rorbatsjov geeft verzet
tegen zijn beleid toe
IdEN HAAG (GPD) Het kabinet heeft zich tot taak gesteld
|dat in het jaar 2000 er in Nederland 25 procent minder ver
keersslachtoffers vallen. Dat schrijft minister Smit-Kroes
Bverkeer en waterstaat) in een brief bij het nieuwe Meerjaren-
jplan voor de Verkeersveiligheid (MPV) dat zij donderdag aan
Ide Tweede Kamer heeft gestuurd. Het oude MPV werd bijge
steld nadat in 1986 zeven procent meer doden en vier procent
jmeer gewonden in het verkeer waren gevallen dan in 1985.
I
l
Gewonden bij acties
van stakers Spanje
ECHT LEER-SPOOTTKOOnE
Kom ideeën verzamelen
Autoverzekering
7,5 pet duurder
m,
andaag
BMSFOl
vBINET: IN JAAR 2000
vrijdagkrant
Turkije klopt
aan EG-deur
Interieur
RAI^fd87
Kerk Korteuhoef
stuurt paasgroet
aan Gorbatsjov
Fraai lenteweer
230e jaargang no. 91
/rijdag 17 april 1987
Provincies
Begroting '88
Uit Beirut
Geestelijke zorg
Schoolfusie
VANDAAG SPECIALE
AANDACHT VOOR
WONEN LEVEN:
Strafpunten
1ste èn 2e paasdag
fantastische brunch in het
AMSTERDAM
VERWEER CONSUMENTENBOND
k
Golden Gate - Ter gelegenheid van
het 50-jarig bestaan van de Golden
Gate Brug in San Francisco zal een
speciaal muziekstuk ten gehore wor
den gebracht waarbij de ruim 2.800
meter lange hangbrug figureert als ko
lossale harp.
In de ochtend mist, overigens zonnig.
Middagtemperatuur van 18 graden,
aan de kust ongeveer 15 graden. Wei
nig wind. Vanmiddag aan de kust
kans op mistbanken van zee.
vandaag op de EXPO GOES
ZELFMAAK - MODESHOW
NAAICENTRUM VAN VLIET
in het grootste en mooiste modetheater van Nederland.
Vandaag open: 13.30-17.30 uur
18.30-22.00 uur
PROVINCIALE
llOSKOU (AP) - Sovjet-partijleider Michail Gorbatsjov heeft donderdag in
Jen toespraak tot een congres van de communistische jeugdbond Komsomol
lezegd dat zijn sociale en economische hervormingen zullen slagen, ook al
lullen zij jaren vergen. Hij zei dat de hervormingen geen politieke tegenstand
ïuitmoeten, maar gaf toe dat er zelfs tot in het Centrale Comité figuren zijn die
He zaak traineren.
Het is voor het eerst dat Gorbatsjov in het openbaar het Centrale Comité noemt
lis een bron van verzet tegen zijn beleid. Er zijn berichten geweest over regel-
Cchte oppositie tegen Gorbatsjov in dit 300 leden tellende orgaan dat het be
leid voor de Sovjet-Unie vast stelt. Gorbatsjov gaf donderdag echter zelf aan dat
let voornamelijk traagheid is met het uitvoeren van zijn ideeën,
he 90 minuten durende toespraak van Gorbatsjov werd rechtstreeks door de
televisie uitgezonden, en het officiële persbureau Tass verspreidde een Russi-
tche tekst. De 56-jarige partijleider verklaarde dat briefschrijvers hem hadden
bevraagd de tegenstanders van zijn beleid aan te wijzen. Gorbatsjov hield zijn
Jehoor voor dat zijn plannen zonder grotere openheid voor discussie en kritiek
uilen falen.
odental in
[verkeer moet
kwart lager
|Met een aantal speerpunten in het
Iplan wil Smit-Kroes bereiken dat nog
I binnen deze kabinetsperiode het jaar
lijkse aantal verkeerslachtoffers daalt
Imet 200 doden en 1500 gewonden die
Inaar een ziekenhuis moeten. Ze
I schrijft in de brief dat de Nederlandse
I bevolking zich meer aan de verkeers-
I veiligheid gelegen moet laten liggen.
[Belangrijk speerpunt is volgens haar
I dat de bevolking deze zaken als een
I nationaal na te streven doel gaat aan-
I vaarden.
De bewindsvrouwe heeft voor de ko
mende twee jaar 30 miljoen extra uit
getrokken voor verhoging van de ver
keersveiligheid. In 1989 wordt beke
ken of verdere extra financiering af
hankelijk van het feit of het beleid aan
slaat of niet nuttig en mogelijk is.
Het nieuwe meerjarenplan voorziet
ook in een beloning van gemeenten die
een meer dan gemiddelde bijdrage le
veren.
Het kabinet is het nog niet eens
over de hoofdlijnen van het be
zuinigingsbeleid voor 1988.
Premier Lubbers spreekt van
'moeizaam passen en meten'.
PAGINA 3
De Nederlandse verpleger Ben
Alofs keert terug uit de tot voor
kort belegerde Palestijnse
vluchtelingenkampen in Bei
rut en doet zijn gruwelijk ver
slag.
PAGINA 4
De Regionale Instellingen voor
Ambulante Geestelijke Ge
zondheidszorg merken een
duidelijke verschuiving van
lichte problemen naar grote
moeilijkheden, zoals zelf
moordneigingen en psychoses.
PAGINA 5
De agrarische scholen in Zee
land willen vooruitlopend op
de plannen van minister
Braks, al volgend jaar een fu
sie aangaan.
PAGINA 11
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenl.: 3 en 5
Opinie en achtergrond: 4
Financiën, economie: 7
Provincie: 11,13,15 en 17
Sport: 19
Jan des Bouvrie, het succes
verhaal van een ontwerper
nieuws voor salon, badkamer
en keuken aan tafel op reis
autonieuws mode uit:
film, theater, concert, tentoon
stelling en kunst communi
catie.
In het nieuwe verkeersplan wordt
voorgesteld dat iedere provincie in
1988 een eigen regionaal orgaan voor
de verkeersveiligheid heeft. Daarmee
moet de samenwerking tussen regio
nale overheden en particuliere orga
nisaties worden versneld. Nagegaan
zal worden of het via inpassing van
het verkeersonderwijs in de lessen op
de middelbare scholen mogelijk is het
theoriedeel van het rij-examen op
school te laten afleggen.
De rij-opleidingen moeten worden her
zien en aangepast aan de eisen van het
moderne verkeer. Voor het opheffen
van de gevaarlijkste plaatsen in het
verkeer wil de minister acht miljoen
gulden uittrekken. Via volledige in
voering van de ademanalyseappara-
tuur binnen twee jaar zal de politie be
ter kunnen optreden tegen dronken
verkeerdeelnemers. De automobilis
ten worden opgeroepen zich te houden
aan de snelheidslimieten van 50 en 80
kmyu.
De minister overweegt ook een straf-
puntenregeling, waarbij mensen die
regelmatig in de fout gaan hun rijbe
wijs wordt afgenomen. „Minister
Korthals Altes van justitie en ik zijn
daar voorstander van. In Duitsland
en Canada blijkt dat te werken: veel
minder alcoholgebruik in het verkeer
en een veiliger rijgedrag.
Advertentie
Arneville Hotel,
Middelburg, van 11.00tot
14.00,/ 27,50 p.p.,
kinderen 15,-.
01180-38456. Leen
Zietse aan de piano. Nu
reserveren!
FLORIDA Een lid van de Amerikaanse kustwacht luistert naar mogelijke levenstekens op de onderzijde van de vrachtvaarder Aristeo, die bij Florida
omsloeg. Het kielloze schip werd met acht man aan boord in zware zee omver geworpen. Vier opvarenden werden gered, één kwam om en drie bemannings
leden werden vermist.
Wolken traangas kolken omhoog in Santander als demonstrerende
metaalarbeiders en leden van de Guardia Civil met elkaar slaags raken.
REINOSA (AFP/RTR) - Bij botsingen tussen metaalarbeiders en de Guar
dia Civil zijn donderdag in Noord-Spanje twintig mensen gewond ge
raakt. Dit heeft de politie in de door sociale onrust en stakingen geteis
terde stad Reinosa, in de provincie Santander, meegedeeld.
Arbeiders blokkeerden wegen met hoogspanningskabels, richtten bran
dende barricaden op en bekogelden de politie met stenen. Leden van de
Guardia Civil antwoordden met traangas en schoten met rubber kogels
om de betogers te verspreiden.
De incidenten deden zich voor terwijl het hele land voor de tweede keer in
vijf dagen verlamd werd door stakingen. Dat gebeurde op het moment dat
miljoenen Spaanse en buitenlandse toeristen de weg opgingen voor de
Paasvakantie. Volgens de vakbonden is aan de stakingsoproep gehoor ge
geven door bijna al het personeel van de luchtvaartmaatschappijen Iberia
en Aviaco en door de meeste spoorwegmensen. De toerismesector voor
spelt dat de verliezen in de Paasweek zullen oplopen tot meer dan 650 mil
joen gulden. De bonden willen regering dwingen toe te geven aan hun eis
tot minstens zeven procent meer loon. Madrid wil voor 1987 niet verder
gaan dan vijf procent.
(Advertentie)
halfhoge wit leder vrijetijdsschoen.
Maten 36 - 46 Adviesprijs 59.95
tot Pasen
Middelburg - Markt 45
(naast de NMB) tel. 01180 - 29911
donderdag koopavond tot 21.00 uur
(Advertentie)
23 APRIL T/M 3 MEI 23 APRIL T/M 3 MEI 23 T/M 26 APRIL 29 APRIL T/M 3 MEI
Dagelijks van 10-18 uur, za. en zo. van 10-17 uur,
ma.27en di. 28 april van 10-22 uur.
DEN HAAG (GPD) Autoverzekeringen worden aanzienlijk duurder. De pre
mies gaan met gemiddeld 7,5 procent omhoog en het eigen risico bij schade
aan de eigen auto wordt 100 gulden hoger. Bovendien zal het vergoeden van
schade die is ontstaan door diefstal en inbraak (of poging daartoe), ook leiden
tot vermindering van de no-claimkorting.
Tot dusver is daarvan alleen sprake bij premie-ontvangst een bedrag van 120
aanrijdingsschade. Voor motorfietsen
gaat de premie niet omhoog. Wel zal
ook daarvoor een hoger eigen risico
gaan gelden en zal diefstal ook tot ver
lies aan no-claimkorting leiden.
De maatregelen zijn donderdagmid
dag afgesproken in de Contactcom
missie Motorrijtuigenverzekering. De
commissie heeft weliswaar slechts een
adviesfunctie maar verwacht mag
worden dat zo goed als alle 120 au
toverzekeraars in ons land de verho
gingen zullen doorvoeren. De maatre
gelen gaan voor nieuwe verzekeringen
in per 1 juni 1987. Voor bestaande ver
zekeringen worden ze van kracht op de
eerstkomende vervaldatum na 1 juni.
Bij elkaar genomen zullen de effecten
van de afspraken die de verzekeraars
donderdag maakten, leiden tot een
kostenstijging voor de all-risksverze-
kering van personenauto's met gemid
deld 10 procent. Hetzelfde geldt voor
w.a.-verzekeringen die gecombineerd
zijn met een beperkte casco-verzeke
ring voor de eigen auto (waarmee dief
stal, inbraak, verduistering, ruitbreuk,
brand, storm en schade door dieren
zijn gedekt).
In deze 10 procent is dan mede begre
pen het bedrag dat men bij het clai
men van een schade meer kwijt is aan
eigen risico. Bij de meeste maatschap
pijen zal het eigen risico bij schade aan
het eigen voertuig 300 gulden (per
schadegeval) gaan bedragen.
De drastische verhogingen moeten de,
autoverzekeraars enigszins uit hun
problemen halen. Volgens de voorzit
ter van de contactcommissie, mr. J.
Smit, staat tegenover elke 100 gulden
(Advertentie)
Voordelige Trein Toegangbiljetten bij vele NS-stations.
gulden aan uitkeringen wegens scha
devergoeding.
De verzekeraars wijten de scherp ge
stegen uitgaven aan onder meer het
toenemende aantal auto's (die ook
meer kilometers rijden), de hogere
btw, de hogere uurlonen in de garages,
en met name ook de toegenomen cri
minaliteit. Wat dat laatste betreft gaat
het dikwijls niet eens om de waarde
van een gestolen radio maar veeleer
om de onevenredig grote schade die bij
een autokraak wordt veroorzaakt. Vol
gens Smit ligt die gemiddeld „al heel
gauw op 3000 gulden en meer".
De Consumentenbond heeft de verze
keraars en de staatssecretaris van eco
nomische zaken Evenhuis gevraagd
om gedrieën na te gaan of er geen an
dere mogelijkheden zijn om autoverze
keringen weer rendabel te maken zon
der dat telkens de spiraal van hogere
uitkeringen en hogere premies moet
worden opgedraaid.
De bond zou veel „franje" uit autover
zekeringen willen wegsnijden. „Huis-
tuin- en keukenongelukjes" zouden
de mensen zelf moeten opvangen.
„Juist deze categorie van kleine
claims maakt veel verzekeringen zo
kostbaar", aldus de bond. „In beginsel
moet de verzekering die risico's dek
ken die verzekerden niet zelf kunnen
dragen".
Turkije wil dolgraag vol
waardig lid worden van
de EG. Maar de Europese
Gemeenschap zit momen
teel op toetreding van deze
dertiende deelnemer aan het handels
blok bepaald niet te wachten. Dwars
tegen alle dringende adviezen in om
voorlopig nog wat geduld op te bren
gen, heeft de Turkse regering zich deze
week in Brussel - waar op het ogenblik
ook de EG-voorzitter zetelt - toch offi
cieel aangemeld als kandidaat-lid. De
Turken hebben door dit te doen hun
zaak op scherp gesteld. Bewust: ze wil
len op deze manier hun kansen wegen.
Maar ze weten nu gelijk ook dat ze bot
vangen. Het Europa-van-de-twaalf
stelt zich bijzonder terughoudend op.
Daar zijn allerlei zwaar wegende rede
nen voor. Om te beginnen verkeert de
gemeenschap zelf in een diepe finan
ciële crisis, die het nodig maakt in het
huidige - vaak verdeelde - huis eerst
orde op zaken te stellen. Verder is de
EG nog bezig zich aan te passen aan de
niet zo lang geleden officieel toegetre
den landen Spanje en Portugal. Het
evenwicht tussen de rijkere noordelij
ke landen en de arme zuidelijke is nog
lang niet bereikt. Allerlei spanningen
steken daarbij de kop op. Nog een
groot zuidelijk land erbij met aanzien
lijke economische problemen zou het
samenwerkingsverband maar moei
lijk verwerken. De Turken hebben een
ongelukkig moment gekozen voor hun
aanvraag.
Maar er is méér. Turkije is een land
met een volstrekt andere cultuur.
Het ligt voor het overgrote deel in Azië,
de merendeels islamitische bevolking
kijkt naar het oosten en het heeft een
geschiedenis die druipt van de vijan
digheid tegen Europa. Toch heeft Tur
kije - op de grens van twee werelden -
zelf duidelijk gekozen voor het westen
en nu ook voor Europa. Immers: na de
tweede wereldoorlog trad het al toe tot
de NAVO en later tot de Raad van Eu
ropa. Op zichzelf lag dat sterk voor de
hand. In oostelijke richting treft het
land alleen maar onzekerheid en bu
ren met grote politieke problemen:
weinig mogelijkheden dus voor een
aansluiting met perspectief. Is er dus
voor de Turken aanleiding genoeg om
de bestaande banden met Europa te
verstevigen, - in Europa zelf zijn grote
aarzelingen. Zo is er de vraag of het de
mocratisch gehalte van Turkije wel
voldoende is voor toetreding tot de
EG. Nog geen vijfjaar geleden (medio
1982) dienden drie lidstaten van de ge
meenschap, waaronder Nederland,
een klacht in tegen Turkije bij de Com
missie voor de rechten van de mens in
Straatsburg. Het Turkse bewind werd
beschuldigd van het martelen van po
litieke gevangenen en schending van
fundamentele vrijheden. Een klacht
overigens die eind 1985 werd omgezet
in een minnelijke schikking.
De Europese Gemeenschap zou
zich op het ogenblik met Turkije
als nieuwe lidstaat ook nogal wat pro
blemen op de hals halen als gevolg van
de Turkse houding tegenover andere
volkeren. Koerden, Armeniërs, Cy
prioten, Grieken: van tijd tot tijd en
soms via heftige uitbarstingen hebben
ze te maken met een ronduit vijandig
optreden vanuit Turkije. Nog maar en
kele weken terug dreigde Griekenland
in oorlog te raken met Turkije over een
kwestie van olieboringen in de Ege-
ische zee. De NAVO - waarin beide als
bondgenoten worden beschouwd - zat
er voor de zoveelste keer lelijk mee in
de maag. Vooral Nederland, Denemar
ken en Griekenland gelden als gehar
naste tegenstanders van een snelle
toetreding van Turkije tot de EG. En
uitgerekend de twee laatste landen
treden in het komende jaar als voorzit
ter van de gemeenschap op. Het is
daarom te verwachten dat het Europa
van-de-twaalf de Turkse aanvraag
voor een volwaardig lidmaatschap
voorlopig op een laag pitje zal laten
sudderen. De gemeenschap staat in de
huidige omvang voor belangrijke vra
gen over het eigen functioneren. Dat is
er de laatste jaren niet eenvoudiger op
geworden. Er een slagvaardig handels
blok van maken, dat niet voortdurend
wordt verlamd door bureaucratie, be
sluiteloosheid en gebrek aan middelen
is belangrijker dan een nog grotere
EG. Het Turkse geklop aan de deur in
Brussel zal daarom nog wel even on
beantwoord blijven.
vdM.
KORTENHOEF (GPD) Het Kremlin
krijgt dezer dagen een brief uit Kor-
tenhoef in de bus. Het betreft een
paasgroet van de Oecumenische
streekgemeente uit het Vechtplaats-
je, ondertekend door zo'n honderd ge
lovigen.
Volgens, initiatiefnemer, dominee H.
Abma uit Kortenhoef, moet het schrij
ven gezien worden als een ondersteu
ning van het beleid van de Russische
partijleider.
Wij hebben ons groen en geel geërgerd
aan de slagen om de arm waarmee in
het Westen op de plannen van Gor
batsjov is gereageerd", aldus de predi
kant.
„Ook al lukte het u niet, zoals zovelen
al vóór u in de geschiedenis, dan hebt u
toch iets geprobeerd dat de moeite
waard is", zo eindigt de brief aan de
Russische leider.
4
T