A
Minister
verwerpt
verbouwing
van Abdij
in beeld
k.
...er hoeft maar een draadje los
te zitten en de auto vertikt het.
Vooral praktijk van
basiseducatie had
aandacht koningin
Politie pakt
tasjesrovers
in Vlissingen
ANWB
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
HERSTRUCTURERING
jwiDDELBURG - In Zeeland worden volgend jaar 28 basisscho
len met sluiting bedreigd. Dat is het gevolg van de geplande
herstructureringsoperatie, waarbij 350 basisscholen in den
lande de deuren moeten sluiten. Het provinciaal bestuur vindt
Hat Zeeland daarbij onaanvaardbaar hard wordt aangepakt,
Lmdat de operatie een ware kaalslag in de kleine kernen tot
gevolg zal hebben. Opheffing van maximaal tien scholen
kvordt reëel geacht. Het provinciebestuur is dan ook van me
ning dat de dichter bevolkte provincies een relatief groter deel
van de bezuinigingen voor hun rekening moeten nemen.
Afspraak
Onaan vaardbaar
Voorwaarden
DEELNAME AAN GROEPSACTIVITEITEN
Minderheden
I
zc
z
r
ZE
DONDERDAG 14 MEI 1987
Opheffing
reigt voor
8 scholen
Momenteel wordt geprobeerd de
reeuwse kamerleden warm te maken
foor het provinciale standpunt. Ook
)ij de andere provincies wordt steun
lezocht. Tot nu toe zonder veel succes,
Tlleen Noord-Brabant toont begrip
loor de situatie in Zeeland.
jCernpunt van de provinciale aanpak
dat in elke kern de laatste basis-
Ichool in stand moet worden gehou-
len. Dat streven past in het kleine
Jernenbeleid, dat in de jaren zeventig
opgezet om de leefbaarheid in de
lorpen op een redelijk peil te handha
len. Het voornemen van staatssecre-
laris mevrouw Ginjaar-Maas om 350
Tiiljoen gulden te bezuinigen op het
lasisonderwijs -wat neerkomt op slui-
ling van 350 scholen- haalt een rigou
reuze streep door het provinciaal be
leid. Zij hanteert een opheffingsnorm
|an 23 leerlingen. Van de 292 basis-
Icholen in Zeeland zouden er in de op
lek van de staatssecretaris 28 gesto
len moeten worden. Daar vallen min-
Itens zeven schooltjes in kleine kernen
nder.
)m de bezuinigingspijn meer naar de
ndere provincies te verleggen willen
edeputeerde staten als landelijk uit-
angspunt aanvaard zien dat het be-
oud van een laatste school absolute
oorrang krijgt. Buiten Zeeland geldt
og steeds het principe dat er van elke
ichting (openbaar, protestants-
hristelijk of katholiek) een school in
LISSINGÈN De Vlissingse ge-
ïeentepolitie heeft woensdagmid-
de daders aangehouden van een
asjesdiefstal dinsdag in Sluis en
poensdagmorgen in Vlissingen. Het
aat om de 16-jarige in België
Foonachtige Tunesiër F. B. Ch. en de
9 jarige Belg P. H. H. B.
'e politie kon het tweetal aanhouden
la een tip van een winkelier uit de
cheldestad die de jongens herkende
an een signalement uit de PZC van
oensdag. Daarin werd verslag ge-
aan van een tasjesdiefstal in Sluis. Na
en korte zoektocht in de Vlissingse
innenstad zag de politie ze in de Bo-
edijkestraat lopen en konden ze wor-
en aangehouden.
ingeveer gelijktijdig met de aanhou-
ing deed in het politiebureau te Vlis-
ngen de 64-jarige mevrouw J. G. van
aangifte van de diefstal van haar
andtas. Dat was even te voren ge-
eurd in het Groenewoud. De daders
'eken aan het signalement van de
ree jongens te voldoen.
bekenden bij een verhoor voor de
eide diefstallen verantwoordelijk te
jn. Het tweetal was weggelopen uit
;n internaat te Roeselaere. Ze zijn in
erzekerde bewaring gesteld. Het tasje
iet inhoud van mevrouw Van L. is te-
icht.
Als de 'hoge hill' genoemde
duin aan het eind van de straat
waar hij in Domburg woonde,
zo zag de man op tegen een be
zoek aan de tandarts. Maar
zijn gebit moest nodig eens
door een vakman worden be
keken. Dus klom hij, na lang
aarzelen, ten lange leste toch
maar in de telefoon.
Volgende week dinsdag kunt
u komen", liet de tandarts-as
sistente hem weten.
Dan ben ik net jarig", sprak
de man naar waarheid.
„U kunt ook een dag later ko
men", deed de assistente plooi
baar.
•Ach nee", zuchte de man,
„laat ik maar op mijn verjaar
dag komen, 't Is dan toch al een
Pijnlijke dag. Ik wordt name
lijk vijftig".
stand gehouden moet worden. Gs heb
ben hun visie verwoord in een brief aan
het Inter Provinciaal Overleg (IPO).
Een woordvoerder van de provinciale
onderwijsafdeling daarover: „We wil
len een waarborg voor de kleine dorps
scholen. Als er hier zeven of meer 'laat
ste' scholen gesloten moeten worden,
terwijl er in andere provincies veel
kernen zijn met twee of drie scholen,
dan klopt dat niet".
In vorige vergaderingen is al gebleken
dat het IPO niet op de Zeeuwse lijn wil
gaan zitten. Het provinciaal overleg
stelt zich op het standpunt dat er lan
delijk maximaal 161 scholen gesloten
mogen worden. Evenredig verdeeld
over alle provincies betekent dat voor
Zeeland nog altijd de opheffing van 15
tot 18 scholen. Ook dat aantal is voor
de Zeeuwse bestuurders onaanvaard
baar.
Volgens de provinciale criteria zouden
er hoogstens tien scholen moeten ver
dwijnen. De kern Goes -die momenteel
nog elf scholen telt- zou met vier basis
scholen een zware bijdrage moeten le
veren. Bovendien zouden de scholen
Wilhelminadorp en 's Heer Hendriks
kinderen in de gemeente Goes even
eens voor opheffing in aanmerking ko
men. Verder wordt rekening gehouden
met de opheffing van twee scholen in
Vlissingen, en kunnen waarschijnlijk
ook de kernen Ritthem en Noordwelle
niet buiten schot blijven.
„Zeeland wordt nu meer bedreigd dan
ooit", werd woensdag in de vergade
ring van de provinciale onderwijsraad
geconstateerd. Nog voor de zomer
vakantie wordt een voorlopig besluit
in Den Haag verwacht. Begin 1987
moeten er volgens de planning van de
staatssecretaris knopen worden door
gehakt.
Het wrak van de Herald of Free Enterprise wordt afgemeerd in de Sloehaven in Vlissingen-Oost. Daar wordt het wrak schoongemaakt en wordt
bekeken wat er aan de veerboot moet gebeuren.
Slotfase rampgeschiedenis
ZEEBRUGGE Op het moment dat
twee sleepboten het wrak van de He
rald of Free Enterprise in de haven
van Zeebrugge in beweging zetten
komt juist de Free Enterprise 7 van
Townsend Thoresen binnenlopen.
Het is een triest gezicht. De Herald
vertoont duidelijke sporen van de
catastrofe die het schip en zijn meer
dan 500 passagiers ruim twee maa-
den geleden overkwam. De afgang
van wat eens een trots passagiers
schip was. En op de schoorsteen van
de Free Enterprise 7 staat al weer
een nieuwe vlag geschilderd, alsof
de eigenaar van de passagierssche
pen zo snel mogelijk alle herinnerin
gen aan de scheepsramp uit wil wis
sen.
Het moet een hele geruststelling
voor Townsend Thoresen zijn dat de
Herald of Free Enterprise niet meer
zo duidelijk in Zeebrugge te kijk ligt.
Dagelijks voeren honderden passa
giers van de Britse maatschappij
langs het stukje anti-reclame en be
halve de havenautoriteiten moet ook
Townsend Thoresen woensdagmor
gen opgelucht adem hebben ge
haald.
Om 11.30 uur kan de bemanning van
de sleepboten Union One en Fighter
van de Belgische Unie van reddings-
en sleepdiensten de bergers met de
geslaagde berging feliciteren. Hun
karwei zit er eindelijk op. Een van de
laatste hoofdstukken uit het trieste
verhaal van de Herald of Free Enter
prise, de reis naar Scheldepoort in
Vlissingen, kan beginnen.
Onder strikte voorwaarden hebben
rijkswaterstaat en het directoraat-
generaal scheepvaart en maritieme
zaken (DGSM) toestemming ver
leend om het wrak over de Wester-
schelde te slepen. J. Hussem, hoofd
verkeersdienst van de regio Schelde-
mond van DGSM, is woensdagmor
gen dan ook zelf ter plaats om te zien
hoe een en ander verloopt. Een van
de voorwaarden is dat een Belgische
nautische commissie het schip
zeewaardig moest verklaren. Verder
zijn regels gesteld ten aanzien van
het zicht op de Westerschelde, het
weer, de beschikbaarheid van vol
doende sleepboten en andere veilig
heidseisen. Ook moet het schip sta
biel zijn.
Met het oog op dat laatste had rijks
waterstaat de wens ingebracht dat
de sleepboten met de Herald even
buiten de haven van Zeebrugge een
keer bakboord en een keer stuur
boord zouden draaien. Nog voordat
(Slot van pagina 1)
kon de reis richting Vlissingen begin
nen. De wat onstuimige zee leverde
het transport geen problemen op.
Wel werd hierdoor de wisseling van
de Belgische en Nederlandse sleep
boten wat later uitgevoerd dan aan
vankelijk was voorzien.
Op het moment van die wisseling is
het scheepvaartverkeer op de Wes
terschelde korte tijd stilgelegd om
het konvooi alle mogelijke ruimte te
geven. De reis verliep onder begelei
ding van DGSM en Rijkswaterstaat.
Op de Vlissingse boulevard en langs
het laatste deel van de route had zich
een groot aantal belangstellenden
verzameld om het transport van het
op 6 maart gekapseisde schip op de
gevoelige plaat vast te leggen.
Bij Scheldepoort zal de Herald ver
der schoon worden gemaakt en
wordt een inspectie gehouden om te
zien wat er aan het schip moet gebeu
ren. De eigenaar, Townsend Thore
sen, zoekt momenteel kopers voor de
veerboot.
het transport de haven uit is, blijkt al
dat de slepers daar weinig trek in
hebben. Ze willen maar het liefst hun
vrachtje zo snel mogelijk in Vlissin
gen afleveren. Al bij het uitdraaien
van de haven blijkt de Herald of Free
Enterprise erg stabiel te liggen. „Ze
ligt als een huis", wordt aan boord
van het begeleidingsvaartuig V85
van DGSM geconstateerd en wat de
ze instantie betreft kan het konvooi
dan ook zonder vertraging de reis
voortzetten. Rijkswaterstaat denkt
'er anders over. Dagenlang is over de
uit te voeren manoeuvres gesproken
en nu zouden ze ineens niet meer no
dig zijn. „Krankzinnigenwerk, dat
veel te veel risico met zich mee
brengt", oordeelt de leider van het
sleeptransport C. de Block aan boord
van de Union One, „met deze zee is
dat vragen om moeilijkheden. Als ze
willen draaien doen ze dat maar in de
Sloehaven." En hij laat duidelijk
merken dat hij niet van plan is de ma
noeuvres uit te voeren. Na de ligging
van het schip nog eens kritisch te
hebben bekeken wordt besloten de
reis voort te zetten.
Inderdaad moet het aan boord van
de Herald aanzienlijk rustiger zijn
dan aan boord van de sleepboten en
het begeleidende vaartuig V85. „Er
zitten flinke putten in de weg", luidt
(Slot zie pagina 14 kolom 6)
(Van onze Haagse redacteur)
DEN HAAG - Minister L. C.
Brinkman (cultuur) wijst de
omstreden verbouwing van
het Middelburgse Abdijcom
plex af.
In de plannen van de provincie is te
weinig rekening gehouden met de res
tauratie-opvattingen die er na de
Tweede Wereldoorlog toe leidden dat
het complex zoveel mogelijk in zijn
oorspronkelijke vorm werd hersteld.
De minister is bereid om eventuele
nieuwe plannen voor de Abdij 'op hun
eigen merites te beoordelen'.
In schriftelijke antwoorden op vragen
van de leden Beinema, Oomen-Ruij-
ten, Eversdijk (allen cda), Lilipaly
(pvda) en Te Veldhuis (vvd) laat Brink
man de Tweede Kamer weten dat hij
niet akkoord is gegaan met de 'zeer in
grijpende' doorbraken in een zijwand
van de Statenzaal - het meest bekriti
seerde onderdeel van de verbouwing -
die volgens het ontwerp van architect
Cees Dam toegang moeten bieden tot
een glazen aanbouw in de tuin naast
de zaal.
De minister heeft hierbij rekening ge
houden met opvattingen van ir H. de
Lussanet, die vanaf 1945 coördinerend
bouwmeester was bij de wederopbouw
en restauratie van de Abdij en die
meent dat de plannen 'het karakter
van de Statenzaal vermoorden'.
De voorgenomen vaste opstelling van
het meubilair in de zaal - op een wijze
die herinnert aan een amfitheater -
kan evenmin de goedkeuring van de
CDA-bewindsman wegdragen, omdat
daardoor de ruimte ongeschikt wordt
voor ander gebruik dan dat van verga
derzaal.
Tenslotte speelt voor Brinkman een
voorname rol dat de gebruiksargu-
menten die worden aangevoerd voor
de aanpassing slechts betrekking heb
ben op één dag per maand: de vergade
ring van de provinciale staten.
Gedeputeerde J. B. Ventevogel, die
het ontwerp van Cees Dam altijd heeft
gesteund, is niet echt verrast, omdat
de Monumentenraad Brinkman al had
geadviseerd de plannen af te wijzen.
Hij deelt mee dat de provincie de heer
Dam inmiddels heeft verzocht met een
aangepast ontwerp te komen^De ar
chitect heeft hierop nog niet gerea
geerd. „We verwachten binnen een
maand meer duidelijkheid", aldus de
gedeputeerde.
KAPELLE - „Ook een gloednieuwe
auto kan met pech langs de weg ko
men te staan. De auto's worden
steeds beter, maar ook steeds inge
wikkelder. Je hebt tegenwoordig
zelfs al autostoelen met geheugens.
Die passen zich qua stand automa
tisch aan de bestuurder aan. Of je
draait niet meer, maar hebt een
knop om het raampje open te doen.
Er zijn heel veel technische veran
deringen. Zo heb je nu weer de elek
tronische ontsteking. Er hoeft soms
maar een draadje los te zitten en je
kunt doen wat je wilt, de auto ver
tikt het gewoon".
Aan de Wegenwacht ('zelfs de han
digste sleutelaar kan ons hard nodig
hebben') de taak om al die ontwikke
lingen bij te benen. Districtschef L.
W. M. de Groot van het wegenwacht
district Kapelle/Breda weet daar al
les van. Alleen al in Zeeland stonden
vorig jaar ruim 17.000 pechvogels
langs de weg, de ogen hoopvol ge
richt op de einder waar de reddende
auto van de Wegenwacht vandaan
zou moeten komen.
In 95 procent van deze gevallen
slaagden de ANWB'ers erin het ge
strande voertuig weer aan de praat te
krijgen. Zo al niet een volledige repa
ratie plaatsvond, werd wel een nood
oplossing gevonden. Slechts in 5 pro
cent van de gevallen kwam er een au
tosleepbedrijf aan te pas.
Er is nu enkele jaren ervaring met de
verplichte autokeuring (APK) opge
daan. Erg oude voertuigen hebben
allemaal al op de brug gestaan, hetzij
bij een keuringsstation van de
ANWB, hetzij bij een daartoe ge
machtigd garagebedrijf. En vanaf dit
jaar geldt een jaarlijkse keurings
plicht voor elke auto die de derde
verjaardag achter de rug heeft.
Zoals gisteren gemeld heeft de ver
plichte autokeuring inmiddels tot
een botsing geleid tussen minister
Smit-Kroes en Pieter van Vollenho-
ve. Er zijn problemen over de advise
ring. En de ANWB zegt tekort te ko
men aan de 50 gulden die voor een
onafhankelijke keuring in rekening
moet worden gebracht.
Maar de APK moet de Wegen
wacht inmiddels heel wat werk
uit handen hebben genomen?
„Nee", zegt De Groot, „Daar hebben
wij niets van kunnen merken. De
keuringen hebben ervoor gezorgd
dat de slechtste auto's van de weg
zijn genomen. Je zou zeggen dat er
dan ook minder mensen met pech
langs de weg komen te staan. Maar
het tegendeel is het geval. In 1980 no
teerden we in Zeeland zo'n 13.000 ge
vallen van autopech, in 1982 waren
dat er 15.000 en vorig jaar was dat
aantal tot 17.000-gestegen".
ANWB-districtschef L. W. H. de Groot: „De keuringen hebben ervoor gezorgd
dat de slechtste auto's van de weg zijn genomen".
„Dus die autokeuringen halen
niet veel uit?
„Dat zou ik niet durven beweren. De
keuring is alleen gericht op veilig
heid. Men kijkt naar dingen als de ca-
rosserie, remleidingenen, voorwiel
ophanging en stuurinrichting. Maar
dat zegt nog niets over de staat van
bijvoorbeeld de motor of de versnel
lingsbak. Bovendien, je moet je niet
zoveel van zo'n keuring voorstellen.
Het is net als in de medische wereld.
Als je vandaag naar de dokter gaat
voor een cardiogram en het hart
blijkt uitstekend te functioneren, wil
dat nog niet zeggen dat je morgen
geen infarct kunt krijgen. Zo'n keu
ring is een momentopname. De uit
laat kan bij de keuring nog heel zijn,
maar even later toch afbreken. Vroe
ger kwamen we wel eens een doorge
roeste schokbreker tegen, en nu ge
beurt dat ook nog. In een jaar kan er
heel wat gebeuren".
Wat kunnen de oorzaken zijn
van het stijgend aantal auto
mobilisten met pech?
„We hebben het gevoel dat er op de
Zeeuwse wegen een wagenpark rijdt
dat redelijk wordt onderhouden.
Maar de verkeersdrukte neemt de
laatste jaren weer toe, nu de benzine
prijs niet meer zo hoog is wordt er
weer meer gereden en het onderhoud
wordt over steeds grotere termijnen
uitgesmeerd. Dan heb je ook nog dat
de auto-industrie steeds gevoeliger
technieken toepast. Als daarvan iets
stuk gaat, kun je soms niet volstaan
met een kleine reparatie, maar moet
een heel onderdeel worden vervan
gen. En al die verschillende onderde
len hebben we niet zomaar in voor
raad. Daarvoor moet je bij de dealer
zijn. Nu hebben we wel goede contac
ten met garages en leveranciers,
maar die zijn niet altijd 24 uur per
dag open. Dus proberen onze mensen
steeds noodvoorzieningen te beden
ken die universeel toepasbaar zijn.
Daar rollen soms oplossingen uit
waar zelfs de dealers versteld van
staan. Want we beschouwen het als
een uitdaging, vooral als het moeilijk
is, een auto weer aan de praat te krij
gen. Onze mensen zijn vindingrijk.
Maar ze hebben dan ook een enorme
ervaring. Er is bij ons onder het per
soneel geen verloop, dus onze men
sen scheppen er veel plezier in".
HENK POSTMA
GOES/YERSEKE Koningin Bea
trix heeft woensdag tijdens haar in
formele werkbezoek aan het Regio
naal Educatief Centrum (REC) Beve-
landén en Tholen, in het bijzonder be
langstelling getoond voor de versnip
perde onderdelen die het REC samen
in de basiseducatie gestalte weet te
geven. Dat de ontwikkelingen daarbij
steeds in regionaal verband zijn uit
gevoerd en dat de oorspronkelijke
vrijwilligers in de loop der tijd 'pro
moveerden' tot beroepskrachten, was
voor zowel de vorstin als minister W.
Deetman, die haar vergezelde, een in
teressant gegeven.
„Het werkbezoek is inhoudelijk goed
uit de verf gekomen, met name door de
groepsactiviteiten waaraan de vorstin
en de minister deelnamen. Ze kregen
hierdoor een reeël beeld van hoe de ba
siseducatie in elkaar steekt", stelden
voorzitter E. J. Hoogendijk-van Duijn
van het bestuur en directeur J. Roo-
vers na afloop tevreden vast.
Het ging de koningin en haar gezel
schap er woensdag duidelijk om alleen
kennis te nemen van de activiteiten
van het REC. De in felblauw geklede
vorstin werd door bewakingsbeamb
ten behoorlijk afgeschermd. Geen tijd
voor flauwekul. Bij het dorpshuis De
Zaete in Yerseke, waar koningin Bea
trix per helikopter arriveerde, stond
een luxe bus klaar, die haar meteen
naar het hervormde kerkcentrum de
Haven bracht. Daar wachtten voorna
melijk kinderen - op de vrije woens
dagmiddag - op de komst van Hare
Majesteit, die daar bloemen kreeg aan
geboden.
In de Haven woonden de koningin en
minister Deetman gedeeltelijk de les
bij van de groep culturele minderhe
den, die in Yerseke uit twaalf vrou
wen bestaat. Zij was onder de indruk
van de problemen die deze vrouwen
hebben met een Westerse taal als het
Nederlands.
Na veertig minuten - keurig op sche
ma, maar de koningin bepaalt hoelang
een onderdeel duurt naar gelang haar
interesse - begaf het selecte gezelschap
zich onder escorte naar Goes, waar een
groepje van twintig toeschouwers
(Slot zie pagina 14 kolom 7)