelijk zijn. (Van onze correspondent GENT In het kader van het s< rie over de haven van Gent bi journalisten van gespeeiali transport- en maritieme blade derdag een bezoek aan het sl complex van Terneuzen en h< keersbegeleidingssysteem vo Westerschelde. Het seminarie georganiseerd door de Vere Gentse Havengemeenschap die genwoordigers uit de industrie bare besturen en vakbonden peert ter promotie van de Gen ven. Tot de deelnemers behoren verf vers van International Bulk Jo Lloyd's Shipping Economist an tical Review, en de transportspf ten van de dagbladen Financial Si het Franse Le Monde. Zij 1 woensdag in Gent aan en worl onder meer toegesproken door f gische minister van verkeer en landse handel H. de Croo, de schepen van de haven Verheekel directeur-generaal van het ha| drijf André de Wilde. In het havengebied wordt ook e tal bedrijven bezocht zoals Sid het graanoverslagbedrijf Ghen Terminal. Het seminarie wordt besloten met een ontmoetin Gentse havenjournalisten. (Van onze correspondent GENT Begin oktober st£ Zweedse bedrijf Skandjuice Gentse havengebied activiteit! de verpakking van vruchtens Na Volvo is het de tweede Z onderneming die zich in de hav vestigt. Het in 1969 opgerichte juice ontwikkelde een nieuwe i logie om vloeibare en diepge vruchtensappen te verpakl blokjes. Volgens het Gentse g tebestuur biedt de handige king voordelen bij de opslag produkten. Luxe trui, waarin veel angora is verwerkt. Het bedrijf zal zich vestigen in laten gebouwen van de teel dienst van de haven. De herinr van deze gebouwen is thans gang. Skandjuice is in zijn marktleider in Scandinavië clientèle bestaat vooral uit gi dingsketens. Een belangrijke is de Scandinavische luchtvaa: schappij SAS. De luchtvaa: schappij wil zich op alle Ei luchthavens met produktei Skandjuice bevoorraden. I zocht het bedrijf een vestiging land van de Euromarkt. De keuze voor Gent werd paaia door de aanwezigheid tras Coolstore, dat diepgj vrachtensappen invoert uit B Citrus Coolstore beschikt in he] se havengebied over diepvries! Tijdens de onderhandelingej Skandjuice speelden de Genf venautoriteiten de goede ligF de haven ten opzichte van het ropese achterland en het gunj ciaal klimaat als belangrijkste! uit. De Zweden onderhandeld!» met Rotterdam en Amsterdam® Skandjuice wil zich vanuit G® richten naar kleine vruchten» porterende landen en deze tracj interesseren voor de diensten bedrijf heeft aan te bieden op bied van opslag, vermengen pakking. In een eerste fase zal I juice een tiental personen ïnl hebben, vooral technici en la» riumpersoneel. Koster - De heer J. L. Nijsj Heinkenszand is met ingang v ber benoemd tot koster van vormde kerk in zijn woonplaat* dienst van zondag 27 septem J gelegenheid om in het diens g van de kerk afscheid te neme huidige koster E. van Asselt en| te maken met zijn opvolger.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 20