SARDINIË tosnsms op de korte toer rdp vakantie rubriek \vrijdagkrant de vrij(e)dagkrant 10 voeding/hiswa 11 auto/wonen 13 denksport 14 film/elektronica 15 kunst en krant PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT njbelse plantengroei kerk stilte winter fly-inn bloemencorso's water foto-totaal Elke zaterdag van 29 Nederlandse regionale dagbladen aardappelprodukten geliefd in de nederlandse keuken nieuws van de hiswa, de drijvende expositie in amsterdam de mazda 626: een betrouwbare wagen zonder frutsels een logee heeft ook graag een ei gen plekje hersenwerk met schaken, dam men, bridgen en de wekelijkse vrij dagpuzzel het programma van de zeeuwse bioscopen de nieuwste technische snufjes op het gebied van video-apparatuur een nieuwe aflevering van kunst en krant de wekelijkse uit-agenda en het overzicht van de exposities in de omgeving vrijdagkrant gboer heeft de eenbiggetjes net van het beroofd en de bolle bleke bttikjes aan de wand zijn ons fOaKwend in de halve agÉKnering als hij ons de kelder binnenwenkt. „Wacht even, dan ifKje een stukje lever". Met de punt an een lang, smal mes hij een beestje dat aan ote haak hangt met een ndige haal van keel tot kruis open, terwijl hij zijn andei e hand onder de vallende jÉ$êtvanden houdt. Het hele Stóe wordt voorzichtig in een grow schaal gelegd en dan: f maar, hij is nog warm". tukj e le ver smokkel ik antalben ik geen vegetariër, ik ben tenslotte geen «ipiihaal. Mijn reisgenoot eet hetzjp ne manmoedig op met wat cëfepionieel aangereikt grof zout. Op de - gestoofde - ;ewanden worden we later op e avond getrakteerd. 70 ging het in de grotwoningen ^prehistorische tij den-het van het dier dat toen een ivilddier was, werd nog als drank n dehedel aan de j agers :ondgegeven-en zo gaat het nu iog in Sardinië. Nog steeds ,vord n de ingewanden van het ^Échtelam iooreengevlochten tot lange mfflten, gezouten en boven een loutv uur langzaam geroosterd ;n tijdens de ■Hfenscheerdersfeesten /orrien ze een onmisbaar inderdeel. De hele maand mei trekken de scheerders met hun antieke Nl&en van de ene kudde naar ie dndere, kleden de schapen ig, snel en vriendelijk uit, a de vachten in grote jen gepropt worden en de es gemillimeterd en ucht weer de heuvels len op zoek naar jeroosies tussen de flatiekstruiken. 'Ja de arbeidonder de >ran' ;nde zon in een blauwe hemel boven een [end laag rotsachtig andschap vol lange paarse ijs-groene schaduwen de mannen zich onder de eusachtige olijfboom om uit te USph en de eigengemaakte rijn gaat rond. Vrolijke verhalen net een melancholieke indei toon. Grote brokken lams- Sgjeitevlees, geroosterd door ien tandeloze maar deskundige eeroude opa, zonet afgesneden ;rqte slabladeren of 'enkeibollen, eigenschapekaas [jat knapperig brood. Ieder elke hap aan zijn eigen herders'-mes en doopt hem 'ervplgens, nog net als luizenden jaren geleden, in een icho eitje grof zout. Jierr and heeft geld of goed, Hr iedereen is hoffelij k en oyaal. „Eet, drink!" ïH| vrijheid is de belangrijkste ;n omdste wet op het Sardijnse ilatteland. Jagers, vissers, 'oed ^verzamelaars, herders en loeren al sinds de oudste tijden. Dntt ossing dwong de jagers om lerd er of boer te worden, flKkte op den duur van de boer ;en arme boer en tenslotte zelfs ien werkeloze landarbeider. Jaai de filosofie van het oude agètsvolk: een gast komt van 'er en er is genoeg voor iedereen, s gehandhaafd. De ontkenning '«Biet persoonlij k bezit, die irde waarders overbodig naakt. atnee naar mijn stal in de |en, dan roosteren we verse Speelse honden, schuwe :n, een kudde geiten, die 'lken wil worden en dat oren ook, een buffel „die iet op vreemden heeft" en je voor op moet passen, (Ueboren biggetjes en ierljke kippetjes loslopend of in krakkemikkige houten hokken of natuurlijke uitsparingen in de bergwand. En overal in die eindeloze en oneindige ruimte bloeien de rozemarijnstruiken en de wilde knoflook, de eetbare distels, zoals artisjok en de doornbosjes met bramen. Net als in de nuraghe-dorpen, megalitische nederzettingen uit de jonge Steentijd. Waar de koning een herderskoning was, maar ook aan het hoofd van het leger stond. Een leger dat niet aanviel, maar verdedigde wat de clan had opgebouwd. Ronde woningen in de vorm van een iglo of wigwam, afgetopt met takken van de jeneverbes - ventilatie - de grote afgeschuurde stenen los op elkaar op een veilige plek uit het oog van binnenvallende Feniciërs en Carthagen. Soms zelfs in een bergkloof, net zoals bij sommige indianenstammen in de canyons in Latijns-Amerika. Maar de angsten van toen zij n niet meer dezelfde als die van nu. De Zonnegod vraagt geen mensenoffers meer ter voorkoming van natuurrampen en de dodencultus met zijn „tombe dei giganti", reusachtige v XN grafkamers, waar de ontvleesde skeletten van de nuraghebewoners bewaard werden, is met veel moeite door de clerus uitgeroeid. Geen klaagvrouwen meer, die hun wanhoop uitschreeuwden, zich de haren uittrokken en hun gezicht openkrabden bij „het grote verlies": een christen past immers berusting. Geen angst ook meer voor nachtelijke geesten, zielen van de overledenen, die de eenzame herders kwamen bezoeken en waarvoor de bezweringsformule luidde: „Als je een levende schaduw bent, loop dan heen Als je een goede schaduw bent, keer dan terug naar hét graf Als je de schaduw van het vuur bent, verwijder je dan van deze plaats". De huidige herder heeft concretere angsten: werkloosheid en bloedwraak. De - onproduktieve - ouderen hoeven niet meer doodgestenigd door de zonen, die hun mond met het sap van de euforbia insmeerden, waardoor hun lippen verstarden in een grijns, de sardonische lach: een man mocht immers niet huilen. De kerk had het moeilijk met de Sardijnen, door haar eeuwenlang 'de barbaren' genoemd, die sieraden tegen 'het boze oog' droegen en talismannen, 's nachts 'het kruid van de wind' op het kerkhof plukten voor hun duistere rituelen, in litanieën heiligen van eigen vinding inlasten, op eigen houtje processies organiseerden en duivels uitdreven en die onheil verwachtten van omgevallen zout, olie of kaarsen, die meenden dat heiligen bezit van hun lichaam namen, waarbij ze het volk zegenden en (stenen bijlen en hakmessen) en de j acht- en visui trusting (houten speren, netten, harpoenen en vishaken) van het gezinshoofd, terwijl 'de garderobe' bestond uit lendedoekjes (voor beide seksen) van eekhoomvelletjes in de lange zomer en vossebont voor de korte winters. Ook nu nog is de stilte hoorbaar in dat land dat de Romeinen door de ondoordringbaarheid van zijn struikgewas niet konden onderwerpen. Voor gieren hoeven we tijdens onze tocht niet meer te vrezen, de slangen op het eiland zijn niet giftig, de wilde zwijntjes zijn speels en overal, overal zijn daar de geiten met hun bellen, die klimmen en springen en nieuwsgierig en schuw zijn of de docielere schapen en de roep van de koekoek. In de eeuwenoude hut van kalksteen en jeneverbestakken, alleen in de ruimte, die je wilt passeren, wordt je binnengeroepen: eigen voorspellingen deden of vertelden wie ze zoal aan dode of levende personen in hemel, hel en vagevuur hadden gezien, die hun doden kleedden voor een reis en ze bloemen en fruit meegaven en hen, nadat ze de laatste adem uitgeblazen hadden, geheime woorden in het oor fluisterden, zodat ze op een afgesproken datum zouden verschijnen, terwijl de vrouwen zich ten teken van rouw een jaarlang opgesloten en hun godsdienstplichten verzaakten. De overblijfselen van de nuraghe-beschaving zijn nog op het hele eiland te zien en de woningen, wachttorens, tempels en graven zijn vaak nog behoorlijk intact, zodat hetniet moeilij k is j e het leven van zo'n drieduizend jaar geleden voor te stellen. Het houtvuur in het midden van de woning, die voor drie a vier personen bestemd was, stenen banken er omheen. Kookpotten en een enkel bord van keramiek (ruilhandel), een 'voorraad' van honing, zaden, bessen en vruchten. Achterin de bedden van vossevellen, make-up en sieraden (parels en obsidiaan) van de vrouw des huizes en het gereedschap wijn, eigen worst en eigen kaas. Als je het treft: „met wormen: die is het lekkerst, maar helaas mogen ze hem in de winkel niet meer verkopen". Een heidens bestaan in een lendedoekje tussen therebint en aleppoden, zo af en toe een mensenoffer inde tempel van de Zonnegod voor een orakelende priester, die vijgen van toen en nu voor het grijpen aan de boom, de wind van lang geleden, ver weg van die christelijke beschaving waar niemand om vroeg. MARGREET HIRS De wilde Oostkust van Sardinië, die op de nominatie staat voor beschermd natuurgebied, en het daarachter liggende binnenland, de Barbagia, is vanuit Nederland te bereiken per trein of eigen auto tot Genua en vervolgens met de boot naar Arbatax; per vliegtuig rechtstreeks naar Alghero en dan verder met de binnenlandse bus. Fietsen is er vrijwel onmogelijk. De beste tijd is voor- of najaar. Rudimentaire kennis van het Italiaans is noodzakelijk (in het najaar komt er een cursus op de tv). Erzijn kleine reisorganisaties in Nederland die voorgoede wandelaars wandeltochten door het binnenland organiseren. Verdere inlichtingen bij het Italiaans Verkeersbureau in Amsterdam. Onder de titel 'Winteraerdig- heden/winternaerigheden is in het Stadkanaalse verza- melmuseum tot en met de cember een tentoonstelling die in het teken van de winter staan. Schaatsen, medailles, ijshaken, prenten, startkaar ten van de elfstedentocht, buikwarmers en nog veel meer andere winterse attribu ten zijn hier te bekijken. Het museum is te vinden in de H. J. Kniggestraat 31 en is van maandag tot en met zondag geopend van half tien tot half zes. Op de Eeldese luchthaven wordt op 19 september een uitgebreide luchtshow gehou den door de Noord Nederland se Aeroclub. Naast zweefvlie gen en een ultra-light static show houden parachutisten, de luchtmacht en de Rijks luchtvaartdienst een demon stratie. Voor kinderen worden er films gedraaid. Het programma begint om tien uur op de luchthaven aan de Burgemeester Legroweg in het Groningse Eelde. 'Letters en bloemen' heet het bloemencorso dat zaterdag 12 september in Frederiksoord (GLD) wordt georganiseerd. De praalwagens en show-en muziekkorpsen zijn vanaf twee uur in de straten van Frederiksoord te bewonde ren. Tuincentrum Overvecht Zuid in Utrecht presenteert 16 tot en met 19 september een Dah liashow. Vanaf negen uur 's morgens tot en met vijf uur is deze te bekijken aan de Ga- geldijk in Utrecht. Zowel groente als bloemen zijn vanaf 16 tot en met 20 sep tember te zien in veiling Bem- mel tussen Arnhem en Nijme gen. Voor meer informatie: 085- 259025 De eeuwige strijd die Neder land zowel in het verleden als in het heden moet leveren te gen water staat centraal in de tenoonstelling in het natuur museum in Groningen. Wa ter, ijs, duinen en dijken zijn uiteraard belangrijke onder werpen op deze expositie. Maar ook de sporen die water door de eeuwen heen heeft achtergelaten zijn tentoonge steld. De expositie is vanaf 5 september tot en met 26 sep tember van dinsdag tot en met vrijdag tussen tien en vijf uur en op zaterdag en zondag van twee tot vijf uur geopend. Het natuurmuseum is in de St. Walburgstraat 9. Van 19 september tot en met 11 oktober is in het Zeister Slot de expositie 'Foto-to taal'. Zowel de geschiedenis, een foto(kunst)markt als anti- quaraten zijn te zien. Belang stellenden kunnen in de weekenden deelnemen aan speciale georganiseerde din gen. Zo is er op 19 en 20 sep tember een veiling van oude foto's en camera's, 26 en 27 september wordt er een ruil- voor informatie en mservennq VND-RDP/072-196222 verzamelbeurs voor fotografi- ca gehouden en 3 en 4 oktober staan in het teken van een fo tokunst) markt. Foto-totaal is geopend van dinsdag tot en met vrijdag van tien tot vijf uur en in het weekend van elf tot vijf uur. ÏSöS:: redactie iPZC-bijlagen Walstraatpromenade 56-60 4381 EG Vlissingen tel. 01184-84000 Itoestellen 217 en 218) advertentie en administratie: Middelburg: E Markt 51 4331 LK Middelburg I tel. 01180-81000 Vlissingen: I 4381 EG Vlissingen I Walstraat 56-60 5 tel. 01184-84000 Goes: Grote Markt 2 4461 AJ Goes tel. 01100-31800 Terneuzen: Nieuwstraat 22 4351 CW Terneuzen tel. 01150-94457 Hulst: Steenstraat 6 4561 AS Hulst tel. 01140-14058 opening kantoren: Van maandag t/m vrijdag van 08.00 tot 17.00 uur. VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 9