Loonmatiging noodzakelijk voor economische groei AVRO op satelliet de riiV vandaag BROCCOLI EN BRAADWORST ktog«$3^6.98 lOOlJAAR* i iELGIË: GEEN DIOXINE Regeerakkoord ]in Bonn Benzine en diesel duurder fors omlaag Uzelschade aan Drentse bossen 85 miljoen Chemicaliën op veerboten Koud en schraal 230e jaargang no. 58 )insdag 10 maart 1987 Laaddeuren Koffieprijs DRIE GROTE PARTIJEN EENS MET PLANBUREAU: Gulden 6 t/m 15 maart Aanklacht Asiel Aids Bom Pasjes Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees in de aanbieding Broccoli, 500 gram Braadworst, jr 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. Zonnig en heiig. Middagtemperatuur +3 graden. Een matige tot vrij krachti ge oostenwind. Minimum komende nacht -4 graden. PROVINCIAL ergen veerboot Izal weken duren JEEBRUGGE - Het rechtzetten van de bij Zeebrugge gekap seisde veerboot Herald of Free Enterprise zal minstens drie veken vergen. De bergers van Smit-Tak en de Belgische Union [lebben dit maandag geconludeerd. Directeur Peter Ford van Townsend Thoresen heeft in Londen verklaard dat het bergen van de slachtoffers pas daarna kan worden voltooid. Het aan bal geborgen doden bedraagt volgens de jongste cijfers 53. Er vorden nog 81 opvarenden vermist en 409 mensen hebben de [•amp overleefd. De Belgische autoriteiten ontkenden maan dag dat er (uiterst giftig) dioxine aan boord van de veerboot vas. Over de oorzaak van de ramp is nog steeds niets bekend, naar in de speculaties daarover staan de openstaande laad- deuren centraal. De bergers weten nog niet hoe ze het [probleem van de aanwezige chemica liën, met name de vaten tolueen, moe iten oplossen. Gisteren werd bekend jdat er in het ruim van de Herald 20 ton loplosbaar lood zat, 61 vaten cyanide- |oplossing (11 ton), 50 vaten tolueen dyosocyaniaat (5,5 ton), 50 vaten harsoplossing (5 ton), 5 vaten verf, 300 [ton dieselolie en 150 ton smeerolie. Dioxine kwam op de lijst niet voor. De Belgische staatssecretaris van leefmi: tieu M. Smet kon met de lijst in de hand ontkennen dat er dioxine aan boord was. Woordvoerder D. Kaake- been van Smit-Tak sloot echter de mo- Igelijkheid niet uit dat de uiterst giftige ■stof toch aanwezig is in bepaalde eind- |produkten. De netten die zondag zijn aangebracht [aan de voor- en achterkant van de He- |rald bleken niet te kunnen voorko nen, dat er toch weer vaten chemica liën uit het schip zijn gedreven. Ze zijn jechter allemaal weer opgevist. Belgi- Ische deskundigen nemen voortdurend IBONN (DPA/AFP) - Het nieuwe re geerakkoord van de Westduitse rege- I ringscoalitie van CDU, CSU en FDP is I sinds maandag rond, twee dagen Ivoordat bondskanselier Helmut Kohl Ivoor de nieuwe Bonsdag verschijnt. |De samenstelling van het nieuwe ak- Ikoord heeft vijf weken in beslag geno- Imen. De laatste hoofdstukken waar Ipartijen het over eens werden waren [binnenlandse veiligheid en milieu. Mi lieubescherming zal als expliciete Itaak van de overheid in de grondwet Iworden verankerd. Bij binnenlandse [veiligheid wordt de mogelijkheid ge- lopend voor strafvermindering voor ■kroongetuigen in processen tegen ter roristen, terwijl het dragen van mas kers bij betogingen strafbaar wordt. UTRECHT (ANP) - De groot ste koffïebrander van ons land, Douwe Egberts, (DE) heeft een verlaging van de kof fieprijs aangekondigd die voor de consument neerkomt op 23 tot 34 cent per pak van 250 gram. De verlagingen zijn voornamelijk gebaseerd op de doorwerking van lagere in koopprijzen, aldus het con cern. Voor de oploskoffle van DE ligt de prijsverlaging tussen de 16 en 25 cent per 50 gram. De ver lagingen gaan morgen, woens dag, in. Volgens een woordvoerder van DE is bij de nu genomen beslis sing de invloed van de koers van de dollar in tegenstelling tot in het verleden beperkt ge weest. De doorslag heeft nu na genoeg geheel de ontwikkeling van de prijs op de wereldmarkt bij een de laatste tijd wat sta bielere dollar gegeven. Ook an dere belangrijke koffieverko- pers zoals Ahold en Hermans verlagen de prijzen op dezelfde manier als DE. ROTTERDAM (ANP) - Benzi ne en diesel worden met in gang van morgen (woensdag) respectievelijk twee en drie cent duurder. De meest voor komende prijzen aan de zelf- tankpomp zijn dan 158 cent voor een liter superbenzine, 154 cent voor normale benzine en 88,6 cent voort diesel. De prijs van lpg blijft vooralsnog onveranderd. De prijsstijging is het gevolg van de ontwikkeling van de in ternationale produktnoterin- gen in combinatie met de dol larkoers. Dat is maandag in Rotterdam bekend gemaakt. monsters rond het schip om te kijken of er sporen van gif zijn. Tot nu toe heb ben ze niets gevonden. Volgens een woordvoerder van het Belgische ministerie van verkeerswe zen moeten kapiteins aan de hand van vrachtbrieven vaststellen of bepaalde stoffen wel of niet op de veerboten toe gelaten kunnen worden. „Er wordt voortdurend over de veiligheid gespro ken, maar een er is nog geen voorstel gedaan om vervoer van gevaarlijke stoffen op passagiersboten te verbie den", aldus de woordvoerder. Over de oorzaak van het kapseizen van de Herald of Free Enterprise heerst nog grote onduidelijkheid. In Geen paniek over Westerschel- de-veren PAGINA 9 Gevaarlijke stoffen op passa giersschepen Geen open laadkleppen Olau- line Doelmatigheid ten koste veilig heid PAGINA 12 Spoedig inspectie PSD-boten Beklemmende stilte bij wrak Veerboot voor 80 miljoen verze kerd PAGINA 13 Duikers van Smit Tak en andere bergingsbedrijven inspecteerden maandag het wrak van de Herald of Free Enterprise. Advertentie DEN HAAG (GPD/ANP) - De drie gro te fracties in de Tweede Kamer gelo ven dat verlaging van de loonkosten voorwaarde is voor het behoud van de economische groei. In reacties op het maandag gepubliceerde Centraal Economisch Plan pleiten CDA, PvdA en VVD dan ook voor een voortgezette loonmatiging. Eventueel zou de over heid het proces van matiging moeten stimuleren door een verlaging van be lastingen en premies. Het herstel van de Nederlandse econo mie na 1982 zal volgens het Centraal Planbureau (CPB) als sneeuw voor de zon verdwijnen als het kabinet niet doorgaat met de verlaging van de overheidsuitgaven om het overheids tekort en de druk van premies en be lastingen te verminderen. Voorts is loonmatiging nodig om de concurrentiepositie en de winstge vendheid van de bedrijven veilig te stellen. Betere afstemming van scho ling op de arbeidsmarkt en meer (geld voor) technologische vernieuwing zijn andere voorwaarden om het econo misch herstel voort te zetten. zou dalen (het CPB gaat in het CEP uit van een koers van twee gulden). Ex- port- en binnenlandse sector gaan dan wel erg ver uiteenlopen. De produktie- groei van de bedrijven zal dit jaar uit komen op 2 a 2,5 procent (inclusief de energie-sector die op 1,5 a 2 uitkomt). De groei van de bedrijfsinvesteringen daalt weliswaar tot vijf procent door lagere energiecijfers, tegenvallende winsten en hogere lasten voor de be drijven, maar dat cijfer valt volgens het Planbureau alleszins mee. De Nederlandse economie heeft voor al te leiden van de sterke positie van de Nederlandse gulden, waardoor de concurrentiepositie van de exportin dustrie zwaar onder druk is komen te staan, stelt drs P. de Ridder van het Centraal Economisch Planbureau vast. Het saldo op de lopende rekening van de betalingsbalans zal mede hierdoor in 1987 worden gehalveerd tot zes mil jard gulden. De Nederlandse goede- renuitvoer zal maar met 2,5 procent groeien, terwijl de markten waarop ons land meedoet met vier procent groeien. Daar staat tegenover dat door lagere invoerprijzen en te verwachten forse loonstijgingen (onder meer door schaarste aan hoog-opgeleiden) de koopkracht zal toenemen, waarvan vooral bedrijven en diensten die voor de binnenlandse markt werken zullen profiteren. De consumptie zal weder om met zo'n drie procent toenemen. Maar de binnenlandse vraag zal de verslechtering in de exportsector maar ten dele goedmaken, aldus het CPB. Het Planbureau waarschuwt voor een verdere verscherping van de proble men als de dollar nog verder in waarde DEN HAAG - De directeur van het Centraal Plan Bureau drs P.B. de Ridder. Wat de werkloosheidsontwikkeling betreft is het Planbureau zeer voor zichtig. Er kan sprake zijn van een da ling van gemiddeld 710.000 werklozen in 1986 tot 675.000 in 1987. De terug vallende winsten van tal van bedrij ven en de lage stijging van de arbeids- produktiviteit in de laatste jaren kun nen echter een geringere groei van de werkgelegenheid met zich meebren gen, met alle gevolgen van dien voor de werkloosheidsraming. Volgens het CDA blijkt uit het plan dat de economie er dit jaar aanzienlijk beter voorstaat dan een paar jaar gele den. Ook de werkloosheid blijft dalen, zij het dat er een zekere vertraging op treedt in vergelijking met de afgelopen paar jaar. Vandaar dat het kabinet de bestrijding van de werkloosheid voor rang zal moeten geven. Gedacht moet worden aan extra investeringen en in tensivering van de bestaande banen plannen. Ook de PvdA pleit voor afspraken over loonmatiging tussen werknemers, werkgevers en de overheid. Naast bevordering van de investeringen vin den de sociaal-democraten het ge wenst dat het kabinet minder banen uit de collectieve sector afstoot. De VVD benadrukt nog eens het voor stel om de belastingmeevaller van 1,9 miljard te gebruiken voor een verla ging van belastingen en premies, in dien de lonen in het bedrijfsleven ge matigd worden. Daarnaast toont woordvoerder De Grave zich bezorgd over de ontwikkeling van de collec tieve lastendruk, die nu al 1,6 procent hoger is dan vorig jaar. In het regeer akkoord was afgesproken dat de las ten niet zouden mogen stijgen. DEN HAAG (GPD) - De AVRO gaat in een nieuw te vormen consortium met Europa TV (zonder de NOS) en Meteo-Consult in Wageningen uit zendingen verzorgen via het satel lietkanaal van Eutelsat. Dat kanaal is vrijgekomen na het mislukken van Europa TV. De PTT en het con sortium hebben hierover gisteren overeenstemming bereikt. De programma's van AVRO en Eu ropa TV zullen voornamelijk infor matie, nieuws en sport bevatten. Zij hebben de beschikking over het vrij gekomen kanaal van 6 uur 's avonds tot 5 uur 's morgens. Meteo-Consult, een bureau dat op commerciële ba sis weersverwachtingen maakt, zendt uit van 5 uur 's morgens tot 6 uur 's avonds en maakt elk kwartier een 'opgefrist' weersbericht, be stemd voor landengroepen in Euro pa. Het is nog niet bekend wanneer de AVRO met de Europese tv-uitzen- dingen zal beginnen. Meteo-Consult hoopt onder de naam Meteocast rond de jaarwisseling met de tv-uit- zendingen te starten. PZC Geopend 10-17 uur. Donderdag 12 en vrijdag 13 maart 10-22 uur. AMSTERDAM ral Trein Toegangbiljetten bij NS-stations ASSEN (ANP) - De ijzelstorm van vo rige week heeft aan het Drentse land schap voor 85 miljoen gulden schade aangericht. Dat heeft de Drentse com missaris van de koningin, dr.ir. A.P. Oele, maandag in een telex aan het ministerie van landbouw laten we ten. Een afschrift is gezonden naar de ministeries van binnenlandse en van economische zaken. Volgens de berekening bedraagt de schade aan het bosbestand 13 miljoen gulden, aan de wegbeplanting 51 mil joen gulden, aan waardevolle bomen 6 miljoen gulden en aan de zware parti culiere bomen 15 miljoen gulden. Oele vraagt het ministerie om extra rijksgeld en mankracht. De speciale aanklager in de Iran-affaire zal binnenkort ho ge functionarissen van de rege ring Reagan in staat van be schuldiging stellen. PAGINA 3 Een aantal gemeenten in ons land ondervindt steeds meer problemen bij het onderbren gen van een grote stroom asiel zoekers. PAGINA 3 De Hoofdinspectie van Volks gezondheid heeft in een brief aan alle tandartsen een reeks aanbevelingen gedaan die arts en patiënt moeten beschermen tegen aids. PAGINA 5 In de voormalige wijk Java in Terneuzen is een bom gevon den van 500 pond; wanneer het projectiel onschadelijk ge maakt zal worden is nog niet bekend. PAGINA 9 In het nieuwe seizoen zal een pasjesregeling binnen het be taald voetbal van kracht zijn. PAGINA 17 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenl.: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Beurs en financiën: 7 Provincie: 9, 10, 11, 12, 13, 14 en 15 Sport: 16 en 17 de versies die de ronde doen spelen de openstaande laaddeuren in de boeg van het schip een grote rol. Algemeen wordt aangenomen dat de Herald is gaan hellen, waarna er door de laad deuren water naar binnen kwam met de catastrofe als gevolg. Waardoor de veerboot is gaan hellen is nog een raadsel. Als mogelijkheid wordt geopperd dat de Herald de pier of de zandbank vlak achter de pier heeft geraakt. Ook wordt geopperd dat het schip, dat met een half uur ver traging vertrok, té snel de draai in de haven heeft gemaakt, waarna de vrachtwagens zijn gaan schuiven. Een derde suggestie is dat de bemanning te snel het schip op kruissnelheid heeft willen brengen; de grote boeggolf die daarbij ontstond is door de open deu ren naar binnen gekomen. Ook wordt Voor de haven van Zeebrugge is maandag begonnen met de voorbereidingen voor de berging van de Herald of Free (Slot Zie pagina 12 kolom 7) Enterprise. Bergingsvaartuigen liggen langszij bij het inspecteren van de veerboot. Gevaarlijke stoffen zijn tegenwoordig bij ieder ongeluk van enige omvang - of nu gaat om een grote brand, een spoorweg-inci dent, een verkeersongeval of een scheepsramp - een extra probleem, dat veel narigheid kan geven en grote risico's oplevert. Ook nu weer is dat het geval bij de berging van de gekap seisde Engelse veerboot Herald of Free Enterprise. Eerder was zondag al alarm geslagen over de vermissing van enkele tientallen vaten met mogelijk giftige chemicaliën. Intussen hebben de autoriteiten nog steeds geen echte duidelijkheid kunnen verschaffen over wat zich nu precies wel en niet aan ris kante lading op enkele vrachtwagens aan boord bevond. Op grond van aller lei circulerende geruchten wordt ge probeerd een compleet beeld van het ladingpakket te krijgen. Dat dit ken nelijk niet eenvoudig is zegt genoeg over telkens opduikende leemtes in de controle op het vervoer van gevaarlij ke stoffen. O ver de weg, over water en - zoals hier - bij transporten waar weg vervoer en scheepvaart geruisloos in elkaar overlopen. Wat op de papieren staat is wel in orde. Maar waar blijft het zicht op wat de papieren niet ver melden? De honderden passagiers en be manningsleden die het er bij de ramp voor de kust van Zeebrugge afge lopen weekend levend hebben afge bracht zijn daarom niet alleen ont snapt aan een plotseling onveilig ge worden veerboot. Ze zijn ook nog eens ontkomen aan een ongeluk in zoiets als een opslagplaats van zeer uiteenlo pende, giftige chemicaliën. Op de veer boten tussen het Europese vasteland en Engeland is vervoer van gevaarlijke stoffen tot een beperkt ladingpakket gebruikelijk. Deze transporten passen in de filosofie dat een veerboot een ver lengstuk van de weg is. Hetzelfde is trouwens in Zeeland het geval op de Westerscheldeveerdienst tussen Krui- ningen en Perkpolder, waar dagelijks een aantal vrachtwagens met dit soort lading worden overgezet. De Interna tionale conventie voor de beveiliging van mensenlevens op zee (Solas) heeft met het oog op vervoer van deze aard aanbevelingen opgesteld, die ieder land kan vertalen in eigen wettelijke eisen. En daarbij gaat het dan om voorschriften met het oog op de pro- dukten zelf, de manier waarop ze aan boord worden vervoerd en de controle op beide. Een stelsel van regels voor transporten met een verhoogd risico, zoals dat ook elders geldt. Regels die kennelijk naar behoren werken, zo lang alles goed gaat. Ettelijke drama's op de druk beva ren scheepvaartroutes voor de kusten van West-Europa hebben in middels aangetoond dat er rondom tal van gevaarlijke chemicaliën plotse ling een onbeheersbaar regiem kan op treden wanneer er iets mis gaat. Er doen zich dan problemen en situaties voor, waarop de voorschriften niet zijn afgestemd. Wat gebeurt er wanneer de verpakking niet tegen ongelukken of tegen water bestand is? Hoe gevaarlijk zijn deze stoffen dan plotseling voor de directe omgeving? Hoe groot is de schade die dergelijke lading in zulke gevallen aan het milieu van de zee of de kusten in de nabijheid kan veroor zaken? Een alarm als afgelopen week end uitgegeven over de uit de Engelse veerboot weggedreven vaten is de bes te aanduiding dat voorschriften in die gevallen niet meer dan een papieren werkelijkheid zijn geworden. Water dichte controle ontbreekt en autoritei ten hullen zich in stilzwijgen. Het zijn de signalen dat de risico's te groot zijn geworden. De ramp met de Herald of Free Enterprise laat ook in de kwestie van het vervoer van gevaarlijke stoffen diepe sporen na voor de haven van Zeebrugge. Veiligheid is op dit stuk van zaken nog maar een erg betrekke lijk begrip. Daarvoor is er de laatste ja ren te vaak alarm geslagen langs de kust. vdM Onderzoek staatsbosbeheer - De Algemene Inspectie Dienst (AID) stelt een onderzoek in naar mogelijke onre gelmatigheden bij de beheerswerk- zaamheden in het natuurgebied De Weerribben in Noordwest-Overijssel. Die beheerswerkzaamheden vinden plaats onder verantwoording van Staatsbosbeheer. In het kader van het onderzoek werd maandag door politie en justitie een aantal huiszoekingen verricht in de gemeenten Brederwiede en Weststellingwerf. Hierbij is admini stratie in beslag genomen, maar er zijn geen aanhoudingen verricht. Advertentie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 1