rob kroner: kleren moeten mooier maken EB BRflX t PZC/ vrijdagkrant pnmavBra i IC5 m 'chique-sportieve' v kleding? primavBr ej-cardhouders !C>5 DRAAGT GRAAG BLUE HORIZON éardeur I VRIJDAG 27 MAART 1987 vaste klanten m odê glamourous waarmaken Ons pand hangt nü tjokvol. Boven voor de dames. Beneden voor de heren. pr IAV0O9 - mode DAMES- EN HERENMODE JONG - ELEGANT - SPORTIEF - KLASSIEK tl RED//GREEN BABRE ttUcCu>Z& =o Je huis in de krant brengt mensen over de vloer. uit dWt ^7 Shop I Niet alleen zijn kleren zijn een lust voor het oog, ook zelf ziet hij er aangenaam uit... Rob Kroner, Amsterdams couturier uit de Van Baerlestraat. Vieren veertig is hij en bezeten van mode. Daarnaast, zo als hij zelf zegt 'een echte workaholic' die vrije tijd als het moet, volledig uit de agenda schrapt. Acht jaar geleden is hij gestart met een eigen col lectie en inmiddels willen vrouwen die met zijn kle ren hebben kennisge maakt niets anders meer aan het lijf dan een Kro ner. Enkele dagen na de per spresentatie van zijn nieuwe zomercollectie is hij op uitnodiging van een gerenommeerd res taurant in Zeeland, waar hij voor een select gezel schap zijn zeer vrouwelij ke collectie nogmaals toont. Volkomen ontspannen, terwijl levenspartner en manager David Hofstede alles rondom de show in goede banen leidt, vindt hij twee uur voor de aan vang tijd voor een ge sprek. Glans en fraaie prints zitten er in de avondtoiletten. Hier een lange top, dwars gedrapeerd op de heupen, gedragen op een kort geplooid rokje. Als ik zo over het algemeen de mode die er getoond wordt eens bekijk, dan vind ik het vaak te onvrouwelijk... Ik vind vrouwen énig, en dat wil ik gewoon altijd weer laten zien. Vandaar ook die korte rokken in mijn nieuwste collectie. Ik vind dat lekker, ik houd van sexy kleren. We leven nu eenmaal in een maatschappij dat mannen dat leuk vinden. Ga er dan niet als één of andere verklede kerel bij lopen en al die mannen tegen je in het harnas jagen". Zijn collectie is inderdaad supervrouwelijk, vol met korte en zeer wijde rokken, waarvoor hij veelal dubbele cirkels gebruikt. Hij heeft zo zijn eigen opvattingen over mode... „Kleren moeten je mooier maken. Daarvoor komen vrouwen bij me, en daar houd ik me mee bezig. Neem nou bijvoorbeeld Gaultier (een Franse mode-ontwerper - G.B.). Ik vind het énig wat die man doet, maar daarnaast vind ik het ook zo ontzettend lelijk. Vrouwen worden toch ondingen in zulke kleren en dat is absoluut de bedoeling niet. Heel veel vrouwen weten niet wat ze aan moeten trekken om er beter uit te zien. Mijn functie is dan ze daarbij te helpen. Ik denk echt heel geëmancipeerd, omdat ik vind dat een man en een vrouw volkomen gelijk zijn aan elkaar. Maar buit wel de mogelijkheden uit die je hebt als vrouw, want zo zit die wereld nou eenmaal in elkaar". Vanaf zijn veertiende wist Kroner al dat hij mode-ontwerper wilde worden. „Ik kom uit een heel leuk gezin, met fantastische ouders. Mijn moeder zag dat ik het in me had om iets met mode te doen. Ze vond echter wel dat ik eerst maar iets anders moest leren. Je moet namelijk zó ontzettend goed zijn wil je dat halen, vond ze". Dus volgde hij een wat degelijker grafische opleiding voor hij het modevak onder de knie kreeg bij de mode-academie Charles Montaigne in Amsterdam. „Ik ben vanaf mijn 23ste met mode bezig, maar niet op dit niveau. Ik werkte op een heel andere manier. Kleren maken voor anderen. Kijkje kunt wel denken datje mode-ontwerper wilt worden, maar het is altijd maar de vraag of je dat kunt, of je dat wel in huis hebt. Twee keer per jaar een collectie maken is niet niks, dat is echt heel veel en een halfjaar is ook zo weer om. Dan moetje weer, en dan moet het weer nieuw zijn, weer leuk en spannend en de mensen moeten het weer willen kopen. Er moet ook opnieuw een eenheid inzitten, een beeld. Je moet een eigen handschrift houden en ik wist niet of ik dat wel had. Goddank is gebleken, dat ik het wel heb. Hij gebruikt altijd basisideeën die hij steeds terug laat komen. Zijn biesjes zijn typisch 'Kroner' en ook de randen aan zomen en zijn draperieën hebben dat eigen handschrift. Hij heeft veel vaste klanten. Mensen die seizoen na seizoen weer bij hem terugkomen. En omdat hij dat eigen gezicht aan zijn collectie geeft, zijn zijn kleren ook seizoenen lang te dragen en te combineren. „Een rok van een paar seizoenen terug, waar ik een nieuwe top bij adviseer ziet er weer totaal nieuw uit, en omdat ik veelal dezelfde kleuren gebruik kan ik daar in doorwerken". advocaat mijn geld binnen moeten halen, en dat waren dan echt gerenommeerde zaken in Nederland. Ik had daar geen zin meer in, ik wil die zorgen niet. Mooie kleren wil ik maken. Daarnaast heb ik toen ontdekt dat ik het beste zelf kan verkopen, omdat ik weet welke filosofie er achter mijn kleren zit. Mijn bedoeling was er mooie confectie bij te hebben omdat couture nu eenmaal niet voor iedereen bereikbaar is. Een andere categorie vrouwen kon het zodoende ook kopen, maar het lukte niet.Ik denk dat ik een groot concern achter me zou moeten hebben dat het wel op de markt kan brengen. Tegen betere prijzen dan ik dat kon doen, omdat ik toch ook met te kleine series moest werken. Zo'n concern heeft meestal een apparaaat achter zich waardoor mensen wel op tijd betalen. Ik was gewoon maar 'een kleine jongen' en die laten ze het langste wachten. Hij blijft steeds zeer bescheiden, ook wanneer het erom gaat dat hij de 'comingman' onder de couturiers wordt genoemd. „Ik vind dat een beetje overladen. Waarom? Omdat ik de nieuwste ben? Ik weet niet of Kroner werkt zelf maar met een beperkt aantal kleuren en daar horen de pasteltinten absoluut niet bij. „Pastels vind ik vréééselijk, echt niks.Het flatteert ook zelden. Er zij n maar heel weinig vrouwen die dat kunnen dragen in Nederland. Ik ben dol op rood, kobaltblauw, hardgeel, hardgroen en donkerblauw. Echt heel primaire kleuren. Het gebeurt slechts een enkele keer dat ik daarvan afwijk en dat ik wat off-tin ten neem. Maar dat is eigenlijk zelden..." In 1985 startte Kroner met een confectiecollectie, maar dat was van korte duur. Toch werd er enthousiast gereageerd op zijn collectie, zowel door detaillisten als door journalisten. „Ik heb confectie gemaakt voor twintig winkels. Daarbij heb ik me echter nooit gerealiseerd dat het betalingsklimaat in Nederland zo verschrikkelijk slecht zou zijn. Ik ben er mee gestopt omdat het me teveel zorgen gaf. Van de twintig winkels heb ik bij negen via een Advertentie Ontspannen neemt Rob Kroner, temidden van zijn mannequins na afloop van zijn modeshow het applaus in ontvangst. Lex de Meester). nachten heb ik er van. Iedere keer weer voordat mijn collectie op gang komt. Ook nu weer.Ik had geen enkel idee, tot voor vijf weken geleden. Ik wist absoluut niet wat ik zou gaan maken. Volkomen Spaans benauwd was ik. Dacht, ik haal het nooit. Ach, het is een soort ei wat ik leggen moet, maar ik vind het echt verschrikkelijk... Ben ik er dan eenmaal mee bezig, dan vind ik het heerlijk!" Zijn stoffen zijn dan al lang geregeld. Zijn 'denkraam' noemt hij ze. „Dat denkraam koop ik, en dat heb ik dan in huis. Daar ga ik dan mee aan het werk. Al die stoffen met al die prachtige kleuren zet ik dan om me heen en dan denk ik 'ohja, dat is leuk voor dat, en dat is leuk voor dat...'. Maar eerst moet ik de basislijn hebben, anders kan ik niets doen. Dus laat ik die spanning maar wat oplopen. Het is nog steeds gelukt tot nu toe, dus waarom volgende keer ook niet..Je krijgt ook steeds meer know-how, waardoor een collectie wanneer ik op gang ben me toch steeds minder moeite kost. Je ervaring leertje wat wel en wat niet goed is, wat je juist in je collectie moet stoppen en wat niet". 'Het alleen in de vingers hebben' om een geslaagd couturier te kunnen worden vindt Kroner niet voldoende. „Heel veel geluk moetje hebben... geluk dat dingen zomaar ineens op zijn plaats kunnen rollen. Verder natuurlijk talent en een hele hoop energie, wantje moet gigantisch hard werken. De mensen hebben er geen benul van wat een tij d j e erin moet stoppen. Ik werk bijvoorbeeld nog steeds veertien uur op een dag en dat moetje er wel voor over hebben. Je moet ook weekeinden en avonden door willen werken. Dat kost heel wat power om dat te willen blijven doen. Ik ben nu 44 en op een punt gekomen dat ik zeg dat ik er nu aan toe ben eens normalere werkdagen te gaan maken. Er werken nu ongeveer elf mensen voor medrie in vaste dienst, de rest free-lancers. Verder zorgt David voor de volledige organisatie; ik bemoei me alleen met de kleren". „Mensen kijken over het algemeen tegen mijn vak te glamourous aan", vindt Kroner. Hij betreurt dat. „Ik ben in wezen gewoon een vakman, niets meer en niets minder. Mijn prijzen zijn ook niet als zodanig. Ik ben niet duurder dan gerenommeerde zaken in het land en met mijn ontwerpen houd ik daar ook rekening mee. Ik wil per se binnen bepaald budget blijven. Het is geen kunst om een jurk van vijfduizend gulden te maken. Het is juist een kunst om kleren te maken die in prijs liggen van 750,- tot zo'n 2.000,-. Kleren moet je ook weer met een gerust hart kunnen afdanken zonder te moeten denken 'oh jeetje, een jurk van 6.000,-, die kan ik toch maar niet zo even wegdoen?" Wat boeit Kroner nu eigenlijk zo enorm in de mode? „Ik houd van vrouwen. Ik ben een echte 'vrouwen-man'. Ik heb ook alleen maar vriendinnen, geen enkele mannelijke vriend. Ik kan ook het beste met vrouwen overweg. David het beste met mannen en dat is een prima combinatie. Voormannen ontwerpen? Ik zou het absoluut kunnen, maar ik vind het nodeloos. Ik heb mijn handen zo vol met vrouwen, waarom zou ik dan ook nog eens met mannen beginnen? Alleen voor een soort ego-tripje? Ik vind het heerlijk om vrouwen te kunnen adviseren. Soms weet ik meteen bij binnenkomst wat ze aan moeten trekken, soms heb ik daar een gesprek voor nodig. Ik kleed vrouwen van 25, maar ook van 80. Van de meeste modellen hangt er maar een, maar kleren waarvan ik denk dat ze goed zullen verkopen, daarvan hangen er wel eens meer maten. Vrouwen met een maat 42 willen namelijk ook wel eens kunnen passen om te zien hoe iets staat voordat ze het kopen. Het gebeurt ook wel dat mensen me totaal niet aanstaan. Dat is dan heel moeilijk, want ik wil dan toch kijken of ik niet wat leuks kan vinden bij zo'n vrouw. Lukt dat niet, dan heb ik dus niets. Jammer, maar dat doe ik niet, want dat wordt puur verdriet. Zij is dan niet gelukkig met mij en ik niet met haar. Dan maar geen verkoopmaar het bespaart me een hoop ongein". De pers heeft over het algemeen goed gereageerd op zijn nieuwe collectie. „Mijn klanten héél erg goed, en dat is eigenlijk het belangrijkste. Wat een pers schrijft vind ik leuk, maar het is van geen enkel belang voor het koopgedrag van mensen. Zij bepalen hun eigen keuze en daar heeft de pers toch eigenlijk weinig invloed op. Ik laat me er ook niet over uit of de Nederlandse modepers verstand heeft van mode. Zelfs als ik zou vinden dat dat niet zo was zou ik dat niet zeggen, dat is niét aan mij. Dan moet ik het ook niet aan de pers tonen. Het lijkt me dan veel verstandiger met dat soort zaken op te houden". GERDABOERSMA dat zo is. Als ik het over een 'coming man' heb dan spreek ik veel liever over een Nico Verhey. Wat die man doet is fantastisch... Hij heeft werkelijk een internationale lijn opgezet. Ik werk puur landelijk en beslist niet internationaal". Ooit zei een collega-couturier in een interview dat hi j zichzelf de beste vond. Rob Kroner daarover: „Onzin. Je kunt nooit zeggen dat je de beste bent. Ik maak kleren op mijn manier, zoals ik vind dat kleren er uit moeten zien. Het oordeel is daarna aan de mensen om mij al of niet de beste te vinden, en eigenlijk hoop ik dat mensen dat nooit zullen vinden. Het brengt je naar eenzame hoogten, die je ook altijd maar weer waar moet blijven maken". Tweemaal per jaar een collectie maken van zo'n zestig a zeventig stuks is geen kleinigheid maakt Kroner duidelijk. „Nachtmerries, slapeloze Sinds 1900 Gortstraat 32-34 Middelburg Tel. 01180-12508 r-U CATHERINA HEPFER nb^i FINE TROUSERS lammerle femme O N O N D OOSTSTRAAT 6, DOMBURG, TEL. 01188-1516 NATUURLIJK 10% KORTING!! TTl Openingstijden v.a. 1 april ma.t/m vrij zaterdag zondag 09.00-21.00 uur 09.00-18.00 uur 11.00-18.00 uur Uw huis op dit formaat in de krant kost meestal minder dan een maand hypotheekrente en verkoopt sneller, want: En de makelaar weet van wanten en kranten. henk&ingrid van der kooi j Scherminkelstraat 31 4381 Gj Vlissingen Tel. 01 184-17377 Vrouwelijke creatie in zwart-witte noppen. De wijde, klokkende rok heeft een strak heupstuk. het korte jasje is kraagloos en heeft afgeronde voorpandjes. Shop 15, Damesmode v.d. Wouw Schoenmode Lange Vorststraat 71 Goes. Tel. 15067.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 37