bijna ten onder aan rock roll PIET VEERMAN 'Ik ben eindelijk weer thuisgekomen' üiltiiüi Deelnemers Hit 'm or Lose ingedeeld PZC/ kunst/cultuur ,lison Moyet laar Nederland precies tien jaar nadat The Byrds 'So You Wanna Be a Rock Roll Star' zongen, liet de voormalige New Yorkse politie-agent Eddie Money zijn antwoord op die vraag in het vinyl persen. 'Wanna Be a Rock Roll Star' luidt de tekst ergens op zijn eerste elpee, die in 1977 is verschenen. Eddie Money had zijn politiepet aan de bomen gehangen. En werd artiest. Een j-oekster wilde hij zijn. En dat zou hij worden ook. Zijn droom kwam uit. Een rock roll- Motown-invloeden sprookje werd waarheid. Maar het zou niet echt lang duren. Chauvinistisch DE NIEUWE BENENWAGEN STAAT KLAAR BIJ UW DEALER PLOUVIER VERBURG schoenmode DE AREND schoenmode SHOERETTE KIK schoenmode VERTON's schoenen loNDERDAG 9 APRIL 1987 EDDIE MONEY Eddie Money (Door Pieter Ploeg) John Nelson (gitaar). Het verrassende duet 'Take Me Home Tonight' met Ronnie Spector wordt het hoogtepunt van de elpee genoemd. Maar ook de bijdrage van Mr. Mister's Richard Pa ge en Steve George is zeer de moeite waard. bevangen door zijn succes, werkte hij pichzelf in de nesten. Zijn debuut-elpee Eddie Money' werd platina. Ook de Ipvolger 'Life For The Taking' werd len millionseller. Eddie Money werd ■én van de populairste rocksterren in Imerika. Hij greep naar de drank en laakte aan de drugs. De retour van de loormalige New Yorkse 'cop' leek te porden ingeluid. Cocaine had een prak van hem gemaakt. De roek-ster f/as verlamd aan één been. In een in- erview omschreef hij zijn manier van even van destijds als absolute zelfde structie. Maar Eddie Money is terug, luist op het moment dat iedereen pacht dat het definitief was afgelopen net hem. Eddie Money (38) staat weer met beide penen op de grond. Letterlijk en fi- uurlijk. Hij ust nog graag een borrel, kebruikt geen drugs meer en is weer pezig een topartiest te worden. Zijn nieuwste elpee 'Can't Hold Back' is in middels al weer met platina bekroond. Nederland maakte via de hitsingle 'Take Me Home Tonight' opnieuw kennis met deze 'Rock Roll Survi vor'. Begin april was hij voor een een malig optreden in de Amsterdamse Melkweg. Alsof hij nooit was weg ge weest. Het vertrouwde rauwe stemge luid en de ijzersterke combinatie van rhythm blues en rock hebben hem in Amerika dit jaar al weer twee top 10- hits opgeleverd. „Een succesvol artiest met een Merce des en paar miljoen op de bank heeft Eddy Money bijna geruineerd", zegt hij nu. Eddy Mahoney, zoals het Ame rikaanse rockidool bij de burgelijke stand is ingeschreven, kon het succes niet aan. Nu heeft hij zich voorgeno men op een andere manier om te gaan met eventueel succes. „Ik ben Eddie Mahoney en ik werkte voor Eddie Mo ney. Maar ik heb hem als artiest te groot laten worden. Hij heeft me bijna om het leven geholpen". Geruchten over een mogelijk overdo sis heroine weerspreekt hij op een toon waarmee hij medelijden zou kunnen wekken: „Ik was een hippie en geen junkie", zegt hij. Ik heb nog nooit een naald in m'n eigen arm ge stoken. En dat zal ik ook nooit doen. Eddie was een maniak die hield van vrouwen, drugs en rock roll. Alles wat je hem voorzette, nam hij aan. Hij dronk meer dan wie dan ook. En te gen de tijd dat een normaal mens naar bed zou gaan, begon hij aan rock roll te denken", vertelt de zanger die des tijds te boek stond als 'Mr. Rock'. Pas nadat de artiest was geconfron teerd met de keiharde feiten die ge bruik van cocaine tot gevolg hebben, werd Money wakker geschud. „Ik wil de terugkomen. Vooral omdat ik wist hoe het óók kon zijn. Zonder drugs. Gewoon eerlijk.". De oud-politieman heeft zich geduren de een aantal jaren teruggetrokken. Thuis, ergens in Noord-Californië zette hij alles op een rijtje. Een door velen als onmogelijk geachte comeback werd voorbereid. De titel: 'Can't Hold Back'. Als co-producer werd Richie Zi- to (o.a. Motels) aangetrokken. Verder vond de bijna afgedankte rockzanger een serie topmuzikanten bereid om hem te begeleiden op zijn zesde elpee: bassist Randy Jackson, Art Barrow (keyboards), Gary Chang (piano) en Eddie Money is op zijn zesde elpee ge varieerder dan ooit tevoren. Niet voor niets werden van 'Can't Hold Back' in minder dan een paar maanden tijd ruim 1 miljoen exemplaren verkocht. Het nummer 'Bring On The Rain' be vat zelfs Motown-invloeden. „One Lo ve", zegt hij, „heb ik geschreven voor mijn vrouw ter gelegenheid van onze trouwdag". Autobiografische nummers zijn hem overigens in het geheel niet vreemd. Eerder al liet hij met de elpee 'No Con-, trol' duidelijk merken geen vat meer te hebben op zijn eigen succes. Met die plaat echter heeft hij nauwelijks ge scoord. 'No Control' heeft de omme keer min of meer ingeluid. In 1983 ver scheen 'Where's The Party'. Maar daarop klonk Eddie Money's muziek nog te weinig overtuigend. Compleet anders is dat met zijn meest recente al bum. „Ik schrijf het best als ik alles op een rijtje heb. Zonder problemen. Geen moeilijkheden met wat of wie dan ook. Maar deze plaat was voor mij be langrijker dan ooit. Ik wilde mezelf weer bewijzen. Mijn stem klinkt weer okay. Niet schreeuwend, maar zin gend. En ik weet maar al te goed dat je wèl iemand uit de rock roll kunt ha len maar niet de rock roll uit ie mand. Dat zit nu eenmaal in me. En dat krijg je er echt niet uit". (Door Hans Oosterhof) In vier weken tijds 85.000 keer 'Sailin Home' over de toonbank. Een nog uit te brengen elpee die met 50.000 bestellingen nu al goud is. Een num mer 1. „Mijn tweede triomf na een rotjaar", zegt Volendammer Piet Veer man. Volgende week naar België, daarna Duitsland en Frankrijk. „Je hebt A gezegd en je moet nu B zeggen, alleen mijn stembanden kunnen dit heer lijke feest soms niet verwerken". De gouden Cats-stem is pijlsnel als plati na terug en Piet voelt zich als een Volendamse visser in het IJsselmeer. „De groepsdemocratie in de Cats, dat werkte niet meer. Ik heb het gevoel eindelijk te zijn thuisgekomen". De breuk met de Cats bleef voor zan ger Piet Veerman vorig jaar niet zon der gevolgen, nadat het Volendamse vijftal in 1984 een succesvolle come back maakte. De groep daagde hem voor de rechter om te voorkomen dat de met geluidsbanden optreden de 'Cats-stem' hits van de groep zou blijven zingen. Piet Veerman: „Ik heb daar toen nooit commentaar op willen leveren. Voor mij was dat geding complete onzin. Ik was het geluid van de Cats en dat zeg ik niet om mezelf op de borst te kloppen. Als je BZN-num- mers niet door Jan Keizer laat zin gen, heb je ook geen BZN-geluid". Het verwijt van de voormalige mu ziekgroep dat hun zanger met zijn stemproblemen echter niet 'te goe der trouw' was, stak het meest. „Ze zeggen dat je loopt te liegen. Het ging echter niet meer met m'n stem in de groep. Ik stond mezelf te over schreeuwen, vooral door het brok volume dat er in die grote zalen uit de instrumenten moest komen". Toen Mr. Asscher bepaalde dat de ex-Cat mocht zingen wat hij wilde vierde Piet Veerman volgens eigen zeggen zijn eerste triomf. „Alle aan tijgingen zijn door de rechter weer legd, maar dat betekent natuurlijk niet dat het publiek dat ook zo ziet. Tijdens die toestand werd er door de anderen via de kranten gevochten en dat laat z'n sporen achter". In het voorjaarszonnetje van het Volendamse Hotel Spaander wil Piet Veerman verder geen woorden vuil maken aan de breuk. „André de Raaf van muziekuitgeverij Basard wilde al vijf jaar met me werken. Hij had geen zin in groepen. Dat was hem te log en ik ben er nu achter dat hij gelijk heeft. Je bent nu vrij om nieuwe muzikale wegen te zoeken en er hoeft niet over alles te worden gestemd". Met arrangeur Gerard Stellaard en manager Jaap Buijs werd er „heel lang rustig gewerkt aan terug om hoog". Het arrangement van de hui dige hit is afgeleid van een Yoegosla- vische melodie en Veerman wilde aanvankelijk de vissers in zijn dorp bezingen. „Daar kwam ik niet uit, totdat een oude tv-documentaire over bergers door m'n kop flitste. De plaat kreeg meteen de werktitel Smit-Tak". Die flits is bij de promo tie van het huidige succes doorge voerd. Mazzel voor Veerman was dat Vero nica de kreet 'feeling young, feeling strong' met een stukje zeewaardige clip tot wekelijkse promo tie-trailer maakte. „Dan snijdt het mes opeens aan twee kanten, al is me na de veer boot-ramp ook verweten dat ik aan lijkenpikkerij doe". Deze kritiek kan eenvoudig weerlegd worden: de clip en plaat waren een week voor de ramp in roulatie. „Zelfs als ik later was geweest, haak ik niet in op zoiets vreselijks. Ik zing niet over die ramp. Dit gaat over bergers die hulp bieden en ondanks gevaren nooit af stand kunnen nemen van de zee". De snelle hit is niet alleen een twee de triomf voor de Volendammer. „Het publiek maakt eindelijk weer eens een keuze voor iets van eigen bodem. Het is niet slecht om chau vinistisch te zijn. Veel buitenlandse groepen die hier scoren zijn minder dan dat we zelf in huis hebben". Er is ook buitenlands popmateriaal waar Veerman van geniet: „Die nieuwe LP van U2, dat is goed spul. Het zijn in de Top 40 nu mijn groot ste concurrenten, maar ik schaam me er niet voor om van hen te ver liezen". Met de hit kwamen ook de stem band-problemen van de Volendam mer terug. „Elke avond zingen is geen probleem. Elke dag zingen en veel praten, dat is de pest voor mijn stembanden. Je gaat een hele dag naar België en dat is alleen maar in terviews geven en 's avonds op de planken lukt het niet". Omwille van de stem zijn al optredens afgezegd en worden de interviews tot een mi nimum beperkt. „Na 27 jaar is me ook duidelijk dat ik naar een zangpedagoge moet. Ik was zo bang dat mijn geluid om zeep ge holpen zou worden, maar ik krijg nu toch les in zangtechniek. Als mijn timbre dreigt te veranderen stop ik echter meteen". De (weer) snel rij zende Volendamse ster heeft na het maken van zijn elpee (over 2 weken in de winkels) nog minstens één ide aal: „Wat ik zoveel mogelijk wil hou den is het zwarte achtergrondkoor. Dat is echte soul. Als ik dat hoor, heb ik hetzelfde gevoel als bij onze aller eerste hit. Samen met Ben E. King in de top tien. Dat was het mooiste wat me ooit is overkomen". De nieuwe Zeeuwse popgroep Two To One treedt vrijdagavond op in bar De Nar in Goes. Two To One bestaat uit Rob Kosters (zang en toetsen), Luc Witkam (drums), Ge rard van Willigen (toetsen en bas), Alex van Hooteghem (gitaar en zang) en Anneke Klaassen (zang). De leden van de groep speelden onder meer in Jam Jam, Stageffight en Blubber De Bie. Het optreden begint om 22.00 uur. In Razzmatazz in Oost-Souburg speelt zaterdagavond het Neder landse acoustische trio De Smiezen. Met het gebruik van onder meer een doedelzak, hobo, fluit en acoustische gitaren zet de groep een apart geluid neer. De songs gaan over underdogs en de achterkant van succes. Aan vang 20.30 uur. Jacco Lauret, Edwin de Koster, Chris Götte, George de Graaf en Mi ke Versteeg, beter bekend onder de naam Ex-Q's, treden zaterdag op in jeugdsoos Brogum in Zierikzee. De groep speelt eigentijdse, melodieuze new-wave. Het concert begint 22.00 uur. De Zeeuwse band Feedback speelt vrijdag 10 april vanaf 21.30 uur in de Vroone in Kapelle. De zesmans- formatie, die via de radio te horen was in Vara's Popkrant, brengt mo derne popmuziek met invloeden van uit de soul, funk en reggae op de plan ken. Het concert wordt georgani seerd door jeugdsoos De Kelder. Alison Moyet |e Engelse zangeres Alison Moyet "komt voor het eerst in haar solo carrière naar Nederland. lp 13 april treedt zij op in theater Car- fé in Amsterdam. Een maand later is pij vanwege de grote belangstelling poor haar concerten in de Stads schouwburg in Heerlen (4 mei) en de hoyhal in Rotterdam (5 mei). Alison Joyet werd bekend in het begin van Üe jaren-80 met de groep Yazoo. In (1985 bracht zij haar eerste solo-elpee, Alfuit. Haar tweede langspeler is pas uitgekomen. De elpee, 'Raindancing', in het verlengde van de vorige el pee. De Smiezen (Advertentie) VLISSINGEN - De indeling voor het Hit 'm or lose-popconcours is rond. De groepen voor de zes voorronden zijn ingedeeld en er is naar gestreefd de bands zoveel mogelijk te laten spelen op plaatsen waar ze nog niet zo be kend zijn. Het beloven gevariëerde avonden te worden, want de indeling per muzieksoort is -zoals gemeld- ver vallen. In totaal strijden 28 popgroe pen uit heel Zeeland voor vijf finale plaatsen. De voorronden voor het grote Rhythm Booze festival in Vlissingen begin nen op 25 april in 't Beest te Goes. Daar spelen die avond Captain America, Rotnaam, Tekenburg, Beauty Sicks en Fixit. In Brogum te Zierikzee tre den op 2 mei The Juke Joints, Dig the Graves, New Gate, de Miles Browning Band en The End op. Het Ledeltheater in Oostburg is op 16 mei de plaats waar Car Trouble, Shantung, Avital en Dreams Die First? voor een finale plaats strijden. Ex-Q's, Passenger, The Voice en 7 on a date spelen op 30 mei in jongerencen trum Nu in Hulst. Op 13 juni zijn in De Klomp te Ovezande The Joint, Oasis, Dasjan, Final Treat en Sylent Green te beluisteren. Voor de laatste voorronde in Middelburg moet nog altijd een ge schikte locatie worden gevonden. Wel is duidelijk dat op 18 juni Scarlett O'Hara, The Noise, Dust, Ironie en Tenderfoot optreden. Alle voorronden beginnen om 20.00 uur en de opnieuw weer zeer strakke planning moet ervoor zorgen dat de laatste groep rond 23.30 is uitge speeld. Uiterlijk op 1 juli wordt be kend wie er in de finale staat. Dat hoeft -zoals gemeld- dit jaar niet één band per voorronde te zijn. De beoor deling is in handen van een onafhan kelijke jury. Het definitieve besluit over een door de Provincie beschikbaar te stellen aanmoedigingsprijs van vijfduizend gulden valt naar verwachting de ko mende week. Hierover zijn echter posi tieve adviezen uitgebracht aan Gede puteerde Staten. Die prijs is dan voor de winnaar van de Hit 'm Lose-fïnale, die zich afspeelt tijdens het grote festi val op 30 juli in het Vlissingse Nolle- bos. Ook voor de andere finalisten is er overigens een aantrekkelijke prijzen- pot. The Juke Joints Piet Veerman KOCKl'Oiri Goes Goes Middelburg Middelburg Oost-Souburg Zierikzee Ganzepoortstraat 21 Grote Markt 9 Nieuwe Burg 18 Segeersstraat 6 Kanaalstraat 47 Havenplein 13 01100-16535 01100-15604 01180-12416 01180-27841 01184-61258 01110-12488

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 11