verslavingen en bezetenheid MONIQUE VAN BE VEN videotips tv-megascherm en super-vhs videorecorder etektionha PZC/ vrijdagkrant JOHN ICRAAYIAMP de stenge alhambra grand theater roxy cinem'actueel electro schuttershof bibliotheek de koning luxor predator uitwisselbaar grootbeeld drie speaker systet VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987 Films over verslavingen lijken vooral het terrein van de tv en de video te zijn. In de bioscoop zie je ze zelden of nooit. Er zijn natuurlijk veel bioscoopfilms over mensen die bezeten zijn van hun vak, maar dat is niet de verslaving waar ik nu op doel. Mij gaat het om de verslaving waarin have en goed op het spel worden gezet. Films over verslaafden zijn zelden aan de vrolijke kant en dat zal een reden zijn om ze niet voor de bios te maken: het aantal mensen dat een tientje wil betalen voor anderhalf uur verdriet is niet dikgezaaid. Regisseurs die werken voor de televisie kunnen wat makkelij ker met het onderwerp uit de voeten en datleidt soms tot knappe films. Een voorbeeld is 'Shattered spirits' van Robert Greenwald. Het onderwerp is hier de drankverslaving. Matin Sheen zuipt, maar zoals menig alcoholist weigert hij toe te geven dat het mis met hem isHij drinkt gewoon een drupje, meer niet. Dat zijn gezin kapot gaat, ontgaat hem. De ontreddering van het gezin wordt door Greenwald kundig in beeld gebracht. Hier en daar gebeurt het een beetj e dik, maar het mist zijn uitwerking niet. Sheen krijgt knap tegenspel van Melinda Dillon en Matthew Laborteaux. Van Video Excellent. Richards Brooks maakte twee jaar geleden 'Fever pitch', een film over gokverslaving. Hij deed dat voor de bioscoop, maar dat werd een ramp. De film flopte en dat zal vooral zijn gekomen door de matige manier van acteren. Brooks heeft geen kans gezien een aantal acteurs in bijrollen in de hand te houden. Om een of andere reden is dat in de bioscoop hinderlijker dan thuis. Op het tv-scherm valt het geknoei van de acteurs minder op en heb j e meer aandacht voor de tientallen manieren waarop Ryan O'Neal kans ziet zijn geld erdoor te jagen. Hij gaatvan Vegas naar de paarden en van de paarden naar de hondenrennen. droomt enge dromen waarin doden voorkomen. De dromen hebben betrekking op haar leven en werken traumatisch. Een flink deel van de film besteedt Pakula aan de marnier waarop wetenschappers achter de geheimen van de dromen proberen te komen. Wie daarin is geïnteresseerd heeft aan de film een goede. Wie vooral belangstelling heeft voor het thriller-element komt er bekaaider af. De film is te lang en te (droom(technisch om spannend te blijven. Van MGM/UA Home Video. Tussen de bedrijven door wordt ons duidelijk gemaakt hoe ongelooflijk veel geld er per jaar wordt vergokt. Beide films eindigen op dezelfde manier. Martin Sheen komt terecht bij de AA, de anonieme alcoholici, en O'Neal bij de AG, de anonieme gokkers. 'Fever Pitch' is van CNR. Bezetenheid is iets anders dan verslaving schreef ik hierboven en'bezetenheid' is het trefwoord van vele films die wel in eerste instantie voor de bioscoop zijn gemaakt. Heel letterlijk moet je het woord 'bezetenheid' nemen in 'Dream Lover' van Alan J. Pakula. Kristy McNichol Bezeten zijn van je werk is ook een bekend uitgangspunt in films. In 'The mission' is Jeremy Irons bezeten van het streven om als geestelijke een groep Indianen in het Amazonegebied tot een beter leven te brengen. Hij krijgt tegenwerking van iedereen. Van slavenhandelaar Robert de Niro, van de wereldlijke leiders die slaven wel handig vinden en van de katholieke kerk. De afgevaardigde van de paus heeft begrip voor het werk van Irons, maar hij offert de indianen voor een groter en hoger doel. Regisseur Roland Joffe toont in heel mooie beelden op schrijnende wijze de manier waarop blanken vroeger met kleurlingen omsprongen en hij laat zien dat ook de kerk niet kinderachtig was. 'The Mission' kreeg de Gouden Palm in Cannes en dat is verdiend: de film is een epos dat waard is gezien te worden. Zelden zie je bovendien een film waarbij mooiere muziek is gemaakt. Ennio Morricone zorgde ervoor. Van CNR Video. Enige bezetenheid ligt ook ten grondslag aan het gedrag van Monique van de Ven in 'Iris' van regisseuse Mady Saks. Monique speelt een vee-arts die ruzie met haar vriend en met hereboer John Kraaykamp trotseert om in een klein dorp haar vak uit te kunnen oefenen. Scenarioschrijver Felix Thijssen heeft in het verhaal een thriller-element verwerkt dat steeds belangrijker wordt. De film is goed gemaakt met uitstekend spel, maar toch hebben de bioscoopliefhebbers het een beetje aflaten weten. Een flop werd 'Iris' niet, maar een succes evenmin. 'Iris' is een van die films die over een tijdje op de televisie komen en waarover j e menigeen dan hoort zeggen: wat mooi was dat, waarom zijn we toen in de bioscoop niet gaan kijken. Videobezitters kunnen de tv nu een slag voor zijn. Van Esselte CIC Video. PETER DE ZWAAN HEINKENSZAND <01106- 1865) 'De speurneuzen'. Zaterdag 15.00 uur 'Flodder'. Zaterdag 20.00 uur. VLISSINGEN (01184-12260) 'Lethal weapon'. Vandaag, za terdag, zondag 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. 'Een avontuur met een staar tje'. Zondag 14.00 uur. 'The living daylights'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. GOES (01100-15165) 'The living daylights'. Van daag en zaterdag 19.00 uur; zondag 14,00 en 19.00 uur. 'Children of a lesser God'. Van daag, zaterdag, zondag 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Predator'. Vandaag en zater dag 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'Tough guys'. Vandaag en za terdag 19.00 en 21.30 uur; zon dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woens dag 20.00 uur. BERGEN OP ZOOM (01640- 54886) 'Blind date'. Vandaag en zater dag 19.00 en 21.30; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'The living daylights'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dins dag, woensdag 20.00 uur. 'Lethal weapon'. Vandaag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. MIDDELBURG 'The morning after'. Zaterdag 20.00 uur; zondag, maandag, dinsdag, woensdag 22.30 uur. 'Children of a lesser God'. Zon dag, maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. MIDDELBURG 'De boom der wensen'. Zondag 20.30 uur. 'Als de kraanvogels overvlie gen'. Maandag 21.00 uur. 'De blauwe bergen'. Dinsdag 20.30 uur. Timothy Dalton, hoofdrolspe ler in 'The living daylights', (De Koning, Hulst; Luxor, Terneu- zen; Alhambra, Vlissingen; Grandtheater, Goes; Cine- m'Actueel, Bergen op Zoom). 'Rode vlier'. Woensdag 20.30 uur. 'Een avontuur met een staar tje'. Zondag en woensdag 14.00 uur. MIDDELBURG (01180-30235) 'The name of the rose'. Maan dag, dinsdag, woensdag 20.30 uur. HULST (01140-12030) 'The living daylights'. Van daag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 13.45, 16.15 en 21.30 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. 'Lethal weapon'. Vandaag en zaterdag 19.00 en 21.30 uur; zondag 13.45, 16.15 en 19.00 uur; maandag, dinsdag 20.00 uur. 'Project X top secret'. Van daag en zaterdag 19.00 uur; zondag 13.45, 16.15 en 19.00 uur; maandag 20.00 uur. 'Field of honor'. Vandaag 19.00 uur; zaterdag21.30uur; zondag 19.00 en 21.30 uur; maandag 20.00 uur. 'Na schooltijd'. Vandaag en za terdag 21.30 uur; zondag 16.15, 19.00 en 21.30 uur; dinsdag 20.00 uur. 'Meisjes van Manhattan'. Van daag 21.30 uur; zaterdag 19.00 uur; zondag en maandag 14.30 uur; dinsdag 20.00 uur. TERNEUZEN (01150-20505) 'The living daylights'. Van daag 19.00 uur; zaterdag 14.00 en 21.30 uur; zondag 13.45, 16.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'Corcodile Dundee'. Vandaag 19.00 en 21.30 uur; zaterdag 14.00, 19.00 en 21.30 uur; zon dag 13.45, 19.00 en 21.30 uur; maandag, dinsdag, woensdag 20.00 uur. 'The name of the rose'. Van daag 21.30 uur; zaterdag 19.00 uur; zondag 16.00 en 19.00 uur. 'Rode vlier', (Schuttershof, Middelburg) voor wat betreft Schwarzeneg ger - hinderlijke gewoonte zich op cruciale momenten on zichtbaar te maken. Tijdens de anderhalf uur durende voor stelling schieten Schwarzeneg ger en zijn manschappen me nige patroongordel leeg op de indringer, die er behagen in schept om de meeste scherp schutters op een vreselijke ma nier te villen. Verder communicatie tussen beide partijen is er niet. Schwarzenegger zal daar niet rouwig om zijn; hij voelt zich nu eenmaal aanmerkelijk be ter op zijn gemak als hij een paar regels tekst uit zijn ge beeldhouwde kop moet persen. Wie echter geen boodschap heeft aan zaken als persoonlij ke ontwikkeling en een min oj meer afgerond verhaal hoeft niet te wanhopen. Er is redelijk wat talent geïnvesteerd in foto grafie, montage en speciale ef fecten. De film ziet er gaaf uit en is vlot gesneden. Maar vraag niet waarom die buiten aardse indringer zich op onze planeet zo agressief gedraagt, waar hij vandaan komt oj waar hij naartoe wil. ALBERT KOK Ontmoetingen tussen normale stervelingen en buitenaardse wezens resulteren doorgaans in films waarin beide partijen uiteindelijk iets van elkaar op steken. Zo niet in Predator, de nieuwe actiefilm rond Arnold Schwarzenegger. De menselijke vechtmachine gaat deze keer gehuld in een Amerikaanse legeruniform, daarmee mag hij in een Zuida merikaans regenwoud de strijd aanbinden met een agressief broertje vanE.T. Het buitenaardse wezen heeft de 'The morning after' (Electro, Middelburg) De super-VHS van JVC kan volgend jaar voor een aanzienlijke kwaliteitsverbetering op I van videorecording zorgen. Tijdens de vakantieperiode is er voor de elektronica sector absoluut geen tijd voor stilstand. De producenten ma ken zich op voor de grote na jaarsbeurzen. Nieuwe produk- ten betekenen immers brood op de plank. Internationaal zal men zich laten gelden op de Funkaustellung in Berlijn. Hoewel de waas van geheim zinnigheid nog niet opgetrok ken is rond alle audio, video en computerzaken, zijn er al een paar belangrijke introducties te voorspellen. Zo is het vrijwel zeker dat de zich 'uitvinder' noemende Japanse fabriek JVC in Berlijn de nieuwste 'compatibele' videonorm, su per-VHS, zal uitbrengen. Mitsubishi toont voorts het 'Megascherm': de grootste TV voor gebruik in zalen met een haarscherp beeld. Op audioge- bied zal als vanouds Bose zich roeren met een opmerkelijke, maar ongetwijfeld klinkende luidspreker-combinatie. De voorzet, die Japan Victor Company (JVC) in de videowe reld zal doen, zal zonder twijfel de meeste impact hebben. JVC stelt een betere VHS-norm voor: super-VHS. De fabriek heeft daar alle belang bij. JVC is een van de grootste VHS- producenten ter wereld. De fa briek maakt ook tal van machi nes in opdracht van andere elektronica merken. Boven dien is JVC via de moeder maatschappij Matsushita ge lieerd aan Technics en Panaso nic. Masushita werkt op VHS- gebied in het buitenland weer samen met Europese fabrikan ten. Zeer zeker een geweldig machtsblok, met enorme be langen in het systeem. Er is dus een prolongatie van het VHS-succes nodig. JVC probeert daarmee de 8 mm vi deo-norm ver buiten de deur te houden en kwaliteitsverbete ring binnen eigen kamp te be reiken. Dat is ook zeker nodig. Van de drie normen die we in Europa kennen en gekend heb ben (Beta en V-2000 ook) was VHS technisch zeker de min ste. Commercieel werd de norm echter een succes. Nu bezitten we in Europa ook nog de PAL-kleurennorm die zorgt voor een redelijk beeld. In Japan en Amerika wordt te levisie bedreven via de veel ou dere NTSC-norm. In combina tie daarmee zijn VHS-opna- men soms helemaal niet aan te zien. Het ligt dus voor de hand dat men van super-VHS eerst een NTSC-versie heeft ge maakt. Het ziet er echter naar uit dat volgende voorjaar de eerste super-videorecorders te koop zullen zijn. fabriek is als enige erin ge slaagd volgens de laatste tech nieken een beeldbuis voor een dergelijk 'Megascherm' te ont wikkelen. Daar is nu een spe ciaal toestel om heen ge bouwd. Trouwens ook Grun- dig heeft een TV-toestel aange kondigd van die grootte: met dezelfde beeldbuis uit Japan. Bij conferentie-oorden, hotels, ontspanningsruimten en on- derwijs-instellingen beschikt men graag over grote TV's. Een behoorlijk talrijk gezelschap bij een presentatie vraagt ech ter al gauw om een scherm van circa een meter. Dergelijke schermen waren er tot voor kort niet. Men zocht dan zijn toevlucht in TV-projectie. De lichtopbrengst (helderheid) laat dan echter te wensen over en bovendien moet men vrijwel loodrecht voor het scherm zit ten om een goede indruk te krijgen. Met de veelzijdige KTV van Mitsubishi (CT-3702E) kan men alle kanten uit. Het toe stel heeft 39 voorkeuze TV-ka- nalen of de 2 AV-kanalen te be reiken via Scart, DIN- of Cinch- aansluitingen voor directe aansluiting van een camera, De super grote Mitshubishi tv is bijna mans vrouwhoog, hij h het grootste (9S cm) scherm dat momenteel gemaakt kan won Super-VHS-recorders zullen overigens bestaande banden gewoon kunnen afspelen en opnemen volgens het gebrui kelijke concept. Wanneer men de betere kwaliteit prefereert zal men nieuwe opnames ech ter niet meer op bestaande recorders kunnen afdraaien. De truc die men uithaalt met super-VHS is wat men in tech nische wereld noemt 'vergro ting van de bandbreedte'. In fototermen zou men dat kun nen vertalen met 'een fijnere korrel'. De scherpte bij een bandbreedte van 7 tot 8 MHz, in plaats van 5 tot 6 MHz als nu gebruikelijk, is vergelijkbaar met NOS-studio kwaliteit, voor het de zender opgaat. Je kunt het ook zo zeggen: ma ximaal haalbaar met VHS was 240 lijnen horizontale resolu tie. Studio-kwaliteit met een gewone TV leverde circa 330 lij nen op. Met super-VHS-haalt men zo'n 400 lijnen. Maar ook meer contrast, minder 'ruis' in het beeld en betere kleuren zijn haalbaar door het nieuwe sys teem. Voorts is er uiteraard Hi- Fi-kwaliteit geluid mogelijk, plaats die wel bepalend is v, het stereobeeld kan men twee zuiltjes voor links rechts zetten. De zuiltjes: staan uit twee 8 cm grote si kerdoosjes die zodanige draaid kunnen worden men een deel direct hoort en een deel gereflecl geluid via de kamerwanij Volgens Bose komt de min lijke weergave ten goede. De lage tonen-speaker mes x 30 x 45 cm. Er zijn twees ciale lage tonen drivers in: genomen. Deze lage tonenl. sprekers stralen in twee in' ne kamers. De voorkant vat kast zendt geluid de kame: tot een frequentie van circs Hertz. Via de achten brengt men tonen tot 45 voort. Dit alles dankzij ai stemde poorten die aan del mers zijn gekoppeld. Het systeem moet een fors; luid kunnen voortbrengen: danks de bescheiden ruimte ke volumes van de kasten het weglaten van een twee lage-tonen eenheid. In aug tus moet het drie-delige teem leverbaar zijn voor prijs van net geen 2000- HUGO VAN DER Hl naast het standaard geluids spoor, nodig voor uitwisseling met bestaande recorders. Er zijn ook allerlei trucjes be dacht om makkelijk films op de band te 'nummeren' en dan terug te vinden in een handom draai. Wat wel nodig is voor de betere kwaliteit is een nieuwe (duur dere) bandsoort die door vier video-koppen tegelijk beschre ven wordt. Het hoeft geen Me- talband te zijn, maar wel een met een hogere magnetische dichtheid. De recorder kent ook nog een EP-stand (exten ded play). Die levert een drie maal zo lage snelheid. Dankzij het nieuwe loopwerk van de recorder geeft dat toch een bruikbare beeldkwaliteit. Er kan dan 9 uur worden vastge legd op een drieuurs-band (180). Aardig voor in de vakan tie. Mitsubishi toont als eerste een werkelijke grootbeeld-TV met een 93 cm-scherm. De Japanse recorder of computer. He een multi-standaard-toe zodat ook Amerikaanse- Franse TV kunnen woi weergegeven en het heeft t ruim bemeten stereo-kam en speakers. Een beeldgel gen zorgt voor een zeer haarscherpe en niet flikke de Teletekst-pagina's. De bekende Amerikaai Ch luidsprekerfabrikant Bi ad komt met een systeem dal $5$ elke huiskamer zou moe: ush passen. Het bestaat uit drie: -aD' len: de lage toon-eenheid, twee (links/rechts) minia tjes voor de hoge tonen, zichzelf is dit een variatie een oud en bekend thema lo Philips gebruikt bij de Mal line-serie een drie delig In spreker-systeem) maar hel origneel uitgewerkt. De 9 kilo zware lage tonen-e heid van Bose kan men zet waar men wil. De weergavest lage tonen is weinig bepak: voor het stereobeeld. Ope

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 14