Van der Louw legt het af Afsluiting Krammer met zand PZC/°Pinie en achtergrond denkwijzer DONDERDAG 9 APRIL 1987 4 Het wordt deze zomer een puinhoop op Schiphol. Luchtrei zigers moeten in het drukke vakantieseizoen rekening houden met oponthoud en forse vertragingen. Dat schaadt de positie van Schiphol als transferluchthaven, waar reizigers snel kunnen overstappen op andere vluchten. Geen nachtwerk Rondjes in de lucht Kroonprinsweg Depressies Communicatie Risico Sensatie (Van onze verslaggever Bill Meyer Dat zeggen de luchtverkeersleiders op de nationale luchthaven aan de voor avond van het vakantieseizoen. De oorzaak van de problemen is volgens hen een weinig efficiënt gebruik van de start- en landingsbanen. Regelmatig zijn er van de vier banen op Schiphol slechts twee beschikbaar. Dat is on voldoende, zeker in de zomermaanden wanneer er weer vele honderdduizen den Nederlanders met het vliegtuig naar het zonnige Zuiden vertrekken. Henriëtte van Opijnen, voorzitster van het Gilde van Luchtverkeersleiders, kan de boosdoeners makkelijk aanwij zen: de luchthaven en haar eigen baas, de Rijksluchtvaartdienst (RLD). „Als luchtverkeersleiders krijgen we van de luchthaven elke dag een paar banen ter beschikking. Nooit vier, zelden drie en meestal twee. En twee banen zijn tijdens de piekuren en de vakantie maanden gewoon te weinig". Havenmeester Biemond van Schiphol ontkent dat. „De luchthaven stelt in 95 procent van de gevallen drie van de vier hoofdbanen en een secundaire baan op Schiphol-Oost ter beschik king. Aan de andere baan kan dan on derhoud worden gepleegd". Dat er bij na nooit op twee hoofdbanen tegelijk gestart wordt, is volgens de luchtha ven een zaak van de RLD. Een woord voerder van de RLD nuanceert dat. Er zijn weliswaar drie hoofdbanen be schikbaar, maar om technische rede nen mag de derde baan slechts door propellorvliegtuigen worden gebruikt. Anders neemt de geluidsoverlast rond de luchthaven te veel toe. De bruikbaarheid van een baan hangt af van een groot aantal factoren. Vlieg tuigen landen en starten tegen de wind in en bij een stevig briesje is het baan gebruik beperkt tot twee. Maar ook in de zomer, met genoeg 'windstille' da gen, moeten de verkeersleiders en pilo ten het veelal met één landings- en één startbaan rooien. Dat betekent dat er twee banen ongebruikt bij liggen. Niet bepaald efficiënt, vinden de verkeers leiders. Van Opijnen: „Ik vraag me af of de luchthaven zelf wel beseft dat het ba nenstelsel veel optimaler te gebruiken is. Als verkeersleider zie je de proble men en de oplossingen als eerste, om dat je dagelijks met het banenstelsel in de weer bent". Belangrijke oorzaak is volgens Van Opijnen het onderhoud aan de landings-, start- en taxibanen. „Dit gebeurt altijd overdag, 's Nachts werken zou te duur zijn, maar ik vraag me af of dat ooit goed is onderzocht". Op Schiphol kan volgens een woord voerder vooral uit veiligheidsover wegingen moeilijk 's nachts aan de banen gewerkt worden. „Er is geen verlichting. Onderhoudsmensen zou den per ongeluk een verkeerde afslag kunnen nemen en een startbaan oprij den". Ook de RLD moet volgens de ver keersleiders haar deel van het onder houd efficiënter opzetten. Het doorme ten van ILS (Instrument Landing Sys tem), een systeem dat radio-signalen uitzend waarmee de vlieger kan vast stellen hoe recht en hoe hoog hij voóoór de landingsbaan zit, kost ver schrikkelijk veel tijd. „Gelukkig is het eindelijk zover dat de grondmetingen 's nachts worden uit gevoerd, maar de metingen vanuit vliegtuigen zijn nog overdag. In die tijd is de baan voor ander verkeer on bruikbaar", zegt Van Opijnen. De RLD geeft toe dat het weieens voor komt dat een baan door het verrichten van metingen niet gebruikt kan wor den. Maar hooguit enkele malen per jaar. Tenslotte is er het preferentieel (voor keurs)/A9-bruiksysteem. Een afspraak om de geluidhinder op bepaalde aan vliegroutes te concentreren. Volgens de RLD het belangrijkste obstakel. Zo wordt er bij voorkeur geland op de Kaag- of de Zwanenburgbaan. Als dit niet kan, komen de Buitenveldert- baan en de Aalsmeerbaan pas aan de beurt. Voor starts geldt dezelfde voor keursorder. „Een achterhaald systeem", zeggen de luchtverkeersleiders, met stilzwijgen de instemming van de RLD. Van Opij nen: „Kijk, tijdens piekuren hebben we alle banen hard nodig. Het voor keursbaangebruik stamt nog uit begin jaren zeventig toen er nog met lawaai erige vliegtuigen als de Caravelle, de DC-8 en de Boeing 707 en 727 werd ge vlogen. Deze worden in hoog tempo vervangen door geluidsarmere toestel len. Het preferentieel baangebruik is nodig aan herziening toe". Voor Schiphol is het stiller worden van de straalmotoren geen aanleiding om dit over boord te zetten. Dat is althans de visie die openlijk verkondigd wordt. De luchthaven is er, met de discussie over de draaiing van de vierde baan nog vers in het geheugen, niet bij ge baat de omgeving tegen zich in het harnas te jagen. De RLD zou echter het liefst de geluidhinder over zoveel mogelijk banen spreiden onder het motto 'gedeelde smart is halve smart'. Van Opijnen vindt dat ook de ver keersleiders zich klantgericht moe ten opstellen. „We kunnen alles in de lucht blijven ophangen, daar is ruim te zat. Maar de passagier houdt niet van wachten en piloten zijn gek op vliegen, behalve wanneer ze gedwon gen zijn een paar rondjes extra boven de Noordzee of het IJsselmeer te ma ken. En in de toekomst worden de wachttijden alleen nog maar langer. Het komt nu al voor dat de inkomende spits nog bezig is, terwijl de uitgaan de spits al is gestart. De reiziger in het laatste toestel van de binnenkomende spits die een van de eerste van de uit gaande spits moet hebben, kan een vlotte transfer wel vergeten". Een andere manier om vertragingen te voorkomen is spreiding van de spits. Van Opijnen: „De luchthaven zou iets regelender moeten optreden in de dienstregelingen van de luchtvaart maatschappijen". Schiphol stemt nu te makkelijk in met de eisen van de maatschappijen, die uiteindelijk ook niet zijn gebaat bij vertraging en op onthoud. „Misschien roep ik te vroeg, maar als ik naar de dienstregelingen van de zo mermaanden kijk, zie ik dat er soms 59 vliegtuigen per uur moeten vertrek ken. En dat kan alleen maar als we twee startbanen hebben. Komen er niet meer banen ter beschikking, dan wordt het deze zomer een puinhoop". De luchthaven voert sinds vorig jaar overleg met de maatschappijen over de dienstregeling. „Maar het is logisch dat ze eigenlijk allemaal rond dezelfde tijd willen aankomen, zodat de trans ferpassagier zonder al te lang te wach ten kan overstappen." Wat het baangebruik betreft, wordt de bal teruggekaatst naar de ver keersleiders. Schiphol kan de drukte heus wel aan. „Chigago heeft een ver gelijkbaar banenstelsel en handelt jaarlijks 700.000 starts en landingen af. Op Schiphol waren het er vorig jaar 'slechts' 158.000. In Chigago wordt echter met intervallen van een minuut gestart en geland, terwijl er hier zo'n twee tot drie minuten tussen de vliegtuigen zit. Dat is een zaak van de RLD en verkeersleiders." Van der Louw (Van onze parlementaire redacteur Louis Burgers Rotterdams oud-burgemeester, de vroegere minister en later voorzitter van het ter ziele gegane bestuurslichaam Rijnmond, André van der Louw dus, is gepasseerd voor een zetel in de Eerste Kamer. Het gewest Rotterdam van de PvdA plaatste hem op een niet-verkiesba- re tweede plaats op de lijst, achter de zittende senator mevrouw mr. Ria Mastik. Van der Louw als val lende ster? Het gewestelijk bestuur had de oud partijvoorzitter een eerste plaats op de kandidatenlijst toebedeeld. In de jaren zestig symboliseerde hij nog met zijn verkiezing tot partijvoorzit ter de overwinning van Nieuw-Links binnen de PvdA. Dinsdag werd Van der Louw juist slachtoffer van de nieuwste cultuur binnen de PvdA, die van het feminisme. Op de besluitvorming binnen de ge westelijke vergadering (uitslag 82 te gen 71) valt niets af te dingen. Zoals gebruikelijk binnen de PvdA spra ken een aantal afdelingen zich uit ten gunste van een van de twee voor naamste kandidaten. Daarbij werd erop gewezen dat mevrouw Mastik al enkele jaren in de Eerste Kamer had gewerkt. Eerst naast de Rotterdam mer Jan van der Ploeg en later (na diens overlijden) als zijn opvolger. Dat had ze goed gedaan. Als expert op het juridisch-bestuurlijke vlak paste zij ook in het 'profiel' van de fractie. Over Van der Louw werd gemeld dat hij een bestuurder van formaat is, met een enorme hoeveelheid erva ring. Het team 'Sint-Kok-Van der Louw' (partijvoorzitter en twee frac tievoorzitters) zou de PvdA electo raal geen windeieren leggen. Daarbij zou Van der Louw via de Senaat ook goed werk kunnen doen voor Rotter dam. Maar in de afweging werden ook an dere argumenten betrokken. De be langrijkste daarvan had niets te ma ken met de kwaliteit van de kandida ten, maar met het geslacht. Ria Mas tik heeft het geluk vrouw te zijn. Vol gens de tweede gewestelijk secreta ris, Van Bennekom, past het in de cultuur van de PvdA om aan een vrouw de voorkeur te geven. Dat geldt helemaal als zij het werk al doet, zonder dat daar klachten over zijn. De gewestelijke vergadering heeft er verder niets mee te maken of een eventuele kandidaat wel of geen frac tievoorzitter in de Senaat kan wor den. Dat bepaalt de fractie zelf, zei Van Bennekom. Voor het gewestelijk bestuur speelde bij de kandidaatstel ling dat echter wel mee: de huidige fractievoorzitter, Vermeer, keert niet terug in de Senaat en binnen de hui dige fractie zijn geen kandidaat-op- volgers. „Wij konden ons niet voor stellen dat Van der Louw geen promi nente rol in de fractie zou hebben ge speeld". Van Bennekom ontkende dat Van der Louw kritiek had te verduren over zijn optreden bij het opheffen van het openbaar lichaam Rijn mond. Integendeel, algemeen wordt vastgesteld dat Van der Louw tot het laatst toe gestreden heeft voor het voortbestaan van Rijnmond. Ook zijn functie bij de KNVB (hij is voor zitter van de sectie betaald voetbal) gold eerder als een positief punt. De PvdA streeft er immers naar om meer invloed te krijgen binnen tal van maatschappelijke organisaties. Zijn bestuurlijke ervaring, hoe groot ook, kan wel eens negatief hebben uitgepakt. Niet omdat hij zijn 'socia listische achtergrond' zou hebben losgelaten, maar juist omdat de Se naat te stoffig zou zijn voor een man met zijn kwaliteiten en ervaring. El ders, zo beschreef Van Bennekom de sfeer, zou hij misschien beter op zijn plaats zijn. De verkiezing van dinsdag lijkt een voorlopig einde te hebben gemaakt aan de aspiraties van Van der Louw en een aantal getrouwen om hem weer een politieke rol van betekenis te laten spelen. Daarmee is het on waarschijnlijk geworden dat Van der Louw straks het politiek leiderschap van fractieleider Wim Kok kan over nemen, zoals een deel van de Twee de-Kamerfractie voorstaat. Van der Louw, die met zijn beroem de 'beredans' het politieke toneel opkwam, lijkt nu definitief met zachte hand van verwijderd te zijn. Deze 'kroonprins' - een van de kandi daat-opvolgers - van Den Uyl zal moeten aanvaarden dat zijn nieuwe politieke aspiraties vooralsnog wei nig toekomstmogelijkheden bieden. (Door Renê Diekstra) Een buitengewoon knappe jonge man kon zich niet voorstellen dat er iets mooiers was om naar te kijken dan zijn eigen uiterlijk. Als iemand eens niet bewonderend keek, was dat iedere keer zo pijnlijk voor hem dat hij ten slotte besloot zoiets niet meer te willen meema ken. Daarom bracht hij de meeste tijd door met voorovergebogen bo ven een rivier te hangen om naar zijn eigen spiegelbeeld te kunnen kijken. Hij raakte zo vervreemd van de wereld om hem heen dat hij uit eindelijk krankzinnig werd en een einde aan zijn leven maakte. Uit zijn bloed ontsproten aan de rivieroever bloemen, die narcissen werden ge noemd, want de naam van de jonge man uit deze Griekse sage was Nar cissus. Psychologen spreken nogal altijd van narcisme om de verliefdheid van iemand op zichzelf, en met name op zijn eigen lichaam, aan te duiden. Voor een gezonde persoonlijkheid is een zekere mate van zelfliefde en zelf waardering noodzakelijk. De meeste mensen putten die uit verschillende bronnen zoals de relaties met ande ren, hun uiterlijk, hun werk, hun le vensbeschouwing of godsdienst en de mate waarin ze hun leven overeen komstig hun geweten leiden. Voor een zekere mate van gemoedsrust en innerlijke harmonie is het noozake- lijk dat men voor zijn zelfwaardering niet afhankelijk is van een enkele bron, maar zowel van buiten als van binnenuit zijn zelfwaardering kan voeden. Alleen dan is men tot op ze kere hoogte onafhankelijk van de kritiek en de complimenten of de lof van anderen, en in staat zijn eigen le vensloop te sturen. Als kind zijn we voor onze zelfwaar dering vrijwel volledig afhankelijk van één enkele bron, namelijk onze ouders of opvoeders. Wat kinderen over zichzelf voelen komt daarom vaak sterk overeen met hoe hun ou ders tegenover hen staan en het beeld dat zij van hun ouders hebben. Een van de onbewuste motieven van jonge kinderen om hun ouders bui ten proporties op te hemelen mijn vader is de sterkste, knapste man die er bestaat, mijn moeder is de mooiste van alle vrouwen is dat ze op die manier ook zichzelf indirect opheme len en hun nog wankele zelfvertrou wen versterken. Om dezelfde reden overschatten kinderen ook vaak zichzelf, scheppen ze op om anderen te imponeren. Maar de grote boze buitenwereld straft hen daar even vaak voor af en daarom slingert hun zelfbeeld en zelfliefde heen en weer tussen de uitersten van heel positief en heel negatief. Vooral in de puberteit valt dat heel duidelijk waar te nemen. Jongeren kunnnen de ene dag heel optimis tisch en vol zelfvertrouwen de wereld tegemoet treden. De volgende dag kan daar weinig of niets meer van over zijn en is het alleen nog maar kommer en kwel dat ze voor zich zien. Volwassen worden betekent dat onder invloed van de buitenwereld, school, werk, leeftijdgenoten en lief desrelaties het zelfbeeld minder ex treem en dus stabieler wordt. De jon gere gaat ontdekken welke mogelijk heden hij wel of niet heeft en wat zijn betere en slechtere eigenschappen zijn. Bij sommige mensen vindt die cor rectie helaas niet plaats, hetzij om dat ze zich afsluiten voor corrige- (Door ir. H. Engel Waar gehakt wordt vallen spaan ders, wie werkt maakt fouten. Volkswijsheden die hun geldigheid behouden. Een ervaringswijsheid die ik zelf hanteer is: er bestaat geen gemakkelijk werk. Ieder werk kent zijn eigen problemen en eist aan dacht en zorgvuldigheid, die wij mensen niet altijd voor 100 op kunnen brengen. Om ter zake te komen: kunnen we problemen verwachten bij de slui ting van de Krammer? Laat ik eerst vaststellen dat het een werk is, dat nergens ter wereld in deze vorm is uitgevoerd. Een grote getij-arm met zand afslui ten. Een hoogstandje van denken, re kenen, ontwerpen en uitvoeren. Be grijp mij goed, ik ben er zeker van dat wij het kunnen, maar het is niet van zelfsprekend dat zo'n uniek karwei even vlekkeloos verloopt als de pro- duktie van de 50.000ste auto, die uit de fabriek komt. Als ik de onzekerhe den van het werk noem: de natuur, de hulpmiddelen en de mensen, dan zijn het de mensen die tevens de ex tra zekerheden in kunnen bouwen. De natuur is zichzelf. Nooit helemaal berekenbaar. Wij kennen haar uit het verleden, maar mogen wellicht in een andere gedaante. Is het niet opmer kelijk hoe iedere zomer en iedere win ter hun eigen records vestigen. Dat soort records, extremen in neerslag, in windsterkte in waterstand enz. is niet allemaal in ontwerp en uitvoe ring mee te nemen. Ieder ontwerp wordt dan onbetaalbaar. Bovendien zijn de extremen onbekend. Beschei denheid past de mens. Hij kan het 7V Ja het paasweekend komt het 1V eind in zicht van de werken aan de compartimenteringsdammen in het oostelijk deel van de Ooster- schelde. In de schaduw van de stormvloedkering is rijkswater staat hier al zo'n dertien jaar bezig met een belangrijke waterbouw kundige ingreep. Keer op keer kre gen ontwerpers en bouwers bij dit karwei te maken met veranderin gen in beslissingen, die samen tot nieuwe verrassingen hebben geleid. Uitslag van sluitingen. Wijzigingen in het ontwerp: er moest uitsluitend zand in plaats van steen of beton blokken worden gebruikt. De slui ting van de Markiezaatskade lukte pas na een tweede poging. Een on verwachte storm zorgde voor moei lijkheden. Bij de afsluiting van het Tholense Gat speelde het weer de bouwers ook parten. Vlak na deze sluiting liepen de stroomsnelheden in de Schelde-Rijnverbinding on rustbarend op. Alleen door gebruik te maken van de stormvloedkering konden de afgelopen maanden zon der al te grote risico's worden over brugd. De sluiting van de Krammer voor de afbouw van de Philipsdam ook met zand is een record: een slui ting over een lengte van 1200 meter met dieptes tot 22 a 25 meter moet in zeer korte tijd haar beslag krijgen. Ir. H. Engel, hoofdingenieur-direc teur van de directie Zeeland van rijkswaterstaat, analyseert op deze pagina de kansen dat de bouwers dit slotstuk van de compartimente- ringsdammen zonder verdere pro blemen kunnen realiseren. weer vrij goed voorspellen, maar daar waar het om niet eerder voorge komen extremen gaat weet hij het niet of niet zeker. Ook het dakven ster van menig huis is waarschijnlijk niet bestand tegen hagelstenen zo groot als citroenen. Hulpmiddelen zijn er vele bij zo'n groot werk. De riskantste zijn de communicatielijnen, zeg maar de te lefoon. Honderden experts moeten elkaar op het hoogtepunt van het werk snel kunnen bereiken. Ze bevin den zich op het zandstort, op de zui gers, achter computers, op de storm vloedkering, op het waterloopkun dig laboratorium en op het KNMI. En communicatielijnen zijn kwets baar. Er zijn weinig series voordrach ten waar de geluidsapparatuur geen enkele keer hapert. Er zijn meer hulpmiddelen. De zuigers bijvoor beeld of de persleidingen of de peil- boten. Ieder voor zich zijn ze getest en goed bevonden maar het werk is morgen anders dan gisteren. Er wordt zelfs in een zandformatie wel eens een'boomstam gevonden of een onverwacht stevige bonk klei en wat als het dan net stormt zodat je de zaak niet snel kan klaren? Laten we aannemen dat we aan alle Ir. Engel denkbare tegenvallers bij de hulp middelen hebben gedacht, dan nog hebben we niet met iedere samen loop van omstandigheden rekening gehouden. Daar is een grens aan, meestal een economische, maar juist daarom menselijke. Behalve de hulkpmiddelen is ook de mens een risicofactor. Wij mensen kunnen veel, van het eenvoudigste tot het meest complexe. De uitzen dingen van Jos Brink hebben ons daar fraaie staaltjes van getoond. Mensen met grote gaven, enorm veel oefening en een uitstekende concen tratie kunnen het bijna onmogelijke verrichten, maar ze kunnen ook op het kritische moment een foutje ma ken. Fouten maken is menselijk, maar vaak zijn ze te herstellen, zodat er niets ernstigs aan de hand is. Maar fouten worden gemaakt. Hoe bereik je, in gevallen dat het er op aankomt, zoals bij de sluiting van de Kramer, dat het goed gaat? Een goede voorbereiding is vanzelf sprekend. Maar daarna moet de groep mensen die belast is met de uitvoering nog eens met de ontwer pers nagaan op welke punten er iets mis kan gaan en wat je er dan aan kan doen. Een dergelijke analyse vraagt een wat zwartgallige fantasie en erg veel werk. De motivatie voor zo'n inspan ning vindt de bouwer in zijn omge ving. De stimulans van de omgeving wordt vaak onderschat. De weten schap dat jouw inspanning kan lei den tot een perfect stuk werk voor die omgeving motiveert. Nederland staat voor veel moeilijke klussen en de sluiting van de Krammer is er één van. Er kunnen ondanks de intensie ve voorbereiding tegenvallers optre den. Van de bouwers verwacht ik dat zij uit liefde voor hun vak en uit colle gialiteit de tegenvallers opvangen en ook deze moeilijke sluiting voor elkaar krijgen. Ze mogen zich straks zeer voldaan voelen als ze dat zon der ernstige problemen is gelukt. (Ir. Engel is sinds 1976 hoofd van de Deltadienst van rijkswaterstaat ge weest; in 1984 volgde zijn benoeming tot hoofdingenieur-directeur van de directie Zeeland van rijkswater staat). rende invloeden hetzij omdat dieet niet geweest zijn. Ze zijn bijvoor, beeld zodanig over het paard getild of op zo'n jeugdige leeftijd al succes vol geweest bij zangers en acteurs gebeurt dat nog wel eens dat r een opgeblazen ego hebben, een overdreven positief zelfbeeld. Ofzt zijn zodanig slecht behandeld, of on danks een goede behandeling zoda- nig negatief in hun denken, dat een verschrompeld ego of een ui terst negatief zelfbeeld hebben. Veelvuldige periodes van depressies zijn dan vaak hun deel. Maar s overcompenseren ze hun negatieve zelfbeeld door zich op een enkel g bied ontzettend in te spannen i daarin uit te blinken. Ze maken ei glanzende carrière, ontwikkelen zich tot de grootste Casanova of het meest gevraagde stuk van het dorp en pompen met behulp van hun pres taties en de bewondering van ande ren hun ineengezakte ego tot onrea- lischte grootte op. Diep van binnen blijven ze echter uiterst onzeker en kritiek kan hun letterlijk tijdenlang wakker en bezig houden. Psychologen spreken wel van narcistische persoonlijkheid, als het gaat om iemand met een overdreven gevoel van zelfwaarde en zelfbewon dering, voortdurend bezig met fanta sieën over beroemd, succesvol en be wonderd worden, constant bezig met aandacht en bewondering van ande ren te zoeken, en tegelijk ongevoelig voor de gevoelens en behoeften van anderen. Niet zelden exploiteren of misbruiken ze zelfs anderen. Er zijn mannen die op ieder feestje of recep- tie zich moeten uitsloven om de aan dacht en bewondering van de meest aantrekkelijke vrouwen(en) te trek ken, hoe vervelend of kwetsend voor hun eigen partner ook is. Het zijn dezelfde mannen die later tegen hun partner zo heel fijnzinnig kun nen zeggen: "Heb je gezien hoe geïn teresseerd die vrouw in mij was? Als ik zou willen Er zijn vrouwen en meisjes die uit sluitend achter een bepaalde man aanzitten omdat iedereen hem hebben, niet omdat ze van hem hou den als persoon. Ze zullen soms de meest gemene of valse dingen doen om hun buit in de wacht te slepen. Als ze succes hebben zullen ze dat wijd en zijd bekend laten worden en daarmee graag anderen de ogen uit steken. De meest gewieksten zullen soms zelfs doen alsof ze stomver baasd over hun verovering zijn ("ik was er helemaal niet op uit..."). Een kenmerk van sterk narcistische personen is ook een constante hang naar opwinding en sensatie, en naar activiteiten waarin zij in het cen trum van de aandacht staan. Zelfs als ze in een bijeenkomst, vergade ring of werkgroep niets te melden hebben, zullen ze toch grote moeite hebben er het zwijgen toe te doen. In die gevallen waarin ze geen enkele kans krijgen de aandacht op zichzelf te richten, voelen ze zich na afloop gefrustreerd en geirriteerd. Ze wre ken zich dan vaak door te zeggen dat de bijeenkomst niet veel voorstelde of slecht geleid werd of iets derge lijks. Wat hen vooral kan op winden is het ontmoeten van en het omgaan met bekende persoonlijkheden of men sen met een hoge maatschappelijke status: „In ons reisgezelschap zaten beslist niet de eersten de besten. Er was een burgemeester en zijn vrouw....". Of: „Weet je wie ook ko men op ons feest? De vrouw die laatst op de televisie was bij....". Het contact met die bekende ander is dan voor hen een soort van toege voegde waarde aan hun eigen per soon, over wie ze het praten vaak maar niet moe kunnen worden. Onder schrijvers, wetenschappers en radio- en tv-beroemdheden is de nar cistische persoonlijkheid bijna epi demisch. Voor hen zijn anderen op de eerste plaats personen wier taak het is lof, erkenning en applaus uit te de len. Als ze die niet krijgen, maar juist kritiek, dan voelen ze zich verraden of te kort gedaan. Ze proberen dat vaak te ontkennen door te beweren dat kritiek hun niet deert of dat criti ci het al tij d op hen gemunt hebben of dat ze te groot zijn voor dit land of dat de criticus jaloers op hen is. Maar wat zich achter die woordenbrij ver schuilt, is meestal een diepe persoon lijke gekwetstheid bij iemand die heel goed beseft dat achter de impo nerende uiterlijke schijn en heel fra giel 'ikje' zich verbergt, dan niemand mag kennen. Daarom hebben narcistische per soonlijkheden met anderen vaak al leen maar oppervlakkige emotione le contacten. Zich werkelijk volle dig en duurzaam voor iemand an ders openstellen roept bij hen te veel angst op. Psychologisch gezien is het daarom niet goed, dat het pu bliek de narcistische, vooral op het uiterlijk gerichte persoonlijkheden van de buis en het witte doek als haar grote voorbeelden krijgt voor gespiegeld. Want hoe meer men naar buiten is gericht, hoe leger het bin nen meestal is.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 4