Na jaren van betrekkelijke rust weer ruzie bij Bootlieden Terneuzen ANTWERPEN KNOKKE GENT BRUGGE Negentien titir op iiiuwlxaljl met alleen een kan koffie PZC/streek 22 Waslijst Risico's Groei VRIJDAG 3 APRIL 1987 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Bij acties in 1981 bezetten bootlieden tijdelijk de zuiderbrug over de zeesluis. TERNEUZEN - Woensdag vonden de kaderleden van de Vervoersbond FNV en andere FNV- bonden in Zeeuwsch-Vlaanderen een brief van Nico Sannes in de bus. Een citaat: „...Toen be gon de strijd pas echt. Een goede cao betekende minder winst voor de ene groep en meer winst voor de ene groep betekende een slechtere cao. Het verwerven van de cao kostte onze leden veel en niet in alles slaagden wij erin om verbeteringen aan te brengen. Zo bestaat vandaag nog altijd een flexibele werktijd in die cao..." Sannes is bestuurder van de Vervoers bond. De afgelopen weken hield hij zich bijna dagelijks bezig met de pro blemen bij de Verenigde Bootlieden bv in Terneuzen. Opnieuw problemen, want in het najaar van 1981, was het ook al hommeles bij het bedrijf. Toen kwam het zelfs tot een tijdelijke bezet ting van de zuiderbrug over de zee sluis. Een machtsmiddel, want het be zorgde de scheepvaart de nodige ver traging en dat wekte weer de nodige ir ritatie bij de Gentse havenautoritei ten. Wie iets wil begrijpen van de terugke rende spanningen bij de Verenigde Bootlieden bv dient een duik te nemen in de historie. De vennootschap werd opgericht in 1950. Voor die tijd -en in gewijden gaan er vanuit dat er zelfs al sprake van was in de vorige eeuw- werkte een aantal bootlieden samen, zonder dat er allerlei ingewikkelde re gelingen op papier stonden. In 1971 werd de nv omgezet in een bv. De zes firmanten werden directeur en de da gelijkse leiding werd in handen gege ven van een adjunct-directeur. De zes aandeelhouders besloten destijds vijf tien werknemers in de gelegenheid te stellen aandelen te kopen, in officiële stukken wordt dat omschreven als 'het deelnemen in het vennootschaps kapitaal'. den. Tenminste, zo kwam dat op de buitenwereld over. Maar intern broei de er wel degelijk iets. Wie voorbeel den wil, wordt geconfronteerd met de nodige terughoudendheid. De werkne mers -en dan in de eerste plaats de mensen zonder aandelen, die in de meeste gevallen ook lid zijn van de bond- zijn bang voor represailles van de kant van de directie. Daarom willen ze wél praten, maar alleen anoniem. Eerder deze week. Twee bootlieden sommen een waslijst van grieven op. In de woonkamer van het eengezins huis heerst woede, ook wel een beetje machteloze woede, want de klachten zijn niet van vandaag of gisteren. Een urenlange klaagzang, een ochtend lang. „Een van de directeuren be greep niet dat het gedonder rondt die bewuste collega, die betrokken was bij dat beroemde incident in de Braakmanhaven, voor ons en voor de bond de spreekwoordelijke druppel was...Nou van ons kan hij een hele re genbak vol krijgen. Trouwens, dat zelfde directielid dat nu zo verbaasd reageert op alle kritiek van de kant van de 'gewone' werknemers, stond ooit zelf ook op de barricaden. Die man, Van den Berge ja, was destijds nog gewoon werknemer. Hij vond dat we met z'n allen lid moesten worden van de bond en dat er eindelijk eens een cao moest komen. Hij heeft toen zelfs cao-s opgevraagd bij andere ha venbedrijven in de buurt..." „Maar toen werd hij bij de directie ge roepen. En toen draaide hij plotseling om als een blad aan een boom. Later werd hij adjunct-directeur..." De arbeidsomstandigheden? De twee anonieme bootlieden: „Daarmee kun nen we wel een supertanker vullen- ...Het is alweer een tijd geleden: twee jongens werden opgeroepen om 's mor gens om zes uur naar het wachtge- bouw te komen. Ze moesten negentien uur aan boord van een duwbak staan, met niet meer dan een kan koffie. An dere mannen moesten met een gas- schip naar Rotterdam. Dat transport nam zesendertig uur in beslag. Op dat schip was geen verwarming en geen eten." Volgens de bootlieden zijn de voorzie ningen miserabel. „We doen van alles in de haven. Zo brengen we dus ook proviand aan boord van de schepen. Maar als het om ons eigen eten gaat, zijn we meestal helemaal afhankelijk van de mensen op die schepen...Soms moet je gewoon bedelen om een hap. Ze laten ons gewoon aan ons lot over. Je zoekt het maar uit, dat is de menta liteit." Klachten. Ook over het feit dat de slaapruimte in het gebouw aan de zeesluis is veranderd in een kantoor. Wie nu 's nachts een tukje wil doen, kan nog enkel terecht op een harde houten bank. Maar het meest van al zit de twee de discriminatie van vakbondsleden dwars. „Promotie, loonsverhogingen, jubileumuitkeringen...die kun je als vakbondsman allemaal wel vergeten. De directie zit het niet zitten met ons. Roergangers, schippers en reserve schippers worden van buiten het be drijf aangetrokken. Terwijl er bij ons toch tal van mensen rondlopen met de nodige ervaring. Als je dan. zoals de di rectie altijd zegt, die veiligheid zo hoog in het vaandel hebt, zou je toch een an der beleid moeten voeren. Vraag je op een goeie opleiding, dan kan dat best, maar dan moetje wel eerst je lidmaat schap van de bond opzeggen. Als lood sen afscheid nemen, krijgen ze van de directie van de Bootlieden een mooi cadeau, een gouden horloge of zo. Maar ben je werknemer én lid van de bond dan kun je doorploeteren tot je pensioen en krijg je niks!" Al die klachten kwamen ook op tafel tijdens de verschillende vergaderin gen, die de Vervoersbond de afgelopen weken belegde. Meestal in een zaaltje van 'De Opstandingskerk' in Terneu- zen-Zuid. Bestuurder Nico Sannes ver zuchtte bij die gelegenheden keer op keer: „Er is domweg sprake van een so ciaal wanbeleid. En dat heeft direct ge volgen voor de veiligheid. Dat blijkt keer op keer. Op die manier heeft het ook geen zin met elkaar om de tafel te gaan zitten om te praten over een nieu we cao. De lucht moet eerst maar eens opklaren. Er is zo langzamerhand sprake van een hopeloze situatie. Vol gens ons ligt de schuld vooral bij de di rectie. Die meent zich van alles en nog wat te kunnen permiteren en die meent vooral ook te kunnen manipule ren. Dat leidt tot belachelijke toestan den, echt. Daarom ook hebben we de aandeelhouders voorgesteld de heren Rinn en Van de Berge terzijde te schui ven." Toen in 1968 de nieuwe zeesluis in ge bruik werd genomen, nam het aantal 'scheepvaartbewegingen' via Terneu zen sterk toe. Daarnaast was er de ge stage groei van Dow Chemical en de daarmee gepaarde gaande groei van het scheepvaartverkeer in de Braak manhaven. Voor de bootlieden (in Terneuzen worden ze sinds jaar en dag 'bootmannen' genoemd) was de tijd van 'de notedopjes' voorbij. Die kleine bruine bootjes, waarmee pen deldiensten werden uitgevoerd tus sen de haven en de zeeschepen, die voor anker lagen in 'De Put van Ter neuzen', werden afgedankt; er kwa men grotere boten voor in de plaats. Het aantal werknemers groeide mee. Voor de duidelijkheid: er waren dus werknemers-aandeelhouders (21 in totaal) en 'gewone' werknemers (een kleine 30). Een vorm van arbeiders zelfbestuur dus, min of meer. En dat ging goed fout. Nico Sannes van de Vervoersbond FNV: „Het is dus allemaal ooit begon nen als een soort werknemerscorpora tie, waarin allerlei mensen aandelen bezaten. De laatste tien jaar is daarin verandering gekomen. Toen kreeg je dus naast die werknemers-aandeel houders ook werknemers zonder aan delenbezit. Het resultaat? Ernstige so ciale problemen....De directie is op een bepaald moment tweedracht gaan zaaien. Keer op keer werd de ene groep tegen de andere uitgespeeld. Maar de maat was pas goed vol toen er weer eens een collega werd gepakt door de directie. Nu gebeurt er in ieder bedrijf natuurlijk weieens wat. Maar dit liep de spuigaten uit..." De bond riep de leden bijeen, hoorde de wensen en grieven aan en besloot prompt de cao-onderhandelingen te staken. Die onderhandelingen waren in de loop van januari begonnen en werd in februari voortgezet. Er was tijd zat, want de cao liep pas op 1 april af. Afgelopen woensdag dus. In de cao was ook een 'vredesparagraaf opgeno men, een afspraak tussen directie en bond dat er tussentijds geen acties zouden worden gevoerd. Het bedrijf was, na de rumoerige periode van een paar jaar geleden, toe aan rust. Giste ren, een dag na het aflopen van de cao, werd die rust ruw verstoord. De Ver voersbond hield een demonstratie voor het gebouw van de Verenigde Bootlieden, pal tegenover de zeesluis. Sannes waarschuwde, het ging nu nog slechts om een 'waarschuwingsactie'... Een paar jaar achtereen was het inder daad rustig bij de Verenigde Bootlie- Werkzaamheden op de werksluis. Op dat voorstel gingen de aandeel houders dus niet in. Ze vergaderden vorige week en in overgrote meerder heid constateerden ze dat er geen en kele reden was maatregelen te nemen. „De aandeelhouders hebben gecon stateerd dat er in het werk van alle dag geen onaanvaardbare risico's worden genomen en dat er dus ook geen reden is om aan te nemen dat de dienstverlening onveilig is", ver klaarde directeur M. Rinn, als woord voerder van de aandeelhouders, na af loop van de informele vergadering. Samen met zijn collega-directeur A. van den Berge had hij al eerder ui terst verbaasd -en ook verontwaar digd, want de publicaties over het conflict in de dagbladen waren vol gens hem ver bezijden de waarheid- gereageerd op de recente ontwikke lingen. „Ga nou eens na wat er pak weg de afgelopen tien jaar bij ons be drijf echt aan ongelukken is gebeurd- ...Weinig of niks. Ja, er knapt weieens een tros of er valt weieens iemand in het water. Maar dat zijn toch dingen die altijd kunnen gebeuren. We doen er alles aan om het werk zo veilig mo gelijk te maken." En Rinn: „Momen teel bijvoorbeeld zijn we aan het ex perimenteren met een mobiele winch, ook om de mensen te ontlasten. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen." Volgens de directie loopt het bedrijf in Terneuzen op het gebied van veilig heidsmaatregelen redelijk voorop. Maar dan die andere klachten, over het personeelsbeleid met name. Die klaagzang van de werknemers heeft Rinn en Van den Berge niet enkel ver baasd, zelfs 'verbijsterd'. Immers: „Er wordt ons plotseling van alles verwe ten, terwijl wij ons eigenlijk van geen kwaad bewust waren. Slechte perso nele verhoudingen, onveilige werksi tuatie? Van al die klachten is ons, tij dens recent overleg met de onderne mingsraad maar ook tijdens de ge sprekken met de heer Sannes in ver band met de nieuwe cao, helemaal niets gebleken. Dit komt allemaal enorm uit de lucht vallen." Als het aan de directie van de Bootlie den ligt, worden de cao-onderhande lingen zo snel mogelijk hervat. Hetzelf de geldt voor het overleg met de onder nemingsraad. Die kwam begin deze week op de proppen met een verkla ring, waarin van de directie veront schuldigingen werden geëist 'voor het door haar gevoerde personeelsbeleid'. De OR eiste tegelijkertijd een drasti sche verbetering van dat beleid. Ooit heerste er bij de 'bootmannen' in Terneuzen een prima sfeer. Het was een hechte club van mannen, die ge kleed in houtjes-touwtjes-jassen dag en nacht in de weer waren. Op de slui zen, waar ze assisteerden bij het afme ren van de schepen, in de havens en in 'De Put van Terneuzen'. En in hun vrije tijd trapten ze een aardig balletje mee in de zomeravondcompetitie. Maar dat was toen.... Wout Bareman Films Rex Crocidile Dundee, a.l. 12, 14,16, 18, 20 en 22 uur. Rex-club Melo, a.l. 12, 14, 20, 16.45,19.10 en 21.30 uur. Odeon 1 A room with a view, a.l. 14.20, 16.40,19 en 21.20 uur. Odeon 2 The mission, a.l. 14,16.30, 19 en 21.30 uur. Odeon 3 Mosquito coast, a.l. 13.55, 16.25,18.55 en 21.25 uur. Odeon 4 The morning after, a.l. 14, 16, 18, 20 en 22 uur. Astrid De 101 dalmatiërs, a.l. 14, 16, 18 en 20 uur. Vendome The name of the rose, 14,16.30,19 en 21.30 uur. Savoy Ferris Bueller's day off, a.l. 14,16,18, 20 en 22 uur. Rubens Platoon, 14.30,17.30 en 20.30 uur. Capitole No mercy, 16 jr. 14,16,18, 20 en 22 uur. Quellin 1 Flodder, a.l. 12.10,12.45,14.10,14.40,16.30,17,18.50,19.20,21.10 en 21.40 uur. Quellin 2 Hannah and her sisters, a.l. 14.16, 20,18.40 en 21 uur. Metro 1 The color of money, a.l. 14,16.30,19 en 21.30 uur. Metro 2 Firewalker, a.l. 14.20,16.30, 18.50 en 21.10 uur. Sinjoor The golden child, a.l. 14,16,18, 20 en 22 uur. Brabo Een avontuur met een staartje, a.l. 13.40,15,16.45,18.30 en 20.15 uur. Tijl An American tail, a.l. 13.40.15,16.45,18.30, 20.15 en 22 uur. Wapper Van 2 t rn 9 april 2e Britse filmweek. 8 Recente Britse films om 14.30, 17.30 en 20.30 uur. Ambassades Le solitaire, 16 jr. 14,16,18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 1 Heartbreak ridge, a.l. 14.15,16.40,19.05 en 21.30 uur. Ambassadesclub 2 De schone en de vagebond, a.l. 13.40,15,16.45,18.30, 20.15 en 22 uur. Ambassadesclub 3 The fly, 16 jr. 14, 16,18, 20 en 22 uur. Ambassadesclub 4 Blue velvet, 16 jr. 14, 16.30,19 en 21.30 uur. Theater Scharpoord za. 4 apr. om 20 uur: De schone slaapster, door Dance Twirl studio; zo. 5 apr. om 14 uur: Cardijn, mijn zoon. Varia Casino za. 4 apr. om 20 uur: Diner show Nina Ricci. Theater NTG vr. 3, za. 4 apr. om 20 uur, zo. 5 apr. om 15 uur: De Reisgids; di. 7 apr om 14 en 20.15 uur: Claire; do. 9 apr. om 20 uur: Burgemeester Barracone Vooruit di. 7 apr. Maccus speelt 'Woyzeck'; wo. 8, do. 9 apr. Herman van Veen. Concerten Vooruit vr. 3 apr.: George Moustaki. Films Decascoop: Mosquito coast, a.l. 20.30 uur The name of the rose, a.l. 20 uur No mercy, 16 jr. 15, 17.30, 20 en 22.30 uur Soul man, a.l. 20 en 22.30 uur The color of money, a.l. 15,17.30, 20 en 22.30 uur Scène uit de film 'The Color of Money'. Crocodile Dundee, a.l. 15,17.30 en 20 uur Crazy love, a.l. 15, 17.30, 20 en 22.30 uur Room with a view, a.l. 22.30 uur Manon des sources, a.l. 17.30 uur Children of a lesser God, a.l. 15,17.30, 20 en 22.30 uur. Flodder, a.l. 15, 17.30, 20 en 22.30 uur. Heartbreak ridge, a.l. 15 en 20 uur. Jean de florette, a.l. 15 uur. Platoon, a.l. 15, 17.30, 20 en 22.30 uur. Le solitaire, 16 jr. 17.30 en 22.30 uur. An American tale, a.l. 15 en 17.30 (Ned. versie), 20 en 22.30 uur (Eng. versie). 101 Dalmatiërs, a.l. 15 en 17.30 uur. The golden child, a.l. 15,17.30, 20 en 22.30 uur. Theater Stadsschouwburg wo. 8 apr. om 20.30 uur: Bewegingstheater 'Glas'; do. 9 apr. om 20.30 uur: Jozef van den Berg met 'Pleisterplaats'. Teater De Kelk zo. 5 apr. om 15 uur: Eva Bal's Speelteater met 'Reinaert de Vos'. Korrekelder— vr. 3, za. 4 apr. om 20.30 uur: 'Huis van vertrouwen' (toneel). Concerten Belfort za. 4, zo. 5, wo. 8 apr. om 14.15 uur: Beiaardconcert. St.-Gilleskerk za. 4 apr. om 20 uur: Passieconcert door de koren Bryghia Cantat, Musica Dulcedo en Saskja o.l.v. het Brugs strijkkwartet Orpheus. Jazzcafé l'Estaminet za. 4 apr. om 21 uur: JG Band. Oud Handbogenhofzo. 5 apr. om 11 uur: Pinanoforte-recital door Glen Wilson. Dans Stadsschouwburg za. 4 apr. om 20.30 uur: Première van 'Symbolon' en 'Jungle Impression' door de 'Modern Jazz Dansgroep Cadanza'. Films Cine Chaplin do. 9 apr. om 20 uur: Gevaren en gevolgen van het fascis me, van Auschwitz tot extreem rechts, film en debat. Kennedykino do. 9 apr. om 20.30 uur: 'Vredensdag'. Kennedy 1 No mercy, 16 jr. Dag. 20 uur, vr„ za., zo. ook om 22.30 uur, wo., za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. Kennedy 2 An American tale, a.l. Dag. 20 uur, wo„ za., zo. om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. Where the river runs black, a.l. Vr„ za„ zo. om 22.30 uur. Kennedy 3 Crocodile Dundee, a.l. Dag. 20 uur. Soul man, a.l. Vr„ za„ zo. ook om 22.30 uur, wo„ za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. Kennedy 4 Ferris Bueller's dolle dag, a.l. Vr., za„ zo. om 22.30 uur. Les fugitifs, a.l. Dag. 20 uur, wo„ za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. ChaplinChildren of a lesser God, a.l. Dag. 20 uur, vr„ za., zo. ook om 22.30 uur, wo, za. ook om 15 uur, zo. ook om 14.30 en 17.15 uur. Mia Farrow, Barbara Hershey en Dianne Wist in Woody Aliens 'Hannah and her Sisters'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 42