nederlanders
aardappeleters
siropen en de
italiaanse keuken
n
NATTE HISWA
lange lijst i
van noviteiten
pannen met
dikke bodem
PZC/ vrijdagkrant
ZZÊÊÊ
expositie
makkelijk
te bereiken
serveren
met mobiele
tafel
hartige
garnering
voor salade
historische haven
evenementen
bewaren
nieuwe exposanten
monumentaal decor
Standarisering is wel
makkelijk, maar het
heeft ook nadelen. Al die
eetkamertafels van 80 bij
120 centimeter bijvoor
beeld, blijken vaak te
klein te zijn wanneer er
voor een maaltijd een
beetje wordt uitgepakt.
Een mooi en tevens
feestelijk alternatief is
een serveerwagen, het
mobiele broertje van de
theetafel. Ze zijn in alle
soorten, maten en prijzen
te koop.
Sommigen geven de voor
keur aan hout of kunst
stof, anderen vinden me-,
taal mooier omdat dat
chiquer is. Chroom komt
erg koel over en van mes
sing (goudkleurig) loopt
niet iedereen warm. Vo
gels Agenturen in Val-
kenswaard biedt een an
dere kleur; een wagen van
blauw-metaal. Het me
taal is door deze kleur
niet meer zo kil als
chroom en mist ook de
pretenties van het mes
sing. Eigenlijk heeft deze
nieuwe kleur kameleon
achtige trekjes. Het ma
teriaal leent zich name
lijk voor zowel een koel
high-tech interieur, een
sobere moderne inrich
ting als een klassieke of
zelfs een wat barokke in
richting.
Afhankeljk van de uitvoe
ring moet u de serveerta
fel in de kleur Brunito re
kenen op een prijs tussen
f 159,- voor een ronde rol-
tafel tot f 430,- voor een
opvouwbaar rechthoekig
exemplaar.
Was salade vroeger
een blaadje groen
dat in de zomermaanden
de groente verving, te
genwoordig kennen we
maaltijdsalades. Natuur
lijk bevat het dan wat
steviger ingrediënten
dan de toch wat waterige
komkommer of kropsla.
Kool, bonen, taugé en
kaas bijvoorbeeld zorgen
voor de nodige maagvul
ling. En vruchten wor
den ook gebruikt voor de
salade.
Wie met de salade de wat
hartigere kant op wil, kan
ook eens soldaatjes (ge
bakken blokjes brood, in
goed frans 'croutons') of
uitgebakken spekjes (van
het varken en niet uit de
snoepwinkel) toevoegen.
Een hartige smaak doet
het namelijk wonderwel
in de salade. Wie geen zin
heeft om de spek en de
croutons zelf te bakken,
kan in de comestiblewin-
kel een pakje Croque De-
lice van het franse merk
Flodor kopen. Zo'n, door
de Zoetermeerse firma
Boas geïmporteerd pak
van 65 gram bevat crou
tons, walnoten en zoutjes
met baconsmaak. Als
garnering is het genoeg
voor twee keer. Een doos
je kost f3,95.
Vruchten- en kruidensiro
pen zijn er al heel lang,
maar tot voor enige tijd waren
ze niet overal verkrijgbaar.
Nu zie je ze overal opduiken en
het assortiment groeit. Som
mige fabrikanten doen hun
best om aan te geven wat we
met hun produkten kunnen
doen. Meestal betreft het dan
drankjes. Dat er veel meer mo
gelijk is met siropen lezen we
in het Siropenboekje van Bar
bara Bloem, uitgegeven door
Van Dishoeck. In dezelfde se
rie Kreatief Koken van deze
uitgeverij verscheen De Ita
liaanse Keuken. Nu zijn er al
heel veel Italiaanse kookboe
ken, maar doordat in Italië ie
dere kok toch weer even an
ders kookt dan zijn collega, is
dat helemaal geen ramp. Dit
boekje is trouwens niet van
een Italiaan, maar werd ge
schreven door Hans Belter
man die bekend staat als een
uitstekende en creatieve kok.
Er komen klassiekers in voor
als pizza's, spaghetti's, lasag-
neschotels en minestrone,
maar ook minder bekende ge
rechten als schelvis in witte
wijnsaus, waarvan hierna het
recept.
Eerst wil ik even terugkomen
op het onderwerp siropen. Bar
bara Bloem geeft een aantal ui
terst bijzondere recepten, zoals
een zeer uitheemse gebakken
kip met aardbeiensaus. Toch
miste ik de heerlijkste drank
voor heel hete dagen (waarvan
ik hoop dat er nog een paar zul
len komen), een dorstlesser die
zo oer-Engels is dat het hoofd
bestanddeel bij weinigen be
kendheid geniet, namelijk
Pimm's, verkrijgbaar bij de be
tere slijter.
PIMM'S
Ingrediënten: Pimm's, citroen
siroop, ijsblokjes, sinaasappel-
gazeuse, schijfjes sinaasappel,
muntblaadjes. Bereiding:
neem een flink glas met een oor
en doe daar 2 borrelglaasjes
Pimm's in, 2 borrelglaasjes ci
troensiroop, 1 schijfje sinaasa-
pel zonder schil en flink wat ijs.
Vul het glas verder op met de
gazeuse en garneer met een
muntblaadje.
GEBAKKEN KIP MET AARD
BEIENSAUS
Ingrediënten: een braadkui-
ken van ruim 1 kilo, 4 eetlepels
zonnebloemolie, 1 eetlepel ap-
pelazijn, vers gemalen peper, 1
theelepel basterdsuiker, 1
theelepel mosterd, 1/2 theele
pel basilicum, 1/2 theelepel ore
gano, 60 gram boter, 1 dl kippe-
bouillon, 3 dl rode wijn, 500
gram aardbeien, 4 eetlepels
aardbeiensiroop, 1 eetlepel
kirsch, 2 eetlepels citroensap, 3
dl slagroom. Bereiding: Ver
deel de kip in 4 of 8 ongeveer ge
lijke stukken, was ze kort en
dep ze droog. Meng in een rui
me kom de olie, azijn, peper,
suiker, mosterd en een snufje
gemalen basilicum en oregano
goed dooreen. Laat de kip hier
in een uur marineren. Neem de
stukken kip uit de marinade en
dep ze droog. Verhit in een
braadpan de boter tot ze
schuimt en bak de kip aan alle
kanten snel goudbruin. Voeg
de bouillon en de wijn toe en
stoof de kip gedurende 20 mi
nuten op een matig afgestelde
'warmtebron, of tot zij gaar is.
Neem de kip uit de pan en houd
deze warm.
Was de aardbeien en zoek de
helft (de mooiste) uit. Pureer de
rest met de resterende wijn, si
roop, kirsch, citroensap tot een
egale massa en voeg op het
laatst onder goed kloppen de
slagroom toe. Doe de aard
beien in een schaal, leg de
mooie aardbeien in de saus en
zet die afgedekt een kwartier
vlak onder het vriesvak in de
koelkast. Serveer de kip in een
dekschaal en geef de aard
beiensaus er apart bij.
SCHELVIS IN WITTE WIJN
SAUS
Ingrediënten: 750 gram schel
visfilet, 2 eetlepels citroensap,
zout, peper, 75 gram boter, 3
eetlepels gesnipperde prei, 3 dl
droge witte wijn, 1/4 liter crème
fraiche en 1 eetlepel gehakte
bieslook. Bereiding: Spoel de
vis af en dep hem droog. Ver
deel de filets in 12 stukken en
wrijf die in met citroensap. Dep
de vis na een minuut of tien
droog en wrijf de stukken in
met zout en peper. Breng de
boter met de prei aan de kook
en laat 3 minuten sudderen
zonder de boter te laten kleu
ren. Voeg de wijn toe en breng
alles langzaam aan de kook.
Pocheer de stukken vis een mi
nuut of vijf in de saus, schep ze
uit de pan en houd ze warm.
Laat de saus inkoken tot onge
veer 1 dl. Roer de crème fraiche
los en schenk de saus erbij.
Breng de saus opnieuw aan de
kook tot ze bindt. Breng op
smaak met peper en zout. Doe
de vis op borden en schenk de
saus er over heen. Garneer met
bieslook.
RIENVAN REEMS
Het siropenboekje door Barbara
Bloem ISBN 90 269 3285 5
De Italiaanse Keuken door Hans
Belterman ISBN 90 269 3286 3
Uitgeverij Van Dishoeck, Houten.
Prijs 12,50.
De Hiswa te Water wordt
dit jaar gehouden in het
Oosterdok, langs de
westzijde van de IJtun-
nel-pier. Het gebied is be
reikbaar via de Prins
Hendrikkade.
ZO BEREIKT U DE HIS
WA:
Per auto: Vanaf de in
valswegen van Amster
dam borden 'Havens
Oost' volgen en de spe
ciale Hiswa-pijlen. Deze
leiden naar het parkeer
terrein (PIbij de Passa
giersterminal aan de
Oostelijke Handelskade
ingang via Piet Heinka-
de I. Dit parkeerterrein is
bewaakt. Per waterbus
van het Gemeentelijk
Vervoerbedrijf kan men
vervolgens naar het ten-
toonstellingsgebied va
ren. Het parkeertarief
van vijf gulden is inclu
sief het vervoer per wa
terbus naar de Hiswa.
Vaartijd zeven minuten.
Per openbaar vervoer:
Per trein, bus, tram of
metro naar het Centraal
station Amsterdam. Via
de Prins Hendrikkade
loopt men dan in vijf mi
nuten naar de IJ-tunnel-
pier.
De Hiswa is alle tentoon
stelling sdagen geopend
van 10 tot 18 uur. De en
treeprijs bedraagt tien
gulden. Jeugd tot 12 jaar
en houders van Pas 65
betalen vijf gulden.
het genoemde Nederll
Scheepvaartmuseum, dat
leen al zo'n 80.000 bezoek
per jaar trekt. Dit complex!
echter nog worden uitgebtl
met een buitenmuseum. l|
een speciale VOC-afdel;
(Vereenigde Oostindist
Compagnie) wil het mi®
inspelen op de komst vam|S
replica van een OostindiëvJL
der, die thans in aanbous T
Verwacht wordt dat het kan Ja
teristieke vaartuig ongec®
200.000 belangstellenden 'e
jaar over zijn dekken krijgt
Tegenover het museum wc 32
een historische haven it, hl:
richt. In deze haven zul ge
tjalken en klippers en ant fai
oude bedrijfsvaartuigentei
den afgemeerd. Bij het bet ko
de opleidingsschip Pol! D(
komt een informatiecenfmfp
met wetenswaardig!® en
over het maritiem onder be
in Nederland. Verder zal t wi
de beeldengroep Amphif sti
worden herplaatst, een oud te
schenk aan de stad van m
werknemers van de vroeg ac
Koninklijke Nederlam Gi
Stoomboot Maatschappij, 1 m<
de beeldengroep zal i kl
KNSM-memorial worden lti
gericht. re
In het gebied komt verder: Ie
houtinformatiecentrum, dr.vs
toegespitst op het gebruik hx
hout in de scheepsbouw H
voor waterstaatkuni
werken. Er bestaan
om tevens een informaties
trum te bouwen, waarin de:
ven- en handelsactiviteit
van Amsterdam centraal
ten staan. De horeca is pres-
met een kolossaal drijvt
Chinees restaurant en mei
Mark Twain, een grote Misi-j<
sippi-raderboot, die die:
doet als visrestaurant. Bot:
dien komt er op de kop var oèi
IJ-tunnelpier een drie verc te
pingen tellend gebouw, de1 ei
terclub, dat bedoeld is als: vi
ontmoetingsplaats voor w
wandelende en varende bet al
kers van het Nautisch Kï tï
tier.
Jaarlijks zullen er in hetBl
bied allerlei evenemei! Mi
plaatsvinden, die uiterai M
met scheepvaart en wal
sport te maken hebben. S
eerste evenement is de His <1
te Water, die van 2 tot en nu *1
september gehouden woi Tj
De bedoeling is om in het-*1
volg elk jaar omstreeks dt
tijd van het seizoen een dei: -^1
lijke watersporttentoonsi --S
ling in het Nautisch Kwarll
te houden. Voor dit doel!
prachtige drijvende steil»
aangeschaft met een afrnc
lengte van bijna een kilor
ter. Tussen de evenement
door zullen de steigers i
bruikt kunnen worden
bezoekende jachten.
Ook staan er reeds vlootdag
wedstrijden en reünies var,;
de schepen op het program"
van de stichting. Al met alis'
conclusie gewettigd datNeè
land eindelijk een uitgebu
complex met nautische 1
zienswaardigheden kit!
waarmee recht wordt gei
aan het interessante en rfH
maritieme verleden van fl|
land.
j<
g
d
o
f
h
ti
d
v
h
g
J
o
k
v
V
SI
d
h
E
1<
h
d
v
n
VRIJDAG 4 SEPTEMBER 1987
Het is jammer dat mensen bij het inrichten van hun huis kapita
len uitgeven voor een keuken om vervolgens te gaan koken met
een paar blikken pannetjes die ze voor een habbekrats ergens in de
uitverkoop op de kop hebben getikt. Toegegeven, kwaliteitspannen
zijn wel wat duurder maar daar staat weer tegenover dat ze veel
langer meegaan en dat het eten er niet zo gauw in aanbrandt. Het
verschil proef je duidelijk. De oorzaak van dit kwaliteitsverschil is
heel simpel. De duurdere pannen hebben meestal een dikkere bo
dem zodat de inhoud veel geleidelijker wordt verhit.
Voor de echte liefhebber van het betere koken brengt het Duitse
merk Silitt de serie La Cuisine, geïmporteerd door de firma Van Leeu
wen in Bergen op Zoom. De serie die is uitgevoerd in zwart metaal
met de eventuele deksels in roestvrijstaal omvat ook de lievelings-
pan van vele koks, de sauteuse. Dit is een wat diep uitgevallen koeke-
pan waarin je kunt aanbraden, bakken of koken zonder dat je bang
hoeft te zijn dat alles over rand gaat.
De sauteuse, die een bodemdoorsnede heeft van 23 cm, moet in de
winkel 117,50 kosten. Steelpannen zijn, afhankelijk van de grootte,
tussen de 78 en 126,50. Als extra bijzonderheid zij nog vermeld dat
de pannen niet alleen voor alle orthodoxe warmtebronnen geschikt
zijn maar dat u ze ook kunt gebruiken voor het zogeheten inductieko-
ken.
De aardappelconsumptie is
de laatste 25 jaar flink
gedaald. Gemiddeld staan er nu
nog vier maal per week
aardappelen op het menu. In
1960 was dat nog vrijwel
dagelijks. Toen consumeerden
we zo'n 98 kilo verse
aardappelen per persoon per
jaar. In 1986 was dat gedaald tot
60 kilo. Het gebruik van
voorbewerkte
aardappelprodukten, zoals
frites, chips en
aardappelpureepoeder
vertoont een stijgende lijn.
Gebruikten we in 1960 daar nog
maar 1 kilo per persoon per jaar
van, in 1986 was dat 12 kilo!
Niet alle van de ruim 150
aardappelrassen die in
Nederland worden verbouwd
zijn consumptieaardappelen. De
zogenaamde
industrieaardappelen komen
nooit op tafel. Daar wordt in
fabrieken aardappelmeel en
bijvoorbeeld stijfel van
gemaakt. Van de
consumptieaardappelen geven
de Malta's, Doré's en
Eigenheimers een 'bloemige'
aardappel die prima is voor
stamppot en puree. Eerstelingen
Gloria's en Bintjes zijn
'vastkokend' en daardoor meer
geschikt om er frites of
aardappelsalade van te maken.
Aardappelen zijn vooral rijk
aan zetmeel. Hieruit haalt het
lichaam energie. Verder
bevatten ze vrij veel
voedingsvezel, nodig voor een
goede stoelgang.
Aardappelen bevatten
vitamines uit de B-groep,
vitamine C en ijzer. Al met al een
prima voedingsmiddel dat
regelmatig op ons bord hoort,
vindt het Voorlichtingsbureau
voor de Voeding.
De aardappelindustrie kan
aardappelen vrij lang bewaren,
afhankelijk van het ras.
Aardappelen, gekocht in de
winkel, zijn meestal niet langer
dan 1 a 2 weken te bewaren. De
ideale bewaarplaats is donker,
goed geventileerd en heeft een
temperatuur tussen de 5 en
10° C.
Geschrapte aardappelen zijn
ten hoogste 1 dag onder water èn
de koelkast te bewaren. Beter is
het om ze dezelfde dag te gebrui
ken.
Eerste kwaliteit
consumptieaardappelen
hebben een gave schil en zijn
daaronder geel/wit van kleur.
Bij onvakkundig behandelen
verkleuren aardappelen en
gaan in kwaliteit achteruit.
- GROENE PLEKKEN ontstaan
als aardappelen te lang aan licht
worden blootgesteld. In de
groene plekken zit een giftige
stof, solanine. Deze plekken
moeten daarom altijd goed
worden weggesneden.
- KIEMEN OF UITLOPEN doen
aardappelen die te lang zijn
bezwaard. Uitlopers bevatten
eveneens solanine net als de
'ogen'. Beide-moeten dus
worden verwijderd. 'Pitten' is
het verwijderen van nog niet
uitgelopen'ogen'.
- BLAUWE PLEKKEN zijn het
gevolg van ruwe behandeling. Ze
zijn niet schadelijk voor de
gezondheid.
- GLAZIGE AARDAPPELEN
rotten snel bij bewaren en ze
blijven na het koken hard. Bij
een warm en droog groeiseizoen
vormen aardappelen steeds
nieuwe knollen. Gevolg: de
moederaardappel wordt glazig.
Ruim een eeuw zijn we al
'aardappeleters'. Gelukkig is
ons menu in die tijd wat
gevarieerder geworden.
De New Magic Breeze, waarmee Wytze van der Zee uit Harlingen in '88 zal meedoen aan een soloriï
over de Atlantische Oceaan, is op de HISWA te water te zien.
Na zeven magere jaren is de
Hiswa te Water terug, een
naz'omerevenement, waarop
tal van jachtbouwers, impor
teurs en bedrijven, die op een
andere manier met de water
sport verbonden zijn, expose
ren. Het aantal exposanten be
draagt in totaal 133. Zij tonen
ongeveer tweehonderd sche
pen. Plaats van handeling het
Oosterdok. De tentoonstelling
loopt tot en met zondag 6 sep
tember.
Er is een lange lijst van novitei
ten en dat verklaart de grote
animo, die er onder de deelne
mende jachtbouwers heerst
om hun produkten te laten
zien. De botenbouwers hebben
slechte tijden achter de rug. De
economische recessie heeft de
bedrijfstak niet ontzien, maar
nu de economische groei ook
deze sector toelacht, is er reden
voor optimisme.
Het accent van deze drijvende
expositie ligt op het kajuit-
jacht, zowel zeil- als motorbo
ten. De organisatoren waren te
laat om de werven met de hele
grote schepen nog te kunnen
laten meedoen, omdat deze
nooit uit voorraad kunnen le
veren en voor dit soort evene
menten de toestemming van
de eigenaar-opdrachtgever no
dig hebben. De Hiswa-vereni-
ging heeft daarom nu reeds de
datum van de volgende ten
toonstelling vastgesteld: 7 tot
en met 11 september 1988. Des
alniettemin is er nu een grote
variëteit aan schepen te zien.
Deels is dat een gevolg van de
aanwezigheid van een groep
meest kleinere werven, bij wie
tijd en middelen ontbreken
om aan langdurige tentoon
stellingen in kostbare exposi
tiehallen deel te nemen. Toch
gaat het vaak om jachten die
de aandacht van de aspirant
koper verdienen.
De gemeente Amsterdam heeft
een kilometer drijvende stei
gers geleverd, alsmede een vas
te steiger, deel uitmakend van
de ambitieuze plannen om tot
een zogenoemd 'nautisch
kwartier' te komen. De plai
nen moeten leiden tot een revi
val van het versukkelde Am
sterdamse havengebied nabij
het Centraal Station. Als eer
ste gebruiker van deze facili
teit krijgt de Hiswa de beschik
king over een gloednieuw stei
gercomplex in het Oosterdok.
Helemaal afgezien van de goe
de bereikbaarheid is dat een
bijzonder passende plaats voor
een watersporttentoonstel
ling. Het gaat hier immers om
een gebied, dat vanouds ver
bonden is met scheepvaart en
scheepsbouw. Bovendien
ademt het ook nu nog wat men
noemt een maritieme sfeer,
vooral door de aanwezigheid
van allerlei in de buurt afge
meerde schepen en het-Neder-
lands Scheepvaartmuseum. In
de nabije toekomst zal deze
omgeving echter nog veel aan
trekkelijker en interessanter
worden voor de liefhebbers van
alles wat maar met varen en
water te maken heeft. In dit ou
de, waterrijke stadsgedeelte
wordt namelijk het Nautisch
Kwartier Amsterdam gesticht.
In Amsterdam is een stichting
in het leven geroepen, die een
plan heeft ontwikkeld voor de
herinrichting van het gehele
gebied tussen Centraal Station
en Artis. De bedoeling is om
het versukkelde havengebied
nieuw leven in te blazen en als
het ware de historische banden
tussen de stad en het IJ te her
stellen. In de loop van het vol
gende jaar moet het Nautisch
Kwartier reeds als een mari
tiem recreatiegebied functio
neren voor mensen die met
lunchpauze zijn tot en met dag
recreant.
Pas in 1990 - dan vindt er weer
een Sail Amsterdam plaats -
zal het totale kwartier opera
tioneel zijn, aldus de stichting,
die het gebied zal beheren en
exploiteren.
Dit stuk van de oude stad heeft
nu al een belangrijke toeristi
sche waarde. Per slot van re
kening is hier sprake van een
misschien wel unieke combi
natie van de monumentale
schoonheid van het oude ha
venfront met een aantal mari
tieme attracties. Verscheide
ne panden aan de Prins Hen
drikkade en langs de Nieuwe
Vaart herinneren nog altijd
aan de rijke maritieme histo
rie van Amsterdam. Het mo
numentale decor wordt als het
ware gevormd door de Sint Ni-
colaaskerk - genoemd naar de
patroon van de zeevarenden -
de Schreierstoren, het Scheep
vaarthuis en oude pakhuizen
van de vroegere Westindische
en Oostindische Compagnie.
Verder zijn er het zeer markan
te 's Lands Zeemagazijn - waar
in het Nederlands Scheep
vaartmuseum is onderge
bracht - de Museumwerf 't
Kromhout en het Werkspoor
complex. Tussen de pakhuizen
in staat dan bovendien nog het
woonhuis van Michiel de Ruy-
ter.
Er zijn dus al verschillende ma
ritieme attracties in dit gebied.
De belangrijkste daarvan is