AATSTE
CHAKEL
...gewoon 'nlaagje asfalt
op een dure ondergrond.
DAMMEN
ROUTE
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
K
PAGINA 2 9
windhinder
rinus antonisse
\NEEK
ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1987
[enkele weken is het zover. Dan
irdt een belangrijke én opvallende
Bïin de Dammenroute
Jtad-Zeeland voor het verkeer open
[ji De weg over de stormvloedkering
schelde; met aansluitingen erbij zo'n
falorieter lang. Zelfs een nuchtere
Itaatsingenieur als T. J. Bakker
Oerstaat, directie Zeeland) geeft toe
Ibet m een niet alledaags kunstwerk
"aarvan het verkeer gebruik kan
L „De weg zelf is niet zo bijzonder.
i een laagje asfalt, dat voor het
e gedeelte op beton ligt. Maar het is
in van de duurste kunstwerken in
lerknd waarop de weg komt te liggen:
[stormvloedkering. Apart is ook het
daal ontworpen
bd waarschuwingssysteem, want vooral
höhinder is de bijzondere factor".
I'ijfeld is het stuk Dammenweg over
«vloedkering ook een van de weinige
deelten in Nederland dat helemaal op
pel i:; nagemaakt, om vervolgens te
T:getest in de windtunnel van het
Eartlaboratorium in De Voorst. Ir
H: „Er is vreselijk veel gemeten en
1. Je kunt het bijvoorbeeld niet
(ken met de Zeelandbrug. Onderzoek
■tgewezen dat de windkracht bij de
«vloedkering een tot twee Beaufort
ier li ;t dan ter hoogte van de
_Tlbrug: direct bij open zee, geen
■inden van land. Door de combinatie
luiven met hamerstukken krijgje een
latroon. De wind komt dan uit
Jllende richtingen. Dat is het grote
m".
Juliana komt 5 november de officiële
van de weg verrichten. Ir Bakker
[tdat er komende weken nog erg veel
leuren.,Tot nu toe gaan we ervan
It we het halen. De weg kan natuurlijk
■1 open gesteld worden, maar we
■hetleukals alles klaar is". Het
Herk is vrijwel achter derug.Watnog
he stellen van leuningen en vangrail,
fding, bewegwijzering en
fchting, de markering, het
waarschuwingssysteem. Het
Teelte over de stormvloedkering kan
1 zijn definitieve vorm krijgen. Zowel
Nol rdbevelandse als Schouwse zijde
de aansluitingen tijdelijk. Op
l'en-Duiveland wordt de weg over de
im verbonden met de Cauersweg en
gyesteinweg S1en komt via
[tede S2en de Serooskerkseweg S4
[57 bij Serooskerke uit. Een
ndere oplossing (het zogenaamde
■tracé') staat op het rijkswegenplan,
Wanneer die verwezenlijkt kan worden
^onbekend. Bakker: „Er liggen
rschriften bij de Kroon, van boeren
Milieufederatie. Het kan zijn dat die
Tijaar afgehandeld zijn, maar het kan
■jaar duren. En dan moetje nog
Bpvoor geld. De nieuwe verbinding is
plitsoin twee fasen: de verbetering van de
Be aanleg van het poldertracé. Het zit
leplanning voor 1990-1992 en 1992-1994.
luien wel verder".
de a leg van de definitieve wegen in de
Rjvse Westhoek is ook de verkeersdruk
linvloed. Veel auto's betekenen een
Jw: uitvoering. In een convenant
®en et ri jk, de provincie en de gemeente
Bgschouwen is afgesproken dat
■inde twee zomers de drukte op de weg
•fft stormvloedkering nauwgezet in de
lenz 1 worden gehouden. Op basis van de
n die daarbij worden verricht,
i beslissingen worden genomen over
loering van het Dammenroute-tracé.
•rsh ids wordt ervan uitgegaan dat
■we maatregelen moeten worden
en wanneer meer dan 14.000
igen per etmaal worden
itreerd.
ïl verkeer er te verwachten is, durft ir
-
Drie punten in de Pijler damroute. Boven: Haamstede. Linksonder: Kamperland. Rechtsonder: Neeltje Jans met het Topshuis.
luchtfotografie wim riemens
Bakkerniette voorspellen. „De
Zeelandbrug is nog altijd een tolbrug. Er kan
een verplaatsing optreden. Bovendien
wordt de route van en naar de Randstad
door de nieuwe verbinding bekort, overigens
wel afhankelijk van waar je moet zijn.
Primair is het voor het verkeer tussen
Schouwen en Walcheren een verbinding. We
kunnen over de huidige wegen wel wat
verwerken. Het moet geen toestand worden
zoals bij de opening van de
stormvloedkering. Dat kun je niet aan:
achtduizend auto's bijna tegelijk. De
capaciteit op zich is vrij royaal. Ook op
Neeltje Jans, daar is ruimte zat. Als er
500.000 bezoekers komen, dan is dat
was tot nu toe de ontbrekende schakel. Als
over enkele jaren ook de wegen over de
Oesterdam en de Philipsdam voor het
verkeer open zijn, is het rondje helemaal
compleet. Bakker voorziet ongekende
mogelijkheden. „Je kunt prachtige
excursies maken. Denk aan een Deltaroute
voor automobilisten. En zeker voor de
wielerliefhebbers is het een leuk rondj e. J e
ziet onderweg ook nog wat. Het
belangrijkste is toch dat het een schakel in
het hoofdwegennet is. Je verbindt
Walcheren en Schouwen-Duiveland
onderling. Met name voor het
recreatieverkeer is dat van belang, maar ook
voor onderwijs en economische zaken".
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek
Verkeersveiligheid, het
luchtvaartlaboratorium en TNO verrichtten
onderzoek naar de problemen die de wind
voor het verkeer over de stormvloedkering
kan opleveren. Gebleken is dat (bij
windrichtingen tussen zuid en noord) vanaf
windkracht zes maatregelen nodig zijn. Het
gevaarlijkst voor de weggebruikers op de
kering- ongeveer twaalf meter boven
Normaal Amsterdams Peil-zijn de
zogenaamde kurketrekkerbewegingen, die
onverwachte zijwaartse uitwijkingen van de
voertuigen kunnen veroorzaken. Wanneer
alle schuiven omhoog of omlaag zijn, treden
er minder gauw problemen op, dan wanneer
één of enkele schuiven gezakt zijn.
Bij het ontwerpen van de weg is al enigszins
rekening gehouden met windhinder. De
rijstroken van 3,50 meter zijn breder dan bij
gewone autowegen. De stroken naast de
rijbanen, de zogeheten redresseerstroken,
zijn 1,77 meter breed en normaal is dat 65
centimeter. In noodsituaties kunnen deze
stroken als vluchtstrook worden gebruikt.
De vangrail is extra versterkt. Aan de
Oosterscheldezi jde is de leuning verlaagd,
om het uitzicht niet te belemmeren. De
werkweg aan de Noordzeekant doet tevens
dienst als fietspad. Landbouwtrekkers en
dergelijke mogen niet over de kering
(alleen met speciale toestemming). De
maximumsnelheid over de weg wordt, als
voor iedere autoweg, 100 kilometer per uur.
De windhinder wordt geringer bij lagere
snelheden. Het onderzoek toonde aan dat
bij 70 kilometer per uur de uitwijking met
65 procent wordt teruggebracht.
Problemen die windkracht zes oplevert
voor auto's die 100 kilometer per uur rijden,
doen zich pas bij windkracht acht of negen
voor wanneer het verkeer zich aan een
maximumsnelheid van 70 kilometer per
uur houdt.
Het wind-waarschuwingssysteem geeft de
mogelijkheid om een snelheidsbeperking
van 70 of 50 kilometer per uur in te stellen en
ook om de kering voor verkeer gesloten te
verklaren. Bovendien kan er voor auto's met
caravans een apart rijverbod worden
ingesteld. Het opleggen van een
snelheidsbeperking hangt uiteraard af van
de windkracht en ook van de windrichting.
Beide worden continu gemeten. Ir Bakker
schat dat het helemaal afsluiten van de
kering een- tot tweemaal per jaar zal
voorkomen. Daarbij speelt niet alleen de
wind een rol. Bij forse wind zal ook
wateroverlast optreden: een nevel van water
beperkt het zicht dan tot een a twee meter.
Het is de bedoeling dat sluiting van de weg
en maatregelen met het oog op de veiligheid
van caravans tijdig op de aanvoerroutes
worden aangegeven. Aan weerskanten van
de kering komen slagbomen. Het
waarschuwingssysteem wordt vanuit het
dienstengebouw Topshuis bestuurd.
Alles bij elkaar is de weg over de
stormvloedkering een flinke investering.
Het rijk steekt er 93 miljoen gulden in. Ook
de provincie Zeeland tast voor
aanpassingen van bestaande wegen en
kruispunten in de beurs. Het
wind-waarschuwingssysteem kost, met
inbegrip van de 150 lantaarnpalen die op de
weggedeelten over de drie stroomgeulen van
de Oosterscheldemonding komen te staan,
ongeveer 5,5 miljoen gulden. Bakker: „Dat
doe je voor de veiligheid. Het bedrag is wel
verantwoord vind ik". Aanvankelijk was
gedacht aan een hele reeks
waarschuwingsportalen over de totale
lengte van de kering. Er komen er nu aan
beide zijden van de stormvloedkering twee.
Anders werd het te duur. Als het in de
praktijk nodig blijkt te zijn, kunnen later
alsnog portalen bij worden geplaatst.
■M mmmm
gespreid over een heel jaar, met pieken in de
weekeinden. Dan is er minder
woon-werkverkeer. En 500.000 bezoekers
levert 170.000 auto's op. Dat gedeeld door
365 dagen komt neer op 500 auto's per dag.
Laten het er eens 1000 zijn. De capaciteit van
een enkelbaansautoweg is per rijstrook per
uur 1000 voertuigen, 1500 per uur in beide
richtingen samen. We liggen dus niet bij
voorbaat wakker. Het wordt wat anders als
je met 1,5 tot 2 miljoen bezoekers rekening
moet gaan houden".
Bakker onderstreept dat de
stormvloedkering zélf niet het knelpunt is.
Wél de capaciteit van de toevoerwegen.
„Denk in de zomerperiode alleen maar aan
de Veerse Gatdam én de toestand rondom
Middelburg. Ik vind het triest dat de
Duitsers binnen twee uur in Middelburg zijn
en dan daar een half uur in de file moeten
staan. We zullen daar toch heel wat aan
moeten verbeteren. De verkeersveiligheid
gaat ook een rol spelen"Het wordt wel een
zaak van lange adem. Over het tracé, in feite
het laatste onderdeel van de Dammenroute,
wordt momenteel een milieu-effect
rapportage vervaardigd. Duidelijk is dat de
aanpassing van de Veerse Gatdam bij
voorrang moet worden aangepakt. De dam
zelf is van het rijk, maar de weg erover van de
provincie. „De bal ligt in principe bij de
provincie op dit moment".
De ingebruikname van de weg over de
kering brengt de mogelijkheid van 'een
rondje Deltawerken' binnen bereik. De
oversteek van de Oosterscheldemonding