Rijkswaterstaat pakt brug bij Sluiskil aan Overeenstemming over transport van vliegas Schouwse duinen Daling faillissementen in Zeeland het grootst PZC/ provincie SCHATKAMER VOOR DE ARCHEOLOOG SCHEPEN OVER UITSPRAAK GEDEPUTEERDE: Zeeuwse afdeling oud-marinemensen Miljoen voor uitbreiding van rangeerterrein bij Nieuwdorp Unaniem DEZE WEEK NOODREPARATIE Vrije hoogte Ledenvergadering Bijeenkomst FIOM voor weduwen en weduwnaars VERSCHEPING IN GEDEELTEN NAAR ENGELAND HOORT. ZIETjf AFNAME MET 35 PROCENT IN 86 10 GENT Bij de aanleg van een vaste oeververbinding over de Westerschelde moet rekening worden gehouden met de specifieke gevolgen voor de zeevaart naar de havens aan het kanaal Gent-Terneuzen. Dat zegt Gentse schepen van de haven Verheeke. Hij reageert hiermee op een recente uitspraak van de Zeeuwse gedeputeerde E. Maris-Koster. Zij had tien dagen geleden op een vergadering van de VVD in Terneuzen gezegd dat als bij de aanleg van een vaste oeverver binding zou worden gekozen voor een tracé ten westen van Terneuzen, de bouw van een nieuwe zeesluis in het gedrang kan komen. DINSDAG 23 DECEMBER 1986 Gent mag niet dupe van oeververbinding worden (Van onze correspondent) In Gentse havenkringen en op het stadhuis werd met gefronste wenk brauwen kennis genomen van een der gelijke verklaring. Een en ander werd MIDDELBURG Oud-personeel van de Koninklijke Marine heeft na twee jaar onderzoek besloten tot de oprich ting van een Algemene Vereniging. Het doel ervan is de wensen van de le den en hun belangen te vervullen, te behartigen en te verdedigen. Om zo veel mogelijk oud-marinemensen te kunnen benaderen zijn twaalf provin ciale afdelingen opgericht, ieder met hun eigen contactpersoon. Voor Zee land is dat W. Schuite in Middelburg. De vereniging wil zich verder inzetten voor het opsporen van oude contacten en het leggen van nieuwe, voor bezoe ken aan schepen of inrichtingen van de marine en het korps mariniers, het houden van dans-, feest- en ontspan ningsavonden en het verzamelen en voor ieder lid beschikbaar houden van persoonsgegevens, waarin opgeno men: dienstperiode en -vak, varende of walplaatsing op een van de schepen of inrichtingen. Dit voor de leden die bij voorbeeld op zoek zijn naar mensen uit hun actieve dienstperiode. VLISSINGEN - Het spoorweg emplacement bij Nieuwdorp wordt uitgebreid. Op die manier kan het toenemend goederen vervoer per spoor vanuit de ha vens van Vlissingen-Oost beter worden verwerkt. De raad van bestuur van het Havenschap Vlissingen trok maandag 1 mil joen gulden uit om het aantal op stelsporen van vijf op acht te brengen. Hoewel de rijksverte genwoordigers in de raad van bestuur aanvankelijk weinig heil in het plan zagen, werd het voorstel toch met algemene stemmen aangenomen. Rijksvertegenwoordiger mrW. F. Meijer constateerde met genoe gen dat het goederentransport per spoor de afgelopen jaren fors was toegenomen. „Maar", zei hij, „ik heb geen enkele zekerheid dat die stijging doorzet. Het Ha venschap heeft de Nederlandse Spoorwegen nswat enquêtes la ten uitvoeren bij bedrijven. Ge heid dat er dan een behoefte aan uitbreiding blijkt. Waarom heeft het Havenschap zelf geen onder zoek ingesteld?" Zijn collega drs P. van Weelden viel hem bij. Ook hij vond dat het voorstel mager was onderbouwd en dat er onvol doende naar alternatieve oplos singen was gezocht. Havenschaps-voorzitter drs R. C. E. Barbé hield de 'boekhouders' van het rijk voor dat de toekom stige groei op zich niet van be lang is. Hij zei: „Sinds 1980 is het vervoer met 60 tot 70 procent toe genomen. Los van de vraag of de groei in die mate doorzet mag er nu al van een onmogelijke en on veilige situatie worden gespro ken. Daar moet het Havenschap iets aan doen". Hij verwees daar bij ook naar de onhoudbare toe standen op het station van Goes, waar momenteel veel goederen wagons -dikwijls geladen met ge vaarlijke stoffen- moeten range ren. Volgens voorzitter Barbé zal niet lang meer van het Goese ran geerterrein gebruik kunnen wor den gemaakt. Tevens ontkende hij dat de NS met de enquêtes 'naar eigen zak' had toegere kend. Gedeputeerde W. Don vulde aan dat behalve een ontlasting van het station Goes ook de verbete ring van de infrastructuur in het havengebied van doorslagge vend belang is. Daarop lieten de rijksvertegenwoordigers hun verzet varen en werd het voor stel unaniem aangenomen. Het voorstel om 50.000 gulden bij te dragen in een onderzoek naar de sterkte- en zwaktepunten van de Zeeuwse economie vond even eens genade. Mr Meijer moest wel overtuigd worden dat het onder zoek ook voor het havenschap nieuwe gegevens zou opleveren. „Zo veel geld voor dingen die we al weten, ik vind het nogal wat", aldus mr. Meijer. Voorzitter Bar bé bracht daar tegenin dat een toegespitst onderzoek weldege lijk bruikbare cijfers boven water zou kunnen brengen. Het Havenschap Terneuzen, dat aansluitend vergaderde, stelde eenzelfde bedrag voor het onder zoek beschikbaar. Het in de ijs kast zetten van de plannen voor de aanleg van de Paulinahaven ten westen van Terneuzen werd met instemming begroet. Het nut van een onderzoek naar de ontwikkelingsmogelijkheden van de Axelse Vlakte werd even eens onderschreven. vorige week reeds uitgepraat tussen burgemeester C. Ockeloen van Ter neuzen en de Gentse schepen van de haven Verheeke. Ockeloen stelde Ver heeke enigszins gerust. Hij wees erop dat in Nederland de beslissingen over ruimtelijke planning bij de gemeenten liggen. De Terneuzense burgemeester voegde eraan toe dat hij niet van plan is de oorspronkelijke bestemming van de terreinen ten westen van de huidige zeesluis te wijzigen. Deze terreinen zijn voorbehouden aan een grotere sluis. Ockeloen had zich overigens zelf al be hoorlijk opgewonden over de uit spraak van de gedeputeerde. Thans heeft Gent ook officieel gereageerd. Er gaat een brief naar Maris-Koster, waarin het Gentse standpunt wordt toegelicht. Omdat in deze aangelegenheid zeker Belgische en ook Gentse belangen spelen, meent het Gentse gemeente bestuur dat rekening gehouden dient te worden met de gevolgen voor de scheepvaart naar Gent. Wat ook de keuze is, de vlotte en veilige doorvaart moet worden verzekerd. Dat betekent voldoende diepgang in geval van een tunnel en voldoende vrije hoogte bij een brug. Hierbij dienen de nodige stu dies met betrekking tot de technische ontwikkeling van de scheepvaart uit gevoerd te worden, aldus schepen Ver heeke. Verder stelt de Gentse schepen van de haven dat wat betreft de vrije hoogte rekening gehouden zou ipoeten wor den met de normen die gelden op het Belgisch gedeelte van de Westerschel de. Dat is 70 meter vrije hoogte op waarts de haven van Antwerpen, en eventueel tot 90 meter op de zee- Schelde. IDe doorvaarthoogte op de zee-Schel de wordt onder meer bepaald door het feit dat bijvoorbeeld op de scheeps werven van Temse en Hoboken boor eilanden kunnen worden gebouwd. Wanneer de de oeververbinding westelijk van Terneuzen wordt ge bouwd, dient eveneens rekening te worden gehouden met een voldoende vrije doorvaarthoogte naar het slui- zencomplex via de hoofdvaargeul op de Westerschelde, en de nieuwe sluis. SLUISKIL - Rijkswater staat probeert nieuwe stremmingen van de brug over het Kanaal Gent-Terneuzen bij Sluiskil te voorkomen door een 'noodrepara- tie'. Die wordt nog voor de kerstdagen uitge voerd. Waterstaat be sloot maandagochtend - tijdens spoedberaad - ook dat de brug begin volgend jaar een grote onderhoudsbeurt krijgt. Het gaat om achterstal lig onderhoud, want het karwei had eigenlijk dit jaar al moeten worden uitgevoerd. De problemen, die vrij dag ontstonden, waren een direct gevolg van uitstel van de onder houdsbeurt. In de tand wielkasten werd een dusdanige slijtage ge constateerd dat de brug - vooral bij een felle noordwestenwind - nau welijks nog dicht kan. Vrijdagmiddag lukte dat pas na fikse inspannin gen van het technisch personeel van water staat. De dienstkring Kanaal Gent-Terneuzen gaf overigens voorrang aan het scheepvaartver keer. De brug werd uit eindelijk helemaal open gezet en het wegverkeer werd, via grote aanwij zingsborden, verwezen naar de alternatieve rou te over de sluizen bij Ter neuzen. W.M. Vinke, hoofd van de dienstkring Kanaal Gent-Terneuzen van waterstaat: „Uiteinde lijk is de overlast nog meegevallen. De wind was het afgelopen week einde veel minder krachtig dan was aange kondigd. Daardoor kon de brug toch gewoon draaien. Om herhaling van dit soort onplezieri ge toestanden te voorko men, hebben we nu be sloten een soort 'nood verband' aan te bren- gen. Dat gebeurt deze Vail Schuttevaer week. We gaan proberen de tandwielen weer wat op te lassen, daar komt het in het kort op neer". Begin volgend jaar wor den de voorbereidingen getroffen voor de uitge stelde onderhoudsbeurt. Vinke daarover: „De meeste tijd gaat in die voorbereidingsfase zit ten. Het eigenlijke werk kan in een paar weken geklaard zijn. Strem mingen? Misschien een enkele keer, maar dan in ieder geval niet lang". Het onderhoud aan de brug bij Sluiskil werd uitgesteld omdat er geen geld voor was. Volgens Vinke is er ongeveer een half miljoen gulden mee gemoeid. De andere ka- naalbrug, die bij Sas van Gent, is de afgelopen zo mer wél onder handen genomen. Die onder houdsbeurt kostte wa terstaat 340.000 gulden. MIDDELBURG De afdeling Mid delburg van de koninklijke schippers vereniging Schuttevaer houdt maan dag haar ledenvergadering in mari tiem hotel Britannia in Vlissingen. De agenda vernmeldt onder meer een bestuursverkiezing. De heer M. Faas- se, die aftredend is, heeft zich herkies baar gesteld. De vergadering begint om 15.00 uur. MIDDELBURG De stichting tot hulpverlening bij zwangerschap en al leenstaand ouderschap houdt woens dag 7 januari haar eerste bijeenkomst van de groep voor weduwen en weduw naars met thuiswonende kinderen. De groep komt eens per veertien dagen bij elkaar op de woensdagavond, gedu rende acht tot tien keer. De avonden in het Piom-gebouw aan de Varkens- markt in Middelburg beginnen om 20.00 uur. ar» WSA- tSÉÉÉK trr? r Nog deze week wqrdt aan de brug bij Sluiskil een noodreparatie uitgevoerd. ROTTERDAM/GOES - Over het transport van de 3000 ton vliegas, dat zich de laatste weken op een ponton bij de Kreekraksluizen bevond, is overeenstemming bereikt. Besloten is de vliegas per ferry-boot vanuit Rotterdam in containers naar de Brit se haven Felixstowe te vervoeren. Met de overslag van het vliegas in containers werd maandag in Euro poort begonnen. Het zal zes tot zeven weken duren en 140 transporten ver gen voordat de gehele lading, afkom stig van de in juli voor de kust van Den Helder vergane Britse coaster Olaf, naar Engeland is verscheept. Dat is door de directie Noordzee van rijkswaterstaat meegedeeld. Dat grote aantal transporten is nodig omdat het Britse bedrijf Cory Waste Management, waar de vliegas wordt verwerkt, niet meer dan 500 ton per week kan ontvangen. De kosten van het transport zijn voor rekening van de eigenaar van de lading, het Deense be drijf Superfos AS. Het was in eerste in stantie al de bedoeling om de vliegas naar Engeland te verschepen, maar het werd een Nederlandse aangelegen heid toen de Britse coaster zonk. Rijkswaterstaat besloot het schip te bergen en de vliegas - een fijnkorrelig ijzererts waarin zich hoge concentra ties cadmium, lood en arseen bevin den - naar Europoort te brengen van wege de gevaren voor het zee-milieu. Rijkswaterstaat zat daarna letterlijk opgescheept met de vliegas, omdat vanuit Engeland bezwaren kwamen van vakbonden en milieugroepen te gen het transport naar de oorspronke lijke bestemming Rainham in Oost- Engeland en in tweede instantie het vlakbij gelegen Brightling Sea. Vol gens J. Kaspers van de directie Noord zee van rijkswaterstaat is nog steeds niet duidelijk waar de problemen pre cies lagen. Hij meent dat aan het trans port nogal negatieve publiciteit is ge geven, waardoor de Britse bootwer kers de vliegas niet meer wilden los sen. Ook toen is al gedacht aan trans port per containers, maar dat bleek volgens Kaspers aanvankelijk vrij duur. In afwachting van verdere on derhandelingen werd de vliegas per ponton vanuit Europoort naar de vluchthaven Zijpe nabij Bruinisse ge dirigeerd. Die manoeuvre leidde tot kritiek van het college van b en w van Bruinisse, dat in deze zaak niet was ge kend. De ponton met vliegas vertrok daarop naar de Kreekraksluizen. Ondanks de eis van de gemeente Reimerswaal om geen verontreinigd materiaal uit de ponton te halen zolang deze bij de Kreekrak lag, is een proeftransport naar Engeland met 20 ton vliegas uit gevoerd. Dat transport per container is gunstig verlopen. De heer Kaspers stelt dat rijkswater staat in deze zaak zorgvuldig heeft ge handeld. „Voorafgaand aan het proeftransport is eerst advies ge vraagd aan de regionale inspectie mi lieuhygiëne. En we hebben ervoor ge zorgd dat zowel de bodem als het wa ter van verontreiniging door vliegas gevrijwaard is gebleven". De berging van de Olaf en de zorg voor de vliegas heeft rijkswaterstaat ruim vijf miljoen gulden gekost. Op dit mo ment is men nog in een procedure ver wikkeld om de Olaf in eigendom te ver werven, waarna het schip waarschijn lijk als schroot wordt verkocht. Dat zou een gering bedrag opleveren, dat in het niet valt bij de kosten. In het schip zijn documenten gevonden, waaruit blijkt dat een op de Kaaima neilanden gevestigde maatschappij van de kapitein van de Olaf de vermoe delijke eigenaar van het schip is. Naar de oorzaak van het vergaan van de Olaf loopt nog een onderzoek. Bij lage eb aflandige windzijn ze nu en dan nog te zien. Overblijfse len van straten en welputten van Westenschouwen. In de zestiende eeuw verviel het eens zo welvarende stadje door de opdringende zee. Al leen de toren bleef nog staan. Daar waar de in 1848 afgebroken toren van Westenschouwen stond heeft ook de wieg van Joop Deurloo gestaan. Als kind dwaalde hij rond tussen de bij tijden droogvallende restanten van Westenschouwen, dat evenals Reimerswaal en Saeftinge als verzonken 'stad' een legendarische reputatie van weelde en welvaart had, vertelt dr Tjaard de Han in zijn volksverhalen op Schouwen-Duiveland, (Jaarkro niek Stad en Lande, 1977). „Een reputatie die tot de ondergang moest lei den. Geen natuurgeweld zonder meer, maar de straffe Gods". Het volk zag de verklaring van Wes- tenschouwens ondergang in de ver wensing van de zeemeerman die de haveningang liet verzanden omdat vissers zijn vrouw gevangen hielden. En die op Schouwen nog altijd zo be kende 'vervloeking' luidde: Schouwen, Schouwen, 't sal je rou wen, Datje mijne vrouwe houwe! 't Rieke Schouwen sal vergaen, Alleen de toren blijven staen. Maar, zo tekent dr De Haan aan, in de pas lang na de ondergang van Westerschouwen aan het papier toe vertrouwde sage wordt de vervloe king ook aldus weergegeven: Wester schouwe, Wester schouwe Het zal u berouwe Dat gij genomen hebt mijn vrouwe. Westerschouwe zal daarom ver gaan. De toren alleen zal blijven staan. Voor Joop Deurloo is de geschiede nis van Westenschouwen een op merkelijk dagelijks gegeven om mee te leven. Regelmatig trekt de Schouwse bouwvakkerszoon er op uit. De vrije natuur in, op zoek naar sporen van een ver verleden. Het in zee verdwenen Westenschouwen. Duinen en strand. Karolingische burcht en Brabers. Voor de hobby- archeoloog valt er altijd wel wat te ontdekken. De Schouwse kuststreek. 'Schatka mer van archeologisch materiaal'. Want ver vóór Christus moeten er op oude strandwallen al mensen heb ben geleefd. Uit de Late Steentijd. En in de oude duinen vestigden zich onder anderen Romeinen. Scherven en voorwerpen Joop Deurloo ver zamelde ze bij tientallen spreken van verschillende bewoningsfasen van het duingebied. Bewoningsres- ten uit de Merovingische en de Karo lingische tijd. En uit de Middeleeu wen. Zoals een woudloper instinctief aan voelt waar het te verchalken wild zit wéét Deurloo wanneer en waar dui nen, strand en zee weer eens zo gena dig zijn om iets van hun geheimen prijs te geven. „De weersonstandig- heden vertellen me dat. Ik ruik het gewoon als er weer iets voor het op rapen ligt. Dan begint het te kriebe len en ben ik niet te houden. En het levert altijd wel wat op dat de moeite van het zoeken waard is". De Rijksdienst voor het Oudheid kundig Bodemonderzoek (ROB) en niet in de laatste plaats oud provin ciaal archeoloog ir J. A. Trimpe Bur ger en zijn opvolger R. M. van Hee- ringe weten de ontdekkingen van de spoorzoeker uit Haamstede naar waarde te schatten. Joop Deurloo houdt zich dan ook strikt aan de in de Monumentenwet vastgelegde verplichting bodemvondsten voor registratie te melden bij de ROB. „Daar zijn ze altijd heel blij mee. Maar zo'n speurneus als ik, en dat nog wel op Schouwen, is voor de ROB natuurlijk mooi meegeno men", zo onderkent Joop Deurloo deze situatie, die voor de dienst soms boeiend studiemateriaal ople vert. Joop Deurloo wil best weten dat hij met z'n archeologische activiteiten in de Schouwse Westhoek een ver volg geeft aan de vroeger door de ROB eveneens hoog gewaardeerde inzet van M. C. de Koster, J. M. de Nooyer en J. A. Hubregtse. Zo von den meester De Nooyer uit Renesse en meester Hubregtse uit Burgh op een bouwland in Brabers veel scher ven van Romeins en Middeleeuws aardewerk. En na onderzoek van de ROB bleek in Brabers sprake van een nederzetting uit het begin van onze jaartelling. Nog verrassender was de vondst van cultuursporen uit de late Steentijd in het noordelijk gedeelte van Brabers, zo stelde ir Trimpe Burger destijds vast, na de bekende opgraving in 1956-1957. Ook vonden Hubregtse en De Nooyer in zandverstuivingen van de oude duinen vroeger al eens vuurste nen voorwerpjes uit zeer vroege tijd, vermeldt de heer Trimpe Burger in jaarboek 1977 van Stad en Lande van Schouwen-Duiveland. Volgens de oud-provinciaal archeoloog zijn de in Brabers opgegraven grondspo ren van steentij dhuizen zeer belang rijk. „Want volledige plattegronden waren vóór 1957 in het kustgebied van Nederland nog niet bekend". Hubregtse maakte veel studie van de bodemvondsten. En zijn op Schouwen verzamelde collectie oud heidkundige voorwerpen en zijn ar chief liet hij na aan het Zeeuws Ge nootschap, (in depot bij het Zeeuws Museum). Deurloo gewaagt met respect van zijn grote voorganger. „Ik ben nu 45 en geboren in het jaar dat Hubregtse overleed. Noem mij met hem vergeleken maar gerust een stranddnjutter of een struuner. In feite ben ik niet eens officieel cor respondent van de ROB, al heb ik er zoals gezegd goede contacten mee". Hij zoekt regelmatig maar graaft nooit. „Niet nodig ook want zonder dat is er al genoeg te vinden. Daar zorgt de wind wel voor". Eind sep tember nog onderzocht hij de weer drooggevallen brokstukken van het 'vervloekte' Westenschouwen. En die zoektocht leverde pelgrimsinsig nes, mondharpjes en riemeinden op. Joop heeft na zijn eerste vondsten in zijn jonge jaren een opmerkelijke collectie bijeen 'gestruund': bronzen spelden, scherven van onder meer Vlaams-Romeins aardewerk, een dertiende-eeuws kookpotje, oude munten, Keltische siervoorwerpen, stukjes Romeins glas en delen van Romeinse verwarmingsbuizen. Zijn mooiste vondst dateert uit eind 1983: een transversale pijlpunt, zo genaamd microliet uit de late Steen tijd. „Het is enorm spannend allerlei klei ne gebruiksvoorwerpen te vinden en op die manier met je voorouders be zig te zijn. Er leeft van alles in het zand. En dan ineens komt er weer iets te voorschijn". Als Joop Deurloo 'niet te houden is' omdat wind en regen aangeven dat er weer interessante zaken aan de oppervlakte zijn gekomen dwaalthi speurend rond in de altijd actieve Schouwse stuifduinen en stuifke- tels. Want ooit waren de duinen be woond. En bedolven onder het zand liggen ook de resten van door aan groeiende duinen verdwenen duin boerderijen. Toch heeft hij zo zijn problemen met zijn gedrevenheid voor de stille tuigen van menselijk leven in de Schouwse duinen. Want met name Staatsbosbeheer ziet het nut er niet van in. „Ik kom dan ook regelmatig in duinen waar ik eigenlijk helemaal niet mag komen. Ondanks mijn goe de referenties zoals met de ROB be paalt Staatsbosbeheer op grond van beheersdoeleinden dat ik in overtre ding ben. Maar in de praktijk heb ik daar nog nooit moeite mee gehad. Want ik ben in die gebieden nog nooit iemand tegengekomen. En een struuner als ik weet altijd wel tijdig weg te duiken". Jan Jong schaaf VLISSINGEN - Het aantal faillissementen is het afge lopen jaar in Zeeland afgenomen met 35 procent en kwam daarmee op 67. De provincie boekte dit jaar de grootste procentuele daling van het aantal faillisse menten in het land. Het aantal faillissementen daalde landelijk met 18 procent in vergelijking met 1985. Ook in de twee voorgaande jaren daalde het aantal name lijk in 1984 met 19 en in 1985 met 14 procent. Vorig jaar telde ons land nog 5.374 faillissementen, dit jaar zijn dat er 4.410. Dit blijkt uit voorlopige tellingen die het f Centraal Bureau voor de Statistiek maandag bekeni heeft gemaakt. De relatief grootste daling vond plaats in de bedrijfstak overige dienstverlening, gevolgd door de bouwnijver heid met 26 en 22 procent. Dit jaar zijn 1.655 beslotei vennootschappen failliet verklaard, een daling met een vijfde ten opzichte van vorig jaar. Het aantal natuurlijke personen, die geen zelfstandif ondernemer zijn, dat failliet ging bedraagt 730, eend ling van 17 procent. I Amateur-archeoloog Joop Deurloo bij enkele van zijn vondsten die hij tegenkwam op zijn tochten door de duinen van Schouwen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 10