'RIJWEL ALLEEN BEKENDE GEZICHTEN W estival komt met cademisch geluid ieuwe UZIEK LE^SSfJ tintra carbolineum tuinbank STUNTPRIJS vlecht- scherm schaarbek rietplaat estival BEKAERT GAAS VOOR EEN PZC/ kunst/cultuur De bouwmarkt die naast een goed advies ook een goede service geeft, Vlissingen Middelburg Goes toplaagvan 81 cm hoog slechts 79.50 102 cm hoog slechts 99.50 Gaudeamus gelakt eike^a™ W*»" enSte'- ,ri- 3 \ame\\ea ♦Breedte30 cm= l6<2 ïTl2 het duurzame, beschermende afwerkingsmiddel voor buitenhout kleur: bruin blik a 2.5 Itr. van voor bokkepoot van vuren latten met een stevig metalen, zwart gelakt onderstel lengte: 150 cm zithoogte: 45 cm MAXIPLAST® groen geplastificeerd rechthoekig gaas druk geïmpregneerd kleur: natuurbruin afmeting: 150x180 cm •druk geïmpregneerd afmeting: 250 x 40 cm 250 x 60 cm kleur: bruin afmeting: 180 x 180 afmeting: 200 x 150 cm 200 x 175 cm van xi/5cm gm «oor 26.95 Gildeweg 8, tel. 01184-14330 Grenadierweg 19, tel. 01180-35844 Zaagmolenstraat 1, tel. 01100-30035 hONDERDAG 14 MEI 1987 Vouwe bezoekers van het Festival Nieuwe Muziek zullen deze zomer, tijdens de elfde editie van dit jaarlijks gebeu- ren, vrijwel alleen bekende gezichten op het podium in de Middelburgse Kloveniersdoelen zien verschijnen. Festi j-directeur Ad van 't Veer, we meldden het dinsdag al, heeft het programma teruggebracht tot louter geschreven [uziek Hij put daarvoor uit een reservoir uitvoerenden dat zo langzamerhand wel kan worden omschreven als een nilie die jaarlijks in de Zeeuwse hoofdstad neerstrijkt voor een muzikale reünie in de tot Centrum Nieuwe Muziek [transformeerde Kloveniersdoelen. |e vormen de ruggegraat van de eigen- ljdsemuziekpraktijk, zoals die zich in federland heeft ontwikkeld mede nkzij Van 't Veers eigengereide en bnsequente manier van programme- In. Vorig jaar, toen het Festival Nieu- |e Muziek het tweede lustrum beleef- benadrukten diverse scribenten in |en lande nog eens dat de Middelburg happening vooral bevruchtend beft gewerkt door de introductie in lederland van tegendraadse compo- ïsten als Iannis Xenakis en Morton leldman. Vanuit Middelburg kregen [ik de Japanse avant garde compo- jsten voet aan de grond in de lage lan- fn. Het Randstedelijke Holland Fes- dat ook nu weer eigentijdse mu- |ek heeft geprogrammeerd in de pe- Jode dat het Festival Nieuwe Muziek |opt, heeft al heel wat ideeën uit Mid- llburg opgevist. Dit jaar bijvoor- leid is er in Amsterdam aandacht [or componisten als Feldman en Idonderdag 18 juni tot en met zaterdag 4 juli jrtag, namen waarmee Nieuwe Mu- ;k al in de jaren zeventig op gedurfde jze furore maakte. aar het onderhouden van een muzi- le familie die Nieuwe Muziek elk ar weer in staat stelt om interessante ;entijdse composities uit verre lan- i in het Zeeuwse door te laten klin- kost steeds meer geld. En dat irdt ook Van 't Veer niet bepaald et royale hand toegeworpen. De ex- nsieve beleidsplannen die hij tel- nmale laat verschijnen leverden tot i toe niet veel meer financiën op dan i in het verleden ook al beschikbaar te kunnen beschikken over een ol 'afroepbare' uitvoerenden houdt euwe Muziek al sinds de beginjaren t Xenakis Ensemble op de been. ids vorig jaar is daar nu ook een >or Nieuwe Muziek bijgekomen, dat niddels is uitgegroeid tot een tach- ;tal amateur-jvocalisten. Daardoor iet voor Nieuwe Muziek gemakkelij- geworden om koorwerken te pro- ammeren of zoals Van 't Veer dat uit- ukt: 'je kunt eenvoudiger kiezen, nt minder afhankelijk van overleg zure gezichten'. lar de projecten waarmee Nieuwe ïziek beide 'huis-gezelschappen', leid door dirigent Huub Kerstens, in stand houdt leggen steeds meer be slag op de beperkte financiële midde len. Dat heeft er mede toe geleid dat de vertrouwde succesformule van het Middelburgs festival deze keer over boord is gegooid. Er is dit jaar geen ruimte voor de 'tweede poot' van het festival die steeds een melange liet zien van geïmproviseerde muziek, ei gentijdse jazz en curieuze verschijn selen uit de randgebieden van diverse muziekdisciplines, theater en beel dende kunst. Juist de wisselwerking tussen deze elementen en de geschre ven muziek gaven aan het festival het levendige karakter, dat een welis waar beperkt, maar toch vrij breed samengesteld publiek naar Middel burg trok. Dit jaar dus een eenzijdiger samenge steld, minder speels, meer academisch programma, dat bovendien wat het aantal concerten betreft sterk is ver magerd. Hoofdrolspeler wordt de Amerikaanse goeroe van de stilte, Morton Feldman, die ook de afgelopen twee jaar al een behoorlijk stempel op het festival mocht drukken. In de slot- week van het festival geeft hij, evenals vorig jaar, dagelijks college. Elke och tend houdt hij een lezing, in de midda guren gevolgd door een openbare ge- dachtenwisseling met een collega componist of een uitvoerende. Er wor den zeven Feldman-composities uit gevoerd, waaronder een pianokwartet dat de meester speciaal voor het festi val heeft geschreven. Nieuwe Muziek laat de hoofmoot van het programma verzorgen door 'eigen kweek'. Van de 12 concertavonden worden er 3 gevuld door het Xenakis Ensemble en 2 door het Koor Nieuwe Muziek, de ene keer samen met het Ne derlands Philharmonisch Orkest, de andere keer samen met het Neder lands Kamerorkest. Deze gezelschap pen spelen behalve werk van Feldman en enkele van diens leerlingen ook re cente stukken van Nederlandse en in Nederland wonende componisten. Pianiste Aki Takahashi is een al even vaste verschijning op het Festival Nieuwe Muziek. Deze keer vult ze 2 avonden, de eerste keer in duo met Frederic Rzewski (eveneens op piano), de tweede keer solo. Daarnaast treedt ze diverse keren als soliste op in het Xenakis Ensemble. Ze geeft ook nog een concert samen met Machiko Taka hashi (fluit). Na het zinderende succes van 'Graceland', heeft Paul Simon ie Zuid-Afrikaanse a-capella groep Ladysmith Black Mambazo de kans gegeven een solo-elpee te maken. De elpee, 'Shaka Zulu', is eigenlijk een vervolg op Simons laatste plaat. Nu echter zingt Ladysmith Black Mambazo alleen de door Si- non geproduceerde plaat vol. Dp 'Shaka Zulu' staan tien prachti- !e a-capella nummers, alle geschre den door zanger Joseph Shabala. De nummers worden zeer harmo- tieus gezongen door de uit tien man bestaande groep. Het gros van de lummers gaat over, hoe kan het )ok anders, de onderdrukking van iet originele Zuid-Afrikaanse volk. Drie van de tien nummers worden (ezongen in het Engels, de overige leven in het Zulu. Maar gelukkig taan de vertalingen van deze num bers op de binnenhoes. Shaka Zulu' is een elpee die geen rikele liefhebber van Zuid-Afri- laanse muziek in zijn collectie mag nissen. M. de N. 'üiysmith Black Mambazo - 'Sha- 'aZulu' CWEA) y giign O The Times'. Wat moet er O meer gezegd worden over de nieuwste(n) van Prince. De zestien nummers nemen ons mee naar ver schillende regionen van de heden daagse muziek. En wat nog meer is, 'Sign O The Times' overtreft de laat ste, 'Parade'. Funk, disco, soul, pop en ballade; ze staan er in alle vormen op. Een fan tastische rap is te horen op het eni ge live-nummer 'It's Gonna Be A Beautiful Night'. Sheila E. tekende daar voor. Op de elpee staat ook nog een voorproefje, 'U Got The Look', van de komende samenwer king met Sheena Easton. De dubbelelpee is ongetwijfeld de meest gevarieerde die Prince tot nu toe heeft gemaakt. Let ook nog even op het taalgebruik van Prince op de beide binnenhoezen. Motto van Prince: 'All praise glory 2 God'. M.de N. Prince - 'Sign O The Times' (WEA) In een interview dat onlangs in de PZC verscheen verklaarde zanger Mick Hucknall het succes van de Britse groep Simply Red uit het feit dat 'er zoveel rotzooi wordt ge maakt'. Het debuutalbum maakte al duidelijk dat-het succes vooral te danken is aan de gedegen muziek van Simply Red en de opvallende zang. De nu verschenen langspeler 'Men and women' bewijst de klasse van Hucknall en de zijnen. De zan ger drukt zijn stempel op de muziek van Simply Red, niet alleen door zijn opvallende en meeslepende stemgeluid, maar ook door de in houd van de songs, die alle van zijn hand zijn. Evenals de debuutelpee 'Picture Book' heeft 'Men and Women' de soulmuziek als basis. Maar onmis kenbaar zijn de invloeden vanuit de jazz en funk. Meeslepende snelle nummers worden afgewisseld met prachtige langzame stukken. 'Ev'rytime we say goodbye' is daar een voorbeeld van. Simply Red (WEA) H. V. 'Men and Women slagwerkers Johan Faber en Peter Prommel. Resteert een piano-concert van Geoffrey Madge, die mede aan de basis stond van de eerste festivals. Het zijn allemaal namen die men in Mid delburg al eerder is tegengekomen en dat geldt ook voor de meeste compo nisten van de bijna veertig uit te voe ren werken. Behalve Feldman en diens leerlingen Kaija Saariaho, Cort Lippe en Bunita Marcus, kan men daarbij een enkele keer de naam aantreffen van John Cage, Luciano Berio, Matsu- daira, Hifumi Shimoyama, György Li- geti, Stephan Wolphe en (nieuw) die van Cornelius Cardew, Yoko Kubo en Patrick Butin. Uit Nederland zijn elf componisten elk met één werk, soms met twee werken, vertegenwoordigd: Andriessen, Grimsson, Meijering, Raxach, Wage- mans, Kerstens, De Leeuw en (nieuw) Barbara Woof, Andries van rossum, Boudewijn Tarenskeen en Wim La- man. Een festival dus van de consolidatie al vindt de VPRO het programma deze keer zo interessant dat de omroep er een ledenwerfactie aan vastkoppelt en alle concerten, lezingen en discussies zal registreren. VPRO-programma- maker Han Reiziger zal een tweetal li- fe-uitzendingen verzorgen en de rest van het materiaal later dit seizoen de ether in sturen. Reiziger verklaarde deze week dat hij het beu is om het Holland Festival te volgen, met name omdat de NOS daar steeds de krenten uit de pap weghaalt. Het Festival Nieuwe Muziek, aldus Reiziger, is kleinschaliger en plezieriger. Ad van 't Veer tenslotte geeft toe dat het publiek deze keer 'dezelfde' gezich ten op het podium zal aantreffen, maar hij verwacht dat het bereid is de ogen daarvoor te sluiten. „Het gaat er ten slotte niet zozeer om", zegt hij, „wie op het podium staat, maar om de muziek die wordt gespeeld". Henk Postma Het Festival Nieuwe Muziek kent pianist Geoffrey Douglas Madge (foto) als één van de muzikanten van het eerste uur. Deze keer praat hij met hoofdrolspeler Morton Feldman over het werk van Stephan Wolpe. Van deze componist voert hij verder het werk Battle Piece uit. De overige vijf concertavonden wor den er vier aangeboden door de Am sterdamse Stichting Gaudeamus. Het betreft: - een clavecimbelconcert door Thora Johanssen (werk van vijf in Neder land woonachtige componisten) - een avond met de prijswinnaars van het Gaudeamus concours 1987: Stefan Hussong (accordeon) en Gijsbrecht Royé (gitaar) - twee avonden waarop de componis ten Rzewski, Finnissy, Mengelberg en Feldman eigen werk ten gehore bren gen. Dan is er verder nog een avond met basklarinettist Harry Sparnaay en de ttffgBBSgg* 75» ALLE AANBIEDINGEN ZIJN GELDIG T/M 21 mei EN ZOLANG DE VOORRAAD STREKT. maandagmorgen gesloten, vrijdag koopavond maandagmorgen gesloten, donderdag koopavond maandagmorgen gesloten, donderdag koopavond

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 9