Nu geen lapmiddelen meer in EG-landbouw Afslanking Rijk of Van Dijks schone stoepje EUROPARLEMENTARIËR PIET DANKERT: PZC °Pinie en achtergrond 5 Het is even wennen. Niet boterbergen, melkplas sen of vleesoverschotten, maar sojabonen, zonnebloem pitten en olijfolie dreigen de EG in een politieke crisis te storten. De strijd over een hef fing op plantaardige oliën en vetten wordt immers het hoofdonderwerp van de top conferentie van de Europese regeringsleiders eind deze maand in Brussel. Vrijbrief Blokkade Stofkam Vastgelopen Sanering ZATERDAG 20 JUNI 1987 Van onze correspondent Hans de Bruijn in Brussel De landbouwministers konden het er deze week weer niet over eens worden. Maar de verwachting dat de regering schefs het harde verzet van Nederland, West-Duitsland en Groot-Brittannië kunnen breken is al evenmin groot. De plantaardige oliën en vetten lijken het nieuwe zorgenkindje van de Euro pese landbouw te worden. Er werd in hett voorbije jaren wel teveel geprodu ceerd, maar de Europese Commissie kocht die overschotten, net als in de zuivelsector, op tegen gegarandeerde prijzen die hoger lagen dan die op de wereldmarkt. Dat werd pas een probleem toen de jroduktie van deze oliën en vetten in de EG omhoog schoot toen de Ge meenschap werd uitgebreid met Span je en Portugal. De opkoop van over schotten begon ineens handen vol geld te kosten. In 1986 werd in de EG 3,7 miljoen ton koolzaad geproduceerd, 3,2 miljoen ton zonnebloempitten en 830.000 ton sojabonen. Vergeleken met tien jaar geleden drie tot zelfs tien maal zoveel. Op dit moment kost het opkopen van het teveel geproduceerde de EG ruim 10 miljard gulden per jaar. De totale EG-landbouwbegroting be draagt 60 miljard. Nog gaat het meeste geld daarvan naar de opkoop van zui vel, graan en vlees, maar de verhoudin gen verschuiven snel. Europees land bouwcommissaris Andriessen wil nu maatregelen om te voorkomen dat het straks verder uit de hand loopt. soja naar de EG. De heffing gaat hen dus veel geld, en mogelijk ook afzet kosten. Nog veel ernstiger zouden de gevol gen zijn voor de arme landen, waar de landbouwexport zo'n schadepost niet eens zouden kunnen dragen. Zien al die andere EG-landen dat dan niet? Natuurlijk, maar die hebben hele an dere belangen. Spanje, Portugal, Griekenland, Frankrijk en Italië, zelf oliën- en vet- tenproducenten, zien maar al te graag dat de Amerikanen en andere concur renten buiten de deur worden gehou den. Het gaat dus om een puur belan genconflict, waar de landbouwminis ters niet uit konden komen. De regeringsleiders mogen het nu pro beren, maar het lijkt uitgesloten dat Margaret Thatcher en Helmut Kohl de VS, hun trouwe bondgenoot, in de kou zullen zetten. En van Nederland, dat enorme oliën- en vetttenverwerkende industriën (Unilever, Calvé etc.) bin nen zijn grenzen heeft, mag ook niet anders worden verwacht. Andriessen heeft al laten weten dat voor hem de heffing onlosmakelijk ver bonden is met de andere landbouw voorstellen. Het is alles of niets. En niets betekent dan de totale Europese landbouwcrisis. Maar er zijn, zoals deze week weer eens is gebleken, in de Europese land bouw nog zoveel acutere problemen op te lossen, dat betwijfeld moet wor den of de Nederlander (overigens ge steund door de hele Europese Com missie) zijn onbuigzame houding kan volhouden. Het Europese systeem van opkopen van overschotten ('interventie') is de laatste jaren een soort vrijbrief voor de producenten geworden om maar te blijven produceren, ook al was er te veel op de markt. Dat raakten zij toch wel kwijt, en bovendien tegen een ho gere prijs dan op de wereldmarkt. Zoals dat systeem in de zuivel- en graansector de EG de das heeft omge daan, dreigt het dat ook in de oliën- en vettensector te gaan doen. Zonder maatregelen verwacht Andriessen in 1989 al meer dan 15 miljard gulden aan opkoop kwijt te zijn. Omdat plantaardige oliën en vetten niet zulke herkenbare en voor de hand ligende produkten zijn als melk, boter, graan of vlees, is dit probleem lang aan de aandacht ontsnapt. Toch zijn deze stoffen bijna onmisbaar geworden voor de moderne voedings-industrie. Plantaardige vetten vormen de basis van onder andere margarine en mayo naise, de zeer voedzame sojabonen worden als vleesvervangend middel, maar ook als veevoer gebruikt. Door de hefing zou straks een pakje gewone margarine 15 cent tot een kwartje duurder worden. Alleen al daarom zeggen sommige kwaaddenkers dat Andriessen met zijn heffing alleen maar wil bereiken dat het publiek 'echte boter' in plaats van margarine gaat gebruiken. Zo zou ook de Europese boterberg nog wat kunnen slinken. De heffing zou 780 gulden per 1000 kilo moeten bedragen. Zij had op 1 juli moeten worden ingevoerd en zou dan 1,2 miljard gulden hebben opgeleverd en volgend jaar al ruim het dubbele. Maar door de politieke blokkades te gen het voorstel kan het op zijn vroegst per 1 oktober worden doorge voerd met navenante gevolgen voor de opbrengst. De heffing dient twee doelen: zij zet de boeren aan tot verlaging van hun pro- duktie en zij geeft de EG het geld waarmee de opgekochte overschotten kunnen worden afgezet. Daarnaast zouden ook de opkoopprijzen moeten worden verlaagd en produktiedrem- pels moeten worden ingesteld. Als de heffing er komt, want dat is nog allerminst zeker. Aanvankelijk waren zes landen tegen (behalve de genoem de drie ook nog Spanje, Portugal en Denemarken), maar die gaven - ge paaid met wat kleine toezeggingen - hun verzet de afgelopen dagen defini tief op. Nederland, de Bondsrepubliek en Groot-Brittannië houden echter vol en zij hebben voldoende stemmen om ook als minderheid een besluit te kun nen blokkeren. Hun belangrijkste ar gumenten zijn niet de duurdere mar garine, maar de gevolgen voor de han del met de Verenigde Staten en de der de wereld. De heffing zou immers niet alleen de in de EG geproduceerde, maar ook de geimporteerde stoffen treffen. De Amerikanen, de grootste soj a-produ centen van de wereld, exporteren jaar lijks voor ruim vier miljard gulden aan Piet Dankert (Van onze verslaggever Henri K ruit- hof) De socialistische Europarlemen tariër Piet Dankert is niet onte vreden dat er binnen de EG een cri sis uitbreekt. „Als we nu met lap middelen weer een tijdelijke oplos sing bedenken, zitten we volgend jaar met een tekort van zes miljard gulden. Dat kan zo niet doorgaan. Er moet een structurele oplossing komen". Met die structurele oplossing doelt Dankert op de voorstellen van de Europees commissaris Jacques De- lors. Deze heeft voorgesteld de bij dragen die elk land levert aan de EG te baseren op een bepaald percenta ge van het bruto-nationaal produkt (datgene wat we met z'n allen produ ceren). Nu nog is de bijdrage aan de EG 1,4 procent van de btw die jaar lijks wordt afgedragen. Dat bedrag is echter elk jaar weer te weinig om alle uitgaven te kunnen financieren. De voorstellen van Delors komen er op neer dat vooral de arme zuidelij ke landen van de EG (Spanje, Portu gal en Griekenland) aanmerkelijk meer geld uit de Europese pot zullen krijgen dan de rijke landen. De aan vankelijke bedoeling was dat de Eu ropese top aan het eind van deze maand in Brussel hierover besluiten zou nemen, maar niemand gelooft dat dat zal gebeuren. Tot nu toe is ei nog nauwelijks over gesproken. Volgens Dankert maken vooral de Spanjaarden een keihard punt van het aanvaarden van de plannen var Delors. Zij zijn alleen bereid mee te werken aan een oplossing voor de korte termijn, als er concreet uit zicht is op invoer van de plannen van Delors. Nu dat er op korte termijn echter niet inzit verwacht Dankert een crisis in de EG. Die crisis zal volgens hem betekenen dat onmiddellijk drastisch gekort gaat worden op de landbouwfond sen van de gemeenschap (verreweg het grootste deel van de Europese uitgaven). Om te voorkomen dat de landbouwsubsidies in het najaar volledig uitgeput zullen zijn. zal vol gens Dankert op alle subsidies af zonderlijk een korting worden toe gepast. Dankert denkt dat het positieve ef fect van de crisis zal zijn, dat er nu eindelijk serieus gesproken zal worden over een structurele oplos sing van de financiële problemen waarin de gemeenschap al jaren verkeert. Volgens hem kunnen de lidstaten er niet langer omheen. Wordt er geen oplossing worden ge vonden dan vreest Dankert dat ver schillende lidstaten allerlei protec tionistische maatregelen zullen ne- (Van onze parlementaire redacteu ren Peter van Nuijsenburg en Peter de Vries) Aan ferme taal heeft het tot deze week niet ontbroken wanneer de afslanking van het apparaat van rijksambtenaren ter sprake kwam. Tijdens de kabinetsformatie vorig jaar zomer werden indrukwekkende slogans bedacht als „bureaucratie korting" en „efficiency-korting"om te illustreren met hoeveel voortva- renheid de Haagse bureaucratie be streden zou worden. Minister Van Dijk (binnenlandse zaken) waar schuwde de topambtenaren dat zij deze keer de dans niet konden ont springen. „De trap wordt van boven af schoongeveegd". De twee kilo papier die Van Dijk deze week bij de Tweede Kamer liet bezor gen tonen aan dat het kabinet er niet in geslaagd is de daad bij het woord te voegen. De afslankingsplannen van de diverse departementen wemelen van de voetangels, klemmen, val strikken en dubbele bodems. De trap is niet van bovenaf schoongeveegd, al zijn evenmin alleen de lagere ambte naren de dupe geworden. Het enige wat het kabinet met veel moeite heeft schoongeveegd is het eigen stoepje: naar buiten toe wordt goede sier ge maakt, de problemen binnenshuis worden verzwegen. Succesvol is politiek Den Haag tot nu toe nog niet geweest in haar pogingen het machtige, maar logge en uit zijn voegen gegroeide ambtenarenappa raat te beteugelen. Het vorige kabi net probeerde het met de „kaas schaaf'. De toen afgesproken afslan king met twee procent werd gelijk matig gespreid over alle ambtelijke afdelingen. Omdat de kaasschaaf ge hanteerd werd door hogere ambtena ren, vielen de klappen vooral in de la gere regionen. De nieuwe afslankingsronde zou an ders moeten, was de porté van de af spraken in het regeerakkoord. Er moesten allereerst meer mensen de overheidsdienst verlaten: 26.000 ambtenaren, van wie 10.000 middels privatisering. Inefficiency en leegloop dienden taboe te zijn, en ook de hogere ambtenaar diende zich op zijn positie en functioneren te bezin nen. Er zou bovendien een hartig woordje gesproken worden over welke over heidstaken echt nuttig en nodig zijn en welke kunnen worden afgestoten. Het is toch ietwat eigenaardig dat de overheid een afdeling prijsbeleid in stand houdt terwijl het prijsbeleid is afgeschaft. Ook kan men zich afvra gen of het de kwaliteit van het inko mensbeleid ten goede komt wanneer ambtenaren verspreid over diverse afdelingen zich daarmee belasten. Een groot deel van de Haagse burea- curactie is bovendien bezig elkaar te controleren zonder oog te hebben voor de dienstverlening aan het pu bliek. Uit de politieke reacties op Van Dijks magnum opus blijkt dat die doelstellingen niet gehaald zijn. Bij de PvdA overheersen „verbazing en teleurstelling" omdat van de beoog de kwaliteitsverbetering niets te recht lijkt te komen. De regerings partijen CDA en VVD zwijgen offi ciéél nog, maar informeel wordt on der liberalen al druk besproken hoe men weerwerk kan bieden aan de- partmenten die „de kluit belazeren". Om de schijn op te houden dat ze niet op voorhand dopr de pomp gaat, zal de kamer de plannen met de stofkam doorlopen en tegen het licht houden. Daartoe is alle reden. Minister Van Dijk heeft, als inzamelaar van de plannen van zijn collega-ministers, deze niet kunnen verplichten tot een „tijdpad" bij de uitvoering van de af slanking. Er bestaan geen strikte af spraken over het tempo waarin amb tenaren van de loonlijst worden ge schrapt. Dat biedt handige managers legio mogelijkheden de operatie te traineren. De plannen zelf bieden reeds een ont hullend inzicht in wat sommige van die ambtelijke top-managers onder .afslanken' verstaan. De 16.000 amb telijke banen die .echt' geschrapt (en dus niet geprivatiseerd) worden, be staan voor een deel uit niet-bestaan- de arbeidsplaatsen. Uit de hoge hoed zijn trucs gehaald als het schrappen van banen die er volgens oude plan ning tussen 1986 en 1990 bij zouden komen, en het wegstrepen van vaca tures die momenteel niet bezet zijn. Een andere trucs houdt verband met de arbeidstijdverkorting bij de over heid. Die is doorgevoerd zonder al te veel herbezetting: een eerdere vorm van afslanken. De (niet-bestaande) arbeidsplaatsen uit herbezetting worden her en der wederom ge schrapt. Ten slotte is er in het teken van de afslanking voor de Rijksover heid een vrijwel algehele vacatures top afgekondigd. Die manoeuvre heeft slechts uitstel tot gevolg, want na enige tijd zal een deel van die vaca tures toch weer bezet worden. Minister Van Dijk Nu de ministers de handdoek in de ring hebben gegooid, is het onwaar schijnlijk dat het parlement de bu- reauratie wel zal weten te verslaan. Parlementair feiten-onderzoek of niet, de Kamer mist de middelen de afslanking te forceren. Zij kan slechts gebruik maken van haar begrotings- recht, en bij de behandeling van de- partements-begrotingen bij amande- ment hele afdelingen schrappen. Een dergelijke vorm van daadkracht is theorie. Het echec dat in het verschiet ligt is nog niet eens zozeer om financiële re denen pijnlijk voor het kabinet. Het ziet er zelfs naar uit dat met enig re kenkundig kunst en vliegwerk het beoogde bezuinigingsbedrag van één miljard in 1990 wordt gehaald. Poli- tiek-ideologisch kan de regeringscoa litie zich een mislukking van de af slanking echter minder veroorloven. Het terugdringen van de collectieve sector en het ruim baan geven aan het bedrijfsleven staan hoog in het vaandel van CDA en WD. Meer dan memo's vol goede voornemens heeft het nog niet opgeleverd. De vermindering van het aantal re gels, de privatisering van diensten en de reorganisatie van het binnen lands bestuur waren de „Grote Ope raties" om de uitgedijde en onbe stuurbare staats-bureaucratie te be teugelen. Ze zijn de afgelopen jaren de één na de ander vastgelopen of niet eens van de grond gekomen. Voor de afslanking van het ambtena renapparaat dreigt een zelfde lot. Van onze economische redacteur Harry Meijer) Holec-topman drs. J.C. Smit houdt van symboliek. De in de Verenigde Staten opgeleide mana ger is overtuigd van het nut herken bare beelden om iedereen duidelijk te maken hoe de vlag er bij staat. Een symbool dat de Holec-directie enke le jaren geleden hanteerde om de si tuatie van het bedrijf te kenschetsen was een tunnel waar aan het eind licht gloorde. De tunnel prijkte op de omslag van het jaarverslag van 1983. Na jaren van grote verliezen en diep ingrijpende reorganisaties zou het electrotechnisch concern weer een zonnige toekomst tegemoet gaan. „Intern wordt wel het grapje ge maakt dat het licht het licht is van een aanstormende trein, maar zo zien wij het niet", aldus Smit in '84. De laatste fase van de herstructurering doopte hij tot operatie Phoenix ge doopt, omdat Holec uit z'n as herre zen leek. De zaken gaan nu zo goed dat Holec worstelt met een groot tekort aan vakbekwame en goed opgeleide tech nici, zo verklaarde Smit in april. Het bedrijf moest onlangs zelfs ingenieurs uit Engeland aantrekken. Nu enkele maanden later maakt het electrotechnisch bedrijf bekend dat het 540 van 3100 arbeidsplaatsen wil schrappen. Een deel daarvan onge veer driehonderd zal bestaan uit gedwongen ontslagen. Voor de vak bonden komt de aankondiging als een donderslag bij heldere hemel. Eerst praten over uitbreiding van het personeelsbestand en de schaarste problemen op de arbeidsmarkt en nu staat er opeens weer een forse afslan king op de agenda. Volgens een woordvoerder van Holec worden de ontslagen voor een deel ge compenseerd door nieuwe banen. Er is momenteel behoefte aan 230 nieu we medewerkers. Deze nieuw-voor- oud-operatie is kennelijk onderdeel van de kwalitatieve verbetering van de produktmix, waarmee dit jaar is begonnen. Het is de bedoeling dat kennisintensieve activiteiten een steeds grotere rol gaan spelen. Voor oudere en slecht opgeleid personeel is geen plaats meer. Drs. J. C. Smit Het sterkstroombedrijf Holec maak te in het begin van de jaren tachtig een zeer moeilijke periode door. Mil- joenenverliezen (in totaal f 62 mil joen) deden het conglomeraat van 43 BV's wankelen. In '82 nam topman Smit het voortouw voor een grondige sanering. In sneltreinvaart werden verliesgevende werkmaatschappijen afgestoten, geliquideerd of in een an dere structuur ondergebracht. In de periode van 1982 tot '84 liep het aan tal werknemers terug van 6100 naar 3500, bij de Nederlandse bedrijven van 5200 naar 3100. Alleen de kernac tiviteiten bleven over. De twee industriegroepen van Holec zijn gevestigd in Hengelo, waar twee duizend mensen zijn betrokken bij de produktie van transformatoren en in Slikkerveer waar zevenhonderd werknemers zijn betrokken bij ma chinebouw. Sinds het tweede halfjaar van 1983 zijn de kernactiviteiten van Holec weer winstgevend. Het licht aan het einde van de tunnel blijkt niet dat van een aanstormende trein geweest zijn, maar voor honderden werkne mers ziet de nabije toekomst er min der rooskleurig uit.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 5