'Voorloper van de VOC' NIEUWBOUW GOES PAS OVER JAAR BEWEGEN IS VERANDEREN PZC/ provincie Australië Rondgang Zeeland Optimisme GOES - Voor de receptioniste in het Goese Sint Joannaziekenhuis zijn het saaie dagen. De enke le bezoekers die het oude ziekenhuis aan de Kloetingseweg betreden, hebben allemaal hetzelf de doel: de revalidatie. Na de grootscheepse patiëntenverhuizing vorige maand naar het nieu we streekziekenhuis is de afdeling als enige achtergebleven in het verouderde Sint Joanna. Hoewel deze geïsoleerde situatie maar als tijdelijk was bedoeld, zal het nog minstens een jaar duren voordat de revalidatie haar nieuwe onderkomen kan betrekken achter het Oosterschel deziekenhuis aan de 's-Gravenpolderseweg. Troosteloos VEERE 'Kijk eens', zegt archivaris A. J. H. M. Prinsen, „naar deze artikel brief. Er staan regels opgeschreven waar de bemanningsleden zich aan dienden te houden tijdens de reis. Als ze zich daar niet aan hielden, konden ze rekenen op een fikse straf. Als een matroos bijvoorbeeld een mes trok en daarbij iemand kwetste, werd hij drie maal gekielhaald en met het mes door de hand aan de mast genageld. Hij moest daar zolang blijven staan, tot hij het er zelf weer uit had getrok ken..." Prinsen weet waarover hij praat. Met veel geduld heeft hij de archiefstukken ontcijferd en deze expositie ingericht. Veel stukken komen uit het archief van Veere. Balthazar de Moucheron was tenslotte een aantal jaren inwoner van deze stad. Vanuit Veere heeft hij heel wat handelsschepen uitgerust voor een reis naar Indië. De expositie in het stadhuis van Veere is voor een groot deel gewijd aan De Moucheron. Prinsen noemt hem de voorloper van de VOC. Hij zocht een doorgang naar Indië via het noorden en wilde later een steunpunt en verversingsstation maken op het eiland Principe, voor de schepen op hun reis naar Indië. Hij zag veel expedities mislukken, maar gaf de moed niet zo gauw op. Archivaris Prinsen heeft het levensverhaal van Balthazar de Moucheron opgetekend in een fraaie uitgevoerde brochure, steund door de Staten-Generaal (met kanonnen, ammunitie en vrijheid van belastingen) en Prins Maurits verleen de de artikelbrief. De Houtmannen waren niet fortuinlijk. Cornelis werd vermoord door de Atjehers en Frderik zat 26 maanden gevangen op Sumatra. Daar hield hij tijdens zijn gevangen schap een soort dagboek bij (dit boek is ook te zien op de expositie). Hij werd waarin ook een aantal foto's van ar chiefstukken is opgenomen. Hij ver telt hierin ook over de geschiedenis van de door De Moucheron uitgerus te schepen 'De Leeuw' en 'De Leeu- winne', die op 25 maart 1598 onder lei ding van Cornelis en Frederik de Hout man vanuit Veere koers zetten naar In dië. De Moucheron werd hierin ge- bevrijd door leden van de Verenigde Zeeuwse Compagnie en keerde op 6 ju li 1602 behouden in Middelburg terug. Veel afbeeldingen van De Moucheron zijn er blijkbaar niet bewaard geble ven. Op de tentoonstelling is wel een kopie van een schilderij te zien van Cornelis de Zeeuw, voorstellende de familie De Moucheron. Vader Pierre de Moucheron en moeder Isabelle de Ger- bier hadden maar liefst achttien nako melingen. Op de tentoonstelling is ook enige aandacht besteed aan de organi satie en de vorming van de VOC en er liggen twee atlassen, waarin onder meer de route te zien is die de schepen op hun reis naar Oost-Indië moesten volgen. Blikvanger is ook een zeil steen, waarvan er maar drie in Neder land te vinden zijn. Het is een magneti sche steen, die werd gebruikt om kom pasnaalden magnetisch te maken. De naalden, die na verloop van tijd hun magnetisme verloren, konden door middel van deze steen aan boord van het schip weer worden gemagneti seerd. De expositie duurt nog tot en met 12 september en zal ook tijdens de herfst- en kerstvakantie in iets gewijzigde vorm te zien zijn. Archivaris A.J.H. M. Prinsen in de ex positieruimte. MIDDELBURG Wissenkerkena- ren, die hun dorpsgenoten de fami lie Kapoen op vrijdagavond in de auto zien stappen, moeten wel even twee keer kijken wie er nu eigenlijk uit hun huis aan de Dorspdijk te voorschijn komen. Familie uit Amerika mischien? Bij nadere be schouwingen blijken het toch echt de Kapoens te zijn. Zij in petticoat en hij compleet in 'Western-look'. Op weg naar hun wekelijkse 'squa re' dansavondje. Anda Kapoen is secretaresse van de eerste en nog steeds enige Zeeuwse squaredansgroep 'Scaldis Squares'. Square is het Engelse woord voor een vierkant plein. Dat geeft al enigszins aan waar het bij het squa- redansen om gaat. Vier paren die in een denkbeeldig vierkant van onge veer drie bij drie meter danspassen uitvoeren op de maat van country- en westemmuziek, aangevuurd door een 'caller' aan de kant, die in het Engels om de paar minuten de dans figuren afroept. De sfeer van een squaredans, het snelle, afwisselende en flitsende, is daarmee echter nog niet in woorden gevangen. Een squaredans is niet in de eerste plaats een kijk-, en luister-, maar vooral een doe-dans. „Je moet de sfeer geproefd hebben en dan kom je er niet meer van los", zegt Anda Ka poen, die zelf al twee jaar met Inter Scaldis meedanst. „Heel ontspan nen en toch ook heel intensief', dat vindt ze het leuke van de dans. „Ik ben er zelf min of meer toevallig mee in aanraking gekomen. Iemand uit de buurt nodigde ons uit voor een open dag van de groep. Toen ik er zo naar stond te kijken vond ik er niet zoveel aan. Een groepje mensen, dat wat stond te schuifelen in een vier kantje, maar toen ik eenmaal mee deed kreeg het me te pakken." Squaredansen kreeg de familie Ka poen zo in zijn greep dat er regelma tig trips worden gemaakt buiten de provincie, om ook eens met één van de andere twintig Nederlandse squaredansgroepen mee te kunnen dansen. Onderling houden de groe pen geregeld 'specials'. Dansavon den voor leden van alle groepen uit Nederland. De dansfiguren die de squaredansers aanleren zijn overi gens niet alleen nationaal, maar ook mondiaal dezelfde. Er zijn 48 basisfi guren en twintig algemene dansen. Daar kan tot in het oneindige op ge varieerd worden. De kunst is de 'calls', de opdrachten van de man die de danspassen aangeeft, tijdig te herkennen. Die 'calls' zijn echter overal hetzelfde en worden in het Engels uitgesproken." Anda: „Iemand van onze groep was laatst op vakantie in Australië en zocht daar een squaredansgroep op. Ze kon zo meedoen. Wat soms wel eens moeilijk is, is het accent van de 'caller'. Zelf heb ik een tijdje terug meegedanst met een 24-uurs actie voor Unicef in het Belgische Na men. Daar waren dansers overal voor vandaan gekomen uit Dene marken, Zweden, Amerika. Wan neer zo'n Zweed dan bijvoorbeeld de passen aangeeft, is het niet altijd even gemakkelijk te herkennen welk figuur hij bedoelt. Hij spreekt het Engels dan net weer ietsje an ders uit dan je van je Nederlandse 'caller' gewend bent." Squaredansen komt van oorsprong uit Amerika. Het danspatroon is vol gens de overlevering onstaan in de tijd van het Wilde Westen. Europese pioniers trokken per huifkar het nieuwe land in en 's avonds werden de karren in een veilig vierkant te gen elkaar gezet en rond het vuur in het midden werd zo af en toe een 'squaredansje' gemaakt. De huidige danstrend is ook in de Verenigde Staten ontstaan, in de jaren vijftig en zestig toen de rock-'n-roll golf de wereld overspoelde. De oude dan- straditie werd herontdekt en in een nieuw jasje gestoken. Squaredansen werd in Amerika al snel een rage en de export kwam na een tijdje op gang. In Europa bleek de dans prima aan te slaan. Neder land blijft wat achter in vergelijking met bijvoorbeeld Duitsland, waar tientallen groepen zijn gevormd. De Zeeuwse squaredansgroep bestaat nu zo'n jaar of zes en de belangstel ling varieert. Momenteel wordt ie dere vrijdag geoefend in het pavil joen de Windroos van de instelling Vijvervreugd in Middelburg. Om de belangstelling voor de dans wat op te peppen geeft Scaldis Squa res op donderdag 27 augustus vanaf 19.30 uur een optreden voor restau rant de Huifkar op de Markt. Op vrijdag 4 september is er vanaf 20.00 uur een open avond in de oefenruim te van de groep in de Windroos, Kou- dekerkseweg 143 A. Een aantal leden van 'Scaldis Squares' in 'vol ornaat'. DINSDAG 18 AUGUSTUS 1987 Zeelandsuite in alle provincies AXEL- Provir Halisme in de kunst. De Noord-Brabantse kunststich ting die een brief over het Zeeland- suite-project van Roby Bellemans uit Axel kreeg weigerde medewer king. „Een typisch voorbeeld van bureaucratie. Ze zeiden tegen me dat ze alleen iets voor Brabantse kunstenaars doen. Ze zagen het woord Zeeland en ze lazen niet ver der". Bellemans heeft bij zijn rond gang door de provincies vaker zijn neus gestoten. De geboren Belg meent nu ook te weten met wie in Nederland zaken gedaan kunnen worden als nieuwe ideeën aan de bak moeten komen. Dat zijn mensen die de telefoon hebben leren gebrui ken. „Als ze me zeggen dat ik alleen maar schriftelijk verzoeken kan in dienen haak ik meteen af. Dan weet ik van tevoren dat het nooit wat wordt". Vervelende bijkomstigheid van zijn Zeelandsuiteproject is dat Belle mans er zelf geen geld in kan steken. Die marge biedt zijn boekhandel an nex galerij in Axel niet. Subsidies aanvragen duurde in dit geval te lang. Wie daarom ja heeft gezegd te gen Bellemans' plan om de precies tien jaar oude compositie van Leo Cuypers, de Zeelandsuite, de klok èn Nederland rond te spelen, moest zelf middelen vinden, of zo goedkoop mogelijke ideeën aandragen. On danks de problemen heeft Belle mans nu, een maand voor de grote dag, in alle twaalf provincies (en Zeeuwsch-Vlaanderen als nummer dertien) een pied a terre gevonden voor zijn expositie ter grootte van Nederland die niemand volledig kan zien, sterker nog: niet mag zien. De nieuwe kleren van de keizer komen zaterdag 19 september uit Zeeuwsch-Vlaanderen. Dertien keer wordt die zaterdag in september op de locaties in het land een prestatie met artistieke preten ties geleverd. Of het nu een expositie is in Den Haag, of een performance in Roosendaal, de handeling duurt precies drie kwartier. Dat is de leng te van Cuypers' Zeelandsuite die op 19 september 1977 voor het eerst werd uitgevoerd door onder anderen Willem Breuker. Friesland en Utrecht maken op deze dienstrege ling een uitzondering. In het Friese Huins (bij Dronrijp) exposeert Chris Fokma zijn plexiglas-beelden in ga lerie Judith Boer gewoon nog een tijdje door. In de provincie Utrecht weet hooguit de postbode van Hetty Goverts hoe laat haar bijdrage aan het Zeeuwse project wordt afgele verd. De kunstenarese verblijft die dag in Zuid-Frankijk. Ze zal iets ver vaardigen (wellicht een tekening) en dat opsturen naar haar huisadres. Het is niet de bedoeling dat haar mailart door anderen wordt gezien. Het Zeelandsuiteproject is, ver klaart Bellemans daarmee óók een experiment met het exposeren an sich. De rondgang door de provincies be gint om acht uur 's morgens in Zeeuwsch-Vlaanderen. In het wei land bij De Put aan de Beoostenblij- straat tussen Axel en Zaamslagveer bouwt Han Dey enkele torens van stro. Hij heeft deze objecten al va ker laten zien, zoals tijdens het Hol der de Polder-festival van Assenede vorig jaar. Drie kwartier later wordt ergens in de provincie Groningen Hendrik Baartman bijgestaan door Willy de Houck uit Waterlandkerkje in een project waarvan locatie en aard nog niet bekend zijn. Nico Parlevliet blaast ergens in Drenthe om half tien het eerste compartiment op van zijn object. Zoals de Zeelandsuite uit negen delen bestaat zo ook bestaat de opblaasvorm van Parlevliet uit negen compartimenten. Gerard Ram laat in galerie Westein de in Den Haag vier zeefdrukken van geabstraheerde polderlandschap pen zien. Om kwart over tien gaan de deuren van de galerie open en om elf uur weer dicht. In de ruimte van de Stichting Beel dende Kunst in Arnhem geschiedt iets soortgelijks. Een bandje met de Zeelandsuite wordt afgedraaid en Dominique Martin toont tegelijker tijd enkele pastellen en etsen, elk werk passend bij het suitedeel dat dan te horen is. De Amsterdammer Joep Bertrams showt gedurende het daaropvolgende driekwartuur een installatie in een huis in aanbouw in Almere, Flevoland. Om precies half een wordt van de jongste stad des lands overgeschakeld naar het hoogste puntje. Op het drielanden punt bij Vaals treden dan drie luid sprekers in werking, een op Belgisch territorium, een op Duitse grond en een in Nederland die alle het geluid van een ruisende branding zullen produceren. De uitvoerende kunste naar, Richard Beek uit Zeeland, plaatst de luidsprekers in hopen zand die daar als strandjes worden opgeworpen. De Zeelandsuite is daar niet te horen. Ook de tijd die de uitvoering in beslag neemt, volstaat als aanknopingspunt. Harald Huijser uit Noord-Brabant waagt zich, namens de provincie Noord-Holland, om kwart over één aan zijn waarschijnlijk grootste en tevens laatste steenstapeling. Dat geschiedt op het terrein van de Hoogovens bij IJmuiden. De be drijfsleiding stelt hijskranen be schikbaar om de grote rotsblokken van Huijser op elkaar te plaatsen. In het Overijsselse Hengelo, in het Natan Poolhuis, schildert Anne Wind iets op een bewegende onder grond, van twee uur tot kwart voor drie. Daarna onthult Tony Hermsen in zijn atelier aan de Rozemarijn straat te Breda twee beelden en te gelijkertijd voeren Erwin van den Arend en enkele zielsverwanten een verrassingsperformance op, ergens in Roosendaal. Als dan Hetty Goverts haar post naar Utrecht heeft gestuurd en Chris Fokma in Friesland zijn ple xiglas heeft getoond wordt het om vijf uur 's middags tijd voor de apo theose in Zeeland. Ko de Jonge hijst daar vier blauwe wimpels van tien tallen meters lengte in een toren. Het is nog even de vraag welke to ren. De Lange Jan in Middelburg of een vuurtoren aan de kust. Daar over lopen nog besprekingen. De wimpels vormen, onder elkaar en met tussenruimte bevestigd, de Zeeuwse vlag. Het Zeelandsuite-project wordt s avonds om half negen in de Katho lieke Kerk aan de Singel te Vlissin- gen afgesloten met een gezamenlijk concert van Leo Cuypers en de fanfa re Sint Juttemis. Het concert begint met een solo van Cuypers op de vleu gel. Vervolgens treedt de fanfare Sint Juttemis op en tot slot zullen componist, op orgel, en fanfare met elkaar een vrije improvisatie aan gaan. De Zeelandsuite, weliswaar kapstok van de dag, wordt die avond niet uitgevoerd. De VPRO is erbij om opnamen voor Radio 4 te maken, De uitzending is op Kerstavond 24 december, om 22.00 uur. Voor Bellemans („Ik wilde schrij ver worden of filosoof maar ik kon dat niet en daarom heb ik deze vorm gekozen om uiting te geven aan mijn ideeën") is als de dag tot een goed einde is gebracht aan drie doelstellingen voldaan. Een nieuw onderdeel van zijn serie 'Bewegen is veranderen' is tot stand gebracht, het jubileum van de Zee landsuite is gevierd en er is met kunst geëxperimenteerd. 'Bewegen is veranderen' is een langlopend pro ject. Het eerste onderdeel daarvan was dit voorjaar het werpen van ro de en groene knikkers vanaf de veer boot Prinses Juliana in het Wester- scheldewater. „Ik wilde daarmee op voorhand het project relativeren. Die boot be weegt wel, maar er verandert eigen lijk niets want de boot gaat altijd heen en weer. De volgende onderde len van het project waren er juist om de waarheid van het eerste onder deel te ontkrachten-. Er verandert wel degelijk iets: er komen steeds meer knikkers bij". Project nummer twee had een serie van veertien be schilderde borden langs de Trac- taatweg tussen Axel en Terneuzen moeten zijn. Ruzie met de uitvoe rend kunstenaar over de auteurs rechten en de uitvoering maakten een eind aan het initiatief. Het Zeelandsuiteproject is nummer drie in de rij. „In een compositie wordt muziek gemaakt door het steeds veranderen van de toon. Hoor je steeds dezelfde toon, dan is het geen muziek. Verandert de toon wel dan komt er beweging in, dan is het muziek. Ik wil met het Zeelandsuite project heel plastisch laten zien hoe muziek werkt. Elke tentoonstelling begint en eindigt om direct daarna een andere tentoonstelling te laten beginnen, zoals tonen in muziek ook beginnen en eindigen". Het vierde project in de rij 'Bewegen is veranderen' is een nog te bouwen kamer met beweegbare schilderijen en een wisselende belichting. Belle mans ziet het al helemaal voor zich: de bezoeker beweegt zich in deze ruimte, sensoren voelen dat en laten door lichtval en mechanieken de ruimte veranderen. Bellemans: „Voorlopig staat dat alleen nog maar op papier". Joost van Leeuwen De ploeg van de Zeelandsuite, 1977. Geheel rechts de componist Leo Cuypers. Revalidatie-afdeling in verlaten hospitaal Het achterblijven van de afdeling re validatie zorgt niet alleen voor be vreemding en ongemak. Het betekent ook een grote kostenpost. Het aanhou den van het oude Sint Joanna kost het Oosterscheldeziekenhuis tonnen. De onderhoudsdienst, de verwarming, de interne post: het gaat allemaal door. Om het oude ziekenhuis een bewoon de indruk te geven wordt de tuin bijge houden. „Je krijgt anders al gauw te maken met baldadigheid. Als de men sen niet weten dat het ziekenhuis nog wordt gebruikt, gaan er ongetwijfeld ruiten aan diggelen", meent dokter Dijkema. De verkoop van het zieken huis aan de gemeente gaat nu ook voorlopig niet door. Om de verliezen nog enigszins te compenseren wordt de benedenverdieping tijdelijk ver huurd aan de Montessorischool. Het nieuwe pand voor de revalidatie, dat achter het Oosterscheldezieken huis moet komen, is een aantrekkelijk toekomstbeeld voor artsen, personeel en patiënten. Het gebouw zal uit één verdieping bestaan. Behalve een zwembad en een sport/spelzaal moet het centrum de gebruikelijke spreek kamers en praktijkruimten voor the rapeuten bevatten. Voorts komt er een centrale wachtruimte en een lange omloopgang, waar de patiënten loop oefeningen kunnen doen. In de toe komst kan het pand met het zieken huis worden verbonden via een loop brug. Volgens directeur Van Opdorp is daar voorlopig nog geen sprake van. „De brug zou uitkomen op een ver- pleegafdeling. Die kan niet als loop route worden gebruikt". Behalve het ministerie moet ook het provinciebestuur zijn fiat nog geven aan de bouw. Zoals het er nu voor staat valt eind augustus een beslis sing over de concentratie van de reva- lidatievoorzieningen in Goes. Zoals gemeld wil staatsecretaris D. Dees zo wel de kinder- als de volwassenenre- validatie in Goes hebben, omdat deze plaats centraal in Zeeland ligt. In dat geval krijgt Goes, waar nu alleen overdag revalidatie plaatsvindt, ook bedden voor deze afdeling. Het kin derrevalidatiecentrum Zonneveld in Oostkapelle zou sneuvelen, en dat is een beslissing, die geen enkele be stuurder graag wil nemen. Als de Zeeuwse bestuurders er inder daad nog deze maand uitkomen - er is echter nog een revalidatieplan in de maak - duurt het toch nog tot septem ber volgend jaar voor het Sint Joanna- ziekenhuis kan worden ontruimd. Elk oponthoud in de besluitvorming bete kent extra wachttijd voor de bouwers in Goes. Directeur Van Opdorp is opti mistisch over de ontwikkelingen. „Ik acht het niet uitgesloten dat Zonne veld en de stichting Oosterscheldezie- kenhuizen samen een voorziening ex ploiteren in Goes. Maar dat is een zaak die nog moet uitkristalliseren". De bouwplannen voor het revalidatie centrum liggen al lange tijd in de la. Het wachten is op toestemming van ministerie en provincie voor de acht miljoen gulden kostende nieuwbouw. Directeur patiëntenzorg A.F.R. van Opdorp van het Oosterscheldezieken huis verwacht nog deze maand groen licht. „De provincie heeft het geld ge reserveerd, maar we hebben nog geen vergunning. Het ministerie van WVC vindt het bouwplan aan de ruime kant". Vooral het zwembad en de sport- en spelzaal zouden te groot zijn voor het aantal patiënten dat de revalidatieaf- deling bezoekt. „Maar wij vinden dat er een minimum-maat moet zijn", al dus Van Opdorp. „Als je alles afstemt op het aantal gebruikers wordt het zwembad zo klein, dat je er geen slag meer in kunt maken". Daarnaast wijst hij op de plannen van het ministerie om ook de andere revalidatievoorzie- ningen naar Goes over te brengen. „Dan zijn de geplande voorzieningen niet te groot". Intussen spreekt hoofd revalidatie J. Dijkema, die zijn werk in het Sint Joannaziekenhuis voortzet, van een 'erg vervelende situatie'. „Vooral in het begin, tijdens de verhuizing en vlak daarna, liep er van alles spaak", vertelt de revalidatiearts. Zo werd de post niet bezorgd. „Maar nu zijn er goe de afspraken. Het grootste nadeel ech ter, vooral voor de patiënten, is het ontbreken van röntgenapparatuur. Vroeger konden ze even naar een ande re afdeling gaan en kon je meteen be kijken wat er aan de hand was, nu moe ten ze helemaal naar het nieuwe zie kenhuis voor een foto". Voor een patiënt die voor het eerst naar de revalidatie wordt verwezen moet het allemaal wat vreemd over komen. Het Sint Joannaziekhuis ligt er verlaten bij. De vroeger zo volle parkeerplaats is leeg. De bezoeker voelt zich wat ongemakkelijk als hij door de lege, kale gangen loopt. De in het oog springende barsten geven het pand een troosteloze aanblik, de openstaande deuren geven vrij zicht op leeggehaalde kamers, waar hier en daar nog een afgekeurde stoel of be zem is achtergelaten. Achter een dub bele deur op de tweede verdieping is ineens volop leven. Daar is het een be drijvigheid als altijd: personeel loopt druk heen en weer, terwijl de patiën ten op hun beurt wachten of met een therapeut hun loopoefeningen doen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 10