Sportraad Hulst wil
verplichte keuring
Twee lokaties Sluis
best voor woonwagens
Boete 100 wegens
veroorzaken botsing
MEERDERHEID VOOR REORGANISATIE
Bibliotheek Goes
leende vorig jaar
meer boeken uit
over
de yl
brug
SCHIETING
Huisartsen:
Apotheken:
Dierenartsen:
Tandartsen:
Wijkverpleegkundigen:
Geërgerd
HULST
KVO-avond De Katholieke
Vrouwen Organisatie (KVO) kring
Hulst houdt dinsdag een contact
avond in Den Dullaert in Hulst. Het
thema is 'relatie, ideale werkgelegen
heid'. De bijeenkomst wordt ingeleid
door mevrouw Staal-Merckx. De bij
eenkomst begint om 19.30 uur.
Alleenstaanden De soos voor
alleenstaanden in Hulst houdt morgen
(zaterdag) haar maandelijkse bijeen
komst in het gemeenschapscentrum
Den Dullaert. Het orkest The Williams
verleent muzikale medewerking. Er
wordt ook een bingo en verloting ge
houden. De aanvang is om 20.00 uur.
VOOR LEDEN SPORTBONDEN
Contacten
SINT-ANNASTRAAT EN ZUIDDIJKSTRAAT
Huur
Eis
Weg kapitaal
A
Toeristenverkeer
KANTONGERECHT OOSTBURG
AXEL
Kijkdag - In het politiebureau aan
de Bijlokestraat in Axel wordt morgen
(zaterdag) een kijkdag gehouden voor
personen die hun fiets door bepaalde
omstandigheden zijn kwijtgeraakt.
Wie benieuwd is of zijn of haar eigen
dom in de politionele fietsenstalling
staat kan tussen 10.00 en 16.00 uur een
kijkje komen nemen.
BRESKENS
Winterconcert - De muziekvereni
ging Breskens/Groede geeft zaterdag
een winterconcert in 'De Uitkomst' te
Breskens. De aanvang is 20.00 uur. Er
wordt een verloting gehouden en na
het concert is het bal.
HULST
Paasviering De afdeling Hulst
van de Katholieke Bond van Ouderen
houdt dinsdag 7 april een paasviering
in het gemeenschapscentrum Den
Dullaert. Na de eucharistieviering
wordt de middag verder doorgebracht
met een gezellig samenzijn en bingo.
De aanvang is om 14.00 uur.
TERNEUZEN
Prijskaarting j- De vogelvereni
ging 'De Vogelvrienden' houdt zater
dagmiddag een kaarting in de boven
zaal van 'Du Commerce' aan de Markt.
De spelsoorten zijn jokeren en bieden
zonder roem. Er zijn tal van yleesprij-
zen. De kaarting begint om 14.00 uur.
WESTDORPE
Speelzaalactie - Peuterspeelzaal
Olleke Bolleke in Westdorpe houdt za
terdag 4 april een enveloppenactie,
met als doel geld in te zamelen voor de
aanschaf van onder meer een schom
mel en een glijbaan. De actie begint
om 9.30 uur in 'De Batterij'.
'RIJDAG 27 MAART 1987
rerneuzen bezuinigt
drie ton op welzijn
'ERNEUZEN - De Centrale Stichting
oor Sociaal-Cultureel Werk en de
tichting Welzijn voor Ouderen in
'erneuzen worden opgeheven en ver-
angen door één nieuwe stichting
Welzijn, die veel meer het accent zal
eggen op het beschikbaar stellen van
oede accommodaties voor alle moge-
ijke activiteiten dan op het instand-
ouden van een 'begeleidend appa-
aat' met een groot aantal beroeps-
rachten. Op die manier ziet de ge-
neente Terneuzen kans zo'n drie ton
e bezuinigen. De gemeenteraad ging
[onderdagavond in meerderheid ak-
:oord met het bezuinigings- en reor-
anisatieplan. Direct gevolg is het
'ntslag van vijf beroepskrachten bij
le twee instellingen.
28 en 29 maart 1987
Jentraal alarmnummer 01150-12200
Terneuzen, za. 8.00-ma. 8.00 uur: H. E.
F. A. Nijsten Jr. en H. D. D.
Zuiderbaan, Anna Bijnstraat 25, tel.
12324.
Spreekuren alleen voor dringende ge
vallen za. en zo. 11.30 en 17.00 uur.
Oostburg en Aardenburg: vri. 19-ma.
3.00 uur: H. D. Bruggeman, Nieuw-
straat 53, Oostburg, tel. 01170-2121.
Cadzand, Retranchement, Sluis en
Zuidzande: H. Bom, Cadzand, tel.
01179-1366.
Biervliet, Hoofdplaat en IJzendijke:
vri. 18.00-ma. 8.00 uur: H. van der Pas,
IJzendijke, tel. 01176-1366.
Breskens en Groede: A. G. Hermani-
des, Dorpsstraat 17, Breskens, tel.
01172-1566.
Axel: vri. 17.30-ma. 8.00 uur: E. Klop,
Bastionstraat 36, tel. 01155-1777.
Spreekuren za. van 10.00-10.30 en
16.00-16.30 uur.
Sas van Gent en omstreken: vri. 18.00-
ma. 8.00 uur: L. Feyen, tel. 1777,
spreekuur za. 11.30 uur op Stations
straat 26, Sas van Gent; uitsluitend
voor spoedgevallen.
Hulst: vri. 18.00-zo. 24.00 uur: J. Lips,
Gr. Bagijnestraat 16, tel. 01140-11674.
Spoedgevallenspreekuur zonder af
spraak za. en zo. 11.00 en 17.00 uur.
Hoek, Sluiskil en Philippine: J. Neete-
son, J. Hobeinstraat 8, Philippine, tel.
01159-1769.
Spreekuur voor spoedgevallen za. en
zo. om 11.30 uur.
Kloosterzande en Hontenisse: vr.
18.00-ma. 8.00 uur: M. van Kalmthout,
Groenendijk 52, tel. 01148-1377.
Spreekuur voor spoedgevallen op za.
11.30 uur in de praktijk Groenendijk
52.
Zaamslag: W. L. Fraanje, Plein 42, tel.
01153-1244.
Clinge, Sint-Jansteen en Koewacht:
vr. 18.00-ma. 8.00 uur: B. Schulte,
Hoofdstraat 34, Sint-Jansteen, tel.
01140-12928.
Terneuzen: za. 8.30-17.30 uur en zo.
11.30-12.30 uur en 17.00-18.00 uur: A. J.
Klaassen, winkelcentrum Zuidpolder,
tel. 12090.
Axel: za. 10.00-11.00 uur en 16.00-17.00
uur: Apotheek Axel, Oranjestraat 6,
tel. 01155-2888.
Hulst: za. 11.00-12.00 uur en 15.30-17.30
uur en zo. 11.00-12.30uuren 16.30-17.30
uur: Apotheek Hulst, Steenstraat 35,
(spoedrecepten telefonisch).
Oostburg: za. 10.00-12.30 uur en 15.00-
16.30uurenzo. 11.30-12.30uuren 17.30-
18.30 uur: Apotheek Oostburg, Burch-
straat 16, tel. 01170-2170, (spoedrecep
ten telefonisch).
Zaamslag en Hulst: E. F. de Nijs, Wil-
helminalaan 11, Hulst, tel. 01140-
13004.
Terneuzen en Axel: J. J. L. M. Kop,
spreekuren: za. Terneuzen, W. de Zwij
gerlaan 2b van 13.30-14.00 uur, tel.
01150-95017; Axel dierenkliniek van
11.00-12.00 uur, tel. 01155-1488. Zondag
volgens afspraak tel. 01150-95017.
IJzendijke: H. H. F. M. v. d. Vijver, tel.
01176-1388, weekendspreekuur za.
13.00 uur en zo. 12.00 uur in de die
renkliniek te IJzendijke.
Terneuzen: J. P. de Vos, kliniek voor
kleine huisdieren en bijzondere dieren,
Van Diemenstraat 83, Terneuzen, tel.
01150-19628. Spreekuur za. van 12.30-
14.00 uur en verder volgens spreekuur.
Peter de Vos, polikliniek voor kleine
huisdieren, Van Steenbergenlaan 7,
Terneuzen, tel. 01150-96425. Spreek
uur za. van 12.00-13.00 uur en verder
volgens telefonische afspraak.
Sluis, Oostburg en Aardenburg: A. L.
J. van Bruinessen, Romanlaan 28, Aar
denburg, tel. 01177-2398. Weekend
spreekuren za. en zo. 13.00 uur.
West-Zeeuwsch-Vlaanderen: za. en zo.
12.00-12.30 uur: R. Bracké, Burg. van
Zuyenstraat 81, Breskens, tel. 01172-
2714.
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: za. 10.00-
10.30uuren 18.00-18.30 uur en zo. 12.00-
12.30 uur: J. Brasseur, Beethovenhof
3c, Terneuzen, tel. 01150-18042.
West-Zeeuwsch-Vlaanderen: Tele-
foonno. 01170-3139, u kunt uw bood
schap inspreken op het antwoordap
paraat, dag en nacht bereikbaar.
Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: Tele-
foonno. 01140-12191, u kunt uw bood
schap inspreken op het antwoordap
paraat.
Kruisvereniging Kanaalzone
Zeeuwsch-Vlaanderen: Dag en nacht
bereikbaar voor dringende hulpverle
ning onder telefoonno. 01150-19049, u
„kunt uw boodschap inspreken op het
antwoordapparaat.
Vooral de PvdA en Links Perspectief
verzetten zich donderdagavond heftig
tegen het bezuinigingsplan. D66 poog
de nog te redden wat er te redden viel
door het indienen van een motie, waar
in een compromis werd aangedragen
(ruimte voor zeven beroepskrachten).
Maar die motie, ingediend door raads
lid R. Arends en mede-ondertekend
door A. van Himme van Links Per
spectief en W. de Zeeuw van de VVD
'niet omdat we hem steunen, maar om
hem in de raad bespreekbaar te ma
ken'), werd weggestemd. Na een schor
sing van de beraadslagingen bleek de
D66-er helemaal alleen te staan. Voor
de PvdA ging de motie-Arends niet ver
genoeg. De PvdA-fractie namelijk wil
de enkel praten over een opzet, waarin
werd uitgegaan van negen beroeps
krachten. En Van Himme wilde hele
maal geen 'kortingen'.
Van Himme sprak, na de eerste discus
sieronde, van 'een zwarte dag' voor
Terneuzen. Als het aan hem had gele
gen, had de raad staande de vergade
ring besloten twee miljoen uit de saldi-
reserve te putten om het sociaal-cultu
reel werk te redden. Dat voorstel was
voor niemand bespreekbaar.
PvdA-fractievoorzitter A. Stahl-He-
melsoet constateerde dat b en w bij de
opstelling van het bezuinigingsplan
volledig zijn voorbijgegaan aan een al
ternatieve welzijnsnota, die die partij
alweer maanden geleden presenteer
de. Stahl-Hemelsoet kon niet anders
dan vaststellen dat de Centrale Stich
ting en de stichting Welzijn, die de af
gelopenjaren toch al danig werden ge
kort, nu opnieuw de klos zijn. „Wij heb
ben het al meer gezegd: niet de Centra
le Stichting is voor ons belangrijk,
maar het werk dat die stichting doet.
Nu wordt niet alleen de stichting aan
de kant gezet, maar ook dat werk."
De PvdA-woordvoerder vreesde dat
er straks geen enkele aandacht meer
zal worden geschonken aan mensen,
die voor het ontwikkelen van alle mo
gelijke activiteiten afhankelijk zijn
van begeleiding van beroepskrach
ten. Mensen in achterstandssituaties
met name. „Wij denken dat uitvoe
ring van het plan zoals het er nu ligt,
consequenties zal hebben voor de
leefbaarheid van onze stad. Baanlo-
zen, jongeren, wijkopbouwwerk en
club- en buurthuiswerk, al die zaken
worden naar onze mening ingeruild
voor pretentieloze activiteiten, die
geen of nauwelijks beroepsondersteu
ning nodig hebben en kostendekkend
kunnen zijn", aldus mevrouw Stahl.
Wethouder W. van Walraven (pvda) zat
op dezelfde lijn. Hij nam binnen b en w
van begin af aan een minderheids
standpunt in.
D66-er Arends noemde het hele bezui
nigingsplan benedenmaats. En dat
zelfde gold dus voor raadslid Van Him
me, die sprak van regelrechte afbraak
van het sociaal-cultureel werk.
SGP, VVD en CDA schaarden zich
achter het voorstel van de overgrote
meerderheid van b en w, zij het dat
CD A-woord voerder P. Schoenmaker-
Rotte aandrong op een evaluatie na
pakweg een jaar. Dat vond wethouder
J. van Rooijen (welzijn) wat te snel.
„Maar als u nu zegt per 1 januari '89
dan ben ik voor. Trouwens, we zullen
GOES - De openbare bibliotheek in
Goes heeft in 1986 een lichte stijging
in het aantal uitleningen kunnen no
teren. Dat blijkt uit het jaarverslag
over 1986 dat deze week is uitge
bracht.
De bibliotheek kampte overigens in
het verslagjaar nog steeds met een ge
brekkige huisvesting, zodat een grote
stijging, die verwacht wordt wanneer
de nieuwbouw gerealiseerd is, nog uit
bleef. Hoewel de collectie in actuele zin
redelijk op peil is, heeft de bibliotheek
nog te maken met lacunes uit het
verleden, die met de bezuinigingsnor
men van hogerhand maar moeilijk
kunnen worden opgevuld.
de ontwikkelingen op dit terrein toch
regelmatig moeten evalueren."
Van Rooijen deelde de vrees van de
PvdA dat het bezuinigingsplan zal lei
den tot vermindering van het aantal
buurthuizen niet. „We hebben de laat
ste jaren een toename van het aantal
buurtverenigingen gezien. Dat geeft
dus duidelijk aan dat de mensen be
reid zijn zelf initiatieven te nemen, zelf
verantwoordelijkheid op de schouders
te nemen. Dat is positief, want we moe
ten niet van het principe uitgaan dat
vrijwilligers te allen tijde door be
roepskrachten aan het handje moeten
worde meegevoerd. Er moet ruimte
blijven voor eigen creativiteit wat dat
betreft."
De wethouder ontkende dat de over
heid in de toekomst -met budgetfinan
ciering in plaats van dekking van ex
ploitatietekorten- veel meer bevoog
dend zal optreden. Het aantal beroeps
krachten dat nodig is in het 'welzijns-
veld' noemde hij 'moeilijk aan te ge
ven'. Maar vergeleken met andere ge
meenten heeft Terneuzen, wat dat
aantal beroepskrachten betreft, jaren
lang boven zijn stand geleefd, vond
Van Rooijen.
A. E. Stahl-Hemelsoet
Dat was burgemeester C. Ockeloen
volmondig met hem eens. Hij 'onthul
de' dat hij zich, na zijn komst naar
Terneuzen, aanvankelijk had ver
baasd en later zelfs had geërgerd aan
het grote aantal beroepskrachten. Hij
toonde daarentegen enorme waarde
ring voor de honderden vrijwilligers,
die jaren achtereen genoegen moes
ten nemen met in slechte staat verke
rende accommodaties. „Want terwijl
we miljoenen spendeerden aan perso
neelslasten, werd er al die jaren wei
nig of niets gedaan aan de huisves
ting. Naar mijn mening was er dan
ook sprake van een onjuist beleid."
En dat beleid werd donderdagavond
dus rechtgetrokken. Het bezuinigings
plan werd aanvaard met vijftien stem
men voor en negen tegen. VVD, CDA
en SGP steunden het voorstel, PvdA
(inclusief wethouder Van Walraven),
D66 en Links Perspectief stemden te
gen. GPV/RPF-er F.K. Hamelink was
donderdagavond wegens ziekte afwe
zig.
Wethouder J. van Rooijen
HULST De Sportraad Hulst is van
mening dat het niet verplicht stellen
van een preventief sport-medisch on
derzoek voor leden van de nationale
sportbonden kan leiden tot ernstige
persoonlijke en maatschappelijke ge
volgen. Het Hulster sportoverlegor-
gaan wil dan ook de Zeeuwse Sport
raad steunen in zijn pogingen ver
plicht sport medisch onderzoek inge
voerd te krijgen.
De Hulster Sportraad vindt het niet
verplicht stellen van een medische
keuring voor sporters onverantwoord.
Twee jaar geleden werd het oude keu
ringssysteem opgeheven en daarvoor
in de plaats kwam het preventieve on
derzoek. In het nieuwe systeem werd
uitgegaan van de eigen verantwoorde
lijkheid van de sportbeoefenaar. De
nationale sportbonden hadden dan
ook de nodige huiver om het nieuwe
keuringssysteem verplicht in te stel
len. De KNVB besloot onlangs om dit
absoluut niet te doen. De leden van de
sportraad in Hulst vrezen nu dat ande
re nationale bonden de voetbalbond
zullen volgen. „Het gevolg hiervan is
dat miljoenen Nederlanders sport
beoefenen zonder dat bekend is of hun
gezondheid dit toelaat", stelt de raad
in haar jaarverslag.
De Hulster sportraad, zo blijkt uit het
verslag, heeft in 1986 de meeste ener
gie gestoken in het sportstimulerings-
project in de gemeente Hulst. In eerste
instantie was de animo voor dit pro
ject bij de verenigingen in de gemeente
nihil. „Naarmate het project echter
meer vaste vorm begon te krij gen, nam
ook de belangstelling van de vereni
gingen toe", concludeert voorzitter H.
Suy in het verslag. Uiteindelijk heb
ben zich 14 verschillende verenigingen
aangemeld voor het schoolsportpro
ject, dat in januari van start ging en
loopt tot eind 1987.
SLUIS De lokaties aan de Sint-An-
nastraat en de Zuiddijkstraat in Sluis
zijn het geschiktst als standplaats
voor woonwagens binnen de gemeen
te Sluis. Dat deelde waarnemend bur
gemeester J. du Fossé donderdag
avond mee tijdens de raadsvergade
ring op een vraag van het PvdA-
raadslid J. H. Boogaard. Deze twee lo
katies zijn overgebleven van de vier
die eerder bekend werden. De provin
ciale beoordelingscommissie heeft in
februari de vier lokaties getest en
kwam tot deze conclusie. Du Fossé
vertelde dat medio dit jaar een defini
tieve plaats wordt aangewezen.
De gemeenteraad boog zich ook over
een voorstel voor een subsidie aan de
VVV-Sluis. Het CDA-raadslid T. Tas
noemde het voorstel ongelukkig. „Het
gaat om een zelfstandige VVV, maar
de financiën lopen via de Stichting
Sluis Promotie".
Hij kreeg bijval van H. Masclee (D66),
die vond dat de Stichting Sluis Promo
tie ter discussie stond. „In 1985 bij de
oprichting van Sluis Promotie betrof
het het coördineren en ondersteunen
van de middenstand, de horeca en de
VVV. De huidige doelstelling gaat veel
verder. Het hele gebeuren verzelfstan
digt. Het is een structuur die ik niet
zou kiezen", aldus Masclee.
Voorzitter Du Fossé legde uit dat de
Stichting Sluis Promotie het overkoe
pelend orgaan is waar de VVV, de mid
denstandsvereniging en de horecaver-
eniging onder zitten. „Het loopt door
elkaar heen. Zo zit in de contributie
aan de Stichting Sluis Promotie ook
de VVV-contributie. We hebben met
de stichting en de VVV aan tafel geze
ten om te overleggen en zij hadden
daar geen probleem mee. De structuur
is door die mensen gekozen", aldus Du
Fossé.
Het PvdA-raadslid Boogaard was het
niet eens met de voorgestelde financie
ring. Het college stelde voor om de op
brengst van de parkeerterreinen voor
de VVV te gebruiken. „Ik vind dat het
geld van de parkeerterreinen in de eer
ste plaats gebruikt moet worden voor
bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe
parkeerterreinen. Pas daarna moeten
we bekijken wat er over blijft", aldus
Boogaard.
Ook over het bedrag aan huur dat de
VVV moet betalen, werd gediscus
sieerd. Volgens het voorstel moet de
VVV vierduizend gulden aan huur be
talen waarvan ze de helft via een sub
sidie van de gemeente terug krijgt.
Boogaard vond dat een vreemde con
structie. Hij kreeg steun van zijn me-
WOV, ja of nee?
De IJzendijkenaarB. M. IJsebaart(65) gaat al sinda 1932 regelmatig met de
veerboten over de Westerschelde. In dat jaar verhuisde zijn zuster naar
MiddelburgIJsebaart was werkzaam in de levensmiddelen-branche. Ja
renlang reed hij op een rijdende winkel. Ook werkte hij vier jaar in de Végé-
groothandel in Middelburg, hetgeen dagelijks twee overtochten betekende.
Ook nu gaat IJsebaart nog vaak met de boot over voor bezoek aan familie
en vrienden. Hij vindt dat de autoriteiten de 7iadelen van een vaste oever
verbinding verzwijgen. Wat de nadelen zijn, zet Ysebaart in deze beschrij
ving uiteen.
Voor zover ik me kan herinneren
is het met de verbindingen van
Zeeuwsch-Vlaanderen naar overig
Zeeland steeds verbeterd sinds in
1928/1929 de veerboot Wilhelmina
met koplading in gebruik werd ge
nomen in Breskens en later ook op
het andere veer. De tussentijdse on
derbrekingen tijdens en na de oor
log daargelaten was het behelpen
zoals ook in overig Nederland met
de verwoeste bruggen.
Nu begint het er echter op te lijken
dat wij Zeeuws-Vlamingen zo'n zes
tig jaar in de tijd zullen worden te
ruggeduwd als er in 1989/1990 de
'verbetering' door middel van brug
of tunnel moet komen en wij afge
scheept worden met een voetgan
gerspontje Breskens-Vlissingen, dat
dan ook nog enkele fietsen moet
kunnen vervoeren.
Nu er de laatste tijd zoveel hoopge
vende berichten te lezen zijn over de
WOV die ons moet verlossen uit ons
isolement (hetgeen overigens niet zo
gevoeld wordt door het merendeel
der Zeeuws-Vlamingen), komt het
me vreemd voor alleen maar gelui
den te horen die wel erg optimistisch
klinken. De naar veler mening toch
ook aanwezige nadelen worden ver
zwegen.
Ten eerste de eis dat er geen veren
meer mogen blijven. Dit betekent
dat er bij aanleg westelijk van Ter
neuzen een tunnel onder het kanaal
Gent-Terneuzen moet komen, en
vervolgens een vierbaanstunnel
naar bijvoorbeeld Driewegen op
Zuid-Beveland, een afstand van on
geveer tien kilometer.
Een tweebaanstunnel is geld weg
gooien, daar men dan meteen ver
keersopstoppingen heeft, als er ook
maar één vrachtauto met aanhan
ger naar boven moet klimmen, want
die tunnel wordt toch minstens der
tig meter diep.
Bij aanleg oostelijk van Terneuzen
vanaf het kruispunt Sint-Anna naar
Beveland: een nog langere tunnel.
Hoewel er volgens een bestuurder in
het oostelijk deel dan geen kanaal
tunnel nodig is, kan West-Zeeuwsch-
Vlaanderen daar begrijpelijk geen
genoegen mee nemen.
Ten tweede, de gevaarlijke stoffen,
moeten en mogen die door de tun
nel? Ik meen van niet, dus dan maar
via België.
Ten derde het omrijden. Men zal
maar in Sluis, Cadzand of zo wonen
en naar Vlissingen of Middelburg
moeten. Dat betekent meer tijdver
lies en extra kosten dan even wach
ten op de boot. Want ook dan moet
er nog tol betaald worden voor de
tunnel en dat zal eerder meer zijn
dan nu met de boot, doordat het ver
voersaanbod terug zal lopen, on
danks alle voorspellingen van toe
name van verkeersaanbod.
Er zal meer via België gereden wor
den (vrije doortocht) als men naar 't
oosten moet, vooral door de oostelij
ke bewoners (Hulst enzovoort).
Want die komen niet eerst naar Ter
neuzen.
Het is een volslagen misrekening te
denken dat het grote doorgaande
verkeer naar Rotterdam via de ei
landen komt, of er nu een Kanaal
tunnel Engeland-Frankrijk komt of
niet. Het is en blijft dus een lokale
aangelegenheid.
De provincie Zeeland met zijn gerin
ge inwonertal van een middelgrote
stad, kan dit niet opbrengen, ook
niet met de rijkssteun die nu aan de
veerdiensten verleend wordt. Er
moet namelijk meer gebeuren als er
een nieuwe zuid-noord-verbinding
naast de reeds bestaande Antwer-
pen-Breda-Rotterdam vierbaans-
weg moet komen en wel een verbin
ding zonder nieuwe verkeersopstop
pingen. de zogenaamde 'flessenhal
zen'. Die zijn er al genoeg als men de
berichten 's avonds en 's morgens
hoort.
Dus vierbaanswegen dwars door
Zuid-Beveland en Schouwen-Duive-
land, met tunnel bij Kats. Die brug
daar is nu al teveel open voor de ple-
ziervaart naar het Veerse Meer.
Vervolgens een dubbele Ooster-
scheldebrug naar Zierikzee en ver
dere vierbaanswegen over de eilan
den naar Rotterdam, met nog meer
bruggen en/of tunnels.
Dan zou alle verkeer naar Rotter-
geen belang bij die verbinding heb
ben.
Er wordt ook geschermd met de
werkgelegenheid. Dat is voor een
paar jaar een honderdtal mensen
met graafmachines. De grote aanne
mers brengen hun eigen personeel
mee, dus Zeeuwsch-Vlaanderen
komt daar niet bij te pas. Over de
honderden die werkeloos worden,
bootpersoneel en op de wal en de ve
len die inkomsen hebben uit de res
tauraties aan boord en in Breskens
en Vlissingen enzovoort, wordt niet
gerept.
Dus is er in de toekomst nog meer
leegloop in Zeeuwsch-Vlaanderen,
daar dit blijvend is.
Dit alles betreft de tunnel, want wat
die hangbrug betreft is het natuur
lijk waardeloos dat die zo'n zestig
meter hoog moet worden. Dan zou
het wel eens kunnen gebeuren dat
we echt geïsoleerd raken, dat we bij
voorbeeld eens een dag of meer in
plaats van een uur moeten wachten
als de burg wordt afgesloten bij
windkracht zeven of meer.
Want wie kan er dan over met een
vrachtauto of gewone auto bijvoor
beeld met een caravan. Dan lig je zo
op de bodem van de Schelde.
Die brug is driemaal zo hoog als over
de Oosterschelde. En dan de obsta
kels in de drukbevaren zeearm. Ko
men die pijlers op grote eilanden (in
verband met aanvaringen door gas
tankers), of is de techniek zo ver
gevorderd dat één overspanning ge
noeg is?
l\
N
dam moeten, hetgeen maar ten dele
zo is, het meeste verkeer moet name
lijk oost- of noordwaarts, Breda-
Duitsland-Utrecht-Amsterdam en
zovoort.
Er is echter nog een verzwegen
punt, namelijk het toerisenverkeer.
In de zomer komen er honderden
bussen uit België en verder, die een
boottocht over de Schelde inlassen
met bezoek aan Middelburg, met
duizenden passagiers die zo'n vaar
tochtje op prijs stellen. Dit wordt
een grote slag toegebracht, want
wie verlangt nu diep onder de
Schelde en zo'n tien kilometer lang
in zo'n buis te reizen zonder iets te
zien.
Over fietsen en fietstoeristen hele
maal gezwegen. Fietsen moeten op
vrachtauto's door de tunnel, en dan
nog het omrijden van tientallen ki
lometers.
Hoevelen worden niet naar Bres
kens gebracht per auto om dan ver
der door te reizen per trein. Vanaf
het oostelijk deel komt niemand
eerst naar Terneuzen als het een ple-
zierrit is en als men naar Brabant
moet.
Dit alles is verlies voor de exploita
tie van de tunnel. Er moet dus extra
geld bij, op te brengen door Zeeuws-
Vlamingen en overige Zeeuwen die
Jaren heb ik dagelijks overgevaren
in verband met mijn werk in Middel
burg en niet eenmaal moeten verzui
men wegens storm, ook bij wind
kracht negen niet. Dat zie ik niet ge
beuren met een brug. Dit was met de
enkeldekkers, nu zijn er drie dubbel
dekkers met nieuwe aanleginrinch-
tingen en toevoerwegen. Dit alles
wordt overbodig, een kapitaalsver
nietiging van vele miljoenen. Die
nieuwe werken met aanvoerwegen
gaan evenzoveel kosten. Dit moet
goed bekeken worden. Is dit wel zo
lonend voor een handvol mensen als
er in Zeeland wonen?
Er is maar één mogelijkheid: er
moet een volwaardige veerverbin-
ding Breskens-Vlissingen blijven.
En als er dan toch een vaste verbin
ding komen moet, dan zo oostelijk
mogelijk. Dat is ook voor Hulst en
omgeving aanvaardbaar en ook
voor het westen bij nacht of indien
door welke omstandigheden dan
ook geen bootverkeer mogelijk is.
De twee dubbeldekkers kunnen met
geringe kosten aangepast worden
voor gebruik in Breskens. De enkel
dekkers zijn zo'n dertig jaar oud.
De dames en heren volksvertegen
woordigers dienen wel te bedenken,
dat zij ook ongeveer 50.000 inwoners
van West- en Oost-Zeeuwsch-Vlaan-
deren en ook van Walcheren te ver
tegenwoordigen hebben; die mogen
niet gedupeerd worden door enkele
dames en heren die hersenschim
men najagen.
De in de toekomst gedupeerden mo
gen wel eens wakker worden, voor ze
ontwaken met een financiële molen
steen om hun nek, hetgeen de WOV
zeker zal worden als deze volgens de
gemaakte plannen wordt uitge
voerd.
B. M. IJsebaart
De raad stelt in het verslag verder dat
de contacten met de gemeente Hulst
nog steeds niet optimaal zijn. In de af
gelopen jaren werd de opstelling van
de gemeente fel bekritiseerd. Ook in
1986 liep niet alles soepel. „Het over
leg met de gemeente en de verenigin
gen, dat gestalte krijgt in de advies
commissie voor sportaangelegenhe-
den stokt enigszins", wordt er in het
jaarverslag gesteld. „Vorig jaar
kwam de commissie slechts twee
maal bijeen en voor 1987 is er nog geen
enkele vergadering gepland".
Het jaarverslag van de raad komt aan
de orde tijdens de algemene ledenver
gadering op maandag 6 april. De bij
eenkomst vindt plaats in de kantine
van de Hulster voetbalvereniging en
begint om 19.30 uur.
de-raadsleden die ook wensten dat de
subsidie voor de huur geschrapt
wordt. Du Fossé vond dat het eerste
jaar een leerjaar moet zijn. „Voor ons
allemaal".
Met de bouw van het VVV-kantoor aan
de Sint-Annastraat zal half april wor
den begonnen. Het gebouw blijft,
evenals de inventaris, eigendom van
de gemeente Sluis.
Of ook de VVV-Retranchement ge
bruik kan maken van de fasciliteiten
in het VVV-kantoor zal volgens Du
Fossé het overleg tussen de VVV's uit
wijzen. De bezuinigingen op het so
ciaal-cultureel werk was voor de raad
geen probleem, al vonden de raadsle
den Tas en Masclee dat er beter pro
centueel gekort kan worden. Nu krij
gen de zes regionaal werkende instel
lingen elk duizend gulden minder van
de gemeente Sluis. „Ik vind dat de ver
houding mank loopt", meende Tas.
Masclee noemde de bezuinigingen
geen korting op het sociaal-cultureel
werk, maar op de instellingen die
werken met beroepskrachten. De raad
stelde verder een vertrouwenscom
missie in voor de vervulling van de va
cature van de burgemeester. In deze
commissie zitten H. Lokerse (CDA), H.
Masclee (D66), J. Boogaard (PvdA) en
J. Bogaard (VVD).
H. J. Masclee
SINT-JANSTEEN - De afdeling sint-
Jansteen van de Katholieke Bond van
ouderen hield een schieting in het
plaatselijke gemeenschapscentrum.
Er waren 38 schutters.
Uitslag: hoge vogel: E. Janssen, Moerbeke
(België); eerste zij vogel: J. v an Kerkhoven,
Sint-Jansteen; tweede zijvogel: e. Janssen,
Moerbeke; meeste kleine vogels: Harmes,
Zuiddorpe.
1
OOSTBURG Het kantongerecht in
Oostburg behandelde donderdag
voor de tweede keer de strafzaak te
gen L. Z. uit Hoofdplaat. In december
1986 werd een boete van 100 gulden te
gen Z. geëist, maar de kantonrechter
besloot toen de zaak aan te houden om
alsnog twee getuigen te kunnen ho
ren. Z. zou een ongeluk hebben ver
oorzaakt door plotseling met zijn fiets
in zijn woonplaats de weg op te rij
den. Daardoor zou een automobilist
uit Limburg zijn geschrokken met het
gevolg dat deze was geslipt en tegen
een bermpaaltje aan reed. De opge
roepen getuigen lieten donderdag
verstek gaan. Officier van justitie me
vrouw mr M. van Walraven zag geen
reden de zaak langer op te schorten en
eiste een boete van 100 gulden. Kan
tonrechter mr H. A. R. de Mul vonnis
te conform de eis. Z. verklaarde ech
ter in hoger beroep te zullen gaan.
De Goesenaar J. B. had in februari vo
rig jaar met een te zwaar beladen aan
hanger gereden, waarvan bovendien
de remlichten niet werkten. Dit werd
geconstateerd op het Veerplein in Vlis
singen, waar B. stond te wachten op de
veerboot naar Breskens. B. mocht wel
de boot op, maar werd in Breskens
door de rijkspolitie opgewacht. In
Oostburg werd de aanhanger op een
weegbrug gewogen. Het bleek dat de
aanhanger 650 kilo te zwaar was gela
den. De remlichten functioneerden
niet doordat de stekker los zat.
Pas de vogende dag werd de aanhan
ger vrij gegeven. B. wond zich daar
over nogal op, omdat de kennis van
hem, die de auto voor hem zou opha
len, gewoon met de aanhanger kon
wegrijden zonder dat er ook maar een
kilo van de vracht was afgehaald. Vol
gens de officier had B. nog geluk ge
had, omdat de boete - 200 gulden - ver
onder het landelijk tarief lag. Uiteinde
lijk eiste zij een boete van 185 gulden
en 60 gulden voor de niet werkende
lichten. Mr De Mul vonniste B. tenslot
te tot een boete van 100 en van 60 gul
den.
M. de K. uit Retranchement verscheen
voor de kantonrechter, omdat zij geen
deel III van het kenteken op de ruit
van haar auto had. Zij verklaarde dat
niet te hebben gedaan omdat de auto
kapot was enze er niet mee kon rijden.
De officier was echter van mening dat
t
de auto moest zijn voorzien van een
deel III en eiste een boete van 75 gul
den. De kantonrechter deed daar in
zijn vonnis 10 gulden af.