kleine mode is
grote mode
bruisende rol
voor allerlei
accessoires
HAARMODE
het korte,
jongensachtige
kapsel is in
ïlMêdiÊ
schoenen vol
vlechtwerk
PZC/ vrijdagkrant
BRIL UIT JAREN VIJFTIG
TERUG MET VEEL KLEUR
mannen
laarzen
kleurrijk
folkore
sieradentrends
marine
interlook
VRIJDAG 27 MAART 1987
f ITie korte, jongensachtige
VV kapsels prefereert boven
weelderig lange lokken zit goed
het nieuwe seizoen. 'Ligne Clip',
de nieuwe haarmodelijn, die
onlangs gepresenteerd is door
de Nederlandse sectie van de
Haute Coiffure Frangaise
voorziet daar ruimschoots in.
Een opgeknipte coupe is een
essentieel onderdeel van de lijn
die duidelijk mannelijke
t.ekjes heeft.
De oren worden vrij gelaten, de
achterpartij is kort, en ook het
voorhoofd blijft vrij van haar. La
Ligne Clip heeft vier versies,
maar wie denkt dat er dan dus
wel een lange of halflange
uitvoering zal bijzitten slaat de
plank mis. Alles blijft kort; kort
en bondig. Dat is nu wel anders
dan in de late jaren twintig, toen
de Japanse politie iedere vrouw
in dat land met kort geknipt
haar meteen maar uitmaakte
voor Bolsjewist. Pagekapsels,
want dat waren het in die tijd
werden echter in Europa een
grote rage, mede door toedoen
van de Zweedse actrice Asta
Nielsen, die de rol van Hamlet
moest spelen en daarvoor haar
haren kort liet knippen.
Kort haar, maar ook korte
rokken zorgden toen voor een
frivool, j ongensachtig ui terlij k.
Wanneer Victor Marqueritte zijn
roman 'Gargonne' schrijft is er
meteen een naam voor dit type
vrouw, die maar al te graag in
het openbaar sigaretten rookt
met veel te lange
sigarettepijpjes en die het ook
niet schuwt bij het dansen van
We blijven in herhalingen
vallen, maar het is niet
anders: ook de tassenmode is
volop geïspireerd door de sa
fari-look van Out of Africa.
Met nonchalante buideltas-
sen, zadelmodellen, rugzak
ken en overslagtassen ge
maakt van imitatiereptielen
en struisvogelleer in combina
tie met glad naturelleer en ve
lours of suède. Gecombineerd
wordt er ook met canvas en
zeildoek, versierd wordt er
door franjes, gespen, nagels en
diverse metalen sluitingen. De
kleuren: zand, leerkleur, ree
bruin en uiteraard khakitin-
ten.
Vlechtwerk loopt deze zomer
als een rode draad door de
schoenmode heen. Op alle mo
gelijke modellen voor groot en
klein, man en vrouw komt het
voor: ingenieuze vlechtpatro-
nen vaak in multicoloureffect,
bruisend van creativiteit en
fantasie. Vlechtwerk zit in mo
cassins, in sandalen en sanda-
letten, in elegante pumps en in
kokette balerina's. Maar ook in
herenschoenen, reikend van ele
gante loafers tot sportieve ve
terschoenen toe.
Platte schoenen zijn voor de zo
mer favoriet zoals sandalen, bal
lerinatypen, collegeschoenen,
bootschoenen en niet te verge
ten de mocassins. Deze laatste
zijn hoogmode, zo niet een rage!
Uitgevonden door de Indianen,
die hun voeten beschermden
met een rechthoekige lap leer
die de zool vormde, waarna het
bij de hiel en teen om de voet
werd samengeplooid en met gro
ve steek vastgezet.
Platte, maar elegantere schoe
nen hebben slee- en keilhakken,
terwijl ook de facethak met zijn
hoekige vorm meer en meer te
zien is.
Pumps zijn deze zomer luchtig
door vlechtwerk of hebben ele
gante plissé- en plooiverwerkin-
gen. Daarnaast zorgen combina
ties van glad en geprint leer voor
een zeer gevarieerd schoenen
beeld.
Linnen schoenen zijn elke zo
mer opnieuw aktueel. Dit keer
in heldere effen pastels, maar
ook gestreept, met grote en klei
ne stippen in ruiten en niet te
vergeten in denim.
De modellering geeft een over
wegend sportieve look te zien:
type gymschoenen met een bre
de rubberen zoolrand die als
'buffer' dient.
Wie fan is van de espadrilles
vindt ook deze in alle modekleu
ren.
Vlechtwerk zit er ook in de man
nenschoenen en ook voor hen
zijn er mocassins die sportief of
juist wat klassieker ogen. Ge
kleder zijn pennyloafers met
vrij platte neuzen; voor de vrije
momenten zijn bootschoenty-
pes opnieuw van de partij in
nieuwe modekleuren.
Wit speelt een grote rol binnen
de schoenenmode voor zowel de
dames- als herenschoenen en
dan vooral combinaties met wit,
want wie leeft op redelijk grote
voet kan beter niet een geheel
witte schoen dragen omdat de
voet dan nog groter oogt.
Voor hem en haar zijn er zomer-
laarzen. Veelal geïnspireerd op
de Western- en Out of Africa-
look. Met franjes, veters, nestels,
gespen en gemaakt van overwe
gend naturel leersoorten.
r
Onder het motto 'De bril is
weer in' is onlangs door de
Vereniging Oogmerk de nieu
we brilmode voor de komende
zomer gepresenteerd. Mode
uit de jaren vijftig heeft ook de
brilmonturen-ontwerpers
duidelijk voor ogen gestaan
bij het creëren van de nieuwe
brilmode. Aangevuld met de
sfeer van romantiek en teder
heid uit de film 'Out of Africa'.
In de ontwerpen van nu zijn de
vormen soms klassiek (ronde
modellen, panto modellen),
soms uiterst modern (platte
schijf en rechte bovenlijn).
Daartussen liggen allerlei va
riaties van uiterst dunnen
monturen, zowel metaal als
kunststof, tot wat zwaarder
uitgevoerde modellep. Deze
zijn aangezet met brede veren
die taps uitlopen naar het mid
den en vervolgens weer ver
smallen naar het oorgedeelte.
De bril wordt steeds meer ge
zien als een belangrijk acces
soire en ook de komende zo
mer zien de monturen er weer
kleurrijk uit. Er zijn lichte en
donkere neutraaltinten. Veel
bruin, naturel- en marmerach-
Links een transparant model met marmereffect, rechts een uiterst
dun montuur dat in actuele kleuren verkrijgbaar is.
tigen, khaki- en beigekleuren
naast lichtgrijs, blauwschake-
ringen en zwart.
Pastels als zalm, zacht oranje,
donkergeel en lindegroen zor
gen ervoor dat de rustige basis-
tinten wat worden opgefleurd.
Bij de wat zwaardere tinten
vinden we violet, lila. citroen
geel, steenrood, turquoise en
olijfgroen.
Met deze kleurschakeringen
hebben de ontwerpers ervoor
gezorgd dat de bril een belang
rijke rol kan spelen in het mo
debeeld. Bij elke outfit een qua
kleur passende brilde opti-
ciën zal er geen enkel bezwaar
tegen hebben.
Passend bij de mocassins zijn
er buidelmodellen, korf- en
gondeltassen het etnische mo
tieven, versierd met stiksels,
druks of openingen. De fourni
turen zijn meestal van oud zil
ver. Het leer wordt gecombi
neerd met grove textiel in war
me kleuren als terracotta,
vuurrood, turquoise en lila.
In klassiek blauw-wit vinden
we tassen in de marinestijl.
Van klein tot groot, alle model
len zijn goed afgewerkt, met
fraaie details als wapenschil
den, labels, perforaties, vlecht
en veterbewerkingen die een
sportief-klassiek beeld verster
ken. Voor carrièrevrouwen zijn
er grote zakelijke tassen, map
pen en shoppers gemaakt van
luxe materialen als lakleer,
krokoprint nappa en suède-
combinaties.
De sieradentrends voor 1987
hebben de invloed ondergaan
van de kunst, de architectuur
en de 'high tech'. Daarnaast is
er rekening gehouden met de
meer lichaamomsluitende
mode met eenvoudige model
len en natuurlijke kleuren.
Kettingen vallen halflang,
sommige ontwerpen accentue
ren daarbij de vorm van het li-
Stone Time-horloges, van massief graniet
chaam. Gespen worden het
middelpunt van de sieraden.
Armbanden zijn vrij fors en
worden samen met andere ge
dragen. Broches worden be
langrijk, juist om de eenvoud
van de kleding te benadruk
ken. In materialen is praktisch
alles mogelijk: rubber, leer,
plastic, imitatie-ivoor en voor
al veel hout dat gebruikt wordt
voor allerhande kettingen die
folkloristische trekjes hebben.
Houten kralenkettingen en bij
passende brede armbanden
worden zelfs beschilderd in
'wilde-dieren' look of hebben
nerfeffecten, vlechtwerk, stuk
jes bont, 'schildpad' en 'kroko'.
Maar ook van goud of zilver
worden tegenwoordig avant-
gardistische sieraden ge
maakt, waarin 'branché-
vreemde' materialen samen
gaan met traditionele en dat
niet alleen, ook de methode
van bewerken van de diverse
materialen gaat steeds verder
waardoor heel extreme vor
men kunnen ontstaan.
Metall komt in diverse 'kleu
ren' naar voren: brons, zilver,
roodkoper, messing. Wat de
chiquere sector betreft zien we
nog steeds invloeden van
Channel.
Het gaat weer goed met de
Zwitserse horloge-industrie
dankzij de rage die de Swatch-
horloges veroorzaakt hebben
en nu weer met een wat duur
der, maar even opmerkelijke
voorbeeld in de vorm van het
Stone Time horloge. De kast
van dit horloge is gemaakt
van massief graniet uit de
Zwitserse Alpen. Het effect is
duidelijk: grootmoeders aan
recht zou er een kleur van krij
gen.
De Stone Times zijn geschikt
voor mannen en vrouwen en te
koop in een groot aantal kleu
ren waaronder wit met zwart,
grijs met groen, met blauw, etc.
Die kleuren worden veroor
zaakt door verschillende mine
ralen die in het graniet zitten
en doordat het een natuurge-
steente betreft zijn er geen
twee modellen gelijk. De Stone
Time is waterdicht en hoeft
nooit te worden opgewonden.
De prijsMen kan er inder
daad een aantal Swatches voor
aanschaffen. Maar die draagt
dan ook iedereen.
Het uitgangspunt van kin-
dermodecollecties mag
dan altijd iets te maken heb
ben met funktionaliteit, mo
debewuste kinderen kunnen
deze zomer hun hart ophalen,
aan kleren, die een volwassen
uitstraling hebben, maar die
niets tekort doen aan de
speelsheid van de leeftijds
groep.
Van sport afgeleide kleren
spreken kinderen altijd erg
aan. Het staat natuurlijk vrese
lijk stoer om in een baseball-
sweatshirt met daarop heel
groot de naam van een beken
de club naar school te gaan. Al
lerlei opschriften zijn trouwens
deze zomer van belang in de
kindermode. Niet alleen kreten
die betrekking hebben op spor
tieve gebeurtenissen, maar
ook (nog steeds) merknamen,
gekke kreten, cartoons en
stripachtige opschriften.
Een klein beetje 'macho' mo
gen de kleine jongens en de tie
nerjongens ook zijn. Gestoken
in ruige jeans, spijkeijacks, wij
de broeken in sportieve ruiten
of blokstrepen.
Voor zowel meisjes als jongens
is de marine-look en de safaris
tijl. Kleine 'Popeye's' dragen
blauw-wit gestreepte polo's,
shirts en sweatshirts, kleine
marinemeisjes hebben daar
bovendien nog sportieve jurk
jes en rokken bij. Gecombi
neerd met witte broeken is de
marinelook voor kinderen al
tijd succesvol. Kleren in de sa
faristijl kunnen voor grotere
kinderen erg leuk zijn, al moet
er goed opgelet worden dat er
flink wat kleur bij gekozen
moet worden.
Over het algemeen geeft de
jongenskleding een wat spor
tiever beeld te zien dan de
meisjeskleding. Broderiebloes
jes, maar ook bloesjes van seer
sucker in pastelkleuren kun
nen worden gecombineerd met
broeken, maar ook heel goed
met spijkergoed.
Jurkjes, al zijn die er niet veel,
hebben vaak pofmouwtjes, on
derrokken, volants en propere
witte kraagjes en inzetten. Af
geleid van het plattelandsle
ven uit vroeger tijden, want
ook de dessins hebben daar
mee te maken: pyjamastrepen,
madrasruiten en kleine bloe
metjes.
Een spijkerjack met een polo en een geruite golfbroek, een gestreept overgooiertje en een Oroaene
bloesje, een salopette met een stippeltje, een stoer driedelig bermudapak en een spijkerrokje met
bretels onder een katoenen bloesje.
'Mee', brutale, jongensachtige
versie van de Haute Coiffure
achteren gekamd, de nekpartij
is zeer kort en (alweer) vierkant.
Intercoiffure Nederland houdt
met haar look 'Interlook' in elk
geval rekening met het feit dat
niet alle vrouwen meteen de
schaar in het haar willen en met
het feit dat ook vrouwen die
niet meer zo 'piep' zijn de lijn
kunnen volgen.
een hoofdband met glitters, met
een ivoren kam of met een veer.
'Féline' is de langste versie van
Ligne Clip. Feline heeft een
driehoekige lijn met veel
verschil in haarlengtes. De
coupe is katachtig alsof de kat er
zojuist zijn nagels lijkt te hebben
ingeslagen.
'Boule' zit er qua lengte
tussenin, al blijft ook deze
denkbeeldige bol een korte
optiek houden. Het accent ligt
meer op de achterwaartse lijn en
ook hier is de nekpartij kort en
vierkant geknipt. 'L'Ange' heeft
een korte, rafelige pony, kort
opgeknipte zijkanten en oren die
vrij blijven. 'Mee' is de meest
bra tale van het viertal, de
meestejeugdige ook. De grote
lok aan de voorkant wordt naar
Ook 'Interlook' wordt uit het
gezicht gewerkt en heeft een vrij
korte voorpartij. Bij de korte
versie is bovendien ook het
zij haar en de nekpartij kort
geknipt, bij de halflange blijven
de nekharen en de zijpartij
duidelijk langer.
Een aanzetpermanent kan haar
dat iets langer is een goede
ondersteuning geven en ook gel
wordt nog steeds veelvuldig
toegepast. Naast mouses,
modelingcrèmes en sprays
speelt kleur een belangrijke rol
in het haarmodebeeld. Er kan
gekleurd worden met
goudblonde of kopergouden
kleuren die door middel van
'mêches' heel fijn door het haar
verspreid kunnen worden.
GERDABOERSMA
de Charleston haar benen
omhoog te gooien.
De voorgangster van Gargconne'
jongen) heette 'Eton Boy' en
deze haardracht lijkt wel model
te hebben gestaan voor de
nieuwe haarmodelijn van de
Haute Coiffure.
In 1926 was het voor vrouwen
mode een strak gekamd
herenkapsel met scheiding te
dragen, 'Eton Boy' genaamd.
Moest men echter extra mooi
voor de dag of avond) komen,
dan werd dit studentikoos
uitziende kapsel opgesmukt met
'Interlook', halflange versie gecreëerd door Intercoiffure Interbeau-
té Nederland.