Paus op bezoek in VS Bus en trein komend jaar weer duurder Britten beschermen twee mijnenjagers öhago euwe organisatie voor viering en nationale herdenking de PZC vandaag Militairen met atv-conflict naar Albeda Hout-cao rond LONDEN RIJKSBIJDRAGE 35 MILJOEN PER JAAR Geld toltunnels voor knelpunten randstadwegen w Reagan ontvangt Sjevardnadze De schoon makers van Nederland. Groen licht voor WOV ff Vraag een schoonmaakbedrijf niet aUeen hoe het schoonmaakt, maar vooral hoe 't zijn huiswerk doet. 19 (30e jaargang no. 214 Vrijdag 11 september 1987 een trekpleister voor toeristen pagina 9 vrijdagkrant )RIE DODEN BU ^RKEERSONGELUK Jeugd Faillissementen Autovignet vrijdagkrant vSui Verzet Plan laterbewolkt Eerst opklaringen; tegen de middag toenemende bewolking gevolgd door af en toe regen. Maximum tempera tuur rond 18 graden. Later toenemen de zuidwesten wind. DEN HAAG (ANP) De organisatie voor de viering van bevrijdingsdag en de nationale herdenking wordt op nieuwe leest geschoeid. Midden oktober zal bij koninklijk besluit één organisatie voor beide manifes taties in het leven worden geroe pen. vrijding en het Comité Nationale Herdenking gaan in de nieuwe orga nisatie op. Dit hebben premier Lub bers en minister Brinkman van wel zijn, volksgezondheid en cultuur (WVC) besloten, zo heeft de Rijks voorlichtingsdienst donderdag mee gedeeld. Het Comité Nationale Viering Be- Het nieuwe comité zal de organisa tie op zich nemen op basis van het advies van de werkgroep nationale herdenking en viering van vorig na jaar, de regeringsreactie daarop en de uitkomsten van het overleg met de Tweede Kamer over dit onder werp in april. De instelling van het nationale comité en de benoeming van de leden zal plaatsvinden bij ko ninklijk besluit. jEabinet akkoord tflet aanleg WOV (Van onze Haagse redacteur) 3AAG De Westerschelde-oeververbinding (WOV) mag wor- len aangelegd. Het kabinet is bereid de huidige rijksbijdrage tan de veerdiensten om te zetten in een bijdrage aan de exploi- ;atiemaatschappij die de WOV met privékapitaal zal bekosti gen en beheren. Met dit besluit, dat donderdag bekend werd gemaakt, lijkt het belangrijkste obstakel te zijn weggenomen voor de definitieve realisering van het felbe geerde project. De twee bedrijvencom- binaties uit de particuliere sector die laar de bouw dingen hebben steeds lis belangrijkste voorwaarde gesteld lat de Rijksbijdrage - 34 miljoen gul len per jaar - 25 jaar lang in de WOV .verd gestopt. Woordvoerders van de ;wee maatschappijen toonden zich /erheugdover de doorbraak die nu tot stand is gekomen. Het regeringsbesluit is vervat in een Drief die de minister van economische saken, drs R. de Korte, samen met zijn imbtgenlten drs N. Smit-Kroes (ver keer en waterstaat) en drs E. Nijpels ruimtelijke ordening en milieube heer) naar de Tweede Kamer heeft ge stuurd. De hoofdlijnen van het beleid roor de economische infrastructuur in ans land worden daarin uitgezet. n de brief staat dat 'het kabinet, ge ien de zeer bijzondere situatie met be- rekking tot de huidige bijdrage aan le verengen omzetting van deze bij1 Irage in een exploitatiebijdrage aan ;en exploitatiemaatschappij aan- 'aardbaar acht'. )EN HAAG (ANP) Het kabinet wil 1,5 miljard gulden vrijmaken voor verbetering van wegverbindingen in ie Randstad en met het buitenland. Dat geld .-wordt gevonden door vier 'eeds in meerjarenramingen opgeno- nen tunnels privaat te laten financie- 'en. Het bedrijfsleven krijgt binnen kort de concessievoorwaarden waar- »P belangstellenden voor de bouw 'an de (tol)tunnels kunnen inschrij ven. Dat blijkt uit een brief met de hoofdlij- ïen van het beleid ten aanzien van de 'Conomische infrastructuur, die don- Ierdag naar de Kamer is gestuurd. De irief is ondertekend door de ministers De Korte!economische zaken), Smit- iroes (verkeer en waterstaat) en Nij- >els (volkgezondheid, ruimtelijke or- lening en milieu). det het geld dat vrijkomt door de pri vate financiering van de tweede Coen- unnel, de Wijkertunnel, de Noordtun- lel en de Blankenburg- dan wel de weede Beneluxtunnel, willen de be windslieden vooral de knelpunten op le wegen in de Randstad aanpakken, let gaat daarbij om de hoofdwegen ussen Amsterdam (en Schiphol), Rot- erdam, Den Haag en Utrecht, alsme- le de aansluiting van het hoofdwegen iet met het onderliggend wegennet, in iet bijzonder rond Amsterdam, Rot- erdam en Den Haag. Verder denken e aan de internationale verkeersas- en. 1EDEL (ANP) Een verkeersonge- uk op de Oude Rijksweg in Hedel (ten loorden van Den Bosch) heeft donder- lagmiddag aan drie mensen het leven (ekost.Bij het ongeluk waren vier au- o's betrokken, waarvan er drie na de 'otsing in brand vlogen. De drie slachtoffers zijn de 31-jarige nevrouw De Bruin-Visser uit Herwij- ien, de 35-jarige G. van Gemert uit Aight en de 56-jarige A. Donker uit lerwijnen. Vier mensen raakten ge rond. Volgens de politiewoordvoerder is de waarschijnlijke oorzaak van het onge- 'al een verkeerde inhaalmanoeuvre gecombineerd met regen en slecht ncht. De bewindslieden wijzen er op dat er met de verschillende partijen nog na der overlegd moet worden over de 'exacte voorwaarden' voor de private financiering, aanleg en exploitatie. Pas dan zal een definitief besluit wor den genomen. Met de aanleg van de WOV is een be drag van circa 800 miljoen gulden ge moeid. De heer G. P. M. van Os, projectleider van de Tolbrug exploitatiemaat schappij (TBM) is 'bijzonder blij' met de beslissing. „Ik ben uitermate opti mistisch gestemd. De vaart zit er nu weer helemaal in". De TBM, bestaan de uit de staalaannemers Grootint/ Hollandia Kloos en de Nationale In vesteringsbank wil een hangbrug over de zeearm bouwen en is samen met de Exploitatiemaatschappij Wester- schelde (betonbouwers) in de race voor het project. Van Os vindt het een zeer goede zaak dat het kabinet de knoop heeft doorgehakt op het moment dat de rentestand laag is. „Wij gingen er van uit dat te hoge rentelasten een be langrijk struikelblok konden vormen voor de WOV. Ik sluit niet uit dat het rijk in het achterhoofd hield dat men het ijzer moet smeden als het heet is". De projectleider meent dat de stuur groep onder leiding van gedeputeerde drs R. Barbé 'uit de voeten kan' met het besluit. Er is in principe 'geen en kel beletsel meer' voor bouw van de verbinding. Wel moeten de betrokke nen ten spoedigste om de tafel gaan zitten om de randvoorwaarden voor de concessie-aanvrage grondig door te spreken. Zaken als de tracékeuze, het in gang zetten van een MER-procedu- re (milieu-effectrapportage) en overleg met België 'mogen niet veronacht zaamd worden", aldus Van Os. Hij hoopt dat de procedures in de loop van (Slot zie pagina 19 kolom 7) BAHRAYN IREUTER) De Iraanse marine heeft woensdag Cyprisch tank schip aangevallen in de Golf. Het was de eerste Iraanse aanval sinds een week. Het 323 ton metende tankschip „Haven" werd bij het eiland Abu Nayr, op 60 kilometer ten westen van Dubay, door raketten en kanonvuur getroffen. Een bemanningslid staat in een deuropening op de brug die zwaar werd beschadigd. De Nederlandse jeugd kijkt graag naar tv of video maar leest ook graag boeken en tijd schriften, het liefst echter bren gen ze haar tijd door bij vrien den of familie. PAGINA 5 Zeeland en Friesland zijn de enige provincies waarin meer faillissementen in augustus zijn uitgesproken dan in dezelf de maand vorig jaar PAGINA 17 Gemeenten en bedrijven in Zeeuwsch-Vlaanderen hebben een brief gestuurd naar minis ter Smit-Kroes om te proteste ren tegen de voorgenomen tol heffing van België. PAGINA 19 Radio, tv en Kunst: 2 Binnen- en buitenl.: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Financiën, economie: 6 Provincie: 17,18,19, 20, 21, 22 en 23 Sport: 25 Kanaaltunnel, Londen maakt zich op voor toeristenin vasie Autosalon in Frank furt De kwaliteit van het Ne derlandse meubel wordt steeds beter Het appelseizoen is aangebroken Concurrentiestrijd op de CD-markt Denksporten en de prijspuzzel Uit: films, theater, concert en tentoon stellingen Kunst, met in de achtste kolom Bob Pingen. PAGINA 9,10,11,13,14 en 15 WÊKÊÊKKÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊÊk :-W'\ 4i (Van onze correspondent) WASHINGTON Paus Johannes Paulus II is gisteren in de Verenigde Staten aangekomen voor een bezoek van tien dagen. De paus werd op het vliegveld van Mia mi ontvangen door president Reagan en diens vrouw (foto). In een kleine welkomstrede begroette president Reagan de paus als „een kampioen van de vrede". De president gaf een politiek tintje aan zijn speech door op te merken dat de VS „in Europa en elders hun macht plaatsen aan de kant van de menselijke waardigheid. In Latijns-Ame- rika en Azië steunen we de uitbreiding van de menselij ke vrijheid en dan in het bijzonder de beweging in de. richting van de democratie". In eenprivé-gesprek met de paus onderstreepte Reagan later de belangrijke rol die de rooms-katholieke kerk kan spelen in Nicaragua. DEN HAAG (GPD) Het bus-, tram- en treinkaartje wordt volgend jaar vrijwel zeker weer duurder. De open baar-vervoerbedrijven zien geen kans om tijdig de alternatieven te le veren die tariefsverhogingen kunnen voorkomen. Net als dit jaar moet minister Smit- Kroes (verkeer en waterstaat) in 1988 ongeveer 40 miljoen gulden op het openbaar vervoer bezuinigen. Voor de hele kabinetsperiode is een besparing geraamd van 150 miljoen gulden. Vorig jaar hebben de openbaar-ver voerbedrijven al het mogelijke gedaan om vóór 1987 een stijging van de tarie ven te voorkomen. Dat lukte niet, maar minister Smit-Kroes beloofde dat voor de navolgende jaren nieuwe tariefsverhogingen konden uitblijven als het openbaar vervoer zelf met reële voorstellen kwam. DEN HAAG (GPD) - De Britse fregat ten in de Perzische Golf krijgen van hun regering opdracht de Nederland se mijnenjagers op dezelfde wijze te beschermen als hun Engelse collega's. Dit zei minister Van Eekelen donder dag in de Tweede Kamer. Hij nam daarmee de laatste twijfels weg, die bij de Tweede Kamer nog leefde over het vertrek van de jagers Maassluis en Hellevoetsluis naar de Perzische Golf. De opvatting van de Kamer, dat Ne derland mijnenjagers zou moeten zen den, kreeg een extra onderbouwing toen bekend werd gemaakt dat begin volgende week de lidstaten van de Westeuropese Unie (WEU) opnieuw bijeenkomen om over de Golfoorlog te praten. Nederland verwacht van dat overleg dat meer landen zullen besluiten zich bij de Brits-Nederlandse afspraken aan te sluiten. Italië weigerde donder-1 dag nog om de Nederlandse mijnenja gers eventueel bescherming te bieden. België zal mogelijk begin volgende week besluiten mijnenvegers te zen den. De PvdA bleef zich verzetten tegen het kabinetsbesluit. Volgens woord voerder Ter Beek is het vertrek van de schepen onder de huidige omstan digheden niet verantwoord. „We gaan vrijwel alleen naar de grootste oorlog die er op dit moment woedt," zei hij. Ter Beek waarschuwde ervoor dat het kleinste misverstand tot escalatie kan leiden. De PvdA'er gelooft dat het kabinet opnieuw moet proberen een VN-macht bijeen te brengen. Ondanks de instemming van CDA, VVD en D66 vinden deze fracties dat het besluit van deze week voortdurend opnieuw beoordeeld moet worden. Telkens moet bekeken worden of de si tuatie niet zodanig gewijzigd is, dat de schepen beter kunnen terugkeren. Maar deze wens zal het vertrek van de schepen niet in de weg staan. Wel zeg de de bewindsman toe dat hij de Ka mer op elk gewenst moment volledig zou informeren over de stand van za ken. Tevens sprak hij de bereidheid uit de operatie te beëindigen indien het gevaar te groot zou worden. De minister verwacht niet dat de Golfoorlog op korte termijn tot een einde komt. Hij zal dan ook volgende week in New York proberen de minis ters van Iraq en Iran ervan te overtui gen van de Nederlandse neutraliteit in dat conflict. Daarmee wil hij ver der bereiken dat de Nederlandse aan wezigheid niet als spanningverho- gend gezien wordt. In februari van dit jaar presenteerde het openbaar vervoer een globaal plan voor een nieuw verkeers- en ver voersbeleid, de nota 'Samen op weg naar bereikbaarheid'. De uitwerking van dit rapport zou in augustus aan de minister worden aangeboden. Maar het maken van een nieuw rapport blijkt veel meer tijd te vergen dan verwacht. Op tal van punten zijn ex tra studies nodig. Op dit moment beschikken de open- baar-vervoerondernemingen slechts over een interim-rapport, waarin een aantal mogelijke projecten uit de doe ken wordt gedaan. Over de aard van de projecten wordt angstvallig gezwegen. Men wil niet dat er geruzied gaat wor- UTRECHT (ANP) De belangenver enigingen van militairen, verenigd in het SOM, stappen naar de commissie- Albeda voor advies over het conflict met de Koninklijke Landmacht over de toepassing van de arbeidstijdver korting in 1988. De bonden houden vast aan de nu nog geldende vrije vrij dag per maand, terwijl de landmacht atv per dag wil invoeren. Volgens het SOM schendt de KL daarmee eerder gemaakte centrale afspraken. Het bezwaar van de bonden tegen atv per dag is dat er van herbezetting van door atv vrijgekomen bedrijfstijd niets terecht komt. Bovendien is een uur la ter beginnen of ophouden met werken voor de KL-militairen minder interes sant dan een vrije dag per maand. In voering van atv per dag veroorzaakt voor het personeel een „onoverzichte lijke en onrechtvaardige situatie". Bij marine en luchtmacht is overeengeko men om de toepassing van atv per on derdeel te regelen. den over zogenaamde detailkwesties, die voor het publiek weliswaar van groot belang zijn, maar die tegelijker tijd de aandacht afleiden van het prin cipe van een andere opzet van het ver keers- en vervoersbeleid. Aan tariefsverhogingen lijkt dus niet te ontkomen, tenzij de minister door slaggevende betekenis geeft aan rap porten die dit jaar bij haar op tafel zijn gekomen, zoals het mobiliteits scenario voor de Randstad, en de rap porten van de Sociaal-Economische Raad en de commissies-Leblanc en Oele over de infra-structuur. Dit jaar gingen de tarieven van bus en tram met drie procent omhoog. De trein werd 1,25 procent duurder, wat over eenkwam met de verhoging van de btw per 1 januari van dit jaar. Na 25 jaar is het zo ver: het kabinet heeft gisteren het licht op groen gezet voor een vaste oeververbinding over de Westerschelde (WOV). Dat althans kan worden afge leid uit de bereidheid van de regering de rijksbijdrage voor de veren (f.34,- miljoen) over te hevelen naar een ex ploitatiemaatschappij van een vaste oeververbinding over de Westerschel de (WOV). Het betekent niet meer en niet minder dan de principiële toezeg ging aan Zeeland dat Den Haag kan in stemmen met de particuliere bouw van een vaste verbinding tussen Zeeuwsch-Vlaanderen en Zuid-Beve land. Nooit tevoren heeft het rijk zover willen gaan met zijn toezeggingen. Het woord en de daad zijn nu aan de pro vincie en de initiatiefnemers. De laat- sten waren na een kwart eeuw touw trekken over een brug-tunnelcombi- natie in het stadium gekomen van nu of nooit. Psychologisch gezien komt de beslissing van Den Haag op een goed moment. Vooral het bedrijfsleven kan tevre den zijn. Niet ten onrechte hechten de Zeeuwse ondernemers grootbelang aan een Westerschelde-verbinding, die de industriegebieden van de Kanaal zone en Vlissingen-Oost dichter bij el kaar brengt. De verwachting in die kringen dat het WOV-project nieuwe impulsen zal geven aan een verdere, noodzakelijke economische ontwikke ling van Zeeland is dan ook heel reëel. Tegen de achtergrond van een ver slechterende economische situatie door dreigende bedrijfssluitingen en verlies van arbeidsplaatsen, kan de aanleg van de WOV kentering van het getij ten gunste betekenen. Gedepu teerde Barbé is - het moet worden toe gegeven - één van de weinigen geweest in Zeeland, die een rotsvast vertrou wen heeft gehad in een goede afloop. Op momenten dat het er naar uitzag, dat minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat, haar verzet tegen een oeververbinding nimmer zou opgeven, was het Barbé, die een grenzeloos opti misme aan de dag legde. Méér dan enig ander moet het deze gedeputeerde deugd doen, dat enkele dagen voor Prinsjesdag in feite de beslissing is ge vallen. Weliswaar zijn nog lang niet alle hindernissen genomen, maar het begin van het einde is in zicht. Planolo gisch valt de komende maanden héél wat te verhapstukken. De tegenstan ders van de WOV bevinden zich vooral in de hoek van milieu en natuurbe scherming. Zij vormen een gezelschap dat doorgaans zijn zaken uitstekend weet te brengen. Terecht mogen zij van het provinciaal bestuur verwach ten, dat zorgvuldig wordt omgespron gen met de belangen van natuur en mi lieu. Wie gelooft in de nieuwe impulsen die van een oeververbinding uitgaan, zal sneller geneigd zijn concessies te doen en zich minder druk maken over de natuurlijke omgeving. Het tegen wicht dat de natuurbeschermers bie den is niet alleen vanzelfsprekend, maar ook noodzakelijk. Zij vormen de tegenkrachten, die voor het evenwicht zorgen. Blijft verder over de veerdienst UTRECHT (ANP) Onderhandelaars van de Nederlandse Houtbond (werk gevers), de Bouw- en Houtbond FNV en de Hout- en Bouwbond CNV heb ben donderdagavond een principe akkoord bereikt over een tweejarige cao (1 mei 1987 tot 30 april 1989) voor de 8.000 werknemers in de houthan del. Ze zullen dit akkoord bij hun ach terbannen verdedigen. Afgesproken is dat de werkgevers een bijdrage van maximaal 2,5 procent van de loonsom per 1 mei 1988 zullen leveren aan de bestrijding van de werkloosheid. Een onafhankelijk on derzoekbureau krijgt de opdracht na te gaan welke vormen van herverde ling van werk het meeste effect voor de werkgelegenheid kunnen hebben zon der het functioneren en de dienstverle ning van de bedrijven aan te tasten. Verder is een eenmalige verlaging van de VUT-leeftijd van 61 tot 60 jaar over eengekomen voor de periode 1 novem ber 1987 tot 1 mei 1988. Andere punten uit het akkoord zijn een loonsverho ging van 1,4 procent per 1 september 1987 en aanvulling van de WAO-uitke- ring gedurende het tweede jaar tot 75 procent. eis van een tussen Vlissingen en Breskens voor wat wordt genoemd klein verkeer. Aanleg van een oever verbinding in de buurt van Terneuzen heeft nu eenmaal minder plezierige ge volgen voor West-Zeeuwsch-Vlaande- ren, uit welk gebied op werkdagen honderden scholieren en werknemers richting Walcheren trekken. Zo'n bootverbinding is en blijft een keihar de voorwaarde. Nog altijd wordt de aanleg van een oeververbinding ge zien als een middel Zeeuwsch-Vlaan deren uit zijn isolement te halen. Het gaat dan ook niet aan een deel van het gebied en de mensen die er wonen een nieuw isolement op te dringen. Het Haagse licht voor de WOV moge dan op groen staan, de provincie zelf heeft nog een lange weg af te leggen alvorens een daadwerkelijk begin kan worden gemaakt met de aanleg van de Wester schelde-oeververbinding. Dim WASHINGTON (UPI) President Reagan zal dinsdag de Sovjetrussi- sche minister van buitenlandse zaken Eduard Sjevardnadze op het Witte Huis ontvangen voor een gesprek over de vooruitzichten inzake wapen beheersing. Dat heeft de woordvoerder van het Witte Huis, Marlin Fitzwater, donder dag bekendgemaakt. Sjevardnadze wordt zondag in Washington ver wacht. Het officiële deel van zijn be zoek begint dinsdag. Advertentie Tel. 045-719466. Vestigingen te Amsterdam - Rotterdam - Utrecht - Groningen - Apeldoorn - Roosendaal - Eindhoven - Maastricht - Heerlen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 1