Ikon heeft het voordeel
een kleine omroep te zijn
,w:
Zes schrijvers Sovjetunie
Theater Festival in 1988 naar Amsterdam
PEANUTS
PANDA EN HET DOOSJE-DOOSJE Toonder Studio's
radio
PROGRAMMAMAKER HANS VAN GERVEN
Charles M. Schulz
ZATERDAG
NEDERLAND-1
NEDERLAND-2
BELGIË NED-1 BRT
RADI0-3
Jerdag
RADI0-5
RADI0-4
vandaag
ÏADI0-1
fe proberen mensen aan het woord te laten over allerlei politieke, ethische en theologi-
y w sche kwesties, bij hen na te gaan waaróm ze met die kwesties bezig zijn, wat ze met hun
persoonlijke ontwikkeling te maken hebben," zegt Ikon-programmamaker Hans van Gerven
wanneer hij vertelt over de formule van 'De andere wereld van zondagmorgen'. Die formule is,
kort aangeduid: een kwartier nieuws uit kerk en samenleving, gevolgd door een interview van
drie kwartier, met een markante persoonlijkheid.
Familie
Opinie
Marathon
Communicatie
TERDAG 12 SEPTEMBER 1987
NOS
09.30 Nieuws voor doven en slechthorenden
1300 Nieuws voor doven en slechthorenden
KRO
15,00 De dierenvriend. Serie. Afl.7: Rudi
15.45 Jagers van het luchtruim. Natuurdocumentaireserie
16.10 100 jaar auto. Documentaireserie over de auto
16,35 Candy, Candy. Tekenfilmserie. Afl.Op weg
17 00 KRO's tekenfilmfestival
NOS
17 30 Journaal
KRO
17.41 Ik trouwde een familie. Serie. Afl.1Als het schip met
qeld maar kwam
KRO
19.00 De Muppetshow. Gaste: Valerie Harper
1925 Cijfers en letters. Spelprogramma
NOS
20 00 Journaal
KRO
20.28 Cabaret marathon 1987. Cabaretprogramma opgeno
men in Rotterdam tijdens de 24 uur durende cabaret
marathon
21.20 Brandpunt. Actualiteiten
21.57 Daar heb je hem weer. Comedyserie. De staking
22.20 Theaterfestival Gala 1987. Samenvatting van de prijs
uitreiking en twee een-akters van Samuel Beckett
23.10 Maupassant. Serie. Afl.: Vader en zoon Hautot
NOS
30.10 Journaal
30.15 Nieuws voor doven en slechthorenden
NOS
13.00 Nieuws voor doven en slechthorenden
17.15 Paspoort. Programma voor Marokkanen
FEDUCO
17.45 Medelanders Nederlanders. Programma voor Moluk-
kers. Afl.: Kebudajan Maluku (Molukse cultuur),
(herh.)
NOS
1.15 Nieuws voor doven en slechthorenden
16.00 Een pienter duo. (Skin game), Amerikaanse speelfil
uit 1971
17.55 Nieuws
3 Tik Tak. Peuterprogramma
18.05 Plons. Kinderserie
8.10 Merlina. Detectiveserie. De geldkastkraak
18.35 Rondomons. Bill en Bolla
'9.00 Joker-trekking
i9 05 Boeketje Vlaanderen. Toeristisch magazine
19.35 Mededelingen. Lotto-trekking en paardenkoersen
19.45 Nieuws
iO.10 Kunst-zaken
10.20 Weekendfilm: Prototype. Amerikaanse speelfilm
1983
H-55 Rigoletto. Michael Follet praat leuke, grappige frag
menten uit buitenlandse programma's aan elkaar
■2.25 Sport op zaterdag
I2.40 De vereffenaar. (The equalizer), Amerikaanse serie
Afl.2: Chinese regen
Marijke Boon is vanavond te zien in het eerste deel van de
Cabaret Marathon, die onlangs in Botterdam werd gehou
den (Ned. 1,20.28 uur).
23.30 Poolshoogte. Astronomische rubriek
23.35 Nieuws en Coda
17.15 Protestantsezkerkdienst; 17.45 La pensée et les hommes; 18.15
Noubanimé, kinderprogramma; 18.40 Joker; 18.45 Toeristisch ma
gazine; 19.21 Lotto en joker-uitslagen; 19.30 Journaal; 20.00 Lejardin
extraordinaire, natuurmagazine; 20.30 On s'en fout, nous on s'aime,
Franse speelfilm uit 1982; 22.10 Traits portraits: Frédéric Jannin,
filmportret. Aansl.: Lotto en Joker; 22.30 Laatste nieuws
10.00 Heute; 10.03 Sportschau; 10.50 Mathilda, Amerikaanse speel
film uit 1977; 12.10 Plusminus; 12.55 Persoverzicht; 13.00 Heute;
13.45 Auto '87; 14.30 Hallo Spencer, kinderserie; 15.00 Marco Polo,
serie; 16.30 Musikladen Eurotops; 16.40 Delie und Brenton, Australi
sche serie; 18.05 Hier und Heute unterwegs; 19.00 Markt; 19.25 Die
Rückkehr zur Schatzinsel, serie; 18.00 Tagesschau; 18.05 Sport
schau. Met o.a. Bundesliga-voetbal; 20.00 Tagesschau; 20.15 (S) Ei-
ner wird gewinnen, quiz; 22.00 (S) Lottotrekking; 22.05 Tagesschau;
22.15 Das Wort zum Sonntag; 22.20 Run a crooked mile, Engelse
speelfilm uit 1969; 23.55 Dernier domicile connu, Frans/ Italiaanse
speelfilm uit 1969; 01.35 Tagesschau; 01.40 Nachtgedanken
07.45 Open University; 09.30 Dudley-do-right, tekenfilm; 09.35 Boss-
cat, tekenfilm; 10.00 It's wicked, kinderprogramma; 11.55 Old bones
of the river, Engelse speelfilm uit 1938; 11.15 Grandstand, sport;
13.27 Weerbericht; 18.05 Nieuws; 18.15 Sport; 18.20 Rolf Harris's
cartoon time; 18.45 Telly adicts, spelprogramma; 19.15 Alio, alio, co-
medy-serie; 19.50 Bob's full house; 20.25 Russ Abbot show; 20.55
Casualty, serie; 21.45 Nieuws en sport; 21.55 Last night of the Proms,
slotconcert; 23.15 Monty Python's Flying Circus; 23.45 Miami Vice,
Amerikaanse serie; 00.35 Stardust, Amerikaanse speelfilm uit 1975;
02,00 Weerbericht
Ismes Garner en Louis Gossett spelen de hoofdrol in 'Een
Pienter Duo' (BRT, 16.00 uur).
8.20 Paspoort voor Italianen
18.30 Sesamstraat
18.45 Jeugdjournaal
19,00 Journaal
AVRO
19.12 Verslag van de AVRO Jaarvergadering
19.20 AVRO'sTelevizierring. Uitreiking van de Televisiering
aan Mies Bouman in het Okura Hotel in Amsterdam
19.55 Prijs je rijk. Spelprogramma
10.45 Lace (II). Amerikaanse mini-serie. Deel 1 en 2
12.17 AVRO's Column. mr. G. B. J. Hiltermann bespreekt de
toestand in de wereld
NOS
12.30 Journaal
I2.40 Studio Sport
13.10 Nieuws voor doven en slechthorenden
AVRO
3.15-00.45 Lace II. Amerikaanse miniserie - vervolg
07.50 Open University; 15.20 Network East; 16.00 No limits; 17.00
The sky at night; 17.20 Horse trials: Burghley; 18.25 Saturday Cine
ma: The magnificent Ambersons, Amerikaanse speelfilm uit 1942;
19.50 Nieuwsoverzicht; 20.30 Last night over the proms (1); 21.30
Europese Op"o Golfkampioenschappen, samenvatting; 22.20 U.S.
Open Tenniskampioenschappen
08.00 Fun Factory; 11.10 Bailey's bird. The fisherman; 12.05 The
Smashgreatvideo race; 13.05 Glass Tiger in concert; 14.05 Monsters
of Rock; 14.50 Golf on Sky. Ebel European masters; 15.50 Internatio
nal Motorsports; 16.55 Canada calling; 17.30 UK Top 40 show; 18.35
Lost in Space. Wild adventure; 19.30 Emergency, Botulisme; 20.25
Cash and Company. The intruders; 21.25 WWF Superstars of Wrest
ling; 22.20 Ghost Story. The dead we leave behind; 23.15 The UK Top
40 Show; 00.15 UK Despatch; 00.45 The World Tomorrow; 01.15 Clo
se
07.00 Boogie Box; 08.00 Funbus; 11.30 Rockin' at the speed of light;
12.30 Chart Attack with Simon Potter; 13.30 Armchair Adventure.
Realms of darkness; 14.30 High Chaparral; 15.25TheGoodyearWea-
ther Report; 15.30 Super Sport with Paul McDowell; 17.30 The Rock
of Europe; 18.30 Heroes; 19.25 The Goodyear Weather Forecast;
19.30 The flight of the condor; 20.30 Shirley Bassey; 21.30 Saturday
Night Theatre. The last romantic; 22.55 The Goodyear Weather Fore
cast; 23.00 Late Night Movie. 'Looters'; 00.45 Montreux rock festival
1987; 01.00 Videopix; 02.00 The European Hot 100; 03.00 The
Smooch; 04.00 The Music Box Special; 05.00 The Rock of Europe;
06.00 The Face
uit
Geen nieuwe programma's ontvangen
Dat zijn leuke dingen voorde mensen, confé
rence. KRO: 16.02 Zin in muziek. 17.03 Glas
in lood. KRO: 18.03 Echo. 18.15 Levenslief en
levensleed. 19.00-7.00 Zie Radio 1
AM 747 kHz, 402 m
ij. 19.00 frequentie Radio 2
MG 445 m. 674 kHz.
FM 95.0 MHz.
Oud plaatwerk met Herman Emmink.
>1456 Meded. land-en tuinbouw. 13.06
Aktua. 13.30 TROS Country. 14.30
sport. 16.03 Tros Aktua magazine.
pi 06 Coulissen- NOS: 19.02 NOS
M nn Future Shock. 20.02 Langs de
«•U2 Metro's music. 23.07 Met het oog
«gen. KRO: 0.02 Oogluik. 1.02-7.00
landstand
ZATERDAG
12.03 Los Vast Pop-race. 14.03 Tussenuur.
15.03 Popstation. 16.03 NCRV- zaterdag-
sport. NOS: 18.03 De Avondspits. NCRV:
19.02 Koploper. 20.03 Harro de Jonge met
om: 20.03 Elpee Pop Special. 21.02 Elpee
Pop. 22.02 Country Style. 23.02- 24.00 Jazzti-
me
AM 298 m
1008 kHz
FM 99.8 MHz.
'ERDAG
Wegens vakantie gesloten. 14.03 Mu-
u« eigen huis. 15.03 Mooi Holland? 15.50
ZATERDAG
VOO: 12.00 Strauss Co. 13.00 Veronica
klassiek. 1. Rotterdams Philh. Ork; 2. Ro
nald Masin, viool en gerard van Blerk. piano.
3. Nieuwe grammofoon- en compact platen.
(DoorRené T'Sasi
Voor dat lange interview werd door de
programmamakers gekozen 'omdat er
behoefte was aan een zekere verdie
ping'. Van Gerven: „Op een gegeven
moment ben je het een beetje zat om
steeds weer oppervlakkig over hon
derd-en-één kwesties te praten. Je
gaat je afvragen: heb ik wel échte vra
gen gesteld, heb ik wel echte antwoor
den gekregen? Wat we willen is: be
langrijke ontwikkelingen verklaren en
dat koppelen aan een persoonlijke be
nadering van de mensen die geïnter
viewd worden".
Van Gerven: „We zijn niet geïnteres
seerd in de opening van de Keukenhof,
ijkse belevenissen van de familie
Schumann centraal staan. (De eerste
negen afleveringen werden in 1986 uit
gezonden).
Ter herinnering: Angelika is een ge
scheiden vrouw met drie kinderen:
Tanja, Markus en Tom. Ze leert recla
metekenaar Werner Schumann ken
nen en trouwt met hem op voorwaarde
dat Werner een echte vader voor haar
drie kinderen wordt. Samen krijgen ze
nog een dochtertje, Franziska.
De aflevering die de KRO vanmiddag
uitzendt is getiteld 'Als het schip met
geld maar kwam'. Voor de familie doe
men financiële problemen op wanneer
Angelika's ex-man de alimentatie niet
meer kan opbrengen. Werners inkom
sten lopen ook al terug. En het huis is
aan een opknapbeurt toe! Om de pro
blemen mee het hoofd te bieden be
sluiten de drie kinderen een zakcentje
te verdienen door boodschappen te
doen voor oudere mensen.
(Ned. 1,17.41 uur)
wél in de gevolgen van allerlei sociaal-
economische kwesties. Als er bijvoor
beeld bezuinigingen in de gezond
heidszorg aangekondigd worden, wil
len wij een antwoord op de vraag: wat
betekenen die bezuinigingen voor al
de mensen die met de gezondheids
zorg te maken hebben? Wat betekenen
ze voor diegenen die al door allerlei an
dere bezuinigingen getroffen werden?
De IKON wordt wel eens verweten al
leen oog te hebben voor de kansarmen,
voor de mensen die onder liggen, maar
hun positie zal voor ons altijd een uit
gangspunt blijven vormen".
Als je moet leiezen tussen berichtge
ving over een ruzie tussen het CDA en
de WD en de bezuinigingen in de ge
zondheidszorg, kies je automatisch
voor dat laatste onderwerp?
„Als die ruzie gaat over het liberale ka
rakter van de VVD of het christende
mocratische karakter van het CDA
kan het zijn dat we daar voor kiezen.
De ideologische component van het
politieke bedrijf, van het maatschap
pelijk gebeuren in z'n algemeenheid, is
voor 'De andere wereld' een belangrijk
aandachtspunt". Ter illustratie wijst
van Gerven op de geruchtmakende in
terviews met Van Mierlo, Den Uyl, Nij-
pels en Lubbers over de achtergron
den van waaruit ze politiek bedrijven.
Wat vind je van het verwijt dat de luis
teraar op den duur zo moe wordt van
alsmaar berichtgeving over Zuid-Afri
ka en Nicaragua?
Van Gerven geeft toe dat de IKON dat
verwijt wel vaker te horen krijgt, maar
„ik vind niet dat we daar vreselijk wak
ker van moeten liggen". Hij wijst op
het feit dat de belangstelling voor Mid
den Amerika, voor kernenergie en
kernbewapening eerder af dan toe
neemt. Op haar manier wil de IKON de
aandacht voor dat soort onderwerpen
toch levendig houden. „Bijvoorbeeld
door te zoeken naar nieuwe invalshoe
ken. Met het feit dat mensen minder
geïnteresseerd zijn in kernbewapening
is dat 'issue' nog niet van de tafel. Bo
vendien gaan we ook speuren naar het
waarom van die afnemende belang
stelling. Heeft het te maken met een
grotere maatschappelijke onzeker
heid die veel mensen voelen? Met de
yuppie-cultuur? Dat soort vragen en
discussies vormen voor ons vaak een
aanleiding om programma's te maken,
mensen te interviewen, over zaken die
wat meer de cultuur-filososfische kant
opgaan".
„De andere wereld van zondagmor
gen", zo stelt van Gerven, wil meer
dan alleen maar achter het nieuws
Op zaterdag 30 en zondag 31 mei werd
in het Rotterdamse Luxor Theater een
24 uur durende cabaretmarathon ge
houden. Naast artiesten met gevestig
de namen presenteerde zich ook een
boel nieuw talent. De KRO-televisie
legde een en ander op beeldband vast
en regisseur Nico Knapper stelde uit
het ruime aanbod drie programma's
samen waarvan vanavond het eerste
wordt uitgezonden.
Martin van Waardenburg en Wilfried
de Jong vertellen hoe hun 'heavy
jeugd' in het tuchthuis verliep. Mini en
Maxi brengen een act zonder woorden.
Paul de Leeuw, bekend van 'Lieve
Paul' (KRO-radio) en 'Sterrenslag'
(Avro) blijkt ook op het podium niet op
zijn mondje gevallen. Nieuw in de gele
deren van de jonge cabaretiers (al
treedt hij al wel op in een aantal Ster
spots) is Paul Lusse. Marijke Boon
zingt twee levensliederen uit het, aan
haar accordeon bungelende, schriftje.
Het Zindroom Cabaret pakt uit met
woordgrappen en verbale spelletjes.
De Bernini's gooien het op de nostalgi
sche muzikale toer. Herman Finkers
tenslotte toont aan dat het cabaret
geen pure randstedelijke aangelegen
heid hoeft te zijn.
(Ned. 1, 20.28 uur)
Hans van Gerven
Vanavond brengt de KRO een samen
vatting van het Theaterfestival Gala
1987 dat gisteravond in de Amster
damse Stadsschouwburg plaats vond.
Op deze avond toerden de Nederland
se toneelprijzen uitgereikt. Nieuw in
de prijzenrij is de Nederlandse Pu
blieksprijs voor de best ontvangen
theaterproduktie van het afgelopen
seizoen. De prijzen worden uitgereikt
door minister Brinkman van WVC. Op
de Gala-avond worden ook twee een
akters van Samuel Beckett opgevoerd
die nog niet eerder in Nederland te
zien waren. Conny Stuart speelt
'Schommelzang' en Rik Hancké speelt
'Een stuk monoloog'. Beide eenakters
werden geregisseerd door Leonard
Frank.
(Ned. 1, 22.20 uur)
AMSTERDAM (ANP) Zes schrij
vers uit de Sovjetunie nemen eind
mei volgend jaar deel aan een interna
tionale conferentie over moderne
Sovjet-literatuur aan de Universiteit
van Amsterdam. Het zestal is uitgeno
digd door dr. M. Broekmeijer van het
Oost-Europa Instituut van de univer
siteit.
Broekmeijer toonde zich donderdag
erg enthousiast. Geen van de schrij
vers was voor zover bekend eerder in
Nederland. Het bezioek is volgens
Broekmeijer ook voor West-Europa
uniek, omdat nog nooit - tegelijk - een
dermate grote groep Sovjet-schrijvers
in het buitenland optrad.
De zes auteurs, die naar Amsterdam
komen zijn: Vladimir Karpov, Grigori
Baklanov, Valentin Rasputin, Via-
cheslav Kondratev, Boris Mojaev en
Anatoli Strelianyi. Tijdens de confe
rentie komen drie thema's aan de or
de: Russische literatuur in relatie met
de Tweede Wereldoorlog (Baklanov en
Kondratev) in relatie met het milieu
(Rasputin), alsmede het platteland
(Strelianyi en Mojaev). Karpov is eer
ste secretaris van de Russische schrij
versbond.
De uitnodigingen aan de schrijvers lie
pen via de Russische ambassade in
Den Haag. Broekmeijer: „de ambassa
de heeft ons niets in de weg gelegd. We
konden zelf kiezen welke zes schrijvers
we wilden uitnodigen".
LUCy, VANAF NL)
SPEELT SNOOPY OOK
MEE IN HET VELD.
WIL UE ME SOMS
VERVANGEN POOR
EEN HOND?
16.00 Lang leve de opera!. VOO: 18.00
Avondstemming. KRO: 20.00 Nws. 20.02
KRO-klassiek op zaterdagavond, met om
20.02 Holland Festival Oude Muziek
Utrecht 1987. 20.55 Klarinermuz. door het
Kwartet NM. 22.00 Orgelrubriek: Orgels in
de Elzas (11); 22.20 Laudate. NOS: 23.00-
00.00 KRO-Literair: Spektakel: Een verslag
van het Nederlands Theater Festival (2)
WIE DACHT JE DAN
DAT IK WAS?TEPDy
RUXPIN?
ZATERDAG
12.05 Hallo Nederland. 12.25 EO...in de regio.
12.45 Vragen naar de weg. 13.00 Nws. 13.10
Ronduit praise. 13.30 Opo Doro (Open deur).
VPRO: 14.00 Euroburo. 15.00 Het spoor en
West-Broadway. 16.00 Het spoor terug en le
venslang voor jatten. EO: 17.00 Licht en uit
zicht. OVERHEIDSVOORLICHTING:
17.46 Franco huis. NOS: 17.56 Meded. en
Nws. IOS: 18.10 Arabisch programma. EO:
18.30 Kayen Rasja (Er is hoop). 18.45 Iyi Ha-
berler (Goed nieuws). NOS: 19.00 progr. voor
buitenl. werknemers. (19.00 Turks. 19.20 Ma
rokkaans. 19.50 Spaans. 20.00 Progr. voor
Joegoslaven) EO: 20.30 Laat ons de rustdag
wijden. 21.45-22.00 Reflector
aan jagen. „Wij kiezen voor een meer
opiniërende vorm van radio-maken.
We hebben de pretentie dat we wel de
gelijk wat kunnen bijdragen aan een
aantal discussies over onderwerpen
als bijvoorbeeld euthanasie en abor
tus".
Daarbij, zo zegt hij, worden de zaken
altijd op een min of meer indirecte ma
nier benaderd. „Wij lopen niet met het
woord 'God' voor op onze tong, zijn
veel minder getuigend dan de NCRV of
de EO. Onze aanpak is veel meer ge
richt op het stellen van vragen".
De ervaring leert, zo legt van Gerven
uit, dat mensen best drie kwartier lang
geboeid naar een interview kunnen
luisteren zonder dat er tussen door
zonodig platen gedraaid moeten wor
den. „Een voorwaarde is alleen dat het
interview ergens over gaat. Er zijn tal
van onderzoeken die uitwijzen dat je
de aandacht van de luisteraar niet lan
ger dan drie of vier minuten kunt vast
houden, maar wij kiezen uitdrukkelijk
voor een andere aanpak. Als luiste
raars afhaken kan dat ook komen
doordat het aanbod gewoon niet goed
genoeg is. Dat vergeten sommige om
roepen wel eens. De stelling van de
TROS: we brengen dit soort program
ma's omdat het publiek het zo graag
wil, is op zijn minst voor vijftig procent
onwaar. Het is niet alleen de vraag die
het aanbod bepaalt, het aanbod be
paalt evengoed de vraag". De Ikon
heeft wel, zo voegt hij er aan toe, het
voordeel een kleine omroep te zijn.
„Daardoor is het ook wat makkelijker
om te zeggen dat de publiekssmaak
voor ons niet van doorslaggevend be
lang is. Bovendien hebben we weinig
zendtijd. Omroepen als de KRO en de
NCRV, met veel zendtijd, kunnen
daardoor hun aanbod ook makkelijker
variëren".
De stellingen van de EO, „met name
op het vlak van de moraal, waar het
kwesties als euthanasie, homofilie,
abortus betreft" noemt van Gerven
'ronduit stuitend'. De kerkelijke be
richtgeving van de KRO en de NCRV
omschrift hij als 'fatsoenlijk'. Voor de
andere omroepen, zo meent hij, zijn de
kerken als onderwerp niet interessant
genoeg. „De kerk is een beetje in slaap
gesukkeld. Voor ons is dat echter geen
reden om er dan maar niets aan te
doen. Wij willen weten: hoe komt dat?
Waarom draagt de kerk, de laatste
tijd, zo weinig bij tot allerlei maat
schappelijke discussies?"
Dat brengt het gesprek op de kontak
ten tussen de kerken en de IKON. „Het
probleem van de kerken is altijd ge
weest dat ze te weinig aandacht heb
ben besteed aan communicatie. Ze
hebben op dat terrein geen know how
en dat maakt de gesprekken met de
IKON over het te voeren beleid wel
eens moeilijk.
Ze zeggen wel eens: kunnen jullie daar-
of daaraan geen aandacht besteden,
zonder zich daarbij af te vragen of wat
ze aandragen zich wel leent voor radio
of televisie. Misschien kun je over, bij
voorbeeld, heel intieme dingen als het
geloof in God niet eens een behoorlijk
programa maken. Vanuit de IKON is
dat ook steevast de kritiek op de ker
ken: wanneer bouwen jullie die know
how nu eens op, zodat we als serieuze
partners kunnen praten?" Hij wijst op
het fenomeen van de Electronic
Chruch in de Verenigde Staten. „Niet
dat ik daar zo gek op ben, integendeel,
maar daar maken de kerken wel ge
bruik van allerlei moderne commun-
catietechnieken. Ik heb de indruk dat,
bij ons, de discussie over dat soort fe
nomenen nauwelijks gevoerd wordt.
Eeuwenlang konden de kerken via de
kansel hun boodschap kwijt. Dat aan
dat tijdperk een eind gekomen is lijken
ze nog niet helemaal te beseffen".
Van hieruit belanden we bij de toe
komst van de omroep. Van Gerven
spreekt de angst uit dat het bestaan
van de IKON serieus in gevaar komt
wanneer het omroepbestel wordt op
geblazen. Zonder omroepgelden wordt
de IKON voor 100 procent afhankelijk
van de kerken en wat zal daar het ge
volg van zijn? Wil de IKON een kans
van overleven hebben, dan moet hij,
aldus van Gerven, goed op zijn 'identi
teit letten'.
„Als het bestaande omroepsysteem
ooit wordt opgeheven, dan kunnen we
dat als kleine omroep niet tegen hou
den. Maar voor het zover komt moeten
we zorgen dat we ons duidelijk presen
teren en profileren. We moeten ons
niet scharen in de eindeloze rij van om
roepen die allemaal hetzelfde produce
ren".
Dat de identiteitskwestie belangrijk is
onderstreept hij door te verwijzen naar
de Vara. „Door de crisis in de sociaal
democratie weet men bij de VARA
niet meer waar men staat. Het gevolg
daarvan is dat men zich in de eindeloze
concurrentiestrijd stort en dat leidt al
leen maar tot een heilloze programme
ring. Voor zover de Vara nog een iden
titeit heeft is die buitengewoon opper
vlakkig. Maar", zo voegt van Gerven er
aan toe, „je kan nog zo'n prachtige
identiteit hebben, je moet ook de mid
delen krijgen om ze naar buiten te
brengen. Ik hoop dat de IKON in de
toekomst niet nóg verder gemarginali
seerd wordt. Dat we, wat de radio be
treft, naar Radio 5 werden verbannen
was al erg genoeg".
„Als je televisie en radio maakt is één
voorwaarde essentieel: je moet gezien
en gehoord kunnen worden! Als dat
door omstandigheden niet kan, hetzij
omdat je op een slechte zender zit, het
zij omdat je weinig aantrekkelijke
uitzendtijden krijgt toebedeeld,
wordt je stem niet meer gehoord en
ben je op den duur tot verdwijnen ge
doemd. Maar", zo voegt hij er'snel en-
opgewekt aan toe,
lang niet hoor".