EEN MIX VAN KLEUREN EN MATERIALEN de opmars van het vrijetijdspak tnêéê wit favoriet in tenniskleding verstandig sporten in de zon zonnebrillen zonder meer kleurrijk PZC/ vrijdagkrant omkeerbaar kleuren zonnelens ÏRIJDAG 24 APRIL 1987 Top en short van katoenen tricot. Om in te sporten, te relaxen of om dat ze zo leuk zijn... (Tweka). Een jaar of tien geleden zag je ze alleen nog maar aan de overkant van de oceaan: in 't Centralpark in New York en op de Sunset Boulevard in Los Angeles. In Europa verschenen ze voor het eerst in het Londense Hydepark en langs de oevers van de Thames. Maar zo'n 99 j aar geleden beleefde ook het Wimbledon-publiek iets dat op het centre court nog nooit vertoond was, namelijk de aanblik van vrouwelijke enkels. Miss Lottie Dod, die in 1887 Wimbledon winnares werd, was voor deze sensatie verantwoordelijk. Ze had een goede reden voor het dragen van een rok tot op de kuiten, het was een onderdeel van haar schooluniform en Miss Dod was nog maar 15 j aar oud. Heel lang is er getennist in lange jurken waaronder zelfs korsetten werden gedragen met baleinen en verschillende onderrokken. Maar ook mannen droegen in die tijdlange broeken, overhemden met lange mouwen en een hoogliggend boord, keurige manchetten, stropdas en zelfs een panamahoed. De schorten die gedragen werden beschermden niet alleen tegen het vuil worden maar hadden soms wel vier zakken waarin tijdens het spel de ballen werden bewaard. Hoewel in de vorige eeuw op de tennisbaan felle kleuren de boventoon voerden kwam in de jaren tachtig de kleur wit in Ierland en Engeland in de mode. Het was een uitvinding van de aristocratie van Dublin, waardoor een gemeenschappelijk probleem werd opgelost, n.l. het zichtbaar worden van zweet. Alleen het woord al was in die tijd shockerend en op uni-witte kleding was transpiratie niet te zien. Totongeveer 1950 speelden de heren altijd nog gekleed in een lange broek. Wel met een overhemd met korte mouw en zachte boord en de stropdas bleef ook achterwege. In 1931 doet de broekrok tot op de knie zijn intrede bij de dames en nog twee jaar later zien we gemakkelijk zittende shorts waarbij de knie niet meer wordt bedekt. Wat de kleur betreft is wit ook heden ten dage nog steeds favoriet, maar kleur mag en wordt als accent veelvuldig toegepast. Tennis is in de storm van sportiviteit die we na de ogging en fitness-rage kregen uitgeroepen tot een volkssport en zelfs de deftige golfsport begint zo zoetj es aan Nederland te veroveren. Op dit moment zijn er al zo'n 35.000 golfers en 40 officiële banen. Sporten is in, je lichaam in conditie houden is het aangename gevolg. Of zou het juist andersom zijn? Met name individuele sporten als joggen, fietsen, trimmen, trainen en fitness zijn zeer in trek en in tel. Spanningen en problemen kunnen even worden vergeten en worden afgereageerd, de body krijgt een betere conditie en je houdt er een beter gevormd lichaam aan over. Met dat gevoel voor ogen kronkelen miljoenen mensen Ech urenlang hijgend en transpirerend in alle mogelijke tochten en torsen gewichten het een plezier als waren het borrelnootjes. Sporter of niet, iedereen is anno '87 op zijn minst tport-minded en ziet er dus in de rrije tij d graag sportief uit. In de 'akantiekoffer zit voor elk lid van de familie wel een fraai gestyled trainings-/joggingpak. Enishetvoor werkende vrouwen niet het meest ontspannende moment van de hag wanneer ze thuisgekomen na haar werk de kantoorkleding kan verruilen voor een heerlijk zittend tricotpak? Je komt ze tegenwoordig overal tegen, de vrijetijdspakken, bij het winkelen in de stad, bij het flaneren over de boulevard, tijdens de strandwandeling, maar ook tijdens de huishoudelijke karweitjes of het onderhouden van de tuin. Sport- en trainingspakken in frisse pasteltinten, uitge voerd, in glansnylon en met een katoenen tricotvoering (C&A). schoenen en sokken zijn op die manier herkenbaar gemaakt. Shorts en bermuda's zijn er in geweven katoen voor dames en heren, en wel van boxer tot zeer uitgewerkte shorts toe in allerlei zonnige dessins en uni pastels. Sommige geweven effen katoenen sets hebben speelse gebreide boordjes in strepen. Nieuwe sport-en traininspakken zijn er ook in glansnylon, voorzien van een comfortabele katoenen voering die helemaal in de mouwen doorloopt. Multifunctioneel zijn pakken met een jack dat aan twee kanten draagbaar is. De ene kant is wat betreft belijning en stofkeuze dan een typisch trainings- of joggingpak, de andere kant is een 'gekreukt' nylon vrijetijdsjack met geraffineerde, gebreide accenten. Sweatpakken en losse onderdelen in sweatstof hebben vaak inzetten in geweven stof. Ze zijn volledig in sweatstof uitgevoerd, dan is er toch wel ergens een inzetje te zien. Nieuw zijn ruime, opstaande kragen, evenals oprolbare capuchons, die met klitteband aan de achterkant kunnen worden vastgezet tot een soort rolletje om de nek. Over is de polosluiting in sweatstof. Frisse pastelkleuren als geel, lila, koraalrood, lime, turquoise en wit komen in de kledingstukken steeds terug. Vaak is wit, en in het begin van het seizoen ook zwart, een basiskleur. Uni plus uni, uni plus strepen of uni met sportfiguurtjes zijn in alle modekleuren uitgevoerd. Combineren wordt op die manier kinderspel. Alles past bij elkaar, tot en met de badmode. En met accessoires als sokken, sportschoenen en handige sportieve tassen is alles ook werkelijk compleet. GERDA BOERS MA Tennis-set bestaande uit short en bijpassend hemdje in een streep- dessin Triumph International). Voor sporters en sportievelingen zijn er dit seizoen tal van gemakkelijke fitness- en vrijetijdspakken te koop. Multifunctioneel, want ze zijn bedoeld voor sporten en gewoon om thuis in rond te lopen of vakantie in te vieren. Bijvoorbeeld pakken en losse onderdelen in geweven katoen of sweat-uitvoering en nog vaker in een combinatie van beide materialen. Talloze shorts en broeken, singles, polo's en t-shirts, blousons en blouses in overeenkomstige kleuren en materialen kunnen zodoende eindeloos gecombineerd worden. Nog steeds geldt: kleren maken de man of vrouw. En ook sportkleding valt pas in de smaak als het lekker zit maar daarnaast ook leuk staat. Op veel kledingstukken zijn sportfiguurtjes afgebeeld. Dat kan een golfspeler, een tennisser, een zwemmer enz. zijn. Deze zitten dan als applicatie op de kleding, maar kan ook 'allover' zijn geprint op broeken, blouses en shirts. Emblemen en namen van trendy merken staan meestal voor iedereen goed zichtbaar op de kleding. In zo'n geval moet reclame maken vaak veel geld kosten voor de koper. Zelfs Multifunctionele pakken voor hem en haar... (Golden Cup/Triumph International). Wie tijdens de zonvakantie het lichaam in een goede conditie wil houden, dus aan sport wil doen, moet niet de zelfde prestaties verlangen als thuis. Voor de meeste mensen betekent de hitte een extra zware belasting waarbij het li chaam de gelegenheid moet krijgen zich daarop in te stel len. Leren transpireren heet zoiets want daardoor kan het natuurlijke zweet-koelsys teem op gang komen. Inspan nen... goed, maar niet meteen te lang. In elk geval moet de felle middagzon vermeden worden. Daarnaast moet va ker dan thuis een korte ver kwikkende pauze ingelast worden; de dorst kan gelest worden met mineraalwater. Iedereen heeft dagelijks acht glazen water nodig. Sportbeoe fenaars die in de warmte meer transpireren zelfs nog meer. Mineraalwater kan de dorst el ke keer lessen. Strooi boven dien een snufje zout in het glas, waardoor de huishouding van de zouten van het lichaam in evenwicht gehouden wordt. Het lichaam kan zodoende het water dat bij het zweten verlo ren gaat gemakkelijker ver vangen. Als na het sporten de eerste dorst gelest is kan worden overgegaan op vers uitgeperst fruit. Vol met vitaminen en bo vendien geeft het op natuurlij ke en snelle wijze nieuwe ener gie. Zoals koolhydraten die het lichaam na een inspanning goed gebruiken kan. De zon ingaan betekent goed insmeren. Sportbeoefenaars vormen hierop geen uitzonde ring. In het begin van het sei zoen bieden zonnebrandmid delen met een hoge bescher mingsfactor (12 of 8) de beste bescherming tegen verbran ding. Als de huid eenmaal een kleurtje krijgt, dus aan de zon gewend is geraakt, dan kan worden overgeschakeld of een lagere beschermingsfactor (6 of 4). Nog verder tijdens het pro ces kan worden volstaan met zonnemelk of -olie zonder be schermingsfactor. Maar insme ren en goed verzorgen blijft een must. Met name watersporters moe ten goed oppassen, want water weerkaatst voor een groot deel de ultraviolette stralen. De on derkant van kin en neus, de binnenkant van bovenarmen en -benen en de knieholtes moeten daarom goed be schermd worden. Neus en lippen zullen een zon nebad goed doorstaan wan neer ze worden behandeld met een lippencrème met ultravio let filter. Meestal gaat zelfs de beschermende werking na een zwempartijtje nog niet verlo ren. Wordt er veel gezwommen, misschien wel gesnorkeld en gedoken dan moet een water proof zonnebrandmiddel wor den gebruikt. Waterproof mid delen bevatten meestal in olie oplosbare UV-filters, waardoor de beschermende werking niet snel verloren gaat. Wel is het mogelijk dat bij het afdrogen het laagje verdwijnt. Dan moet opnieuw gesmeerd worden. Bij de aankoop van een zon nebril is het van belang dat er niet alleen maar gelet wordt op het model van de bril. Een modieus model is best, maar van groter belang zijn de glazen die van een goe de kwaliteit moeten zijn. Goedkope plastic glazen heb ben vaak een onregelmatige dikte en duidelijk zichtbare strepen of belletjes. De con touren van een voorwerp wor den daardoor wat vervormd en dat kan weer hoofdpijnen voor de drager betekenen. Van belang is verder dat er vol doende absorptie van licht is. In onze streken is 35 tot 65 voldoende; een verblijf aan zee en in de bergen geeft pas een goed zicht bij 75 tot 85 Zonnebrillen uitgerust met po lariserende lenzen zorgen er voor dat het schadelijke UV- licht wordt geblokkeerd en neemt bovendien veel hinder lijke schittering weg. Zonnebrillencollecties komen tegenwoordig tegemoet aan de diverse levensstijlen van groe pen mensen. Kleurrijk zijn ze zonder meer, met het accent op de pasteltinten. De vormen zijn soms trendgevoelig: grote lenzen, kapjes aan de zijkanten of op de neus. Met name voor mensen die sport bedrijven zijn deze modellen erg geschikt. Wie zich gaarne schaart onder de VIPS neemt een bril in pilo- tenmodel: verguld, chroom of een zwart montuur met op de neusbrug opmerkelijke chique kleuraccenten. Voor de meer traditioneel ingestelde consu ment zijn er stijlen die gedistin geerd en elegant ogen door ge raffineerde ontwerpen waar veel aandacht aan besteed is. De monturen zijn zowel van metaal als kunststof. De heren modellen zijn neutraler van kleur, hier en daar geaccen tueerd met pasteltinten. De damesmodellen zijn wat ge waagder van kleur, maar blij ven zonder meer gedistin geerd. Onconventioneel en met veel bonte kleuren. Dikkere montu ren van kunststof in vlinder model of retrostijl... Echte mo- debrillen bedoelen we ge maakt voor jonge mannen en vrouwen tussen de 15 en 25 jaar. Brildragers, niet-brildragers en kontaktlensgebruikers hebben sinds kort als de zon schijnt een nieuwe mogelijk heid. Essilor, een groot Frans concern met de nodige know how en produkten rond de oogverzorging ontwikkelde de Lunelle Solaire, een zonne lens. Voor brildragers en kon taktlensgebruikers is de lens verkrijgbaar in diverse sterk ten, maar het unieke is dat ook niet-brildragers deze lenzen zonder sterkte kunnen gebrui ken voor bijvoorbeeld allerlei buitenactiviteiten zonder ge hinderd te worden door een zonnebril op de neus. De lunelle solaire is met name voor sporters uitermate ge schikt: géén aanslag meer door transpiratie, een gewicht op de neus. Geschikt om te zeilen, bergbeklimmen, voetballen, tennissen, noem maar op. De lens is een zachte lens met hoog-watergehalte van 70 filters 65 van het zichtbare licht en blokkeert voor 100 het ultraviolet-licht. Dit tech nisch hoogstandje is verkrijg baar bij de opticien voor een adviesprijs van af 300,-. Zonnebrillen... voor een goed zicht op de zomer, (BenetoniPola roid).

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 9