Paus op bezoek in VS
Bus en trein komend
jaar weer duurder
Britten beschermen
twee mijnenjagers
öhago
euwe organisatie voor viering
en nationale herdenking
de PZC
vandaag
Militairen met
atv-conflict
naar Albeda
Hout-cao rond
LONDEN
RIJKSBIJDRAGE 35 MILJOEN PER JAAR
Geld toltunnels
voor knelpunten
randstadwegen
w
Reagan ontvangt
Sjevardnadze
De schoon makers van Nederland.
Groen licht
voor WOV
ff Vraag een schoonmaakbedrijf
niet aUeen hoe het schoonmaakt, maar
vooral hoe 't zijn huiswerk doet. 19
(30e jaargang no. 214
Vrijdag 11 september 1987
een trekpleister
voor toeristen
pagina 9
vrijdagkrant
)RIE DODEN BU
^RKEERSONGELUK
Jeugd
Faillissementen
Autovignet
vrijdagkrant
vSui
Verzet
Plan
laterbewolkt
Eerst opklaringen; tegen de middag
toenemende bewolking gevolgd door
af en toe regen. Maximum tempera
tuur rond 18 graden. Later toenemen
de zuidwesten wind.
DEN HAAG (ANP) De organisatie
voor de viering van bevrijdingsdag
en de nationale herdenking wordt
op nieuwe leest geschoeid. Midden
oktober zal bij koninklijk besluit
één organisatie voor beide manifes
taties in het leven worden geroe
pen.
vrijding en het Comité Nationale
Herdenking gaan in de nieuwe orga
nisatie op. Dit hebben premier Lub
bers en minister Brinkman van wel
zijn, volksgezondheid en cultuur
(WVC) besloten, zo heeft de Rijks
voorlichtingsdienst donderdag mee
gedeeld.
Het Comité Nationale Viering Be- Het nieuwe comité zal de organisa
tie op zich nemen op basis van het
advies van de werkgroep nationale
herdenking en viering van vorig na
jaar, de regeringsreactie daarop en
de uitkomsten van het overleg met
de Tweede Kamer over dit onder
werp in april. De instelling van het
nationale comité en de benoeming
van de leden zal plaatsvinden bij ko
ninklijk besluit.
jEabinet akkoord
tflet aanleg WOV
(Van onze Haagse redacteur)
3AAG De Westerschelde-oeververbinding (WOV) mag wor-
len aangelegd. Het kabinet is bereid de huidige rijksbijdrage
tan de veerdiensten om te zetten in een bijdrage aan de exploi-
;atiemaatschappij die de WOV met privékapitaal zal bekosti
gen en beheren.
Met dit besluit, dat donderdag bekend
werd gemaakt, lijkt het belangrijkste
obstakel te zijn weggenomen voor de
definitieve realisering van het felbe
geerde project. De twee bedrijvencom-
binaties uit de particuliere sector die
laar de bouw dingen hebben steeds
lis belangrijkste voorwaarde gesteld
lat de Rijksbijdrage - 34 miljoen gul
len per jaar - 25 jaar lang in de WOV
.verd gestopt. Woordvoerders van de
;wee maatschappijen toonden zich
/erheugdover de doorbraak die nu tot
stand is gekomen.
Het regeringsbesluit is vervat in een
Drief die de minister van economische
saken, drs R. de Korte, samen met zijn
imbtgenlten drs N. Smit-Kroes (ver
keer en waterstaat) en drs E. Nijpels
ruimtelijke ordening en milieube
heer) naar de Tweede Kamer heeft ge
stuurd. De hoofdlijnen van het beleid
roor de economische infrastructuur in
ans land worden daarin uitgezet.
n de brief staat dat 'het kabinet, ge
ien de zeer bijzondere situatie met be-
rekking tot de huidige bijdrage aan
le verengen omzetting van deze bij1
Irage in een exploitatiebijdrage aan
;en exploitatiemaatschappij aan-
'aardbaar acht'.
)EN HAAG (ANP) Het kabinet wil
1,5 miljard gulden vrijmaken voor
verbetering van wegverbindingen in
ie Randstad en met het buitenland.
Dat geld .-wordt gevonden door vier
'eeds in meerjarenramingen opgeno-
nen tunnels privaat te laten financie-
'en. Het bedrijfsleven krijgt binnen
kort de concessievoorwaarden waar-
»P belangstellenden voor de bouw
'an de (tol)tunnels kunnen inschrij
ven.
Dat blijkt uit een brief met de hoofdlij-
ïen van het beleid ten aanzien van de
'Conomische infrastructuur, die don-
Ierdag naar de Kamer is gestuurd. De
irief is ondertekend door de ministers
De Korte!economische zaken), Smit-
iroes (verkeer en waterstaat) en Nij-
>els (volkgezondheid, ruimtelijke or-
lening en milieu).
det het geld dat vrijkomt door de pri
vate financiering van de tweede Coen-
unnel, de Wijkertunnel, de Noordtun-
lel en de Blankenburg- dan wel de
weede Beneluxtunnel, willen de be
windslieden vooral de knelpunten op
le wegen in de Randstad aanpakken,
let gaat daarbij om de hoofdwegen
ussen Amsterdam (en Schiphol), Rot-
erdam, Den Haag en Utrecht, alsme-
le de aansluiting van het hoofdwegen
iet met het onderliggend wegennet, in
iet bijzonder rond Amsterdam, Rot-
erdam en Den Haag. Verder denken
e aan de internationale verkeersas-
en.
1EDEL (ANP) Een verkeersonge-
uk op de Oude Rijksweg in Hedel (ten
loorden van Den Bosch) heeft donder-
lagmiddag aan drie mensen het leven
(ekost.Bij het ongeluk waren vier au-
o's betrokken, waarvan er drie na de
'otsing in brand vlogen.
De drie slachtoffers zijn de 31-jarige
nevrouw De Bruin-Visser uit Herwij-
ien, de 35-jarige G. van Gemert uit
Aight en de 56-jarige A. Donker uit
lerwijnen. Vier mensen raakten ge
rond.
Volgens de politiewoordvoerder is de
waarschijnlijke oorzaak van het onge-
'al een verkeerde inhaalmanoeuvre
gecombineerd met regen en slecht
ncht.
De bewindslieden wijzen er op dat er
met de verschillende partijen nog na
der overlegd moet worden over de
'exacte voorwaarden' voor de private
financiering, aanleg en exploitatie.
Pas dan zal een definitief besluit wor
den genomen.
Met de aanleg van de WOV is een be
drag van circa 800 miljoen gulden ge
moeid.
De heer G. P. M. van Os, projectleider
van de Tolbrug exploitatiemaat
schappij (TBM) is 'bijzonder blij' met
de beslissing. „Ik ben uitermate opti
mistisch gestemd. De vaart zit er nu
weer helemaal in". De TBM, bestaan
de uit de staalaannemers Grootint/
Hollandia Kloos en de Nationale In
vesteringsbank wil een hangbrug over
de zeearm bouwen en is samen met de
Exploitatiemaatschappij Wester-
schelde (betonbouwers) in de race voor
het project. Van Os vindt het een zeer
goede zaak dat het kabinet de knoop
heeft doorgehakt op het moment dat
de rentestand laag is. „Wij gingen er
van uit dat te hoge rentelasten een be
langrijk struikelblok konden vormen
voor de WOV. Ik sluit niet uit dat het
rijk in het achterhoofd hield dat men
het ijzer moet smeden als het heet is".
De projectleider meent dat de stuur
groep onder leiding van gedeputeerde
drs R. Barbé 'uit de voeten kan' met
het besluit. Er is in principe 'geen en
kel beletsel meer' voor bouw van de
verbinding. Wel moeten de betrokke
nen ten spoedigste om de tafel gaan
zitten om de randvoorwaarden voor de
concessie-aanvrage grondig door te
spreken. Zaken als de tracékeuze, het
in gang zetten van een MER-procedu-
re (milieu-effectrapportage) en overleg
met België 'mogen niet veronacht
zaamd worden", aldus Van Os. Hij
hoopt dat de procedures in de loop van
(Slot zie pagina 19 kolom 7)
BAHRAYN IREUTER) De Iraanse marine heeft woensdag Cyprisch tank
schip aangevallen in de Golf. Het was de eerste Iraanse aanval sinds een week.
Het 323 ton metende tankschip „Haven" werd bij het eiland Abu Nayr, op 60
kilometer ten westen van Dubay, door raketten en kanonvuur getroffen. Een
bemanningslid staat in een deuropening op de brug die zwaar werd beschadigd.
De Nederlandse jeugd kijkt
graag naar tv of video maar
leest ook graag boeken en tijd
schriften, het liefst echter bren
gen ze haar tijd door bij vrien
den of familie.
PAGINA 5
Zeeland en Friesland zijn de
enige provincies waarin meer
faillissementen in augustus
zijn uitgesproken dan in dezelf
de maand vorig jaar
PAGINA 17
Gemeenten en bedrijven in
Zeeuwsch-Vlaanderen hebben
een brief gestuurd naar minis
ter Smit-Kroes om te proteste
ren tegen de voorgenomen tol
heffing van België.
PAGINA 19
Radio, tv en Kunst: 2
Binnen- en buitenl.: 3 en 5
Opinie en achtergrond: 4
Financiën, economie: 6
Provincie: 17,18,19, 20, 21,
22 en 23
Sport: 25
Kanaaltunnel, Londen
maakt zich op voor toeristenin
vasie Autosalon in Frank
furt De kwaliteit van het Ne
derlandse meubel wordt steeds
beter Het appelseizoen is
aangebroken
Concurrentiestrijd op de
CD-markt Denksporten en
de prijspuzzel Uit: films,
theater, concert en tentoon
stellingen Kunst, met in de
achtste kolom Bob Pingen.
PAGINA 9,10,11,13,14 en 15
WÊKÊÊKKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊk
:-W'\
4i
(Van onze correspondent)
WASHINGTON Paus Johannes Paulus II is gisteren
in de Verenigde Staten aangekomen voor een bezoek
van tien dagen. De paus werd op het vliegveld van Mia
mi ontvangen door president Reagan en diens vrouw
(foto).
In een kleine welkomstrede begroette president Reagan
de paus als „een kampioen van de vrede". De president
gaf een politiek tintje aan zijn speech door op te merken
dat de VS „in Europa en elders hun macht plaatsen aan
de kant van de menselijke waardigheid. In Latijns-Ame-
rika en Azië steunen we de uitbreiding van de menselij
ke vrijheid en dan in het bijzonder de beweging in de.
richting van de democratie".
In eenprivé-gesprek met de paus onderstreepte Reagan
later de belangrijke rol die de rooms-katholieke kerk
kan spelen in Nicaragua.
DEN HAAG (GPD) Het bus-, tram-
en treinkaartje wordt volgend jaar
vrijwel zeker weer duurder. De open
baar-vervoerbedrijven zien geen
kans om tijdig de alternatieven te le
veren die tariefsverhogingen kunnen
voorkomen.
Net als dit jaar moet minister Smit-
Kroes (verkeer en waterstaat) in 1988
ongeveer 40 miljoen gulden op het
openbaar vervoer bezuinigen. Voor de
hele kabinetsperiode is een besparing
geraamd van 150 miljoen gulden.
Vorig jaar hebben de openbaar-ver
voerbedrijven al het mogelijke gedaan
om vóór 1987 een stijging van de tarie
ven te voorkomen. Dat lukte niet,
maar minister Smit-Kroes beloofde
dat voor de navolgende jaren nieuwe
tariefsverhogingen konden uitblijven
als het openbaar vervoer zelf met reële
voorstellen kwam.
DEN HAAG (GPD) - De Britse fregat
ten in de Perzische Golf krijgen van
hun regering opdracht de Nederland
se mijnenjagers op dezelfde wijze te
beschermen als hun Engelse collega's.
Dit zei minister Van Eekelen donder
dag in de Tweede Kamer. Hij nam
daarmee de laatste twijfels weg, die
bij de Tweede Kamer nog leefde over
het vertrek van de jagers Maassluis
en Hellevoetsluis naar de Perzische
Golf.
De opvatting van de Kamer, dat Ne
derland mijnenjagers zou moeten zen
den, kreeg een extra onderbouwing
toen bekend werd gemaakt dat begin
volgende week de lidstaten van de
Westeuropese Unie (WEU) opnieuw
bijeenkomen om over de Golfoorlog te
praten.
Nederland verwacht van dat overleg
dat meer landen zullen besluiten zich
bij de Brits-Nederlandse afspraken
aan te sluiten. Italië weigerde donder-1
dag nog om de Nederlandse mijnenja
gers eventueel bescherming te bieden.
België zal mogelijk begin volgende
week besluiten mijnenvegers te zen
den.
De PvdA bleef zich verzetten tegen
het kabinetsbesluit. Volgens woord
voerder Ter Beek is het vertrek van
de schepen onder de huidige omstan
digheden niet verantwoord. „We gaan
vrijwel alleen naar de grootste oorlog
die er op dit moment woedt," zei hij.
Ter Beek waarschuwde ervoor dat
het kleinste misverstand tot escalatie
kan leiden. De PvdA'er gelooft dat het
kabinet opnieuw moet proberen een
VN-macht bijeen te brengen.
Ondanks de instemming van CDA,
VVD en D66 vinden deze fracties dat
het besluit van deze week voortdurend
opnieuw beoordeeld moet worden.
Telkens moet bekeken worden of de si
tuatie niet zodanig gewijzigd is, dat de
schepen beter kunnen terugkeren.
Maar deze wens zal het vertrek van de
schepen niet in de weg staan. Wel zeg
de de bewindsman toe dat hij de Ka
mer op elk gewenst moment volledig
zou informeren over de stand van za
ken. Tevens sprak hij de bereidheid uit
de operatie te beëindigen indien het
gevaar te groot zou worden.
De minister verwacht niet dat de
Golfoorlog op korte termijn tot een
einde komt. Hij zal dan ook volgende
week in New York proberen de minis
ters van Iraq en Iran ervan te overtui
gen van de Nederlandse neutraliteit
in dat conflict. Daarmee wil hij ver
der bereiken dat de Nederlandse aan
wezigheid niet als spanningverho-
gend gezien wordt.
In februari van dit jaar presenteerde
het openbaar vervoer een globaal
plan voor een nieuw verkeers- en ver
voersbeleid, de nota 'Samen op weg
naar bereikbaarheid'. De uitwerking
van dit rapport zou in augustus aan de
minister worden aangeboden. Maar
het maken van een nieuw rapport
blijkt veel meer tijd te vergen dan
verwacht. Op tal van punten zijn ex
tra studies nodig.
Op dit moment beschikken de open-
baar-vervoerondernemingen slechts
over een interim-rapport, waarin een
aantal mogelijke projecten uit de doe
ken wordt gedaan. Over de aard van de
projecten wordt angstvallig gezwegen.
Men wil niet dat er geruzied gaat wor-
UTRECHT (ANP) De belangenver
enigingen van militairen, verenigd in
het SOM, stappen naar de commissie-
Albeda voor advies over het conflict
met de Koninklijke Landmacht over
de toepassing van de arbeidstijdver
korting in 1988. De bonden houden
vast aan de nu nog geldende vrije vrij
dag per maand, terwijl de landmacht
atv per dag wil invoeren. Volgens het
SOM schendt de KL daarmee eerder
gemaakte centrale afspraken.
Het bezwaar van de bonden tegen atv
per dag is dat er van herbezetting van
door atv vrijgekomen bedrijfstijd niets
terecht komt. Bovendien is een uur la
ter beginnen of ophouden met werken
voor de KL-militairen minder interes
sant dan een vrije dag per maand. In
voering van atv per dag veroorzaakt
voor het personeel een „onoverzichte
lijke en onrechtvaardige situatie". Bij
marine en luchtmacht is overeengeko
men om de toepassing van atv per on
derdeel te regelen.
den over zogenaamde detailkwesties,
die voor het publiek weliswaar van
groot belang zijn, maar die tegelijker
tijd de aandacht afleiden van het prin
cipe van een andere opzet van het ver
keers- en vervoersbeleid.
Aan tariefsverhogingen lijkt dus niet
te ontkomen, tenzij de minister door
slaggevende betekenis geeft aan rap
porten die dit jaar bij haar op tafel
zijn gekomen, zoals het mobiliteits
scenario voor de Randstad, en de rap
porten van de Sociaal-Economische
Raad en de commissies-Leblanc en
Oele over de infra-structuur. Dit jaar
gingen de tarieven van bus en tram
met drie procent omhoog. De trein
werd 1,25 procent duurder, wat over
eenkwam met de verhoging van de
btw per 1 januari van dit jaar.
Na 25 jaar is het zo ver: het
kabinet heeft gisteren
het licht op groen gezet voor
een vaste oeververbinding
over de Westerschelde
(WOV). Dat althans kan worden afge
leid uit de bereidheid van de regering
de rijksbijdrage voor de veren (f.34,-
miljoen) over te hevelen naar een ex
ploitatiemaatschappij van een vaste
oeververbinding over de Westerschel
de (WOV). Het betekent niet meer en
niet minder dan de principiële toezeg
ging aan Zeeland dat Den Haag kan in
stemmen met de particuliere bouw
van een vaste verbinding tussen
Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beve
land. Nooit tevoren heeft het rijk zover
willen gaan met zijn toezeggingen. Het
woord en de daad zijn nu aan de pro
vincie en de initiatiefnemers. De laat-
sten waren na een kwart eeuw touw
trekken over een brug-tunnelcombi-
natie in het stadium gekomen van nu
of nooit. Psychologisch gezien komt de
beslissing van Den Haag op een goed
moment.
Vooral het bedrijfsleven kan tevre
den zijn. Niet ten onrechte hechten
de Zeeuwse ondernemers grootbelang
aan een Westerschelde-verbinding, die
de industriegebieden van de Kanaal
zone en Vlissingen-Oost dichter bij el
kaar brengt. De verwachting in die
kringen dat het WOV-project nieuwe
impulsen zal geven aan een verdere,
noodzakelijke economische ontwikke
ling van Zeeland is dan ook heel reëel.
Tegen de achtergrond van een ver
slechterende economische situatie
door dreigende bedrijfssluitingen en
verlies van arbeidsplaatsen, kan de
aanleg van de WOV kentering van het
getij ten gunste betekenen. Gedepu
teerde Barbé is - het moet worden toe
gegeven - één van de weinigen geweest
in Zeeland, die een rotsvast vertrou
wen heeft gehad in een goede afloop.
Op momenten dat het er naar uitzag,
dat minister Smit-Kroes van verkeer
en waterstaat, haar verzet tegen een
oeververbinding nimmer zou opgeven,
was het Barbé, die een grenzeloos opti
misme aan de dag legde. Méér dan enig
ander moet het deze gedeputeerde
deugd doen, dat enkele dagen voor
Prinsjesdag in feite de beslissing is ge
vallen.
Weliswaar zijn nog lang niet alle
hindernissen genomen, maar het
begin van het einde is in zicht. Planolo
gisch valt de komende maanden héél
wat te verhapstukken. De tegenstan
ders van de WOV bevinden zich vooral
in de hoek van milieu en natuurbe
scherming. Zij vormen een gezelschap
dat doorgaans zijn zaken uitstekend
weet te brengen. Terecht mogen zij
van het provinciaal bestuur verwach
ten, dat zorgvuldig wordt omgespron
gen met de belangen van natuur en mi
lieu. Wie gelooft in de nieuwe impulsen
die van een oeververbinding uitgaan,
zal sneller geneigd zijn concessies te
doen en zich minder druk maken over
de natuurlijke omgeving. Het tegen
wicht dat de natuurbeschermers bie
den is niet alleen vanzelfsprekend,
maar ook noodzakelijk. Zij vormen de
tegenkrachten, die voor het evenwicht
zorgen.
Blijft verder over de
veerdienst
UTRECHT (ANP) Onderhandelaars
van de Nederlandse Houtbond (werk
gevers), de Bouw- en Houtbond FNV
en de Hout- en Bouwbond CNV heb
ben donderdagavond een principe
akkoord bereikt over een tweejarige
cao (1 mei 1987 tot 30 april 1989) voor
de 8.000 werknemers in de houthan
del. Ze zullen dit akkoord bij hun ach
terbannen verdedigen.
Afgesproken is dat de werkgevers een
bijdrage van maximaal 2,5 procent
van de loonsom per 1 mei 1988 zullen
leveren aan de bestrijding van de
werkloosheid. Een onafhankelijk on
derzoekbureau krijgt de opdracht na
te gaan welke vormen van herverde
ling van werk het meeste effect voor de
werkgelegenheid kunnen hebben zon
der het functioneren en de dienstverle
ning van de bedrijven aan te tasten.
Verder is een eenmalige verlaging van
de VUT-leeftijd van 61 tot 60 jaar over
eengekomen voor de periode 1 novem
ber 1987 tot 1 mei 1988. Andere punten
uit het akkoord zijn een loonsverho
ging van 1,4 procent per 1 september
1987 en aanvulling van de WAO-uitke-
ring gedurende het tweede jaar tot 75
procent.
eis van een
tussen Vlissingen en
Breskens voor wat wordt genoemd
klein verkeer. Aanleg van een oever
verbinding in de buurt van Terneuzen
heeft nu eenmaal minder plezierige ge
volgen voor West-Zeeuwsch-Vlaande-
ren, uit welk gebied op werkdagen
honderden scholieren en werknemers
richting Walcheren trekken. Zo'n
bootverbinding is en blijft een keihar
de voorwaarde. Nog altijd wordt de
aanleg van een oeververbinding ge
zien als een middel Zeeuwsch-Vlaan
deren uit zijn isolement te halen. Het
gaat dan ook niet aan een deel van het
gebied en de mensen die er wonen een
nieuw isolement op te dringen. Het
Haagse licht voor de WOV moge dan
op groen staan, de provincie zelf heeft
nog een lange weg af te leggen alvorens
een daadwerkelijk begin kan worden
gemaakt met de aanleg van de Wester
schelde-oeververbinding.
Dim
WASHINGTON (UPI) President
Reagan zal dinsdag de Sovjetrussi-
sche minister van buitenlandse zaken
Eduard Sjevardnadze op het Witte
Huis ontvangen voor een gesprek
over de vooruitzichten inzake wapen
beheersing.
Dat heeft de woordvoerder van het
Witte Huis, Marlin Fitzwater, donder
dag bekendgemaakt. Sjevardnadze
wordt zondag in Washington ver
wacht. Het officiële deel van zijn be
zoek begint dinsdag.
Advertentie
Tel. 045-719466. Vestigingen te Amsterdam - Rotterdam - Utrecht - Groningen -
Apeldoorn - Roosendaal - Eindhoven - Maastricht - Heerlen.