verslavingen
en bezetenheid
MONIQUE VAN BE VEN
videotips
tv-megascherm
en super-vhs
videorecorder
etektionha
PZC/ vrijdagkrant
JOHN ICRAAYIAMP
de stenge
alhambra
grand theater
roxy
cinem'actueel
electro
schuttershof
bibliotheek
de koning
luxor
predator
uitwisselbaar
grootbeeld
drie speaker systet
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987
Films over verslavingen
lijken vooral het terrein van
de tv en de video te zijn. In de
bioscoop zie je ze zelden of
nooit. Er zijn natuurlijk veel
bioscoopfilms over mensen die
bezeten zijn van hun vak, maar
dat is niet de verslaving waar ik
nu op doel. Mij gaat het om de
verslaving waarin have en goed
op het spel worden gezet. Films
over verslaafden zijn zelden aan
de vrolijke kant en dat zal een
reden zijn om ze niet voor de
bios te maken: het aantal
mensen dat een tientje wil
betalen voor anderhalf uur
verdriet is niet dikgezaaid.
Regisseurs die werken voor de
televisie kunnen wat
makkelij ker met het onderwerp
uit de voeten en datleidt soms
tot knappe films. Een voorbeeld
is 'Shattered spirits' van Robert
Greenwald. Het onderwerp is
hier de drankverslaving. Matin
Sheen zuipt, maar zoals menig
alcoholist weigert hij toe te
geven dat het mis met hem isHij
drinkt gewoon een drupje, meer
niet. Dat zijn gezin kapot gaat,
ontgaat hem. De ontreddering
van het gezin wordt door
Greenwald kundig in beeld
gebracht. Hier en daar gebeurt
het een beetj e dik, maar het mist
zijn uitwerking niet. Sheen
krijgt knap tegenspel van
Melinda Dillon en Matthew
Laborteaux. Van Video
Excellent.
Richards Brooks maakte twee
jaar geleden 'Fever pitch', een
film over gokverslaving. Hij
deed dat voor de bioscoop, maar
dat werd een ramp. De film
flopte en dat zal vooral zijn
gekomen door de matige manier
van acteren. Brooks heeft geen
kans gezien een aantal acteurs
in bijrollen in de hand te houden.
Om een of andere reden is dat in
de bioscoop hinderlijker dan
thuis. Op het tv-scherm valt het
geknoei van de acteurs minder
op en heb j e meer aandacht voor
de tientallen manieren waarop
Ryan O'Neal kans ziet zijn geld
erdoor te jagen. Hij gaatvan
Vegas naar de paarden en van de
paarden naar de hondenrennen.
droomt enge dromen waarin
doden voorkomen. De dromen
hebben betrekking op haar
leven en werken traumatisch.
Een flink deel van de film
besteedt Pakula aan de marnier
waarop wetenschappers achter
de geheimen van de dromen
proberen te komen. Wie daarin is
geïnteresseerd heeft aan de film
een goede. Wie vooral
belangstelling heeft voor het
thriller-element komt er
bekaaider af. De film is te lang en
te (droom(technisch om
spannend te blijven. Van
MGM/UA Home Video.
Tussen de bedrijven door wordt
ons duidelijk gemaakt hoe
ongelooflijk veel geld er per jaar
wordt vergokt. Beide films
eindigen op dezelfde manier.
Martin Sheen komt terecht bij
de AA, de anonieme alcoholici,
en O'Neal bij de AG, de
anonieme gokkers. 'Fever Pitch'
is van CNR.
Bezetenheid is iets anders dan
verslaving schreef ik hierboven
en'bezetenheid' is het
trefwoord van vele films die
wel in eerste instantie voor de
bioscoop zijn gemaakt.
Heel letterlijk moet je het
woord 'bezetenheid' nemen in
'Dream Lover' van Alan J.
Pakula. Kristy McNichol
Bezeten zijn van je werk is ook
een bekend uitgangspunt in
films. In 'The mission' is Jeremy
Irons bezeten van het streven
om als geestelijke een groep
Indianen in het Amazonegebied
tot een beter leven te brengen.
Hij krijgt tegenwerking van
iedereen. Van slavenhandelaar
Robert de Niro, van de
wereldlijke leiders die slaven wel
handig vinden en van de
katholieke kerk. De
afgevaardigde van de paus heeft
begrip voor het werk van Irons,
maar hij offert de indianen voor
een groter en hoger doel.
Regisseur Roland Joffe toont in
heel mooie beelden op
schrijnende wijze de manier
waarop blanken vroeger met
kleurlingen omsprongen en hij
laat zien dat ook de kerk niet
kinderachtig was. 'The Mission'
kreeg de Gouden Palm in
Cannes en dat is verdiend: de
film is een epos dat waard is
gezien te worden. Zelden zie je
bovendien een film waarbij
mooiere muziek is gemaakt.
Ennio Morricone zorgde ervoor.
Van CNR Video.
Enige bezetenheid ligt ook ten
grondslag aan het gedrag van
Monique van de Ven in 'Iris' van
regisseuse Mady Saks. Monique
speelt een vee-arts die ruzie met
haar vriend en met hereboer
John Kraaykamp trotseert om
in een klein dorp haar vak uit te
kunnen oefenen.
Scenarioschrijver Felix Thijssen
heeft in het verhaal een
thriller-element verwerkt dat
steeds belangrijker wordt. De
film is goed gemaakt met
uitstekend spel, maar toch
hebben de bioscoopliefhebbers
het een beetje aflaten weten.
Een flop werd 'Iris' niet, maar
een succes evenmin. 'Iris' is een
van die films die over een tijdje
op de televisie komen en
waarover j e menigeen dan hoort
zeggen: wat mooi was dat,
waarom zijn we toen in de
bioscoop niet gaan kijken.
Videobezitters kunnen de tv nu
een slag voor zijn. Van Esselte
CIC Video.
PETER DE ZWAAN
HEINKENSZAND <01106-
1865)
'De speurneuzen'. Zaterdag
15.00 uur
'Flodder'. Zaterdag 20.00 uur.
VLISSINGEN (01184-12260)
'Lethal weapon'. Vandaag, za
terdag, zondag 19.00 en 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
'Een avontuur met een staar
tje'. Zondag 14.00 uur.
'The living daylights'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag 14.00, 19.00 en
21.30 uur; maandag, dinsdag,
woensdag 20.00 uur.
GOES (01100-15165)
'The living daylights'. Van
daag en zaterdag 19.00 uur;
zondag 14,00 en 19.00 uur.
'Children of a lesser God'. Van
daag, zaterdag, zondag 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Predator'. Vandaag en zater
dag 19.00 en 21.30 uur; zondag
14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag, woensdag
20.00 uur.
'Tough guys'. Vandaag en za
terdag 19.00 en 21.30 uur; zon
dag 14.00, 16.30, 19.00 en 21.30
uur; maandag, dinsdag, woens
dag 20.00 uur.
BERGEN OP ZOOM (01640-
54886)
'Blind date'. Vandaag en zater
dag 19.00 en 21.30; zondag
14.00, 16.30, 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag, woensdag
20.00 uur.
'The living daylights'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag 14.00, 16.30, 19.00
en 21.30 uur; maandag, dins
dag, woensdag 20.00 uur.
'Lethal weapon'. Vandaag en
zaterdag 19.00 en 21.30 uur;
zondag 14.00, 16.30, 19.00 en
21.30 uur; maandag, dinsdag,
woensdag 20.00 uur.
MIDDELBURG
'The morning after'. Zaterdag
20.00 uur; zondag, maandag,
dinsdag, woensdag 22.30 uur.
'Children of a lesser God'. Zon
dag, maandag, dinsdag,
woensdag 20.00 uur.
MIDDELBURG
'De boom der wensen'. Zondag
20.30 uur.
'Als de kraanvogels overvlie
gen'. Maandag 21.00 uur.
'De blauwe bergen'. Dinsdag
20.30 uur.
Timothy Dalton, hoofdrolspe
ler in 'The living daylights', (De
Koning, Hulst; Luxor, Terneu-
zen; Alhambra, Vlissingen;
Grandtheater, Goes; Cine-
m'Actueel, Bergen op Zoom).
'Rode vlier'. Woensdag 20.30
uur.
'Een avontuur met een staar
tje'. Zondag en woensdag 14.00
uur.
MIDDELBURG (01180-30235)
'The name of the rose'. Maan
dag, dinsdag, woensdag 20.30
uur.
HULST (01140-12030)
'The living daylights'. Van
daag en zaterdag 19.00 en 21.30
uur; zondag 13.45, 16.15 en
21.30 uur; maandag, dinsdag
20.00 uur.
'Lethal weapon'. Vandaag en
zaterdag 19.00 en 21.30 uur;
zondag 13.45, 16.15 en 19.00
uur; maandag, dinsdag 20.00
uur.
'Project X top secret'. Van
daag en zaterdag 19.00 uur;
zondag 13.45, 16.15 en 19.00
uur; maandag 20.00 uur.
'Field of honor'. Vandaag 19.00
uur; zaterdag21.30uur; zondag
19.00 en 21.30 uur; maandag
20.00 uur.
'Na schooltijd'. Vandaag en za
terdag 21.30 uur; zondag 16.15,
19.00 en 21.30 uur; dinsdag
20.00 uur.
'Meisjes van Manhattan'. Van
daag 21.30 uur; zaterdag 19.00
uur; zondag en maandag 14.30
uur; dinsdag 20.00 uur.
TERNEUZEN (01150-20505)
'The living daylights'. Van
daag 19.00 uur; zaterdag 14.00
en 21.30 uur; zondag 13.45,
16.00 en 21.30 uur; maandag,
dinsdag, woensdag 20.00 uur.
'Corcodile Dundee'. Vandaag
19.00 en 21.30 uur; zaterdag
14.00, 19.00 en 21.30 uur; zon
dag 13.45, 19.00 en 21.30 uur;
maandag, dinsdag, woensdag
20.00 uur.
'The name of the rose'. Van
daag 21.30 uur; zaterdag 19.00
uur; zondag 16.00 en 19.00 uur.
'Rode vlier', (Schuttershof, Middelburg)
voor wat betreft Schwarzeneg
ger - hinderlijke gewoonte
zich op cruciale momenten on
zichtbaar te maken. Tijdens de
anderhalf uur durende voor
stelling schieten Schwarzeneg
ger en zijn manschappen me
nige patroongordel leeg op de
indringer, die er behagen in
schept om de meeste scherp
schutters op een vreselijke ma
nier te villen.
Verder communicatie tussen
beide partijen is er niet.
Schwarzenegger zal daar niet
rouwig om zijn; hij voelt zich
nu eenmaal aanmerkelijk be
ter op zijn gemak als hij een
paar regels tekst uit zijn ge
beeldhouwde kop moet persen.
Wie echter geen boodschap
heeft aan zaken als persoonlij
ke ontwikkeling en een min oj
meer afgerond verhaal hoeft
niet te wanhopen. Er is redelijk
wat talent geïnvesteerd in foto
grafie, montage en speciale ef
fecten. De film ziet er gaaf uit
en is vlot gesneden. Maar
vraag niet waarom die buiten
aardse indringer zich op onze
planeet zo agressief gedraagt,
waar hij vandaan komt oj
waar hij naartoe wil.
ALBERT KOK
Ontmoetingen tussen normale
stervelingen en buitenaardse
wezens resulteren doorgaans
in films waarin beide partijen
uiteindelijk iets van elkaar op
steken. Zo niet in Predator, de
nieuwe actiefilm rond Arnold
Schwarzenegger.
De menselijke vechtmachine
gaat deze keer gehuld in een
Amerikaanse legeruniform,
daarmee mag hij in een Zuida
merikaans regenwoud de
strijd aanbinden met een
agressief broertje vanE.T. Het
buitenaardse wezen heeft de
'The morning after' (Electro, Middelburg)
De super-VHS van JVC kan volgend jaar voor een aanzienlijke kwaliteitsverbetering op I
van videorecording zorgen.
Tijdens de vakantieperiode
is er voor de elektronica
sector absoluut geen tijd voor
stilstand. De producenten ma
ken zich op voor de grote na
jaarsbeurzen. Nieuwe produk-
ten betekenen immers brood
op de plank. Internationaal
zal men zich laten gelden op de
Funkaustellung in Berlijn.
Hoewel de waas van geheim
zinnigheid nog niet opgetrok
ken is rond alle audio, video en
computerzaken, zijn er al een
paar belangrijke introducties
te voorspellen. Zo is het vrijwel
zeker dat de zich 'uitvinder'
noemende Japanse fabriek
JVC in Berlijn de nieuwste
'compatibele' videonorm, su
per-VHS, zal uitbrengen.
Mitsubishi toont voorts het
'Megascherm': de grootste TV
voor gebruik in zalen met een
haarscherp beeld. Op audioge-
bied zal als vanouds Bose zich
roeren met een opmerkelijke,
maar ongetwijfeld klinkende
luidspreker-combinatie.
De voorzet, die Japan Victor
Company (JVC) in de videowe
reld zal doen, zal zonder twijfel
de meeste impact hebben. JVC
stelt een betere VHS-norm
voor: super-VHS. De fabriek
heeft daar alle belang bij. JVC
is een van de grootste VHS-
producenten ter wereld. De fa
briek maakt ook tal van machi
nes in opdracht van andere
elektronica merken. Boven
dien is JVC via de moeder
maatschappij Matsushita ge
lieerd aan Technics en Panaso
nic. Masushita werkt op VHS-
gebied in het buitenland weer
samen met Europese fabrikan
ten. Zeer zeker een geweldig
machtsblok, met enorme be
langen in het systeem.
Er is dus een prolongatie van
het VHS-succes nodig. JVC
probeert daarmee de 8 mm vi
deo-norm ver buiten de deur te
houden en kwaliteitsverbete
ring binnen eigen kamp te be
reiken. Dat is ook zeker nodig.
Van de drie normen die we in
Europa kennen en gekend heb
ben (Beta en V-2000 ook) was
VHS technisch zeker de min
ste. Commercieel werd de
norm echter een succes.
Nu bezitten we in Europa ook
nog de PAL-kleurennorm die
zorgt voor een redelijk beeld.
In Japan en Amerika wordt te
levisie bedreven via de veel ou
dere NTSC-norm. In combina
tie daarmee zijn VHS-opna-
men soms helemaal niet aan te
zien. Het ligt dus voor de hand
dat men van super-VHS eerst
een NTSC-versie heeft ge
maakt. Het ziet er echter naar
uit dat volgende voorjaar de
eerste super-videorecorders te
koop zullen zijn.
fabriek is als enige erin ge
slaagd volgens de laatste tech
nieken een beeldbuis voor een
dergelijk 'Megascherm' te ont
wikkelen. Daar is nu een spe
ciaal toestel om heen ge
bouwd. Trouwens ook Grun-
dig heeft een TV-toestel aange
kondigd van die grootte: met
dezelfde beeldbuis uit Japan.
Bij conferentie-oorden, hotels,
ontspanningsruimten en on-
derwijs-instellingen beschikt
men graag over grote TV's. Een
behoorlijk talrijk gezelschap
bij een presentatie vraagt ech
ter al gauw om een scherm van
circa een meter. Dergelijke
schermen waren er tot voor
kort niet. Men zocht dan zijn
toevlucht in TV-projectie. De
lichtopbrengst (helderheid)
laat dan echter te wensen over
en bovendien moet men vrijwel
loodrecht voor het scherm zit
ten om een goede indruk te
krijgen.
Met de veelzijdige KTV van
Mitsubishi (CT-3702E) kan
men alle kanten uit. Het toe
stel heeft 39 voorkeuze TV-ka-
nalen of de 2 AV-kanalen te be
reiken via Scart, DIN- of Cinch-
aansluitingen voor directe
aansluiting van een camera,
De super grote Mitshubishi tv is bijna mans vrouwhoog, hij h
het grootste (9S cm) scherm dat momenteel gemaakt kan won
Super-VHS-recorders zullen
overigens bestaande banden
gewoon kunnen afspelen en
opnemen volgens het gebrui
kelijke concept. Wanneer men
de betere kwaliteit prefereert
zal men nieuwe opnames ech
ter niet meer op bestaande
recorders kunnen afdraaien.
De truc die men uithaalt met
super-VHS is wat men in tech
nische wereld noemt 'vergro
ting van de bandbreedte'. In
fototermen zou men dat kun
nen vertalen met 'een fijnere
korrel'. De scherpte bij een
bandbreedte van 7 tot 8 MHz,
in plaats van 5 tot 6 MHz als nu
gebruikelijk, is vergelijkbaar
met NOS-studio kwaliteit,
voor het de zender opgaat.
Je kunt het ook zo zeggen: ma
ximaal haalbaar met VHS was
240 lijnen horizontale resolu
tie. Studio-kwaliteit met een
gewone TV leverde circa 330 lij
nen op. Met super-VHS-haalt
men zo'n 400 lijnen. Maar ook
meer contrast, minder 'ruis' in
het beeld en betere kleuren zijn
haalbaar door het nieuwe sys
teem. Voorts is er uiteraard Hi-
Fi-kwaliteit geluid mogelijk,
plaats die wel bepalend is v,
het stereobeeld kan men
twee zuiltjes voor links
rechts zetten. De zuiltjes:
staan uit twee 8 cm grote si
kerdoosjes die zodanige
draaid kunnen worden
men een deel direct
hoort en een deel gereflecl
geluid via de kamerwanij
Volgens Bose komt de min
lijke weergave ten goede.
De lage tonen-speaker mes
x 30 x 45 cm. Er zijn twees
ciale lage tonen drivers in:
genomen. Deze lage tonenl.
sprekers stralen in twee in'
ne kamers. De voorkant vat
kast zendt geluid de kame:
tot een frequentie van circs
Hertz. Via de achten
brengt men tonen tot 45
voort. Dit alles dankzij ai
stemde poorten die aan del
mers zijn gekoppeld.
Het systeem moet een fors;
luid kunnen voortbrengen:
danks de bescheiden ruimte
ke volumes van de kasten
het weglaten van een twee
lage-tonen eenheid. In aug
tus moet het drie-delige
teem leverbaar zijn voor
prijs van net geen 2000-
HUGO VAN DER Hl
naast het standaard geluids
spoor, nodig voor uitwisseling
met bestaande recorders. Er
zijn ook allerlei trucjes be
dacht om makkelijk films op
de band te 'nummeren' en dan
terug te vinden in een handom
draai.
Wat wel nodig is voor de betere
kwaliteit is een nieuwe (duur
dere) bandsoort die door vier
video-koppen tegelijk beschre
ven wordt. Het hoeft geen Me-
talband te zijn, maar wel een
met een hogere magnetische
dichtheid. De recorder kent
ook nog een EP-stand (exten
ded play). Die levert een drie
maal zo lage snelheid. Dankzij
het nieuwe loopwerk van de
recorder geeft dat toch een
bruikbare beeldkwaliteit. Er
kan dan 9 uur worden vastge
legd op een drieuurs-band
(180). Aardig voor in de vakan
tie.
Mitsubishi toont als eerste een
werkelijke grootbeeld-TV met
een 93 cm-scherm. De Japanse
recorder of computer. He
een multi-standaard-toe
zodat ook Amerikaanse-
Franse TV kunnen woi
weergegeven en het heeft t
ruim bemeten stereo-kam
en speakers. Een beeldgel
gen zorgt voor een zeer
haarscherpe en niet flikke
de Teletekst-pagina's.
De bekende Amerikaai Ch
luidsprekerfabrikant Bi ad
komt met een systeem dal $5$
elke huiskamer zou moe: ush
passen. Het bestaat uit drie: -aD'
len: de lage toon-eenheid,
twee (links/rechts) minia
tjes voor de hoge tonen,
zichzelf is dit een variatie
een oud en bekend thema lo
Philips gebruikt bij de Mal
line-serie een drie delig In
spreker-systeem) maar hel
origneel uitgewerkt.
De 9 kilo zware lage tonen-e
heid van Bose kan men zet
waar men wil. De weergavest
lage tonen is weinig bepak:
voor het stereobeeld. Ope