IpzcjaarTüt 'g*a igaièfe tii-^i»' iiilü OLOF PALME een illusie aan flarden geschoten terug blik 26 WOENSDAG 31 DECEMBER 1986 egypte china gebruiken aan flarden roddelpers •K l i f 9 f 9f «9 f« '19 f* I* f* «r ft ff a»'*#** If MllMaf >'<*W t. I V >y i ;v irfMiifH Gedeelte uit een wandkalender voor het jaar 1626, gedrukt te Augsburg. Het stuk is geheel in tekens en prentjes. De kalender is een gokspel. En dan niet in de zin van; Wanneer was mijn schoonmoe der ook al weer jarig? Neen, een heus gokspel oftewel het over bekende boek kaarten. Ga maar na: 52 kaarten die staan voor de 52 weken in het jaar. De joker is de 365-ste dag van het jaar, de schrikkeldag. Verder zijn er 4 kleuren voor de 4 seizoenen en elke kleur heeft 13 kaarten, dat wil zeggen de 13 weken in een seizoen. Toch is met een boek kaarten in de hand moeilijk af spraken maken. Daarvoor doen we liever een beroep op een agenda of kalender. De kalender zoals die tegen woordig in een groot deel van de wereld wordt gehanteerd is di rect verbonden aan de geboorte van Christus. Maar ook voor die tijd hanteerden de mensen ka lenders en het is duidelijk dat die uitgingen van andere principes. Het is op het eerste gezicht op merkelijk dat de verschillende kalenders die her en der in de we reld worden en werden gebruikt jaren kennen van 365 dagen, of daar wat lengte betreft niet veel van afwijken. Toch is dat niet zo heel vreemd, want mensen die wat meer over tijd en tijdbereke- ning nadachten hadden al snel in de gaten dat de bewegingen van maan, zon en sterren veel met de tijd te maken hebben. En aangezien de aarde overal ter wereld evenveel tijd nodig heeft om rond de zon te draaien (een jaar) is het niet raar dat een tijds duur van 365 dagen of daarom trent veel gebruikt wordt om de lengte van een jaar te bepalen. Ook de maanden werden op overeenkomstige wijze bepaald en afhankelijk gesteld van de omloopstijd van de maan. Het was al heel lang bekend dat die omloopstijd iets meer dan 29,5 dagen telde. Tegenwoordig we ten we dat dat exact 29,530590277 dagen is. Maar om dat het lastig was om met halve dagen te werken zijn allerlei truuks uitgevonden. Zo kenden de Sumeriërs, de Babyloniërs en de Assyriërs maanden die afwis selend 29 en 30 dagen telden. Maar als die berekening conse quent wordt aangehouden is een jaar gemiddeld 11 dagen korter dan de tijd die de aarde nodig heeft om rond de zon te draaien: het zonnejaar. Dus voegen die volken een zogenaamde schrik kelmaand van 11 dagen tussen. Een soortgelijke verschijnsel zagen we bijvoorbeeld bij de Egyptenaren die 4000 jaar voor Christus al maanden van 30 da gen kenden en aan het eind van een jaar 5 toegevoegde dagen, de zogenaamde epagomenen zo als ze in het Grieks genoemd worden. In 25 voor Chr. kregen de Romeinen hun zin en werd de Juliaanse jaarvorm aanvaard. Dat betekende dat ieder vierde jaar niet 5 toegevoegde dagen, maar 6 kende. Het Juliaanse jaar is gebaseerd op een zonne jaar met een lengte van 365,25 dagen. Het was Julius Caesar die deze verandering doorvoer de en er meteen maar zijn naam aan verbond. In 526 na Chr. werd weer een be langrijke verandering in de tijds berekening gepresenteerd. De pauselijke architect Dionysius Exiguus stelde voor om de jaren te tellen vanaf 'de vleeswording' van Christus. Zoals uit het ver haal met de chronologe Suzanne Maarschalkerwaard blijkt, zat Dionysius er wel vier jaar naast. Toch is zijn voorstel in de acht ste eeuw algemeen gebruik ge worden. Ondanks schrikkeldagen en maanden klopte de zaak niet. Zo werd in de Middeleeuwen ont dekt dat het begin van de lente Al in de verre oudheid ontdekt men dat de omlooptijd van de maan het geschikte middel was om de duur van jaren en maan den te bepalen. steeds vroeger dan 21 maart in trad. Dat had te maken met de lengte van het zogenaamde tro pische jaar. Dat is de tijd die de zon nodig heeft om van het ene lentepunt in het andere te ko men. Dat duurt exact 365 dagen, 5 uur, 48 minuten en 45,17 secon den. En die tijdsuur kwam niet overeen met het jaar dat destijds werd aangehouden. Daarom voerde in 1582 paus Gregorius de dertiende de Gregoriaanse ka lender in. Om het verschil dat in middels ten opzichte van het tro pische jaar was ontstaan, teniet te doen sloeg hij om te beginnen 10 dagen over. Dat wilde toen zeggen dat na 4 oktober niet 5 oktober kwam, maar 15 oktober. Verder bedacht hij dat in 400 jaar er 3 schrikkeljaren uit zou den vallen: 1700,1800,1900, 2100 enzovoort. De katholieke landen namen het eerst deze Grego riaanse kalender over en later volgden ook de meer protestan te landen die lange tijd nog de Juliaanse kalender gebruikten. Het is bekend dat de Chinezen zo hun eigen gedachten hadden over de kalender. Beweerd wordt dat de oorspronkelijke maankalender die daar gehan teerd werd in 2397 voor Chr. be gon. Het jaar telde 12 maanden die naar de rangtelwoorden werden genoemd en met de nieuwe maan begonnen. Dat be tekende dat af en toe een extra maand ingelast moest worden. Verder speelden ook de tekens van de dierenriem een rol in het berekenen en vaststellen van de toenmalige Chinese kalender. De jaren werden naar de rege ringsjaren van de keizers ge teld, een gebruik dat bijvoor beeld ook de Egyptenaren met hun koningen kenden. Het nieu we jaar begon altijd op een da tum ergens tussen 20 januari en 19 februari. Overigens is ook in China de Gregoriaanse kalen der ingevoerd (1 januari 1930), zodat daar nu twee kalenders gebruikt worden, de christelij ke en de Chinese. In 1986 begint het 60-ste jaar van het tijdperk van keizer Hirohito, Sjowa ge naamd. De Perzen houden er ook van re gelmatig hun kalender te veran deren. Zo had op 21 maart 1976 voor hen het jaar 1355 moeten begonnen, maar de Sjah besloot dat het anders moest. Hij be paalde dat dat jaar 2535 na Cy rus wordt genoemd. Cyrus wordt als de stichter van het Perzische rijk beschouwd. Hun jaartelling begint nu dus op 21 maart 559 voor Chr. De Israëlitische kalender is pas omstreeks 358 na Chr. min of meer logisch aangepakt. Hij be rust op een cyclus van 19 jaren met 235 maanden: 12 jaren van 12 maanden en 7 jaren van 13 maanden. Na afloop van de cy clus valt het begin van het Israë litische jaar samen met hetzelf de tijdstip van het zonnejaar. De begindatum van de jaartelling, de epoche, is maandag 7 oktober 3761 voor Chr. en de jaren begin nen altijd op een dag tussen 5 september en 5 oktober. De Arabische of Mohamme daanse kalender begint met de uitwijking van Mohammed van Mekka naar Medina op 15/16 juli 622 na Chr. Ook hier is weer spra ke van een maanjaar van 354 of 355 dagen, dat bestaat uit 12 maanden van afwisselend 20 en 29 dagen. Ook worden schrikkel dagen toegevoegd en wel 11 in een periode van 30 jaar. Omdat een Mohammedaans jaar 11 da gen korter is dan een Christelijk jaar, maakt dat in 33 van onze ja ren een verschil van in totaal 363 dagen. Dat wil dus zeggen dat zij dan een jaar extra achter de rug hebben. Het bovenstaande is slechts een greep uit de verschillende ka lenders en jaartellingen. De vol keren op deze aarde hebben zo hun eigen gebruiken. Op Madagaskar wordt een eigen kalender gebruikt die veel lijkt op de Arabische. De maanden zijn van de namen van de tekens van de dierenriem afgeleid. Het jaar begint bij de aanvang van het droge seizoen. Ook kennen we verschillende Hindoekalen ders. Een jaar kent daar 6 seizoe nen. De Tamilse kalender is ge baseerd op een zeer nauwkeurig zonnesysteem, verbonden met een vaste dierenriem. Het begin van de maand moet samenval len met het binnentreden van de zon in een van de tekens van de dierenriem. In Laos en Cambod ja bestaan verder nog respctie- velijk de Boeddhistische en de kleine jaartelling. De Boeddhis tische heeft haar beginpunt op de dag van volle maan in de zes de maand van het jaar 544 voor Chr. Dat is het sterfjaar van Boeddha. De kleine jaartelling begint op 21 maart 638 na Chr. Kalenders te over dus. En voor wie van een feestje houdt is er zo links en rechts op de wereld wel een jaarwisseling te vieren. Het vergt evenwel een goede kalen der om al die verschillende data bij te houden. Misschien is het dan toch nog niet zo gek om maar gewoon een kaartspel te pakken en op de goede datum te gokken. rené schrier De in felle oorlogskleuren geschilderde punk scharrelt behoedzaam rond het bloemenheuveitje op het troittoir van de Svaevagen, Stockholms drukste verkeersader. Hij zet een uit het gelid geraakt waxinelichtje terug op zijn plaats. Het lichtje blijkt door de verplaatsing te zijn gedoofd. De punk knielt neer, devoot bijna, steekt het kaarsje weer aan en verschikt een boeket. Hij blijft nog even op zijn knieën zitten, als in gebed. Zijn oranje hanekam steekt als een exotische bloem uit boven de voornamelijk groene tuilen. Hij staat op, klopt het vuil van zijn eens zwarte, nu grijs verschoten ribbroek. Werpt nog een blik op het half verlepte gedenkteken en loopt weg. Het is vrijdagavond, half twaalf. Vrijwel niemand heeft het ritueel opgemerkt. Op 28 februari, een vrijdagavond, werd hier op hetzelfde tijdstip de Zweedse premier Olof Palme vermoord. Hij was na bioskoopbezoek met zijn vrouw op weg naar huis. De moordenaar moet de plek met zorg hebben geselecteerd. In tien passen kon hij in de ingang van metrohalte Appelbergsgatan zijn. De getuigenverklaringen zijn verwarrend. De politie houdt het er op dat de dader per auto is gevlucht. Nog steeds draait de speculatiecaroussel op volle toeren. Gemiddeld één keer per week verschijnt er een 'opzienbarend' artikel vol 'onthullende' details dan wel 'verhelderende' achtergrondinformatie. De enige verdienste van die publicaties is dat ze de portemonnee van de uitgevers spekken. Voor de inhoud geldt de oude courantierswijsheid, dat 'morgen de vis er weer in wordt verpakt'. Maar het publiek lust er nog steeds pap van. Vooral wanneer de inefficiëntie van het onderzoeksteam weer eens breed wordt uitgemeten. Met de kogels die een eind maakten aan het leven van Palme werd ook een illusie aan flarden geschoten. Zweden had sinds 1814 geen oorlog meer gekend. De laatste politieke moord had in 1810 plaatsgevonden. In 1976 was de Westduitse ambassade weliswaar door terroristen van de Rote Armee Fraktion opgeblazen, maar die gebeurtenis kon nog worden gezien als een zweer die toevallig in Zwedenwas opengebarsten. De moord op Palme was van een andere orde. Nu werden de Zweden aan den lijve geconfronteerd met de moordende praktijk van het terrorisme. De Zweedse tredmolen kwam abrupt tot stilstand. „Het belangrijkste effect van de moord op Palme was het gevoel van nationale eenheid dat spontaan ontstond", zegt Per Axel Landahl. Hij is directeur van het Instituut voor Psychologische Verdediging. Gespecialiseerd in catastrofe-onderzoek, zegt hij zelf, vooral geïnteresseerd in de consequenties voor de Zweedse psyche. De moord op Palme moet materiaal hebben opgeleverd om van te water tanden. „Op die schaal hadden we dat gevoel nog nooit meegemaakt. Duizenden mensen gingen de straat op om lucht te geven aan hun verdriet en verbijstering In Zweden worden uitingen van nationalisme doorgaans met argusogen bekeken. Daar was nu geen sprake van. We waren verenigd in onze rouw. Politieke geschillen waren niet langer belangrijk. Mensen die Palmes beleid altijd fel hadden veroordeeld, bleken hem nu opeens te bewonderen. En de meesten zullen nooit vergeten wat ze deden, toen het nieuws van de moord bekend werd. Net als bij de moord op Kennedy". „Er was ook een gevoel van onwerkelijkheid. Bijna iedereen dacht, zoiets kan bij ons niet gebeuren. Van hoog tot laag, niemand bleek op de moord voorbereid". Dat is nog een milde kwalifïkatie voor de blunders die de politie onmiddellijk na de moord op Palme maakte. In de veronderstelling dat niet de eerste minister, maar een 'modale 'Zweed was neergeschoten, werd aanvankelijk verzuimd de plaats van de misdaad af te zetten en de uitvalswegen van Stockholm te blokkeren. Het mag een wonder heten dat nog een schimmig signalement man, ongeveer 35 jaar, donker uiterlijkkomoorden opgesteld van de mogelijke dader. Dat hij toen niet is gegrepen verbaast niemand. Olof Palme zweedse PaUne aa"Steê lalme van Z* aanSu nacht blJ «;t heeft mier Ofof STOCK-»"'''-fier*"net le»en 5tocK°° straatin n ovedee ®«w" VÜ Met die 'andere delen' blijkt Unckel vooral de media te bedoelen. Radio en televisie kunnen niet beticht worden van een feilloze verwerking van het nieuws. Unckel, toen als parlementariër lid van de omroepraad: „De radio zond lichte muziek uit en bleef dat uitzenden, ook nadat het nieuws in de studio bekend was. De moord vond om 23.30 uurplaats, maar het eerste bulletin werdpas om halfeen uitgezonden. Er waren geen journalisten op de redactie, de verantwoordelijke figuren waren moeilijk bereikbaar en er mankeerde het een en ander aan de apparatuur". Het café in het Operahuis is een trefpunt van Stockholms 'oudere jong erenmet artistieke en links-intellectuelel aspiraties. Een glas matige Italiaanse landwijn kostf 13,50. Het is en dat zal de Zweedse Ruding plezieren aan de omzet niet te merken. Kristin (34 en Zweeds-mooi) kijkt peinzend naar het fraai beschilderde barokplafond. „De effecten van de moord op Palme op Zweden? Ik zou het niet weten. Ja, we hebben een nieuwe premier en de bloemisten hebben de afgelopen maanden goede zaken gedaan". Na enig nadenken: „Holmer (defunctionaris belast met het onderzoek naar de moord, red.) is de meest begeerde man I van Zweden geworden. En dus I een dankbaar onderwerp van f de roddelpers. Volgens verhalen zou zijn ex-vrouw zelfs een poging tot aanranding hebben gefingeerd om hem terug te winnen. Ze zeggen dat hij nu een verhouding heeft met een meisje van negentien. Zo zieje maar, waar een goed politie-onderzoek toe kan leiden". Waarna ze overgaat tot de orde van de avond: een droge witte wijn. OlofPetersson is hoogleraar politieke wetenschappen aan I de universiteit van Uppsala. I:§ zijn met boeken gestoffeerde werkkamer in een voormalige vestiging van de nationale bank doceert hij:„De veranderingen in de Zweedse samenleving na de dood van Palme zijn marginaal. De maatschappij is onder Palme trouwens niet ingrijpend veranderd. Dat blijkt ook uit de commentaren na zijn dood l Daarin vallen twee elementen op. Ten eerste: Palme was ondanks zijn polemische stijl vanpolitiek bedrijven een aardige man. Ten tweede: c nadruk op zijn internationale staatsmanschap, de commissie-P alme bijvoorbeeld". „Er was wel een gevoel van nationale eenheid, maar datiM nu wel aan het wegebben. Eclm belangrijk is een ontwikkelim die al tijdens Palme begon: M| uiteenvallen van de machtsblokken, het gezamenlijk optrekken van sociaal-democraten en vakbeweging bijvoorbeeld, <fi| de politiek decennia hebben beheerst. De groeiende spanning tussen de privé-en I collectieve sector, de grenzen I van de sociaal-democratischÈ interventiestaat. Er is sprake van een herwaardering van het bedrijfsleven". 9 peter van nuijsenbuil De moord op Olof Palme bracht een voor Zweden ongekend gevoel van nationale saamhorigM teweeg.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 26