nederlanders aardappeleters siropen en de italiaanse keuken n NATTE HISWA lange lijst i van noviteiten pannen met dikke bodem PZC/ vrijdagkrant ZZÊÊÊ expositie makkelijk te bereiken serveren met mobiele tafel hartige garnering voor salade historische haven evenementen bewaren nieuwe exposanten monumentaal decor Standarisering is wel makkelijk, maar het heeft ook nadelen. Al die eetkamertafels van 80 bij 120 centimeter bijvoor beeld, blijken vaak te klein te zijn wanneer er voor een maaltijd een beetje wordt uitgepakt. Een mooi en tevens feestelijk alternatief is een serveerwagen, het mobiele broertje van de theetafel. Ze zijn in alle soorten, maten en prijzen te koop. Sommigen geven de voor keur aan hout of kunst stof, anderen vinden me-, taal mooier omdat dat chiquer is. Chroom komt erg koel over en van mes sing (goudkleurig) loopt niet iedereen warm. Vo gels Agenturen in Val- kenswaard biedt een an dere kleur; een wagen van blauw-metaal. Het me taal is door deze kleur niet meer zo kil als chroom en mist ook de pretenties van het mes sing. Eigenlijk heeft deze nieuwe kleur kameleon achtige trekjes. Het ma teriaal leent zich name lijk voor zowel een koel high-tech interieur, een sobere moderne inrich ting als een klassieke of zelfs een wat barokke in richting. Afhankeljk van de uitvoe ring moet u de serveerta fel in de kleur Brunito re kenen op een prijs tussen f 159,- voor een ronde rol- tafel tot f 430,- voor een opvouwbaar rechthoekig exemplaar. Was salade vroeger een blaadje groen dat in de zomermaanden de groente verving, te genwoordig kennen we maaltijdsalades. Natuur lijk bevat het dan wat steviger ingrediënten dan de toch wat waterige komkommer of kropsla. Kool, bonen, taugé en kaas bijvoorbeeld zorgen voor de nodige maagvul ling. En vruchten wor den ook gebruikt voor de salade. Wie met de salade de wat hartigere kant op wil, kan ook eens soldaatjes (ge bakken blokjes brood, in goed frans 'croutons') of uitgebakken spekjes (van het varken en niet uit de snoepwinkel) toevoegen. Een hartige smaak doet het namelijk wonderwel in de salade. Wie geen zin heeft om de spek en de croutons zelf te bakken, kan in de comestiblewin- kel een pakje Croque De- lice van het franse merk Flodor kopen. Zo'n, door de Zoetermeerse firma Boas geïmporteerd pak van 65 gram bevat crou tons, walnoten en zoutjes met baconsmaak. Als garnering is het genoeg voor twee keer. Een doos je kost f3,95. Vruchten- en kruidensiro pen zijn er al heel lang, maar tot voor enige tijd waren ze niet overal verkrijgbaar. Nu zie je ze overal opduiken en het assortiment groeit. Som mige fabrikanten doen hun best om aan te geven wat we met hun produkten kunnen doen. Meestal betreft het dan drankjes. Dat er veel meer mo gelijk is met siropen lezen we in het Siropenboekje van Bar bara Bloem, uitgegeven door Van Dishoeck. In dezelfde se rie Kreatief Koken van deze uitgeverij verscheen De Ita liaanse Keuken. Nu zijn er al heel veel Italiaanse kookboe ken, maar doordat in Italië ie dere kok toch weer even an ders kookt dan zijn collega, is dat helemaal geen ramp. Dit boekje is trouwens niet van een Italiaan, maar werd ge schreven door Hans Belter man die bekend staat als een uitstekende en creatieve kok. Er komen klassiekers in voor als pizza's, spaghetti's, lasag- neschotels en minestrone, maar ook minder bekende ge rechten als schelvis in witte wijnsaus, waarvan hierna het recept. Eerst wil ik even terugkomen op het onderwerp siropen. Bar bara Bloem geeft een aantal ui terst bijzondere recepten, zoals een zeer uitheemse gebakken kip met aardbeiensaus. Toch miste ik de heerlijkste drank voor heel hete dagen (waarvan ik hoop dat er nog een paar zul len komen), een dorstlesser die zo oer-Engels is dat het hoofd bestanddeel bij weinigen be kendheid geniet, namelijk Pimm's, verkrijgbaar bij de be tere slijter. PIMM'S Ingrediënten: Pimm's, citroen siroop, ijsblokjes, sinaasappel- gazeuse, schijfjes sinaasappel, muntblaadjes. Bereiding: neem een flink glas met een oor en doe daar 2 borrelglaasjes Pimm's in, 2 borrelglaasjes ci troensiroop, 1 schijfje sinaasa- pel zonder schil en flink wat ijs. Vul het glas verder op met de gazeuse en garneer met een muntblaadje. GEBAKKEN KIP MET AARD BEIENSAUS Ingrediënten: een braadkui- ken van ruim 1 kilo, 4 eetlepels zonnebloemolie, 1 eetlepel ap- pelazijn, vers gemalen peper, 1 theelepel basterdsuiker, 1 theelepel mosterd, 1/2 theele pel basilicum, 1/2 theelepel ore gano, 60 gram boter, 1 dl kippe- bouillon, 3 dl rode wijn, 500 gram aardbeien, 4 eetlepels aardbeiensiroop, 1 eetlepel kirsch, 2 eetlepels citroensap, 3 dl slagroom. Bereiding: Ver deel de kip in 4 of 8 ongeveer ge lijke stukken, was ze kort en dep ze droog. Meng in een rui me kom de olie, azijn, peper, suiker, mosterd en een snufje gemalen basilicum en oregano goed dooreen. Laat de kip hier in een uur marineren. Neem de stukken kip uit de marinade en dep ze droog. Verhit in een braadpan de boter tot ze schuimt en bak de kip aan alle kanten snel goudbruin. Voeg de bouillon en de wijn toe en stoof de kip gedurende 20 mi nuten op een matig afgestelde 'warmtebron, of tot zij gaar is. Neem de kip uit de pan en houd deze warm. Was de aardbeien en zoek de helft (de mooiste) uit. Pureer de rest met de resterende wijn, si roop, kirsch, citroensap tot een egale massa en voeg op het laatst onder goed kloppen de slagroom toe. Doe de aard beien in een schaal, leg de mooie aardbeien in de saus en zet die afgedekt een kwartier vlak onder het vriesvak in de koelkast. Serveer de kip in een dekschaal en geef de aard beiensaus er apart bij. SCHELVIS IN WITTE WIJN SAUS Ingrediënten: 750 gram schel visfilet, 2 eetlepels citroensap, zout, peper, 75 gram boter, 3 eetlepels gesnipperde prei, 3 dl droge witte wijn, 1/4 liter crème fraiche en 1 eetlepel gehakte bieslook. Bereiding: Spoel de vis af en dep hem droog. Ver deel de filets in 12 stukken en wrijf die in met citroensap. Dep de vis na een minuut of tien droog en wrijf de stukken in met zout en peper. Breng de boter met de prei aan de kook en laat 3 minuten sudderen zonder de boter te laten kleu ren. Voeg de wijn toe en breng alles langzaam aan de kook. Pocheer de stukken vis een mi nuut of vijf in de saus, schep ze uit de pan en houd ze warm. Laat de saus inkoken tot onge veer 1 dl. Roer de crème fraiche los en schenk de saus erbij. Breng de saus opnieuw aan de kook tot ze bindt. Breng op smaak met peper en zout. Doe de vis op borden en schenk de saus er over heen. Garneer met bieslook. RIENVAN REEMS Het siropenboekje door Barbara Bloem ISBN 90 269 3285 5 De Italiaanse Keuken door Hans Belterman ISBN 90 269 3286 3 Uitgeverij Van Dishoeck, Houten. Prijs 12,50. De Hiswa te Water wordt dit jaar gehouden in het Oosterdok, langs de westzijde van de IJtun- nel-pier. Het gebied is be reikbaar via de Prins Hendrikkade. ZO BEREIKT U DE HIS WA: Per auto: Vanaf de in valswegen van Amster dam borden 'Havens Oost' volgen en de spe ciale Hiswa-pijlen. Deze leiden naar het parkeer terrein (PIbij de Passa giersterminal aan de Oostelijke Handelskade ingang via Piet Heinka- de I. Dit parkeerterrein is bewaakt. Per waterbus van het Gemeentelijk Vervoerbedrijf kan men vervolgens naar het ten- toonstellingsgebied va ren. Het parkeertarief van vijf gulden is inclu sief het vervoer per wa terbus naar de Hiswa. Vaartijd zeven minuten. Per openbaar vervoer: Per trein, bus, tram of metro naar het Centraal station Amsterdam. Via de Prins Hendrikkade loopt men dan in vijf mi nuten naar de IJ-tunnel- pier. De Hiswa is alle tentoon stelling sdagen geopend van 10 tot 18 uur. De en treeprijs bedraagt tien gulden. Jeugd tot 12 jaar en houders van Pas 65 betalen vijf gulden. het genoemde Nederll Scheepvaartmuseum, dat leen al zo'n 80.000 bezoek per jaar trekt. Dit complex! echter nog worden uitgebtl met een buitenmuseum. l| een speciale VOC-afdel; (Vereenigde Oostindist Compagnie) wil het mi® inspelen op de komst vam|S replica van een OostindiëvJL der, die thans in aanbous T Verwacht wordt dat het kan Ja teristieke vaartuig ongec® 200.000 belangstellenden 'e jaar over zijn dekken krijgt Tegenover het museum wc 32 een historische haven it, hl: richt. In deze haven zul ge tjalken en klippers en ant fai oude bedrijfsvaartuigentei den afgemeerd. Bij het bet ko de opleidingsschip Pol! D( komt een informatiecenfmfp met wetenswaardig!® en over het maritiem onder be in Nederland. Verder zal t wi de beeldengroep Amphif sti worden herplaatst, een oud te schenk aan de stad van m werknemers van de vroeg ac Koninklijke Nederlam Gi Stoomboot Maatschappij, 1 m< de beeldengroep zal i kl KNSM-memorial worden lti gericht. re In het gebied komt verder: Ie houtinformatiecentrum, dr.vs toegespitst op het gebruik hx hout in de scheepsbouw H voor waterstaatkuni werken. Er bestaan om tevens een informaties trum te bouwen, waarin de: ven- en handelsactiviteit van Amsterdam centraal ten staan. De horeca is pres- met een kolossaal drijvt Chinees restaurant en mei Mark Twain, een grote Misi-j< sippi-raderboot, die die: doet als visrestaurant. Bot: dien komt er op de kop var oèi IJ-tunnelpier een drie verc te pingen tellend gebouw, de1 ei terclub, dat bedoeld is als: vi ontmoetingsplaats voor w wandelende en varende bet al kers van het Nautisch Kï tï tier. Jaarlijks zullen er in hetBl bied allerlei evenemei! Mi plaatsvinden, die uiterai M met scheepvaart en wal sport te maken hebben. S eerste evenement is de His <1 te Water, die van 2 tot en nu *1 september gehouden woi Tj De bedoeling is om in het-*1 volg elk jaar omstreeks dt tijd van het seizoen een dei: -^1 lijke watersporttentoonsi --S ling in het Nautisch Kwarll te houden. Voor dit doel! prachtige drijvende steil» aangeschaft met een afrnc lengte van bijna een kilor ter. Tussen de evenement door zullen de steigers i bruikt kunnen worden bezoekende jachten. Ook staan er reeds vlootdag wedstrijden en reünies var,; de schepen op het program" van de stichting. Al met alis' conclusie gewettigd datNeè land eindelijk een uitgebu complex met nautische 1 zienswaardigheden kit! waarmee recht wordt gei aan het interessante en rfH maritieme verleden van fl| land. j< g d o f h ti d v h g J o k v V SI d h E 1< h d v n VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987 Het is jammer dat mensen bij het inrichten van hun huis kapita len uitgeven voor een keuken om vervolgens te gaan koken met een paar blikken pannetjes die ze voor een habbekrats ergens in de uitverkoop op de kop hebben getikt. Toegegeven, kwaliteitspannen zijn wel wat duurder maar daar staat weer tegenover dat ze veel langer meegaan en dat het eten er niet zo gauw in aanbrandt. Het verschil proef je duidelijk. De oorzaak van dit kwaliteitsverschil is heel simpel. De duurdere pannen hebben meestal een dikkere bo dem zodat de inhoud veel geleidelijker wordt verhit. Voor de echte liefhebber van het betere koken brengt het Duitse merk Silitt de serie La Cuisine, geïmporteerd door de firma Van Leeu wen in Bergen op Zoom. De serie die is uitgevoerd in zwart metaal met de eventuele deksels in roestvrijstaal omvat ook de lievelings- pan van vele koks, de sauteuse. Dit is een wat diep uitgevallen koeke- pan waarin je kunt aanbraden, bakken of koken zonder dat je bang hoeft te zijn dat alles over rand gaat. De sauteuse, die een bodemdoorsnede heeft van 23 cm, moet in de winkel 117,50 kosten. Steelpannen zijn, afhankelijk van de grootte, tussen de 78 en 126,50. Als extra bijzonderheid zij nog vermeld dat de pannen niet alleen voor alle orthodoxe warmtebronnen geschikt zijn maar dat u ze ook kunt gebruiken voor het zogeheten inductieko- ken. De aardappelconsumptie is de laatste 25 jaar flink gedaald. Gemiddeld staan er nu nog vier maal per week aardappelen op het menu. In 1960 was dat nog vrijwel dagelijks. Toen consumeerden we zo'n 98 kilo verse aardappelen per persoon per jaar. In 1986 was dat gedaald tot 60 kilo. Het gebruik van voorbewerkte aardappelprodukten, zoals frites, chips en aardappelpureepoeder vertoont een stijgende lijn. Gebruikten we in 1960 daar nog maar 1 kilo per persoon per jaar van, in 1986 was dat 12 kilo! Niet alle van de ruim 150 aardappelrassen die in Nederland worden verbouwd zijn consumptieaardappelen. De zogenaamde industrieaardappelen komen nooit op tafel. Daar wordt in fabrieken aardappelmeel en bijvoorbeeld stijfel van gemaakt. Van de consumptieaardappelen geven de Malta's, Doré's en Eigenheimers een 'bloemige' aardappel die prima is voor stamppot en puree. Eerstelingen Gloria's en Bintjes zijn 'vastkokend' en daardoor meer geschikt om er frites of aardappelsalade van te maken. Aardappelen zijn vooral rijk aan zetmeel. Hieruit haalt het lichaam energie. Verder bevatten ze vrij veel voedingsvezel, nodig voor een goede stoelgang. Aardappelen bevatten vitamines uit de B-groep, vitamine C en ijzer. Al met al een prima voedingsmiddel dat regelmatig op ons bord hoort, vindt het Voorlichtingsbureau voor de Voeding. De aardappelindustrie kan aardappelen vrij lang bewaren, afhankelijk van het ras. Aardappelen, gekocht in de winkel, zijn meestal niet langer dan 1 a 2 weken te bewaren. De ideale bewaarplaats is donker, goed geventileerd en heeft een temperatuur tussen de 5 en 10° C. Geschrapte aardappelen zijn ten hoogste 1 dag onder water èn de koelkast te bewaren. Beter is het om ze dezelfde dag te gebrui ken. Eerste kwaliteit consumptieaardappelen hebben een gave schil en zijn daaronder geel/wit van kleur. Bij onvakkundig behandelen verkleuren aardappelen en gaan in kwaliteit achteruit. - GROENE PLEKKEN ontstaan als aardappelen te lang aan licht worden blootgesteld. In de groene plekken zit een giftige stof, solanine. Deze plekken moeten daarom altijd goed worden weggesneden. - KIEMEN OF UITLOPEN doen aardappelen die te lang zijn bezwaard. Uitlopers bevatten eveneens solanine net als de 'ogen'. Beide-moeten dus worden verwijderd. 'Pitten' is het verwijderen van nog niet uitgelopen'ogen'. - BLAUWE PLEKKEN zijn het gevolg van ruwe behandeling. Ze zijn niet schadelijk voor de gezondheid. - GLAZIGE AARDAPPELEN rotten snel bij bewaren en ze blijven na het koken hard. Bij een warm en droog groeiseizoen vormen aardappelen steeds nieuwe knollen. Gevolg: de moederaardappel wordt glazig. Ruim een eeuw zijn we al 'aardappeleters'. Gelukkig is ons menu in die tijd wat gevarieerder geworden. De New Magic Breeze, waarmee Wytze van der Zee uit Harlingen in '88 zal meedoen aan een soloriï over de Atlantische Oceaan, is op de HISWA te water te zien. Na zeven magere jaren is de Hiswa te Water terug, een naz'omerevenement, waarop tal van jachtbouwers, impor teurs en bedrijven, die op een andere manier met de water sport verbonden zijn, expose ren. Het aantal exposanten be draagt in totaal 133. Zij tonen ongeveer tweehonderd sche pen. Plaats van handeling het Oosterdok. De tentoonstelling loopt tot en met zondag 6 sep tember. Er is een lange lijst van novitei ten en dat verklaart de grote animo, die er onder de deelne mende jachtbouwers heerst om hun produkten te laten zien. De botenbouwers hebben slechte tijden achter de rug. De economische recessie heeft de bedrijfstak niet ontzien, maar nu de economische groei ook deze sector toelacht, is er reden voor optimisme. Het accent van deze drijvende expositie ligt op het kajuit- jacht, zowel zeil- als motorbo ten. De organisatoren waren te laat om de werven met de hele grote schepen nog te kunnen laten meedoen, omdat deze nooit uit voorraad kunnen le veren en voor dit soort evene menten de toestemming van de eigenaar-opdrachtgever no dig hebben. De Hiswa-vereni- ging heeft daarom nu reeds de datum van de volgende ten toonstelling vastgesteld: 7 tot en met 11 september 1988. Des alniettemin is er nu een grote variëteit aan schepen te zien. Deels is dat een gevolg van de aanwezigheid van een groep meest kleinere werven, bij wie tijd en middelen ontbreken om aan langdurige tentoon stellingen in kostbare exposi tiehallen deel te nemen. Toch gaat het vaak om jachten die de aandacht van de aspirant koper verdienen. De gemeente Amsterdam heeft een kilometer drijvende stei gers geleverd, alsmede een vas te steiger, deel uitmakend van de ambitieuze plannen om tot een zogenoemd 'nautisch kwartier' te komen. De plai nen moeten leiden tot een revi val van het versukkelde Am sterdamse havengebied nabij het Centraal Station. Als eer ste gebruiker van deze facili teit krijgt de Hiswa de beschik king over een gloednieuw stei gercomplex in het Oosterdok. Helemaal afgezien van de goe de bereikbaarheid is dat een bijzonder passende plaats voor een watersporttentoonstel ling. Het gaat hier immers om een gebied, dat vanouds ver bonden is met scheepvaart en scheepsbouw. Bovendien ademt het ook nu nog wat men noemt een maritieme sfeer, vooral door de aanwezigheid van allerlei in de buurt afge meerde schepen en het-Neder- lands Scheepvaartmuseum. In de nabije toekomst zal deze omgeving echter nog veel aan trekkelijker en interessanter worden voor de liefhebbers van alles wat maar met varen en water te maken heeft. In dit ou de, waterrijke stadsgedeelte wordt namelijk het Nautisch Kwartier Amsterdam gesticht. In Amsterdam is een stichting in het leven geroepen, die een plan heeft ontwikkeld voor de herinrichting van het gehele gebied tussen Centraal Station en Artis. De bedoeling is om het versukkelde havengebied nieuw leven in te blazen en als het ware de historische banden tussen de stad en het IJ te her stellen. In de loop van het vol gende jaar moet het Nautisch Kwartier reeds als een mari tiem recreatiegebied functio neren voor mensen die met lunchpauze zijn tot en met dag recreant. Pas in 1990 - dan vindt er weer een Sail Amsterdam plaats - zal het totale kwartier opera tioneel zijn, aldus de stichting, die het gebied zal beheren en exploiteren. Dit stuk van de oude stad heeft nu al een belangrijke toeristi sche waarde. Per slot van re kening is hier sprake van een misschien wel unieke combi natie van de monumentale schoonheid van het oude ha venfront met een aantal mari tieme attracties. Verscheide ne panden aan de Prins Hen drikkade en langs de Nieuwe Vaart herinneren nog altijd aan de rijke maritieme histo rie van Amsterdam. Het mo numentale decor wordt als het ware gevormd door de Sint Ni- colaaskerk - genoemd naar de patroon van de zeevarenden - de Schreierstoren, het Scheep vaarthuis en oude pakhuizen van de vroegere Westindische en Oostindische Compagnie. Verder zijn er het zeer markan te 's Lands Zeemagazijn - waar in het Nederlands Scheep vaartmuseum is onderge bracht - de Museumwerf 't Kromhout en het Werkspoor complex. Tussen de pakhuizen in staat dan bovendien nog het woonhuis van Michiel de Ruy- ter. Er zijn dus al verschillende ma ritieme attracties in dit gebied. De belangrijkste daarvan is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 10