wonen CAMEL TROPHY derde plaats voor ploeg van oers hypotheken verkeersproject veiligheid auto PZC/ vrijdagkrant ÉÉN STAP IS VOLDOENDE 10 theelen van der weele inbraken tijdklok twee breedtes VRIJDAG 24 APRIL 1987 Advertentie makelaardij in hypotheken Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen1 A. Hij of zij stapt naar b.v.: 7 geldgevers om aan de hand van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie zen. B. Hij of zij kan ook één stap doen en met ons overleggen voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest voor de beste van allemaal!!!!! Rente v.a.: 1 jr. vast 5,8%; 5 jr. vast 6,4%; 7 jr. vast 6,6% en 10 ir. vast 6,7%. Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920* Al decennia lang blinderen de huizenbezitters in de warme, zuidelijke landen hun vensters met rolluiken. Dat geldt wat de ons omringende landen betreft ook voor de Westduitsers. Onze oosterburen kennen van oudsher een voorliefde voor het rolluik, want daarmee kunnen ze hun domein hermetisch afsluiten van de „boze" buitenwereld. Nederlanders hebben daar bij traditie een hekel aan gehad, want wij houden van openheid. We verbergen ons niet graag achter luiken, vitrages of overgordijnen. Dit tot verbazing van de toeristen. Zij snappen er niets van datje huis na huis zomaar naar binnen kunt kijken. En dat zelfs 's avonds, als de uitbundig verlichte kamer de inkij k nog groter maakt. Langzaam maar zeker begint Nederland echter ook warm te lopen voor het rolluik. Men ontdekt namelijk dat de oprolbare blinde niet alleen een prima beschermer is tegen kou of hitte, maar ook tegen ongewenst bezoek. En dat laatste is de doorslaggevende factor dat de Nederlander zijn gastvrije entree wil laten verstoppen achter ongezellige rolluiken. Dat alles heeft te maken met de forse toeneming van het aantal woninginbraken. Een inbraak wordt ervaren als een forse inbreuk op iemands privacy. Het verdwijnen van kostbaarheden is daarbij nog niet eens het ergste, maar veeleer het feit dat er iemand tegen je zin je privédomein binnengedrongen is. Wie dat een keer heeft meegemaakt, zal al gauw gewonnen zijn voor het fenomeen rolluiken. De firma Houtglas aan de Dorpsstraat in Bemmel profiteert direct van de hausse in de belangstelling voor de oprolbare blinden. Het bedrijf importeert onderdelen voor rolluiken uit „bakermat" Duitsland en assembleert deze zelf op elke gewenste maat. Twee tot drie mensen hebben daar een dagtaak aan. De laatste twee j aar is de omzet met 60 tot 70 procent gestegen. „En dat is praktisch allemaal om inbraken te voorkomen. Het feit dat deze luiken ook nog goed isoleren is daarbij mooi meegenomen, maar het speelt niet mee in de motieven om die luiken aan te schaffen", zegt Houtglas-directeur Henk ten Westenend. De isolerende werking vindt Ten Westenend zelfwel bijzonder prettig.,Ik heb zelf ook rolluiken langs mijn slaapkamer gezet. Met als direct gevolg dat er veel minder condensvorming is tegen die ramen. Dat komt omdat de ruiten nu veel minder afkoelen". Toch kan het rolluik dubbel glas niet vervangen, want 's morgens haal je ze omhoog en dan staat nog de hele dag de kou erop. Wie er een hekel aan heeft om iedere dag het huis door te gaan om alle luiken te sluiten kan dat door een motortje laten verzorgen. En de laatste tijd is er zelfs een apparaatje in de handel die het mogelijk maakt om de luiken automatisch te laten sluiten. Dat gaat door middel van een tijdklok. Desgewenst kan voor ieder rolluik een andere sluitingstijd ingesteld worden. Dat heeft het voordeel dat je voor slaap- en woonkamers aparte tijden aan kunt houden. Ook als je op vakantie bent, kun je op die manier toch voor de buitenwereld over laten komen dat er iemand in huis is. Dat alleen is al handig om ongewenste bezoekers buiten de deur te houden. Een motor kost per rolluik zo'n 350 gulden, terwijl voor een tijdklok een kleine honderd gulden neergeteld moet worden. Het aanbrengen van rolluiken rond het huis is trouwens geen goedkope investering, want een aluminium luik van twee bij twee meter kost gemiddeld zo'n 650 gulden. In kunststof zijn ze iets goedkoper maar ook dan kost het je in die lengte nog zo'n 400 gulden. Als je van de oppervlakte van een deur uitgaat, kost een aluminium Rolluiken bieden bescherming tegen inbraak Het rolbare blinden-systeem. rolluik 440 gulden en een kunststoffen 290 gulden. Daar is de btw dan al bijgerekend. Kunststof heeft als nadeel dat het niet voor al te grote oppervlakten gebruikt kan worden. Als de zon er namelijk volop op staat, gaat het kromtrekken. Ook verschiet het gemakkelijker en is de houdbaarheid (en de sterkte) wat minder dan die in aluminium. Kunststof houdt het ongeveer dertig jaar uit, terwijl aluminium zeker tien j aar langer te gebruiken blijft. Het oprollen van de blinden met behulp van een motortje komt de levensduur ten goede. Het alternatiefis namelijk om het zelf met behulp van banden te doen. Die banden moeten echter al een na een jaar of vier vervangen worden. En dat kost algauw 50 tot 80 gulden. Lamellen voor woningen zijn er in twee dekbreedtes: 41 en 51 millimeter. Elke lamel is dubbelwandig. Deze kan lucht of polyerethaan-schuim bevatten. Dit laatste isoleert het best. Je hebt ook enkelwandige lamellen. Deze zijn beduidend goedkoper, maar isoleren veel slechter en gaan minder lang mee. Voor elk raam (behalve schuine) is het mogelijk om een rolluik te plaatsen. Daarvoor wordt over het kozijn het raamwerk bevestigd aan de buitenkant van de woning. In opgerolde toestand verdwijnt het luik in een gesloten kap aan de bovenkant van het raam. Tegenwoordig zijn deze kappen wat afgeschuind zodat ze minder opvallen. Het raamwerk bevat verder twee zij geleiders en een gleuf onderin waarin de onderlijst van het luik glijdt. Die onderlijst bevat een rubberen tochtstrip zodat het raam winddicht kan worden afgesloten. Overigens zal een goed vakman dat hele raamwerk afkitten, want dat komt ten goede aan de isolerende werking. Behalve ramen kun je op die manier natuurlijk ook deuren hermetisch afsluiten. Het is mogelijk om het plaatsen van de luiken zelf uit te voeren, maar het beste kan daar een vakman voor in de arm worden genomen. Boven de 1500 gulden is het plaatsen vaak gratis. Is dit niet het geval dan moetje gemiddeld op zo'n 75 gulden per rolluik rekenen. Henk ten Westenend: „Dat afkitten heeft als bijkomend voordeel datje het inbrekers nog moeilijker maakt, want die kit trekje er niet zomaar even af. En als mensen dan nog bang zijn voor inbrekers kunnen ze ook nog zogenaamde eentoerige schroeven nemen. Dat zijn schroeven die je er alleen maar in kunt draaien. Die krijgje er daarna ook nooit meer uit. Dat betekent datje ze af moet zagen als je bijvoorbeeld gaat verhuizen en de luiken mee wilt nemen". De rolluiken kun je in zeker vijf verschillende kleuren krijgen. Voor zowel kunststof als aluminium gelden dezelfde kleuren, zodat je bijvoorbeeld de blinden voor de woonkamer in aluminium en de kleinere slaapkamerramen bovenin het goedkopere kunststof kunt uitvoeren. HENK BRUMMELMAN De Camel Trophy-rijders zijn bezig aan het laatste stuk. De eerste drie plaatsen worden nog steeds bezet door Italië, Amerika en Nederland. Een verslag van het laatste deel van de tocht. Eindelijk wordt Andilamena bereikt en kan de route langs de kust na Moramanga aan vangen. Dat is een streek die haast idyllisch aandoet. Echte goudgele stranden, die helaas elk jaar wel door cyclonen wordt geteisterd. Als de Ca- mel-caravaan langs trekt is het rustig. Hier begint een moeras sig stuk waar alle stuurmans kunst vereist is: „Als je dan niet heel goed oplet rijd je 's nachts razendsnel verkeerd. Kom je dan vast te zitten dan zal het heel lang duren voordat iemand je vindt", zegt Fons van Oers. Bij de special task nr. 8 begint het erop te lijken dat niemand er nog wijs uit kan worden. De nachtelijke oriën- tatierit van 250 kilometer is voor de Nederlandse 'bushdri- vers' een grote zoekpartij. Ze vinden het eindpunt niet en ve len met hen. De volgende dag wil de leiding het opnieuw pro beren, maar dan mort het me rendeel van de 28 deelnemers. Avontuur graag, maar afmat tend wedstrijdrijden zonder puntenwaardering, dat liever niet. Bij Nosy-Varika moet het hele gezelschap overgezet worden met een pontje. Daar kan maar een auto op, duurt dus een dag om allemaal aan de overkant van het kanaal te komen! De Nederlanders zijn het laatste aan de beurt, inmiddels is het nacht. Bij een temperatuur van 42 graden Celcius trekt men ver der naar het zuiden. Het eind doel komt langzaam in zicht. De strijd tussen de drie eerst- geplaatsten is hevig vanwege het geringe onderlinge pun ten- verschil. „De zaak heel houden is wel het devies", zegt 'Dyna mite' Dammer. „Toch springen we het ruigst om met de auto en hebben de minste schade. Die imperiaal staat nog steeds als een huis, de ruit hangt er prima bij en verder is er alleen nog een stukje van de uitlaat af. Kortom een Range Rover die praktisch nieuw is". Nog een laatste behoorlijke 'jump' in een 4 meter diepe kuil. De bumpers blijven net hangen op de rand en de Duit sers en Belgen brengen red ding. Even later duiken de Fransen tot aan de deurknop pen in het moeras. Fons en Gerrit schieten toe en helpen de verraste stokbroodeters. Eindelijk Fort Dauphin. De fi nish is gehaald en we zijn derde gebleven. Italië kan de Camel Trophy, na Papua Nieuw Gui nea in '82 en Brazilië in '84, voor de derde keer mee naar huis ne men. Vincenzo Tota (24) is de jongste deelnemer aan de tocht in Madagascar. Hij heeft net als zijn maatje Mauro Miele (31) de nodige ervaring in het off-road rijden. Dat is na 1600 kilometer over dit rode eiland wel duidelijk gebleken. De eindstand luidt: 1 Italië 476,6; 2 Amerika 465; 3 Neder land 410; 4 Spanje 337,5 (win naar van de Team Spirit Award); 5 Maleisië 335; 6 West- Duitsland 322,5; 7 en 8 Brazilië en Japan 321,7; 9 Engeland 275; 10 Zwitserland 270. w ederom een rustige week op het hypotheekrentefront. Wij noteerden dan ook geen rentewijzigingen. HYPOTHEEKRENTE Hypotheekrente per 21 april 1987 beta- rente af- lings- vast sluit- wijze gedu- provi- garantie rende sie in °7c rentepercentages met gemeente- zonder gem." garantie opgave werke- opgave werke- bank lijk bank lijk ANNUITEITENHYPOTHEKEN ABN ABN ABN ABN ABN ABN ABN M/A variabel 1 1 1 1 1 1 1 M/A 1 jr M/A 3 jr MA 5 jr MA 7 jr M'A 10 jr M/A 15 jr 6.4 6.6 7,0 7,2 7.5 7.4 7.7 6,75 6,96 7.39 7,61 7.93 7,82 8,15 7.2 7,4 7,7 7,6 7,9 7,17 7,61 7.82 8,15 8,04 8.36 Amrobank Amrobank Amrobank Amrobank M/A MA MA MA variabel 1 2 jr 1 5 jr 1 7 jr 1 6.8 7.2 7,5 6,75 7,17 7,61 7,93 6.6 7.0 7,4 7.7 7.39 7.82 8,15 Avista bank Avista bank Avista bank Avista bank Avista bank M/A MA M'A M/A MA variabel 1 1 jr 1 2 jr 1 3 jr 1 5 jr 1 6,4 6,6 6.8 7,0 7.2 6,75 6.96 7,17 7.39 7,61 6,6 6,8 7.0 7,2 7.4 Bouwfonds (rentek. Nederlandse Gemeenten Bouwf. Ned. Gem. Bouwf. Ned. Gem. )M/A M'A MA MA MA variabel 1 5 jr 1 10 jr 1 30 jr 1 renterustl 6,7 7,0 7,5 8,0 7,2 7,07 7,49 8,03 8,57 7,71 6,7 7,2 7,7 8,2 7,4 7,17 7,39 7,61 7.82 7,07 7,71 8,25 8,79 7,92 Centrale Volksbank MA 2 jr 1 M/A 5 jr 1 6,2 6,7 6,48 7,01 6,4 6,9 7,23 Direktbank/ NCB-bank Direktbank MA MA MA Ijr 1 3 jr 1 5 jr 1 6,5 6,8 7,0 6,80 7,12 7,34 6,7 7,0 7,2 7,01 7,34 7,55 Grenswissel- kantoren/CDK Grenswisselk. Grenswisselk. MA MA HJ/A HJ/A Ijr 1 5 jr 1 Ijr 1 5jr1 6,5 7,0 6,7 7,2 6,80 7,34 6,91 7,43 6,7 7,2 6,9 7,4 7,01 7,55 7,12 7,64 Lanschot/opstart Van Lanschot Van Lanschot Van Lanschot Van Lanschot Lanschobcomf. MV MV MV MV MV MV variabel 1,5 variabel 1,5 Ijr 1,5 2 jr 1,5 5 jr 1,5 comf/5jr. 1,5 xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx xxxxx 6,5 6,7 6,7 6,9 7,3 7,1 NMB NMB NMB NMB MA MA MA MA Postbank Postbank Postbank M/A 2 jr MA 5 jr M/A 7 jr 1,5 1,5 1,5 1,5 6,6 7,0 7,2 7,5 6,96 7,39 7,61 7,93 6,8 7,2 7.4 7,7 6,91 7,13 7,13 7,34 7,79 7,56 7,17 7,61 7,82 8,15 1 6,5 6,80 1 7,0 7,34 1 7,3 7,66 6,7 7,2 7,5 7,01 7,55 7,87 Rabobank Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente Adviesrente MA var./ljr. 1,25 MA 2/3 jr 1,25 MA 4/5 jr 1,25 MA stabiel 1,25 HJ/A var./ljr 1,25 HJ/A 2/3 jr 1,25 HJ/A 4/5 jr 1,25 HJ/A stabiel 1,25 6,5 6,9 7,1 7,4 XXX XXX XXX XXX 6,83 7,26 7,47 7,80 XXX XXX XXX XXX 6.7 7,1 7,3 7,6 6,9 7,3 7,5 7.8 7,04 7.47 7,69 8,01 7,15 7,57 7,77 8,09 Rabo M'A 3 jr 1,5 6,9 7,28 7,1 7,50 Hypotheekbank MA 5 jr 1,5 7,1 7,50 7,3 7,71 Hypotheekbank HJ/A 3 jr 1,5 XXX XXX 7,3 7,59 Hypotheekbank HJ/A 5 jr 1,5 XXX XXX 7,5 7,80 Verenigde MA l/2 jr 1 6,2 6,48 6,4 6,69 Spaarbank M'A 3 jr 1 6,4 6,69 6,6 6,91 Spaarbank MA 5 jr 1 6,7 7,01 6,9 7,23 Spaarbank MA 7 jr 1 7,1 7,44 7,3 7,66 Spaarbank MA ideaalren. 1 6,6 6,91 6,8 7,12 Westl. Utr. (stand) M/V Ijr 1,5 5,9 6,37 6,1 6,58 (stand) MV 5 jr 1,5 6,9 7,45 7,1 7,66 (stand) MV 7 jr 1,5 6,9 7,45 7,1 7,66 (stand) MV 10 jr 1,5 7,3 7,88 7,5 8,10 (stand) MV 15 jr 1,5 7,8 8,43 8,0 8,65 (lage lasten) M/V 7 jr 1,5 xxxx xxxx 7,3 7,68 (interim) MV 1 Jr 1,5 6,1 6,58 6,1 6,58 le kwartaal 1987 budget KW A variabel 1,5 6,8 7,13 6,8 7,13 Woonfonds/aut. MV variabel 1,5 6,6 7,12 xxxxx xxxxx Holl. wacht af M'V Ijr 1,5 6,5 7,01 xxxxx xxxxx Holl. wacht af M'V 2 jr 1.5 6,7 7,23 xxxxx xxxxx Woonfonds Holl. M'V 3 jr 1,5 6,9 7,45 xxxxx xxxxx Woonfonds M'V 5 jr 1,5 7.1 7,66 xxxxx xxxxx Holland MV 10 jr 1,5 7,5 8,10 xxxxx xxxxx Woonfonds/comf MV comf/5jr 1,5 6,9 7,45 xxxxx xxxxx Holland comf MV comf/10jrl,5 7,3 7,88 xxxxx xxxxx LEVENHYPOTHEKEN Centraal Beheer M'A 5/10 jr - 7,0 7,23 7,0 7,23 Centraal Beheer M'A 15/20 jr - 7,4 7,66 7,4 7,66 NVL-maatschap. MA 5/10 jr 7,0 7,23 7,0 7,23 NVL-maatschap. MA 15/20 jr - 7,4 7,66 7,4 7,66 RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitpro v. 1,5%. M A maandbetaling achteraf HJ'A halfjaarbetaling achteraf M'V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort. Prometheus is een door Daim- ler-Benz ingevoerd onder zoeksprogramma, dat tot doel heeft de mogelijkheden na te gaan voor een veiliger, mobie ler, milieuvriendelijker en eco nomischer verkeer in de toe komst en het aantal dodelijke verkeersongevallen over 13 jaar te halveren. Het is geen sinecure om dat in een dergelijk kort tijdsbestek te willen verwezenlijken. Vandaar dat Daimler-Benz andere Euro pese automobielfabrikanten heeft uitgenodigd aan het pro ject deel te nemen. British Ley- land, Austin Rover, Jaguar, Rolls Royce, Renault, Peugeot, Citroen, Talbot, Matra, Fiat, Al fa Romeo, Volvo, Saab-Scania, BMW, Porsche en Volkswagen/ Audi hebben met experts zitting in de werkgroep. Op regeringsni veau is het initiatief toegejuicht, omdat het niet alleen het ver keer ten goede komt, maar te vens de concurrentiepositie van de Europese industrie zal ver sterken. De huidige automobielindustrie benut de mogelijkheden van elektronika en telecommunica tie al voor een groot deel. Maar door het consequent doorvoeren van alle beschikbare kennis in de bestaande situaties van het wegverkeer kan de veiligheid toenemen. We kennen al syste men als ABS, routebegeleiding, airbag, geavanceerde aandrijf systemen en computergestuur de motorcontrole. Met name op het terrein van de elektronische systemen zullen we in het ko mende decennium veranderin gen meemaken. Want het zijn vooral kritieke rijsituaties waar bij deze techniek ondersteunend kunnen werken. Die kritieke situaties doen zich voor door gebrek aan informa tie van de automobilisten. Ze zien een ander voertuig niet of te laat, taxeren iets verkeerd of hebben geen of onvoldoende in formatie over wat zich verder op de weg afspeelt. Onderzoek heeft uitgewezen dat 50 procent van alle ongelukken op kruis punten en ongeveer 30 procent van alle ongelukken met tege moetkomend verkeer kan wor den voorkomen. Dan zouden de automobilisten een halve se- dat het ongeluk veroorzaakt moet direct een noodsignaal uitzenden waardoor alle andere voertuigen in de buurt tijdig worden gewaarschuwd. Een ander aspect is de plaatsbe paling en langs welke weg men het einddoel het beste kan berei ken. Als via het routegeleidings systeem bekend is waar de auto mobilisten naar toe willen, dan conde eerder de juiste tegen maatregelen hebben moeten ne men. Door onderlinge commu nicatie tussen voertuigen via een netwerk, krijgt men steeds op het juiste moment de juiste informatie. Dan zijn ongeluk ken in dichte mist, waarbij tien tallen voertuigen zijn betrok ken, onmogelijk. Het voertuig kan via decodering ook relevan te verkeersinformatie tijdig wor den meegedeeld. Nu is, de vaak niet actuele, verkeersinformatie via de radio voor iedereen be stemd, en dat leidt af. Men moet goed opletten om aan de weet te komen of er op de route die men volgt een ongeluk is gebeurd, een file staat of dat er een omlei ding is. Die rechtstreekse infor matie die direct en aktueel in het voertuig te zien of te horen is, zonder dat de automoblisten daarbij worden afgeleid, verbe terd ook de organisatiestructuur van het wegverkeer. Daimler-Benz heeft met een aan tal systemen al veelbelovende proeven gedaan en het project Prometheus beoogt onder meer een voor Europa uniform sys teem van verkeersinformatie. Iets waaraan omroepen en ver- antwoordeljke ministeries aan dienen mee te werken, om het te laten slagen. Met de invoering van Prome theus wordt een aantal catego rieën bestreken: veiligheid, eco nomie, capaciteit, milieuvrien delijkheid en comfort. Door een optimale communicatie worden energie verspillende elementen geweerd. Want hoe vaak moet men nu onnodig stoppen voor een verkeerslicht of onoverzich telijke kruising? Rem- en accele ratiemanoeuvres worden met een uniform systeem minder, het onnodig zoeken en omleidinger dragen ook bij aan een economi scher wegverkeer. De wegcapa citeit kan optimaal worden om dat files worden vermeden. Vooi het milieu betekent een betere organisatie van verkeersstro men een verminderde aanslag op de infrastructuur. En harmo-j nische verkeerstromen met ver minderd onnodig verkeersaan bod zorgt voor een lager vervui lingsniveau. Dat een verbeterde onderlinge communicatie het autorijden comfortabeler maakt is duide lijk. Bijgaande tekeningen later zien wat er zoal in de toekomst mogelijk is. Daarbij ziet he 'technisch oog' meer en snelle dan het menselijk oog ooit kaï bereiken. SIEM LEEUWENKAMP Foto links: Confrontatie met tegenliggers, zoiets gebeurt elke d| Een automoblist neemt een bocht met een te hoge snelheid, merkt te laat. Door een foute reactie komt hij op de andere weghelft tere Meestal volgt met een tegenligger een frontale botsing. Met een 'optische computer' in beide auto's is de koersafwijking reet bekend. Een waarschuwing volgt binnen milliseconden en woi i daar te laat op gereageerd, dan kan automatisch een ingreep in l stuur- of remsysteem volgen. Foto hiernaast: 's Nachts rijden n\et een beperkt zicht door de rt i- kwijdte van de lichtbundel. Zien we daar nu wel of niet een auto o verlicht langs de weg? Snelheid omlaag of zelfs stoppen? Dat is c hankelijk van een aantal bijkomende factoren, zoals o.m. vermoeit heid, verblinding van tegemoetkomend verkeer en misschien nog n> vel of mist. Met de plannen van Prometheus kan een infrarode lamp uitkom bieden. Die heeft een groter bereik en verblindt niemand, ultrasorit golven of rader zijn ook zinvol. Het obstakel wordt op het beeld scherm getoond. Wordt er niet gereageerd dan kan een signaal klni ken of automatisch gas worden geminderd dan wel worden geremd I

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 10