Sportraad Hulst wil verplichte keuring Twee lokaties Sluis best voor woonwagens Boete 100 wegens veroorzaken botsing MEERDERHEID VOOR REORGANISATIE Bibliotheek Goes leende vorig jaar meer boeken uit over de yl brug SCHIETING Huisartsen: Apotheken: Dierenartsen: Tandartsen: Wijkverpleegkundigen: Geërgerd HULST KVO-avond De Katholieke Vrouwen Organisatie (KVO) kring Hulst houdt dinsdag een contact avond in Den Dullaert in Hulst. Het thema is 'relatie, ideale werkgelegen heid'. De bijeenkomst wordt ingeleid door mevrouw Staal-Merckx. De bij eenkomst begint om 19.30 uur. Alleenstaanden De soos voor alleenstaanden in Hulst houdt morgen (zaterdag) haar maandelijkse bijeen komst in het gemeenschapscentrum Den Dullaert. Het orkest The Williams verleent muzikale medewerking. Er wordt ook een bingo en verloting ge houden. De aanvang is om 20.00 uur. VOOR LEDEN SPORTBONDEN Contacten SINT-ANNASTRAAT EN ZUIDDIJKSTRAAT Huur Eis Weg kapitaal A Toeristenverkeer KANTONGERECHT OOSTBURG AXEL Kijkdag - In het politiebureau aan de Bijlokestraat in Axel wordt morgen (zaterdag) een kijkdag gehouden voor personen die hun fiets door bepaalde omstandigheden zijn kwijtgeraakt. Wie benieuwd is of zijn of haar eigen dom in de politionele fietsenstalling staat kan tussen 10.00 en 16.00 uur een kijkje komen nemen. BRESKENS Winterconcert - De muziekvereni ging Breskens/Groede geeft zaterdag een winterconcert in 'De Uitkomst' te Breskens. De aanvang is 20.00 uur. Er wordt een verloting gehouden en na het concert is het bal. HULST Paasviering De afdeling Hulst van de Katholieke Bond van Ouderen houdt dinsdag 7 april een paasviering in het gemeenschapscentrum Den Dullaert. Na de eucharistieviering wordt de middag verder doorgebracht met een gezellig samenzijn en bingo. De aanvang is om 14.00 uur. TERNEUZEN Prijskaarting j- De vogelvereni ging 'De Vogelvrienden' houdt zater dagmiddag een kaarting in de boven zaal van 'Du Commerce' aan de Markt. De spelsoorten zijn jokeren en bieden zonder roem. Er zijn tal van yleesprij- zen. De kaarting begint om 14.00 uur. WESTDORPE Speelzaalactie - Peuterspeelzaal Olleke Bolleke in Westdorpe houdt za terdag 4 april een enveloppenactie, met als doel geld in te zamelen voor de aanschaf van onder meer een schom mel en een glijbaan. De actie begint om 9.30 uur in 'De Batterij'. 'RIJDAG 27 MAART 1987 rerneuzen bezuinigt drie ton op welzijn 'ERNEUZEN - De Centrale Stichting oor Sociaal-Cultureel Werk en de tichting Welzijn voor Ouderen in 'erneuzen worden opgeheven en ver- angen door één nieuwe stichting Welzijn, die veel meer het accent zal eggen op het beschikbaar stellen van oede accommodaties voor alle moge- ijke activiteiten dan op het instand- ouden van een 'begeleidend appa- aat' met een groot aantal beroeps- rachten. Op die manier ziet de ge- neente Terneuzen kans zo'n drie ton e bezuinigen. De gemeenteraad ging [onderdagavond in meerderheid ak- :oord met het bezuinigings- en reor- anisatieplan. Direct gevolg is het 'ntslag van vijf beroepskrachten bij le twee instellingen. 28 en 29 maart 1987 Jentraal alarmnummer 01150-12200 Terneuzen, za. 8.00-ma. 8.00 uur: H. E. F. A. Nijsten Jr. en H. D. D. Zuiderbaan, Anna Bijnstraat 25, tel. 12324. Spreekuren alleen voor dringende ge vallen za. en zo. 11.30 en 17.00 uur. Oostburg en Aardenburg: vri. 19-ma. 3.00 uur: H. D. Bruggeman, Nieuw- straat 53, Oostburg, tel. 01170-2121. Cadzand, Retranchement, Sluis en Zuidzande: H. Bom, Cadzand, tel. 01179-1366. Biervliet, Hoofdplaat en IJzendijke: vri. 18.00-ma. 8.00 uur: H. van der Pas, IJzendijke, tel. 01176-1366. Breskens en Groede: A. G. Hermani- des, Dorpsstraat 17, Breskens, tel. 01172-1566. Axel: vri. 17.30-ma. 8.00 uur: E. Klop, Bastionstraat 36, tel. 01155-1777. Spreekuren za. van 10.00-10.30 en 16.00-16.30 uur. Sas van Gent en omstreken: vri. 18.00- ma. 8.00 uur: L. Feyen, tel. 1777, spreekuur za. 11.30 uur op Stations straat 26, Sas van Gent; uitsluitend voor spoedgevallen. Hulst: vri. 18.00-zo. 24.00 uur: J. Lips, Gr. Bagijnestraat 16, tel. 01140-11674. Spoedgevallenspreekuur zonder af spraak za. en zo. 11.00 en 17.00 uur. Hoek, Sluiskil en Philippine: J. Neete- son, J. Hobeinstraat 8, Philippine, tel. 01159-1769. Spreekuur voor spoedgevallen za. en zo. om 11.30 uur. Kloosterzande en Hontenisse: vr. 18.00-ma. 8.00 uur: M. van Kalmthout, Groenendijk 52, tel. 01148-1377. Spreekuur voor spoedgevallen op za. 11.30 uur in de praktijk Groenendijk 52. Zaamslag: W. L. Fraanje, Plein 42, tel. 01153-1244. Clinge, Sint-Jansteen en Koewacht: vr. 18.00-ma. 8.00 uur: B. Schulte, Hoofdstraat 34, Sint-Jansteen, tel. 01140-12928. Terneuzen: za. 8.30-17.30 uur en zo. 11.30-12.30 uur en 17.00-18.00 uur: A. J. Klaassen, winkelcentrum Zuidpolder, tel. 12090. Axel: za. 10.00-11.00 uur en 16.00-17.00 uur: Apotheek Axel, Oranjestraat 6, tel. 01155-2888. Hulst: za. 11.00-12.00 uur en 15.30-17.30 uur en zo. 11.00-12.30uuren 16.30-17.30 uur: Apotheek Hulst, Steenstraat 35, (spoedrecepten telefonisch). Oostburg: za. 10.00-12.30 uur en 15.00- 16.30uurenzo. 11.30-12.30uuren 17.30- 18.30 uur: Apotheek Oostburg, Burch- straat 16, tel. 01170-2170, (spoedrecep ten telefonisch). Zaamslag en Hulst: E. F. de Nijs, Wil- helminalaan 11, Hulst, tel. 01140- 13004. Terneuzen en Axel: J. J. L. M. Kop, spreekuren: za. Terneuzen, W. de Zwij gerlaan 2b van 13.30-14.00 uur, tel. 01150-95017; Axel dierenkliniek van 11.00-12.00 uur, tel. 01155-1488. Zondag volgens afspraak tel. 01150-95017. IJzendijke: H. H. F. M. v. d. Vijver, tel. 01176-1388, weekendspreekuur za. 13.00 uur en zo. 12.00 uur in de die renkliniek te IJzendijke. Terneuzen: J. P. de Vos, kliniek voor kleine huisdieren en bijzondere dieren, Van Diemenstraat 83, Terneuzen, tel. 01150-19628. Spreekuur za. van 12.30- 14.00 uur en verder volgens spreekuur. Peter de Vos, polikliniek voor kleine huisdieren, Van Steenbergenlaan 7, Terneuzen, tel. 01150-96425. Spreek uur za. van 12.00-13.00 uur en verder volgens telefonische afspraak. Sluis, Oostburg en Aardenburg: A. L. J. van Bruinessen, Romanlaan 28, Aar denburg, tel. 01177-2398. Weekend spreekuren za. en zo. 13.00 uur. West-Zeeuwsch-Vlaanderen: za. en zo. 12.00-12.30 uur: R. Bracké, Burg. van Zuyenstraat 81, Breskens, tel. 01172- 2714. Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: za. 10.00- 10.30uuren 18.00-18.30 uur en zo. 12.00- 12.30 uur: J. Brasseur, Beethovenhof 3c, Terneuzen, tel. 01150-18042. West-Zeeuwsch-Vlaanderen: Tele- foonno. 01170-3139, u kunt uw bood schap inspreken op het antwoordap paraat, dag en nacht bereikbaar. Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen: Tele- foonno. 01140-12191, u kunt uw bood schap inspreken op het antwoordap paraat. Kruisvereniging Kanaalzone Zeeuwsch-Vlaanderen: Dag en nacht bereikbaar voor dringende hulpverle ning onder telefoonno. 01150-19049, u „kunt uw boodschap inspreken op het antwoordapparaat. Vooral de PvdA en Links Perspectief verzetten zich donderdagavond heftig tegen het bezuinigingsplan. D66 poog de nog te redden wat er te redden viel door het indienen van een motie, waar in een compromis werd aangedragen (ruimte voor zeven beroepskrachten). Maar die motie, ingediend door raads lid R. Arends en mede-ondertekend door A. van Himme van Links Per spectief en W. de Zeeuw van de VVD 'niet omdat we hem steunen, maar om hem in de raad bespreekbaar te ma ken'), werd weggestemd. Na een schor sing van de beraadslagingen bleek de D66-er helemaal alleen te staan. Voor de PvdA ging de motie-Arends niet ver genoeg. De PvdA-fractie namelijk wil de enkel praten over een opzet, waarin werd uitgegaan van negen beroeps krachten. En Van Himme wilde hele maal geen 'kortingen'. Van Himme sprak, na de eerste discus sieronde, van 'een zwarte dag' voor Terneuzen. Als het aan hem had gele gen, had de raad staande de vergade ring besloten twee miljoen uit de saldi- reserve te putten om het sociaal-cultu reel werk te redden. Dat voorstel was voor niemand bespreekbaar. PvdA-fractievoorzitter A. Stahl-He- melsoet constateerde dat b en w bij de opstelling van het bezuinigingsplan volledig zijn voorbijgegaan aan een al ternatieve welzijnsnota, die die partij alweer maanden geleden presenteer de. Stahl-Hemelsoet kon niet anders dan vaststellen dat de Centrale Stich ting en de stichting Welzijn, die de af gelopenjaren toch al danig werden ge kort, nu opnieuw de klos zijn. „Wij heb ben het al meer gezegd: niet de Centra le Stichting is voor ons belangrijk, maar het werk dat die stichting doet. Nu wordt niet alleen de stichting aan de kant gezet, maar ook dat werk." De PvdA-woordvoerder vreesde dat er straks geen enkele aandacht meer zal worden geschonken aan mensen, die voor het ontwikkelen van alle mo gelijke activiteiten afhankelijk zijn van begeleiding van beroepskrach ten. Mensen in achterstandssituaties met name. „Wij denken dat uitvoe ring van het plan zoals het er nu ligt, consequenties zal hebben voor de leefbaarheid van onze stad. Baanlo- zen, jongeren, wijkopbouwwerk en club- en buurthuiswerk, al die zaken worden naar onze mening ingeruild voor pretentieloze activiteiten, die geen of nauwelijks beroepsondersteu ning nodig hebben en kostendekkend kunnen zijn", aldus mevrouw Stahl. Wethouder W. van Walraven (pvda) zat op dezelfde lijn. Hij nam binnen b en w van begin af aan een minderheids standpunt in. D66-er Arends noemde het hele bezui nigingsplan benedenmaats. En dat zelfde gold dus voor raadslid Van Him me, die sprak van regelrechte afbraak van het sociaal-cultureel werk. SGP, VVD en CDA schaarden zich achter het voorstel van de overgrote meerderheid van b en w, zij het dat CD A-woord voerder P. Schoenmaker- Rotte aandrong op een evaluatie na pakweg een jaar. Dat vond wethouder J. van Rooijen (welzijn) wat te snel. „Maar als u nu zegt per 1 januari '89 dan ben ik voor. Trouwens, we zullen GOES - De openbare bibliotheek in Goes heeft in 1986 een lichte stijging in het aantal uitleningen kunnen no teren. Dat blijkt uit het jaarverslag over 1986 dat deze week is uitge bracht. De bibliotheek kampte overigens in het verslagjaar nog steeds met een ge brekkige huisvesting, zodat een grote stijging, die verwacht wordt wanneer de nieuwbouw gerealiseerd is, nog uit bleef. Hoewel de collectie in actuele zin redelijk op peil is, heeft de bibliotheek nog te maken met lacunes uit het verleden, die met de bezuinigingsnor men van hogerhand maar moeilijk kunnen worden opgevuld. de ontwikkelingen op dit terrein toch regelmatig moeten evalueren." Van Rooijen deelde de vrees van de PvdA dat het bezuinigingsplan zal lei den tot vermindering van het aantal buurthuizen niet. „We hebben de laat ste jaren een toename van het aantal buurtverenigingen gezien. Dat geeft dus duidelijk aan dat de mensen be reid zijn zelf initiatieven te nemen, zelf verantwoordelijkheid op de schouders te nemen. Dat is positief, want we moe ten niet van het principe uitgaan dat vrijwilligers te allen tijde door be roepskrachten aan het handje moeten worde meegevoerd. Er moet ruimte blijven voor eigen creativiteit wat dat betreft." De wethouder ontkende dat de over heid in de toekomst -met budgetfinan ciering in plaats van dekking van ex ploitatietekorten- veel meer bevoog dend zal optreden. Het aantal beroeps krachten dat nodig is in het 'welzijns- veld' noemde hij 'moeilijk aan te ge ven'. Maar vergeleken met andere ge meenten heeft Terneuzen, wat dat aantal beroepskrachten betreft, jaren lang boven zijn stand geleefd, vond Van Rooijen. A. E. Stahl-Hemelsoet Dat was burgemeester C. Ockeloen volmondig met hem eens. Hij 'onthul de' dat hij zich, na zijn komst naar Terneuzen, aanvankelijk had ver baasd en later zelfs had geërgerd aan het grote aantal beroepskrachten. Hij toonde daarentegen enorme waarde ring voor de honderden vrijwilligers, die jaren achtereen genoegen moes ten nemen met in slechte staat verke rende accommodaties. „Want terwijl we miljoenen spendeerden aan perso neelslasten, werd er al die jaren wei nig of niets gedaan aan de huisves ting. Naar mijn mening was er dan ook sprake van een onjuist beleid." En dat beleid werd donderdagavond dus rechtgetrokken. Het bezuinigings plan werd aanvaard met vijftien stem men voor en negen tegen. VVD, CDA en SGP steunden het voorstel, PvdA (inclusief wethouder Van Walraven), D66 en Links Perspectief stemden te gen. GPV/RPF-er F.K. Hamelink was donderdagavond wegens ziekte afwe zig. Wethouder J. van Rooijen HULST De Sportraad Hulst is van mening dat het niet verplicht stellen van een preventief sport-medisch on derzoek voor leden van de nationale sportbonden kan leiden tot ernstige persoonlijke en maatschappelijke ge volgen. Het Hulster sportoverlegor- gaan wil dan ook de Zeeuwse Sport raad steunen in zijn pogingen ver plicht sport medisch onderzoek inge voerd te krijgen. De Hulster Sportraad vindt het niet verplicht stellen van een medische keuring voor sporters onverantwoord. Twee jaar geleden werd het oude keu ringssysteem opgeheven en daarvoor in de plaats kwam het preventieve on derzoek. In het nieuwe systeem werd uitgegaan van de eigen verantwoorde lijkheid van de sportbeoefenaar. De nationale sportbonden hadden dan ook de nodige huiver om het nieuwe keuringssysteem verplicht in te stel len. De KNVB besloot onlangs om dit absoluut niet te doen. De leden van de sportraad in Hulst vrezen nu dat ande re nationale bonden de voetbalbond zullen volgen. „Het gevolg hiervan is dat miljoenen Nederlanders sport beoefenen zonder dat bekend is of hun gezondheid dit toelaat", stelt de raad in haar jaarverslag. De Hulster sportraad, zo blijkt uit het verslag, heeft in 1986 de meeste ener gie gestoken in het sportstimulerings- project in de gemeente Hulst. In eerste instantie was de animo voor dit pro ject bij de verenigingen in de gemeente nihil. „Naarmate het project echter meer vaste vorm begon te krij gen, nam ook de belangstelling van de vereni gingen toe", concludeert voorzitter H. Suy in het verslag. Uiteindelijk heb ben zich 14 verschillende verenigingen aangemeld voor het schoolsportpro ject, dat in januari van start ging en loopt tot eind 1987. SLUIS De lokaties aan de Sint-An- nastraat en de Zuiddijkstraat in Sluis zijn het geschiktst als standplaats voor woonwagens binnen de gemeen te Sluis. Dat deelde waarnemend bur gemeester J. du Fossé donderdag avond mee tijdens de raadsvergade ring op een vraag van het PvdA- raadslid J. H. Boogaard. Deze twee lo katies zijn overgebleven van de vier die eerder bekend werden. De provin ciale beoordelingscommissie heeft in februari de vier lokaties getest en kwam tot deze conclusie. Du Fossé vertelde dat medio dit jaar een defini tieve plaats wordt aangewezen. De gemeenteraad boog zich ook over een voorstel voor een subsidie aan de VVV-Sluis. Het CDA-raadslid T. Tas noemde het voorstel ongelukkig. „Het gaat om een zelfstandige VVV, maar de financiën lopen via de Stichting Sluis Promotie". Hij kreeg bijval van H. Masclee (D66), die vond dat de Stichting Sluis Promo tie ter discussie stond. „In 1985 bij de oprichting van Sluis Promotie betrof het het coördineren en ondersteunen van de middenstand, de horeca en de VVV. De huidige doelstelling gaat veel verder. Het hele gebeuren verzelfstan digt. Het is een structuur die ik niet zou kiezen", aldus Masclee. Voorzitter Du Fossé legde uit dat de Stichting Sluis Promotie het overkoe pelend orgaan is waar de VVV, de mid denstandsvereniging en de horecaver- eniging onder zitten. „Het loopt door elkaar heen. Zo zit in de contributie aan de Stichting Sluis Promotie ook de VVV-contributie. We hebben met de stichting en de VVV aan tafel geze ten om te overleggen en zij hadden daar geen probleem mee. De structuur is door die mensen gekozen", aldus Du Fossé. Het PvdA-raadslid Boogaard was het niet eens met de voorgestelde financie ring. Het college stelde voor om de op brengst van de parkeerterreinen voor de VVV te gebruiken. „Ik vind dat het geld van de parkeerterreinen in de eer ste plaats gebruikt moet worden voor bijvoorbeeld de aanschaf van nieuwe parkeerterreinen. Pas daarna moeten we bekijken wat er over blijft", aldus Boogaard. Ook over het bedrag aan huur dat de VVV moet betalen, werd gediscus sieerd. Volgens het voorstel moet de VVV vierduizend gulden aan huur be talen waarvan ze de helft via een sub sidie van de gemeente terug krijgt. Boogaard vond dat een vreemde con structie. Hij kreeg steun van zijn me- WOV, ja of nee? De IJzendijkenaarB. M. IJsebaart(65) gaat al sinda 1932 regelmatig met de veerboten over de Westerschelde. In dat jaar verhuisde zijn zuster naar MiddelburgIJsebaart was werkzaam in de levensmiddelen-branche. Ja renlang reed hij op een rijdende winkel. Ook werkte hij vier jaar in de Végé- groothandel in Middelburg, hetgeen dagelijks twee overtochten betekende. Ook nu gaat IJsebaart nog vaak met de boot over voor bezoek aan familie en vrienden. Hij vindt dat de autoriteiten de 7iadelen van een vaste oever verbinding verzwijgen. Wat de nadelen zijn, zet Ysebaart in deze beschrij ving uiteen. Voor zover ik me kan herinneren is het met de verbindingen van Zeeuwsch-Vlaanderen naar overig Zeeland steeds verbeterd sinds in 1928/1929 de veerboot Wilhelmina met koplading in gebruik werd ge nomen in Breskens en later ook op het andere veer. De tussentijdse on derbrekingen tijdens en na de oor log daargelaten was het behelpen zoals ook in overig Nederland met de verwoeste bruggen. Nu begint het er echter op te lijken dat wij Zeeuws-Vlamingen zo'n zes tig jaar in de tijd zullen worden te ruggeduwd als er in 1989/1990 de 'verbetering' door middel van brug of tunnel moet komen en wij afge scheept worden met een voetgan gerspontje Breskens-Vlissingen, dat dan ook nog enkele fietsen moet kunnen vervoeren. Nu er de laatste tijd zoveel hoopge vende berichten te lezen zijn over de WOV die ons moet verlossen uit ons isolement (hetgeen overigens niet zo gevoeld wordt door het merendeel der Zeeuws-Vlamingen), komt het me vreemd voor alleen maar gelui den te horen die wel erg optimistisch klinken. De naar veler mening toch ook aanwezige nadelen worden ver zwegen. Ten eerste de eis dat er geen veren meer mogen blijven. Dit betekent dat er bij aanleg westelijk van Ter neuzen een tunnel onder het kanaal Gent-Terneuzen moet komen, en vervolgens een vierbaanstunnel naar bijvoorbeeld Driewegen op Zuid-Beveland, een afstand van on geveer tien kilometer. Een tweebaanstunnel is geld weg gooien, daar men dan meteen ver keersopstoppingen heeft, als er ook maar één vrachtauto met aanhan ger naar boven moet klimmen, want die tunnel wordt toch minstens der tig meter diep. Bij aanleg oostelijk van Terneuzen vanaf het kruispunt Sint-Anna naar Beveland: een nog langere tunnel. Hoewel er volgens een bestuurder in het oostelijk deel dan geen kanaal tunnel nodig is, kan West-Zeeuwsch- Vlaanderen daar begrijpelijk geen genoegen mee nemen. Ten tweede, de gevaarlijke stoffen, moeten en mogen die door de tun nel? Ik meen van niet, dus dan maar via België. Ten derde het omrijden. Men zal maar in Sluis, Cadzand of zo wonen en naar Vlissingen of Middelburg moeten. Dat betekent meer tijdver lies en extra kosten dan even wach ten op de boot. Want ook dan moet er nog tol betaald worden voor de tunnel en dat zal eerder meer zijn dan nu met de boot, doordat het ver voersaanbod terug zal lopen, on danks alle voorspellingen van toe name van verkeersaanbod. Er zal meer via België gereden wor den (vrije doortocht) als men naar 't oosten moet, vooral door de oostelij ke bewoners (Hulst enzovoort). Want die komen niet eerst naar Ter neuzen. Het is een volslagen misrekening te denken dat het grote doorgaande verkeer naar Rotterdam via de ei landen komt, of er nu een Kanaal tunnel Engeland-Frankrijk komt of niet. Het is en blijft dus een lokale aangelegenheid. De provincie Zeeland met zijn gerin ge inwonertal van een middelgrote stad, kan dit niet opbrengen, ook niet met de rijkssteun die nu aan de veerdiensten verleend wordt. Er moet namelijk meer gebeuren als er een nieuwe zuid-noord-verbinding naast de reeds bestaande Antwer- pen-Breda-Rotterdam vierbaans- weg moet komen en wel een verbin ding zonder nieuwe verkeersopstop pingen. de zogenaamde 'flessenhal zen'. Die zijn er al genoeg als men de berichten 's avonds en 's morgens hoort. Dus vierbaanswegen dwars door Zuid-Beveland en Schouwen-Duive- land, met tunnel bij Kats. Die brug daar is nu al teveel open voor de ple- ziervaart naar het Veerse Meer. Vervolgens een dubbele Ooster- scheldebrug naar Zierikzee en ver dere vierbaanswegen over de eilan den naar Rotterdam, met nog meer bruggen en/of tunnels. Dan zou alle verkeer naar Rotter- geen belang bij die verbinding heb ben. Er wordt ook geschermd met de werkgelegenheid. Dat is voor een paar jaar een honderdtal mensen met graafmachines. De grote aanne mers brengen hun eigen personeel mee, dus Zeeuwsch-Vlaanderen komt daar niet bij te pas. Over de honderden die werkeloos worden, bootpersoneel en op de wal en de ve len die inkomsen hebben uit de res tauraties aan boord en in Breskens en Vlissingen enzovoort, wordt niet gerept. Dus is er in de toekomst nog meer leegloop in Zeeuwsch-Vlaanderen, daar dit blijvend is. Dit alles betreft de tunnel, want wat die hangbrug betreft is het natuur lijk waardeloos dat die zo'n zestig meter hoog moet worden. Dan zou het wel eens kunnen gebeuren dat we echt geïsoleerd raken, dat we bij voorbeeld eens een dag of meer in plaats van een uur moeten wachten als de burg wordt afgesloten bij windkracht zeven of meer. Want wie kan er dan over met een vrachtauto of gewone auto bijvoor beeld met een caravan. Dan lig je zo op de bodem van de Schelde. Die brug is driemaal zo hoog als over de Oosterschelde. En dan de obsta kels in de drukbevaren zeearm. Ko men die pijlers op grote eilanden (in verband met aanvaringen door gas tankers), of is de techniek zo ver gevorderd dat één overspanning ge noeg is? l\ N dam moeten, hetgeen maar ten dele zo is, het meeste verkeer moet name lijk oost- of noordwaarts, Breda- Duitsland-Utrecht-Amsterdam en zovoort. Er is echter nog een verzwegen punt, namelijk het toerisenverkeer. In de zomer komen er honderden bussen uit België en verder, die een boottocht over de Schelde inlassen met bezoek aan Middelburg, met duizenden passagiers die zo'n vaar tochtje op prijs stellen. Dit wordt een grote slag toegebracht, want wie verlangt nu diep onder de Schelde en zo'n tien kilometer lang in zo'n buis te reizen zonder iets te zien. Over fietsen en fietstoeristen hele maal gezwegen. Fietsen moeten op vrachtauto's door de tunnel, en dan nog het omrijden van tientallen ki lometers. Hoevelen worden niet naar Bres kens gebracht per auto om dan ver der door te reizen per trein. Vanaf het oostelijk deel komt niemand eerst naar Terneuzen als het een ple- zierrit is en als men naar Brabant moet. Dit alles is verlies voor de exploita tie van de tunnel. Er moet dus extra geld bij, op te brengen door Zeeuws- Vlamingen en overige Zeeuwen die Jaren heb ik dagelijks overgevaren in verband met mijn werk in Middel burg en niet eenmaal moeten verzui men wegens storm, ook bij wind kracht negen niet. Dat zie ik niet ge beuren met een brug. Dit was met de enkeldekkers, nu zijn er drie dubbel dekkers met nieuwe aanleginrinch- tingen en toevoerwegen. Dit alles wordt overbodig, een kapitaalsver nietiging van vele miljoenen. Die nieuwe werken met aanvoerwegen gaan evenzoveel kosten. Dit moet goed bekeken worden. Is dit wel zo lonend voor een handvol mensen als er in Zeeland wonen? Er is maar één mogelijkheid: er moet een volwaardige veerverbin- ding Breskens-Vlissingen blijven. En als er dan toch een vaste verbin ding komen moet, dan zo oostelijk mogelijk. Dat is ook voor Hulst en omgeving aanvaardbaar en ook voor het westen bij nacht of indien door welke omstandigheden dan ook geen bootverkeer mogelijk is. De twee dubbeldekkers kunnen met geringe kosten aangepast worden voor gebruik in Breskens. De enkel dekkers zijn zo'n dertig jaar oud. De dames en heren volksvertegen woordigers dienen wel te bedenken, dat zij ook ongeveer 50.000 inwoners van West- en Oost-Zeeuwsch-Vlaan- deren en ook van Walcheren te ver tegenwoordigen hebben; die mogen niet gedupeerd worden door enkele dames en heren die hersenschim men najagen. De in de toekomst gedupeerden mo gen wel eens wakker worden, voor ze ontwaken met een financiële molen steen om hun nek, hetgeen de WOV zeker zal worden als deze volgens de gemaakte plannen wordt uitge voerd. B. M. IJsebaart De raad stelt in het verslag verder dat de contacten met de gemeente Hulst nog steeds niet optimaal zijn. In de af gelopen jaren werd de opstelling van de gemeente fel bekritiseerd. Ook in 1986 liep niet alles soepel. „Het over leg met de gemeente en de verenigin gen, dat gestalte krijgt in de advies commissie voor sportaangelegenhe- den stokt enigszins", wordt er in het jaarverslag gesteld. „Vorig jaar kwam de commissie slechts twee maal bijeen en voor 1987 is er nog geen enkele vergadering gepland". Het jaarverslag van de raad komt aan de orde tijdens de algemene ledenver gadering op maandag 6 april. De bij eenkomst vindt plaats in de kantine van de Hulster voetbalvereniging en begint om 19.30 uur. de-raadsleden die ook wensten dat de subsidie voor de huur geschrapt wordt. Du Fossé vond dat het eerste jaar een leerjaar moet zijn. „Voor ons allemaal". Met de bouw van het VVV-kantoor aan de Sint-Annastraat zal half april wor den begonnen. Het gebouw blijft, evenals de inventaris, eigendom van de gemeente Sluis. Of ook de VVV-Retranchement ge bruik kan maken van de fasciliteiten in het VVV-kantoor zal volgens Du Fossé het overleg tussen de VVV's uit wijzen. De bezuinigingen op het so ciaal-cultureel werk was voor de raad geen probleem, al vonden de raadsle den Tas en Masclee dat er beter pro centueel gekort kan worden. Nu krij gen de zes regionaal werkende instel lingen elk duizend gulden minder van de gemeente Sluis. „Ik vind dat de ver houding mank loopt", meende Tas. Masclee noemde de bezuinigingen geen korting op het sociaal-cultureel werk, maar op de instellingen die werken met beroepskrachten. De raad stelde verder een vertrouwenscom missie in voor de vervulling van de va cature van de burgemeester. In deze commissie zitten H. Lokerse (CDA), H. Masclee (D66), J. Boogaard (PvdA) en J. Bogaard (VVD). H. J. Masclee SINT-JANSTEEN - De afdeling sint- Jansteen van de Katholieke Bond van ouderen hield een schieting in het plaatselijke gemeenschapscentrum. Er waren 38 schutters. Uitslag: hoge vogel: E. Janssen, Moerbeke (België); eerste zij vogel: J. v an Kerkhoven, Sint-Jansteen; tweede zijvogel: e. Janssen, Moerbeke; meeste kleine vogels: Harmes, Zuiddorpe. 1 OOSTBURG Het kantongerecht in Oostburg behandelde donderdag voor de tweede keer de strafzaak te gen L. Z. uit Hoofdplaat. In december 1986 werd een boete van 100 gulden te gen Z. geëist, maar de kantonrechter besloot toen de zaak aan te houden om alsnog twee getuigen te kunnen ho ren. Z. zou een ongeluk hebben ver oorzaakt door plotseling met zijn fiets in zijn woonplaats de weg op te rij den. Daardoor zou een automobilist uit Limburg zijn geschrokken met het gevolg dat deze was geslipt en tegen een bermpaaltje aan reed. De opge roepen getuigen lieten donderdag verstek gaan. Officier van justitie me vrouw mr M. van Walraven zag geen reden de zaak langer op te schorten en eiste een boete van 100 gulden. Kan tonrechter mr H. A. R. de Mul vonnis te conform de eis. Z. verklaarde ech ter in hoger beroep te zullen gaan. De Goesenaar J. B. had in februari vo rig jaar met een te zwaar beladen aan hanger gereden, waarvan bovendien de remlichten niet werkten. Dit werd geconstateerd op het Veerplein in Vlis singen, waar B. stond te wachten op de veerboot naar Breskens. B. mocht wel de boot op, maar werd in Breskens door de rijkspolitie opgewacht. In Oostburg werd de aanhanger op een weegbrug gewogen. Het bleek dat de aanhanger 650 kilo te zwaar was gela den. De remlichten functioneerden niet doordat de stekker los zat. Pas de vogende dag werd de aanhan ger vrij gegeven. B. wond zich daar over nogal op, omdat de kennis van hem, die de auto voor hem zou opha len, gewoon met de aanhanger kon wegrijden zonder dat er ook maar een kilo van de vracht was afgehaald. Vol gens de officier had B. nog geluk ge had, omdat de boete - 200 gulden - ver onder het landelijk tarief lag. Uiteinde lijk eiste zij een boete van 185 gulden en 60 gulden voor de niet werkende lichten. Mr De Mul vonniste B. tenslot te tot een boete van 100 en van 60 gul den. M. de K. uit Retranchement verscheen voor de kantonrechter, omdat zij geen deel III van het kenteken op de ruit van haar auto had. Zij verklaarde dat niet te hebben gedaan omdat de auto kapot was enze er niet mee kon rijden. De officier was echter van mening dat t de auto moest zijn voorzien van een deel III en eiste een boete van 75 gul den. De kantonrechter deed daar in zijn vonnis 10 gulden af.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 28