Snuffelt li ook al
tussen de Kleintjes?
<fePZC
Pompbediende gedood
MHML
Fransman komt om bij
vliegtuigkaping Genève
Geen vergelding VS na
mijnincident in Golf
vandaag
l/l/EEK-UIT
\NEEK-IN
Casey wilde
Shultz uit de
weg hebben
Bezoekregeling
voor echtgenoot
comapatiënte
RAPPORT RAMP ZEEBRUGGE
Veerbootramp
slordigheid
Meer dan 100
doden door hitte
in Griekenland
Bewolkt
230e jaargang no. 173
Zaterdag 25 juli 1987
Luchtvaart lam
Gezinszorg
Specialisten
Beleggen
Tour-jury
LONDEN De ramp met de Townsend Thoresen veerboot
voor de haven van Zeebrugge is te wijten aan de kapitein en
twee bemanningsleden. Zij dragen de volledige schuld, omdat
zij zich er niet van overtuigden dat de boegdeuren voor het
uitvaren waren gesloten. Dat is een van de conclusies van
rechter Sheen, die het openbaar onderzoek leidde naar de oor
zaak van de ramp. Zijn rapport werd gistermiddag gepubli
ceerd.
Misdrijf
Titanic
Ontsnapping
ZOEKT U EEN AUTO IN DE KLEUR WIT?
AUTOBEDRIJF JOOSSE
Een noordwestelijke luchtstroming
voert veel bewolking aan. Soms valt
een buitje. Er staat een vrij krachtige
wind van zee en de middagtempera-
tuur wordt hooguit 18 graden.
PROVINCIAL
Acties van verkeersleiders en
de vakantiedrukte leggen de
luchtvaart lam.
PAGINA 2
Staatssecretaris Dees wil vol
gend jaar flink bezuinigen op
de gezinsverzorging. Cliënten
moeten hulp tot drie maanden
zelf betalen. Langduriger hulp
wordt ook duurder.
PAGINA 3
De Zeeuwse medisch specialis
ten vragen het ziekenfonds een
eigen koers te varen en daar
mee de patiënt te beschermen.
PAGINA 4
Voor buitenlanders wordt het
binnenkort nog aantrekkelij
ker in België te beleggen.
PAGINA 5
Wim Jeremiasse, jurylid in de
Tour, raakt in opspraak. Zelfs
Stephen Roche is niet over hem
te spreken.
PAGINA 7
Binnen- en buitenland: 2
en 3
Opinie en achtergrond: 4
Financiën, economie: 5
Sport: 6 en 7
Provincie: 9,11 en 13
De spookvalleivan Lombar-
je: de natuurkrachten sloe
gen toe in Italië Boeken: de
werken van Frits van den
Bosch, de Gravinnen van Hol
land en Schip Affiche Op
naar het Euro-paspoort: de
strijd om de drukorder
Radio- en tv-programma's
voor het weekeinde.
PAGINA 15,16,17,19 en 21
De pijp uit: de P.ZEM sloopt
de schoorstenen van de Cen
trale Zeeland Mens Mi
lieu: de landschapsarchitecte
Een opvang voor roofvogels
in natuur onvriendelijk Spanje
%Sport: turners trainen in Pa
rijs en Honkballen in Neder
land.
PAGINA 23, 25 en 27
Minister Shultz
WASHINGTON (RTR/UPI/DPA)
Het voormalige hoofd van de
Amerikaanse inlichtingen
dienst CIA William Casey heeft
geprobeerd minister van buiten
landse zaken George Shultz te
laten ontslaan. Dit heeft Shultz
vrijdag verklaard tijdens de
tweede dag van zijn verhoor
door de Congres-commissie die
de affaire onderzoekt.
Shultz zei dat hij en minister van
defensie Caspar Weinberger vrij
wel alleen stonden in hun tegen
stand tegen de wapenverkopen
aan Iran. Hij beschreef president
Ronald Reagan als een „be
sluitvaardige leider", die hun vi
sie op de zaak kende, maar bij het
nemen van beslissingen op zijn
eigen oordeel afging.
Shultz heeft verklaard te hebben
getracht nauwkeurige informa-
fSlot zie pagina 3 kolom 7)
MAASTRICHT (GPD) De 23-jarige
vrouwelijke pompbediende Lilian
Verheijde uit Maastricht is bij een
overval op een tankstation in haar
woonplaats met een groot aantal mes
steken om het leven gebracht. Het is
de vierde keer in twee maanden dat
een pompbediende bij een overval om
het leven komt.
Ondanks intensief onderzoek door een
recherche-bijstandsteam is het nog
steeds een open vraag of bij deze
moord één of meerdere daders in het
Politie-agenten bekijken de auto van
de vermoorde pompbediende.
geding zijn. Dat het het om roof ging
bleek uit het feit dat de dagopbrengst
van het tankstation is verdwenen. Om
hoeveel geld het gaat, is niet bekend.
Het drama moet zich donderdag aan
het begin van de avond, tussen vijf en
zeven uur, hebben afgespeeld bij het
benzinestation van garage Kompier n
Maastricht.
Op het moment van de overval werkte
de pompbediende alleen in het sta
tion. Daar werkte ze reeds verscheide
ne jaren. De trieste werkelijkheid van
wat zich daar heeft afgespeeld, kwam
pas aan het licht toen haar vriènd een
bang vermoeden kreeg, omdat ze niet
thuis was gekomen en al maar weg
bleef.
Vast staat dat er in het kantoortje van
het station een hevige worsteling heeft
plaatsgevonden. Daaruit wordt afge
leid dat het meisje zich niet zo maar ge
wonnen heeft gegeven toen bij de over
val geld werd geëist. Nadat de dader
haar een groot aantal messteken had
toegebracht sleepte hij het lichaam
naar de gloednieuwe auto van Lilian
en legde haar in de kofferbak. De auto
stond onder de smeerbrug. Het wordt
niet uitgesloten dat hij daar door de
dader is neergezet.
Officieren
T ownsend
schuldig
Van onze correspondent)
Het rapport, dat 170 pagina's beslaat,
vermeldt bovendien dat de houding
van de laagste officier tot de hoogste
directeur 'ongeïnteresseerd' was. Het
werk van de bedrijfsleiding wordt
'slordig en onverantwoordelijk' ge
noemd. De ramp in maart kostte bijna
tweehonderd passagiers het leven.
Het uitvaren van veerboten met ge
opende boegdeuren zou voortaan als
een misdrijf als een misdrijf moeten
worden beschouwd. Dat zei de minis
ter van Verkeer Paul Channon gister
middag na de publicatie van het rap
port.
De belangrijkste reacties op het rap
port kwamen van de Britse regering.
Minister Channon kondigde aan dat
diverse veiligheidsmaatregelen waar
onder technische verbeteringen aan
veerboten verplicht zullen worden ge
steld. Verder zal de regering bijna drie
en een half miljoen gulden beschik
baar stellen voor wetenschappelijk on
derzoek naar het stabieler maken van
rij-op-rij-af veerboten.
Het Labour kamerlid Peter Snape ver
zette zich fel tegen de conclusie van
het Sheen rapport. Hij zei in het Lager
huis, dat de officieren van de Herald of
Free Enterprise als zondebokken wa
ren aangewezen. „Zij waren de slacht
offers van een incompetente bedrijfs
leiding", zei hij. Volgens het Kamerlid
zou de directie ter verantwoording
moeten worden geroepen.
gen dan wel een disciplinair zullen
worden gestraft. Maar hij accepteerde
dat rechter Sheen zich hard opstelde
tegenover Townsend. Over de straf
(Slot zie pagina 3 kolom 7)
„De Herald of Free Enterprise was
een hedendaagse Titanic, die lek
sloeg op de ijsberg van onverschillig
heid bij het Ministerie van Verkeer,
incompetentie van de bedrijfsleiding
en werkprocedures die duidelijk wa
ren gericht op verkorting van de laad-
en lostijden, ongeacht de risico's voor
passagiers en bemanning", aldus het
kamerlid.
De president-directeur van Townsend
Thoresen Peter Ford wilde niet zeggen
of werknemers zullen worden ontsla-
GRONINGEN (GPD) Het Haaks-
bergse verpleeghuis het Wiedenbroek
wil niet langer dat Gerard Stinissen
uit Winsum zijn vrouw Ineke, die daar
sinds 27 augustus 1974 in diep, onom
keerbaar coma wordt verpleegd, vrij
en onbelemmerd bezoekt. Men gaat
hem een strenge bezoekregeling op
leggen en houdt de deur van de kamer
van Ineke op slot.
„Ik vind dat een smerige streek en
werkelijk een vernedering. Men be
handelt mij alsof ik een misdadiger
ben", zegt een woedende Gerard Sti
nissen over deze nieuwe ontwikkeling.
Zoals gemeld gaat Gerard Stinissen in
hoger beroep tegen het vonnis van de
Almelose rechtbank, waarin niet
wordt toegestaan dat haar lijdensweg
wordt beëindigd, maar wel dat Gerard
de behandelingsovereenkomst met
het verpleeghuis opzegt. Gerard be
zocht zijn vrouw gisteren samen met
een voor de Haagse Post werkende
journalist. Zij mochten de kamer van
Ineke (die op slot bleek) alleen betre
den in gezelschap van medisch direc
teur D. J. Visser. Deze stelde Gerard
een schriftelijke bezoekregeling in het
vooruitzicht.
Gerard vindt het onzin dat de kamer
van zijn vrouw op slot wordt gehou
den. Tegen een strenge bezoekregeling
zal hij officieel protesteren. „Ik meldde
mij altijd keurig aan bij de portier als
ik haar kwam opzoeken en sprak dan
meestal ook met de heer Visser", zegt
hij. Hij ziet geen enkele reden om deze
gewoonte te veranderen.
Zwitserse veiligheidsagenten bestormen het toestel.
GENÈVE (AP) - De bemanning van een gekaapte DC-10
van de luchtvaartmaatschappij Air Afrique heeft vrij
dag rond het middaguur in Genève de kaper van het
toestel overmeesterd, nadat hij ongeveer een uur eer
der een passagier door het hoofd geschoten had.
Het vliegtuig was onderweg van Rome naar Parijs, toen
de kaper de bemanning dwong te landen op het vlieg
veld Cointrin in Genève. Hij eiste brandstof voor een
vlucht naar Beirut. Kort voor de bestorming had de ka
per, die door de luchthavenautoriteiten geïdentificeerd
werd als Hussein Ali Mohamed Hariri, een passagier een
kogel door het hoofd geschoten. Het slachtoffer, een
Fransman, overleed in een ambulance die hem had op
gehaald van de landingsbaan.
In Franse regeringskringen is vernomen dat de 21-jarige
Libanees de vrijlating van de in West-Duitsland gevan
gen zittende broers Hamadei zou hebben willen bewerk
stelligen.
Hamadei zit in de Bondsrepubliek vast wegens, mede
plichtigheid aan de kaping van een vliegtuig van een
Amerikaanse luchtvaartmaatschappij naar Beirut er
moord op een Amerikaanse militair tijdens die kaping.
Zijn broer Abbas Ali zit gevangen wegens zijn vermeen
de betrokkenheid bij de ontvoering van twee Westduit
sers in Libanon.
Het kapingsdrama kwam ten einde, nadat passagiers
in de staart van het toestel erin geslaagd waren een
deur te openen en via een noodglijbaan te ontsnappen.
Op dat moment werd de kaper, die een pistool had,
overmeesterd door bemanningsleden. Een van hen
raakte daarbij licht gewond. De kaper werd vastge
houden tot de politie arriveerde om hem over te ne
men.
Een zegsman van de Libanese inlichtingendienst in Bei
rut verklaarde dat Hariri een sji'itische moslim is, die in
1984 was opgepakt door de Israëliërs op beschuldiging
van terrorisme, maar in mei was vrijgelaten na bemid
deling van het Internationale Rode Kruis en was terug
gekeerd naar Libanon.
I Advertentie)
WASHINGTON (RTR) - De Verenigde
Staten overwegen „op dit moment"
nog geen vergeldingsactie voor het in
cident met de mijn die vrijdagoch
tend het onder Amerikaanse vlag va
rende Kuweitse tankschip „Bridge-
ton" beschadigde, zo heeft het Witte
Huis vrijdag laten weten. De ontplof
fing in de Perzische Golf was zo hevig
dat de bemanning op de brug tegen de
grond werd geslagen. De schade viel
echter mee.
Volgens de woordvoerder van het
Witte Huis, Marlin Fitzwater, staat
nog niet vast wie de mijn heeft gelegd
en overweegt Washington daarom
nog geen vergeldingsactie.
De Bridgeton en de gastanker Gas
Prince arriveerden vrijdagavond bij
Kuweit. De schepen gingen voor anker
buiten de belangrijkste Kuweitse olie-
laadhaven, Mina al-Ahmadi. Ondanks
dat de Bridgeton schade heeft opgelo
pen aan een olietank, kan het schip er
met slechts geringe vertraging olie
gaan laden, zo werd vernomen.
De Iraanse premier, Mir Hossein Mu-
savi, die niet zei of Iran de mijn heeft
gelegd, noemde het incident vrijdag
„een onherstelbare slag" jegens het
Amerikaanse prestige „door onzicht
bare handen". In een ongewoon snelle
reactie op gebeurtenissen buiten Iran,
zei Musavi dat „de Amerikanen en hun
bondgenoten een maand lang hard
hebben geprobeerd gelegde mijnen in
de Perzische Golf op te sporen" en
hadden gezegd dat de route veilig was.
„Ook deze keer werden Amerikaanse
plannen gedwarsboomd door onzicht
bare handen en er is bewezen hoe
kwetsbaar de Amerikanen zijn on
danks hun militaire expeditie zonder
precedent in de Perzische Golf', ver
klaarde de premier tegenover het offi
ciële persbureau IRNA. Musavi zei
niet of Iran de mijn heeft gelegd die de
Bridgeton trof.
Een hoge Iraanse geestelijke kondig
de voorts vrijdag een „nieuwe poli
tiek van vergelding" aan waarbij Iran
bondgenoten van Irak onder de Golf
staten zal aanvallen als Iraakse vlieg
tuigen doorgaan Iraanse olie- en in
dustriële centra aan te vallen. Ku
weitse schepen zijn door Iran aange
vallen omdat het emiraat Irak steunt
in de Golfoorlog.
Ford Fiësta 1000
1985
15.500,-
Ford Fiësta 1100
1986
16.500,-
Ford Escort 13 Bravo
1981
11.750,-
Ford Escort 13 Laser
1984
16.950,-
Ford Escort 16 Bravo
1984
17.500,-
Ford Escort 1.3 Bravo
1985
18.500,-
Ford Escort 16 Diesel
1984
18.500,-
Ford Escort 16 Diesel
1986
23.500,-
Ford Sierra 16 L
1984
20.500,-
Ford Sierra 16 Laser
1985
22.500,-
Ford Sierra 2.0 Laser
1984
21.500,-
Ford Sierra 1.8 Laser
1984
21.000,-
Ford Sierra XR 4 injection
1983
28.500,-
Ford Scorpio 2.0 GL injection open dak, getint glas.
stuurbekrachtiging
1986
43.000,-
Hij staat bij ons in de showroom.
official Ford-dealer
Gildeweg 20,
Vlissingen, 01184-19420.
Het gisteren verschenen
r
.rapport van de officiële
Britse commissie, die de
ramp met de veerboot He
rald of Free Enterprise on
derzoekt, is vernietigend voor de gang
van zaken bij de rederij Townsend
Thoresen. Weken lang hebben de rech
ter aan het Britse Hof van Appel, Bar
ry Sheen en vier raadsherén onder
meer aan de hand van hoorzittingen
bewijzen verzameld over wat er alle
maal is misgegaan op de veerboot die
op 6 maart van dit jaar even buiten de
haven van Zeebrugge kapseisde en
zonk. Ze kunnen tot geen andere con
clusie komen dan dat deze schokken
de scheepsramp in wezen is te wijten
aan „de ziekte slordigheid", die in alle
gelederen van het bedrijf voorkomt:
van de directie, de managers, de
scheepsleiding tot de jongste opzich
ter. Ook dit rapport onderstreept nog
eens wat in feite al lang geen vraag
meer was. De ramp met deze veerboot
tussen Engeland en België, waarbij
188 mensen om het leven kwamen en
reddingsploegen nog als een wonder
400 andere passagiers wisten te red
den, is op geen enkele manier te excu
seren. De veerboot zelf mankeerde
niets. Het weer was uitgesproken rus
tig. Doordat de boegdeuren niet waren
gesloten overstroomde het autodek.
Het schip raakte uit balans en sloeg
om. De assistent-bootsman die de deu
ren moest sluiten lag te slapen. De eer
ste officier en de kapitein zijn uitgeva
ren zonder zich ervan te vergewissen
dat de deuren nog openstonden. Ve
len, van hoog tot laag bij Townsend
Thoresen, zijn schuldig, stelt het rap
port.
Het is een verbijsterend relaas, dat
van de Britse onderzoekscommis
sie. Wie de dramatische gebeurtenis
sen in dat weekend van maart voor de
kust van Zeebrugge nog eens in herin
nering roept, blijft alleen maar achter
met de vraag hoe het in vredesnaam
mogelijk is geweest dat er aan boord
van de Herald of Free Enterprise zó
met de veiligheid van de passagiers
kon worden gesold. Op papier beston
den er voorschriften, maar in de prak
tijk boden die geen enkele garantie.
Regels, waarover in de internationale
scheepvaart hoog wordt opgegeven en
waarop het reizend publiek moet kun
nen vertrouwen, zijn hier met voeten
getreden. De Britse rechters hebben
de kapitein en de eerste officier van het
rampschip elk voor een bepaalde pe
riode geschorst. Daarmee zijn de men
selijke fouten van deze ramp, die uit
nalatigheid bestonden, feitelijk gefi
xeerd. De rederij Townsend Thoresen
heeft tijdens het onderzoek de volledi
ge verantwoordelijkheid voor het on
geluk op zich genomen. Een deel van
de schuld, die is terug te voeren tot een
mentaliteits-kwestie van de slechtste
soort, is daarmee eveneens gelegd op
de plaats waar ze hoort. Maar de 188
doden keren niet terug. En de ellende
voor de nabestaanden wordt met de
uitkomst van dit officiële onderzoek
alleen maar des te schrijnender.
Met het oog op de veiligheid aan
boord van dit soort veerboten in
de toekomst hebben de Britse onder
zoeksrechters een aantal aanbevelin
gen gedaan, die iedere rederij zich
grondig zal moeten aantrekken. Voor
Townsend Thoresen die zich inmid
dels een andere naam heeft aangeme
ten gelden deze in de eerste plaats.
De vraag of het auto-veerboten nog op
enige plaats moet worden toegestaan
om met geopende boegdeuren te va
ren, zou eigenlijk niet eens meer moe
ten worden gesteld. Waar het om gaat
is of er waterdichte procedures zijn die
dit soort fouten voor eens en voor al
tijd uitsluiten. Procedures die even au
tomatisch zijn als het kopen van een
kaartje voor de overtocht. Passagiers
moeten daarop kunnen vertrouwen.
Risico's als die waaraan zij aan boord
van de Herald of Free Enterprise op
die rampzalige avond van 6 maart wer
den blootgesteld, zijn een blamage
voor de scheepvaart. In Nederland is
als reactie op de scheepsramp bij Zee
brugge een onderzoek gestart naar de
veiligheid van veerboten die hier ha
vens aandoen. Minister Smit-Kroes
(verkeer en waterstaat) heeft daartoe
een commissie van zes deskundigen
samengesteld. Deze zal zich eerst ver
diepen in de zeevarende veerboten;
daarna komen de veerboten die de
Westerschelde en de Waddenzee beva
ren aan bod. Om de uitkomst van het
gisteren verschenen Britse rapport zal
deze commissie niet heen kunnen. De
diagnose daarin gesteld, „de ziekte
slordigheid", is alarmerend.
vdM.
ATHENE (AP) - Meer dan honderd
mensen zijn deze week in Grieken
land omgekomen door de hittegolf die
het land teistert. Vrijdag was het in
Athene 42 graden celsius. De Griekse
televisie meldde dat de meeste slacht
offers oudere mensen waren die pro
blemen met hart en ademhaling kre
gen. Meer dan 1.500 mensen zijn met
dergelijke symptomen in ziekenhui
zen opgenomen.
Ziekenhuizen en militaire klinieken in
de grote steden zijn in verhoogde staat
van paraatheid gebracht, zo meldde
een woordvoerder van het ministerie
van volksgezondheid. Bij het Eerste-
Hulpcentrum in Athene kwamen in 48
uur tijd meer dan 6.000 telefonische
noodkreten binnen.
Griekenland meet de hoogste tempe
raturen van Europa. De meteorologi
sche dienst maakte bekend dat de
temperatuur vanaf maandag enigs
zins zal dalen, maar dat na een paar
dagen opnieuw een hittegolf wordt
verwacht.