Snuffelt li ook al tussen de Kleintjes? <fePZC Pompbediende gedood MHML Fransman komt om bij vliegtuigkaping Genève Geen vergelding VS na mijnincident in Golf vandaag l/l/EEK-UIT \NEEK-IN Casey wilde Shultz uit de weg hebben Bezoekregeling voor echtgenoot comapatiënte RAPPORT RAMP ZEEBRUGGE Veerbootramp slordigheid Meer dan 100 doden door hitte in Griekenland Bewolkt 230e jaargang no. 173 Zaterdag 25 juli 1987 Luchtvaart lam Gezinszorg Specialisten Beleggen Tour-jury LONDEN De ramp met de Townsend Thoresen veerboot voor de haven van Zeebrugge is te wijten aan de kapitein en twee bemanningsleden. Zij dragen de volledige schuld, omdat zij zich er niet van overtuigden dat de boegdeuren voor het uitvaren waren gesloten. Dat is een van de conclusies van rechter Sheen, die het openbaar onderzoek leidde naar de oor zaak van de ramp. Zijn rapport werd gistermiddag gepubli ceerd. Misdrijf Titanic Ontsnapping ZOEKT U EEN AUTO IN DE KLEUR WIT? AUTOBEDRIJF JOOSSE Een noordwestelijke luchtstroming voert veel bewolking aan. Soms valt een buitje. Er staat een vrij krachtige wind van zee en de middagtempera- tuur wordt hooguit 18 graden. PROVINCIAL Acties van verkeersleiders en de vakantiedrukte leggen de luchtvaart lam. PAGINA 2 Staatssecretaris Dees wil vol gend jaar flink bezuinigen op de gezinsverzorging. Cliënten moeten hulp tot drie maanden zelf betalen. Langduriger hulp wordt ook duurder. PAGINA 3 De Zeeuwse medisch specialis ten vragen het ziekenfonds een eigen koers te varen en daar mee de patiënt te beschermen. PAGINA 4 Voor buitenlanders wordt het binnenkort nog aantrekkelij ker in België te beleggen. PAGINA 5 Wim Jeremiasse, jurylid in de Tour, raakt in opspraak. Zelfs Stephen Roche is niet over hem te spreken. PAGINA 7 Binnen- en buitenland: 2 en 3 Opinie en achtergrond: 4 Financiën, economie: 5 Sport: 6 en 7 Provincie: 9,11 en 13 De spookvalleivan Lombar- je: de natuurkrachten sloe gen toe in Italië Boeken: de werken van Frits van den Bosch, de Gravinnen van Hol land en Schip Affiche Op naar het Euro-paspoort: de strijd om de drukorder Radio- en tv-programma's voor het weekeinde. PAGINA 15,16,17,19 en 21 De pijp uit: de P.ZEM sloopt de schoorstenen van de Cen trale Zeeland Mens Mi lieu: de landschapsarchitecte Een opvang voor roofvogels in natuur onvriendelijk Spanje %Sport: turners trainen in Pa rijs en Honkballen in Neder land. PAGINA 23, 25 en 27 Minister Shultz WASHINGTON (RTR/UPI/DPA) Het voormalige hoofd van de Amerikaanse inlichtingen dienst CIA William Casey heeft geprobeerd minister van buiten landse zaken George Shultz te laten ontslaan. Dit heeft Shultz vrijdag verklaard tijdens de tweede dag van zijn verhoor door de Congres-commissie die de affaire onderzoekt. Shultz zei dat hij en minister van defensie Caspar Weinberger vrij wel alleen stonden in hun tegen stand tegen de wapenverkopen aan Iran. Hij beschreef president Ronald Reagan als een „be sluitvaardige leider", die hun vi sie op de zaak kende, maar bij het nemen van beslissingen op zijn eigen oordeel afging. Shultz heeft verklaard te hebben getracht nauwkeurige informa- fSlot zie pagina 3 kolom 7) MAASTRICHT (GPD) De 23-jarige vrouwelijke pompbediende Lilian Verheijde uit Maastricht is bij een overval op een tankstation in haar woonplaats met een groot aantal mes steken om het leven gebracht. Het is de vierde keer in twee maanden dat een pompbediende bij een overval om het leven komt. Ondanks intensief onderzoek door een recherche-bijstandsteam is het nog steeds een open vraag of bij deze moord één of meerdere daders in het Politie-agenten bekijken de auto van de vermoorde pompbediende. geding zijn. Dat het het om roof ging bleek uit het feit dat de dagopbrengst van het tankstation is verdwenen. Om hoeveel geld het gaat, is niet bekend. Het drama moet zich donderdag aan het begin van de avond, tussen vijf en zeven uur, hebben afgespeeld bij het benzinestation van garage Kompier n Maastricht. Op het moment van de overval werkte de pompbediende alleen in het sta tion. Daar werkte ze reeds verscheide ne jaren. De trieste werkelijkheid van wat zich daar heeft afgespeeld, kwam pas aan het licht toen haar vriènd een bang vermoeden kreeg, omdat ze niet thuis was gekomen en al maar weg bleef. Vast staat dat er in het kantoortje van het station een hevige worsteling heeft plaatsgevonden. Daaruit wordt afge leid dat het meisje zich niet zo maar ge wonnen heeft gegeven toen bij de over val geld werd geëist. Nadat de dader haar een groot aantal messteken had toegebracht sleepte hij het lichaam naar de gloednieuwe auto van Lilian en legde haar in de kofferbak. De auto stond onder de smeerbrug. Het wordt niet uitgesloten dat hij daar door de dader is neergezet. Officieren T ownsend schuldig Van onze correspondent) Het rapport, dat 170 pagina's beslaat, vermeldt bovendien dat de houding van de laagste officier tot de hoogste directeur 'ongeïnteresseerd' was. Het werk van de bedrijfsleiding wordt 'slordig en onverantwoordelijk' ge noemd. De ramp in maart kostte bijna tweehonderd passagiers het leven. Het uitvaren van veerboten met ge opende boegdeuren zou voortaan als een misdrijf als een misdrijf moeten worden beschouwd. Dat zei de minis ter van Verkeer Paul Channon gister middag na de publicatie van het rap port. De belangrijkste reacties op het rap port kwamen van de Britse regering. Minister Channon kondigde aan dat diverse veiligheidsmaatregelen waar onder technische verbeteringen aan veerboten verplicht zullen worden ge steld. Verder zal de regering bijna drie en een half miljoen gulden beschik baar stellen voor wetenschappelijk on derzoek naar het stabieler maken van rij-op-rij-af veerboten. Het Labour kamerlid Peter Snape ver zette zich fel tegen de conclusie van het Sheen rapport. Hij zei in het Lager huis, dat de officieren van de Herald of Free Enterprise als zondebokken wa ren aangewezen. „Zij waren de slacht offers van een incompetente bedrijfs leiding", zei hij. Volgens het Kamerlid zou de directie ter verantwoording moeten worden geroepen. gen dan wel een disciplinair zullen worden gestraft. Maar hij accepteerde dat rechter Sheen zich hard opstelde tegenover Townsend. Over de straf (Slot zie pagina 3 kolom 7) „De Herald of Free Enterprise was een hedendaagse Titanic, die lek sloeg op de ijsberg van onverschillig heid bij het Ministerie van Verkeer, incompetentie van de bedrijfsleiding en werkprocedures die duidelijk wa ren gericht op verkorting van de laad- en lostijden, ongeacht de risico's voor passagiers en bemanning", aldus het kamerlid. De president-directeur van Townsend Thoresen Peter Ford wilde niet zeggen of werknemers zullen worden ontsla- GRONINGEN (GPD) Het Haaks- bergse verpleeghuis het Wiedenbroek wil niet langer dat Gerard Stinissen uit Winsum zijn vrouw Ineke, die daar sinds 27 augustus 1974 in diep, onom keerbaar coma wordt verpleegd, vrij en onbelemmerd bezoekt. Men gaat hem een strenge bezoekregeling op leggen en houdt de deur van de kamer van Ineke op slot. „Ik vind dat een smerige streek en werkelijk een vernedering. Men be handelt mij alsof ik een misdadiger ben", zegt een woedende Gerard Sti nissen over deze nieuwe ontwikkeling. Zoals gemeld gaat Gerard Stinissen in hoger beroep tegen het vonnis van de Almelose rechtbank, waarin niet wordt toegestaan dat haar lijdensweg wordt beëindigd, maar wel dat Gerard de behandelingsovereenkomst met het verpleeghuis opzegt. Gerard be zocht zijn vrouw gisteren samen met een voor de Haagse Post werkende journalist. Zij mochten de kamer van Ineke (die op slot bleek) alleen betre den in gezelschap van medisch direc teur D. J. Visser. Deze stelde Gerard een schriftelijke bezoekregeling in het vooruitzicht. Gerard vindt het onzin dat de kamer van zijn vrouw op slot wordt gehou den. Tegen een strenge bezoekregeling zal hij officieel protesteren. „Ik meldde mij altijd keurig aan bij de portier als ik haar kwam opzoeken en sprak dan meestal ook met de heer Visser", zegt hij. Hij ziet geen enkele reden om deze gewoonte te veranderen. Zwitserse veiligheidsagenten bestormen het toestel. GENÈVE (AP) - De bemanning van een gekaapte DC-10 van de luchtvaartmaatschappij Air Afrique heeft vrij dag rond het middaguur in Genève de kaper van het toestel overmeesterd, nadat hij ongeveer een uur eer der een passagier door het hoofd geschoten had. Het vliegtuig was onderweg van Rome naar Parijs, toen de kaper de bemanning dwong te landen op het vlieg veld Cointrin in Genève. Hij eiste brandstof voor een vlucht naar Beirut. Kort voor de bestorming had de ka per, die door de luchthavenautoriteiten geïdentificeerd werd als Hussein Ali Mohamed Hariri, een passagier een kogel door het hoofd geschoten. Het slachtoffer, een Fransman, overleed in een ambulance die hem had op gehaald van de landingsbaan. In Franse regeringskringen is vernomen dat de 21-jarige Libanees de vrijlating van de in West-Duitsland gevan gen zittende broers Hamadei zou hebben willen bewerk stelligen. Hamadei zit in de Bondsrepubliek vast wegens, mede plichtigheid aan de kaping van een vliegtuig van een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij naar Beirut er moord op een Amerikaanse militair tijdens die kaping. Zijn broer Abbas Ali zit gevangen wegens zijn vermeen de betrokkenheid bij de ontvoering van twee Westduit sers in Libanon. Het kapingsdrama kwam ten einde, nadat passagiers in de staart van het toestel erin geslaagd waren een deur te openen en via een noodglijbaan te ontsnappen. Op dat moment werd de kaper, die een pistool had, overmeesterd door bemanningsleden. Een van hen raakte daarbij licht gewond. De kaper werd vastge houden tot de politie arriveerde om hem over te ne men. Een zegsman van de Libanese inlichtingendienst in Bei rut verklaarde dat Hariri een sji'itische moslim is, die in 1984 was opgepakt door de Israëliërs op beschuldiging van terrorisme, maar in mei was vrijgelaten na bemid deling van het Internationale Rode Kruis en was terug gekeerd naar Libanon. I Advertentie) WASHINGTON (RTR) - De Verenigde Staten overwegen „op dit moment" nog geen vergeldingsactie voor het in cident met de mijn die vrijdagoch tend het onder Amerikaanse vlag va rende Kuweitse tankschip „Bridge- ton" beschadigde, zo heeft het Witte Huis vrijdag laten weten. De ontplof fing in de Perzische Golf was zo hevig dat de bemanning op de brug tegen de grond werd geslagen. De schade viel echter mee. Volgens de woordvoerder van het Witte Huis, Marlin Fitzwater, staat nog niet vast wie de mijn heeft gelegd en overweegt Washington daarom nog geen vergeldingsactie. De Bridgeton en de gastanker Gas Prince arriveerden vrijdagavond bij Kuweit. De schepen gingen voor anker buiten de belangrijkste Kuweitse olie- laadhaven, Mina al-Ahmadi. Ondanks dat de Bridgeton schade heeft opgelo pen aan een olietank, kan het schip er met slechts geringe vertraging olie gaan laden, zo werd vernomen. De Iraanse premier, Mir Hossein Mu- savi, die niet zei of Iran de mijn heeft gelegd, noemde het incident vrijdag „een onherstelbare slag" jegens het Amerikaanse prestige „door onzicht bare handen". In een ongewoon snelle reactie op gebeurtenissen buiten Iran, zei Musavi dat „de Amerikanen en hun bondgenoten een maand lang hard hebben geprobeerd gelegde mijnen in de Perzische Golf op te sporen" en hadden gezegd dat de route veilig was. „Ook deze keer werden Amerikaanse plannen gedwarsboomd door onzicht bare handen en er is bewezen hoe kwetsbaar de Amerikanen zijn on danks hun militaire expeditie zonder precedent in de Perzische Golf', ver klaarde de premier tegenover het offi ciële persbureau IRNA. Musavi zei niet of Iran de mijn heeft gelegd die de Bridgeton trof. Een hoge Iraanse geestelijke kondig de voorts vrijdag een „nieuwe poli tiek van vergelding" aan waarbij Iran bondgenoten van Irak onder de Golf staten zal aanvallen als Iraakse vlieg tuigen doorgaan Iraanse olie- en in dustriële centra aan te vallen. Ku weitse schepen zijn door Iran aange vallen omdat het emiraat Irak steunt in de Golfoorlog. Ford Fiësta 1000 1985 15.500,- Ford Fiësta 1100 1986 16.500,- Ford Escort 13 Bravo 1981 11.750,- Ford Escort 13 Laser 1984 16.950,- Ford Escort 16 Bravo 1984 17.500,- Ford Escort 1.3 Bravo 1985 18.500,- Ford Escort 16 Diesel 1984 18.500,- Ford Escort 16 Diesel 1986 23.500,- Ford Sierra 16 L 1984 20.500,- Ford Sierra 16 Laser 1985 22.500,- Ford Sierra 2.0 Laser 1984 21.500,- Ford Sierra 1.8 Laser 1984 21.000,- Ford Sierra XR 4 injection 1983 28.500,- Ford Scorpio 2.0 GL injection open dak, getint glas. stuurbekrachtiging 1986 43.000,- Hij staat bij ons in de showroom. official Ford-dealer Gildeweg 20, Vlissingen, 01184-19420. Het gisteren verschenen r .rapport van de officiële Britse commissie, die de ramp met de veerboot He rald of Free Enterprise on derzoekt, is vernietigend voor de gang van zaken bij de rederij Townsend Thoresen. Weken lang hebben de rech ter aan het Britse Hof van Appel, Bar ry Sheen en vier raadsherén onder meer aan de hand van hoorzittingen bewijzen verzameld over wat er alle maal is misgegaan op de veerboot die op 6 maart van dit jaar even buiten de haven van Zeebrugge kapseisde en zonk. Ze kunnen tot geen andere con clusie komen dan dat deze schokken de scheepsramp in wezen is te wijten aan „de ziekte slordigheid", die in alle gelederen van het bedrijf voorkomt: van de directie, de managers, de scheepsleiding tot de jongste opzich ter. Ook dit rapport onderstreept nog eens wat in feite al lang geen vraag meer was. De ramp met deze veerboot tussen Engeland en België, waarbij 188 mensen om het leven kwamen en reddingsploegen nog als een wonder 400 andere passagiers wisten te red den, is op geen enkele manier te excu seren. De veerboot zelf mankeerde niets. Het weer was uitgesproken rus tig. Doordat de boegdeuren niet waren gesloten overstroomde het autodek. Het schip raakte uit balans en sloeg om. De assistent-bootsman die de deu ren moest sluiten lag te slapen. De eer ste officier en de kapitein zijn uitgeva ren zonder zich ervan te vergewissen dat de deuren nog openstonden. Ve len, van hoog tot laag bij Townsend Thoresen, zijn schuldig, stelt het rap port. Het is een verbijsterend relaas, dat van de Britse onderzoekscommis sie. Wie de dramatische gebeurtenis sen in dat weekend van maart voor de kust van Zeebrugge nog eens in herin nering roept, blijft alleen maar achter met de vraag hoe het in vredesnaam mogelijk is geweest dat er aan boord van de Herald of Free Enterprise zó met de veiligheid van de passagiers kon worden gesold. Op papier beston den er voorschriften, maar in de prak tijk boden die geen enkele garantie. Regels, waarover in de internationale scheepvaart hoog wordt opgegeven en waarop het reizend publiek moet kun nen vertrouwen, zijn hier met voeten getreden. De Britse rechters hebben de kapitein en de eerste officier van het rampschip elk voor een bepaalde pe riode geschorst. Daarmee zijn de men selijke fouten van deze ramp, die uit nalatigheid bestonden, feitelijk gefi xeerd. De rederij Townsend Thoresen heeft tijdens het onderzoek de volledi ge verantwoordelijkheid voor het on geluk op zich genomen. Een deel van de schuld, die is terug te voeren tot een mentaliteits-kwestie van de slechtste soort, is daarmee eveneens gelegd op de plaats waar ze hoort. Maar de 188 doden keren niet terug. En de ellende voor de nabestaanden wordt met de uitkomst van dit officiële onderzoek alleen maar des te schrijnender. Met het oog op de veiligheid aan boord van dit soort veerboten in de toekomst hebben de Britse onder zoeksrechters een aantal aanbevelin gen gedaan, die iedere rederij zich grondig zal moeten aantrekken. Voor Townsend Thoresen die zich inmid dels een andere naam heeft aangeme ten gelden deze in de eerste plaats. De vraag of het auto-veerboten nog op enige plaats moet worden toegestaan om met geopende boegdeuren te va ren, zou eigenlijk niet eens meer moe ten worden gesteld. Waar het om gaat is of er waterdichte procedures zijn die dit soort fouten voor eens en voor al tijd uitsluiten. Procedures die even au tomatisch zijn als het kopen van een kaartje voor de overtocht. Passagiers moeten daarop kunnen vertrouwen. Risico's als die waaraan zij aan boord van de Herald of Free Enterprise op die rampzalige avond van 6 maart wer den blootgesteld, zijn een blamage voor de scheepvaart. In Nederland is als reactie op de scheepsramp bij Zee brugge een onderzoek gestart naar de veiligheid van veerboten die hier ha vens aandoen. Minister Smit-Kroes (verkeer en waterstaat) heeft daartoe een commissie van zes deskundigen samengesteld. Deze zal zich eerst ver diepen in de zeevarende veerboten; daarna komen de veerboten die de Westerschelde en de Waddenzee beva ren aan bod. Om de uitkomst van het gisteren verschenen Britse rapport zal deze commissie niet heen kunnen. De diagnose daarin gesteld, „de ziekte slordigheid", is alarmerend. vdM. ATHENE (AP) - Meer dan honderd mensen zijn deze week in Grieken land omgekomen door de hittegolf die het land teistert. Vrijdag was het in Athene 42 graden celsius. De Griekse televisie meldde dat de meeste slacht offers oudere mensen waren die pro blemen met hart en ademhaling kre gen. Meer dan 1.500 mensen zijn met dergelijke symptomen in ziekenhui zen opgenomen. Ziekenhuizen en militaire klinieken in de grote steden zijn in verhoogde staat van paraatheid gebracht, zo meldde een woordvoerder van het ministerie van volksgezondheid. Bij het Eerste- Hulpcentrum in Athene kwamen in 48 uur tijd meer dan 6.000 telefonische noodkreten binnen. Griekenland meet de hoogste tempe raturen van Europa. De meteorologi sche dienst maakte bekend dat de temperatuur vanaf maandag enigs zins zal dalen, maar dat na een paar dagen opnieuw een hittegolf wordt verwacht.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 1