Zandzuiger het land op
almanak
vergunningenachy die
kosten toch 'n grijpstuiver.
Onbevoegden
houden Doel
in bedrijf
uSol.
Loos alarm
WRAKS MET LEGE HANDEN
\Aanvoerplicht
WEEWtm
ACTIE ZWARTVISSEN
ANTIKERNBEWEGING:
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
LeN HAAG De landsadvocaat, mr
t Daalder, heeft donderdag van de
Raad van State moeten toegeven dat
L onder verantwoordelijkheid van
Jde minister van financiën, dr O. Ru-
Iding, 'stomme fouten' zijn gemaakt.
TESSA
DE LOO
PAGINA 9
Afspraak
zc
ZEELAND'
VRIJDAG 27 MAART 1987
Ronder grondige bestudering van be
taalde stukken, heeft de minister be
tlist dat die stukken niet openbaar
fijn. Een en ander kwam aan het licht
tijdens de behandeling van het ver-
loek om een voorlopige voorziening,
Jat de Vereniging ter verbetering van
|de Oestercultuur (Ostrea) uit Yerseke
bij de afdeling rechtspraak heeft inge
diend.
De affaire draait om een verzoek tot in
zage van huurovereenkomsten tussen
de Inspecteur der Domeinen uit Goes
en de Vereniging van Oesterkwekers
en Exporteurs (Vervoex) uit Yerseke.
Ostrea en Vervoex zien elkaar als con
currenten. Vervoex huurt Zeeuwse
oestervisgronden van de Inspecteur
der Domeinen, en dus de Staat.
Op grond van de Wet Openbaarheid
van Bestuur heeft Ostrea aan de In
specteur der Domeinen gevraagd de
contracten tussen Vervoex en de Staat
uit de jaren tussen 1976 en 1982 te mo
gen inzien. De huurovereenkomst tus
sen de Staat en Vervoex moet elk jaar
worden verlengd. Over een verzoek tot
openbaarmaking van dergelijke huur
contracten moet de minister van fi
nanciën beslissen. Op 23 januari be
sloot de minister dat het verzoek van
Ostrea moest worden afgewezen.
Daartegen tekende Ostrea beroep aan
bij de Raad van State. Tijdens de be
studering van de zaak merkte land
sadvocaat mr Daalder dat de minister
heeft beschikt op grond van verkeerde
stukken. Het is de landsadvocaat ge
bleken dat de minister dacht dat
Ostrea inzage wilde in de huurover
eenkomst, die in 1982 tussen Vervoex
en de Staat is gesloten.
Mr Daalder stelde bij de Raad van Sta
te voor de minister opnieuw te laten
beschikken, maar nu over het werkelij
ke verzoek van Ostrea: inzage in de
huurcontracten gesloten tussen Ver
voex en de Staat in de jaren 1976 tot
1982.
Raad van State-voorzitter, mr P. Bou-
kema, ging akkoord met deze procedu
re. Hij bepaalde echter wel dat de zaak
nu binnen twee weken door de minis
ter van financiën moet worden rondge
maakt. Na (opnieuw) een afwijzende
beschikking, kan Ostrea weer een pro
cedure aanspannen bij de Raad van
State.
De advocaat van Ostrea liet nog weten
dat volgens hem 'de onelegante ma
nier van optreden van de minister' ei
genlijk voor risico van de staat had
moeten komen. Deze raadsman is van
mening dat Ostrea na de misser van de
minister de stukken voor inzage had
moeten krijgen.
Saneren van
vloot kost
vissers geld
IdEN HAAG - Het visserijbedrijfsleven zal een forse financiële
bijdrage moeten leveren aan de sanering van de vloot, want de
overheid heeft er geen geld voor. Dit zei gisteren de minister
Ivan landbouw en visserij, Braks, tijdens mondeling overleg
|raet de vaste Kamer-commissie voor visserij.
I Braks: „Het saneringsfonds dat wij
hebben voor de visserij, is te klein. Het
zal trouwens niet de eerste keer zijn,
1 dat het bedrijfsleven zelf aanzienlijk
I bijdraagt in sanering. In de pluimvee-
sector is dat al eerder vertoond." Be-
halve uit de eigen bijdrage van de vis-
I serij zal de sanering van de Nederland-
I se vloot moeten worden betaald uit
het EG-saneringsfonds. Er is 230 mil-
joen beschikbaar. Braks wil de Kamer
[binnen twee maanden uitsluitsel ge
lven over de bereidheid van het be
drijfsleven om bij te dragen.
Braks zei gisteren mogelijkheden te
zien om voor de visserijsector de WIR-
premie op scheepsnieuwbouw af te
schaffen. „Tegenover binnen- noch
buitenland kan ik verantwoorden wat
hier in Nederland gebeurt. Aan de ene
kant moet de vloot gesaneerd worden,
aan de andere kant steunen wij de
nieuwbouw." De minister zei, dat al
eerder in de landbouw bepaalde secto
ren zijn uitgesloten van de WIR-pre-
mie.
Het ministerie van financiën bestu
deert momenteel de BTW-heffing op
de EG-saneringspremie die Neder
landse vissers ontvangen. Geen van de
andere EG-landen heft BTW op die
premie. Braks: „We moeten in EG-ver-
band tot een oplossing zien te komen."
Geen van de andere EG-landen wil de
veilplicht invoeren, aldus Braks. Hij
wil binnen een maand komen met na
dere voorstellen over de invoering van
een nationale veilplicht en -in samen
hang daarmee- het verbod om in het
buitenland aan te voeren. „Ik zal een
machtiging vragen aan de EG-autori-
teiten. Ik denk. dat we hem zullen krij
gen."
VVD'er Te Veldhuis uitte zijn twijfels
over de verplichting om in Neder
landse havens aan te voeren. „De aan-
voerplicht lijkt mij in strijd met de
EG-beginselen van vrij handelsver
keer. Mogelijk worden wij dan zelfs
beschuldigd van protectionisme. Dat
lijkt me hel slecht." Hij vroeg of het
wellicht haalbaar zou zijn een veil
plicht in te voeren in de landen rond
de Noordzee. Braks: „Dat zijn juist de
landen die dat niet willen..."
De advocaat-generaal van het Hof van
Luxemburg heeft onlangs gesteld, dat
de Nederlandse visserij geen rechten
kan ontlenen aan het feit, dat andere
landen hun contingenten niet opvis
sen. Nederland kan niet eisen de on
derhandelingen te heropenen, aldus
de advocaat-generaal die vooruitloopt
op de definitieve uitspraak van het
hof. De rechter in Zwolle heeft het Hof
van Luxemburg om een prejudicieel
advies gevraagd.
Volgens Te Veldhuis blijft daarmee
het probleem bestaan. „Je houdt ge-
Slot zie pagina 17 kolom 5)
Met behulp van onder meer rubber-rollen werd de zandzuiger bij de Schelde-Rijnverbinding aan land gebracht.
RILLAND - Het verplaatsen van een zandzuiger is geen
sinecure, zo bleek donderdag bij de Kreekraksluizen.
Het gevaarte, dat in de Schelde-Rijnverbinding dreef,
moest zowel door water als over land naar het kortbij
gelegen bufferbekken aan de oostzijde van de water
weg naar Antwerpen worden vervoerd. De verhuizing
over een afstand van tweehonderd meter vergde een
kleine vier uur.
De verplaatsing was in handen van het daarin gespecia
liseerde bedrijf Seumeren, dat vestigingen heeft in
Utrecht en Gent. Het vervoer over water verliep vrij
vlot. Allereerst liet men een ponton naar de bodem zin
ken, waarna de zandzuiger naar de betreffende plaats
werd gemanoeuvreerd. Door de ponton vervolgens leeg
te pompen, werkte deze als een drijvend dok. De zand
zuiger werd daarna aan land gebracht door middel van
opgeblazen rubberen rollen, die fungeerden als een
soort luchtzakken. Een bulldozer en een hijskraan zorg
den voor de nodige 'trekkracht'. Om het pad te effenen,
heeft rijkswaterstaat een dijkje - een tweede waterke
ring - moeten doorbreken. Dat wordt spoedig weer her
steld.
De zuiger zal in het bufferbekken 1,4 miljoen kubieke
meter zand opslorpen. Die enorme berg wordt gebruikt
om de Bergse Plaat in het Markiezaatsgebied op te spui
ten. Zoals gemeld wil de gemeente Bergen op Zoom op
de landtong een geheel nieuwe woonwijk uit de grond
stampen. Het plan voorziet in de bouw van 1250 wonin
gen tot het jaar 2000.
De dame die deze week het tele
foonnummer van een Walcher-
se schoonheidsspecialiste bel
de voor een face-liftbehande-
ling en zonder haar naam te
noemen maar meteen met de
deur in huis viel, kreeg de man
van de menselijke restauratri-
ce aan de lijn. „Ze is er even
niet", sprak de man de dame
en haar verzoek aanhorend,
„maar wanneer u nu even uw
naam en telefoonnummer op
geeft belt ze u zelf terug om met
u een datum af te spreken".
„O, dat is prima", reageerde de
vrouw tevreden.
„En hoe was de naam precies",
informeerde de echtgenoot van
de schoonheidsspecialiste be
leefd.
Maar toen was er aan de ande
re kant al opgehangen.
Vermoedelijk zit die dame nu
alweer dagen te wachten op
een telefoontje dat toch nooit
komt vanwege het ontbreken
van de benodigde gegevens.
Dus als iemand dezer dagen op
straat een dame tegenkomt die
zo op het oog nodig eens een fa
ce-lift zal moeten ondergaan,
dan is dat vermoedelijk de be
wuste persoon.
Gelieve haar aan te spreken en
mee te delen dat ze nodig de
schoonheidsspecialiste moet
consulteren.
De dame in kwestie zal onge
twijfeld dankbaar zijn voor het
vriendelijke gebaar.
VLISSINGEN - Dat viel bij de geor
ganiseerde sportvisserij in het Del
tagebied goed, van de week. Minis
ter Braks van landbouw en visserij
kondigde aan, dat de overheid in ac
tie komt tegen 'zwartvissers': hen
gelaars, die in de Nederlandse bin
nenwateren zonder papieren een
lijntje uitwerpen. De minister koos
voor zijn aankondiging de opening
van de hengelsportbeurs 'Visma' in
de Rotterdamse Ahoyhallen: er zal -
zei hij - veel meer worden gecontro
leerd of sportvissers een vergunning
hebben en als dat niet het geval is,
zal er „streng worden opgetreden".
Voorzitter A. van O verveld van de
Federatie van Deltavissers ziet in het
voornemen van Braks meer dan de
bewindsman zelf. De Delta-federatie
telt bijna 40.000 leden en heeft het
visrecht voor verschillende Zeeuwse
kustwateren (Oosterschelde, Wester-
schelde, Volkerak, Krammer en Zij-
pe), waar vrij gevist kan worden. Dat
geldt niet voor de twee belangrijkste
binnenwateren, de Grevelingen en
het Veerse Meer. Wie daar wil henge
len moet twee papieren hebben: een
sportvisacte, die wordt uitgegeven
door de overheid en een vergunning
van de vereniging, die er het visrecht
heeft, de Deltafederatie derhalve.
Veel zwartvissers, op Veerse
Meer en Grevelingen?
Van Overveld: „De kustwateren zijn
vrij, maar op binnenwateren als Gre
velingen en Veerse Meer wordt stellig
veel zwart gevist. De ANWB heeft er
nog niet zo lang geleden onderzoek
naar gedaan, landelijk. Toen bleek,
dat nogal wat mensen op plezierbo
ten en jachtjes de hengel uitgooiden.
Gewoon als tijdverdrijf en natuurlijk
ook om een lekker maaltje te vangen.
Zo ongeveer drie op de tien gecontro
leerde vissers hadden geen vergun
ningen. Zeiden dat ze van het be
staan van vergunningen niet afwis
ten. Ik denk, dat we ook in het Delta
gebied wel op een percentage van
zo'n dertig aan zwartvissers zitten".
De minister liet weten niet zulke
hoge verwachtingen te hebben
van controle-acties. Vooral
mensen, die zonder papieren
maar een paar dagen per jaar
gaan vissen, zouden maar een
kleine kans blijven lopen om te
worden gepakt. Mee eens?
„Ik geef toe: controle blijft erg moei
lijk. Dat moet per sédoor de rijkspoli
tie te water worden gedaan. En die
hebben hun handen vol, zeker in het
seizoen. Als de actie tegen zwartvis
sers goed wordt aangepakt, ben ik
toch niet zo pessimistisch. Uit lande
lijke gesprekken weet ik, dat de be
doeling is de actie steekproefgewijs
te houden, zoals wel gebeurt met ver
keerscontroles. Het simpele feit, dat
men vaker gecontroleerd kan wor
den, is al van belang. Hoe gaat dat
nu: mensen die drie, vier dagen in een
jaar gaan vissen nemen de moeite
niet vergunn te halen. Ze nemen het
risico en denken: misschien tref ik
wel een soepele agent, die me een
waarschuwing geeft".
Wat is de zin van visactes en ver
gunningen eigenlijk?
Van Ove"rveld: „Een groot deel van
de opbrengst komt weer ten goede
aan de visstand en aan onderzoek
naar de waterkwaliteit. Een visacte
kost 12 gulden, een grote vergun-
A. van Overveld: ...niet zo pessimistisch...
ning, voor een heel jaar, komt op 10
tot 15 gulden. Da is dus eigenlijk een
grijpstuiver. Van dat geld wordt op
nieuw vis uitgezet en worden ook
monsters van de waterkwaliteit ge
nomen. Dat gebeurt wekelijks. Die
activiteiten komen de sportvissers
zelf ten goede".
Nemen zwartvissers de aankon
diging van harde controles se
rieus, denktu?
„Ik heb er wel verwachtingen van. In
het verleden is ook meermalen ge
sproken over intensievere controles,
maar toen is het er niet van gekomen.
Dat het nu wel wordt aangekondigd,
houdt in, dat ook justitie ermee ak
koord is. De afgelopen jaren hebben
slechtd economische toestand en al
lerlei bezuinigingen bij de overheid
ook invloed gehad op de sportvisse
rij. Als politiekorpsen geen benzine
meer mogen verrijden, hoefje op veel
controles naar zwartvissen niet te re
kenen. Wij hebben, als organisatie,
gezien dat ledentallen flink zijn te
ruggelopen: van een miljoen naar
600.000 leden, bij de Deltafederatie
van bijna 45.000 leden naar 39.000 le
den. 't Werd te duur gevonden door
veel mensen. Er werd naar onze in
druk niet minder gevist. Dat bete
kent dus, dat er meer zwart wërd ge
hengeld. Als dat serieus wordt aan
gepakt, zal het teruglopen. Dan ga ik
er van uit, dat er controle-acties ko
men. Als ze achterwege zouden blij
ven, is er natuurlijk gewoon sprake
van volksverlakkerij".
U'verwacht voldoende politie-
bezetting voor controles?
„Ja, anders hadden we als organisa
ties ons over meer controle niet zo
druk gemaakt. We hebben wel voor
gesteld om ook vrijwilligers als onbe
zoldigd controleurs in te schakelen.
Maar daar wilde de mini niet aan. Be
grijp ik ook wel. Anders controleert
straks de ene helft van Nederland de
andere".
Kees Cijsouus
DOEL - De kerncentrales in het Belgi
sche Doel worden de laatste dagen
draaiende gehouden door technisch
personeel dat niet beschikt over de
wettelijk vereiste bevoegdheids
verklaring om in nucleaire centrales
te mogen werken. Dit maakte de
Vlaamse antikernbeweging (VAKS)
donderdag bekend. Volgens Homme
Jansma, woordvoerder van VAKS,
beschikt slechts een zeer beperkt aan
tal kaderleden over de vereiste papie
ren.
Zöne-directeur Stan Ulens van de
energiemaatschappij EBES. die het
kerncentralepark bij Doel exploiteert,
bevestigde gisteren dat er mensen van
andere bedrijven, waaronder Tracto-
bel, sinds het uitbreken van de staking
onder het EBES-personeel, in de cen
trales te werk zijn gesteld. „Het aantal
mensen dat over de vereiste exploita
tie-licenties en bevoegdheidsverkla
ring beschikt is echter voldoende om
de installaties draaiende te houden.
Het is correct dat niet iedereen over
die papieren beschikt, dat is niet nodig
ook omdat de controlerende taken wel
door bevoegde mensen worden uitge
voerd". De kernactivisten in België,
maar ook in Zeeuwsch-Vlaanderen
twijfelen aan de uitspraken van de di
recteur van het kernpark. Ook bij de
Belgische vakbonden zijn inmiddels
de nodige twijfels gerezen over de vei
ligheid van de centrales. „Ons is be
kend dat het bedrijf Vingotte, dat nor
maal waakt over de bedrijfsveiligheid
van de centrales in Doel, sinds dinsdag
niet meer op het terrein is gekomen.
De werknemers van Vingotte werden
namelijk door stakende EBES-werk-
nemers voor de poorten tegengehou
den en vervolgens teruggestuurd", zei
vakbondswoordvoerder J. Bogaert.
„De vraag is wie momenteel een oogje
in het zeil houdt", voegde Jansma er
aan toe. Volgens hem is de Belgische
overheid bij machte om de kerncentra
les in geval van een arbeidsconflict stil
te leggen.
„Een speciaal lid van het kabinet van
de minister van arbeid en tewerkstel
ling moet dan eerst bezien of dit met
het oog op de veiligheid noodzakelijk
is. Tot nu toe heeft echter nog niemand
uit Brussel de moeite genomen om de
situatie in ogenschouw te nemen en
dat vinden we toch wel vreemd", aldus
de kernactivist. EBES-directeur Ulens
benadrukte gisteren nog eens dat de
situatie in de centrales normaal was en
dat er geen reden is tot ongerustheid.
Overigens breidde de staking in de
Belgische energiesector zich donder
dag verder uit. De werknemers in de
thermische centrales in Merksem (bij
Antwerpen) en Mol legden massaal het
werk neer. Ook in de distributiesector
gingen minder mensen aan het werk.
Volgens de vakbonden staakte don
derdag ongeveer 70 procent van de
personeel van EBES, de directie hield
het op zo'n 50 procent. EBES telt in to
taal zo'n 5600 werknemers.
De sociale onrust in België trof giste
ren ook de haven van Antwerpen. Het
gemeentelijk sleepbootpersoneel leg
de donderdagochtend het werk neer,
omdat een tuchtmaatregel die woens
dag door het gemeentebestuur was
opgelegd aan twee sleepbootkapi
teins bij de sleepbootbemanning in
het verkeerde keelgat was geschoten.
Zij eisten dat de maatregel werd inge
trokken. Om die eis kracht bij te zet
ten lag het scheepvaartverkeer in het
Antwerpse havengebied in de ochten
duren vrijwel stil.
's Middags probeerden schepen zon
der sleepbootbegeleiding de dokha
vens binnen te lopen, hetgeen volgens
R. Restieau van het Antwerpse haven
bedrijf AGHA), zonder incidenten
verliep. „Het is niet zo dat de haven
diensten volledig zijn lamgelegd. Het
gaat alleen om de stedelijke sleep-
vaartdienst. De werkweigering van de
mannen heeft alleen gevolgen voor het
sleepverkeer binnen de dokken. Daar
vinden beduidend minder verplaatsin
gen plaats", aldus Restieau. die wist te
melden dat zo'n 20 sleepboten aan wal
lagen. Het zeevaartverkeer van en
naar Antwerpen ondervond weinig
hinder van de stakingsacties. Ook de
den er zich voor de Zandvlietsluizen
geen wachttijden voor.
(Advertentie)
Vanmiddag
15.00-17.00 uur
signeert
haar
boekenweek
geschenk
bij ons
VLISSINGEN Kust
bewoners tonen zich de
laatste weken zeer alert
in het opsporen van aan
gespoeld materiaal dat
afkomstig zou kunnen
zijn van de gekapseisde
veerboot Herald of Free
Enterprise. Zo werd
donderdagmiddag bij
de Vlissingse brand
weer melding gemaakt
van een blauw vat dat in
de Westerschelde dreef.
Het vat was gesigna
leerd ter hoogte van de
Vlissingse Gevangento
ren, vlak onder de kust.
Men dacht dat er gif in
zat.
De brandweer nam
poolshoogte, kon het
drijvende voorwerp niet
te pakken krijgen, en
waarschuwde vervol
gens de rijkspolitie te
water. Deze stuurde de
rp-16 erop uit.
De bemanning van het
patrouillevaartuig kon
niet anders constateren
dan dat het om een leeg
vat ging. Er bleek geen
enkele reden te zijn om
aan te nemen dat het
voorwerp afkomstig is
van de veerboot.
Volgens de rijkspolitie
te water ging het om een
leeg olievat. In dezelfde
omgeving werd later
nog een vaatje, of em
mer zonder deksel, ge
vonden. Ook van deze
emmer, waarin tevens
een groot gat zat, neemt
de politie niet aan dat
die van de Herald af
komstig is.
Loos alarm dus. „Maar",
zegt de Vlissingse brand
weercommandant W. P.
van Leersum, „er is in elk
geval alarm geslagen."
Hij vindt dat een goede
zaak.
„Je kunt beter voor niets
uitrukken, dan dat later
blijkt dat we er te laat bij
waren." Volgens de
brandweercommandant
wordt elke melding de
komende tijd serieus ge
nomen.
Brandweerman J. de Visser toont de op de rede van Vlissingen gevonden 'em
mer'. Op de achtergrond de RP-16 van de rijkspolitie te water die eerder al een
leeg olievat had opgedregd.