Rijkswaterstaat pakt
brug bij Sluiskil aan
Overeenstemming over
transport van vliegas
Schouwse duinen
Daling faillissementen
in Zeeland het grootst
PZC/ provincie
SCHATKAMER VOOR
DE ARCHEOLOOG
SCHEPEN OVER UITSPRAAK GEDEPUTEERDE:
Zeeuwse afdeling
oud-marinemensen
Miljoen voor
uitbreiding van
rangeerterrein
bij Nieuwdorp
Unaniem
DEZE WEEK NOODREPARATIE
Vrije hoogte
Ledenvergadering
Bijeenkomst FIOM
voor weduwen
en weduwnaars
VERSCHEPING IN GEDEELTEN NAAR ENGELAND
HOORT.
ZIETjf
AFNAME MET 35 PROCENT IN 86
10
GENT Bij de aanleg van een vaste oeververbinding over de Westerschelde moet rekening
worden gehouden met de specifieke gevolgen voor de zeevaart naar de havens aan het kanaal
Gent-Terneuzen. Dat zegt Gentse schepen van de haven Verheeke. Hij reageert hiermee op een
recente uitspraak van de Zeeuwse gedeputeerde E. Maris-Koster. Zij had tien dagen geleden op
een vergadering van de VVD in Terneuzen gezegd dat als bij de aanleg van een vaste oeverver
binding zou worden gekozen voor een tracé ten westen van Terneuzen, de bouw van een nieuwe
zeesluis in het gedrang kan komen.
DINSDAG 23 DECEMBER 1986
Gent mag niet dupe van
oeververbinding worden
(Van onze correspondent)
In Gentse havenkringen en op het
stadhuis werd met gefronste wenk
brauwen kennis genomen van een der
gelijke verklaring. Een en ander werd
MIDDELBURG Oud-personeel van
de Koninklijke Marine heeft na twee
jaar onderzoek besloten tot de oprich
ting van een Algemene Vereniging.
Het doel ervan is de wensen van de le
den en hun belangen te vervullen, te
behartigen en te verdedigen. Om zo
veel mogelijk oud-marinemensen te
kunnen benaderen zijn twaalf provin
ciale afdelingen opgericht, ieder met
hun eigen contactpersoon. Voor Zee
land is dat W. Schuite in Middelburg.
De vereniging wil zich verder inzetten
voor het opsporen van oude contacten
en het leggen van nieuwe, voor bezoe
ken aan schepen of inrichtingen van
de marine en het korps mariniers, het
houden van dans-, feest- en ontspan
ningsavonden en het verzamelen en
voor ieder lid beschikbaar houden van
persoonsgegevens, waarin opgeno
men: dienstperiode en -vak, varende of
walplaatsing op een van de schepen of
inrichtingen. Dit voor de leden die bij
voorbeeld op zoek zijn naar mensen uit
hun actieve dienstperiode.
VLISSINGEN - Het spoorweg
emplacement bij Nieuwdorp
wordt uitgebreid. Op die manier
kan het toenemend goederen
vervoer per spoor vanuit de ha
vens van Vlissingen-Oost beter
worden verwerkt. De raad van
bestuur van het Havenschap
Vlissingen trok maandag 1 mil
joen gulden uit om het aantal op
stelsporen van vijf op acht te
brengen. Hoewel de rijksverte
genwoordigers in de raad van
bestuur aanvankelijk weinig
heil in het plan zagen, werd het
voorstel toch met algemene
stemmen aangenomen.
Rijksvertegenwoordiger mrW. F.
Meijer constateerde met genoe
gen dat het goederentransport
per spoor de afgelopen jaren fors
was toegenomen. „Maar", zei hij,
„ik heb geen enkele zekerheid
dat die stijging doorzet. Het Ha
venschap heeft de Nederlandse
Spoorwegen nswat enquêtes la
ten uitvoeren bij bedrijven. Ge
heid dat er dan een behoefte aan
uitbreiding blijkt. Waarom heeft
het Havenschap zelf geen onder
zoek ingesteld?" Zijn collega drs
P. van Weelden viel hem bij. Ook
hij vond dat het voorstel mager
was onderbouwd en dat er onvol
doende naar alternatieve oplos
singen was gezocht.
Havenschaps-voorzitter drs R. C.
E. Barbé hield de 'boekhouders'
van het rijk voor dat de toekom
stige groei op zich niet van be
lang is. Hij zei: „Sinds 1980 is het
vervoer met 60 tot 70 procent toe
genomen. Los van de vraag of de
groei in die mate doorzet mag er
nu al van een onmogelijke en on
veilige situatie worden gespro
ken. Daar moet het Havenschap
iets aan doen". Hij verwees daar
bij ook naar de onhoudbare toe
standen op het station van Goes,
waar momenteel veel goederen
wagons -dikwijls geladen met ge
vaarlijke stoffen- moeten range
ren. Volgens voorzitter Barbé zal
niet lang meer van het Goese ran
geerterrein gebruik kunnen wor
den gemaakt. Tevens ontkende
hij dat de NS met de enquêtes
'naar eigen zak' had toegere
kend.
Gedeputeerde W. Don vulde aan
dat behalve een ontlasting van
het station Goes ook de verbete
ring van de infrastructuur in het
havengebied van doorslagge
vend belang is. Daarop lieten de
rijksvertegenwoordigers hun
verzet varen en werd het voor
stel unaniem aangenomen.
Het voorstel om 50.000 gulden bij
te dragen in een onderzoek naar
de sterkte- en zwaktepunten van
de Zeeuwse economie vond even
eens genade. Mr Meijer moest wel
overtuigd worden dat het onder
zoek ook voor het havenschap
nieuwe gegevens zou opleveren.
„Zo veel geld voor dingen die we
al weten, ik vind het nogal wat",
aldus mr. Meijer. Voorzitter Bar
bé bracht daar tegenin dat een
toegespitst onderzoek weldege
lijk bruikbare cijfers boven water
zou kunnen brengen.
Het Havenschap Terneuzen, dat
aansluitend vergaderde, stelde
eenzelfde bedrag voor het onder
zoek beschikbaar. Het in de ijs
kast zetten van de plannen voor
de aanleg van de Paulinahaven
ten westen van Terneuzen werd
met instemming begroet. Het
nut van een onderzoek naar de
ontwikkelingsmogelijkheden
van de Axelse Vlakte werd even
eens onderschreven.
vorige week reeds uitgepraat tussen
burgemeester C. Ockeloen van Ter
neuzen en de Gentse schepen van de
haven Verheeke. Ockeloen stelde Ver
heeke enigszins gerust. Hij wees erop
dat in Nederland de beslissingen over
ruimtelijke planning bij de gemeenten
liggen. De Terneuzense burgemeester
voegde eraan toe dat hij niet van plan
is de oorspronkelijke bestemming van
de terreinen ten westen van de huidige
zeesluis te wijzigen. Deze terreinen zijn
voorbehouden aan een grotere sluis.
Ockeloen had zich overigens zelf al be
hoorlijk opgewonden over de uit
spraak van de gedeputeerde. Thans
heeft Gent ook officieel gereageerd. Er
gaat een brief naar Maris-Koster,
waarin het Gentse standpunt wordt
toegelicht.
Omdat in deze aangelegenheid zeker
Belgische en ook Gentse belangen
spelen, meent het Gentse gemeente
bestuur dat rekening gehouden dient
te worden met de gevolgen voor de
scheepvaart naar Gent. Wat ook de
keuze is, de vlotte en veilige doorvaart
moet worden verzekerd. Dat betekent
voldoende diepgang in geval van een
tunnel en voldoende vrije hoogte bij
een brug. Hierbij dienen de nodige stu
dies met betrekking tot de technische
ontwikkeling van de scheepvaart uit
gevoerd te worden, aldus schepen Ver
heeke.
Verder stelt de Gentse schepen van de
haven dat wat betreft de vrije hoogte
rekening gehouden zou ipoeten wor
den met de normen die gelden op het
Belgisch gedeelte van de Westerschel
de. Dat is 70 meter vrije hoogte op
waarts de haven van Antwerpen, en
eventueel tot 90 meter op de zee-
Schelde.
IDe doorvaarthoogte op de zee-Schel
de wordt onder meer bepaald door het
feit dat bijvoorbeeld op de scheeps
werven van Temse en Hoboken boor
eilanden kunnen worden gebouwd.
Wanneer de de oeververbinding
westelijk van Terneuzen wordt ge
bouwd, dient eveneens rekening te
worden gehouden met een voldoende
vrije doorvaarthoogte naar het slui-
zencomplex via de hoofdvaargeul op
de Westerschelde, en de nieuwe sluis.
SLUISKIL - Rijkswater
staat probeert nieuwe
stremmingen van de
brug over het Kanaal
Gent-Terneuzen bij
Sluiskil te voorkomen
door een 'noodrepara-
tie'. Die wordt nog voor
de kerstdagen uitge
voerd. Waterstaat be
sloot maandagochtend -
tijdens spoedberaad -
ook dat de brug begin
volgend jaar een grote
onderhoudsbeurt krijgt.
Het gaat om achterstal
lig onderhoud, want het
karwei had eigenlijk dit
jaar al moeten worden
uitgevoerd.
De problemen, die vrij
dag ontstonden, waren
een direct gevolg van
uitstel van de onder
houdsbeurt. In de tand
wielkasten werd een
dusdanige slijtage ge
constateerd dat de brug -
vooral bij een felle
noordwestenwind - nau
welijks nog dicht kan.
Vrijdagmiddag lukte dat
pas na fikse inspannin
gen van het technisch
personeel van water
staat. De dienstkring
Kanaal Gent-Terneuzen
gaf overigens voorrang
aan het scheepvaartver
keer. De brug werd uit
eindelijk helemaal open
gezet en het wegverkeer
werd, via grote aanwij
zingsborden, verwezen
naar de alternatieve rou
te over de sluizen bij Ter
neuzen.
W.M. Vinke, hoofd van
de dienstkring Kanaal
Gent-Terneuzen van
waterstaat: „Uiteinde
lijk is de overlast nog
meegevallen. De wind
was het afgelopen week
einde veel minder
krachtig dan was aange
kondigd. Daardoor kon
de brug toch gewoon
draaien. Om herhaling
van dit soort onplezieri
ge toestanden te voorko
men, hebben we nu be
sloten een soort 'nood
verband' aan te bren-
gen. Dat gebeurt deze Vail Schuttevaer
week. We gaan proberen
de tandwielen weer wat
op te lassen, daar komt
het in het kort op neer".
Begin volgend jaar wor
den de voorbereidingen
getroffen voor de uitge
stelde onderhoudsbeurt.
Vinke daarover: „De
meeste tijd gaat in die
voorbereidingsfase zit
ten. Het eigenlijke werk
kan in een paar weken
geklaard zijn. Strem
mingen? Misschien een
enkele keer, maar dan in
ieder geval niet lang".
Het onderhoud aan de
brug bij Sluiskil werd
uitgesteld omdat er geen
geld voor was. Volgens
Vinke is er ongeveer een
half miljoen gulden mee
gemoeid. De andere ka-
naalbrug, die bij Sas van
Gent, is de afgelopen zo
mer wél onder handen
genomen. Die onder
houdsbeurt kostte wa
terstaat 340.000 gulden.
MIDDELBURG De afdeling Mid
delburg van de koninklijke schippers
vereniging Schuttevaer houdt maan
dag haar ledenvergadering in mari
tiem hotel Britannia in Vlissingen.
De agenda vernmeldt onder meer een
bestuursverkiezing. De heer M. Faas-
se, die aftredend is, heeft zich herkies
baar gesteld. De vergadering begint
om 15.00 uur.
MIDDELBURG De stichting tot
hulpverlening bij zwangerschap en al
leenstaand ouderschap houdt woens
dag 7 januari haar eerste bijeenkomst
van de groep voor weduwen en weduw
naars met thuiswonende kinderen. De
groep komt eens per veertien dagen bij
elkaar op de woensdagavond, gedu
rende acht tot tien keer. De avonden in
het Piom-gebouw aan de Varkens-
markt in Middelburg beginnen om
20.00 uur.
ar»
WSA- tSÉÉÉK trr? r
Nog deze week wqrdt aan de brug bij Sluiskil een noodreparatie uitgevoerd.
ROTTERDAM/GOES - Over het
transport van de 3000 ton vliegas, dat
zich de laatste weken op een ponton
bij de Kreekraksluizen bevond, is
overeenstemming bereikt. Besloten
is de vliegas per ferry-boot vanuit
Rotterdam in containers naar de Brit
se haven Felixstowe te vervoeren.
Met de overslag van het vliegas in
containers werd maandag in Euro
poort begonnen. Het zal zes tot zeven
weken duren en 140 transporten ver
gen voordat de gehele lading, afkom
stig van de in juli voor de kust van
Den Helder vergane Britse coaster
Olaf, naar Engeland is verscheept.
Dat is door de directie Noordzee van
rijkswaterstaat meegedeeld.
Dat grote aantal transporten is nodig
omdat het Britse bedrijf Cory Waste
Management, waar de vliegas wordt
verwerkt, niet meer dan 500 ton per
week kan ontvangen. De kosten van
het transport zijn voor rekening van de
eigenaar van de lading, het Deense be
drijf Superfos AS. Het was in eerste in
stantie al de bedoeling om de vliegas
naar Engeland te verschepen, maar
het werd een Nederlandse aangelegen
heid toen de Britse coaster zonk.
Rijkswaterstaat besloot het schip te
bergen en de vliegas - een fijnkorrelig
ijzererts waarin zich hoge concentra
ties cadmium, lood en arseen bevin
den - naar Europoort te brengen van
wege de gevaren voor het zee-milieu.
Rijkswaterstaat zat daarna letterlijk
opgescheept met de vliegas, omdat
vanuit Engeland bezwaren kwamen
van vakbonden en milieugroepen te
gen het transport naar de oorspronke
lijke bestemming Rainham in Oost-
Engeland en in tweede instantie het
vlakbij gelegen Brightling Sea. Vol
gens J. Kaspers van de directie Noord
zee van rijkswaterstaat is nog steeds
niet duidelijk waar de problemen pre
cies lagen. Hij meent dat aan het trans
port nogal negatieve publiciteit is ge
geven, waardoor de Britse bootwer
kers de vliegas niet meer wilden los
sen. Ook toen is al gedacht aan trans
port per containers, maar dat bleek
volgens Kaspers aanvankelijk vrij
duur. In afwachting van verdere on
derhandelingen werd de vliegas per
ponton vanuit Europoort naar de
vluchthaven Zijpe nabij Bruinisse ge
dirigeerd. Die manoeuvre leidde tot
kritiek van het college van b en w van
Bruinisse, dat in deze zaak niet was ge
kend.
De ponton met vliegas vertrok daarop
naar de Kreekraksluizen. Ondanks de
eis van de gemeente Reimerswaal om
geen verontreinigd materiaal uit de
ponton te halen zolang deze bij de
Kreekrak lag, is een proeftransport
naar Engeland met 20 ton vliegas uit
gevoerd. Dat transport per container
is gunstig verlopen.
De heer Kaspers stelt dat rijkswater
staat in deze zaak zorgvuldig heeft ge
handeld. „Voorafgaand aan het
proeftransport is eerst advies ge
vraagd aan de regionale inspectie mi
lieuhygiëne. En we hebben ervoor ge
zorgd dat zowel de bodem als het wa
ter van verontreiniging door vliegas
gevrijwaard is gebleven".
De berging van de Olaf en de zorg voor
de vliegas heeft rijkswaterstaat ruim
vijf miljoen gulden gekost. Op dit mo
ment is men nog in een procedure ver
wikkeld om de Olaf in eigendom te ver
werven, waarna het schip waarschijn
lijk als schroot wordt verkocht. Dat
zou een gering bedrag opleveren, dat
in het niet valt bij de kosten. In het
schip zijn documenten gevonden,
waaruit blijkt dat een op de Kaaima
neilanden gevestigde maatschappij
van de kapitein van de Olaf de vermoe
delijke eigenaar van het schip is. Naar
de oorzaak van het vergaan van de
Olaf loopt nog een onderzoek.
Bij lage eb aflandige windzijn ze nu en dan nog te zien. Overblijfse
len van straten en welputten van Westenschouwen. In de zestiende
eeuw verviel het eens zo welvarende stadje door de opdringende zee. Al
leen de toren bleef nog staan. Daar waar de in 1848 afgebroken toren van
Westenschouwen stond heeft ook de wieg van Joop Deurloo gestaan. Als
kind dwaalde hij rond tussen de bij tijden droogvallende restanten van
Westenschouwen, dat evenals Reimerswaal en Saeftinge als verzonken
'stad' een legendarische reputatie van weelde en welvaart had, vertelt dr
Tjaard de Han in zijn volksverhalen op Schouwen-Duiveland, (Jaarkro
niek Stad en Lande, 1977). „Een reputatie die tot de ondergang moest lei
den. Geen natuurgeweld zonder meer, maar de straffe Gods".
Het volk zag de verklaring van Wes-
tenschouwens ondergang in de ver
wensing van de zeemeerman die de
haveningang liet verzanden omdat
vissers zijn vrouw gevangen hielden.
En die op Schouwen nog altijd zo be
kende 'vervloeking' luidde:
Schouwen, Schouwen, 't sal je rou
wen,
Datje mijne vrouwe houwe!
't Rieke Schouwen sal vergaen,
Alleen de toren blijven staen.
Maar, zo tekent dr De Haan aan, in
de pas lang na de ondergang van
Westerschouwen aan het papier toe
vertrouwde sage wordt de vervloe
king ook aldus weergegeven:
Wester schouwe, Wester schouwe
Het zal u berouwe
Dat gij genomen hebt mijn vrouwe.
Westerschouwe zal daarom ver
gaan.
De toren alleen zal blijven staan.
Voor Joop Deurloo is de geschiede
nis van Westenschouwen een op
merkelijk dagelijks gegeven om mee
te leven. Regelmatig trekt de
Schouwse bouwvakkerszoon er op
uit. De vrije natuur in, op zoek naar
sporen van een ver verleden. Het in
zee verdwenen Westenschouwen.
Duinen en strand. Karolingische
burcht en Brabers. Voor de hobby-
archeoloog valt er altijd wel wat te
ontdekken.
De Schouwse kuststreek. 'Schatka
mer van archeologisch materiaal'.
Want ver vóór Christus moeten er op
oude strandwallen al mensen heb
ben geleefd. Uit de Late Steentijd.
En in de oude duinen vestigden zich
onder anderen Romeinen. Scherven
en voorwerpen Joop Deurloo ver
zamelde ze bij tientallen spreken
van verschillende bewoningsfasen
van het duingebied. Bewoningsres-
ten uit de Merovingische en de Karo
lingische tijd. En uit de Middeleeu
wen.
Zoals een woudloper instinctief aan
voelt waar het te verchalken wild zit
wéét Deurloo wanneer en waar dui
nen, strand en zee weer eens zo gena
dig zijn om iets van hun geheimen
prijs te geven. „De weersonstandig-
heden vertellen me dat. Ik ruik het
gewoon als er weer iets voor het op
rapen ligt. Dan begint het te kriebe
len en ben ik niet te houden. En het
levert altijd wel wat op dat de moeite
van het zoeken waard is".
De Rijksdienst voor het Oudheid
kundig Bodemonderzoek (ROB) en
niet in de laatste plaats oud provin
ciaal archeoloog ir J. A. Trimpe Bur
ger en zijn opvolger R. M. van Hee-
ringe weten de ontdekkingen van de
spoorzoeker uit Haamstede naar
waarde te schatten. Joop Deurloo
houdt zich dan ook strikt aan de in
de Monumentenwet vastgelegde
verplichting bodemvondsten voor
registratie te melden bij de ROB.
„Daar zijn ze altijd heel blij mee.
Maar zo'n speurneus als ik, en dat
nog wel op Schouwen, is voor de
ROB natuurlijk mooi meegeno
men", zo onderkent Joop Deurloo
deze situatie, die voor de dienst
soms boeiend studiemateriaal ople
vert.
Joop Deurloo wil best weten dat hij
met z'n archeologische activiteiten
in de Schouwse Westhoek een ver
volg geeft aan de vroeger door de
ROB eveneens hoog gewaardeerde
inzet van M. C. de Koster, J. M. de
Nooyer en J. A. Hubregtse. Zo von
den meester De Nooyer uit Renesse
en meester Hubregtse uit Burgh op
een bouwland in Brabers veel scher
ven van Romeins en Middeleeuws
aardewerk. En na onderzoek van de
ROB bleek in Brabers sprake van
een nederzetting uit het begin van
onze jaartelling. Nog verrassender
was de vondst van cultuursporen uit
de late Steentijd in het noordelijk
gedeelte van Brabers, zo stelde ir
Trimpe Burger destijds vast, na de
bekende opgraving in 1956-1957.
Ook vonden Hubregtse en De
Nooyer in zandverstuivingen van de
oude duinen vroeger al eens vuurste
nen voorwerpjes uit zeer vroege tijd,
vermeldt de heer Trimpe Burger in
jaarboek 1977 van Stad en Lande
van Schouwen-Duiveland. Volgens
de oud-provinciaal archeoloog zijn
de in Brabers opgegraven grondspo
ren van steentij dhuizen zeer belang
rijk. „Want volledige plattegronden
waren vóór 1957 in het kustgebied
van Nederland nog niet bekend".
Hubregtse maakte veel studie van
de bodemvondsten. En zijn op
Schouwen verzamelde collectie oud
heidkundige voorwerpen en zijn ar
chief liet hij na aan het Zeeuws Ge
nootschap, (in depot bij het Zeeuws
Museum).
Deurloo gewaagt met respect
van zijn grote voorganger. „Ik
ben nu 45 en geboren in het jaar dat
Hubregtse overleed. Noem mij met
hem vergeleken maar gerust een
stranddnjutter of een struuner. In
feite ben ik niet eens officieel cor
respondent van de ROB, al heb ik er
zoals gezegd goede contacten mee".
Hij zoekt regelmatig maar graaft
nooit. „Niet nodig ook want zonder
dat is er al genoeg te vinden. Daar
zorgt de wind wel voor". Eind sep
tember nog onderzocht hij de weer
drooggevallen brokstukken van het
'vervloekte' Westenschouwen. En
die zoektocht leverde pelgrimsinsig
nes, mondharpjes en riemeinden op.
Joop heeft na zijn eerste vondsten in
zijn jonge jaren een opmerkelijke
collectie bijeen 'gestruund': bronzen
spelden, scherven van onder meer
Vlaams-Romeins aardewerk, een
dertiende-eeuws kookpotje, oude
munten, Keltische siervoorwerpen,
stukjes Romeins glas en delen van
Romeinse verwarmingsbuizen. Zijn
mooiste vondst dateert uit eind
1983: een transversale pijlpunt, zo
genaamd microliet uit de late Steen
tijd.
„Het is enorm spannend allerlei klei
ne gebruiksvoorwerpen te vinden en
op die manier met je voorouders be
zig te zijn. Er leeft van alles in het
zand. En dan ineens komt er weer
iets te voorschijn".
Als Joop Deurloo 'niet te houden is'
omdat wind en regen aangeven dat
er weer interessante zaken aan de
oppervlakte zijn gekomen dwaalthi
speurend rond in de altijd actieve
Schouwse stuifduinen en stuifke-
tels. Want ooit waren de duinen be
woond. En bedolven onder het zand
liggen ook de resten van door aan
groeiende duinen verdwenen duin
boerderijen.
Toch heeft hij zo zijn problemen met
zijn gedrevenheid voor de stille
tuigen van menselijk leven in de
Schouwse duinen. Want met name
Staatsbosbeheer ziet het nut er niet
van in. „Ik kom dan ook regelmatig
in duinen waar ik eigenlijk helemaal
niet mag komen. Ondanks mijn goe
de referenties zoals met de ROB be
paalt Staatsbosbeheer op grond van
beheersdoeleinden dat ik in overtre
ding ben. Maar in de praktijk heb ik
daar nog nooit moeite mee gehad.
Want ik ben in die gebieden nog
nooit iemand tegengekomen. En een
struuner als ik weet altijd wel tijdig
weg te duiken".
Jan Jong schaaf
VLISSINGEN - Het aantal faillissementen is het afge
lopen jaar in Zeeland afgenomen met 35 procent en
kwam daarmee op 67. De provincie boekte dit jaar de
grootste procentuele daling van het aantal faillisse
menten in het land. Het aantal faillissementen daalde
landelijk met 18 procent in vergelijking met 1985. Ook
in de twee voorgaande jaren daalde het aantal name
lijk in 1984 met 19 en in 1985 met 14 procent. Vorig jaar
telde ons land nog 5.374 faillissementen, dit jaar zijn
dat er 4.410. Dit blijkt uit voorlopige tellingen die het
f
Centraal Bureau voor de Statistiek maandag bekeni
heeft gemaakt.
De relatief grootste daling vond plaats in de bedrijfstak
overige dienstverlening, gevolgd door de bouwnijver
heid met 26 en 22 procent. Dit jaar zijn 1.655 beslotei
vennootschappen failliet verklaard, een daling met een
vijfde ten opzichte van vorig jaar.
Het aantal natuurlijke personen, die geen zelfstandif
ondernemer zijn, dat failliet ging bedraagt 730, eend
ling van 17 procent.
I
Amateur-archeoloog Joop Deurloo bij enkele van zijn vondsten die hij tegenkwam op zijn tochten door de duinen
van Schouwen.