rorbatsjov geeft verzet tegen zijn beleid toe IdEN HAAG (GPD) Het kabinet heeft zich tot taak gesteld |dat in het jaar 2000 er in Nederland 25 procent minder ver keersslachtoffers vallen. Dat schrijft minister Smit-Kroes Bverkeer en waterstaat) in een brief bij het nieuwe Meerjaren- jplan voor de Verkeersveiligheid (MPV) dat zij donderdag aan Ide Tweede Kamer heeft gestuurd. Het oude MPV werd bijge steld nadat in 1986 zeven procent meer doden en vier procent jmeer gewonden in het verkeer waren gevallen dan in 1985. I l Gewonden bij acties van stakers Spanje ECHT LEER-SPOOTTKOOnE Kom ideeën verzamelen Autoverzekering 7,5 pet duurder m, andaag BMSFOl vBINET: IN JAAR 2000 vrijdagkrant Turkije klopt aan EG-deur Interieur RAI^fd87 Kerk Korteuhoef stuurt paasgroet aan Gorbatsjov Fraai lenteweer 230e jaargang no. 91 /rijdag 17 april 1987 Provincies Begroting '88 Uit Beirut Geestelijke zorg Schoolfusie VANDAAG SPECIALE AANDACHT VOOR WONEN LEVEN: Strafpunten 1ste èn 2e paasdag fantastische brunch in het AMSTERDAM VERWEER CONSUMENTENBOND k Golden Gate - Ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan van de Golden Gate Brug in San Francisco zal een speciaal muziekstuk ten gehore wor den gebracht waarbij de ruim 2.800 meter lange hangbrug figureert als ko lossale harp. In de ochtend mist, overigens zonnig. Middagtemperatuur van 18 graden, aan de kust ongeveer 15 graden. Wei nig wind. Vanmiddag aan de kust kans op mistbanken van zee. vandaag op de EXPO GOES ZELFMAAK - MODESHOW NAAICENTRUM VAN VLIET in het grootste en mooiste modetheater van Nederland. Vandaag open: 13.30-17.30 uur 18.30-22.00 uur PROVINCIALE llOSKOU (AP) - Sovjet-partijleider Michail Gorbatsjov heeft donderdag in Jen toespraak tot een congres van de communistische jeugdbond Komsomol lezegd dat zijn sociale en economische hervormingen zullen slagen, ook al lullen zij jaren vergen. Hij zei dat de hervormingen geen politieke tegenstand ïuitmoeten, maar gaf toe dat er zelfs tot in het Centrale Comité figuren zijn die He zaak traineren. Het is voor het eerst dat Gorbatsjov in het openbaar het Centrale Comité noemt lis een bron van verzet tegen zijn beleid. Er zijn berichten geweest over regel- Cchte oppositie tegen Gorbatsjov in dit 300 leden tellende orgaan dat het be leid voor de Sovjet-Unie vast stelt. Gorbatsjov gaf donderdag echter zelf aan dat let voornamelijk traagheid is met het uitvoeren van zijn ideeën, he 90 minuten durende toespraak van Gorbatsjov werd rechtstreeks door de televisie uitgezonden, en het officiële persbureau Tass verspreidde een Russi- tche tekst. De 56-jarige partijleider verklaarde dat briefschrijvers hem hadden bevraagd de tegenstanders van zijn beleid aan te wijzen. Gorbatsjov hield zijn Jehoor voor dat zijn plannen zonder grotere openheid voor discussie en kritiek uilen falen. odental in [verkeer moet kwart lager |Met een aantal speerpunten in het Iplan wil Smit-Kroes bereiken dat nog I binnen deze kabinetsperiode het jaar lijkse aantal verkeerslachtoffers daalt Imet 200 doden en 1500 gewonden die Inaar een ziekenhuis moeten. Ze I schrijft in de brief dat de Nederlandse I bevolking zich meer aan de verkeers- I veiligheid gelegen moet laten liggen. [Belangrijk speerpunt is volgens haar I dat de bevolking deze zaken als een I nationaal na te streven doel gaat aan- I vaarden. De bewindsvrouwe heeft voor de ko mende twee jaar 30 miljoen extra uit getrokken voor verhoging van de ver keersveiligheid. In 1989 wordt beke ken of verdere extra financiering af hankelijk van het feit of het beleid aan slaat of niet nuttig en mogelijk is. Het nieuwe meerjarenplan voorziet ook in een beloning van gemeenten die een meer dan gemiddelde bijdrage le veren. Het kabinet is het nog niet eens over de hoofdlijnen van het be zuinigingsbeleid voor 1988. Premier Lubbers spreekt van 'moeizaam passen en meten'. PAGINA 3 De Nederlandse verpleger Ben Alofs keert terug uit de tot voor kort belegerde Palestijnse vluchtelingenkampen in Bei rut en doet zijn gruwelijk ver slag. PAGINA 4 De Regionale Instellingen voor Ambulante Geestelijke Ge zondheidszorg merken een duidelijke verschuiving van lichte problemen naar grote moeilijkheden, zoals zelf moordneigingen en psychoses. PAGINA 5 De agrarische scholen in Zee land willen vooruitlopend op de plannen van minister Braks, al volgend jaar een fu sie aangaan. PAGINA 11 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenl.: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Financiën, economie: 7 Provincie: 11,13,15 en 17 Sport: 19 Jan des Bouvrie, het succes verhaal van een ontwerper nieuws voor salon, badkamer en keuken aan tafel op reis autonieuws mode uit: film, theater, concert, tentoon stelling en kunst communi catie. In het nieuwe verkeersplan wordt voorgesteld dat iedere provincie in 1988 een eigen regionaal orgaan voor de verkeersveiligheid heeft. Daarmee moet de samenwerking tussen regio nale overheden en particuliere orga nisaties worden versneld. Nagegaan zal worden of het via inpassing van het verkeersonderwijs in de lessen op de middelbare scholen mogelijk is het theoriedeel van het rij-examen op school te laten afleggen. De rij-opleidingen moeten worden her zien en aangepast aan de eisen van het moderne verkeer. Voor het opheffen van de gevaarlijkste plaatsen in het verkeer wil de minister acht miljoen gulden uittrekken. Via volledige in voering van de ademanalyseappara- tuur binnen twee jaar zal de politie be ter kunnen optreden tegen dronken verkeerdeelnemers. De automobilis ten worden opgeroepen zich te houden aan de snelheidslimieten van 50 en 80 kmyu. De minister overweegt ook een straf- puntenregeling, waarbij mensen die regelmatig in de fout gaan hun rijbe wijs wordt afgenomen. „Minister Korthals Altes van justitie en ik zijn daar voorstander van. In Duitsland en Canada blijkt dat te werken: veel minder alcoholgebruik in het verkeer en een veiliger rijgedrag. Advertentie Arneville Hotel, Middelburg, van 11.00tot 14.00,/ 27,50 p.p., kinderen 15,-. 01180-38456. Leen Zietse aan de piano. Nu reserveren! FLORIDA Een lid van de Amerikaanse kustwacht luistert naar mogelijke levenstekens op de onderzijde van de vrachtvaarder Aristeo, die bij Florida omsloeg. Het kielloze schip werd met acht man aan boord in zware zee omver geworpen. Vier opvarenden werden gered, één kwam om en drie bemannings leden werden vermist. Wolken traangas kolken omhoog in Santander als demonstrerende metaalarbeiders en leden van de Guardia Civil met elkaar slaags raken. REINOSA (AFP/RTR) - Bij botsingen tussen metaalarbeiders en de Guar dia Civil zijn donderdag in Noord-Spanje twintig mensen gewond ge raakt. Dit heeft de politie in de door sociale onrust en stakingen geteis terde stad Reinosa, in de provincie Santander, meegedeeld. Arbeiders blokkeerden wegen met hoogspanningskabels, richtten bran dende barricaden op en bekogelden de politie met stenen. Leden van de Guardia Civil antwoordden met traangas en schoten met rubber kogels om de betogers te verspreiden. De incidenten deden zich voor terwijl het hele land voor de tweede keer in vijf dagen verlamd werd door stakingen. Dat gebeurde op het moment dat miljoenen Spaanse en buitenlandse toeristen de weg opgingen voor de Paasvakantie. Volgens de vakbonden is aan de stakingsoproep gehoor ge geven door bijna al het personeel van de luchtvaartmaatschappijen Iberia en Aviaco en door de meeste spoorwegmensen. De toerismesector voor spelt dat de verliezen in de Paasweek zullen oplopen tot meer dan 650 mil joen gulden. De bonden willen regering dwingen toe te geven aan hun eis tot minstens zeven procent meer loon. Madrid wil voor 1987 niet verder gaan dan vijf procent. (Advertentie) halfhoge wit leder vrijetijdsschoen. Maten 36 - 46 Adviesprijs 59.95 tot Pasen Middelburg - Markt 45 (naast de NMB) tel. 01180 - 29911 donderdag koopavond tot 21.00 uur (Advertentie) 23 APRIL T/M 3 MEI 23 APRIL T/M 3 MEI 23 T/M 26 APRIL 29 APRIL T/M 3 MEI Dagelijks van 10-18 uur, za. en zo. van 10-17 uur, ma.27en di. 28 april van 10-22 uur. DEN HAAG (GPD) Autoverzekeringen worden aanzienlijk duurder. De pre mies gaan met gemiddeld 7,5 procent omhoog en het eigen risico bij schade aan de eigen auto wordt 100 gulden hoger. Bovendien zal het vergoeden van schade die is ontstaan door diefstal en inbraak (of poging daartoe), ook leiden tot vermindering van de no-claimkorting. Tot dusver is daarvan alleen sprake bij premie-ontvangst een bedrag van 120 aanrijdingsschade. Voor motorfietsen gaat de premie niet omhoog. Wel zal ook daarvoor een hoger eigen risico gaan gelden en zal diefstal ook tot ver lies aan no-claimkorting leiden. De maatregelen zijn donderdagmid dag afgesproken in de Contactcom missie Motorrijtuigenverzekering. De commissie heeft weliswaar slechts een adviesfunctie maar verwacht mag worden dat zo goed als alle 120 au toverzekeraars in ons land de verho gingen zullen doorvoeren. De maatre gelen gaan voor nieuwe verzekeringen in per 1 juni 1987. Voor bestaande ver zekeringen worden ze van kracht op de eerstkomende vervaldatum na 1 juni. Bij elkaar genomen zullen de effecten van de afspraken die de verzekeraars donderdag maakten, leiden tot een kostenstijging voor de all-risksverze- kering van personenauto's met gemid deld 10 procent. Hetzelfde geldt voor w.a.-verzekeringen die gecombineerd zijn met een beperkte casco-verzeke ring voor de eigen auto (waarmee dief stal, inbraak, verduistering, ruitbreuk, brand, storm en schade door dieren zijn gedekt). In deze 10 procent is dan mede begre pen het bedrag dat men bij het clai men van een schade meer kwijt is aan eigen risico. Bij de meeste maatschap pijen zal het eigen risico bij schade aan het eigen voertuig 300 gulden (per schadegeval) gaan bedragen. De drastische verhogingen moeten de, autoverzekeraars enigszins uit hun problemen halen. Volgens de voorzit ter van de contactcommissie, mr. J. Smit, staat tegenover elke 100 gulden (Advertentie) Voordelige Trein Toegangbiljetten bij vele NS-stations. gulden aan uitkeringen wegens scha devergoeding. De verzekeraars wijten de scherp ge stegen uitgaven aan onder meer het toenemende aantal auto's (die ook meer kilometers rijden), de hogere btw, de hogere uurlonen in de garages, en met name ook de toegenomen cri minaliteit. Wat dat laatste betreft gaat het dikwijls niet eens om de waarde van een gestolen radio maar veeleer om de onevenredig grote schade die bij een autokraak wordt veroorzaakt. Vol gens Smit ligt die gemiddeld „al heel gauw op 3000 gulden en meer". De Consumentenbond heeft de verze keraars en de staatssecretaris van eco nomische zaken Evenhuis gevraagd om gedrieën na te gaan of er geen an dere mogelijkheden zijn om autoverze keringen weer rendabel te maken zon der dat telkens de spiraal van hogere uitkeringen en hogere premies moet worden opgedraaid. De bond zou veel „franje" uit autover zekeringen willen wegsnijden. „Huis- tuin- en keukenongelukjes" zouden de mensen zelf moeten opvangen. „Juist deze categorie van kleine claims maakt veel verzekeringen zo kostbaar", aldus de bond. „In beginsel moet de verzekering die risico's dek ken die verzekerden niet zelf kunnen dragen". Turkije wil dolgraag vol waardig lid worden van de EG. Maar de Europese Gemeenschap zit momen teel op toetreding van deze dertiende deelnemer aan het handels blok bepaald niet te wachten. Dwars tegen alle dringende adviezen in om voorlopig nog wat geduld op te bren gen, heeft de Turkse regering zich deze week in Brussel - waar op het ogenblik ook de EG-voorzitter zetelt - toch offi cieel aangemeld als kandidaat-lid. De Turken hebben door dit te doen hun zaak op scherp gesteld. Bewust: ze wil len op deze manier hun kansen wegen. Maar ze weten nu gelijk ook dat ze bot vangen. Het Europa-van-de-twaalf stelt zich bijzonder terughoudend op. Daar zijn allerlei zwaar wegende rede nen voor. Om te beginnen verkeert de gemeenschap zelf in een diepe finan ciële crisis, die het nodig maakt in het huidige - vaak verdeelde - huis eerst orde op zaken te stellen. Verder is de EG nog bezig zich aan te passen aan de niet zo lang geleden officieel toegetre den landen Spanje en Portugal. Het evenwicht tussen de rijkere noordelij ke landen en de arme zuidelijke is nog lang niet bereikt. Allerlei spanningen steken daarbij de kop op. Nog een groot zuidelijk land erbij met aanzien lijke economische problemen zou het samenwerkingsverband maar moei lijk verwerken. De Turken hebben een ongelukkig moment gekozen voor hun aanvraag. Maar er is méér. Turkije is een land met een volstrekt andere cultuur. Het ligt voor het overgrote deel in Azië, de merendeels islamitische bevolking kijkt naar het oosten en het heeft een geschiedenis die druipt van de vijan digheid tegen Europa. Toch heeft Tur kije - op de grens van twee werelden - zelf duidelijk gekozen voor het westen en nu ook voor Europa. Immers: na de tweede wereldoorlog trad het al toe tot de NAVO en later tot de Raad van Eu ropa. Op zichzelf lag dat sterk voor de hand. In oostelijke richting treft het land alleen maar onzekerheid en bu ren met grote politieke problemen: weinig mogelijkheden dus voor een aansluiting met perspectief. Is er dus voor de Turken aanleiding genoeg om de bestaande banden met Europa te verstevigen, - in Europa zelf zijn grote aarzelingen. Zo is er de vraag of het de mocratisch gehalte van Turkije wel voldoende is voor toetreding tot de EG. Nog geen vijfjaar geleden (medio 1982) dienden drie lidstaten van de ge meenschap, waaronder Nederland, een klacht in tegen Turkije bij de Com missie voor de rechten van de mens in Straatsburg. Het Turkse bewind werd beschuldigd van het martelen van po litieke gevangenen en schending van fundamentele vrijheden. Een klacht overigens die eind 1985 werd omgezet in een minnelijke schikking. De Europese Gemeenschap zou zich op het ogenblik met Turkije als nieuwe lidstaat ook nogal wat pro blemen op de hals halen als gevolg van de Turkse houding tegenover andere volkeren. Koerden, Armeniërs, Cy prioten, Grieken: van tijd tot tijd en soms via heftige uitbarstingen hebben ze te maken met een ronduit vijandig optreden vanuit Turkije. Nog maar en kele weken terug dreigde Griekenland in oorlog te raken met Turkije over een kwestie van olieboringen in de Ege- ische zee. De NAVO - waarin beide als bondgenoten worden beschouwd - zat er voor de zoveelste keer lelijk mee in de maag. Vooral Nederland, Denemar ken en Griekenland gelden als gehar naste tegenstanders van een snelle toetreding van Turkije tot de EG. En uitgerekend de twee laatste landen treden in het komende jaar als voorzit ter van de gemeenschap op. Het is daarom te verwachten dat het Europa van-de-twaalf de Turkse aanvraag voor een volwaardig lidmaatschap voorlopig op een laag pitje zal laten sudderen. De gemeenschap staat in de huidige omvang voor belangrijke vra gen over het eigen functioneren. Dat is er de laatste jaren niet eenvoudiger op geworden. Er een slagvaardig handels blok van maken, dat niet voortdurend wordt verlamd door bureaucratie, be sluiteloosheid en gebrek aan middelen is belangrijker dan een nog grotere EG. Het Turkse geklop aan de deur in Brussel zal daarom nog wel even on beantwoord blijven. vdM. KORTENHOEF (GPD) Het Kremlin krijgt dezer dagen een brief uit Kor- tenhoef in de bus. Het betreft een paasgroet van de Oecumenische streekgemeente uit het Vechtplaats- je, ondertekend door zo'n honderd ge lovigen. Volgens, initiatiefnemer, dominee H. Abma uit Kortenhoef, moet het schrij ven gezien worden als een ondersteu ning van het beleid van de Russische partijleider. Wij hebben ons groen en geel geërgerd aan de slagen om de arm waarmee in het Westen op de plannen van Gor batsjov is gereageerd", aldus de predi kant. „Ook al lukte het u niet, zoals zovelen al vóór u in de geschiedenis, dan hebt u toch iets geprobeerd dat de moeite waard is", zo eindigt de brief aan de Russische leider. 4 T

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 1