Snuffelt U ook al tussen de Kleintjes? Werkloze aan de slag bij bestrijding criminaliteit IXPLOITA TIEMAA TS CHAPPIJ: WOV kost 300 banen Door de lucht naar school /PZC vandaag mm m ik SHV vertrekt onder druk uit Z-Afrika Elfstedentocht is voorlopig van de baan BIETJES EN VARKENSSCHNITZEL 69 Stukgoed platgelegd WW DELEEUW w wmm\m 100! JAAR* 1 Dollar minder dan 2 gulden NU VOOR SPOTPRIJZEN! Competitie bij de WOV \Rustig en somber 30e jaargang no. 16 insdag 20 januari 1987 gé A In de kou Oude truc De dupe Speurtocht Rente Brand Mossels Onbegaanbaar Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees in de aanbieding Gekookte cn bietjes, schaal 500 gram Varkensschnitzels gepaneerd, 1 JTQ 's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten. SCHOEN MODE Aanhoudend licht vriezend winter - |ioeer met veel bewolking. Zwakke l wind uit uiteenlopende richtingen. Middagtemperatuur omstreeks -3. PROVINCIAL IlVERSUM (ANP) - Minister Korthals Altes van justitie |l werklozen met behoud van uitkering laten werken als Ijsmeester of toezichthouder om de criminaliteit te be lijden. Een voorstel daartoe zal begin februari aan de Tfeede Kamer worden aangeboden. Korthals Altes ver karde dit maandagavond voor de Vara-televisie. foor gebrek aan toezicht lok j e vandalisme uit"zo zei hij plaatsen waar werklozen ingezet kunnen worden, Inkt Korthals Altes aan rijwielstallingen, scholen en par- |erplaatsen. In een aantal steden, zoals in Rotterdam, be staan reeds door werklozen bewaakte fietsenstallingen. Het actieplan zal vrijdag in de ministerraad worden be sproken. De minister staat voorts achter een plan dat door de rijwiel handel is opgezet om op grote schaal fietsen te merken met het huisnummer en de postcode van de eigenaar. De gege vens worden in een computer opgeslagen. Korthals Altes maaktQ ook bekend dat op lange termijn door justitie wordt gewerkt aan een plan om het normbesef ten aanzien van stelen en vernielen te herstellen. rug-tunnel kan oor 700 miljoen (Van onze Haagse redacteur EN HAAG De onlangs opgerichte Exploitatiemaatschappij Westerschelde is in staat voor |)0 miljoen gulden een Westerschelde-oeververbinding (WOV) tussen Zeeuwsch-Vlaanderen h Zuid-Beveland aan te leggen, inclusief de aansluitende wegen. Het gaat om een vierbaans tug-tunnel of tunnel tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk. Als voor deze variant wordt gekozen leen onbelemmerde scheepvaart naar Antwerpen gegarandeerd en hoeft het Rijk niet garant staan voor rente en aflossing van de financiering. Er zijn zeven tracés met elk een of meer Itgewerkte bouwvarianten geselecteerd die binnen het bedrag van 700 miljoen te realiseren Ijn: tunnel-brug-combinaties, geboorde tunnels, afgezonken tunnels en diverse soorten brug- ZUID-BEIJERLAND (Anefo) Negen leerlingen van het eilandje Tiengemeeten in het Haringvliet zijn maandag morgen met een helicopter van de rijkspolitie overgevlogen naar Zuid-Beijerland waar hun school staat. Als gevolg van de ijsvorming kan de pont niet varen en is Tiengemeeten,zoals gemeld,geïsoleerd.De kinderen zijn bij familieleden en kennissen in Oud-B eijerland en Numansdorp ondergebracht en worden vrijdag naar huis gevlo gen. lijk, provincie en gemeenten moeten Iteindelijk de keus maken, maar de jxploitatiemaatschappij geeft de Jorkeur aan het tracé dat aanlandt Ij de toekomstige voorhaven van de Jeuwe zeesluis bij Terneuzen en aan- luit op Zuid-Beveland juist ten wes- Jn van Ellewoutsdijk. |e plannen zijn maandag in Den Haag epresenteerd. De Exploitatiemaat- jhappij is tot stand gekomen op ini- latief van de Combinatie Wester- Ihelde, die al sinds 1968 ijvert voor pn oeververbinding en vorig jaar een inmiddels verworpen plan voor fcn geboorde tunnel bekendmaakte. Ie nieuwste plannen voor bekosti- Ing, bouw en exploitatie van de WOV loeten gaan concurreren met het pelbesproken initiatief van de Tol- ugExploitatie Maatschappij (TBM), te voor 625 miljoen gulden een 50 me- Ir hoge hangbrug over de Wester- phelde wil aanleggen, echter zonder ilot zie pagina 10 kolom 4) (Van onze Haagse redacteur DEN HAAG Bij de Zeeuwse veer diensten verdwijnen minstens 300 van de 400 arbeidsplaatsen als de plannen van de Exploitatiemaat schappij Westerschelde voor een oe ververbinding over deze zeearm wor den verwezenlijkt. Dit bleek maan dag in Den Haag tijdens de presenta tie van de plannen. De exploitatie van de brug-tunnel (of tunnel), die de maatschappij onder ge lijktijdige opheffing van de veren Vlis- singen-Breskens en Kruiningen-Perk- polder in 1993 in gebruik wil stellen, biedt aan ongeveer 100 mensen werk. Deze arbeidsplaatsen kunnen maar voor een deel ingevuld worden door ex-werknemers van de veerdienstex ploitant, de Provinciale Stoomboot- dienst (PSD), zo liet directeur ir. F. Spaargaren van de Exploitatiemaat schappij weten. Ir. C. van de Kerk, voorzitter van de raad van commissarissen, sprak de verwachting uit dat het verlies van honderden arbeidsplaatsen wordt ge compenseerd door nieuwe economi sche impulsen voor Zeeland die van de oeververbinding uitgaan. Hij denkt daarbij onder meer aan uitbrei ding van bestaande en vestiging van nieuwe industrieën. De bouw van het waterstaatsproject zal, afhankelijk van de gekozen va riant, 4000 tot 7000 mensj aren werk op leveren. Er worden zoveel mogelijk Zeeuwse onderaannemers en leveran ciers ingeschakeld. SVH-topman Paul Fentener van Vlis- singen tijdens de toelichting op het vertrek van zijn concern uit Zuid-Afri- ka. Konsumenten Kontakt meldt dat veel mensen letterlijk in de kou zitten. Volgens KK zijn óp dit moment 13.000 energie-aan sluitingen afgesloten. PAGINA 3 De Westduitse FDP haalt kort voor de verkiezingen een oude truc van stal: de 'tweede stem'. PAGINA 4 Vooral oudere werklozen met een verdienende partner lijken de dupe te worden van het nieuwe stelsel van sociale ze kerheid. PAGINA 5 De speurtocht naar de her komst van een in Brugge aan getroffen 'nieuw' plantje voert naar China. PAGINA 6 De industrie in West-Duitsland dringt aan op renteverlaging PAGINA 7 Branden blijven woeden in Zeeuwsch-Vlaanderen: een bar in Terneuzen werd volledig in de as gelegd. PAGINA 9 De mosselaanvoer ligt nu vol ledig stil door de zware ijs gang. PAGINA 9 Radio, tv en kunst: 2 Binnen- en buitenland: 3 en 5 Opinie en achtergrond: 4 Varia: 6 Financiën, economie: 7 Provincie: 9,11,13 en 15 Sport: 16 en 17 DEN HAAG (GPD) De SHV heeft uit „machteloosheid" besloten om de in vesteringen uit Zuid-Afrika terug te trekken. Het concern heeft maandag laten weten dat het hiertoe overgaat onder dreiging van mogelijke verdere aanslagen op Makro-vestigingen in Nederland. De economische risico's en die voor het personeel van de Ma- kro's worden te groot. Volgens president-directeur P. Fente ner van Vlissingen is gebleken dat de overheid niet bereid is op een of andere manier garant te staan voor vergoe ding van de schade bij volgende aan slagen. Bovendien is de politiebe scherming onvoldoende. In de afgelopen zestien maanden is er in totaal vier keer brand gesticht in een Makro-vestiging. De acties werden opgeëist door de actiegroep RARA (Slot zie pagina 3 kolom 6) LEEUWARDEN (ANP) - De Elfstedentocht zal deze week in elk geval niet worden gehouden. Ir. Jan Sipkema, de voorzitter van de Vereeni- ging De Friesche Elfsteden, heeft dat maandagavond in Leeuwarden na een vergadering met de rayonhoofden bekend gemaakt. De reden tot het besluit was de slechte toestand van het ijs bij Vrouwenparochie. Voor het bestuur van de Vereeni- ging de Friesche Elf Steden de 21 rayonhoofden voor de tweede keer bijeenriep, was ingewijden bekend, dat het bestuur klaar was voor de vijftiende Elfstedentocht. Intussen werden allerlei voorbereidingen ge troffen voor donderdag 22 januari. Voorzitter ir. Jan Sipkema zei het in zijn verklaring na een uur en drie kwartier vergaderen niet met zo veel woorden, twee rayonhoofden brachten in de stemming geen vol mondig ja" uit. De rayonhoofden van Bartlehiem en Vrouwbuurt brachten eens te meer de slechte stukken ijs te berde. Sipkema: „Persoonlijk heb ik me overtuigd van het ijs in de Zuidhoekstervaart. Daar ligt een erbarmelijk slecht stuk van vijf kilometer, vrijwel on begaanbaar. Zeker voor de toerrij ders in het donker." Volgens Sipkema kan alleen een dooiperiode het doorgaan van de vijftiende Elfstedentocht deze win ter nog redden. „Met het huidige weerbeeld is daar geen verbetering in de ijstoestand aan te brengen. Het ijs is verraderlijk, de ongeval prognoses zijn zeer hoog en het bie den van medische hulp is daar erg moeilijk. Wij vinden het bijzonder jammer, maar daarom hebben we voor deze week moeten afzien van de tocht." De voorbereidingen op de tocht wa ren al ver gevorderd. Zo was één be langrijk probleem, de openbare or de, zo goed mogelijk veiliggesteld nadat commissaris van de konin gin in Friesland Wiegel' de toezeg ging van minister Van Dijk van bin nenlandse zaken had gekregen dat er 1100 extra politiemensen zouden worden ingezet. In totaal zouden er bij een te houden Elfstedentocht 2000 politiemensen werkzaam zijn geweest in Friesland. (Advertentie 100 g ROTTERDAM (GPD) - Stakende werknemers in de Rotterdamse haven laten zich inschrijven. ROTTERDAM (ANP) - De stukgoed sector in de Rotterdamse haven is maandagmiddag en -avond nagenoeg volledig platgelegd door een staking van de havenwerkers. De staking was uitgeroepen door de Vervoersbond FNV uit protest tegen het voornemen van de stukgoedwerkgevers om 350 arbeidsplaatsen weg te saneren, deels door gedwongen ontslag en deels door herplaatsing in andere havensecto ren. Volgens de Vervoersbond FNV hebben zo goed als alle havenwerkers die maandag op het werk werden ver wacht aan de staking deelgenomen. In het stukgoed werken ongeveer 5000 mensen. Met het ontslagplan pleegt de werkge versorganisatie in de Rotterdamse ha ven volgens de Vervoersbond woord breuk. De SVZ kwam in 1985 met de bonden en de overheid tot overeen stemming over een sociaal akkoord. het bekende akkoord-Van der Louw, dat gedwongen ontslagen tot 1991 uit sluit. „Een man een man, een woord een woord" geldt kennelijk niet meer voor de werkgevers in de haven", zei Rosenmöller maandagmiddag op een door ongeveer 1500 stakers bezochte vergadering in het theater Zuidplein in Rotterdam. Rosenmöller hekelde daar ook de cao- Slot zie pagina 3 kolom 6) I rif •*h" s j :ét< Ji (Advertentie) Laatste paren dameslaarzen, kinderlaarzen en snowboots.... Kinderlaarsjes 50,- en 75,-; dameslaarzen 75,- en 100,-; snowboots van Diaddra 50- en 75,-; snow boots van Elefanten 45,- en 75,-. Restanten Bama laarzen. INIu 10 korting! Loop uw koude voeten warm in laarzen van: Langeviele 2 - Middelburg, 01180-16366. Het kan niet op met de plannen voor een vaste oeververbinding over en on der de Westerschelde. Het ene plan is nauwelijks gelan ceerd of het andere komt er alweer aan. Gisteren presenteerde de Exploi tatiemaatschappij Westerschelde (EW) de nieuwste aanwinst: een plan met keuze uit niet minder dan zeven tracés. Zeven plaatsen rond Terneu zen, van waaruit een Westerschelde- oeververbinding (WOV) richting Zuid- Beveland kan beginnen in de vorm van een tunnel met tweemaal twee rij stroken of een gecombineerde brug- tunnel. De exploitatiemaatschappij is een initiatief van de Combinatie Wes terschelde, die al twintig jaar haar zin nen heeft gezet op de bouw van een vaste oeververbinding. Sinds de NV Tol-brug-exploitatiemaatschappij (TBM) in september van het vorig jaar een spectaculair plan voor een hang brug over de Westerschelde ontvouw de, was het te verwachten dat de geïn teresseerden van het eerste uur niet zouden achterblijven. Evenals de TBM komt de EW met een volledig in gekleurd plaatje, waarin financiering en exploitatie een particuliere zaak zijn. De overheid krijgt het maar moei lijk als zij straks uit het grote aanbod de juiste keus moet doen, vooropge steld, dat de aanleg van een Wester- scheldeverbinding de instemming heeft van minister Smit-Kroes van verkeer en waterstaat. Elk plan heeft zo zijn eigen bijzon derheden. De EW zegt voor zeven honderd miljoen gulden óók de aan sluitende wegen te zullen aanleggen. Dat 'lokkertje' kan van betekenis zijn bij de uiteindelijke keuze voor de aan nemer, want juist de aan-en afvoerwe- gen kosten de overheid bij uitvoering van de andere plannen nog handenvol geld. In dat verband is al een bedrag van rond de honderd miljoen gulden genoemd. De zeven gulden gemiddeld, die de EW-plannenmakers van iedere automobilist vragen, die gebruik maakt van de brug of brug-tunnel en de aansluitende wegen, is wat dat be treft een 'faire prijs'. In de brochure ter introductie merkt de EW fijntjes op dat zij zich 'op verzoek van de provin cie tevens bereid heeft verklaard een voetveer bij Vlissingen te exploiteren, indien de tracé-keuze een dergelijke verbinding noodzakelijk maakt.' Ge woon een kwestie van anticiperen op wat leeft bij bestuurders en bevolking, moeten de samenstellers hebben ge dacht. Het produkt kan alleen maar worden verkocht als het aantrekkelijk is. Ook in de richting van België wordt een gebaar gemaakt: een tunnel in het hoofdvaarwater verdient de voorkeur op nautische gronden, verkeerstechni sche overwegingen en kostenfactoren, maar zo wordt erbij vermeld, 'het te dien aanzien met België te voeren overleg wordt er door vereenvoudigd.' De EW houdt met heel veel rekening. Het moge duidelijk zijn, dat de aan leg van een vaste oeververbinding over en/of onder de Westerschelde in de competitiesfeer is getrokken. Daar kan de overheid dan haar voordeel mee doen. De geïnteresseerde aanne mers weten dat het om een belangrijk werk gaat, dat enkele honderden men sen gedurende vier, vijfjaar aan werk kan helpen en dat ruim een half mil jard gulden zal kosten. Een dergelijk vooruitzicht appelleert aan de inventi viteit van de Nederlandse (en Belgi sche) bruggenbouwers en tunnelaan- leggers. Het feit dat geen overheidsgel den nodig zijn, moet het rijk over de streep trekken. Overigens kunnen de aannemerscombinaties bij de exploi tatie niet zonder steun van de over heid: zowel de TBM als nu de EW gaan er vanuit dat zij kunnen rekenen op de 34 miljoen gulden van het rijk en de 4 miljoen gulden van de provincie, die jaarlijks het exploitatietekort van de Westerscheldeveren goedmaken. De genen die letterlijk het kind van de re kening worden zijn de vierhonderd personeelsleden van de PSD. Slechts een klein deel van hen zal te werk kun nen worden gesteld bij de maatschap pij, die de tunnel of brug-tunnel gaat exploiteren. Als de plannen al door gaan zullen deze mensen rond 1993 hun baan verliezen. Bij alle euforie over de aanleg van de oeververbinding is dit een aspect waarover nogal eens lichtvaardig wordt gedacht. Dim AMSTERDAM (ANP/RTR) - De Ame rikaanse dollar heeft maandag een forse daling laten zien. De banken in Nederland hebben hun koersen ten opzichte van vrijdag met vier cent verlaagd en betalen aan particulieren die dollars voor guldens komen wis selen voor het eerst sinds lange tijd weer minder dan twee gulden. De advieskoersen voor vandaag, dins dag, luiden 1,99 gulden voor wie dol lars verkoopt en 2,11 gulden voor wie dollars wil kopen. Ook op de andere markten ging de koers flink omlaag. De koersdaling, die eerder in Tokio al tot een historisch dieptepunt van net boven de 150 yen had geleid, is onder meer veroorzaakt door berichten in het Amerikaanse blad Newsweek dat Washington de koers nog verder wil la ten zakken om zo het tekort op de han delsbalans te kunnen verminderen. Maandag waren in de VS de banken en de wisselmarkt gesloten gebleven in verband met de viering van Martin Lu ther King Day.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 1