wonen
CAMEL TROPHY
derde plaats voor
ploeg van oers
hypotheken
verkeersproject veiligheid
auto
PZC/ vrijdagkrant
ÉÉN STAP IS VOLDOENDE
10
theelen van der weele
inbraken
tijdklok
twee breedtes
VRIJDAG 24 APRIL 1987
Advertentie
makelaardij in hypotheken
Wie een hypotheek nodig heeft kan meerdere dingen doen1
A. Hij of zij stapt naar b.v.: 7 geldgevers om aan de hand
van de verkregen informatie de beste van deze 7 te kie
zen.
B. Hij of zij kan ook één stap doen en met ons overleggen
voor een objectief advies. Wij beschikken over de gege
vens van alle mogelijke geldverstrekkers, zodat u kiest
voor de beste van allemaal!!!!!
Rente v.a.: 1 jr. vast 5,8%; 5 jr. vast 6,4%; 7 jr. vast 6,6% en 10 ir.
vast 6,7%.
Vlissingen, Badhuisstraat 31-33-35, tel. 01184-13920*
Al decennia lang blinderen
de huizenbezitters in de
warme, zuidelijke landen hun
vensters met rolluiken. Dat
geldt wat de ons omringende
landen betreft ook voor de
Westduitsers. Onze oosterburen
kennen van oudsher een
voorliefde voor het rolluik,
want daarmee kunnen ze hun
domein hermetisch afsluiten
van de „boze" buitenwereld.
Nederlanders hebben daar bij
traditie een hekel aan gehad,
want wij houden van openheid.
We verbergen ons niet graag
achter luiken, vitrages of
overgordijnen. Dit tot verbazing
van de toeristen. Zij snappen er
niets van datje huis na huis
zomaar naar binnen kunt kijken.
En dat zelfs 's avonds, als de
uitbundig verlichte kamer de
inkij k nog groter maakt.
Langzaam maar zeker begint
Nederland echter ook warm te
lopen voor het rolluik. Men
ontdekt namelijk dat de
oprolbare blinde niet alleen een
prima beschermer is tegen kou
of hitte, maar ook tegen
ongewenst bezoek. En dat
laatste is de doorslaggevende
factor dat de Nederlander zijn
gastvrije entree wil laten
verstoppen achter ongezellige
rolluiken.
Dat alles heeft te maken met de
forse toeneming van het aantal
woninginbraken. Een inbraak
wordt ervaren als een forse
inbreuk op iemands privacy.
Het verdwijnen van
kostbaarheden is daarbij nog
niet eens het ergste, maar
veeleer het feit dat er iemand
tegen je zin je privédomein
binnengedrongen is. Wie dat
een keer heeft meegemaakt, zal
al gauw gewonnen zijn voor het
fenomeen rolluiken.
De firma Houtglas aan de
Dorpsstraat in Bemmel
profiteert direct van de hausse in
de belangstelling voor de
oprolbare blinden. Het bedrijf
importeert onderdelen voor
rolluiken uit „bakermat"
Duitsland en assembleert deze
zelf op elke gewenste maat.
Twee tot drie mensen hebben
daar een dagtaak aan. De laatste
twee j aar is de omzet met 60 tot
70 procent gestegen.
„En dat is praktisch allemaal om
inbraken te voorkomen. Het feit
dat deze luiken ook nog goed
isoleren is daarbij mooi
meegenomen, maar het speelt
niet mee in de motieven om die
luiken aan te schaffen", zegt
Houtglas-directeur Henk ten
Westenend.
De isolerende werking vindt Ten
Westenend zelfwel bijzonder
prettig.,Ik heb zelf ook
rolluiken langs mijn slaapkamer
gezet. Met als direct gevolg dat
er veel minder condensvorming
is tegen die ramen. Dat komt
omdat de ruiten nu veel minder
afkoelen". Toch kan het rolluik
dubbel glas niet vervangen,
want 's morgens haal je ze
omhoog en dan staat nog de hele
dag de kou erop.
Wie er een hekel aan heeft om
iedere dag het huis door te gaan
om alle luiken te sluiten kan dat
door een motortje laten
verzorgen. En de laatste tijd is
er zelfs een apparaatje in de
handel die het mogelijk maakt
om de luiken automatisch te
laten sluiten. Dat gaat door
middel van een tijdklok.
Desgewenst kan voor ieder
rolluik een andere sluitingstijd
ingesteld worden. Dat heeft het
voordeel dat je voor slaap- en
woonkamers aparte tijden aan
kunt houden. Ook als je op
vakantie bent, kun je op die
manier toch voor de
buitenwereld over laten komen
dat er iemand in huis is. Dat
alleen is al handig om
ongewenste bezoekers buiten
de deur te houden. Een motor
kost per rolluik zo'n 350 gulden,
terwijl voor een tijdklok een
kleine honderd gulden
neergeteld moet worden.
Het aanbrengen van rolluiken
rond het huis is trouwens geen
goedkope investering, want een
aluminium luik van twee bij
twee meter kost gemiddeld zo'n
650 gulden. In kunststof zijn ze
iets goedkoper maar ook dan
kost het je in die lengte nog zo'n
400 gulden. Als je van de
oppervlakte van een deur
uitgaat, kost een aluminium
Rolluiken bieden bescherming tegen inbraak
Het rolbare blinden-systeem.
rolluik 440 gulden en een
kunststoffen 290 gulden. Daar is
de btw dan al bijgerekend.
Kunststof heeft als nadeel dat
het niet voor al te grote
oppervlakten gebruikt kan
worden. Als de zon er namelijk
volop op staat, gaat het
kromtrekken. Ook verschiet het
gemakkelijker en is de
houdbaarheid (en de sterkte)
wat minder dan die in
aluminium. Kunststof houdt het
ongeveer dertig jaar uit, terwijl
aluminium zeker tien j aar langer
te gebruiken blijft. Het oprollen
van de blinden met behulp van
een motortje komt de
levensduur ten goede. Het
alternatiefis namelijk om het
zelf met behulp van banden te
doen. Die banden moeten echter
al een na een jaar of vier
vervangen worden. En dat kost
algauw 50 tot 80 gulden.
Lamellen voor woningen zijn er
in twee dekbreedtes: 41 en 51
millimeter. Elke lamel is
dubbelwandig. Deze kan lucht
of polyerethaan-schuim
bevatten. Dit laatste isoleert
het best. Je hebt ook
enkelwandige lamellen. Deze
zijn beduidend goedkoper,
maar isoleren veel slechter en
gaan minder lang mee.
Voor elk raam (behalve schuine)
is het mogelijk om een rolluik te
plaatsen. Daarvoor wordt over
het kozijn het raamwerk
bevestigd aan de buitenkant
van de woning. In opgerolde
toestand verdwijnt het luik in
een gesloten kap aan de
bovenkant van het raam.
Tegenwoordig zijn deze kappen
wat afgeschuind zodat ze minder
opvallen. Het raamwerk bevat
verder twee zij geleiders en een
gleuf onderin waarin de
onderlijst van het luik glijdt. Die
onderlijst bevat een rubberen
tochtstrip zodat het raam
winddicht kan worden
afgesloten.
Overigens zal een goed vakman
dat hele raamwerk afkitten,
want dat komt ten goede aan de
isolerende werking. Behalve
ramen kun je op die manier
natuurlijk ook deuren
hermetisch afsluiten. Het is
mogelijk om het plaatsen van de
luiken zelf uit te voeren, maar
het beste kan daar een vakman
voor in de arm worden genomen.
Boven de 1500 gulden is het
plaatsen vaak gratis. Is dit niet
het geval dan moetje gemiddeld
op zo'n 75 gulden per rolluik
rekenen.
Henk ten Westenend: „Dat
afkitten heeft als bijkomend
voordeel datje het inbrekers nog
moeilijker maakt, want die kit
trekje er niet zomaar even af. En
als mensen dan nog bang zijn
voor inbrekers kunnen ze ook
nog zogenaamde eentoerige
schroeven nemen. Dat zijn
schroeven die je er alleen maar
in kunt draaien. Die krijgje er
daarna ook nooit meer uit. Dat
betekent datje ze af moet zagen
als je bijvoorbeeld gaat
verhuizen en de luiken mee wilt
nemen".
De rolluiken kun je in zeker vijf
verschillende kleuren krijgen.
Voor zowel kunststof als
aluminium gelden dezelfde
kleuren, zodat je bijvoorbeeld de
blinden voor de woonkamer in
aluminium en de kleinere
slaapkamerramen bovenin het
goedkopere kunststof kunt
uitvoeren.
HENK BRUMMELMAN
De Camel Trophy-rijders zijn
bezig aan het laatste stuk. De
eerste drie plaatsen worden
nog steeds bezet door Italië,
Amerika en Nederland. Een
verslag van het laatste deel
van de tocht.
Eindelijk wordt Andilamena
bereikt en kan de route langs
de kust na Moramanga aan
vangen. Dat is een streek die
haast idyllisch aandoet. Echte
goudgele stranden, die helaas
elk jaar wel door cyclonen
wordt geteisterd. Als de Ca-
mel-caravaan langs trekt is het
rustig. Hier begint een moeras
sig stuk waar alle stuurmans
kunst vereist is: „Als je dan
niet heel goed oplet rijd je
's nachts razendsnel verkeerd.
Kom je dan vast te zitten dan
zal het heel lang duren voordat
iemand je vindt", zegt Fons
van Oers. Bij de special task nr.
8 begint het erop te lijken dat
niemand er nog wijs uit kan
worden. De nachtelijke oriën-
tatierit van 250 kilometer is
voor de Nederlandse 'bushdri-
vers' een grote zoekpartij. Ze
vinden het eindpunt niet en ve
len met hen. De volgende dag
wil de leiding het opnieuw pro
beren, maar dan mort het me
rendeel van de 28 deelnemers.
Avontuur graag, maar afmat
tend wedstrijdrijden zonder
puntenwaardering, dat liever
niet.
Bij Nosy-Varika moet het hele
gezelschap overgezet worden
met een pontje. Daar kan maar
een auto op, duurt dus een dag
om allemaal aan de overkant
van het kanaal te komen! De
Nederlanders zijn het laatste
aan de beurt, inmiddels is het
nacht.
Bij een temperatuur van 42
graden Celcius trekt men ver
der naar het zuiden. Het eind
doel komt langzaam in zicht.
De strijd tussen de drie eerst-
geplaatsten is hevig vanwege
het geringe onderlinge pun ten-
verschil. „De zaak heel houden
is wel het devies", zegt 'Dyna
mite' Dammer. „Toch springen
we het ruigst om met de auto
en hebben de minste schade.
Die imperiaal staat nog steeds
als een huis, de ruit hangt er
prima bij en verder is er alleen
nog een stukje van de uitlaat
af. Kortom een Range Rover
die praktisch nieuw is".
Nog een laatste behoorlijke
'jump' in een 4 meter diepe
kuil. De bumpers blijven net
hangen op de rand en de Duit
sers en Belgen brengen red
ding. Even later duiken de
Fransen tot aan de deurknop
pen in het moeras. Fons en
Gerrit schieten toe en helpen
de verraste stokbroodeters.
Eindelijk Fort Dauphin. De fi
nish is gehaald en we zijn derde
gebleven. Italië kan de Camel
Trophy, na Papua Nieuw Gui
nea in '82 en Brazilië in '84, voor
de derde keer mee naar huis ne
men. Vincenzo Tota (24) is de
jongste deelnemer aan de
tocht in Madagascar. Hij heeft
net als zijn maatje Mauro Miele
(31) de nodige ervaring in het
off-road rijden. Dat is na 1600
kilometer over dit rode eiland
wel duidelijk gebleken.
De eindstand luidt: 1 Italië
476,6; 2 Amerika 465; 3 Neder
land 410; 4 Spanje 337,5 (win
naar van de Team Spirit
Award); 5 Maleisië 335; 6 West-
Duitsland 322,5; 7 en 8 Brazilië
en Japan 321,7; 9 Engeland 275;
10 Zwitserland 270.
w
ederom een rustige week op het hypotheekrentefront. Wij noteerden
dan ook geen rentewijzigingen.
HYPOTHEEKRENTE
Hypotheekrente
per
21 april 1987
beta- rente af-
lings- vast sluit-
wijze gedu- provi- garantie
rende sie in
°7c
rentepercentages
met gemeente- zonder gem."
garantie
opgave werke- opgave werke-
bank lijk bank lijk
ANNUITEITENHYPOTHEKEN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
ABN
M/A variabel 1
1
1
1
1
1
1
M/A 1 jr
M/A 3 jr
MA 5 jr
MA 7 jr
M'A 10 jr
M/A 15 jr
6.4
6.6
7,0
7,2
7.5
7.4
7.7
6,75
6,96
7.39
7,61
7.93
7,82
8,15
7.2
7,4
7,7
7,6
7,9
7,17
7,61
7.82
8,15
8,04
8.36
Amrobank
Amrobank
Amrobank
Amrobank
M/A
MA
MA
MA
variabel 1
2 jr 1
5 jr 1
7 jr 1
6.8
7.2
7,5
6,75
7,17
7,61
7,93
6.6
7.0
7,4
7.7
7.39
7.82
8,15
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
Avista bank
M/A
MA
M'A
M/A
MA
variabel 1
1 jr 1
2 jr 1
3 jr 1
5 jr 1
6,4
6,6
6.8
7,0
7.2
6,75
6.96
7,17
7.39
7,61
6,6
6,8
7.0
7,2
7.4
Bouwfonds (rentek.
Nederlandse
Gemeenten
Bouwf. Ned. Gem.
Bouwf. Ned. Gem.
)M/A
M'A
MA
MA
MA
variabel 1
5 jr 1
10 jr 1
30 jr 1
renterustl
6,7
7,0
7,5
8,0
7,2
7,07
7,49
8,03
8,57
7,71
6,7
7,2
7,7
8,2
7,4
7,17
7,39
7,61
7.82
7,07
7,71
8,25
8,79
7,92
Centrale
Volksbank
MA 2 jr 1
M/A 5 jr 1
6,2
6,7
6,48
7,01
6,4
6,9
7,23
Direktbank/
NCB-bank
Direktbank
MA
MA
MA
Ijr 1
3 jr 1
5 jr 1
6,5
6,8
7,0
6,80
7,12
7,34
6,7
7,0
7,2
7,01
7,34
7,55
Grenswissel-
kantoren/CDK
Grenswisselk.
Grenswisselk.
MA
MA
HJ/A
HJ/A
Ijr 1
5 jr 1
Ijr 1
5jr1
6,5
7,0
6,7
7,2
6,80
7,34
6,91
7,43
6,7
7,2
6,9
7,4
7,01
7,55
7,12
7,64
Lanschot/opstart
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Van Lanschot
Lanschobcomf.
MV
MV
MV
MV
MV
MV
variabel 1,5
variabel 1,5
Ijr 1,5
2 jr 1,5
5 jr 1,5
comf/5jr. 1,5
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
xxxxx
6,5
6,7
6,7
6,9
7,3
7,1
NMB
NMB
NMB
NMB
MA
MA
MA
MA
Postbank
Postbank
Postbank
M/A 2 jr
MA 5 jr
M/A 7 jr
1,5
1,5
1,5
1,5
6,6
7,0
7,2
7,5
6,96
7,39
7,61
7,93
6,8
7,2
7.4
7,7
6,91
7,13
7,13
7,34
7,79
7,56
7,17
7,61
7,82
8,15
1 6,5 6,80
1 7,0 7,34
1 7,3 7,66
6,7
7,2
7,5
7,01
7,55
7,87
Rabobank
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
Adviesrente
MA var./ljr. 1,25
MA 2/3 jr 1,25
MA 4/5 jr 1,25
MA stabiel 1,25
HJ/A var./ljr 1,25
HJ/A 2/3 jr 1,25
HJ/A 4/5 jr 1,25
HJ/A stabiel 1,25
6,5
6,9
7,1
7,4
XXX
XXX
XXX
XXX
6,83
7,26
7,47
7,80
XXX
XXX
XXX
XXX
6.7
7,1
7,3
7,6
6,9
7,3
7,5
7.8
7,04
7.47
7,69
8,01
7,15
7,57
7,77
8,09
Rabo
M'A
3 jr
1,5
6,9
7,28
7,1
7,50
Hypotheekbank
MA
5 jr
1,5
7,1
7,50
7,3
7,71
Hypotheekbank
HJ/A 3 jr
1,5
XXX
XXX
7,3
7,59
Hypotheekbank
HJ/A 5 jr
1,5
XXX
XXX
7,5
7,80
Verenigde
MA
l/2 jr
1
6,2
6,48
6,4
6,69
Spaarbank
M'A
3 jr
1
6,4
6,69
6,6
6,91
Spaarbank
MA
5 jr
1
6,7
7,01
6,9
7,23
Spaarbank
MA
7 jr
1
7,1
7,44
7,3
7,66
Spaarbank
MA
ideaalren. 1
6,6
6,91
6,8
7,12
Westl. Utr. (stand)
M/V
Ijr
1,5
5,9
6,37
6,1
6,58
(stand)
MV
5 jr
1,5
6,9
7,45
7,1
7,66
(stand)
MV
7 jr
1,5
6,9
7,45
7,1
7,66
(stand)
MV
10 jr
1,5
7,3
7,88
7,5
8,10
(stand)
MV
15 jr
1,5
7,8
8,43
8,0
8,65
(lage lasten) M/V
7 jr
1,5
xxxx
xxxx
7,3
7,68
(interim) MV
1 Jr
1,5
6,1
6,58
6,1
6,58
le kwartaal 1987
budget
KW A
variabel
1,5
6,8
7,13
6,8
7,13
Woonfonds/aut.
MV
variabel
1,5
6,6
7,12
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
M'V
Ijr
1,5
6,5
7,01
xxxxx xxxxx
Holl. wacht af
M'V
2 jr
1.5
6,7
7,23
xxxxx xxxxx
Woonfonds Holl.
M'V
3 jr
1,5
6,9
7,45
xxxxx xxxxx
Woonfonds
M'V
5 jr
1,5
7.1
7,66
xxxxx xxxxx
Holland
MV
10 jr
1,5
7,5
8,10
xxxxx xxxxx
Woonfonds/comf
MV
comf/5jr 1,5
6,9
7,45
xxxxx xxxxx
Holland comf
MV
comf/10jrl,5
7,3
7,88
xxxxx xxxxx
LEVENHYPOTHEKEN
Centraal Beheer
M'A
5/10 jr
-
7,0
7,23
7,0
7,23
Centraal Beheer
M'A
15/20 jr
-
7,4
7,66
7,4
7,66
NVL-maatschap.
MA
5/10 jr
7,0
7,23
7,0
7,23
NVL-maatschap.
MA
15/20 jr
-
7,4
7,66
7,4
7,66
RABOBANK UTRECHT hypotheek onder 50.000,- afsluitpro v. 1,5%.
M A maandbetaling achteraf HJ'A halfjaarbetaling achteraf
M'V maandbetaling vooraf KW/A kwartaalbetaling achteraf
Bron: 'Vereniging Eigen Huis' te Amersfoort.
Prometheus is een door Daim-
ler-Benz ingevoerd onder
zoeksprogramma, dat tot doel
heeft de mogelijkheden na te
gaan voor een veiliger, mobie
ler, milieuvriendelijker en eco
nomischer verkeer in de toe
komst en het aantal dodelijke
verkeersongevallen over 13 jaar
te halveren.
Het is geen sinecure om dat in
een dergelijk kort tijdsbestek te
willen verwezenlijken. Vandaar
dat Daimler-Benz andere Euro
pese automobielfabrikanten
heeft uitgenodigd aan het pro
ject deel te nemen. British Ley-
land, Austin Rover, Jaguar,
Rolls Royce, Renault, Peugeot,
Citroen, Talbot, Matra, Fiat, Al
fa Romeo, Volvo, Saab-Scania,
BMW, Porsche en Volkswagen/
Audi hebben met experts zitting
in de werkgroep. Op regeringsni
veau is het initiatief toegejuicht,
omdat het niet alleen het ver
keer ten goede komt, maar te
vens de concurrentiepositie van
de Europese industrie zal ver
sterken.
De huidige automobielindustrie
benut de mogelijkheden van
elektronika en telecommunica
tie al voor een groot deel. Maar
door het consequent doorvoeren
van alle beschikbare kennis in
de bestaande situaties van het
wegverkeer kan de veiligheid
toenemen. We kennen al syste
men als ABS, routebegeleiding,
airbag, geavanceerde aandrijf
systemen en computergestuur
de motorcontrole. Met name op
het terrein van de elektronische
systemen zullen we in het ko
mende decennium veranderin
gen meemaken. Want het zijn
vooral kritieke rijsituaties waar
bij deze techniek ondersteunend
kunnen werken.
Die kritieke situaties doen zich
voor door gebrek aan informa
tie van de automobilisten. Ze
zien een ander voertuig niet of
te laat, taxeren iets verkeerd of
hebben geen of onvoldoende in
formatie over wat zich verder
op de weg afspeelt. Onderzoek
heeft uitgewezen dat 50 procent
van alle ongelukken op kruis
punten en ongeveer 30 procent
van alle ongelukken met tege
moetkomend verkeer kan wor
den voorkomen. Dan zouden de
automobilisten een halve se-
dat het ongeluk veroorzaakt
moet direct een noodsignaal
uitzenden waardoor alle andere
voertuigen in de buurt tijdig
worden gewaarschuwd.
Een ander aspect is de plaatsbe
paling en langs welke weg men
het einddoel het beste kan berei
ken. Als via het routegeleidings
systeem bekend is waar de auto
mobilisten naar toe willen, dan
conde eerder de juiste tegen
maatregelen hebben moeten ne
men. Door onderlinge commu
nicatie tussen voertuigen via
een netwerk, krijgt men steeds
op het juiste moment de juiste
informatie. Dan zijn ongeluk
ken in dichte mist, waarbij tien
tallen voertuigen zijn betrok
ken, onmogelijk. Het voertuig
kan via decodering ook relevan
te verkeersinformatie tijdig wor
den meegedeeld. Nu is, de vaak
niet actuele, verkeersinformatie
via de radio voor iedereen be
stemd, en dat leidt af. Men moet
goed opletten om aan de weet te
komen of er op de route die men
volgt een ongeluk is gebeurd,
een file staat of dat er een omlei
ding is. Die rechtstreekse infor
matie die direct en aktueel in het
voertuig te zien of te horen is,
zonder dat de automoblisten
daarbij worden afgeleid, verbe
terd ook de organisatiestructuur
van het wegverkeer.
Daimler-Benz heeft met een aan
tal systemen al veelbelovende
proeven gedaan en het project
Prometheus beoogt onder meer
een voor Europa uniform sys
teem van verkeersinformatie.
Iets waaraan omroepen en ver-
antwoordeljke ministeries aan
dienen mee te werken, om het te
laten slagen.
Met de invoering van Prome
theus wordt een aantal catego
rieën bestreken: veiligheid, eco
nomie, capaciteit, milieuvrien
delijkheid en comfort. Door een
optimale communicatie worden
energie verspillende elementen
geweerd. Want hoe vaak moet
men nu onnodig stoppen voor
een verkeerslicht of onoverzich
telijke kruising? Rem- en accele
ratiemanoeuvres worden met
een uniform systeem minder, het
onnodig zoeken en omleidinger
dragen ook bij aan een economi
scher wegverkeer. De wegcapa
citeit kan optimaal worden om
dat files worden vermeden. Vooi
het milieu betekent een betere
organisatie van verkeersstro
men een verminderde aanslag
op de infrastructuur. En harmo-j
nische verkeerstromen met ver
minderd onnodig verkeersaan
bod zorgt voor een lager vervui
lingsniveau.
Dat een verbeterde onderlinge
communicatie het autorijden
comfortabeler maakt is duide
lijk. Bijgaande tekeningen later
zien wat er zoal in de toekomst
mogelijk is. Daarbij ziet he
'technisch oog' meer en snelle
dan het menselijk oog ooit kaï
bereiken.
SIEM LEEUWENKAMP
Foto links: Confrontatie met tegenliggers, zoiets gebeurt elke d|
Een automoblist neemt een bocht met een te hoge snelheid, merkt
te laat. Door een foute reactie komt hij op de andere weghelft tere
Meestal volgt met een tegenligger een frontale botsing.
Met een 'optische computer' in beide auto's is de koersafwijking
reet bekend. Een waarschuwing volgt binnen milliseconden en woi i
daar te laat op gereageerd, dan kan automatisch een ingreep in l
stuur- of remsysteem volgen.
Foto hiernaast: 's Nachts rijden n\et een beperkt zicht door de rt i-
kwijdte van de lichtbundel. Zien we daar nu wel of niet een auto o
verlicht langs de weg? Snelheid omlaag of zelfs stoppen? Dat is c
hankelijk van een aantal bijkomende factoren, zoals o.m. vermoeit
heid, verblinding van tegemoetkomend verkeer en misschien nog n>
vel of mist.
Met de plannen van Prometheus kan een infrarode lamp uitkom
bieden. Die heeft een groter bereik en verblindt niemand, ultrasorit
golven of rader zijn ook zinvol. Het obstakel wordt op het beeld
scherm getoond. Wordt er niet gereageerd dan kan een signaal klni
ken of automatisch gas worden geminderd dan wel worden geremd
I