bijna ten onder
aan rock roll
PIET VEERMAN
'Ik ben eindelijk
weer thuisgekomen'
üiltiiüi
Deelnemers Hit 'm or Lose ingedeeld
PZC/ kunst/cultuur
,lison Moyet
laar Nederland
precies tien jaar nadat The Byrds 'So You Wanna Be a Rock Roll Star' zongen, liet de
voormalige New Yorkse politie-agent Eddie Money zijn antwoord op die vraag in het vinyl
persen. 'Wanna Be a Rock Roll Star' luidt de tekst ergens op zijn eerste elpee, die in 1977 is
verschenen. Eddie Money had zijn politiepet aan de bomen gehangen. En werd artiest. Een
j-oekster wilde hij zijn. En dat zou hij worden ook. Zijn droom kwam uit. Een rock roll- Motown-invloeden
sprookje werd waarheid. Maar het zou niet echt lang duren.
Chauvinistisch
DE NIEUWE BENENWAGEN STAAT KLAAR BIJ UW DEALER
PLOUVIER
VERBURG schoenmode
DE AREND schoenmode
SHOERETTE
KIK schoenmode
VERTON's schoenen
loNDERDAG 9 APRIL 1987
EDDIE
MONEY
Eddie Money
(Door Pieter Ploeg)
John Nelson (gitaar). Het verrassende
duet 'Take Me Home Tonight' met
Ronnie Spector wordt het hoogtepunt
van de elpee genoemd. Maar ook de
bijdrage van Mr. Mister's Richard Pa
ge en Steve George is zeer de moeite
waard.
bevangen door zijn succes, werkte hij
pichzelf in de nesten. Zijn debuut-elpee
Eddie Money' werd platina. Ook de
Ipvolger 'Life For The Taking' werd
len millionseller. Eddie Money werd
■én van de populairste rocksterren in
Imerika. Hij greep naar de drank en
laakte aan de drugs. De retour van de
loormalige New Yorkse 'cop' leek te
porden ingeluid. Cocaine had een
prak van hem gemaakt. De roek-ster
f/as verlamd aan één been. In een in-
erview omschreef hij zijn manier van
even van destijds als absolute zelfde
structie. Maar Eddie Money is terug,
luist op het moment dat iedereen
pacht dat het definitief was afgelopen
net hem.
Eddie Money (38) staat weer met beide
penen op de grond. Letterlijk en fi-
uurlijk. Hij ust nog graag een borrel,
kebruikt geen drugs meer en is weer
pezig een topartiest te worden. Zijn
nieuwste elpee 'Can't Hold Back' is in
middels al weer met platina bekroond.
Nederland maakte via de hitsingle
'Take Me Home Tonight' opnieuw
kennis met deze 'Rock Roll Survi
vor'. Begin april was hij voor een een
malig optreden in de Amsterdamse
Melkweg. Alsof hij nooit was weg ge
weest. Het vertrouwde rauwe stemge
luid en de ijzersterke combinatie van
rhythm blues en rock hebben hem in
Amerika dit jaar al weer twee top 10-
hits opgeleverd.
„Een succesvol artiest met een Merce
des en paar miljoen op de bank heeft
Eddy Money bijna geruineerd", zegt
hij nu. Eddy Mahoney, zoals het Ame
rikaanse rockidool bij de burgelijke
stand is ingeschreven, kon het succes
niet aan. Nu heeft hij zich voorgeno
men op een andere manier om te gaan
met eventueel succes. „Ik ben Eddie
Mahoney en ik werkte voor Eddie Mo
ney. Maar ik heb hem als artiest te
groot laten worden. Hij heeft me bijna
om het leven geholpen".
Geruchten over een mogelijk overdo
sis heroine weerspreekt hij op een
toon waarmee hij medelijden zou
kunnen wekken: „Ik was een hippie
en geen junkie", zegt hij. Ik heb nog
nooit een naald in m'n eigen arm ge
stoken. En dat zal ik ook nooit doen.
Eddie was een maniak die hield van
vrouwen, drugs en rock roll. Alles
wat je hem voorzette, nam hij aan.
Hij dronk meer dan wie dan ook. En te
gen de tijd dat een normaal mens naar
bed zou gaan, begon hij aan rock roll
te denken", vertelt de zanger die des
tijds te boek stond als 'Mr. Rock'.
Pas nadat de artiest was geconfron
teerd met de keiharde feiten die ge
bruik van cocaine tot gevolg hebben,
werd Money wakker geschud. „Ik wil
de terugkomen. Vooral omdat ik wist
hoe het óók kon zijn. Zonder drugs.
Gewoon eerlijk.".
De oud-politieman heeft zich geduren
de een aantal jaren teruggetrokken.
Thuis, ergens in Noord-Californië zette
hij alles op een rijtje. Een door velen
als onmogelijk geachte comeback
werd voorbereid. De titel: 'Can't Hold
Back'. Als co-producer werd Richie Zi-
to (o.a. Motels) aangetrokken. Verder
vond de bijna afgedankte rockzanger
een serie topmuzikanten bereid om
hem te begeleiden op zijn zesde elpee:
bassist Randy Jackson, Art Barrow
(keyboards), Gary Chang (piano) en
Eddie Money is op zijn zesde elpee ge
varieerder dan ooit tevoren. Niet voor
niets werden van 'Can't Hold Back' in
minder dan een paar maanden tijd
ruim 1 miljoen exemplaren verkocht.
Het nummer 'Bring On The Rain' be
vat zelfs Motown-invloeden. „One Lo
ve", zegt hij, „heb ik geschreven voor
mijn vrouw ter gelegenheid van onze
trouwdag".
Autobiografische nummers zijn hem
overigens in het geheel niet vreemd.
Eerder al liet hij met de elpee 'No Con-,
trol' duidelijk merken geen vat meer te
hebben op zijn eigen succes. Met die
plaat echter heeft hij nauwelijks ge
scoord. 'No Control' heeft de omme
keer min of meer ingeluid. In 1983 ver
scheen 'Where's The Party'. Maar
daarop klonk Eddie Money's muziek
nog te weinig overtuigend. Compleet
anders is dat met zijn meest recente al
bum.
„Ik schrijf het best als ik alles op een
rijtje heb. Zonder problemen. Geen
moeilijkheden met wat of wie dan
ook. Maar deze plaat was voor mij be
langrijker dan ooit. Ik wilde mezelf
weer bewijzen. Mijn stem klinkt weer
okay. Niet schreeuwend, maar zin
gend. En ik weet maar al te goed dat je
wèl iemand uit de rock roll kunt ha
len maar niet de rock roll uit ie
mand. Dat zit nu eenmaal in me. En
dat krijg je er echt niet uit".
(Door Hans Oosterhof)
In vier weken tijds 85.000 keer 'Sailin Home' over de toonbank. Een nog
uit te brengen elpee die met 50.000 bestellingen nu al goud is. Een num
mer 1. „Mijn tweede triomf na een rotjaar", zegt Volendammer Piet Veer
man. Volgende week naar België, daarna Duitsland en Frankrijk. „Je hebt
A gezegd en je moet nu B zeggen, alleen mijn stembanden kunnen dit heer
lijke feest soms niet verwerken". De gouden Cats-stem is pijlsnel als plati
na terug en Piet voelt zich als een Volendamse visser in het IJsselmeer.
„De groepsdemocratie in de Cats, dat werkte niet meer. Ik heb het gevoel
eindelijk te zijn thuisgekomen".
De breuk met de Cats bleef voor zan
ger Piet Veerman vorig jaar niet zon
der gevolgen, nadat het Volendamse
vijftal in 1984 een succesvolle come
back maakte. De groep daagde hem
voor de rechter om te voorkomen
dat de met geluidsbanden optreden
de 'Cats-stem' hits van de groep zou
blijven zingen.
Piet Veerman: „Ik heb daar toen
nooit commentaar op willen leveren.
Voor mij was dat geding complete
onzin. Ik was het geluid van de Cats
en dat zeg ik niet om mezelf op de
borst te kloppen. Als je BZN-num-
mers niet door Jan Keizer laat zin
gen, heb je ook geen BZN-geluid".
Het verwijt van de voormalige mu
ziekgroep dat hun zanger met zijn
stemproblemen echter niet 'te goe
der trouw' was, stak het meest. „Ze
zeggen dat je loopt te liegen. Het
ging echter niet meer met m'n stem
in de groep. Ik stond mezelf te over
schreeuwen, vooral door het brok
volume dat er in die grote zalen uit
de instrumenten moest komen".
Toen Mr. Asscher bepaalde dat de
ex-Cat mocht zingen wat hij wilde
vierde Piet Veerman volgens eigen
zeggen zijn eerste triomf. „Alle aan
tijgingen zijn door de rechter weer
legd, maar dat betekent natuurlijk
niet dat het publiek dat ook zo ziet.
Tijdens die toestand werd er door de
anderen via de kranten gevochten
en dat laat z'n sporen achter".
In het voorjaarszonnetje van het
Volendamse Hotel Spaander wil
Piet Veerman verder geen woorden
vuil maken aan de breuk. „André de
Raaf van muziekuitgeverij Basard
wilde al vijf jaar met me werken.
Hij had geen zin in groepen. Dat was
hem te log en ik ben er nu achter dat
hij gelijk heeft. Je bent nu vrij om
nieuwe muzikale wegen te zoeken
en er hoeft niet over alles te worden
gestemd".
Met arrangeur Gerard Stellaard en
manager Jaap Buijs werd er „heel
lang rustig gewerkt aan terug om
hoog". Het arrangement van de hui
dige hit is afgeleid van een Yoegosla-
vische melodie en Veerman wilde
aanvankelijk de vissers in zijn dorp
bezingen. „Daar kwam ik niet uit,
totdat een oude tv-documentaire
over bergers door m'n kop flitste. De
plaat kreeg meteen de werktitel
Smit-Tak". Die flits is bij de promo
tie van het huidige succes doorge
voerd.
Mazzel voor Veerman was dat Vero
nica de kreet 'feeling young, feeling
strong' met een stukje zeewaardige
clip tot wekelijkse promo tie-trailer
maakte. „Dan snijdt het mes opeens
aan twee kanten, al is me na de veer
boot-ramp ook verweten dat ik aan
lijkenpikkerij doe". Deze kritiek kan
eenvoudig weerlegd worden: de clip
en plaat waren een week voor de
ramp in roulatie. „Zelfs als ik later
was geweest, haak ik niet in op
zoiets vreselijks. Ik zing niet over die
ramp. Dit gaat over bergers die hulp
bieden en ondanks gevaren nooit af
stand kunnen nemen van de zee".
De snelle hit is niet alleen een twee
de triomf voor de Volendammer.
„Het publiek maakt eindelijk weer
eens een keuze voor iets van eigen
bodem. Het is niet slecht om chau
vinistisch te zijn. Veel buitenlandse
groepen die hier scoren zijn minder
dan dat we zelf in huis hebben". Er
is ook buitenlands popmateriaal
waar Veerman van geniet: „Die
nieuwe LP van U2, dat is goed spul.
Het zijn in de Top 40 nu mijn groot
ste concurrenten, maar ik schaam
me er niet voor om van hen te ver
liezen".
Met de hit kwamen ook de stem
band-problemen van de Volendam
mer terug. „Elke avond zingen is
geen probleem. Elke dag zingen en
veel praten, dat is de pest voor mijn
stembanden. Je gaat een hele dag
naar België en dat is alleen maar in
terviews geven en 's avonds op de
planken lukt het niet". Omwille van
de stem zijn al optredens afgezegd
en worden de interviews tot een mi
nimum beperkt.
„Na 27 jaar is me ook duidelijk dat ik
naar een zangpedagoge moet. Ik was
zo bang dat mijn geluid om zeep ge
holpen zou worden, maar ik krijg nu
toch les in zangtechniek. Als mijn
timbre dreigt te veranderen stop ik
echter meteen". De (weer) snel rij
zende Volendamse ster heeft na het
maken van zijn elpee (over 2 weken
in de winkels) nog minstens één ide
aal: „Wat ik zoveel mogelijk wil hou
den is het zwarte achtergrondkoor.
Dat is echte soul. Als ik dat hoor, heb
ik hetzelfde gevoel als bij onze aller
eerste hit. Samen met Ben E. King in
de top tien. Dat was het mooiste wat
me ooit is overkomen".
De nieuwe Zeeuwse popgroep
Two To One treedt vrijdagavond op
in bar De Nar in Goes. Two To One
bestaat uit Rob Kosters (zang en
toetsen), Luc Witkam (drums), Ge
rard van Willigen (toetsen en bas),
Alex van Hooteghem (gitaar en zang)
en Anneke Klaassen (zang). De leden
van de groep speelden onder meer in
Jam Jam, Stageffight en Blubber De
Bie. Het optreden begint om 22.00
uur.
In Razzmatazz in Oost-Souburg
speelt zaterdagavond het Neder
landse acoustische trio De Smiezen.
Met het gebruik van onder meer een
doedelzak, hobo, fluit en acoustische
gitaren zet de groep een apart geluid
neer. De songs gaan over underdogs
en de achterkant van succes. Aan
vang 20.30 uur.
Jacco Lauret, Edwin de Koster,
Chris Götte, George de Graaf en Mi
ke Versteeg, beter bekend onder de
naam Ex-Q's, treden zaterdag op in
jeugdsoos Brogum in Zierikzee. De
groep speelt eigentijdse, melodieuze
new-wave. Het concert begint 22.00
uur.
De Zeeuwse band Feedback
speelt vrijdag 10 april vanaf 21.30 uur
in de Vroone in Kapelle. De zesmans-
formatie, die via de radio te horen
was in Vara's Popkrant, brengt mo
derne popmuziek met invloeden van
uit de soul, funk en reggae op de plan
ken. Het concert wordt georgani
seerd door jeugdsoos De Kelder.
Alison Moyet
|e Engelse zangeres Alison Moyet
"komt voor het eerst in haar solo
carrière naar Nederland.
lp 13 april treedt zij op in theater Car-
fé in Amsterdam. Een maand later is
pij vanwege de grote belangstelling
poor haar concerten in de Stads
schouwburg in Heerlen (4 mei) en de
hoyhal in Rotterdam (5 mei). Alison
Joyet werd bekend in het begin van
Üe jaren-80 met de groep Yazoo. In
(1985 bracht zij haar eerste solo-elpee,
Alfuit. Haar tweede langspeler is pas
uitgekomen. De elpee, 'Raindancing',
in het verlengde van de vorige el
pee.
De Smiezen
(Advertentie)
VLISSINGEN - De indeling voor het
Hit 'm or lose-popconcours is rond. De
groepen voor de zes voorronden zijn
ingedeeld en er is naar gestreefd de
bands zoveel mogelijk te laten spelen
op plaatsen waar ze nog niet zo be
kend zijn. Het beloven gevariëerde
avonden te worden, want de indeling
per muzieksoort is -zoals gemeld- ver
vallen. In totaal strijden 28 popgroe
pen uit heel Zeeland voor vijf finale
plaatsen.
De voorronden voor het grote Rhythm
Booze festival in Vlissingen begin
nen op 25 april in 't Beest te Goes. Daar
spelen die avond Captain America,
Rotnaam, Tekenburg, Beauty Sicks
en Fixit. In Brogum te Zierikzee tre
den op 2 mei The Juke Joints, Dig the
Graves, New Gate, de Miles Browning
Band en The End op. Het Ledeltheater
in Oostburg is op 16 mei de plaats waar
Car Trouble, Shantung, Avital en
Dreams Die First? voor een finale
plaats strijden.
Ex-Q's, Passenger, The Voice en 7 on a
date spelen op 30 mei in jongerencen
trum Nu in Hulst. Op 13 juni zijn in De
Klomp te Ovezande The Joint, Oasis,
Dasjan, Final Treat en Sylent Green te
beluisteren. Voor de laatste voorronde
in Middelburg moet nog altijd een ge
schikte locatie worden gevonden. Wel
is duidelijk dat op 18 juni Scarlett
O'Hara, The Noise, Dust, Ironie en
Tenderfoot optreden.
Alle voorronden beginnen om 20.00
uur en de opnieuw weer zeer strakke
planning moet ervoor zorgen dat de
laatste groep rond 23.30 is uitge
speeld. Uiterlijk op 1 juli wordt be
kend wie er in de finale staat. Dat
hoeft -zoals gemeld- dit jaar niet één
band per voorronde te zijn. De beoor
deling is in handen van een onafhan
kelijke jury.
Het definitieve besluit over een door
de Provincie beschikbaar te stellen
aanmoedigingsprijs van vijfduizend
gulden valt naar verwachting de ko
mende week. Hierover zijn echter posi
tieve adviezen uitgebracht aan Gede
puteerde Staten. Die prijs is dan voor
de winnaar van de Hit 'm Lose-fïnale,
die zich afspeelt tijdens het grote festi
val op 30 juli in het Vlissingse Nolle-
bos. Ook voor de andere finalisten is er
overigens een aantrekkelijke prijzen-
pot.
The Juke Joints
Piet Veerman
KOCKl'Oiri
Goes
Goes
Middelburg
Middelburg
Oost-Souburg
Zierikzee
Ganzepoortstraat 21
Grote Markt 9
Nieuwe Burg 18
Segeersstraat 6
Kanaalstraat 47
Havenplein 13
01100-16535
01100-15604
01180-12416
01180-27841
01184-61258
01110-12488