A Minister verwerpt verbouwing van Abdij in beeld k. ...er hoeft maar een draadje los te zitten en de auto vertikt het. Vooral praktijk van basiseducatie had aandacht koningin Politie pakt tasjesrovers in Vlissingen ANWB PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT HERSTRUCTURERING jwiDDELBURG - In Zeeland worden volgend jaar 28 basisscho len met sluiting bedreigd. Dat is het gevolg van de geplande herstructureringsoperatie, waarbij 350 basisscholen in den lande de deuren moeten sluiten. Het provinciaal bestuur vindt Hat Zeeland daarbij onaanvaardbaar hard wordt aangepakt, Lmdat de operatie een ware kaalslag in de kleine kernen tot gevolg zal hebben. Opheffing van maximaal tien scholen kvordt reëel geacht. Het provinciebestuur is dan ook van me ning dat de dichter bevolkte provincies een relatief groter deel van de bezuinigingen voor hun rekening moeten nemen. Afspraak Onaan vaardbaar Voorwaarden DEELNAME AAN GROEPSACTIVITEITEN Minderheden I zc z r ZE DONDERDAG 14 MEI 1987 Opheffing reigt voor 8 scholen Momenteel wordt geprobeerd de reeuwse kamerleden warm te maken foor het provinciale standpunt. Ook )ij de andere provincies wordt steun lezocht. Tot nu toe zonder veel succes, Tlleen Noord-Brabant toont begrip loor de situatie in Zeeland. jCernpunt van de provinciale aanpak dat in elke kern de laatste basis- Ichool in stand moet worden gehou- len. Dat streven past in het kleine Jernenbeleid, dat in de jaren zeventig opgezet om de leefbaarheid in de lorpen op een redelijk peil te handha len. Het voornemen van staatssecre- laris mevrouw Ginjaar-Maas om 350 Tiiljoen gulden te bezuinigen op het lasisonderwijs -wat neerkomt op slui- ling van 350 scholen- haalt een rigou reuze streep door het provinciaal be leid. Zij hanteert een opheffingsnorm |an 23 leerlingen. Van de 292 basis- Icholen in Zeeland zouden er in de op lek van de staatssecretaris 28 gesto len moeten worden. Daar vallen min- Itens zeven schooltjes in kleine kernen nder. )m de bezuinigingspijn meer naar de ndere provincies te verleggen willen edeputeerde staten als landelijk uit- angspunt aanvaard zien dat het be- oud van een laatste school absolute oorrang krijgt. Buiten Zeeland geldt og steeds het principe dat er van elke ichting (openbaar, protestants- hristelijk of katholiek) een school in LISSINGÈN De Vlissingse ge- ïeentepolitie heeft woensdagmid- de daders aangehouden van een asjesdiefstal dinsdag in Sluis en poensdagmorgen in Vlissingen. Het aat om de 16-jarige in België Foonachtige Tunesiër F. B. Ch. en de 9 jarige Belg P. H. H. B. 'e politie kon het tweetal aanhouden la een tip van een winkelier uit de cheldestad die de jongens herkende an een signalement uit de PZC van oensdag. Daarin werd verslag ge- aan van een tasjesdiefstal in Sluis. Na en korte zoektocht in de Vlissingse innenstad zag de politie ze in de Bo- edijkestraat lopen en konden ze wor- en aangehouden. ingeveer gelijktijdig met de aanhou- ing deed in het politiebureau te Vlis- ngen de 64-jarige mevrouw J. G. van aangifte van de diefstal van haar andtas. Dat was even te voren ge- eurd in het Groenewoud. De daders 'eken aan het signalement van de ree jongens te voldoen. bekenden bij een verhoor voor de eide diefstallen verantwoordelijk te jn. Het tweetal was weggelopen uit ;n internaat te Roeselaere. Ze zijn in erzekerde bewaring gesteld. Het tasje iet inhoud van mevrouw Van L. is te- icht. Als de 'hoge hill' genoemde duin aan het eind van de straat waar hij in Domburg woonde, zo zag de man op tegen een be zoek aan de tandarts. Maar zijn gebit moest nodig eens door een vakman worden be keken. Dus klom hij, na lang aarzelen, ten lange leste toch maar in de telefoon. Volgende week dinsdag kunt u komen", liet de tandarts-as sistente hem weten. Dan ben ik net jarig", sprak de man naar waarheid. „U kunt ook een dag later ko men", deed de assistente plooi baar. •Ach nee", zuchte de man, „laat ik maar op mijn verjaar dag komen, 't Is dan toch al een Pijnlijke dag. Ik wordt name lijk vijftig". stand gehouden moet worden. Gs heb ben hun visie verwoord in een brief aan het Inter Provinciaal Overleg (IPO). Een woordvoerder van de provinciale onderwijsafdeling daarover: „We wil len een waarborg voor de kleine dorps scholen. Als er hier zeven of meer 'laat ste' scholen gesloten moeten worden, terwijl er in andere provincies veel kernen zijn met twee of drie scholen, dan klopt dat niet". In vorige vergaderingen is al gebleken dat het IPO niet op de Zeeuwse lijn wil gaan zitten. Het provinciaal overleg stelt zich op het standpunt dat er lan delijk maximaal 161 scholen gesloten mogen worden. Evenredig verdeeld over alle provincies betekent dat voor Zeeland nog altijd de opheffing van 15 tot 18 scholen. Ook dat aantal is voor de Zeeuwse bestuurders onaanvaard baar. Volgens de provinciale criteria zouden er hoogstens tien scholen moeten ver dwijnen. De kern Goes -die momenteel nog elf scholen telt- zou met vier basis scholen een zware bijdrage moeten le veren. Bovendien zouden de scholen Wilhelminadorp en 's Heer Hendriks kinderen in de gemeente Goes even eens voor opheffing in aanmerking ko men. Verder wordt rekening gehouden met de opheffing van twee scholen in Vlissingen, en kunnen waarschijnlijk ook de kernen Ritthem en Noordwelle niet buiten schot blijven. „Zeeland wordt nu meer bedreigd dan ooit", werd woensdag in de vergade ring van de provinciale onderwijsraad geconstateerd. Nog voor de zomer vakantie wordt een voorlopig besluit in Den Haag verwacht. Begin 1987 moeten er volgens de planning van de staatssecretaris knopen worden door gehakt. Het wrak van de Herald of Free Enterprise wordt afgemeerd in de Sloehaven in Vlissingen-Oost. Daar wordt het wrak schoongemaakt en wordt bekeken wat er aan de veerboot moet gebeuren. Slotfase rampgeschiedenis ZEEBRUGGE Op het moment dat twee sleepboten het wrak van de He rald of Free Enterprise in de haven van Zeebrugge in beweging zetten komt juist de Free Enterprise 7 van Townsend Thoresen binnenlopen. Het is een triest gezicht. De Herald vertoont duidelijke sporen van de catastrofe die het schip en zijn meer dan 500 passagiers ruim twee maa- den geleden overkwam. De afgang van wat eens een trots passagiers schip was. En op de schoorsteen van de Free Enterprise 7 staat al weer een nieuwe vlag geschilderd, alsof de eigenaar van de passagierssche pen zo snel mogelijk alle herinnerin gen aan de scheepsramp uit wil wis sen. Het moet een hele geruststelling voor Townsend Thoresen zijn dat de Herald of Free Enterprise niet meer zo duidelijk in Zeebrugge te kijk ligt. Dagelijks voeren honderden passa giers van de Britse maatschappij langs het stukje anti-reclame en be halve de havenautoriteiten moet ook Townsend Thoresen woensdagmor gen opgelucht adem hebben ge haald. Om 11.30 uur kan de bemanning van de sleepboten Union One en Fighter van de Belgische Unie van reddings- en sleepdiensten de bergers met de geslaagde berging feliciteren. Hun karwei zit er eindelijk op. Een van de laatste hoofdstukken uit het trieste verhaal van de Herald of Free Enter prise, de reis naar Scheldepoort in Vlissingen, kan beginnen. Onder strikte voorwaarden hebben rijkswaterstaat en het directoraat- generaal scheepvaart en maritieme zaken (DGSM) toestemming ver leend om het wrak over de Wester- schelde te slepen. J. Hussem, hoofd verkeersdienst van de regio Schelde- mond van DGSM, is woensdagmor gen dan ook zelf ter plaats om te zien hoe een en ander verloopt. Een van de voorwaarden is dat een Belgische nautische commissie het schip zeewaardig moest verklaren. Verder zijn regels gesteld ten aanzien van het zicht op de Westerschelde, het weer, de beschikbaarheid van vol doende sleepboten en andere veilig heidseisen. Ook moet het schip sta biel zijn. Met het oog op dat laatste had rijks waterstaat de wens ingebracht dat de sleepboten met de Herald even buiten de haven van Zeebrugge een keer bakboord en een keer stuur boord zouden draaien. Nog voordat (Slot van pagina 1) kon de reis richting Vlissingen begin nen. De wat onstuimige zee leverde het transport geen problemen op. Wel werd hierdoor de wisseling van de Belgische en Nederlandse sleep boten wat later uitgevoerd dan aan vankelijk was voorzien. Op het moment van die wisseling is het scheepvaartverkeer op de Wes terschelde korte tijd stilgelegd om het konvooi alle mogelijke ruimte te geven. De reis verliep onder begelei ding van DGSM en Rijkswaterstaat. Op de Vlissingse boulevard en langs het laatste deel van de route had zich een groot aantal belangstellenden verzameld om het transport van het op 6 maart gekapseisde schip op de gevoelige plaat vast te leggen. Bij Scheldepoort zal de Herald ver der schoon worden gemaakt en wordt een inspectie gehouden om te zien wat er aan het schip moet gebeu ren. De eigenaar, Townsend Thore sen, zoekt momenteel kopers voor de veerboot. het transport de haven uit is, blijkt al dat de slepers daar weinig trek in hebben. Ze willen maar het liefst hun vrachtje zo snel mogelijk in Vlissin gen afleveren. Al bij het uitdraaien van de haven blijkt de Herald of Free Enterprise erg stabiel te liggen. „Ze ligt als een huis", wordt aan boord van het begeleidingsvaartuig V85 van DGSM geconstateerd en wat de ze instantie betreft kan het konvooi dan ook zonder vertraging de reis voortzetten. Rijkswaterstaat denkt 'er anders over. Dagenlang is over de uit te voeren manoeuvres gesproken en nu zouden ze ineens niet meer no dig zijn. „Krankzinnigenwerk, dat veel te veel risico met zich mee brengt", oordeelt de leider van het sleeptransport C. de Block aan boord van de Union One, „met deze zee is dat vragen om moeilijkheden. Als ze willen draaien doen ze dat maar in de Sloehaven." En hij laat duidelijk merken dat hij niet van plan is de ma noeuvres uit te voeren. Na de ligging van het schip nog eens kritisch te hebben bekeken wordt besloten de reis voort te zetten. Inderdaad moet het aan boord van de Herald aanzienlijk rustiger zijn dan aan boord van de sleepboten en het begeleidende vaartuig V85. „Er zitten flinke putten in de weg", luidt (Slot zie pagina 14 kolom 6) (Van onze Haagse redacteur) DEN HAAG - Minister L. C. Brinkman (cultuur) wijst de omstreden verbouwing van het Middelburgse Abdijcom plex af. In de plannen van de provincie is te weinig rekening gehouden met de res tauratie-opvattingen die er na de Tweede Wereldoorlog toe leidden dat het complex zoveel mogelijk in zijn oorspronkelijke vorm werd hersteld. De minister is bereid om eventuele nieuwe plannen voor de Abdij 'op hun eigen merites te beoordelen'. In schriftelijke antwoorden op vragen van de leden Beinema, Oomen-Ruij- ten, Eversdijk (allen cda), Lilipaly (pvda) en Te Veldhuis (vvd) laat Brink man de Tweede Kamer weten dat hij niet akkoord is gegaan met de 'zeer in grijpende' doorbraken in een zijwand van de Statenzaal - het meest bekriti seerde onderdeel van de verbouwing - die volgens het ontwerp van architect Cees Dam toegang moeten bieden tot een glazen aanbouw in de tuin naast de zaal. De minister heeft hierbij rekening ge houden met opvattingen van ir H. de Lussanet, die vanaf 1945 coördinerend bouwmeester was bij de wederopbouw en restauratie van de Abdij en die meent dat de plannen 'het karakter van de Statenzaal vermoorden'. De voorgenomen vaste opstelling van het meubilair in de zaal - op een wijze die herinnert aan een amfitheater - kan evenmin de goedkeuring van de CDA-bewindsman wegdragen, omdat daardoor de ruimte ongeschikt wordt voor ander gebruik dan dat van verga derzaal. Tenslotte speelt voor Brinkman een voorname rol dat de gebruiksargu- menten die worden aangevoerd voor de aanpassing slechts betrekking heb ben op één dag per maand: de vergade ring van de provinciale staten. Gedeputeerde J. B. Ventevogel, die het ontwerp van Cees Dam altijd heeft gesteund, is niet echt verrast, omdat de Monumentenraad Brinkman al had geadviseerd de plannen af te wijzen. Hij deelt mee dat de provincie de heer Dam inmiddels heeft verzocht met een aangepast ontwerp te komen^De ar chitect heeft hierop nog niet gerea geerd. „We verwachten binnen een maand meer duidelijkheid", aldus de gedeputeerde. KAPELLE - „Ook een gloednieuwe auto kan met pech langs de weg ko men te staan. De auto's worden steeds beter, maar ook steeds inge wikkelder. Je hebt tegenwoordig zelfs al autostoelen met geheugens. Die passen zich qua stand automa tisch aan de bestuurder aan. Of je draait niet meer, maar hebt een knop om het raampje open te doen. Er zijn heel veel technische veran deringen. Zo heb je nu weer de elek tronische ontsteking. Er hoeft soms maar een draadje los te zitten en je kunt doen wat je wilt, de auto ver tikt het gewoon". Aan de Wegenwacht ('zelfs de han digste sleutelaar kan ons hard nodig hebben') de taak om al die ontwikke lingen bij te benen. Districtschef L. W. M. de Groot van het wegenwacht district Kapelle/Breda weet daar al les van. Alleen al in Zeeland stonden vorig jaar ruim 17.000 pechvogels langs de weg, de ogen hoopvol ge richt op de einder waar de reddende auto van de Wegenwacht vandaan zou moeten komen. In 95 procent van deze gevallen slaagden de ANWB'ers erin het ge strande voertuig weer aan de praat te krijgen. Zo al niet een volledige repa ratie plaatsvond, werd wel een nood oplossing gevonden. Slechts in 5 pro cent van de gevallen kwam er een au tosleepbedrijf aan te pas. Er is nu enkele jaren ervaring met de verplichte autokeuring (APK) opge daan. Erg oude voertuigen hebben allemaal al op de brug gestaan, hetzij bij een keuringsstation van de ANWB, hetzij bij een daartoe ge machtigd garagebedrijf. En vanaf dit jaar geldt een jaarlijkse keurings plicht voor elke auto die de derde verjaardag achter de rug heeft. Zoals gisteren gemeld heeft de ver plichte autokeuring inmiddels tot een botsing geleid tussen minister Smit-Kroes en Pieter van Vollenho- ve. Er zijn problemen over de advise ring. En de ANWB zegt tekort te ko men aan de 50 gulden die voor een onafhankelijke keuring in rekening moet worden gebracht. Maar de APK moet de Wegen wacht inmiddels heel wat werk uit handen hebben genomen? „Nee", zegt De Groot, „Daar hebben wij niets van kunnen merken. De keuringen hebben ervoor gezorgd dat de slechtste auto's van de weg zijn genomen. Je zou zeggen dat er dan ook minder mensen met pech langs de weg komen te staan. Maar het tegendeel is het geval. In 1980 no teerden we in Zeeland zo'n 13.000 ge vallen van autopech, in 1982 waren dat er 15.000 en vorig jaar was dat aantal tot 17.000-gestegen". ANWB-districtschef L. W. H. de Groot: „De keuringen hebben ervoor gezorgd dat de slechtste auto's van de weg zijn genomen". „Dus die autokeuringen halen niet veel uit? „Dat zou ik niet durven beweren. De keuring is alleen gericht op veilig heid. Men kijkt naar dingen als de ca- rosserie, remleidingenen, voorwiel ophanging en stuurinrichting. Maar dat zegt nog niets over de staat van bijvoorbeeld de motor of de versnel lingsbak. Bovendien, je moet je niet zoveel van zo'n keuring voorstellen. Het is net als in de medische wereld. Als je vandaag naar de dokter gaat voor een cardiogram en het hart blijkt uitstekend te functioneren, wil dat nog niet zeggen dat je morgen geen infarct kunt krijgen. Zo'n keu ring is een momentopname. De uit laat kan bij de keuring nog heel zijn, maar even later toch afbreken. Vroe ger kwamen we wel eens een doorge roeste schokbreker tegen, en nu ge beurt dat ook nog. In een jaar kan er heel wat gebeuren". Wat kunnen de oorzaken zijn van het stijgend aantal auto mobilisten met pech? „We hebben het gevoel dat er op de Zeeuwse wegen een wagenpark rijdt dat redelijk wordt onderhouden. Maar de verkeersdrukte neemt de laatste jaren weer toe, nu de benzine prijs niet meer zo hoog is wordt er weer meer gereden en het onderhoud wordt over steeds grotere termijnen uitgesmeerd. Dan heb je ook nog dat de auto-industrie steeds gevoeliger technieken toepast. Als daarvan iets stuk gaat, kun je soms niet volstaan met een kleine reparatie, maar moet een heel onderdeel worden vervan gen. En al die verschillende onderde len hebben we niet zomaar in voor raad. Daarvoor moet je bij de dealer zijn. Nu hebben we wel goede contac ten met garages en leveranciers, maar die zijn niet altijd 24 uur per dag open. Dus proberen onze mensen steeds noodvoorzieningen te beden ken die universeel toepasbaar zijn. Daar rollen soms oplossingen uit waar zelfs de dealers versteld van staan. Want we beschouwen het als een uitdaging, vooral als het moeilijk is, een auto weer aan de praat te krij gen. Onze mensen zijn vindingrijk. Maar ze hebben dan ook een enorme ervaring. Er is bij ons onder het per soneel geen verloop, dus onze men sen scheppen er veel plezier in". HENK POSTMA GOES/YERSEKE Koningin Bea trix heeft woensdag tijdens haar in formele werkbezoek aan het Regio naal Educatief Centrum (REC) Beve- landén en Tholen, in het bijzonder be langstelling getoond voor de versnip perde onderdelen die het REC samen in de basiseducatie gestalte weet te geven. Dat de ontwikkelingen daarbij steeds in regionaal verband zijn uit gevoerd en dat de oorspronkelijke vrijwilligers in de loop der tijd 'pro moveerden' tot beroepskrachten, was voor zowel de vorstin als minister W. Deetman, die haar vergezelde, een in teressant gegeven. „Het werkbezoek is inhoudelijk goed uit de verf gekomen, met name door de groepsactiviteiten waaraan de vorstin en de minister deelnamen. Ze kregen hierdoor een reeël beeld van hoe de ba siseducatie in elkaar steekt", stelden voorzitter E. J. Hoogendijk-van Duijn van het bestuur en directeur J. Roo- vers na afloop tevreden vast. Het ging de koningin en haar gezel schap er woensdag duidelijk om alleen kennis te nemen van de activiteiten van het REC. De in felblauw geklede vorstin werd door bewakingsbeamb ten behoorlijk afgeschermd. Geen tijd voor flauwekul. Bij het dorpshuis De Zaete in Yerseke, waar koningin Bea trix per helikopter arriveerde, stond een luxe bus klaar, die haar meteen naar het hervormde kerkcentrum de Haven bracht. Daar wachtten voorna melijk kinderen - op de vrije woens dagmiddag - op de komst van Hare Majesteit, die daar bloemen kreeg aan geboden. In de Haven woonden de koningin en minister Deetman gedeeltelijk de les bij van de groep culturele minderhe den, die in Yerseke uit twaalf vrou wen bestaat. Zij was onder de indruk van de problemen die deze vrouwen hebben met een Westerse taal als het Nederlands. Na veertig minuten - keurig op sche ma, maar de koningin bepaalt hoelang een onderdeel duurt naar gelang haar interesse - begaf het selecte gezelschap zich onder escorte naar Goes, waar een groepje van twintig toeschouwers (Slot zie pagina 14 kolom 7)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 31