kleine mode is grote mode HAARMODE het korte, jongensachtige kapsel is in mode schoenen vol vlechtwerk bruisende rol voor allerlei accessoires PZC/ vrijdagkrant 5 BRIL UIT JAREN VIJFTIG TERUG MET VEEL KLEUR IvRIJDAG 27 MAART 1987 interlook mannen laarzen marine folkore sieradentrends kleurrijk Tie korte, jongensachtige kapsels prefereert boven Jreelderig lange lokken zit goed let nieuwe seizoen. 'Ligne Clip', lenieuwe haarmodelijn, die Inlangs gepresenteerd is door leNederlandse sectie van de Haute Coiffure Frangaise loorziet daar ruimschoots in. Een opgeknipte coupe is een Issentieel onderdeel van de lijn lie duidelijk mannelijke lekjes heeft. De oren worden vrij gelaten, de Échterpartij is kort, en ook het loorhoofd blijft vrij van haar. La Eigne Clip heeft vier versies, jnaar wie denkt dat er dan dus lel een lange of halflange Jiitvoering zal bijzitten slaat de fclank mis. Alles blijft kort; kort In bondig. Dat is nu wel anders Ian in de late jaren twintig, toen pe Japanse politie iedere vrouw ndat land met kort geknipt liaar meteen maar uitmaakte loor Bolsjewist. Pagekapsels, Jrant dat waren het in die tij d [terden echter in Europa een grote rage, mede door toedoen lan de Zweedse actrice Asta pielsen, die de rol van Hamlet noest spelen en daarvoor haar |iaren kort liet knippen. Kort haar, maar ook korte fokken zorgden toen voor een rivool, jongensachtig uiterlijk. Ivanneer Victor Marqueritte zijn Jroman 'Gargonne' schrijft is er (meteen een naam voor dit type (wouw, die maar al te graag in liet openbaar sigaretten rookt (met veel te lange Jigarettepijpjes en die het ook (niet schuwt bij het dansen van de Charleston haar benen omhoog te gooien. De voorgangster van Gargconne' jongen) heette 'Eton Boy' en deze haardracht lijkt wel model te hebben gestaan voor de nieuwe haarmodelijn van de Haute Coiffure. In 1926 was het voor vrouwen mode een strak gekamd herenkapsel met scheiding te dragen, 'Eton Boy' genaamd. Moest men echter extra mooi voor de dag (of avond) komen, dan werd dit studentikoos uitziende kapsel opgesmukt met 'Mee', brutale, jongensachtige versie van de Haute Coiffure achteren gekamd, de nekpartij is zeer kort en (alweer) vierkant. Intercoiffure Nederland houdt met haar look 'Interlook' in elk geval rekening met het feit dat niet alle vrouwen meteen de schaar in het haar willen en met het feit dat ook vrouwen die niet meer zo 'piep' zijn de lijn kunnen volgen. 'Interlook', halflange versie gecreëerd door Intercoiffure Interbeau- té Nederland. een hoofdband met glitters, met een ivoren kam of met een veer. 'Féline' is de langste versie van Ligne Clip. Feline heeft een driehoekige lij n met veel verschil in haarlengtes. De coupe is katachtig alsof de kat er zojuist zijn nagels lijkt te hebben ingeslagen. 'Boule' zit er qua lengte tussenin, al blijft ook deze denkbeeldige bol een korte optiek houden. Het accent ligt meer op de achterwaartse lijn en ook hier is de nekpartij kort en vierkant geknipt. 'L'Ange' heeft een korte, rafelige pony, kort opgeknipte zijkanten en oren die vrij blijven. 'Mee' is de meest brutale van het viertal, de meeste jeugdige ook. De grote lok aan de voorkant wordt naar Ook 'Interlook' wordt uit het gezicht gewerkt en heeft een vrij korte voorpartij. Bij de korte versie is bovendien ook het zij haar en de nekpartij kort geknipt, bij de halflange blijven de nekharen en de zijpartij duidelijk langer. Een aanzetpermanent kan haar dat iets langer is een goede ondersteuning geven en ook gel wordt nog steeds veelvuldig toegepast. Naast mouses; modelingcrèmes en sprays speelt kleur een belangrij ke rol in het haarmodebeeld. Er kan gekleurd worden met goudblonde of kopergouden kleuren die door middel van 'mêches' heel fijn door het haar verspreid kunnen worden. GERDA BOERSMA Vlechtwerk loopt deze zomer als een rode draad door de schoenmode heen. Op alle mo gelijke modellen voor groot en klein, man en vrouw komt het voor; ingenieuze vlechtpatro- nen vaak in multicoloureffect, bruisend van creativiteit en fantasie. Vlechtwerk zit in mo cassins, in sandalen en sanda- letten, in elegante pumps en in kokette balerina's. Maar ook in herenschoenen, reikend van ele gante loafers tot sportieve ve terschoenen toe. Platte schoenen zijn voor de zo mer favoriet zoals sandalen, bal lerinatypen, collegeschoenen, bootschoenen en niet te verge ten de mocassins. Deze laatste zijn hoogmode, zo niet een rage! Uitgevonden door de Indianen, die hun voeten beschermden met een rechthoekige lap leer die de zool vormde, waarna het bij de hiel en teen om de voet werd samengeplooid en met gro ve steek vastgezet. Platte, maar elegantere schoe ien hebben slee- en keilhakken, terwijl ook de facethak met zijn hoekige vorm meer en meer te zien is. Pumps zijn deze zomer luchtig door vlechtwerk of hebben ele gante plissé- en plooiverwerkin- gen. Daarnaast zorgen combina ties van glad en geprint leer voor een zeer gevarieerd schoenen beeld. Linnen schoenen zijn elke zo mer opnieuw aktueel. Dit keer in heldere effen pastels, maar ook gestreept, met grote en klei ne stippen in ruiten en niet te vergeten in denim. De modellering geeft een over wegend sportieve look te zien: type gymschoenen met een bre de rubberen zoolrand die als 'buffer' dient. Wie fan is van de espadrilles vindt ook deze in alle modekleu ren. Vlechtwerk zit er ook in de man nenschoenen en ook voor hen zijn er mocassins die sportief of juist wat klassieker ogen. Ge kleder zijn pennyloafers met vrij platte neuzen; voor de vrije momenten zijn bootschoenty- pes opnieuw van de partij in nieuwe modekleuren. Wit speelt een grote rol binnen de schoenenmode voor zowel de dames- als herenschoenen en dan vooral combinaties met wit, want wie leeft op redelijk grote voet kan beter niet een geheel witte schoen dragen omdat de voet dan nog groter oogt. Voor hem en haar zijn er zomer- laarzen. Veelal geïnspireerd op de Western- en Out of Africa- look. Met franjes, veters, nestels, gespen en gemaakt van overwe gend naturel leersoorten. Het uitgangspunt van kin- dermodecollecties mag dan altijd iets te maken heb ben met funktionaliteit, mo debewuste kinderen kunnen deze zomer hun hart ophalen, aan kleren, die een volwassen uitstraling hebben, maar die niets tekort doen aan de speelsheid van de leeftijds groep. Van sport afgeleide kleren spreken kinderen altijd erg aan. Hetstaatnatuurlijk vrese lijk stoer om in een baseball- sweatshirt met daarop heel groot de naam van een beken de club naar school te gaan. Al lerlei opschriften zijn trouwens deze zomer van belang in de kindermode. Niet alleen kreten die betrekking hebben op spor tieve gebeurtenissen, maar ook (nog steeds) merknamen, gekke kreten, cartoons en stripachtige opschriften. Een klein beetje 'macho' mo gen de kleine jongens en de tie nerjongens ook zijn. Gestoken in ruige jeans, spijkerjacks, wij de broeken in sportieve ruiten of blokstrepen. Voor zowel meisjes als jongens is de marine-look en de safaris tijl. Kleine 'Popeye's' dragen blauw-wit gestreepte polo's, shirts en sweatshirts, kleine marinemeisjes hebben daar bovendien nog sportieve jurk jes en rokken bij. Gecombi neerd met witte broeken is de marinelook voor kinderen al tijd succesvol. Kleren in de sa faristijl kunnen voor grotere kinderen erg leuk zijn, al moet er goed opgelet worden dat er flink wat kleur bij gekozen moet worden. Over het algemeen geeft de jongenskleding een wat spor tiever beeld te zien dan de meisjeskleding. Broderiebloes jes, maar ook bloesjes van seer sucker in pastelkleuren kun nen worden gecombineerd met broeken, maar ook heel goed met spijkergoed. Jurkjes, al zijn die er niet veel, hebben vaak pofmouwtjes, on derrokken, volants en propere witte kraagjes en inzetten. Af geleid van het plattelandsle ven uit vroeger tijden, want ook de dessins hebben daar mee te maken: pyjamastrepen, madrasruiten en kleine bloe metjes. Een spijkerjack met een polo en een geruite golfbroek, een gestreept overgooiertje en een oroaene bloesje, een salopette met een stippeltje, een stoer driedelig bermudapak en een spijkerrokje met bretels onder een katoenen bloesje. V 1 We blijven in herhalingen vallen, maar het is niet anders: ook de tassenmode is volop geïspireerd door de sa fari-look van Out of Africa. Met nonchalante buideltas- sen, zadelmodellen, rugzak ken en overslagtassen ge maakt van imitatiereptielen en struisvogelleer in combina tie met glad naturelleer en ve lours of suède. Gecombineerd wordt er ook met canvas en zeildoek, versierd wordt er door franjes, gespen, nagels en diverse metalen sluitingen. De kleuren: zand, leerkleur, ree bruin en uiteraard khakitin- ten. Passend bij de mocassins zijn er buidelmodellen, korf- en gondeltassen het etnische mo tieven, versierd met stiksels, druks of openingen. De fourni turen zijn meestal van oud zil ver. Het leer wordt gecombi neerd met grove textiel in war me kleuren als terracotta, vuurrood, turquoise en lila. In klassiek blauw-wit vinden we tassen in de marinestijl. Van klein tot groot, alle model len zijn goed afgewerkt, met fraaie details als wapenschil den, labels, perforaties, vlecht en veterbewerkingen die een sportief-klassiek beeld verster ken. Voor carrièrevrouwen zijn er grote zakelijke tassen, map pen en shoppers gemaakt van luxe materialen als lakleer, krokoprint nappa en suède- combinaties. De sieradentrends voor 1987 hebben de invloed ondergaan van de kunst, de architectuur en de 'high tech'. Daarnaast is er rekening gehouden met de meer lichaamomsluitende mode met eenvoudige model len en natuurlijke kleuren. Kettingen vallen halflang, sommige ontwerpen accentue ren daarbij de vorm van het li- Stone Time-horloges, van massief graniet chaam. Gespen worden het middelpunt van de sieraden. Armbanden zijn vrij fors en worden samen met andere ge dragen. Broches worden be langrijk, juist om de eenvoud van de kleding te benadruk ken. In materialen is praktisch alles mogelijk: rubber, leer, plastic, imitatie-ivoor en voor al veel hout dat gebruikt wordt voor allerhande kettingen die folkloristische trekjes hebben. Houten kralenkettingen en bij passende brede armbanden worden zelfs beschilderd in 'wilde-dieren' look of hebben nerfeffecten, vlechtwerk, stuk jes bont, 'schildpad' en 'kroko'. Maar ook van goud of zilver worden tegenwoordig avant- gardistische sieraden ge maakt, waarin 'branché- vreemde' materialen samen gaan met traditionele en dat niet alleen, ook de methode van bewerken van de diverse materialen gaat steeds verder waardoor heel extreme vor men kunnen ontstaan. Metall komt in diverse 'kleu ren' naar voren: brons, zilver, roodkoper, messing. Wat de chiquere sector betreft zien we nog steeds invloeden van Channel. Het gaat weer goed met de Zwitserse horloge-industrie dankzij de rage die de Swatch- horloges veroorzaakt hebben en nu weer met een wat duur der, maar even opmerkelijke voorbeeld in de vorm van het Stone Time horloge. De kast van dit horloge is gemaakt van massief graniet uit de Zwitserse Alpen. Het effect is duidelijk: grootmoeders aan recht zou er een kleur van krij gen. De Stone Times zijn geschikt voor mannen en vrouwen en te koop in een groot aantal kleu ren waaronder wit met zwart, grijs met groen, met blauw, etc. Die kleuren worden veroor zaakt door verschillende mine ralen die in het graniet zitten en doordat het een natuurge- steente betreft zijn er geen twee modellen gelijk. De Stone Time is waterdicht en hoeft nooit te worden opgewonden. De prijsMen kan er inder daad een aantal Swatches voor aanschaffen. Maar die draagt dan ook iedereen. Onder het motto 'De bril is weer in' is onlangs door de Vereniging Oogmerk de nieu we brilmode voor de komende zomer gepresenteerd. Mode uit de jaren vijftig heeft ook de brilmonturen-ontwerpers duidelijk voor ogen gestaan bij het creëren van de nieuwe brilmode. Aangevuld met de sfeer van romantiek en teder heid uit de film 'Out of Africa'. In de ontwerpen van nu zijn de vormen soms klassiek (ronde modellen, panto modellen), soms uiterst modern (platte schijf en rechte bovenlijn). Daartussen liggen allerlei va riaties van uiterst dunnen monturen, zowel metaal als kunststof, tot wat zwaarder uitgevoerde modellen. Deze zijn aangezet met brede veren die taps uitlopen naar het mid den en vervolgens weer ver smallen naar het oorgedeelte. De bril wordt steeds meer ge zien als een belangrijk acces soire en ook de komende zo mer zien de monturen er weer kleurrijk uit. Er zijn lichte en donkere neutraaltinten. Veel bruin, naturel- en marmerach- Links een transparant model met marmereffect, rechts een uiterst dun montuur dat in actuele kleuren verkrijgbaar is. tigen, khaki- en beigekleuren naast lichtgrijs, blauwschake- ringen en zwart. Pastels als zalm, zacht oranje, donkergeel en lindegroen zor gen ervoor dat de rustige basis- tinten wat worden opgefleurd. Bij de wat zwaardere tinten vinden we violet, lila, citroen geel, steenrood, turquoise en olijfgroen. Met deze kleurschakeringen hebben de ontwerpers ervoor gezorgd dat de bril een belang rijke rol kan spelen in het mo debeeld. Bij elke outfit een qua kleur passende brilde opti cien zal er geen enkel bezwaar tegen hebben.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 39