peter van holland wars van glitter klassiek safari tropical country boerenjongens de baan op middenmoot 71 VRIJDAG 27 MAART 1987 terug naar klassieke zakelijkheid Wie deze zomer mannenmode wil dragen I zoals het moet zal de kunst moeten verstaan om de juiste toon te treffen tussen j traditionele klasse en modern understatement. Amper is de man gewend aan alle buitenissigheden die het i modebeeld hem voorschotelde j of hij moet alweer terugkeren naar de klassieke zakelijkheid waar hij nou net eens van af was. Hoewel... zo is het ook weer niet helemaal. Die klassieke zakelijkheid houdt namelijk niet in dat alles er meteen weer even saai uitziet voor de mannen. Het raffinement zit in de belijning, de coupe en niet te vergeten in de materialen. Weg zijn opvallende dessins, nadrukkelijke kleuren en overdreven vormen. Op en top mannelij k is de kleding voor de heren der schepping in de vorm van kledingstukken die traditioneel, los, of zelfs in 'oneigenlijke' combinaties kunnen worden gecombineerd. De stijl blijft los en comfortabel, een stij 1 waaraan steeds meer mannen verknocht raken en die ze ook niet makkelijk meer prijsgeven. Vandaar veel losse, ongevoerde jassen en colberts die gedragen worden op ruime broeken met een of twee bandplooien. Overdaad schaadt, dus worden overbodige details weggelaten om plaats te maken voor functionele als pocketmoney-zakjes en gepaspoileerde zakken met knoopsluiting. Het kleurbeeld is rustig, met de nadruk op natureltin ten, witten, kaki's en bruinen, gebrande aardetinten, maar ook zwart, wit en grijs blijven van belang. Strepen zijn een absolute 'must' zowel voor shirts, broeken en colberts waarbij wit vaak als contrastkleur wordt gebruikt. Materiaaltypen zijn er volop: linnen of stoffen in linnenlook, katoenen seersucker, de cool wool en lichte wolkwaliteiten, gekreukte stoffen en lichte structuren. Keurig in het pak kan weer deze zomer. Het pak maakt een grote comeback, heel gedistingeerd en met weglaten van allerlei overbodige details. Zowel Het pak als de blazer en het colbert zij n ruim van snit en klassiek uitgevoerd met twee, drie, vier of zes knopen. De schouderlijn blijft breed, maar vloeiend. De tailor-made-look (gedetailleerd) krijgt gestalte bij jasjes voor modebewuste mannen. Revers zijn Sportieve outfit van katoen. Het shirtjasje is van denim en heeft veel (grote) zakken met kleppen, lussen en lummels. Er onder een bandplooibroek van spijkerstof (Kreymborg). middelmatig breed en vallen bij de trendmodellen wat korter uit. Zakken zijn groot en vaak voorzien van kleppen. De pantalon behoudt zijn ruime, comfortabele pasvorm, inclusief bandplooien en tapstoelopende broekspijpen. Blauw/grijs en verschillende grijstonen zijn voor geklede kostuums de meest gevraagde kleuren in decente, kleurig ingeweven strepen of ruiten. In de safari-mix van koloniale en militaire invloeden wordt de basis gevormd door sportieve, kakikleurige pakken vol met details als blaasbalgzakken, epauletten, kleppen en lussen. Kaki, bruin, olijf, specerijenkleuren en neutralen Combinatie van katoen. Een ongevoerd geblokt colbert van kreukstof, eronder een streepshirt met opgezette zakken en een witte bandplooibroek Kreymborg staan centraal. Safari-jasjes worden gecombineerd met shirts die camouflageprints en zo nu en dan zelfs wildedierenprints hebben. Maar ook batikdessins en weelderige en kleurrijke prints en motieven uit Zuidamerikaanse landen horen bij deze trend. Wie liever toch iets meer gekleed de zomer door wil kan teruggrijpen naar kleren die een sfeer oproepen van plantages en herenclubs in de tropen. Lichtgewicht city kostuums en combinaties staan hierbij centraal in hoofdzakelijk wit, beige, bruin en zwart, met de donkere tinten uit de range die voor wat accenten zorgen. Het tropische thema komt terug in de druks voor shirts en in lichte bonnetterie voor neutraal gekleurde ruime pullovers en polovariaties. Het shirtjasje is hier belangrijk. Apart of als onderdeel van een pak. Chique badplaatsen, en de daarbij behorende elitesports als tennis, zeilen, golf, polo en cricket staan model voor deze trend binnen de mannenmode. Meestal vertaald in tweekleurige combinaties als marine-wit, marine-crème, marine-wit-crème of zwart met beige. De blazers, zelfs die in denim, horen badges te hebben. Ze worden gedragen met nonchalant gesneden bandplooi pantalons en met shorts in beige, wit, crème en lichtbruin. De streep staat hier centraal zowel voor pyjama-achtige broek/hemd ensembles als voor clubstijl blazers, pantalons en shirts. Ruiten komen voor in de onderkanten, maar ook voor tops. Een trend die vooral bedoeld is voor de jongere mannen: zomermode vertaald in boereneenvoud, met grijs en blauw als de belangrijke basistin ten. Grootvaders tijd herleeft met witte shirts die hoge boorden hebben, plastrons, plooien en een voorzichtige romantiek in de vorm van borduursels. Broeken hebben vaak een verhoogd front en bretels en zijn gemaakt van stoffen die uit grootmoeders kast lij ken te komen: strepen, dobby's voor linnen of Elegant, klassiek getint kostuum, gemaakt van 100% wol. Het colbert heeft een dubbele (zesknoops) sluiting. Het gestreepte shirt is van katoen, de decent gedessineerde das is van zijde (Van Gils). satiinachtiae stoffen Deiasies hij ze zelf aanschaft, zelf zijn mannen-ondermodefront. keuze bepaalt, want ook een «E'""' enieszins slobberig aandoend en overhemd moet lekker zitten, met een onv oorstelbare SSSÏÏS"1™" prettig aanvoelen en niet op de Jt getepireerdlijkenopdegeeste- laatste plaats fraa, ogen. |SSr™£nrag™snos lijkheid. hnnnvttfrit? zachtjes uitgedrukt. Een verhaal apart vormen uunricticr ic Het totale aanbod van overhemden en shirts die Truien en vesten blijven deze mannen-ondermode wordt inmiddels een heel belangrijke zomer een onmisbaar trouwens gekenmerkt door rol binnen de mannengarderobe kledingstuk hoewel er op dit allerlei kleuren die een tijdje spelen. Gedragen met of zonder gebied weinig schokkends geleden helemaal 'niet konden', colbert is het shirt een gaande is. Veel collecties doen Daarnaast, en dat springt niet kledingstuk dat beeldbepalend sterk denken aan voorgaande meteen direct in het oog, maar is is voor de outfit. Een accessoire seizoenen met jacquardbreisels zeker zo belangrijk is dat aan de dus van de bovenste plank dat en abstracte dessins. pasvorm van onderkleding voor een geheel eigen cachet kan Nieuw zijn safari-dessins en mannen meer aandacht wordt geven aan een pak of ander tricot met een enigszins besteed dan voorheen. Die ontwikkeling van een goede m pasvorm gaat overigens wel ■MA. hand in hand met de JnËiWI mM) mWi WW vervolmaking van mooie (en mam WÊT _J mooi blijvende), super-elastische katoenen kledingstuk. 'verwassen' uiterlij k. Variatie materialen, die de huid laten Het traditionele shirt hoort daar wordt bovendien nog gevonden ademen en die transpiratieyocht zeker bij, wantjuist voor door geconfectioneerde goed absorberen. Fabrikanten komende zomer zijn er veel detailverwerking en modellen. dl® Zlch 31 Jar^n toelegden op helderwitte overhemden, ook Koord en sierstiksel op tricot collecties perfect passende en Bengaalse strepen die volop bijvoorbeeld. uitermate comfortabele terugkomen. Stijve boorden en Strepen komen ook in de °ndeirkleding voor vrouwen no-ironkwaliteiten horen daar bonnetterie voor en zijn vaak heb ben daar nu een echter niet meer bij. Wel ruime geïnspireerd door de marine-stijl vei gelijkbare collectie voor vormen, echter nooit over-sized, of de nautiek. mannen aan toegevoegd. Dat en slappe boorden, soepele De kleuren zijn wat decenter dan daar ook zeer goed sportslips manchetten en nieuwe kleine voorgaande seizoenenveel tussen zitten zal veel mannen details. Bovendien gedragen aquatinten in combinatie met prima uitkomen. En wat de door een nieuwe generatie: de wit, crème en ecru of grijs en bei- boxershort betrettdie is ook zelfbewuste jongeman en die ge-grijs. bij vrouwen vaak in goede doet dat op een geheel eigen Ontwikkelingen zijn er ook te handen. D„rDC,,.. wijze. Al was het alleen al omdat melden van het m gerda boersma Kakistijl voor een katoenen polo gedragen onder een vest met Ikat-motieven. De katoenen pantalon heeft een ruime snit door bandplooien (Van Gilsi. De Rotterdamse ontwer per van mannenmode Pe ter van Dijk, die werkt onder de naam Peter van Holland, heeft zijn werkterrein van Tilburg naar Roosendaal verplaatst. In zijn kantoor in de Zwaanhoefstraat ruikt het nog helemaal 'nieuw'. Knalrode Italiaanse meubels op een grijze vloerbedekking. Het hele pand is wit geschil derd. „We zijn eindelijk een beetje op orde", zucht Peter.,,Het he le pand is opgeknapt." Een voor modemensen trou- \#ens 'historisch' pand. Tot de verhuizing een aantal jaren geleden naar het Belgische Essen, was hier Van Gils ge vestigd. Ook een naam op het gebied van de mannenmode. Sinds kort behartigt Van Gils een deel van de zakelijke be langen voor Peter van Hol land. De panden van Van Gils in Roosendaal stonden gro tendeels leeg. „We konden hier kiezen voor dure nieuw bouw of dit opknappen. We hebben het laatste gedaan", zegt Van Holland. Van Gils doet onder meer de produktie van de Van Holland-collectie. „Ik noem ze het moederbe drijf', zegt Peter. Tot vorig jaar had hij een Tilburgs moe derbedrijf. „Maar dat werkte gewoon niet. Allerlei beloftes, maar er gebeurde niets. Van Gils en ik hebben allebei een eigen gezicht, een eigen marktsegment ook. Maar zij hebben een perfecte zakelijke organisatie opgebouwd. Daar werk ik nu mee samen. Dat betekent voor mij een hoop sores minder. Ik hoef niet meer te controleren of een be paalde stof binnen is bijvoor beeld. Dat wordt nu voor me gedaan. En ik heb nu ook een computer hier staan. Is speel goed voor mij joh. Ik kruip er soms zomaar achter om te zien wat er aan de hand is. Ge weldig." Het Amsterdamse modewe reldje doet hem niets. Voor hem is het geen punt dat-ie nu in Roosendaal zit, een redelijk eind van de hoofdstad waar het volgens sommigen toch allemaal gebeurt, waar je je moet laten zien om erbij te horen. „Ik bepaal zelf wel wat ik doe, ik zat nooit in het circuitje. Ik bemoei me ook niet met colle ga's. Al dat geglitter en gedoe, dat getruttemie, dat hoeft niet van mij. Ik geloof er ook niet in. Het idee dat je het moet maken via couture-col- lecties en zo. Kom nou, daar zijn we toch zeker te nuchter voor?". De 42-jarige Peter heeft die karaktereigenschap in ieder geval. Dat zal wel met z'n Rot terdammer-zijn te maken hebben. „Ik ben begonnen als verte genwoordiger in 'hip goed'. Zo heette dat zo'n zeventien jaar geleden. Destijds had ik al 'n idee hoe we het aan moesten pakken. Toen de baas failliet ging, ben ik met een collega voor mezelf be gonnen. We kochten een tweedehands autootje en stof, ik ontwierp wat broe ken. Ik kan nog geen naald in een draad steken, dus zoch ten we mensen om 't te ma ken. En dan de baan op. Twee jaar later kwamen er colber tjes bij. Zo is 't gegroeid." Hij doet nog steeds naast het ontwerpen zelf een stukje ver koop, gaat met z'n nieuwe col lecties bijvoorbeeld naar de inkoopcombinaties. „Dan weet ik meteen wat ik goed heb gedaan, en wat niet na tuurlijk." 's Avonds orders tellen hoort er ook bij. „Best spannend hoor. Een stukje commercie en een stukje creativiteit. Daar ben ik goed in. Organise ren kan ik helemaal niet. Daar ben ik ook regelmatig mee de mist in gegaan." Hij woont in Dinteloord, of all places. Een uithoek van West- Brabant, waar nauwelijks wat te beleven is. Maar Peter vindt 't prima. „Mijn vriend werkt in Rotterdam. Ik zat toen we dat huis kochten in Tilburg. Dinteloord lag het meest ideaal als uitgangs punt voor ons beiden. Je zit op tien minuten van Ahoy in Rotterdam. Ten opzichte van Roosendaal is het ook gun stig. Weetje, je bent soms da gen aan een stuk op pad. Ik heb een fijn huis, een grote tuin, een schat van een hond. Als ik thuis ben, heb ik niet meer nodig." In Roosendaal werkt hij met zeven mensen. „Hier onstaat de collectie, doen we een stuk administratie, de klantenbe geleiding en de verkoop. Meer niet. 't Gaat prima zo. Ik kan nu veel meer tijd steken in het ontwerpen. Dat moet ook. De markt wordt steeds kriti scher. We gaan wat dat betreft terug naar waar we destijds begonnen zijn. De tendens is overal merkbaar: we willen weer iets moois aan. De man nenmode wordt weer prach tig. Keurig gekleed, met das speld en manchetknopen. Ik vind dat geweldig." Zijn doelgroep is de midden moot wat prijsklasse betreft. „En ik durf gerust te zeggen dat er in die klasse geen merk is met een bestaand iemand erachter, zoals ik. Vaak heb ben die spullen fictieve Ita liaanse idioterienamen." Vandaar dat Van Holland, niets meer, maar ook niets minder. Een filosofie die hele maal die van Peter is. „Ik hoef geen tentoonstelling in een museum of zo. Ik zal erop werken dat veel mensen Peter van Holland in hun kleren hebben staan. Dat vindt ik veel mooier dan een expositie. Ik ben niet zo'n narcistische egotripper. Ik vind 't zalig om langs een etalage te lopen waar een Peter van Holland hangt. Dat is veel mooier dan een expositie." Tevreden klanten overhou den, dat is z'n streven. En ver der geen poespas rond 't vak. „Ik durf te zeggen dat ik m'n succes van nu te danken heb aan het feit dat ik in het verre verleden meerdere keren fali- kant misgekleund heb. Daar leer je van. Ik kreeg ook de kans om op m'n bek te gaan. Dat kunnen niet alle ontwer pers zeggen. Maar ik heb wei- eens broeken voor zeven gul den vijftig weg moeten doen. Rampen zijn dat." mia mol Peter van Holland

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 59