AATSTE CHAKEL ...gewoon 'nlaagje asfalt op een dure ondergrond. DAMMEN ROUTE PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT K PAGINA 2 9 windhinder rinus antonisse \NEEK ZATERDAG 12 SEPTEMBER 1987 [enkele weken is het zover. Dan irdt een belangrijke én opvallende Bïin de Dammenroute Jtad-Zeeland voor het verkeer open [ji De weg over de stormvloedkering schelde; met aansluitingen erbij zo'n falorieter lang. Zelfs een nuchtere Itaatsingenieur als T. J. Bakker Oerstaat, directie Zeeland) geeft toe Ibet m een niet alledaags kunstwerk "aarvan het verkeer gebruik kan L „De weg zelf is niet zo bijzonder. i een laagje asfalt, dat voor het e gedeelte op beton ligt. Maar het is in van de duurste kunstwerken in lerknd waarop de weg komt te liggen: [stormvloedkering. Apart is ook het daal ontworpen bd waarschuwingssysteem, want vooral höhinder is de bijzondere factor". I'ijfeld is het stuk Dammenweg over «vloedkering ook een van de weinige deelten in Nederland dat helemaal op pel i:; nagemaakt, om vervolgens te T:getest in de windtunnel van het Eartlaboratorium in De Voorst. Ir H: „Er is vreselijk veel gemeten en 1. Je kunt het bijvoorbeeld niet (ken met de Zeelandbrug. Onderzoek ■tgewezen dat de windkracht bij de «vloedkering een tot twee Beaufort ier li ;t dan ter hoogte van de _Tlbrug: direct bij open zee, geen ■inden van land. Door de combinatie luiven met hamerstukken krijgje een latroon. De wind komt dan uit Jllende richtingen. Dat is het grote m". Juliana komt 5 november de officiële van de weg verrichten. Ir Bakker [tdat er komende weken nog erg veel leuren.,Tot nu toe gaan we ervan It we het halen. De weg kan natuurlijk ■1 open gesteld worden, maar we ■hetleukals alles klaar is". Het Herk is vrijwel achter derug.Watnog he stellen van leuningen en vangrail, fding, bewegwijzering en fchting, de markering, het waarschuwingssysteem. Het Teelte over de stormvloedkering kan 1 zijn definitieve vorm krijgen. Zowel Nol rdbevelandse als Schouwse zijde de aansluitingen tijdelijk. Op l'en-Duiveland wordt de weg over de im verbonden met de Cauersweg en gyesteinweg S1en komt via [tede S2en de Serooskerkseweg S4 [57 bij Serooskerke uit. Een ndere oplossing (het zogenaamde ■tracé') staat op het rijkswegenplan, Wanneer die verwezenlijkt kan worden ^onbekend. Bakker: „Er liggen rschriften bij de Kroon, van boeren Milieufederatie. Het kan zijn dat die Tijaar afgehandeld zijn, maar het kan ■jaar duren. En dan moetje nog Bpvoor geld. De nieuwe verbinding is plitsoin twee fasen: de verbetering van de Be aanleg van het poldertracé. Het zit leplanning voor 1990-1992 en 1992-1994. luien wel verder". de a leg van de definitieve wegen in de Rjvse Westhoek is ook de verkeersdruk linvloed. Veel auto's betekenen een Jw: uitvoering. In een convenant ®en et ri jk, de provincie en de gemeente Bgschouwen is afgesproken dat ■inde twee zomers de drukte op de weg •fft stormvloedkering nauwgezet in de lenz 1 worden gehouden. Op basis van de n die daarbij worden verricht, i beslissingen worden genomen over loering van het Dammenroute-tracé. •rsh ids wordt ervan uitgegaan dat ■we maatregelen moeten worden en wanneer meer dan 14.000 igen per etmaal worden itreerd. ïl verkeer er te verwachten is, durft ir - Drie punten in de Pijler damroute. Boven: Haamstede. Linksonder: Kamperland. Rechtsonder: Neeltje Jans met het Topshuis. luchtfotografie wim riemens Bakkerniette voorspellen. „De Zeelandbrug is nog altijd een tolbrug. Er kan een verplaatsing optreden. Bovendien wordt de route van en naar de Randstad door de nieuwe verbinding bekort, overigens wel afhankelijk van waar je moet zijn. Primair is het voor het verkeer tussen Schouwen en Walcheren een verbinding. We kunnen over de huidige wegen wel wat verwerken. Het moet geen toestand worden zoals bij de opening van de stormvloedkering. Dat kun je niet aan: achtduizend auto's bijna tegelijk. De capaciteit op zich is vrij royaal. Ook op Neeltje Jans, daar is ruimte zat. Als er 500.000 bezoekers komen, dan is dat was tot nu toe de ontbrekende schakel. Als over enkele jaren ook de wegen over de Oesterdam en de Philipsdam voor het verkeer open zijn, is het rondje helemaal compleet. Bakker voorziet ongekende mogelijkheden. „Je kunt prachtige excursies maken. Denk aan een Deltaroute voor automobilisten. En zeker voor de wielerliefhebbers is het een leuk rondj e. J e ziet onderweg ook nog wat. Het belangrijkste is toch dat het een schakel in het hoofdwegennet is. Je verbindt Walcheren en Schouwen-Duiveland onderling. Met name voor het recreatieverkeer is dat van belang, maar ook voor onderwijs en economische zaken". De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid, het luchtvaartlaboratorium en TNO verrichtten onderzoek naar de problemen die de wind voor het verkeer over de stormvloedkering kan opleveren. Gebleken is dat (bij windrichtingen tussen zuid en noord) vanaf windkracht zes maatregelen nodig zijn. Het gevaarlijkst voor de weggebruikers op de kering- ongeveer twaalf meter boven Normaal Amsterdams Peil-zijn de zogenaamde kurketrekkerbewegingen, die onverwachte zijwaartse uitwijkingen van de voertuigen kunnen veroorzaken. Wanneer alle schuiven omhoog of omlaag zijn, treden er minder gauw problemen op, dan wanneer één of enkele schuiven gezakt zijn. Bij het ontwerpen van de weg is al enigszins rekening gehouden met windhinder. De rijstroken van 3,50 meter zijn breder dan bij gewone autowegen. De stroken naast de rijbanen, de zogeheten redresseerstroken, zijn 1,77 meter breed en normaal is dat 65 centimeter. In noodsituaties kunnen deze stroken als vluchtstrook worden gebruikt. De vangrail is extra versterkt. Aan de Oosterscheldezi jde is de leuning verlaagd, om het uitzicht niet te belemmeren. De werkweg aan de Noordzeekant doet tevens dienst als fietspad. Landbouwtrekkers en dergelijke mogen niet over de kering (alleen met speciale toestemming). De maximumsnelheid over de weg wordt, als voor iedere autoweg, 100 kilometer per uur. De windhinder wordt geringer bij lagere snelheden. Het onderzoek toonde aan dat bij 70 kilometer per uur de uitwijking met 65 procent wordt teruggebracht. Problemen die windkracht zes oplevert voor auto's die 100 kilometer per uur rijden, doen zich pas bij windkracht acht of negen voor wanneer het verkeer zich aan een maximumsnelheid van 70 kilometer per uur houdt. Het wind-waarschuwingssysteem geeft de mogelijkheid om een snelheidsbeperking van 70 of 50 kilometer per uur in te stellen en ook om de kering voor verkeer gesloten te verklaren. Bovendien kan er voor auto's met caravans een apart rijverbod worden ingesteld. Het opleggen van een snelheidsbeperking hangt uiteraard af van de windkracht en ook van de windrichting. Beide worden continu gemeten. Ir Bakker schat dat het helemaal afsluiten van de kering een- tot tweemaal per jaar zal voorkomen. Daarbij speelt niet alleen de wind een rol. Bij forse wind zal ook wateroverlast optreden: een nevel van water beperkt het zicht dan tot een a twee meter. Het is de bedoeling dat sluiting van de weg en maatregelen met het oog op de veiligheid van caravans tijdig op de aanvoerroutes worden aangegeven. Aan weerskanten van de kering komen slagbomen. Het waarschuwingssysteem wordt vanuit het dienstengebouw Topshuis bestuurd. Alles bij elkaar is de weg over de stormvloedkering een flinke investering. Het rijk steekt er 93 miljoen gulden in. Ook de provincie Zeeland tast voor aanpassingen van bestaande wegen en kruispunten in de beurs. Het wind-waarschuwingssysteem kost, met inbegrip van de 150 lantaarnpalen die op de weggedeelten over de drie stroomgeulen van de Oosterscheldemonding komen te staan, ongeveer 5,5 miljoen gulden. Bakker: „Dat doe je voor de veiligheid. Het bedrag is wel verantwoord vind ik". Aanvankelijk was gedacht aan een hele reeks waarschuwingsportalen over de totale lengte van de kering. Er komen er nu aan beide zijden van de stormvloedkering twee. Anders werd het te duur. Als het in de praktijk nodig blijkt te zijn, kunnen later alsnog portalen bij worden geplaatst. ■M mmmm gespreid over een heel jaar, met pieken in de weekeinden. Dan is er minder woon-werkverkeer. En 500.000 bezoekers levert 170.000 auto's op. Dat gedeeld door 365 dagen komt neer op 500 auto's per dag. Laten het er eens 1000 zijn. De capaciteit van een enkelbaansautoweg is per rijstrook per uur 1000 voertuigen, 1500 per uur in beide richtingen samen. We liggen dus niet bij voorbaat wakker. Het wordt wat anders als je met 1,5 tot 2 miljoen bezoekers rekening moet gaan houden". Bakker onderstreept dat de stormvloedkering zélf niet het knelpunt is. Wél de capaciteit van de toevoerwegen. „Denk in de zomerperiode alleen maar aan de Veerse Gatdam én de toestand rondom Middelburg. Ik vind het triest dat de Duitsers binnen twee uur in Middelburg zijn en dan daar een half uur in de file moeten staan. We zullen daar toch heel wat aan moeten verbeteren. De verkeersveiligheid gaat ook een rol spelen"Het wordt wel een zaak van lange adem. Over het tracé, in feite het laatste onderdeel van de Dammenroute, wordt momenteel een milieu-effect rapportage vervaardigd. Duidelijk is dat de aanpassing van de Veerse Gatdam bij voorrang moet worden aangepakt. De dam zelf is van het rijk, maar de weg erover van de provincie. „De bal ligt in principe bij de provincie op dit moment". De ingebruikname van de weg over de kering brengt de mogelijkheid van 'een rondje Deltawerken' binnen bereik. De oversteek van de Oosterscheldemonding

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 29