MAZDA 626
gestroomlijnd
zonder franje
D
auto
ook logeerkamer
stelt hoge eisen
hypotheken
PRELUDE
honda blijft aan
de weg kleven
WQttQtt
kneedbaar hout
PZC/ vrijdagkrant
ÉÉN STAP IS VOLDOENDE
vormgeving
kracht
kleuren
schemerlamp
eigen plekje
theelen van der weele
concessies
parkeerklus
e Mazda 626 blijkt in vijf
jaar tijd een aardig- stevige
>laats in de Nederlandse markt
;e hebben bezet. Als merk doet
leze Japanse volumefabrikant
iet hier ook heel aardig gezien
le nog iets grotere
lelangstelling voor de kleinere
!23. Be 626 gaat het volgende
ustrum een stuk
[estroomlijnder in, de vorige
'ace-lift van nog maar twee jaar
«rug met een hoekige vorm
tornt nu totaal verouderd over.
)e binnenruimte is
;oegemomen, hij heeft een 61/2
:m. grotere wielbasis, een
lehoorlijk verbeterde
,vegl ggingen
ituurkarakteristiek, met name
eweeg gebracht door een nog
neer uitgekiende
ichterwielophanging.
3-eheel nieuw zijn de drie
noteren van 1,8 ltr, 2.0 ltr 12
depper met carburatie en de 2.0
tr 16 klepper met injectie, die
■espectievelijk 90,109 en 148 pk
everen. De 626 kent drie
varianten in uiterlijk:
ïatchback, sedan en coupe.
Het koperspubliek bestaat voor
10% uit coupe-klanten, het
nodel is een heel rank gelijnd
sportautootje geworden met een
Kenmerkende vrijstaande
Boogvormige spoiler op de
achterklep. De keuze voor een
hatchback of sedan ligt bij deze
Mazda gelijk, zodat er volgend
iaar ruim 6.000 hatchbacks
verkocht zullen worden.
Dit model heb ik uitvoerig
kunnen beproeven en de
eindindruk is er een van
tevredenheid. Voorlopig is het
enigë punt van kritiek het
verliezen van optimaal
wegcontact van de voorwielen
als jé fors doortrapt in de tweede
versnelling. Voor het overige
biedt hij net comfortabel genoeg
afgeveerd in elke situatie de
inzittenden (achterin liefst niet
met te lange bovenlijven!) een
aangenaam verblijf.
Geen auto die een prijs van
vernieuwende vormgeving zal
halen, wel de
betrouwbaarheidsprijs. Het
ziet er keurig uit, alles sluit
netjes, geen overbodige frutsels
of moeilijke knopjes op het
dashboard. Nee, de Duitse lijn
zit er niet alleen van de
buitenkant, die veel op de Audi
80 lijkt, maar ook van binnen in.
Het verschil zit hem alleen nog
in de prijs en de compleetheid.
Koop je bijvoorbeeld een Opel
Ascona, een model waaruit
Mazda evenals uit de Ford
Sierra en de Audi 80 klanten wil
aantrekken, dan zie je in het
basismodel van dit type weinig
dingen standaard.
De goedkoopste 626 is de 1.8 DX
sedan, komt op 26 mille
waarvoor je eigenlijk een zeer
complete auto hebt. Je mist een
klokje, een toerenteller, een
neerklapbare achterbank, een
mistachterlicht en een rechter
buitenspiegel. Het duurste
model, waarvan helaas pas in
oktober een exemplaar naar
Nederland komt, is de 2.0i-16V
GT hatchback van 57 mille. Die
heeft een elektronisch geregelde
4-wielbesturing en het was
aardig geweest om die met de
mechanische 4WS van de Honda
Prelude te vergelijken. De
meerprijs van 12 mille voor dit
Mazda 4WS-systeem is pittig.
Mazda zal volgend jaar op de
tentoonstelling van Geneve de
121 introduceren, een kleine
auto in de prijsklasse van 18
mille en vergelijkbaar met een
Lancia Ypsilon. Momenteel
wordt hij al in Zuid-Korea bij
Kia onder Ford-vlag
geproduceerd. In Amerika heeft
Mazda intussen een heel
behoorlijke naam opgebouwd en
wordt er in het segment van de
626 en de 929 goed verkocht. De
vorige 626 is uitgeroepen tot
import-auto van het jaar.
In ons land zal de nieuwe 626
onder de gemeenschappelijke
noemer: 'Kracht is meer dan 16
kleppen' onder de aandacht
gebracht worden. Men is er in
ieder geval in geslaagd een iets
bovengemiddelde auto te
creeren, waarbij met name de
nieuwe motoren uitblinken.
Leverbaar met 4-of 5-bak, een
automaat van 3 of 4 trappen,
12-of 16-klepper motor met of
zonder katalysator, die keus is
er allemaal. Foto's: De Mazda
626 GLX als hatchback met 2 ltr
motor is leverbaar vanaf 33
mille. De 626 sedan kost als 2 ltr
diesel in de LX versie 33 mille.
De ranke lijnen van de 626
coupe met de kenmerkende
boogvormige vrijstaande
spoiler op de achterklep kost
met 16 klepper motor 47.795,-.
siem leeuwenkamp
Een schone logeerkamer
waarin een bed met een
nachtkastje ernaast, een stoel
en een wasbak, kan een func
tionele slaapplaats zijn maar
meer dan dat is het dan ook
niet.
Een prettige en aantrekkelijke
logeerkamer heeft een goed
bed met leuk beddegoed en een
fleurige sprei. Een bedlampje
dat goed functioneert en gor
dijnen die gemakkelijk sluiten.
Verder een stevige gemakkelij
ke stoel en een tafeltje, dat zijn
wel de belangrijkste voorwaar
den.
Helaas is het vaak zo, dat de lo
geerkamer een rommelig op
trekje is waar een min of meer
afgedankt ledikant in staat
met daarin een bed dat ook al
zijn beste tijd heeft gehad.
Wanneer de rest van de woning
vrij royaal is, kunt u niet vol
staan met te zeggen: „Het is
wel een beetje behelpen, maar
je vindt het wel. Als je iets no
dig hebt zeg je het maar".
Belangrijk voor de gast is ook
een wasbak met een spiegel en
een goede verlichting erboven
en een glazen plaat waarop de
persoonlijke toiletspullen kun
nen worden gelegd. Als dit niet
aanwezig is, zorg er dan wel
voor dat de gast zich onge
stoord kan wassen en toilette
ren, bijvoorbeeld door hem of
haar gebruik te laten maken
van uw badkamer. Geef uw
gasten een royale handdoek en
een bijpassend washandje. Een
leuk stukje zeep, een nagelbor
steltje en eventueel een busje
talkpoeder. Zet meerdere wa
terglazen neer, één om de tan
denborstel in te zetten en een
ander om te spoelen.
In een logeerkamer is goede vi
trage van grote betekenis voor
de tasten. Zij voelen zich graag
onbespied. De overgordijnen
moeten goed aansluiten. Mas
sa's mensen kunnen alleen sla
pen in een donkere kamer. Ou
deren willen 's middags wel
eens een dutje doen. Zij sluiten
zich dan even helemaal van de
buitenwereld af. Stevige over
gordijnen met een geluiddem
pende werking zijn dan wel ge
wenst. Een vrolijk dessin of een
bij het interieur passende kleur
doet het bij jong en oud.
Het is bekend dat een interieur
(zeker ook dat van een logeer
kamer) iemands stemmig kan
beïnvloeden. Als een logeerka
mer gezellig en vooral gastvrij
aandoet, zal zelfs de meest kri
tische logé achteraf niets meer
hebben aan te merken.
Maak er geen bont allegaartje
van, dat werkt onrustig. Wat
de kleuren betreft kunt u zich
het beste laten adviseren door
een woninginrichter die ge
woonlijk ook kleurendeskun-
dige is. Ais de kamer bijvoor
beeld op het noorden ligt,
moet u met vrolijke tinten
werken zoals geel en oranje.
Met grijsachtige tinten, die
momenteel zo actueel zijn,
valt goed te combineren.
Neutraal behang, liefst licht
gedessineerd, past bij de alge
mene smaak. In een roman
tisch ingericht vertrek kunt u
wandbedekking nemen met
kleine bloem toefjes en gordij
nen in dezelfde print. Deze zijn
verkrijgbaar in speciaalzaken.
Wanneer u nieuwe vloerbedek
king overweegt, dan is zacht
materiaal aan te bevelen; ple
zierig aan de blote voeten en
optisch verruimend door een
effen tint. Linoleum is wel hy
giënisch; leg er echter wel een
groot zacht slaapkamerkleed
op.
Verder moet u aan het volgen
de denken. Een kast met vol
doende kleerhangers en een
paraplu die de gast kan lenen.
In de kast moeten een extra de
ken of een plaid liggen en een
extra kussen.
Een vaasje bloemen en/of een
schaaltje fruit onderstrepen
het 'welkom'. Planten kunt u
beter niet in een logeerkamer
le goede actuele tijdschriften
en een paar pockets.
Logé's stellen het zeker op prijs
een gidsje van uw of van de
dichtstbijzijnde stad te krij
gen, zodat zij op eigen houtje
op ontdekking uit kunnen
gaan. Gezellig om in bed door
te bladeren. Is er een radio ter
beschikking, dan is dit een ple
zierige bijkomstigheid die het
de logé's mogelijk maakt naar
iets te luisteren waarin u moge
lijk niet geïnteresseerd bent.
Houdt uw gast van puzzels,
dan is het attent als u die klaar
legt. Bij dit alles hoort een
klein tafeltje naast het bed, een
klokje en een behoorlijke lamp
die vanuit het bed kan worden
uitgeschakeld.
Privacy is voor alle partijen
belangrijk. De gastvrouw
heeft haar huiselijke bezighe
den en kan zich derhalve niet
zetten; sommige mensen zijn
allergisch voor bepaalde soor
ten.
Ook al rookt u zelf niet, zet dan
toch een asbak neer. Plaats bij
de wastafel een kleine pedaal
emmer.
Smaakvolle wandversiering en
wat gezellige prulletjes com
pleteren het geheel.
Voor een gast is het prettig een
eigen plekje te hebben om, al
is het maar een half uurtje
voor het naar bed gaan, zich
terug te kunnen trekken. Voor
hij of zij echt gaat slapen wil
een gast soms graag een beetje
op verhaal komen.
Wanneer de ruimte het toelaat,
zet dan een fauteuiltje neer
waarin men gezellig kan gaan
zitten lezen. Dan moet er na
tuurlijk ook lectuur zijn, enke
de gehele dag met haar gasten
bemoeien.
Als kinderen komen logeren,
zet dan wat speelgoed klaar.
Liefst iets waar ze lang mee be
zig kunnen zijn zoals een leg
puzzel, blokken, legostenen,
enz. Een boek met korte verha
len, dus geen dikke pil die ze
toch niet uit krijgen. Plaatjes
boeken en stripverhalen wor
den ook hogelijk gewaardeerd.
Veel kinderen zijn in een
vreemde omgeving bang in het
donker. Een spaarbrander of
een schermerlampje stelt hen
in zo'n geval gerust.
Een goede logeerkamer hoeft
heus niet altijd alleen dienst te
doen voor logés. Wanneer een
van de huisgenoten die hun
slaapkamer moet delen ziek is,
kan zo'n gezellig ingericht ver
trek uitstekend dienst doen als
ziekenkamer.
joke vos
Advertentie
hypotheken^
Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen
A. Hij of zij stapt naar b.v.: 7 geldgevers om aan de hand
van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie
zen.
B. Hij of zij kan ook één stap doen en met ons overleggen
voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege
vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest
voor de beste van allemaal 11! I
Rente v.a.: 1 jr. vast 5,8%; 5 jr. vast 6,4%; 7 jr. vast 6,6% en 10 jr.
vast 6,7%.
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*.
•WA'
Nog steeds is het niet duidelijk welke kant het met de hypotheekrente
op zal gaan. Een aantal banken heeft inmiddels de rente iets ver
hoogd. Anderen daarentegen wachten af. er van uitgaande dat de huidige
rentestijging van tijdelijke aard zal zijn. Wij noteerden deze week geen
rentewijzigingen.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente beta- rente af-
per lings- vast sluit-
1 september 1987 wijze gedu- provi-
rende sie in
rentepercentages
met gemeente- zonder gem.-
garantie garantie
opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUÏTEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
M/A
M/A
M/A
M/A
M/A
MA
M/A
variabel
1 jr
3 jr
5 jr
7 jr
10 jr
15 jr
1.5
1,5
1.5
1.5
1.5
1,5
1.5
Amrobank
MA
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Amrobank
MA
2 jr
1,5
6,8
7,17
7.0
7,39
Amrobank
M/A
5 jr
1,5
7,2
7,61
7,4
7,82
Amrobank
MA
7 jr
1,5
7,5
7,93
7,7
8,15
Avista bank
MA
variabel
1,5
6,4
6,75
6,6
6,96
Avista bank
M/A
1 jr
1.5
6,6
6,96
6,8
7,17
Avista bank
M/A
2 jr
1.5
6,8
7,17
7,0
7,39
Avista bank
M/A
3 jr
1.5
7,0
7,39
7.2
7,61
Avista bank
M/A
5 jr
1.5
7,2
7,61
7,4
7,82
Bouwfonds (rentek.
IM/A
variabel
1,5
6.7
7,07
6,7
7,07
Nederlandse
MA
5 jr
1.5
7,0
7,49
7,2
7,71
Gemeenten
M/A
10 jr
1,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Bouwf. Ned. Gem.
M/A
30 jr
1,5
8,0
8,57
8,2
8,79
Bouwf. nieuwbouw
M/A
30 ir
1.5
7,7
8,25
7,9
8,46
Bouwf. Ned. Gem.
MA
renterustl,5
7,2
7,71
7,4
7,92
Centrale
MA
2 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Volksbank
MA
5 jr
1
6,9
7,23
7,1
7,44
Direktbank/
MA
1 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
NCB-bank
MA
3 jr
1
6,8
7,12
7,0
7,34
Direktbank
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grens wissel-
M/A
1 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
kantoren/CDK
MA
5 jr
1
7,0
7,34
7,2
7,55
Grenswisselk.
HJ/A
1 jr
1
6,7
6,91
6,9
7,12
Grenswisselk.
HJ/A
5 jr
1
7,2
7,43
7,4
7,64
Lanschot/opstart
MV
variabel
1.5
xxxxx
xxxxx
6.2
6,59
Van Lanschot
M/V
variabel
1,5
xxxxx
xxxxx
6,6
7,02
Van Lanschot
MV
1 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
6,7
7,13
Van Lanschot
MV
2 jr
1.5
xxxxx
xxxxx
6,9
7,34
Van Lanschot
M/V
5 jr
1,5
xxxxx
xxxxx
7,3
7,79
Lanschot/comf.
M/V
comf 5 jr.
1.5
xxxxx
xxxxx
7,1
7,56
NMB
MA
1 jr
1.5
6,6
6,96
6,8
7,17
NMB
M/A
3 jr
1.5
7,0
7,39
7,2
7,61
NMB
MA
5 jr
1.5
7,2
7,61
7.4
7,82
NMB
MA
7 jr
1.5
7,5
7,93
7,7
8,15
Postbank
M/A
2 jr
1
6,5
6,80
6,7
7,01
Postbank
MA
5 jr
1
7.0
7,34
7,2
7,55
Postbank
MA
I jr
1
7,3
7,66
7,5
7,87
Rabobank
MA
var ./I jr.
1,25
6,5
6,83
6,7
7,04
Adviesrente
MA
2/3 jr
1,25
6,9
7,26
7,1
7,47
Adviesrente
M/A
4/5 jr
1,25
7,1
7,47
7,3
7,69
Adviesrente
MA
stabiel
1,25
7,4
7,80
7.6
8,01
Adviesrente
HJ/A
var./l jr
1,25
xxx
XXX
6.9
- 7,15
Adviesrente
HJ/A
2/3 jr
1,25
XXX
XXX
7,3
7.57
Adviesrente
HJ/A
4/5 jr
1,25
XXX
XXX
7,5
7,77
Adviesrente
HJ/A
stabiel
1,25
xxx
xxx
7,8
8,09
Rabo
MA
3 jr
1.5
6,9
7.28
7,1
7,50
Hypotheekbank
MA
5 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
Hypotheekbank
HJ/A
3 jr
1,5
XXX
xxx
7,3
7,59
Hypotheekbank
HJ/A
5 jr
1,5
xxx
xxx
7.5
7,80
Verenigde
M/A
'/2 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Spaarbank
MA
3 jr
1
6,6
6,91
6,8
7,12
Spaarbank
MA
5 jr
1
6,9
7,23
7,1
7.44
Spaarbank
M/A
7 jr
1
7,3
7,66
7,5
7,87
Spaarbank
M/A
ideaalren
1
6.8
7,12
7,0
7,34
Westl. Utr. (stand) MV
(stand) MV
(stand) M/V
(stand) M/V
(stand) M/V
(lage lasten) M/V
(interim) MV
3e kwartaal 1987
budgetKW/A
Ijr
5 jr
7 jr
10 jr
15 jr
7 jr
1 jr
6.4
7.1
7.1
7.5
8,0
xxxx
xxxx
variabel 1,5 6,1
6,90
7,66
7,66
8,10
8,65
xxxx
xxxx
7,13
Woonfonds/aut.
Holl. wacht af
Holl. wacht af
Woonfonds Holl.
Woonfonds
Holland
Woonfonds/comf
Holland comf
MV
M/V
MV
M'V
M/V
M/V
M/V
MV
variabel 1,5
1 jr 1,5
2 jr 1,5
3 jr 1,5
5 jr 1.5
10jr 1,5
comf/5jr 1,5
comf/10jrl,5
6.4
6.5
6,7
6,9
7,1
7.3
6,9
7,3
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer MA 5/10 jr - 7,2 7.44 7,2 7,44
Centraal Beheer M/A 15/20 jr - 7.6 7,87 7,6 7,87
NVL-maatschap.
NVL-maatschap.
MA
M/A
5/10jr -
15/20 jr -
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,-afsluitprov. 1,5
M/A maandbetaling achteraf HJ/A halfjaarbetaling achteraf
MV maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Copyright 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Het is al een keer eerder in de
ze rubriek gemeld: meestu-
rende achterwielen zijn een
aparte ervaring. Konden we op
de kombaan van de Rijksdienst
voor het Wegverkeer in Lely
stad^ beperkt kennis maken met
de Honda Prelude 4WS, ditmaal
wat meer dagelijkse werkelijk
heid. In druk stadsverkeer, op
Duitse Autobahnen, provincia
le wegen en als 'toetje' is een
heel speciaal circuitje uitgezet
door Honda-technici. In alle ge-
Vallen is het opmerkelijk te noe
men hoe vast deze 'upper-class'
Honda aan de weg blijft kleven.
Ik heb op dat circuitje de nodige
capriolen uitgehaald, maar de
ze wierwiel bestuurde Prelude
zul je slechts met moeite op zijn
dakikrijgen, zeer tot verbazing
van de aldaar aanwezige Japan
ners.
Nu i^s een auto in het dagelijkse
verkeer geen voertuig waarmee
je continu probeert de uiterste
grenzen te verkennen, iemand
die dat wel doet is chef-ingenieur
onderzoek en ontwikkeling bij
Honda, Yoshiaki Uchida: „We
hebben ons mechanische sys
teem van vierwielbesturing
diepgaand beproefd en zonder
verwaand te doen menen we dat
het beter is dan de electronisch
geregelde. De belangstelling in
Japan voor de Prelude 4WS is
overweldigend, wij hadden gere
kend op 30 tot 40%. Nu hebben
we in een paar maanden tijd al
20.060 Preludes 4WS verkocht,
ofwel 80% van het totaal is met
deze besturing uitgerust".
Verschil in Japqn is wel dat de
H&zestienklepper en de 2.0 EX
twaalfklepper motor met 4WS
^Bien worden uitgerust. In Ne-
Kpftnd zal slechts het duurste
type voor een meerprijs van 2
mille de 4WS kunnen krijgen,
waarmee de prijs op 54 mille uit
komt, de Prelude 2.0EX komt op
40 mille. De langere Prelude met
een grotere wielbasis is inmid
dels; het derde model van deze
opmerkelijk gelijnde 2+2 coupe,
waarvan er volgend jaar 170.000
stuks naar Europa zullen ko
men. Een op de drie daarvan zal
uitgerust zijn met het vierwiel-
besturing-systeem. Honda is er
wel het degelijke merk naar om
te proberen steeds een stapje
dichter bij de Europese topklas
se te gaan geraken.
Lukte dat al met de laatste ver
nieuwde versie van de Accord,
met de Prelude komt men in
technisch opzicht weer een heel
eind verder in die richting. „Wij
doen geen concessies aan de
vormgeving", zegt Uchida. „Het
is niet zo zinvol om een tiende
punt lager luchtweerstandcij-
fer te behalen. Dat gaat ten kos
te van de vorm en ook van de
prijs. We proberen onze model
len nog wel van de massa te la
ten onderscheiden. Ik voorzie
dat de klanten de komende ja
ren als eerste de vormgeving
van een auto belangrijk zullen
gaan vinden, op de tweede
plaats komt verbruik, weglig-
ging en veiligheid en de lucht-
weerstand komt pas op de derde
plaats. Overigens kun je alleen
nog maar kostendekkend iets
aan de onderkant van een auto
doen om een gunstiger coëffi
ciënt te bereiken".
Wat de Prelude betreft, is die
vormgeving voor een tamelijk
nauwkeurig omschreven pu
bliek op maat gesneden. Een
scherp gesneden lijn, breed van
opzet en door toename van de
lengte een tamelijk forse auto.
Voor een beetje lengte van de be
stuurder is het in de Prelude
wringen geblazen.
Gedurende die paar honderd ki
lometer introductieritten was
het achter en naast het stuur ge
zeten niet onverdeeld prettig zit
ten. De nieuwe vorm heeft het
mogelijk gemaakt een voorruit
te creeëren die echt maximaal
zicht biedt, ondanks de scherp
afdalende neus mogelijk ge
maakt door de stevig naar achte
ren gekantelde motor, zie je de
voorzijde goed. Schakeling, be
sturing (daarover straks meer),
instrumentarium en comfort is
verder best voor elkaar. Het ver
mogen van beide motoren is ook
meer dan voldoende. De 16-klep
per levert 150 pk en de 12-klep-
per 106 pk, alleen in de spaarver-
snelling is de fut er bij 140 km/h
uit en duurt het een tijdje eer de
top'van tegen de 200 km/h is be
reikt. Maar echt klagen doe je
natuurlijk niet, want 140 km/h is
eigenlijk hard zat, al zie je in
Duitsland dat ze dat een vrij nor
male snelheid vinden.
Alle types zijn leverbaar met een
automaat en de 2.0EX ook nog
met katalysator.En dan nu de
vierwielbesturing, die toch zeker
een dag gewenning vraagt. „We
hebben uiteraard met een groot
testpanel gewerkt om aan de
weet te komen hoe men de 4WS
apprecieert. Die groep varieerde
van uiterst ervaren rijders tot
degenen die nauwelijks autorij
den. Toch zegt slechts 2 op de 10
geen voordeel in 4WS te zien. Be
tere stabiliteit, makelijker
wendbaar en een veiliger gevoel
is eigenlijk de samengevatte me
ning van die groep over onze
vierwielbesturing." Bij een snel
heid van rond de 80 km/h een ob
stakel ontwijken breekt een nor
maal bestuurde auto meestal uit
of maakt minstens een grotere
bocht dan wenselijk. Je moet
vaak alle stuurmanskunst inzet-
1
ten om het te redden. Met de Pre
lude 4WS maak je onspannen
slalommetjes tussen pilonen of
met iets meer het gas erop rijd je
beheerst op een zo berperkt mo
gelijke wegbreedte langs een ob
stakel. Je houdt het allemaal
goed in de hand, de auto maakt
geen onbeheerste bewegingen
en in combinatie met de ALB op
de remmen kom je op een glad
gespoten stukje circuit strak tot
stilstand.
Op het 'korte band werk' kun je
met de 4WS natuurlijk 'meester-
stootjes' plaatsen. De draaicir-
kel neemt met bijna 10% af en
met die overgebleven 9,6 meter
van het wielspoor kan je elke
parkeerklus wel aan. Verder
hoeft er aan het snelheidsafhan
kelijke bekrachtigde en in hoog
te verstelbare stuur stukken
minder gedraaid te worden dan
je voorheen gewend was in de
zelfde situaties. Al met al is het
de meerprijs wel waard.
En het is te verwachten dat het
binnenkort ook op andere mo
dellen als extra verkrijgbaar zal
zijn. Sprekend over de toekomst
dacht Uchida dat Honda voorlo
pig wel geen diesel zou uitbren
gen: „Het heeft op de eerste
plaats niet genoeg impact voor
ons merk we zijn niet voor niets
zo succesvol in de racerij en ver
der moet er nog het nodige ver
beterd worden aan de hinderlij
ke trillingen die dit type motor
produceert. Wellicht dat we dan
nog eens een model in de grotere
klasse uitbrengen met een diesel
krachtbron. Voorlopig zit ons
motorenfabriek vol." Voor ver
betering van het veercomfort
ziet hij heil in een infrarood oog
dat oneffenheden signaleert
waarna de vering daarop razend
snel wordt aangepast. Op die
manier bereik je een zo stabiel
mogelijke wegligging en een gro
te mate van comfort.
Bison uit Goes heeft een nieuw produkt aan haar assortiment
toegevoegd: Bison Kneedbaar Hout. Een vulmiddel voor het re
pareren van spijkergaatjes, scheuren en beschadigingen in
hout. Er zijn 5 kleuren die staan voor de meest gebruikte hout-,
soorten. Vuren/grenen, licht eiken, naturel/blank eiken, donker
eiken en meranti/merbau. En als de gewenste kleur er toevallig
niet tussen zit dan stelt u die zelf samen door gewoon 2 of meer
kleuren met elkaar te mengen.
Bison Kneedbaar Hout is goed overschilderbaar en hecht prima
aan hout. Op iedere verpakking staat in een kleurtabel de klem-
die de houtsoort het dichtst benadert. Bison Kneedbaar Hout is
er in tubes van 50 gram en blikken van 250 en 750 gram.
/RIJDAG 4 SEPTEMBER 1987