Een enkeling kan de EG verlammen Tijd voor compromissen in VS Frankrijk en Libië botsen in Tsjaad NS: wij hebben nu het beste veiligheidssysteem in Europa PZC/ opinie en achtergrond Veto Zonder grenzen Klap Laks Populariteit Anders Iran-affaire Economie Invasie WOENSDAG 7 JANUARI 1987 (Door Hans de Bruijn) De weg naar de Europese eenwording blijft bezaaid met hindernissen en vertragingen. Nu blijkt zelfs een enkeling onder de 320 miljoen Europe se burgers in staat om de uitvoering van de meest ingrijpende hervorming in de dertigjarige EG-geschiedenis met mogelijk vele maanden te vertra gen. Het gaat om de Europese Akte, die op 1 januari van kracht had moeten worden. Een stuk waarover de rege ringsleiders van de EG het in decem ber 1985 al eens werden en dat maat regelen bevat voor het verbeteren van de politieke samenwerking, de besluitvorming en het democrati sche gehalte daarvan in de EG. Die maatregelen kunnen pas van kracht worden als de parlementen van alle lidstaten de Europese Akte hebben goedgekeurd. Dat is vrijwel overal ook gebeurd, behalve in Ier land en Griekenland. De Griekse parlementariërs kwamen er niet aan toe wegens tijdgebrek en een over volle agenda. Het debat zal nu medio januari plaatsvinden. Ernstiger is echter de vertraging die de Ierse boer Raymond Grotty de EG-hervorming kan bezorgen. Grot ty is een fervent tegenstander van de EG, die vijftien jaar geleden ook al actie voerde tegen de toetreding van Ierland tot de Gemeenschap. Grotty verloor die slag maar geeft de strijd kennelijk niet op. Hij heeft nu bij het gerechtshof van Dublin een procedure aangespannen tegen de Europese Akte. Daarin wordt namelijk de al langer bestaan de samenwerking op buitenlands po litiek gebied tussen de EG-landen voor het eerst in een officieel kader gegoten. Grotty vreest dat daarmee Ierlands neutraliteit in gevaar komt. Het gerechtshof verklaarde Grotty's klacht ontvankelijk en zal in het voorjaar de zaak behandelen. De Ier se regering heeft er vooralsnog vanaf gezien bij de Ierse Hoge Raad dat be sluit van het gerechtshof aan te vech ten. Gevolg: Ierland kan pas in de loop van het voorjaar de Europese Akte tekenen. Nu is de EG op het punt van moeilijk heden en vertragingen wel het een en ander gewend, maar deze hindernis komt toch wel op een zeer ongelegen moment. Door de Europese Akte had namelijk in de EG op 1 januari vooral op het punt van de besluitvorming het een en ander moeten veranderen. De besluitvorming in de EG is altijd uiterst moeizaam verlopen. Over tal van zaken is tot nog toe volstrekte unanimiteit vereist. En waar vol staan kon worden met meerder heidsbesluiten, kon een land altijd nog een soort veto uitspreken door een beroep te doen op wat het 'vitaal belang' werd genoemd. Op grond van de Europese Akte zou den vanaf 1 januari 1987 in principe alle gewone EG-besluiten bij meer derheid van stemmen genomen moe ten worden. Geen gewone meerder heid van 'de helft plus een', maar een gewogen meerderheid, waarbij de stem van de grote landen zwaarder telt dan die van de kleintjes. Slechts in zeer uitzonderlijke gevallen zal het unanimiteitsbeginsel (en dus het ve to-recht) blijven bestaan. De afgelopen jaren is herhaaldelijk gebleken dat de groei van de Ge meenschap (van zes leden in 1957 naar twaalf anno 1987) de besluitvor ming begon te verlammen. Vaak wa ren marathonzittingen van soms ve le dagen en nachten nodig om het eens te worden over ogenschijnlijk 'kleine' onderwerpen. Ogenschijn lijk, want er was altijd wel een land dat zo'n zaak tot enorme proporties opblies en slechts na lang onderhan delen en vele concessies over en weer akkoord wilde gaan. Dat probleem speelt des te meer nu de EG-landen zich ten doel gesteld hebben op 31 december 1992 een ech te 'interne markt' te zijn. Kortweg, het Europa zonder (binnen)grenzen. Met een volledig vrij verkeer van personen en goederen tussen de lid staten, het wegvallen van alle grens controles, het standaardiseren van industriële normen in de EG en het gelijktrekken van belasting- en btw- stelsels. De besluitvorming over deze kwes ties verloopt echter zeer moeizaam. Lidstaten proberen hun eigen indus trieën te beschermen tegen concur rentie uit andere landen. Dat leidde er bijvoorbeeld toe dat alleen al over de stand van pedalen van vorkhef trucks door twaalf duurbetaalde mi nisters dagenlang is vergaderd. Dat kon omdat in 1986 nog steeds unanimiteit vereist was. Mede daar door hebben de EG-ministerraden het afgelopen jaar pas minder dan de helft van de voorziene 'inteme- markt-besluiten' kunnen nemen. Af schaffing van de unanimiteitsregel betekent dat niet langer een enkele lidstaat om een puur nationaal be lang te beschermen het veel grotere Europese belang kan blokkeren. Sommige lidstaten vreesden dat zij door het wegvallen van de unanimi- teits-regel buiten spel zouden komen te staan, dat hun stem niet meer ge hoord zou worden. De afgelopen we ken is in de diverse ministerraden echter ook gebleken dat het vooruit zicht van de komende meerderheids- regel tot grotere soepelheid in de de batten leidde. Bovendien bevat de Europese Akte een bepaling op grond waarvan een minderheid toch besluiten kan te genhouden, mits zij maar groot ge noeg is. Zo'n 'blokkerende minder heid' zal dan echter wel ongeveer 30 procent van het totale aantal (gewo gen) stemmen moeten omvatten. Op die manier wordt voorkomen dat de meerderheid besluiten neemt die in druisen tegen de - vaak ook ge rechtvaardigde - belangen van een grote minderheid. De Europese Akte behelst nog meer. Zoals de buitenlands politieke sa menwerking, waartegen de Ierse boer Grotty zich verzet. In toene mende mate voeren de EG-landen de laatste jaren overleg over tal van bui tenlands-politieke gebeurtenissen, zoals over maatregelen tegen Zuid- Afrika, een Europese reactie op het Amerikaanse bombardement op Li bië of EG-standpunten over het Mid den-Oosten of Centraal-Amerika. Zaken die niets met de oorspronkelij ke doelstelling van de EG econo mische samenwerking te maken hebben. Bovendien zaken die moge lijk ook militair-politieke aspecten hebben, en dat is nu juist waarom Grotty zich verzet. Ierland is altijd strikt neutraal geweest en is ook het enige EG-land dat geen lid van de NAVO is. Grotty en andere Ierse nationalisten vrezen dat Ierland, door mee te pra ten over de politieke reactie op crisis situaties in de wereld, zijn neutrali teit te grabbel gooit. Ook andere lan den hebben in het verleden moeite gehad om dat politieke overleg met het economische te combineren. Maar in het Europa van nu vallen die kwesties niet meer te scheiden. Tot op heden heeft dat overleg daar over nooit officieel in EG-kader plaatsgehad, maar werd gevoerd door de ministers van buitenlandse zaken in de marge van EG-vergade- ringen waarvoor zij 'toevallig' toch bijeen zijn. Dat moet nu gaan veran deren. De Europese Politieke Sa menwerking wordt officieel in het EG-verdrag opgenomen en er komt in Brussel ook een speciaal EPS-se- cretariaat. De EG-ministerraden zullen zich straks meer gelegen moeten laten liggen aan de oordelen van het par lement. Besluiten zullen in twee fa ses door het parlement behandeld moeten worden alvorens zij van kracht kunnen worden. Verwerpen kan het parlement behalve de begro ting vrijwel niets, maar het zal meer mogelijkheden hebben om op wijzi ging van voorstellen aan te dringen. Van een echt medebeslissingsrecht, zoals die in een 'normale' parlemen taire democratie bestaat, zal echter geen sprake zijn. De ravage na een treinongeluk bij Rotterdam in 1982. Er vielen 3 doden en 20 gewonden. 25 JAAR NA HARMELEN (Door Louis Engelman) De treinramp bij Harmeien, morgen 8 januari precies vijfentwintig jaar geleden, dompelde Nederland in diepe rouw. Nooit eerder waren er zoveel slachtoffers bij een spoorwegongeval te betreuren geweest: 93 doden en 151 gewonden, van wie tientallen zeer ernstig. De radio onderbrak zijn programma's, koningin Juliana kwam terug van haar wintersportvakantie in Lech en president John F. Kennedy stuurde uit naam van alle Amerikanen een deelne mingstelegram. Voor de Nederlandse Spoorwegen was de ramp een enorme schok. Het trein verkeer werd tot dan toe als redelijk veilig beschouwd. Harmeien bewees het tegendeel. Er moest dus hard wor den gewerkt aan de invoering van een nieuw beveiligingssysteem. Gekozen werd voor het tot dan toe nog experi mentele systeem van Automatische Treinbeïnvloeding (ATB). Anno 1987 is van het in totaal 1800 kilometer tel lende geëlektrificeerde spoorwegnet Ir Gerrit Koppenberg FNV-bestuurder Jaap van Zeben 1600 km met ATB uitgevoerd. „Daar mee kunnen rampen als die van Har- melen waarschijnlijk wel worden voor komen", zegt ir. Gerrit Koppenberg van de NS. FNV-bestuurder Jaap van Zeben heeft z'n twijfels. „Het ATB-sys- teem is op zich prima, maar wanneer er na 25 jaar nog grote stukken baanvak niet mee zijn beveiligd, ben je volgens mij slecht bezig geweest". „De kruising bij Harmeien is voor ons nu een normale aftakking, zoals we er nog negentig in ons land hebben"zegt ir. Gerrit Koppenberg van de Dienst Infrastruktuur van de Nederlandse Spoorwegen. De toon van zijn stem verraadt geen spoor van onzekerheid. Met andere woorden: op het met Auto matische Treinbeïnvloeding (ATB) be veiligde Harmelense baanvak zijn geen ernstige ongevallen meer te ver wachten. Zo is tenminste de ervaring van de NS. ATB betekent veiligheid. Ziet een ma chinist een onveilig sein over het hoofd, dan bepaalt de techniek het verdere verloop van de gebeurtenis sen. Door middel van een elektrisch signaal komt de trein vanzelf tot stil stand. Botsingen zijn dus uitgesloten. Koppenberg is overtuigd van het sys teem. „Tot dusver hebben we nooit een ongeval met grote schade gehad, waarin ATB dit in principe had moe ten voorkomen", zegt hij. De zelfverze kerdheid van Koppenberg staat in schril contrast met de verwarring bij de NS vijfentwintig jaar geleden. Wat niet had kunnen gebeuren, althans wat nooit was verwacht, vond toch plaats. Toen, op die ongelukkige mistige maandagmorgen, schrok héél Neder land op door de geweldige klap die aan 93 mensen het leven kostte. De blauwe met 900 reizigers volledig be zette sneltrein uit Utrecht boorde zich om 9.19 uur met honderd kilometer per uur in de eveneens volle en met 70 km/u naderende groene stoptrein van Rotterdam naar Breukelen. De ravage was ontzettend. Tot laat in de avond werden uit de schroothoop van 800 ton staal doden en gewonden gehaald. Met snijbranders moesten de om hulp roepende slachtoffers worden bevrijd. Veel reizigers liepen longbloe dingen op door ingedrukte borstkas sen. Ir. Koppenberg legt uit waarom zo'n ramp op de met ATB beveiligde trajec ten nu niet meer mogelijk is. Hij gaat hiervoor terug naar het een voudiger systeem, zoals dat na de oor log werd geïntroduceerd. „We kregen toen de automatische blokbeveiliging, die in principe door de treinen zelf werd bediend. Het traject werd in sec ties (blokken) verdeeld en de treinen werden automatisch gedetecteerd. Dit hield in, dat er geen twee treinen tege lijk in dezelfde sectie konden komen. Dreigde dat wel te gebeuren, dan sprongen er seinen op geel en rood en moest de machinist stoppen". In wezen gebeurde dat ook in 1962 bij Harmeien. Maar omdat de treinbe stuurder, die zelf bij het ongeval om kwam, het gele waarschuwingslicht miste, kon hij voor het rode niet meer tijdig stoppen. De ramp was een feit. „Bij ATB kan dat niet meer gebeu ren", aldus Koppenberg. „ATB voegt in feite alleen iets toe aan het indertijd al bestaande systeem. Als de machi nist een geel sein passeert zonder af te remmen, hoort hij in z'n cabine een zoemer. Doet hij om welke reden dan ook nog niets, dan grijpt de trein na en kele seconden zelf in en gaat over tot snelremming. Je kunt dat vergelijken met het trekken aan de noodrem". Jaap van Zeben, bestuurder van de Bedrijfsgroep Spoorwegen van de FNV, snuift ontevreden. „De NS is ge woon laks in z'n optreden", beweert hij. „Als je na vijfentwintig jaar nog grote stukken baanvak niet hebt be veiligd, ben je slecht bezig geweest. En wat de infrastructuur betreft kan ik niet zeggen dat ze daar veel aan hebben gedaan. Er zijn zegge en schrijve twee fly-overs gemaakt: één bij Utrecht en één in Veenendaal. Overal vind je nog gelijkvloerse krui singen, kijk maar eens in de omgeving van Rotterdam". Volgens Van Zeben is de beveiligings- politiek van de NS simpelweg een kos- tenvraagstuk. „De mens, en dan heb ik het over de reiziger en de machinist, wordt niet centraal gesteld. Ik heb het altijd verbazingwekkend gevonden dat niet in een sneltreinvaart overal ATB is ingevoerd. Ik geloof wel dat de NS er serieus aan werkt, maar het is niet genoeg". De NS hebben zich, aldus Koppen berg, in hun beleid niet laten leiden door ongevallen. „Paniekerig reageren op de feiten zou een lappendeken heb ben opgeleverd. Een ongeluk mag niet alleen graadmeter zijn. Daarvoor spe len meestal te veel factoren een rol en kom je uiteindelijk vaak tot de conclu sie dat de kans op zo'n ongeval elders even groot had kunnen zijn. Het gaat er dus om systematisch te werken. De aanleiding tot verbeteringen is daar om eerder gelegen in de leeftijd van de baanvakken of emplacementen die aan vernieuwing toe zijn". Als voorbeeld noemt Koppenberg de lijnen Roosendaal-Vlissingen en Heer- hugowaard-Den Helder. Die worden pas van ATB voorzien als ze worden gemoderniseerd, en dat zal niet vóór 1990 zijn. Van Zeben heeft zich er in het verle den altijd zeer aan geërgerd dat de NS-technici bij een ongeval direkt de schuld bij de machinist legden. „Ze stelden zich erg hard op en hadden een houding van: de techniek faalt nooit". Hij haait het ongeval van 27 december 1982 aan, toen twee perso nentreinen bij de Schiebrug nabij Rotterdam met elkaar in botsing kwamen. Er vielen drie doden, waar onder één van de machinisten, en twintig gewonden. De NS concludeer de vrijwel onmiddellijk dat de overle den machinist van de stoptrein Lei- den-Rotterdam een rood licht zou hebben genegeerd. Van Zeben: „De pertinentheid waar mee dat direkt werd gesteld riep veel weerstand op". De ervaring heeft ir. Koppenberg geleerd, dat door machi nisten waargenomen storingen soms wel degelijk realiteit zijn. „In heel uit zonderlijke situaties blijkt er weieens iets mis te gaan", zegt hij. „Maar de kans is gelukkig zo bijzonder klein dat we er geen aanleiding in zien om ons er vreselijke zorgen over te maken. Want het hele systeem is zó opgezet, dat als er iets niet werkt dit niet tot onveilige toestanden kan leiden. En als er iets mis is gegaan, sluiten we bij de recon structie een technisch falen niet bij voorbaat uit. Wat dat betreft leren we elke dag weer". Van Zeben: „Ik ben blij met die meer genuanceerde opstelling van Koppen berg". De vakbondsbestuurder bena drukt dat veiligheid niet alléén door de techniek wordt bepaald. Grote onge vallen kunnen er ook nu nog plaats vinden. Met name op de nog niet met ATB beveiligde trajecten, waaronder de vele kilometers lange niet-geëlek- trificeerde (diesel)lijnen. Daar speelt de oplettendheid van de machinist nog de belangrijkste rol. (Door Henk Dam De Amerikaanse aartsvaders die 200 jaar geleden de Grondwet opstelden, hadden daarbij één be langrijk uitgangspunt voor ogen: verdeling van de macht. Het is daar om dat in de Verenigde Staten het Congres, de president en het Hoogge rechtshof alle drie veel in de melk te brokkelen hebben, maar zij geen van allen een doorslaggevende machts positie hebben. Hoe de macht precies wordt verdeeld,, is deels grondwettelijk vastgelegd, maar is voor een ander deel ook een kwestie van persoonlijkheden. Voor al de persoon van de president is daarbij van groot belang. Een krach tige president als Franklin Roosevelt kreeg veel van het Congres gedaan, een zwakke persoonlijkheid als Jim my Carter kreeg keer op keer de kous op de kop. Tot voor kort was Ronald Reagan duidelijk meer Roosevelt dan Carter. In de zes jaar dat hij nu president is geweest, heeft hij echte huzarenstuk jes op zijn naam gebracht. Dat hij bij voorbeeld vier jaar achtereen in staat bleek de defensiebegroting met zeven procent reëel te laten groeien, is veel zeggend. Dat hij vorig jaar een duide lijk onwillig Congres uiteindelijk ach ter financiële steun ter waarde van 100 miljoen dollar voor de Contra's kreeg, was ook een kracht-tour. En zo zijn er massa's voorbeelden te geven. Hoe deed hij dat? Vooral door ge bruik te maken van zijn persoonlijke populariteit. Hij gokte erop dat veel Congresleden niet alleen van zijn eigen partij maar ook van de Demo cratische partij het niet zouden aandurven hem al te veel voor de voe ten te lopen. Immers: wie al te veel te gen de razend populaire president zou blijken in te gaan, zou wel eens op een afstraffing van het electoraat kunnen rekenen bij de eerstvolgende Congresverkiezing, zo was Reagan's juiste zienswijze. Voeg daarbij nog Reagan's perfecte beheersing van de massamedia vóór belangrijke stemmingen heeft hij zich via de tv meermalen recht streeks tot het volk gericht en een werkelijk talent op het gebied van lobbyen, en het is wel duidelijk waar om hij zo vaak een overwinning voor de poorten van de hel wist weg te sle pen. Maar nu. Gisteren is het nieuw geko zen Congres, het 100e, voor het eerst bijeengekomen. Zowel het Congres als de president zien er heel anders uit dan tijdens de eerste zes jaar van Reagan's presidentschap. Om te beginnen is er nu in beide delen van het Congres, zowel het Huis van Afgevaardigden als de Senaat, een Democratische meerderheid. In de jaren daarvoor hadden Reagan's Re publikeinen in de Senaat de meerder heid, en dat kwam de president nogal eens te stade. Want als het (Democra tische) Huis met eigen voorstellen te gen de president inging, was er nog al tijd de Senaat. Want het Amerikaan se parlementaire systeem werkt zo, dat beide leden van het Congres een voorstel moeten steunen wil het wet kunnen worden. Maar nu zitten er in de nieuwe Se naat 55 Democraten en 45 Republi keinen en is de oppositie tegen de president dus in principe in prin cipe, want Amerikaanse volksverte genwoordigers plegen zich over het algemeen nogal weinig van partijlij nen aan te trekken toegenomen. Reagan zeifis ook iemand anders. De Iran-affaire heeft hem zijn populari teit gekost. Het zit de Amerikanen in de eerste plaats niet lekker dat hun president in zee is gegaan met het diep gehate regime van de Ayatollah. Het zit hen niet lekker dat hun presi dent zo duidelijk loog toen hij zei dat de wapens voor Iran niets te maken hebben met de Amerikaanse gijze laars in Libanon. En het zit hen niet lekker dat hij in het beste geval niet wist wat Oliver North onder zijn neus met de Iraanse betalingen uitspook te. Kortom: de president staat zwakker en het Congres staat sterker, en met die wetenschap moet Reagan het in de laatste twee jaar van zijn presi dentschap maar zien te doen. Die nieuwe verhouding zal denkelijk nogal wat gaan betekenen, en dan hoeven we niet alleen te denken aan het werk van de Congrescommissies die de Iran- affaire zullen doorlich ten. De leider van de Democratische frac tie in de Senaat, Robert Byrd, sugge reerde maandagavond dat president en Congres maar eens goed de kop pen bij elkaar moeten steken, en dat de tijd voor ver strekkende compro missen rijp is. We zullen zien. Net zoals we zullen zien wat het Congres gaat doen met de eenzijdige Amerikaanse opzeg ging van het SALT-2 akkoord met de Sovjet-Unie. De eerste indicaties zijn dat Huis en Senaat van Reagan zul len eisen daarop terug te komen. En das is er nog een belangrijk ge schilpunt tussen Congres en presi dent, misschien wel het belangrijk ste: wat er moet worden gedaan aan het grote tekort (vorig jaar meer dan 170 miljard dollar) op de Amerikaan se handelsbalans. De Democraten, die veel stemmen krijgen uit de oude industriegebieden en de landbouwstreken, voelen dui delijk veel voor protectionistische maatregelen. Reagan wist dat tot en met vorig jaar, toen hij dus nog popu lair en sterk was, tegen te houden. Maar dit jaar? De uitspraak maandag van de nieuwe Democratische voor zitter van het Huis van Afgevaardig den, James Wright, klinkt op z'n minst omineus. Hij zei: „De belang rijkste taak van het 100e Congres wordt het terugbrengen van het te kort op de handelsbalans en herstel van ons concurrentievermogen". Belangrijke opponenten voor presi dent Reagan: foto boven: Robert Byrd, voorman van de Democrati sche fractie in de Senaat en (foto on der) de nieuwe Democratische voor zitter van het Huis van Afgevaardig den, James Wright. V\ st (Door Bart Jochemsi In het zanderige en straatai Tsjaad wordt al twintig j lang een burgeroorlog uitgevo ten. Libische geldingsdrang Frans 'vaderschap' over een v« malige kolonie zijn de bij voort ring aanwezige ingrediënten. V Libië geldt één groot doel: desti ting van een 'Grote Islamitisi Staat'. Frankrijk daarentegen keert als zo vaak in een diletu Het wil de reputatie van 'vrii van Afrika' hooghouden en zich niet onttrekken aan de rol supporter van de Tsjadische r> ring, wat de verhoudingen vriend Khadafi vertroebelt. Na herlezing van zijn groene boe heeft Libië's kolonel Khadafi een nieuw 'hoogtepunt' in hetT- dische conflict gezorgd door bommenwerpers weer eens ri ting Tsjaad te sturen. Arada, plaatsje enkele tientallen kilon ters ten zuiden van de 16e breed graad, kreeg bezoek van vier gevechtsvliegtuigen. Bij het bo bardement viel één dode en werd vijf gewonden geteld. Al lange tijd werpt Khadafi een gerig oog op Tsjaad, omdat hij n altijd droomt van een grootse is mitische staat onder zijn leidii Maar ook economische reden maken Tsjaad interessant voor bië. Met het uitdrogen van zijno! bronnen, binnen twee decern valt er geen druppel meer te hals is Khadafi op zoek naar ener: bronnen. Tsjaad heeft op dat bied een en ander te bieden. Khadafi 's bemoeienissen d Tsjadische aangelegenheden da ren al van 1980. Toen werd pre dent Goukouni Oueddei afge door minister van defensie His ne Habré. Oueddei klopte op bië's deur en Khadafi was maai te bereid een hand toe te steki Hij stuurde 5.000 soldaten naarl zuiden, voorzien van Russiso tanks en raketlanceerders. In 1983 startte Libië, in samen» king met verzetstroepen in i noorden, een offensief dat de re ring-Habré fataal dreigde te den. Frankrijk aarzelde en reags de lange tijd niet. Maar begin 1 besloten de Fransen, onder voortdurende druk van de Verei de Staten en na herhaalde krei om hulp van Habré, dat de Libisi opmars moest worden geste 1200 Franse paratroopers weri in de strijd geworpen en wisten indringers bij de 15e breedtegn tot staan te brengen. Na nieuwe vechten werd die grens naarl noorden verlegd tot bij de breedtegraad. Frankrijk schouwde deze 'rode lijn' sindsd als bestandslijn en Tsjaad werde verdeeld land: Libië controleei het noorden, Hissène Habré rege de met Franse steun het zuiden. Goukouni Oueddei, verzetsleii tegen Habré, keerde zich in oktot van het afgelopen jaar definitief van Tripoli. Het resultaat van Oueddei's ru met Khadafi was een radicale o mezwaai van een groot contingi noordelijke rebellen. Ze sympal seren nu met de autoriteiten in hoofdstad N'djamena en de re| ring voelt zich daardoor sterk dan ooit. Vanuit die verondersl de krachtige positie wendt pre dent Habré zich opnieuw tot rijs. Als de Fransen de 'rode lijn' op 16e breedtegraad opgeven en tair interveniëren in het noore van het land, zo betoogt Hat kunnen de Libiërs voor eens en tijd over de grens worden gezet. Verenigde Staten, als altijd er gebrand Khadafi een flinke blo neus te bezorgen, stuurden daal onmiddellijk zo'n 35 miljoen den naar Tsjaad. Maar Frankrijk blijft hopen dat Tsjadische strijdkrachten voldo de zijn toegerust om het karwei eigen houtje te klaren. Een gr conflict met Libië is het laat waar de Fransen op zitten te wa ten. Frankrijk staat voor een aloud lemma. Tsjaad kan niet aan het worden overgelaten, de Fraffi kunnen niet eenvoudig vertrekk Maar eenmaal verwikkeld in Tsjadische problemen, ontbre de Fransen de macht om de re ring-Habré te controleren. De Libische bombardementen zuiden van de 16e breedtegraad ren een duidelijke uitdaging het adres van de Fransen. Zo beoefent Frankrijk een haart kende strategie: het land wil gendarme van Afrika spelen a der de gummiknuppel ter hand nemen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1987 | | pagina 4