'RIJWEL ALLEEN BEKENDE GEZICHTEN W
estival komt met
cademisch geluid
ieuwe
UZIEK
LE^SSfJ
tintra
carbolineum
tuinbank
STUNTPRIJS
vlecht-
scherm
schaarbek
rietplaat
estival
BEKAERT GAAS VOOR EEN
PZC/ kunst/cultuur
De bouwmarkt die naast een goed advies ook een goede service geeft,
Vlissingen
Middelburg
Goes
toplaagvan
81 cm hoog slechts 79.50
102 cm hoog slechts 99.50
Gaudeamus
gelakt eike^a™ W*»"
enSte'- ,ri- 3 \ame\\ea
♦Breedte30 cm= l6<2 ïTl2
het duurzame, beschermende
afwerkingsmiddel voor buitenhout
kleur: bruin
blik a 2.5 Itr.
van
voor
bokkepoot
van vuren latten
met een stevig metalen, zwart gelakt onderstel
lengte: 150 cm
zithoogte: 45 cm
MAXIPLAST® groen geplastificeerd rechthoekig gaas
druk geïmpregneerd
kleur: natuurbruin
afmeting: 150x180 cm
•druk geïmpregneerd
afmeting:
250 x 40 cm
250 x 60 cm
kleur: bruin
afmeting: 180 x 180
afmeting:
200 x 150 cm
200 x 175 cm
van
xi/5cm
gm «oor 26.95
Gildeweg 8, tel. 01184-14330
Grenadierweg 19, tel. 01180-35844
Zaagmolenstraat 1, tel. 01100-30035
hONDERDAG 14 MEI 1987
Vouwe bezoekers van het Festival Nieuwe Muziek zullen deze zomer, tijdens de elfde editie van dit jaarlijks gebeu-
ren, vrijwel alleen bekende gezichten op het podium in de Middelburgse Kloveniersdoelen zien verschijnen. Festi
j-directeur Ad van 't Veer, we meldden het dinsdag al, heeft het programma teruggebracht tot louter geschreven
[uziek Hij put daarvoor uit een reservoir uitvoerenden dat zo langzamerhand wel kan worden omschreven als een
nilie die jaarlijks in de Zeeuwse hoofdstad neerstrijkt voor een muzikale reünie in de tot Centrum Nieuwe Muziek
[transformeerde Kloveniersdoelen.
|e vormen de ruggegraat van de eigen-
ljdsemuziekpraktijk, zoals die zich in
federland heeft ontwikkeld mede
nkzij Van 't Veers eigengereide en
bnsequente manier van programme-
In. Vorig jaar, toen het Festival Nieu-
|e Muziek het tweede lustrum beleef-
benadrukten diverse scribenten in
|en lande nog eens dat de Middelburg
happening vooral bevruchtend
beft gewerkt door de introductie in
lederland van tegendraadse compo-
ïsten als Iannis Xenakis en Morton
leldman. Vanuit Middelburg kregen
[ik de Japanse avant garde compo-
jsten voet aan de grond in de lage lan-
fn. Het Randstedelijke Holland Fes-
dat ook nu weer eigentijdse mu-
|ek heeft geprogrammeerd in de pe-
Jode dat het Festival Nieuwe Muziek
|opt, heeft al heel wat ideeën uit Mid-
llburg opgevist. Dit jaar bijvoor-
leid is er in Amsterdam aandacht
[or componisten als Feldman en
Idonderdag 18 juni tot en met
zaterdag 4 juli
jrtag, namen waarmee Nieuwe Mu-
;k al in de jaren zeventig op gedurfde
jze furore maakte.
aar het onderhouden van een muzi-
le familie die Nieuwe Muziek elk
ar weer in staat stelt om interessante
;entijdse composities uit verre lan-
i in het Zeeuwse door te laten klin-
kost steeds meer geld. En dat
irdt ook Van 't Veer niet bepaald
et royale hand toegeworpen. De ex-
nsieve beleidsplannen die hij tel-
nmale laat verschijnen leverden tot
i toe niet veel meer financiën op dan
i in het verleden ook al beschikbaar
te kunnen beschikken over een
ol 'afroepbare' uitvoerenden houdt
euwe Muziek al sinds de beginjaren
t Xenakis Ensemble op de been.
ids vorig jaar is daar nu ook een
>or Nieuwe Muziek bijgekomen, dat
niddels is uitgegroeid tot een tach-
;tal amateur-jvocalisten. Daardoor
iet voor Nieuwe Muziek gemakkelij-
geworden om koorwerken te pro-
ammeren of zoals Van 't Veer dat uit-
ukt: 'je kunt eenvoudiger kiezen,
nt minder afhankelijk van overleg
zure gezichten'.
lar de projecten waarmee Nieuwe
ïziek beide 'huis-gezelschappen',
leid door dirigent Huub Kerstens,
in stand houdt leggen steeds meer be
slag op de beperkte financiële midde
len. Dat heeft er mede toe geleid dat
de vertrouwde succesformule van het
Middelburgs festival deze keer over
boord is gegooid. Er is dit jaar geen
ruimte voor de 'tweede poot' van het
festival die steeds een melange liet
zien van geïmproviseerde muziek, ei
gentijdse jazz en curieuze verschijn
selen uit de randgebieden van diverse
muziekdisciplines, theater en beel
dende kunst. Juist de wisselwerking
tussen deze elementen en de geschre
ven muziek gaven aan het festival het
levendige karakter, dat een welis
waar beperkt, maar toch vrij breed
samengesteld publiek naar Middel
burg trok.
Dit jaar dus een eenzijdiger samenge
steld, minder speels, meer academisch
programma, dat bovendien wat het
aantal concerten betreft sterk is ver
magerd. Hoofdrolspeler wordt de
Amerikaanse goeroe van de stilte,
Morton Feldman, die ook de afgelopen
twee jaar al een behoorlijk stempel op
het festival mocht drukken. In de slot-
week van het festival geeft hij, evenals
vorig jaar, dagelijks college. Elke och
tend houdt hij een lezing, in de midda
guren gevolgd door een openbare ge-
dachtenwisseling met een collega
componist of een uitvoerende. Er wor
den zeven Feldman-composities uit
gevoerd, waaronder een pianokwartet
dat de meester speciaal voor het festi
val heeft geschreven.
Nieuwe Muziek laat de hoofmoot van
het programma verzorgen door 'eigen
kweek'. Van de 12 concertavonden
worden er 3 gevuld door het Xenakis
Ensemble en 2 door het Koor Nieuwe
Muziek, de ene keer samen met het Ne
derlands Philharmonisch Orkest, de
andere keer samen met het Neder
lands Kamerorkest. Deze gezelschap
pen spelen behalve werk van Feldman
en enkele van diens leerlingen ook re
cente stukken van Nederlandse en in
Nederland wonende componisten.
Pianiste Aki Takahashi is een al even
vaste verschijning op het Festival
Nieuwe Muziek. Deze keer vult ze 2
avonden, de eerste keer in duo met
Frederic Rzewski (eveneens op piano),
de tweede keer solo. Daarnaast treedt
ze diverse keren als soliste op in het
Xenakis Ensemble. Ze geeft ook nog
een concert samen met Machiko Taka
hashi (fluit).
Na het zinderende succes van
'Graceland', heeft Paul Simon
ie Zuid-Afrikaanse a-capella groep
Ladysmith Black Mambazo de kans
gegeven een solo-elpee te maken.
De elpee, 'Shaka Zulu', is eigenlijk
een vervolg op Simons laatste
plaat. Nu echter zingt Ladysmith
Black Mambazo alleen de door Si-
non geproduceerde plaat vol.
Dp 'Shaka Zulu' staan tien prachti-
!e a-capella nummers, alle geschre
den door zanger Joseph Shabala.
De nummers worden zeer harmo-
tieus gezongen door de uit tien man
bestaande groep. Het gros van de
lummers gaat over, hoe kan het
)ok anders, de onderdrukking van
iet originele Zuid-Afrikaanse volk.
Drie van de tien nummers worden
(ezongen in het Engels, de overige
leven in het Zulu. Maar gelukkig
taan de vertalingen van deze num
bers op de binnenhoes.
Shaka Zulu' is een elpee die geen
rikele liefhebber van Zuid-Afri-
laanse muziek in zijn collectie mag
nissen.
M. de N.
'üiysmith Black Mambazo - 'Sha-
'aZulu' CWEA)
y giign O The Times'. Wat moet er
O meer gezegd worden over de
nieuwste(n) van Prince. De zestien
nummers nemen ons mee naar ver
schillende regionen van de heden
daagse muziek. En wat nog meer is,
'Sign O The Times' overtreft de laat
ste, 'Parade'.
Funk, disco, soul, pop en ballade; ze
staan er in alle vormen op. Een fan
tastische rap is te horen op het eni
ge live-nummer 'It's Gonna Be A
Beautiful Night'. Sheila E. tekende
daar voor. Op de elpee staat ook
nog een voorproefje, 'U Got The
Look', van de komende samenwer
king met Sheena Easton.
De dubbelelpee is ongetwijfeld de
meest gevarieerde die Prince tot nu
toe heeft gemaakt. Let ook nog even
op het taalgebruik van Prince op de
beide binnenhoezen. Motto van
Prince: 'All praise glory 2 God'.
M.de N.
Prince - 'Sign O The Times' (WEA)
In een interview dat onlangs in de
PZC verscheen verklaarde zanger
Mick Hucknall het succes van de
Britse groep Simply Red uit het feit
dat 'er zoveel rotzooi wordt ge
maakt'. Het debuutalbum maakte
al duidelijk dat-het succes vooral te
danken is aan de gedegen muziek
van Simply Red en de opvallende
zang. De nu verschenen langspeler
'Men and women' bewijst de klasse
van Hucknall en de zijnen. De zan
ger drukt zijn stempel op de muziek
van Simply Red, niet alleen door
zijn opvallende en meeslepende
stemgeluid, maar ook door de in
houd van de songs, die alle van zijn
hand zijn.
Evenals de debuutelpee 'Picture
Book' heeft 'Men and Women' de
soulmuziek als basis. Maar onmis
kenbaar zijn de invloeden vanuit de
jazz en funk. Meeslepende snelle
nummers worden afgewisseld met
prachtige langzame stukken.
'Ev'rytime we say goodbye' is daar
een voorbeeld van.
Simply Red
(WEA)
H. V.
'Men and Women
slagwerkers Johan Faber en Peter
Prommel. Resteert een piano-concert
van Geoffrey Madge, die mede aan de
basis stond van de eerste festivals. Het
zijn allemaal namen die men in Mid
delburg al eerder is tegengekomen en
dat geldt ook voor de meeste compo
nisten van de bijna veertig uit te voe
ren werken. Behalve Feldman en diens
leerlingen Kaija Saariaho, Cort Lippe
en Bunita Marcus, kan men daarbij
een enkele keer de naam aantreffen
van John Cage, Luciano Berio, Matsu-
daira, Hifumi Shimoyama, György Li-
geti, Stephan Wolphe en (nieuw) die
van Cornelius Cardew, Yoko Kubo en
Patrick Butin.
Uit Nederland zijn elf componisten elk
met één werk, soms met twee werken,
vertegenwoordigd: Andriessen,
Grimsson, Meijering, Raxach, Wage-
mans, Kerstens, De Leeuw en (nieuw)
Barbara Woof, Andries van rossum,
Boudewijn Tarenskeen en Wim La-
man.
Een festival dus van de consolidatie al
vindt de VPRO het programma deze
keer zo interessant dat de omroep er
een ledenwerfactie aan vastkoppelt en
alle concerten, lezingen en discussies
zal registreren. VPRO-programma-
maker Han Reiziger zal een tweetal li-
fe-uitzendingen verzorgen en de rest
van het materiaal later dit seizoen de
ether in sturen. Reiziger verklaarde
deze week dat hij het beu is om het
Holland Festival te volgen, met name
omdat de NOS daar steeds de krenten
uit de pap weghaalt. Het Festival
Nieuwe Muziek, aldus Reiziger, is
kleinschaliger en plezieriger.
Ad van 't Veer tenslotte geeft toe dat
het publiek deze keer 'dezelfde' gezich
ten op het podium zal aantreffen, maar
hij verwacht dat het bereid is de ogen
daarvoor te sluiten. „Het gaat er ten
slotte niet zozeer om", zegt hij, „wie op
het podium staat, maar om de muziek
die wordt gespeeld".
Henk Postma
Het Festival Nieuwe Muziek kent pianist Geoffrey Douglas Madge (foto) als één van de muzikanten van het eerste uur.
Deze keer praat hij met hoofdrolspeler Morton Feldman over het werk van Stephan Wolpe. Van deze componist voert hij
verder het werk Battle Piece uit.
De overige vijf concertavonden wor
den er vier aangeboden door de Am
sterdamse Stichting Gaudeamus. Het
betreft:
- een clavecimbelconcert door Thora
Johanssen (werk van vijf in Neder
land woonachtige componisten)
- een avond met de prijswinnaars van
het Gaudeamus concours 1987: Stefan
Hussong (accordeon) en Gijsbrecht
Royé (gitaar)
- twee avonden waarop de componis
ten Rzewski, Finnissy, Mengelberg en
Feldman eigen werk ten gehore bren
gen.
Dan is er verder nog een avond met
basklarinettist Harry Sparnaay en de
ttffgBBSgg*
75»
ALLE AANBIEDINGEN ZIJN GELDIG T/M 21 mei EN ZOLANG DE VOORRAAD STREKT.
maandagmorgen gesloten, vrijdag koopavond
maandagmorgen gesloten, donderdag koopavond
maandagmorgen gesloten, donderdag koopavond