MAZDA 626 gestroomlijnd zonder franje D auto ook logeerkamer stelt hoge eisen hypotheken PRELUDE honda blijft aan de weg kleven WQttQtt kneedbaar hout PZC/ vrijdagkrant ÉÉN STAP IS VOLDOENDE vormgeving kracht kleuren schemerlamp eigen plekje theelen van der weele concessies parkeerklus e Mazda 626 blijkt in vijf jaar tijd een aardig- stevige >laats in de Nederlandse markt ;e hebben bezet. Als merk doet leze Japanse volumefabrikant iet hier ook heel aardig gezien le nog iets grotere lelangstelling voor de kleinere !23. Be 626 gaat het volgende ustrum een stuk [estroomlijnder in, de vorige 'ace-lift van nog maar twee jaar «rug met een hoekige vorm tornt nu totaal verouderd over. )e binnenruimte is ;oegemomen, hij heeft een 61/2 :m. grotere wielbasis, een lehoorlijk verbeterde ,vegl ggingen ituurkarakteristiek, met name eweeg gebracht door een nog neer uitgekiende ichterwielophanging. 3-eheel nieuw zijn de drie noteren van 1,8 ltr, 2.0 ltr 12 depper met carburatie en de 2.0 tr 16 klepper met injectie, die ■espectievelijk 90,109 en 148 pk everen. De 626 kent drie varianten in uiterlijk: ïatchback, sedan en coupe. Het koperspubliek bestaat voor 10% uit coupe-klanten, het nodel is een heel rank gelijnd sportautootje geworden met een Kenmerkende vrijstaande Boogvormige spoiler op de achterklep. De keuze voor een hatchback of sedan ligt bij deze Mazda gelijk, zodat er volgend iaar ruim 6.000 hatchbacks verkocht zullen worden. Dit model heb ik uitvoerig kunnen beproeven en de eindindruk is er een van tevredenheid. Voorlopig is het enigë punt van kritiek het verliezen van optimaal wegcontact van de voorwielen als jé fors doortrapt in de tweede versnelling. Voor het overige biedt hij net comfortabel genoeg afgeveerd in elke situatie de inzittenden (achterin liefst niet met te lange bovenlijven!) een aangenaam verblijf. Geen auto die een prijs van vernieuwende vormgeving zal halen, wel de betrouwbaarheidsprijs. Het ziet er keurig uit, alles sluit netjes, geen overbodige frutsels of moeilijke knopjes op het dashboard. Nee, de Duitse lijn zit er niet alleen van de buitenkant, die veel op de Audi 80 lijkt, maar ook van binnen in. Het verschil zit hem alleen nog in de prijs en de compleetheid. Koop je bijvoorbeeld een Opel Ascona, een model waaruit Mazda evenals uit de Ford Sierra en de Audi 80 klanten wil aantrekken, dan zie je in het basismodel van dit type weinig dingen standaard. De goedkoopste 626 is de 1.8 DX sedan, komt op 26 mille waarvoor je eigenlijk een zeer complete auto hebt. Je mist een klokje, een toerenteller, een neerklapbare achterbank, een mistachterlicht en een rechter buitenspiegel. Het duurste model, waarvan helaas pas in oktober een exemplaar naar Nederland komt, is de 2.0i-16V GT hatchback van 57 mille. Die heeft een elektronisch geregelde 4-wielbesturing en het was aardig geweest om die met de mechanische 4WS van de Honda Prelude te vergelijken. De meerprijs van 12 mille voor dit Mazda 4WS-systeem is pittig. Mazda zal volgend jaar op de tentoonstelling van Geneve de 121 introduceren, een kleine auto in de prijsklasse van 18 mille en vergelijkbaar met een Lancia Ypsilon. Momenteel wordt hij al in Zuid-Korea bij Kia onder Ford-vlag geproduceerd. In Amerika heeft Mazda intussen een heel behoorlijke naam opgebouwd en wordt er in het segment van de 626 en de 929 goed verkocht. De vorige 626 is uitgeroepen tot import-auto van het jaar. In ons land zal de nieuwe 626 onder de gemeenschappelijke noemer: 'Kracht is meer dan 16 kleppen' onder de aandacht gebracht worden. Men is er in ieder geval in geslaagd een iets bovengemiddelde auto te creeren, waarbij met name de nieuwe motoren uitblinken. Leverbaar met 4-of 5-bak, een automaat van 3 of 4 trappen, 12-of 16-klepper motor met of zonder katalysator, die keus is er allemaal. Foto's: De Mazda 626 GLX als hatchback met 2 ltr motor is leverbaar vanaf 33 mille. De 626 sedan kost als 2 ltr diesel in de LX versie 33 mille. De ranke lijnen van de 626 coupe met de kenmerkende boogvormige vrijstaande spoiler op de achterklep kost met 16 klepper motor 47.795,-. siem leeuwenkamp Een schone logeerkamer waarin een bed met een nachtkastje ernaast, een stoel en een wasbak, kan een func tionele slaapplaats zijn maar meer dan dat is het dan ook niet. Een prettige en aantrekkelijke logeerkamer heeft een goed bed met leuk beddegoed en een fleurige sprei. Een bedlampje dat goed functioneert en gor dijnen die gemakkelijk sluiten. Verder een stevige gemakkelij ke stoel en een tafeltje, dat zijn wel de belangrijkste voorwaar den. Helaas is het vaak zo, dat de lo geerkamer een rommelig op trekje is waar een min of meer afgedankt ledikant in staat met daarin een bed dat ook al zijn beste tijd heeft gehad. Wanneer de rest van de woning vrij royaal is, kunt u niet vol staan met te zeggen: „Het is wel een beetje behelpen, maar je vindt het wel. Als je iets no dig hebt zeg je het maar". Belangrijk voor de gast is ook een wasbak met een spiegel en een goede verlichting erboven en een glazen plaat waarop de persoonlijke toiletspullen kun nen worden gelegd. Als dit niet aanwezig is, zorg er dan wel voor dat de gast zich onge stoord kan wassen en toilette ren, bijvoorbeeld door hem of haar gebruik te laten maken van uw badkamer. Geef uw gasten een royale handdoek en een bijpassend washandje. Een leuk stukje zeep, een nagelbor steltje en eventueel een busje talkpoeder. Zet meerdere wa terglazen neer, één om de tan denborstel in te zetten en een ander om te spoelen. In een logeerkamer is goede vi trage van grote betekenis voor de tasten. Zij voelen zich graag onbespied. De overgordijnen moeten goed aansluiten. Mas sa's mensen kunnen alleen sla pen in een donkere kamer. Ou deren willen 's middags wel eens een dutje doen. Zij sluiten zich dan even helemaal van de buitenwereld af. Stevige over gordijnen met een geluiddem pende werking zijn dan wel ge wenst. Een vrolijk dessin of een bij het interieur passende kleur doet het bij jong en oud. Het is bekend dat een interieur (zeker ook dat van een logeer kamer) iemands stemmig kan beïnvloeden. Als een logeerka mer gezellig en vooral gastvrij aandoet, zal zelfs de meest kri tische logé achteraf niets meer hebben aan te merken. Maak er geen bont allegaartje van, dat werkt onrustig. Wat de kleuren betreft kunt u zich het beste laten adviseren door een woninginrichter die ge woonlijk ook kleurendeskun- dige is. Ais de kamer bijvoor beeld op het noorden ligt, moet u met vrolijke tinten werken zoals geel en oranje. Met grijsachtige tinten, die momenteel zo actueel zijn, valt goed te combineren. Neutraal behang, liefst licht gedessineerd, past bij de alge mene smaak. In een roman tisch ingericht vertrek kunt u wandbedekking nemen met kleine bloem toefjes en gordij nen in dezelfde print. Deze zijn verkrijgbaar in speciaalzaken. Wanneer u nieuwe vloerbedek king overweegt, dan is zacht materiaal aan te bevelen; ple zierig aan de blote voeten en optisch verruimend door een effen tint. Linoleum is wel hy giënisch; leg er echter wel een groot zacht slaapkamerkleed op. Verder moet u aan het volgen de denken. Een kast met vol doende kleerhangers en een paraplu die de gast kan lenen. In de kast moeten een extra de ken of een plaid liggen en een extra kussen. Een vaasje bloemen en/of een schaaltje fruit onderstrepen het 'welkom'. Planten kunt u beter niet in een logeerkamer le goede actuele tijdschriften en een paar pockets. Logé's stellen het zeker op prijs een gidsje van uw of van de dichtstbijzijnde stad te krij gen, zodat zij op eigen houtje op ontdekking uit kunnen gaan. Gezellig om in bed door te bladeren. Is er een radio ter beschikking, dan is dit een ple zierige bijkomstigheid die het de logé's mogelijk maakt naar iets te luisteren waarin u moge lijk niet geïnteresseerd bent. Houdt uw gast van puzzels, dan is het attent als u die klaar legt. Bij dit alles hoort een klein tafeltje naast het bed, een klokje en een behoorlijke lamp die vanuit het bed kan worden uitgeschakeld. Privacy is voor alle partijen belangrijk. De gastvrouw heeft haar huiselijke bezighe den en kan zich derhalve niet zetten; sommige mensen zijn allergisch voor bepaalde soor ten. Ook al rookt u zelf niet, zet dan toch een asbak neer. Plaats bij de wastafel een kleine pedaal emmer. Smaakvolle wandversiering en wat gezellige prulletjes com pleteren het geheel. Voor een gast is het prettig een eigen plekje te hebben om, al is het maar een half uurtje voor het naar bed gaan, zich terug te kunnen trekken. Voor hij of zij echt gaat slapen wil een gast soms graag een beetje op verhaal komen. Wanneer de ruimte het toelaat, zet dan een fauteuiltje neer waarin men gezellig kan gaan zitten lezen. Dan moet er na tuurlijk ook lectuur zijn, enke de gehele dag met haar gasten bemoeien. Als kinderen komen logeren, zet dan wat speelgoed klaar. Liefst iets waar ze lang mee be zig kunnen zijn zoals een leg puzzel, blokken, legostenen, enz. Een boek met korte verha len, dus geen dikke pil die ze toch niet uit krijgen. Plaatjes boeken en stripverhalen wor den ook hogelijk gewaardeerd. Veel kinderen zijn in een vreemde omgeving bang in het donker. Een spaarbrander of een schermerlampje stelt hen in zo'n geval gerust. Een goede logeerkamer hoeft heus niet altijd alleen dienst te doen voor logés. Wanneer een van de huisgenoten die hun slaapkamer moet delen ziek is, kan zo'n gezellig ingericht ver trek uitstekend dienst doen als ziekenkamer. joke vos Advertentie hypotheken^ Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen A. Hij of zij stapt naar b.v.: 7 geldgevers om aan de hand van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie zen. B. Hij of zij kan ook één stap doen en met ons overleggen voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest voor de beste van allemaal 11! I Rente v.a.: 1 jr. vast 5,8%; 5 jr. vast 6,4%; 7 jr. vast 6,6% en 10 jr. vast 6,7%. Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*. •WA' Nog steeds is het niet duidelijk welke kant het met de hypotheekrente op zal gaan. Een aantal banken heeft inmiddels de rente iets ver hoogd. Anderen daarentegen wachten af. er van uitgaande dat de huidige rentestijging van tijdelijke aard zal zijn. Wij noteerden deze week geen rentewijzigingen. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente beta- rente af- per lings- vast sluit- 1 september 1987 wijze gedu- provi- rende sie in rentepercentages met gemeente- zonder gem.- garantie garantie opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN ABN ABN ABN ABN ABN ABN ABN M/A M/A M/A M/A M/A MA M/A variabel 1 jr 3 jr 5 jr 7 jr 10 jr 15 jr 1.5 1,5 1.5 1.5 1.5 1,5 1.5 Amrobank MA variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Amrobank MA 2 jr 1,5 6,8 7,17 7.0 7,39 Amrobank M/A 5 jr 1,5 7,2 7,61 7,4 7,82 Amrobank MA 7 jr 1,5 7,5 7,93 7,7 8,15 Avista bank MA variabel 1,5 6,4 6,75 6,6 6,96 Avista bank M/A 1 jr 1.5 6,6 6,96 6,8 7,17 Avista bank M/A 2 jr 1.5 6,8 7,17 7,0 7,39 Avista bank M/A 3 jr 1.5 7,0 7,39 7.2 7,61 Avista bank M/A 5 jr 1.5 7,2 7,61 7,4 7,82 Bouwfonds (rentek. IM/A variabel 1,5 6.7 7,07 6,7 7,07 Nederlandse MA 5 jr 1.5 7,0 7,49 7,2 7,71 Gemeenten M/A 10 jr 1,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Bouwf. Ned. Gem. M/A 30 jr 1,5 8,0 8,57 8,2 8,79 Bouwf. nieuwbouw M/A 30 ir 1.5 7,7 8,25 7,9 8,46 Bouwf. Ned. Gem. MA renterustl,5 7,2 7,71 7,4 7,92 Centrale MA 2 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 Volksbank MA 5 jr 1 6,9 7,23 7,1 7,44 Direktbank/ MA 1 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 NCB-bank MA 3 jr 1 6,8 7,12 7,0 7,34 Direktbank MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Grens wissel- M/A 1 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 kantoren/CDK MA 5 jr 1 7,0 7,34 7,2 7,55 Grenswisselk. HJ/A 1 jr 1 6,7 6,91 6,9 7,12 Grenswisselk. HJ/A 5 jr 1 7,2 7,43 7,4 7,64 Lanschot/opstart MV variabel 1.5 xxxxx xxxxx 6.2 6,59 Van Lanschot M/V variabel 1,5 xxxxx xxxxx 6,6 7,02 Van Lanschot MV 1 jr 1.5 xxxxx xxxxx 6,7 7,13 Van Lanschot MV 2 jr 1.5 xxxxx xxxxx 6,9 7,34 Van Lanschot M/V 5 jr 1,5 xxxxx xxxxx 7,3 7,79 Lanschot/comf. M/V comf 5 jr. 1.5 xxxxx xxxxx 7,1 7,56 NMB MA 1 jr 1.5 6,6 6,96 6,8 7,17 NMB M/A 3 jr 1.5 7,0 7,39 7,2 7,61 NMB MA 5 jr 1.5 7,2 7,61 7.4 7,82 NMB MA 7 jr 1.5 7,5 7,93 7,7 8,15 Postbank M/A 2 jr 1 6,5 6,80 6,7 7,01 Postbank MA 5 jr 1 7.0 7,34 7,2 7,55 Postbank MA I jr 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Rabobank MA var ./I jr. 1,25 6,5 6,83 6,7 7,04 Adviesrente MA 2/3 jr 1,25 6,9 7,26 7,1 7,47 Adviesrente M/A 4/5 jr 1,25 7,1 7,47 7,3 7,69 Adviesrente MA stabiel 1,25 7,4 7,80 7.6 8,01 Adviesrente HJ/A var./l jr 1,25 xxx XXX 6.9 - 7,15 Adviesrente HJ/A 2/3 jr 1,25 XXX XXX 7,3 7.57 Adviesrente HJ/A 4/5 jr 1,25 XXX XXX 7,5 7,77 Adviesrente HJ/A stabiel 1,25 xxx xxx 7,8 8,09 Rabo MA 3 jr 1.5 6,9 7.28 7,1 7,50 Hypotheekbank MA 5 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 XXX xxx 7,3 7,59 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1,5 xxx xxx 7.5 7,80 Verenigde M/A '/2 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Spaarbank MA 3 jr 1 6,6 6,91 6,8 7,12 Spaarbank MA 5 jr 1 6,9 7,23 7,1 7.44 Spaarbank M/A 7 jr 1 7,3 7,66 7,5 7,87 Spaarbank M/A ideaalren 1 6.8 7,12 7,0 7,34 Westl. Utr. (stand) MV (stand) MV (stand) M/V (stand) M/V (stand) M/V (lage lasten) M/V (interim) MV 3e kwartaal 1987 budgetKW/A Ijr 5 jr 7 jr 10 jr 15 jr 7 jr 1 jr 6.4 7.1 7.1 7.5 8,0 xxxx xxxx variabel 1,5 6,1 6,90 7,66 7,66 8,10 8,65 xxxx xxxx 7,13 Woonfonds/aut. Holl. wacht af Holl. wacht af Woonfonds Holl. Woonfonds Holland Woonfonds/comf Holland comf MV M/V MV M'V M/V M/V M/V MV variabel 1,5 1 jr 1,5 2 jr 1,5 3 jr 1,5 5 jr 1.5 10jr 1,5 comf/5jr 1,5 comf/10jrl,5 6.4 6.5 6,7 6,9 7,1 7.3 6,9 7,3 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer MA 5/10 jr - 7,2 7.44 7,2 7,44 Centraal Beheer M/A 15/20 jr - 7.6 7,87 7,6 7,87 NVL-maatschap. NVL-maatschap. MA M/A 5/10jr - 15/20 jr - RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1,5 M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Het is al een keer eerder in de ze rubriek gemeld: meestu- rende achterwielen zijn een aparte ervaring. Konden we op de kombaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lely stad^ beperkt kennis maken met de Honda Prelude 4WS, ditmaal wat meer dagelijkse werkelijk heid. In druk stadsverkeer, op Duitse Autobahnen, provincia le wegen en als 'toetje' is een heel speciaal circuitje uitgezet door Honda-technici. In alle ge- Vallen is het opmerkelijk te noe men hoe vast deze 'upper-class' Honda aan de weg blijft kleven. Ik heb op dat circuitje de nodige capriolen uitgehaald, maar de ze wierwiel bestuurde Prelude zul je slechts met moeite op zijn dakikrijgen, zeer tot verbazing van de aldaar aanwezige Japan ners. Nu i^s een auto in het dagelijkse verkeer geen voertuig waarmee je continu probeert de uiterste grenzen te verkennen, iemand die dat wel doet is chef-ingenieur onderzoek en ontwikkeling bij Honda, Yoshiaki Uchida: „We hebben ons mechanische sys teem van vierwielbesturing diepgaand beproefd en zonder verwaand te doen menen we dat het beter is dan de electronisch geregelde. De belangstelling in Japan voor de Prelude 4WS is overweldigend, wij hadden gere kend op 30 tot 40%. Nu hebben we in een paar maanden tijd al 20.060 Preludes 4WS verkocht, ofwel 80% van het totaal is met deze besturing uitgerust". Verschil in Japqn is wel dat de H&zestienklepper en de 2.0 EX twaalfklepper motor met 4WS ^Bien worden uitgerust. In Ne- Kpftnd zal slechts het duurste type voor een meerprijs van 2 mille de 4WS kunnen krijgen, waarmee de prijs op 54 mille uit komt, de Prelude 2.0EX komt op 40 mille. De langere Prelude met een grotere wielbasis is inmid dels; het derde model van deze opmerkelijk gelijnde 2+2 coupe, waarvan er volgend jaar 170.000 stuks naar Europa zullen ko men. Een op de drie daarvan zal uitgerust zijn met het vierwiel- besturing-systeem. Honda is er wel het degelijke merk naar om te proberen steeds een stapje dichter bij de Europese topklas se te gaan geraken. Lukte dat al met de laatste ver nieuwde versie van de Accord, met de Prelude komt men in technisch opzicht weer een heel eind verder in die richting. „Wij doen geen concessies aan de vormgeving", zegt Uchida. „Het is niet zo zinvol om een tiende punt lager luchtweerstandcij- fer te behalen. Dat gaat ten kos te van de vorm en ook van de prijs. We proberen onze model len nog wel van de massa te la ten onderscheiden. Ik voorzie dat de klanten de komende ja ren als eerste de vormgeving van een auto belangrijk zullen gaan vinden, op de tweede plaats komt verbruik, weglig- ging en veiligheid en de lucht- weerstand komt pas op de derde plaats. Overigens kun je alleen nog maar kostendekkend iets aan de onderkant van een auto doen om een gunstiger coëffi ciënt te bereiken". Wat de Prelude betreft, is die vormgeving voor een tamelijk nauwkeurig omschreven pu bliek op maat gesneden. Een scherp gesneden lijn, breed van opzet en door toename van de lengte een tamelijk forse auto. Voor een beetje lengte van de be stuurder is het in de Prelude wringen geblazen. Gedurende die paar honderd ki lometer introductieritten was het achter en naast het stuur ge zeten niet onverdeeld prettig zit ten. De nieuwe vorm heeft het mogelijk gemaakt een voorruit te creeëren die echt maximaal zicht biedt, ondanks de scherp afdalende neus mogelijk ge maakt door de stevig naar achte ren gekantelde motor, zie je de voorzijde goed. Schakeling, be sturing (daarover straks meer), instrumentarium en comfort is verder best voor elkaar. Het ver mogen van beide motoren is ook meer dan voldoende. De 16-klep per levert 150 pk en de 12-klep- per 106 pk, alleen in de spaarver- snelling is de fut er bij 140 km/h uit en duurt het een tijdje eer de top'van tegen de 200 km/h is be reikt. Maar echt klagen doe je natuurlijk niet, want 140 km/h is eigenlijk hard zat, al zie je in Duitsland dat ze dat een vrij nor male snelheid vinden. Alle types zijn leverbaar met een automaat en de 2.0EX ook nog met katalysator.En dan nu de vierwielbesturing, die toch zeker een dag gewenning vraagt. „We hebben uiteraard met een groot testpanel gewerkt om aan de weet te komen hoe men de 4WS apprecieert. Die groep varieerde van uiterst ervaren rijders tot degenen die nauwelijks autorij den. Toch zegt slechts 2 op de 10 geen voordeel in 4WS te zien. Be tere stabiliteit, makelijker wendbaar en een veiliger gevoel is eigenlijk de samengevatte me ning van die groep over onze vierwielbesturing." Bij een snel heid van rond de 80 km/h een ob stakel ontwijken breekt een nor maal bestuurde auto meestal uit of maakt minstens een grotere bocht dan wenselijk. Je moet vaak alle stuurmanskunst inzet- 1 ten om het te redden. Met de Pre lude 4WS maak je onspannen slalommetjes tussen pilonen of met iets meer het gas erop rijd je beheerst op een zo berperkt mo gelijke wegbreedte langs een ob stakel. Je houdt het allemaal goed in de hand, de auto maakt geen onbeheerste bewegingen en in combinatie met de ALB op de remmen kom je op een glad gespoten stukje circuit strak tot stilstand. Op het 'korte band werk' kun je met de 4WS natuurlijk 'meester- stootjes' plaatsen. De draaicir- kel neemt met bijna 10% af en met die overgebleven 9,6 meter van het wielspoor kan je elke parkeerklus wel aan. Verder hoeft er aan het snelheidsafhan kelijke bekrachtigde en in hoog te verstelbare stuur stukken minder gedraaid te worden dan je voorheen gewend was in de zelfde situaties. Al met al is het de meerprijs wel waard. En het is te verwachten dat het binnenkort ook op andere mo dellen als extra verkrijgbaar zal zijn. Sprekend over de toekomst dacht Uchida dat Honda voorlo pig wel geen diesel zou uitbren gen: „Het heeft op de eerste plaats niet genoeg impact voor ons merk we zijn niet voor niets zo succesvol in de racerij en ver der moet er nog het nodige ver beterd worden aan de hinderlij ke trillingen die dit type motor produceert. Wellicht dat we dan nog eens een model in de grotere klasse uitbrengen met een diesel krachtbron. Voorlopig zit ons motorenfabriek vol." Voor ver betering van het veercomfort ziet hij heil in een infrarood oog dat oneffenheden signaleert waarna de vering daarop razend snel wordt aangepast. Op die manier bereik je een zo stabiel mogelijke wegligging en een gro te mate van comfort. Bison uit Goes heeft een nieuw produkt aan haar assortiment toegevoegd: Bison Kneedbaar Hout. Een vulmiddel voor het re pareren van spijkergaatjes, scheuren en beschadigingen in hout. Er zijn 5 kleuren die staan voor de meest gebruikte hout-, soorten. Vuren/grenen, licht eiken, naturel/blank eiken, donker eiken en meranti/merbau. En als de gewenste kleur er toevallig niet tussen zit dan stelt u die zelf samen door gewoon 2 of meer kleuren met elkaar te mengen. Bison Kneedbaar Hout is goed overschilderbaar en hecht prima aan hout. Op iedere verpakking staat in een kleurtabel de klem- die de houtsoort het dichtst benadert. Bison Kneedbaar Hout is er in tubes van 50 gram en blikken van 250 en 750 gram. /RIJDAG 4 SEPTEMBER 1987

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 11