Loonmatiging noodzakelijk
voor economische groei
AVRO op satelliet
de riiV
vandaag
BROCCOLI
EN BRAADWORST
ktog«$3^6.98 lOOlJAAR* i
iELGIË: GEEN DIOXINE
Regeerakkoord
]in Bonn
Benzine en
diesel duurder
fors omlaag
Uzelschade aan
Drentse bossen
85 miljoen
Chemicaliën
op veerboten
Koud en schraal
230e jaargang no. 58
)insdag 10 maart 1987
Laaddeuren
Koffieprijs
DRIE GROTE PARTIJEN EENS MET PLANBUREAU:
Gulden
6 t/m 15 maart
Aanklacht
Asiel
Aids
Bom
Pasjes
Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees
in de aanbieding
Broccoli,
500 gram
Braadworst, jr
's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten.
Zonnig en heiig. Middagtemperatuur
+3 graden. Een matige tot vrij krachti
ge oostenwind. Minimum komende
nacht -4 graden.
PROVINCIAL
ergen veerboot
Izal weken duren
JEEBRUGGE - Het rechtzetten van de bij Zeebrugge gekap
seisde veerboot Herald of Free Enterprise zal minstens drie
veken vergen. De bergers van Smit-Tak en de Belgische Union
[lebben dit maandag geconludeerd. Directeur Peter Ford van
Townsend Thoresen heeft in Londen verklaard dat het bergen
van de slachtoffers pas daarna kan worden voltooid. Het aan
bal geborgen doden bedraagt volgens de jongste cijfers 53. Er
vorden nog 81 opvarenden vermist en 409 mensen hebben de
[•amp overleefd. De Belgische autoriteiten ontkenden maan
dag dat er (uiterst giftig) dioxine aan boord van de veerboot
vas. Over de oorzaak van de ramp is nog steeds niets bekend,
naar in de speculaties daarover staan de openstaande laad-
deuren centraal.
De bergers weten nog niet hoe ze het
[probleem van de aanwezige chemica
liën, met name de vaten tolueen, moe
iten oplossen. Gisteren werd bekend
jdat er in het ruim van de Herald 20 ton
loplosbaar lood zat, 61 vaten cyanide-
|oplossing (11 ton), 50 vaten tolueen
dyosocyaniaat (5,5 ton), 50 vaten
harsoplossing (5 ton), 5 vaten verf, 300
[ton dieselolie en 150 ton smeerolie.
Dioxine kwam op de lijst niet voor. De
Belgische staatssecretaris van leefmi:
tieu M. Smet kon met de lijst in de
hand ontkennen dat er dioxine aan
boord was. Woordvoerder D. Kaake-
been van Smit-Tak sloot echter de mo-
Igelijkheid niet uit dat de uiterst giftige
■stof toch aanwezig is in bepaalde eind-
|produkten.
De netten die zondag zijn aangebracht
[aan de voor- en achterkant van de He-
|rald bleken niet te kunnen voorko
nen, dat er toch weer vaten chemica
liën uit het schip zijn gedreven. Ze zijn
jechter allemaal weer opgevist. Belgi-
Ische deskundigen nemen voortdurend
IBONN (DPA/AFP) - Het nieuwe re
geerakkoord van de Westduitse rege-
I ringscoalitie van CDU, CSU en FDP is
I sinds maandag rond, twee dagen
Ivoordat bondskanselier Helmut Kohl
Ivoor de nieuwe Bonsdag verschijnt.
|De samenstelling van het nieuwe ak-
Ikoord heeft vijf weken in beslag geno-
Imen. De laatste hoofdstukken waar
Ipartijen het over eens werden waren
[binnenlandse veiligheid en milieu. Mi
lieubescherming zal als expliciete
Itaak van de overheid in de grondwet
Iworden verankerd. Bij binnenlandse
[veiligheid wordt de mogelijkheid ge-
lopend voor strafvermindering voor
■kroongetuigen in processen tegen ter
roristen, terwijl het dragen van mas
kers bij betogingen strafbaar wordt.
UTRECHT (ANP) - De groot
ste koffïebrander van ons
land, Douwe Egberts, (DE)
heeft een verlaging van de kof
fieprijs aangekondigd die
voor de consument neerkomt
op 23 tot 34 cent per pak van
250 gram. De verlagingen zijn
voornamelijk gebaseerd op de
doorwerking van lagere in
koopprijzen, aldus het con
cern.
Voor de oploskoffle van DE ligt
de prijsverlaging tussen de 16
en 25 cent per 50 gram. De ver
lagingen gaan morgen, woens
dag, in.
Volgens een woordvoerder van
DE is bij de nu genomen beslis
sing de invloed van de koers
van de dollar in tegenstelling
tot in het verleden beperkt ge
weest. De doorslag heeft nu na
genoeg geheel de ontwikkeling
van de prijs op de wereldmarkt
bij een de laatste tijd wat sta
bielere dollar gegeven. Ook an
dere belangrijke koffieverko-
pers zoals Ahold en Hermans
verlagen de prijzen op dezelfde
manier als DE.
ROTTERDAM (ANP) - Benzi
ne en diesel worden met in
gang van morgen (woensdag)
respectievelijk twee en drie
cent duurder. De meest voor
komende prijzen aan de zelf-
tankpomp zijn dan 158 cent
voor een liter superbenzine,
154 cent voor normale benzine
en 88,6 cent voort diesel. De
prijs van lpg blijft vooralsnog
onveranderd.
De prijsstijging is het gevolg
van de ontwikkeling van de in
ternationale produktnoterin-
gen in combinatie met de dol
larkoers. Dat is maandag in
Rotterdam bekend gemaakt.
monsters rond het schip om te kijken
of er sporen van gif zijn. Tot nu toe heb
ben ze niets gevonden.
Volgens een woordvoerder van het
Belgische ministerie van verkeerswe
zen moeten kapiteins aan de hand van
vrachtbrieven vaststellen of bepaalde
stoffen wel of niet op de veerboten toe
gelaten kunnen worden. „Er wordt
voortdurend over de veiligheid gespro
ken, maar een er is nog geen voorstel
gedaan om vervoer van gevaarlijke
stoffen op passagiersboten te verbie
den", aldus de woordvoerder.
Over de oorzaak van het kapseizen
van de Herald of Free Enterprise
heerst nog grote onduidelijkheid. In
Geen paniek over Westerschel-
de-veren
PAGINA 9
Gevaarlijke stoffen op passa
giersschepen
Geen open laadkleppen Olau-
line
Doelmatigheid ten koste veilig
heid
PAGINA 12
Spoedig inspectie PSD-boten
Beklemmende stilte bij wrak
Veerboot voor 80 miljoen verze
kerd
PAGINA 13
Duikers van Smit Tak en andere bergingsbedrijven inspecteerden maandag het wrak van de Herald of Free Enterprise.
Advertentie
DEN HAAG (GPD/ANP) - De drie gro
te fracties in de Tweede Kamer gelo
ven dat verlaging van de loonkosten
voorwaarde is voor het behoud van de
economische groei. In reacties op het
maandag gepubliceerde Centraal
Economisch Plan pleiten CDA, PvdA
en VVD dan ook voor een voortgezette
loonmatiging. Eventueel zou de over
heid het proces van matiging moeten
stimuleren door een verlaging van be
lastingen en premies.
Het herstel van de Nederlandse econo
mie na 1982 zal volgens het Centraal
Planbureau (CPB) als sneeuw voor de
zon verdwijnen als het kabinet niet
doorgaat met de verlaging van de
overheidsuitgaven om het overheids
tekort en de druk van premies en be
lastingen te verminderen.
Voorts is loonmatiging nodig om de
concurrentiepositie en de winstge
vendheid van de bedrijven veilig te
stellen. Betere afstemming van scho
ling op de arbeidsmarkt en meer (geld
voor) technologische vernieuwing zijn
andere voorwaarden om het econo
misch herstel voort te zetten.
zou dalen (het CPB gaat in het CEP uit
van een koers van twee gulden). Ex-
port- en binnenlandse sector gaan dan
wel erg ver uiteenlopen. De produktie-
groei van de bedrijven zal dit jaar uit
komen op 2 a 2,5 procent (inclusief de
energie-sector die op 1,5 a 2 uitkomt).
De groei van de bedrijfsinvesteringen
daalt weliswaar tot vijf procent door
lagere energiecijfers, tegenvallende
winsten en hogere lasten voor de be
drijven, maar dat cijfer valt volgens
het Planbureau alleszins mee.
De Nederlandse economie heeft voor
al te leiden van de sterke positie van
de Nederlandse gulden, waardoor de
concurrentiepositie van de exportin
dustrie zwaar onder druk is komen te
staan, stelt drs P. de Ridder van het
Centraal Economisch Planbureau
vast.
Het saldo op de lopende rekening van
de betalingsbalans zal mede hierdoor
in 1987 worden gehalveerd tot zes mil
jard gulden. De Nederlandse goede-
renuitvoer zal maar met 2,5 procent
groeien, terwijl de markten waarop
ons land meedoet met vier procent
groeien.
Daar staat tegenover dat door lagere
invoerprijzen en te verwachten forse
loonstijgingen (onder meer door
schaarste aan hoog-opgeleiden) de
koopkracht zal toenemen, waarvan
vooral bedrijven en diensten die voor
de binnenlandse markt werken zullen
profiteren. De consumptie zal weder
om met zo'n drie procent toenemen.
Maar de binnenlandse vraag zal de
verslechtering in de exportsector
maar ten dele goedmaken, aldus het
CPB.
Het Planbureau waarschuwt voor een
verdere verscherping van de proble
men als de dollar nog verder in waarde
DEN HAAG - De directeur van het
Centraal Plan Bureau drs P.B. de
Ridder.
Wat de werkloosheidsontwikkeling
betreft is het Planbureau zeer voor
zichtig. Er kan sprake zijn van een da
ling van gemiddeld 710.000 werklozen
in 1986 tot 675.000 in 1987. De terug
vallende winsten van tal van bedrij
ven en de lage stijging van de arbeids-
produktiviteit in de laatste jaren kun
nen echter een geringere groei van de
werkgelegenheid met zich meebren
gen, met alle gevolgen van dien voor
de werkloosheidsraming.
Volgens het CDA blijkt uit het plan
dat de economie er dit jaar aanzienlijk
beter voorstaat dan een paar jaar gele
den. Ook de werkloosheid blijft dalen,
zij het dat er een zekere vertraging op
treedt in vergelijking met de afgelopen
paar jaar. Vandaar dat het kabinet de
bestrijding van de werkloosheid voor
rang zal moeten geven. Gedacht moet
worden aan extra investeringen en in
tensivering van de bestaande banen
plannen.
Ook de PvdA pleit voor afspraken over
loonmatiging tussen werknemers,
werkgevers en de overheid. Naast
bevordering van de investeringen vin
den de sociaal-democraten het ge
wenst dat het kabinet minder banen
uit de collectieve sector afstoot.
De VVD benadrukt nog eens het voor
stel om de belastingmeevaller van 1,9
miljard te gebruiken voor een verla
ging van belastingen en premies, in
dien de lonen in het bedrijfsleven ge
matigd worden. Daarnaast toont
woordvoerder De Grave zich bezorgd
over de ontwikkeling van de collec
tieve lastendruk, die nu al 1,6 procent
hoger is dan vorig jaar. In het regeer
akkoord was afgesproken dat de las
ten niet zouden mogen stijgen.
DEN HAAG (GPD) - De AVRO gaat
in een nieuw te vormen consortium
met Europa TV (zonder de NOS) en
Meteo-Consult in Wageningen uit
zendingen verzorgen via het satel
lietkanaal van Eutelsat. Dat kanaal
is vrijgekomen na het mislukken
van Europa TV. De PTT en het con
sortium hebben hierover gisteren
overeenstemming bereikt.
De programma's van AVRO en Eu
ropa TV zullen voornamelijk infor
matie, nieuws en sport bevatten. Zij
hebben de beschikking over het vrij
gekomen kanaal van 6 uur 's avonds
tot 5 uur 's morgens. Meteo-Consult,
een bureau dat op commerciële ba
sis weersverwachtingen maakt,
zendt uit van 5 uur 's morgens tot 6
uur 's avonds en maakt elk kwartier
een 'opgefrist' weersbericht, be
stemd voor landengroepen in Euro
pa.
Het is nog niet bekend wanneer de
AVRO met de Europese tv-uitzen-
dingen zal beginnen. Meteo-Consult
hoopt onder de naam Meteocast
rond de jaarwisseling met de tv-uit-
zendingen te starten.
PZC
Geopend 10-17 uur.
Donderdag 12 en vrijdag 13 maart
10-22 uur.
AMSTERDAM ral
Trein Toegangbiljetten bij NS-stations
ASSEN (ANP) - De ijzelstorm van vo
rige week heeft aan het Drentse land
schap voor 85 miljoen gulden schade
aangericht. Dat heeft de Drentse com
missaris van de koningin, dr.ir. A.P.
Oele, maandag in een telex aan het
ministerie van landbouw laten we
ten. Een afschrift is gezonden naar de
ministeries van binnenlandse en van
economische zaken.
Volgens de berekening bedraagt de
schade aan het bosbestand 13 miljoen
gulden, aan de wegbeplanting 51 mil
joen gulden, aan waardevolle bomen 6
miljoen gulden en aan de zware parti
culiere bomen 15 miljoen gulden.
Oele vraagt het ministerie om extra
rijksgeld en mankracht.
De speciale aanklager in de
Iran-affaire zal binnenkort ho
ge functionarissen van de rege
ring Reagan in staat van be
schuldiging stellen.
PAGINA 3
Een aantal gemeenten in ons
land ondervindt steeds meer
problemen bij het onderbren
gen van een grote stroom asiel
zoekers.
PAGINA 3
De Hoofdinspectie van Volks
gezondheid heeft in een brief
aan alle tandartsen een reeks
aanbevelingen gedaan die arts
en patiënt moeten beschermen
tegen aids.
PAGINA 5
In de voormalige wijk Java in
Terneuzen is een bom gevon
den van 500 pond; wanneer het
projectiel onschadelijk ge
maakt zal worden is nog niet
bekend.
PAGINA 9
In het nieuwe seizoen zal een
pasjesregeling binnen het be
taald voetbal van kracht zijn.
PAGINA 17
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenl.: 3 en 5
Opinie en achtergrond: 4
Beurs en financiën: 7
Provincie: 9, 10, 11, 12, 13,
14 en 15
Sport: 16 en 17
de versies die de ronde doen spelen de
openstaande laaddeuren in de boeg
van het schip een grote rol. Algemeen
wordt aangenomen dat de Herald is
gaan hellen, waarna er door de laad
deuren water naar binnen kwam met
de catastrofe als gevolg.
Waardoor de veerboot is gaan hellen is
nog een raadsel. Als mogelijkheid
wordt geopperd dat de Herald de pier
of de zandbank vlak achter de pier
heeft geraakt. Ook wordt geopperd
dat het schip, dat met een half uur ver
traging vertrok, té snel de draai in de
haven heeft gemaakt, waarna de
vrachtwagens zijn gaan schuiven. Een
derde suggestie is dat de bemanning te
snel het schip op kruissnelheid heeft
willen brengen; de grote boeggolf die
daarbij ontstond is door de open deu
ren naar binnen gekomen. Ook wordt
Voor de haven van Zeebrugge is maandag begonnen met de voorbereidingen voor de berging van de Herald of Free
(Slot Zie pagina 12 kolom 7) Enterprise. Bergingsvaartuigen liggen langszij bij het inspecteren van de veerboot.
Gevaarlijke stoffen zijn
tegenwoordig bij ieder
ongeluk van enige omvang -
of nu gaat om een grote
brand, een spoorweg-inci
dent, een verkeersongeval of een
scheepsramp - een extra probleem,
dat veel narigheid kan geven en grote
risico's oplevert. Ook nu weer is dat
het geval bij de berging van de gekap
seisde Engelse veerboot Herald of Free
Enterprise. Eerder was zondag al
alarm geslagen over de vermissing van
enkele tientallen vaten met mogelijk
giftige chemicaliën. Intussen hebben
de autoriteiten nog steeds geen echte
duidelijkheid kunnen verschaffen over
wat zich nu precies wel en niet aan ris
kante lading op enkele vrachtwagens
aan boord bevond. Op grond van aller
lei circulerende geruchten wordt ge
probeerd een compleet beeld van het
ladingpakket te krijgen. Dat dit ken
nelijk niet eenvoudig is zegt genoeg
over telkens opduikende leemtes in de
controle op het vervoer van gevaarlij
ke stoffen. O ver de weg, over water en -
zoals hier - bij transporten waar weg
vervoer en scheepvaart geruisloos in
elkaar overlopen. Wat op de papieren
staat is wel in orde. Maar waar blijft
het zicht op wat de papieren niet ver
melden?
De honderden passagiers en be
manningsleden die het er bij de
ramp voor de kust van Zeebrugge afge
lopen weekend levend hebben afge
bracht zijn daarom niet alleen ont
snapt aan een plotseling onveilig ge
worden veerboot. Ze zijn ook nog eens
ontkomen aan een ongeluk in zoiets
als een opslagplaats van zeer uiteenlo
pende, giftige chemicaliën. Op de veer
boten tussen het Europese vasteland
en Engeland is vervoer van gevaarlijke
stoffen tot een beperkt ladingpakket
gebruikelijk. Deze transporten passen
in de filosofie dat een veerboot een ver
lengstuk van de weg is. Hetzelfde is
trouwens in Zeeland het geval op de
Westerscheldeveerdienst tussen Krui-
ningen en Perkpolder, waar dagelijks
een aantal vrachtwagens met dit soort
lading worden overgezet. De Interna
tionale conventie voor de beveiliging
van mensenlevens op zee (Solas) heeft
met het oog op vervoer van deze aard
aanbevelingen opgesteld, die ieder
land kan vertalen in eigen wettelijke
eisen. En daarbij gaat het dan om
voorschriften met het oog op de pro-
dukten zelf, de manier waarop ze aan
boord worden vervoerd en de controle
op beide. Een stelsel van regels voor
transporten met een verhoogd risico,
zoals dat ook elders geldt. Regels die
kennelijk naar behoren werken, zo
lang alles goed gaat.
Ettelijke drama's op de druk beva
ren scheepvaartroutes voor de
kusten van West-Europa hebben in
middels aangetoond dat er rondom tal
van gevaarlijke chemicaliën plotse
ling een onbeheersbaar regiem kan op
treden wanneer er iets mis gaat. Er
doen zich dan problemen en situaties
voor, waarop de voorschriften niet zijn
afgestemd. Wat gebeurt er wanneer de
verpakking niet tegen ongelukken of
tegen water bestand is? Hoe gevaarlijk
zijn deze stoffen dan plotseling voor de
directe omgeving? Hoe groot is de
schade die dergelijke lading in zulke
gevallen aan het milieu van de zee of
de kusten in de nabijheid kan veroor
zaken? Een alarm als afgelopen week
end uitgegeven over de uit de Engelse
veerboot weggedreven vaten is de bes
te aanduiding dat voorschriften in die
gevallen niet meer dan een papieren
werkelijkheid zijn geworden. Water
dichte controle ontbreekt en autoritei
ten hullen zich in stilzwijgen. Het zijn
de signalen dat de risico's te groot zijn
geworden. De ramp met de Herald of
Free Enterprise laat ook in de kwestie
van het vervoer van gevaarlijke stoffen
diepe sporen na voor de haven van
Zeebrugge. Veiligheid is op dit stuk
van zaken nog maar een erg betrekke
lijk begrip. Daarvoor is er de laatste ja
ren te vaak alarm geslagen langs de
kust.
vdM
Onderzoek staatsbosbeheer - De
Algemene Inspectie Dienst (AID) stelt
een onderzoek in naar mogelijke onre
gelmatigheden bij de beheerswerk-
zaamheden in het natuurgebied De
Weerribben in Noordwest-Overijssel.
Die beheerswerkzaamheden vinden
plaats onder verantwoording van
Staatsbosbeheer. In het kader van het
onderzoek werd maandag door politie
en justitie een aantal huiszoekingen
verricht in de gemeenten Brederwiede
en Weststellingwerf. Hierbij is admini
stratie in beslag genomen, maar er zijn
geen aanhoudingen verricht.
Advertentie