Snuffelt U ook al
tussen de Kleintjes?
Werkloze aan de slag bij
bestrijding criminaliteit
IXPLOITA TIEMAA TS CHAPPIJ:
WOV kost 300 banen
Door de lucht naar school
/PZC
vandaag
mm m ik
SHV vertrekt onder
druk uit Z-Afrika
Elfstedentocht
is voorlopig
van de baan
BIETJES EN
VARKENSSCHNITZEL
69
Stukgoed platgelegd
WW DELEEUW
w wmm\m
100! JAAR* 1
Dollar minder
dan 2 gulden
NU VOOR SPOTPRIJZEN!
Competitie
bij de WOV
\Rustig en somber
30e jaargang no. 16
insdag 20 januari 1987
gé A
In de kou
Oude truc
De dupe
Speurtocht
Rente
Brand
Mossels
Onbegaanbaar
Elke dinsdag en woensdag hebben we groente en vlees
in de aanbieding
Gekookte
cn
bietjes,
schaal 500 gram
Varkensschnitzels
gepaneerd, 1 JTQ
's Lands grootste kruidenier blijft op de kleintjes letten.
SCHOEN
MODE
Aanhoudend licht vriezend winter -
|ioeer met veel bewolking. Zwakke
l wind uit uiteenlopende richtingen.
Middagtemperatuur omstreeks -3.
PROVINCIAL
IlVERSUM (ANP) - Minister Korthals Altes van justitie
|l werklozen met behoud van uitkering laten werken als
Ijsmeester of toezichthouder om de criminaliteit te be
lijden. Een voorstel daartoe zal begin februari aan de
Tfeede Kamer worden aangeboden. Korthals Altes ver
karde dit maandagavond voor de Vara-televisie.
foor gebrek aan toezicht lok j e vandalisme uit"zo zei hij
plaatsen waar werklozen ingezet kunnen worden,
Inkt Korthals Altes aan rijwielstallingen, scholen en par-
|erplaatsen. In een aantal steden, zoals in Rotterdam, be
staan reeds door werklozen bewaakte fietsenstallingen.
Het actieplan zal vrijdag in de ministerraad worden be
sproken.
De minister staat voorts achter een plan dat door de rijwiel
handel is opgezet om op grote schaal fietsen te merken met
het huisnummer en de postcode van de eigenaar. De gege
vens worden in een computer opgeslagen.
Korthals Altes maaktQ ook bekend dat op lange termijn
door justitie wordt gewerkt aan een plan om het normbesef
ten aanzien van stelen en vernielen te herstellen.
rug-tunnel kan
oor 700 miljoen
(Van onze Haagse redacteur
EN HAAG De onlangs opgerichte Exploitatiemaatschappij Westerschelde is in staat voor
|)0 miljoen gulden een Westerschelde-oeververbinding (WOV) tussen Zeeuwsch-Vlaanderen
h Zuid-Beveland aan te leggen, inclusief de aansluitende wegen. Het gaat om een vierbaans
tug-tunnel of tunnel tussen Terneuzen en Ellewoutsdijk. Als voor deze variant wordt gekozen
leen onbelemmerde scheepvaart naar Antwerpen gegarandeerd en hoeft het Rijk niet garant
staan voor rente en aflossing van de financiering. Er zijn zeven tracés met elk een of meer
Itgewerkte bouwvarianten geselecteerd die binnen het bedrag van 700 miljoen te realiseren
Ijn: tunnel-brug-combinaties, geboorde tunnels, afgezonken tunnels en diverse soorten brug-
ZUID-BEIJERLAND (Anefo) Negen leerlingen van het eilandje Tiengemeeten in het Haringvliet zijn maandag
morgen met een helicopter van de rijkspolitie overgevlogen naar Zuid-Beijerland waar hun school staat. Als
gevolg van de ijsvorming kan de pont niet varen en is Tiengemeeten,zoals gemeld,geïsoleerd.De kinderen zijn bij
familieleden en kennissen in Oud-B eijerland en Numansdorp ondergebracht en worden vrijdag naar huis gevlo
gen.
lijk, provincie en gemeenten moeten
Iteindelijk de keus maken, maar de
jxploitatiemaatschappij geeft de
Jorkeur aan het tracé dat aanlandt
Ij de toekomstige voorhaven van de
Jeuwe zeesluis bij Terneuzen en aan-
luit op Zuid-Beveland juist ten wes-
Jn van Ellewoutsdijk.
|e plannen zijn maandag in Den Haag
epresenteerd. De Exploitatiemaat-
jhappij is tot stand gekomen op ini-
latief van de Combinatie Wester-
Ihelde, die al sinds 1968 ijvert voor
pn oeververbinding en vorig jaar een
inmiddels verworpen plan voor
fcn geboorde tunnel bekendmaakte.
Ie nieuwste plannen voor bekosti-
Ing, bouw en exploitatie van de WOV
loeten gaan concurreren met het
pelbesproken initiatief van de Tol-
ugExploitatie Maatschappij (TBM),
te voor 625 miljoen gulden een 50 me-
Ir hoge hangbrug over de Wester-
phelde wil aanleggen, echter zonder
ilot zie pagina 10 kolom 4)
(Van onze Haagse redacteur
DEN HAAG Bij de Zeeuwse veer
diensten verdwijnen minstens 300
van de 400 arbeidsplaatsen als de
plannen van de Exploitatiemaat
schappij Westerschelde voor een oe
ververbinding over deze zeearm wor
den verwezenlijkt. Dit bleek maan
dag in Den Haag tijdens de presenta
tie van de plannen.
De exploitatie van de brug-tunnel (of
tunnel), die de maatschappij onder ge
lijktijdige opheffing van de veren Vlis-
singen-Breskens en Kruiningen-Perk-
polder in 1993 in gebruik wil stellen,
biedt aan ongeveer 100 mensen werk.
Deze arbeidsplaatsen kunnen maar
voor een deel ingevuld worden door
ex-werknemers van de veerdienstex
ploitant, de Provinciale Stoomboot-
dienst (PSD), zo liet directeur ir. F.
Spaargaren van de Exploitatiemaat
schappij weten.
Ir. C. van de Kerk, voorzitter van de
raad van commissarissen, sprak de
verwachting uit dat het verlies van
honderden arbeidsplaatsen wordt ge
compenseerd door nieuwe economi
sche impulsen voor Zeeland die van
de oeververbinding uitgaan. Hij
denkt daarbij onder meer aan uitbrei
ding van bestaande en vestiging van
nieuwe industrieën.
De bouw van het waterstaatsproject
zal, afhankelijk van de gekozen va
riant, 4000 tot 7000 mensj aren werk op
leveren. Er worden zoveel mogelijk
Zeeuwse onderaannemers en leveran
ciers ingeschakeld.
SVH-topman Paul Fentener van Vlis-
singen tijdens de toelichting op het
vertrek van zijn concern uit Zuid-Afri-
ka.
Konsumenten Kontakt meldt
dat veel mensen letterlijk in de
kou zitten. Volgens KK zijn óp
dit moment 13.000 energie-aan
sluitingen afgesloten.
PAGINA 3
De Westduitse FDP haalt kort
voor de verkiezingen een oude
truc van stal: de 'tweede stem'.
PAGINA 4
Vooral oudere werklozen met
een verdienende partner lijken
de dupe te worden van het
nieuwe stelsel van sociale ze
kerheid.
PAGINA 5
De speurtocht naar de her
komst van een in Brugge aan
getroffen 'nieuw' plantje voert
naar China.
PAGINA 6
De industrie in West-Duitsland
dringt aan op renteverlaging
PAGINA 7
Branden blijven woeden in
Zeeuwsch-Vlaanderen: een
bar in Terneuzen werd volledig
in de as gelegd.
PAGINA 9
De mosselaanvoer ligt nu vol
ledig stil door de zware ijs
gang.
PAGINA 9
Radio, tv en kunst: 2
Binnen- en buitenland: 3
en 5
Opinie en achtergrond: 4
Varia: 6
Financiën, economie: 7
Provincie: 9,11,13 en 15
Sport: 16 en 17
DEN HAAG (GPD) De SHV heeft uit
„machteloosheid" besloten om de in
vesteringen uit Zuid-Afrika terug te
trekken. Het concern heeft maandag
laten weten dat het hiertoe overgaat
onder dreiging van mogelijke verdere
aanslagen op Makro-vestigingen in
Nederland. De economische risico's
en die voor het personeel van de Ma-
kro's worden te groot.
Volgens president-directeur P. Fente
ner van Vlissingen is gebleken dat de
overheid niet bereid is op een of andere
manier garant te staan voor vergoe
ding van de schade bij volgende aan
slagen. Bovendien is de politiebe
scherming onvoldoende.
In de afgelopen zestien maanden is er
in totaal vier keer brand gesticht in
een Makro-vestiging. De acties werden
opgeëist door de actiegroep RARA
(Slot zie pagina 3 kolom 6)
LEEUWARDEN (ANP) - De Elfstedentocht zal deze week in elk geval
niet worden gehouden. Ir. Jan Sipkema, de voorzitter van de Vereeni-
ging De Friesche Elfsteden, heeft dat maandagavond in Leeuwarden na
een vergadering met de rayonhoofden bekend gemaakt. De reden tot het
besluit was de slechte toestand van het ijs bij Vrouwenparochie.
Voor het bestuur van de Vereeni-
ging de Friesche Elf Steden de 21
rayonhoofden voor de tweede keer
bijeenriep, was ingewijden bekend,
dat het bestuur klaar was voor de
vijftiende Elfstedentocht. Intussen
werden allerlei voorbereidingen ge
troffen voor donderdag 22 januari.
Voorzitter ir. Jan Sipkema zei het
in zijn verklaring na een uur en drie
kwartier vergaderen niet met zo
veel woorden, twee rayonhoofden
brachten in de stemming geen vol
mondig ja" uit. De rayonhoofden
van Bartlehiem en Vrouwbuurt
brachten eens te meer de slechte
stukken ijs te berde. Sipkema:
„Persoonlijk heb ik me overtuigd
van het ijs in de Zuidhoekstervaart.
Daar ligt een erbarmelijk slecht
stuk van vijf kilometer, vrijwel on
begaanbaar. Zeker voor de toerrij
ders in het donker."
Volgens Sipkema kan alleen een
dooiperiode het doorgaan van de
vijftiende Elfstedentocht deze win
ter nog redden. „Met het huidige
weerbeeld is daar geen verbetering
in de ijstoestand aan te brengen.
Het ijs is verraderlijk, de ongeval
prognoses zijn zeer hoog en het bie
den van medische hulp is daar erg
moeilijk. Wij vinden het bijzonder
jammer, maar daarom hebben we
voor deze week moeten afzien van
de tocht."
De voorbereidingen op de tocht wa
ren al ver gevorderd. Zo was één be
langrijk probleem, de openbare or
de, zo goed mogelijk veiliggesteld
nadat commissaris van de konin
gin in Friesland Wiegel' de toezeg
ging van minister Van Dijk van bin
nenlandse zaken had gekregen dat
er 1100 extra politiemensen zouden
worden ingezet. In totaal zouden er
bij een te houden Elfstedentocht
2000 politiemensen werkzaam zijn
geweest in Friesland.
(Advertentie
100 g
ROTTERDAM (GPD) - Stakende werknemers in de Rotterdamse haven laten zich inschrijven.
ROTTERDAM (ANP) - De stukgoed
sector in de Rotterdamse haven is
maandagmiddag en -avond nagenoeg
volledig platgelegd door een staking
van de havenwerkers. De staking was
uitgeroepen door de Vervoersbond
FNV uit protest tegen het voornemen
van de stukgoedwerkgevers om 350
arbeidsplaatsen weg te saneren, deels
door gedwongen ontslag en deels door
herplaatsing in andere havensecto
ren.
Volgens de Vervoersbond FNV hebben
zo goed als alle havenwerkers die
maandag op het werk werden ver
wacht aan de staking deelgenomen. In
het stukgoed werken ongeveer 5000
mensen.
Met het ontslagplan pleegt de werkge
versorganisatie in de Rotterdamse ha
ven volgens de Vervoersbond woord
breuk. De SVZ kwam in 1985 met de
bonden en de overheid tot overeen
stemming over een sociaal akkoord.
het bekende akkoord-Van der Louw,
dat gedwongen ontslagen tot 1991 uit
sluit. „Een man een man, een woord
een woord" geldt kennelijk niet meer
voor de werkgevers in de haven", zei
Rosenmöller maandagmiddag op een
door ongeveer 1500 stakers bezochte
vergadering in het theater Zuidplein
in Rotterdam.
Rosenmöller hekelde daar ook de cao-
Slot zie pagina 3 kolom 6)
I
rif
•*h" s j
:ét<
Ji
(Advertentie)
Laatste paren dameslaarzen, kinderlaarzen en
snowboots....
Kinderlaarsjes 50,- en 75,-; dameslaarzen 75,- en
100,-; snowboots van Diaddra 50- en 75,-; snow
boots van Elefanten 45,- en 75,-.
Restanten Bama laarzen. INIu 10 korting!
Loop uw koude voeten warm in laarzen van:
Langeviele 2 - Middelburg, 01180-16366.
Het kan niet op met de
plannen voor een vaste
oeververbinding over en on
der de Westerschelde. Het
ene plan is nauwelijks gelan
ceerd of het andere komt er alweer
aan. Gisteren presenteerde de Exploi
tatiemaatschappij Westerschelde
(EW) de nieuwste aanwinst: een plan
met keuze uit niet minder dan zeven
tracés. Zeven plaatsen rond Terneu
zen, van waaruit een Westerschelde-
oeververbinding (WOV) richting Zuid-
Beveland kan beginnen in de vorm
van een tunnel met tweemaal twee rij
stroken of een gecombineerde brug-
tunnel. De exploitatiemaatschappij is
een initiatief van de Combinatie Wes
terschelde, die al twintig jaar haar zin
nen heeft gezet op de bouw van een
vaste oeververbinding. Sinds de NV
Tol-brug-exploitatiemaatschappij
(TBM) in september van het vorig jaar
een spectaculair plan voor een hang
brug over de Westerschelde ontvouw
de, was het te verwachten dat de geïn
teresseerden van het eerste uur niet
zouden achterblijven. Evenals de
TBM komt de EW met een volledig in
gekleurd plaatje, waarin financiering
en exploitatie een particuliere zaak
zijn. De overheid krijgt het maar moei
lijk als zij straks uit het grote aanbod
de juiste keus moet doen, vooropge
steld, dat de aanleg van een Wester-
scheldeverbinding de instemming
heeft van minister Smit-Kroes van
verkeer en waterstaat.
Elk plan heeft zo zijn eigen bijzon
derheden. De EW zegt voor zeven
honderd miljoen gulden óók de aan
sluitende wegen te zullen aanleggen.
Dat 'lokkertje' kan van betekenis zijn
bij de uiteindelijke keuze voor de aan
nemer, want juist de aan-en afvoerwe-
gen kosten de overheid bij uitvoering
van de andere plannen nog handenvol
geld. In dat verband is al een bedrag
van rond de honderd miljoen gulden
genoemd. De zeven gulden gemiddeld,
die de EW-plannenmakers van iedere
automobilist vragen, die gebruik
maakt van de brug of brug-tunnel en
de aansluitende wegen, is wat dat be
treft een 'faire prijs'. In de brochure ter
introductie merkt de EW fijntjes op
dat zij zich 'op verzoek van de provin
cie tevens bereid heeft verklaard een
voetveer bij Vlissingen te exploiteren,
indien de tracé-keuze een dergelijke
verbinding noodzakelijk maakt.' Ge
woon een kwestie van anticiperen op
wat leeft bij bestuurders en bevolking,
moeten de samenstellers hebben ge
dacht. Het produkt kan alleen maar
worden verkocht als het aantrekkelijk
is. Ook in de richting van België wordt
een gebaar gemaakt: een tunnel in het
hoofdvaarwater verdient de voorkeur
op nautische gronden, verkeerstechni
sche overwegingen en kostenfactoren,
maar zo wordt erbij vermeld, 'het te
dien aanzien met België te voeren
overleg wordt er door vereenvoudigd.'
De EW houdt met heel veel rekening.
Het moge duidelijk zijn, dat de aan
leg van een vaste oeververbinding
over en/of onder de Westerschelde in
de competitiesfeer is getrokken. Daar
kan de overheid dan haar voordeel
mee doen. De geïnteresseerde aanne
mers weten dat het om een belangrijk
werk gaat, dat enkele honderden men
sen gedurende vier, vijfjaar aan werk
kan helpen en dat ruim een half mil
jard gulden zal kosten. Een dergelijk
vooruitzicht appelleert aan de inventi
viteit van de Nederlandse (en Belgi
sche) bruggenbouwers en tunnelaan-
leggers. Het feit dat geen overheidsgel
den nodig zijn, moet het rijk over de
streep trekken. Overigens kunnen de
aannemerscombinaties bij de exploi
tatie niet zonder steun van de over
heid: zowel de TBM als nu de EW gaan
er vanuit dat zij kunnen rekenen op de
34 miljoen gulden van het rijk en de 4
miljoen gulden van de provincie, die
jaarlijks het exploitatietekort van de
Westerscheldeveren goedmaken. De
genen die letterlijk het kind van de re
kening worden zijn de vierhonderd
personeelsleden van de PSD. Slechts
een klein deel van hen zal te werk kun
nen worden gesteld bij de maatschap
pij, die de tunnel of brug-tunnel gaat
exploiteren. Als de plannen al door
gaan zullen deze mensen rond 1993
hun baan verliezen. Bij alle euforie
over de aanleg van de oeververbinding
is dit een aspect waarover nogal eens
lichtvaardig wordt gedacht.
Dim
AMSTERDAM (ANP/RTR) - De Ame
rikaanse dollar heeft maandag een
forse daling laten zien. De banken in
Nederland hebben hun koersen ten
opzichte van vrijdag met vier cent
verlaagd en betalen aan particulieren
die dollars voor guldens komen wis
selen voor het eerst sinds lange tijd
weer minder dan twee gulden.
De advieskoersen voor vandaag, dins
dag, luiden 1,99 gulden voor wie dol
lars verkoopt en 2,11 gulden voor wie
dollars wil kopen. Ook op de andere
markten ging de koers flink omlaag.
De koersdaling, die eerder in Tokio al
tot een historisch dieptepunt van net
boven de 150 yen had geleid, is onder
meer veroorzaakt door berichten in
het Amerikaanse blad Newsweek dat
Washington de koers nog verder wil la
ten zakken om zo het tekort op de han
delsbalans te kunnen verminderen.
Maandag waren in de VS de banken en
de wisselmarkt gesloten gebleven in
verband met de viering van Martin Lu
ther King Day.