Overdracht van marineschepen in Den Helder Ruimte voor minstens vijf palingvisbedrijven Zoommeer De Zilverschat van de 'Bredenhof OostNederland vangt ziektekosten veilig op. ostNederland 053-318 000 .1 PZC/Provincie GEDEPUTEERDE DE VOOGD IN SLUIS: 'oppenbeurs in Middelburg VOC-SCHIP MIDDELBURG tmm OostNederland werkt nauw samen [1,\U7 ziflA met de ziekenfondsen Overslag haven Antwerpen stijgt BON Stuur mij informatie over de Beter-Uit-Polis DONDERDAG 4 DECEMBER 1986 11 ïLUIS - De waterschappen moeten het beheer over de polderwegen houden. Voor de financie- •ing van het beheer moet het rijk met meer geld over de brug komen. Dat deel van het wegenbe- ïeer dat niet door het rijk wordt gefinancierd moet opgebracht worden door burgers en bedrij nen. Daartoe moet een nieuwe categorie aan de waterschapstaken worden toegevoegd, name- ijk de categorie 'algemene taken'. Naast een verontreinigingsheffing kan dan een heffing voor dgemene taken worden opgelegd. Concentratie Stichting behartigt ►elangen middelbaar ienstverlenings- en ;ezondheidsonder wij s Werf Berging ziektekostenverzekeringen WASSINGEN De mijnenbestrijdingsvaartuigen Hms. Middelburg en Urk worden woensdag 10 december in Den Helder overgedragen aan de koninklij- ie marine en door de commandanten in dienst gesteld. De plechtigheid in de juitenhaven begint om 11.00 uur. Guitenant ter zee eerste klasse van speciale diensten P. L. van der Schaaf zal het ;ommando voeren over de Middelburg (M858) en luitenant ter zee tweede klasse S. E. Glaser krijgt het bevel over de Urk (M861). Als de twee schepen in dienst zijn gesteld, heeft de marine elf van de vijftien bestelde mijnenbestrijdingsvaar tuigen in de vaart. De schepen zijn gebouwd bij de werf Van der Giessen De Noord in Alblasserdam. De indienststelling van de Urk en de Middelburg wordt muzikaal opgeluisterd door de Johan Willem Friso Kapel van de landmacht. Beheer polderwegen bij de waterschappen laten Gedeputeerde J.D. de Voogd sprak de- j ;e mening woensdagmorgen uit in een oespraak ter gelegenheid van de ope- I ling van de gereconstrueerde Braam- I lijk (van Retranchement naar de weg 13reskens-Sluis) en het nieuwe fietspad I sluisse Veer-Terhofstede. In drie open ;oetsen maakten De Voogd, burge- Ineester J.J.P.M. Asselbergs en ver schillende betrokkenen bij de recon structie een rijtoer over de winderige jBraamdijk en het fietspad. Verkleumd Vertrok het gezelschap daarna naar let stadhuis in Sluis. Sn zijn toespraak zei De Voogd het on- ftegrijpeljk te vinden dat regering en ■weede kamer zo weinig haast maken §net de sanering van het wegenbeheer. De problemen zijn al jaren bekend. Gesondanks is er bij het rijk weinig be weging te bespeuren. Waarom blijft nen om de hete brij heenlopen?", roeg De Voogd zich in de Sluisse aadzaal af. Een onderzoek van het bu- eau Berenschot heeft uitgewezen dat en grootschalige sanering, zoals die ti een nota van voormalig minister an verkeer en waterstaat Zeevalking lit 1981 werd voorgesteld, slecht zou ANTWERPEN (ANP) - De totale hoeveelheid overgeslagen goe deren in de haven van Antwer pen bedroeg in de eerste negen maanden van dit jaar 66,4 mil joen ton. Dat is 2,5 miljoen ton meer dan in dezelfde periode van het afgelopen jaar. De stijging is gerealiseerd on danks een forse daling in de over slag van stukgoed. Die daalde in vergelijking met de periode ja nuari tot oktober vorig jaar van 28,3 miljoen ton naar 26,9 miljoen ton. De overslag van massagoed steeg van 35,5 naar 39,5 miljoen ton in de eerste negen maanden van dit jaar. De groei is vooral te danken aan petroleum- en petro- leumproduktenoverslag. Het beeld in de Antwerpse haven komt in grote lijnen overeen met dat van de haven van Rotter dam, de grootste concurrent. Daar steeg de overslag in het der de kwartaal van dit jaar met 4,5 procent (totaal 65 miljoen ton) ten opzichte van het derde kwar taal in '85. uitpakken. In plaats daarvan moet er een geleidelijke wegenruil komen tus sen rijk en provincies, zo vindt De Voogd. Tegelijkertijd moeten de wa terschappen het beheer over de pol derwegen houden. Het is de hoogste tijd dat het rijk met voorstellen komt, aldus De Voogd. 1985 en 1986 zijn verloren jaren ge weest wat betreft de oplossing van het vraagstuk van de wegenzorg door de lagere overheden. Hij acht het ook on verteerbaar dat slechts 2,1 miljard van de 9,5 miljard, die het rijk aan wegen belasting int, voor het beheer van we gen wordt gebruikt. Het rijk moet meer gelden beschikbaar stellen in het kader van de wet uitkering wegen (WUW). Voor de aanleg van de Braamdijk heeft de gemeente Sluis een subsidie ontvangen uit de WUW-pot voor 90 procent van de kosten. Voor het fiets pad bedroeg de WUW-subsidie vijf tien procent. De provincie verstrekte 75 procent. Burgemeester Asselbergs was erg te vreden met het gereedkomen van bei de wegen. „Het heeft erg lang geduurd, maar nu is er toch een grotere ver keersveiligheid. Al in 1978 hebben we plannen ingediend. Dat leverde aan vankelijk hausses van bezwaarschrif ten op, maar ik meen dat in de huidige reconstructie rekening is gehouden met de bezwaren." De burgemeester vond verder dat Sluis een goede we genstructuur heeft. Hij wees met na men op de aanleg van de parallelweg. „Die weg is bedoeld voor het land- bouwverkeer. Hoe nodig zo'n weg is, ook in de rest van Zeeuwsch-Vlaande ren, blijkt uit het grote aantal ver keersongevallen. Vaak hebben die te maken met het langzame verkeer op de grote wegen." Asselbergs maakte ook van de gele genheid gebruikt om gs er nogmaals op te wijzen, dat de gemeente Sluis van een waterschapsconcentratie wei nig goeds verwacht. „Het waterschap Het Vrije van Sluis heeft een open oor en oog voor de belangen in West Zeeuwsch-Vlaanderen van de natuur, van het landschap en van de recreatie. De vraag is of dat bij een concentratie zo blijft. Voor de traditionele taken moet de huidige structuur blijven be staan." J. A. J. Boekhout, hoofd tech nische dienst van Het Vrije van Sluis, sprak eveneens zijn hoop uit, dat gs zullen terugkomen op hun standpunt dat de waterschappen moeten fuseren. MIDDELBURG De traditionele poppenbeurs in de Vleeshal in het Middelburgse stadhuis wordt dit jaar paterdag 13 en zondag 14 december ge- fouden. De openingstijden zijn beide dagen van 11.00 tot 17.00 uur. Ipeciale attractie zijn dit jaar tien de- gors, waarin sprookjes worden uitge- eeld. In de decors, die zijn gemaakt oor het poppenatelier De Dolphijn, taan poppen als Niels Holgerson, lans en Grietje, Sneeuwwitje en de I iattenvanger van Hameien. De beurs heeft ook een boekenstand, en collectie van De Dolphijn. Het is e grootste verzameling titels op het ebied van poppen. Er zijn naslagwer- en voor verzamelaars en werkboeken oor poppenmakers. erder kunnen bezoekers antiek kant m band, karakterpoppen, antieke oppen en replica's kopen. ERNEUZEN - De besturen van de uidelijke Landbouwmaatschappij, stichting voor mbo voor eeuwsch-Vlaanderen en de stiching oor katholiek mdgo en mhno in eeuwsch-Vlaanderen hebben een ichting opgericht om de belangen an het middelbaar dienstverlenings gezondheidsonderwijs beter te unnen behartigen. |e nieuwe stichting zal een aanvraag Jdienen om twee afdelingen te mogen ■tarten, namelijk mode en kleding, en frpleging. Een commissie zal de on- prwijskundige integratie voorberei- pn en onderzoeken of er nog meer mo- pijkheden tot samenwerking in het Mddelbaar beroepsonderwijs in peuwsch-Vlaanderen zijn. Door de tn vragen van de nieuwe stichting pvallen de aanvragen die eerder ge- tan zijn door beide scholen. In een open koets maakte gedeputeerde De Voogd (rechts), samen met burgemeester Asselbergs van Sluis tweede van rechts) en genodigden een rijtoer bij de opening van de gereconstrueerde Rraamdijk en het fietspad Sluisse Veer - Terhofstede. VLISSINGEN Als in 1987 het Zoom meer gereed is kunnen daar tenmin ste vijf bedrijven beroepsmatig op pa ling vissen. Een intensieve sportvis- serij wordt vooralsnog niet verwacht, maar het is van belang dat onderzoe kers die de ontwikkeling van het Zoommeer volgen, de sportvisserij in de gaten houden. Het is wel nodig dat de intrek van glasaal (jonge paling) in de komende jaren via de sluizen in het Krammer, de Oesterdam en Kreekrak wordt bevorderd. Afzonderlijke par tijen vis uitzetten lijkt niet noodzake lijk. Dat zijn conclusies van ir. B. Steinmetz, medewerker van de direc tie visserijen van het ministerie van landbouw en visserij. Hij schrijft dat in een artikel in het voorlichtings blad voor de Nederlandse visserij. In het artikel gaat Steinmetz uit van drie eindsituaties in het Zoommeer. Dat zijn een helder meer, een troebel meer en een licht brak meer. Met die situaties in het achterhoofd geeft hij verschillende prognoses voor de vis stand in het nieuwe meer. Na de slui ting van de Philipsdam krijgt het nieu we binnenwater een oppervlakte van naar schatting 6000 hectare. Stein metz verwacht dat een periode van 10 jaar nodig is voor de stand van de zoet watervissen wat in evenwicht is geko men. Van belang is onder meer de kwa liteit van de Noordbrabantse rivieren, met name op het punt van zware meta len, zoals nikkel, cadmium, chroom, lood en koper. Deze komen in die rivie ren voor in gehalten die vrijwel verge lijkbaar zijn met die van de Rijn. Voor een evenwichtige ontwikkeling van de visstand is het van belang dat het peilbeheer gericht is op zoveel mo gelijk natuurlijke oeverzones met wa terplanten. Daarin moeten zich dan waterplanten en drijfbladplanten be vinden omdat die voor verschillende vissoorten van belang zijn. Ook moet er een zodanig peil zijn dat gedurende de paaiperiode de aanwezige water plantenvegetaties 'onder' water staan en niet gedurende enkele dagen droog vallen. Voor de intrek van glasaal is in het (vroege) voorjaar een beperkte lok- stroom (net als bij Kats) nodig via de sluizen in het Krammer en/of de Oes terdam. Een open verbinding tussen de Brabantse beken en rivieren en het Zoommeer zal de stabiliteit van de visstand in deze wateren ten goede komen, schrijft de heer Steinmetz. Voor de visstand is een geleidelijke verzoeting het beste. Uit het artikel van de medewerker van directie visserijen blijkt dat een jaar lijkse onttrekking aan het Zoommeer wordt verwacht van 60 tot 120 ton aal, 25 ton baars, 12 tot 42 ton snoekbaars, 60 tot 120 ton blankvoorn en 600 tot 900 ton brasem/kolblei. De hoeveel heid te onttrekken snoek is afhanke lijk van de oppervlakte geschikt mi lieu. Een goed snoekbaars bestand wordt van wezenlijk belang geacht voor de ontwikkeling van een evenwichtig op gebouwde visstand in een troebel meer. (Door Huub Klompenhouwer) De 'schatten' van de Bredenhof zien eruit als klompen lood. Niets dat erop wijst dat er van avond zeker duizend gulden per ki lo voor geboden zal worden. Het ge heim zit 'm in de kleine tekens in die staven. Het wapen van de VOC Zee land, Middelburg en de tekens van de zilversmeder Francois Engelsen en Gerrit van Driel. Die wapens ma ken dat die staven baren zijn en het materiaal geen lood, maar zilver. Unieke baren zelfs, want bedoeld om omgesmolten te worden tot Bengaalse roepia's. Na de opzienba rende veiling van het porselein uit De Geldermalsen opnieuw een be langrijke veiling van schatten van de VOC. De beheerder van de Neder landse schatkamer kan zich de han den vast warm wrijven. Een deel van de opbrengst van vandaag zal daarin terugvloeien. Op de laatste dag van het jaar 1752 verliet de in Hoorn gebouwde Oos- tindiëvaarder Bredenhof de Zeeuw se wateren om in opdracht van de Kamer van Zeeland van de VOC veertien vaatjes Hollandse koperen duiten, 29 kisten met zilverbaren en een kist met 5000 gouden dukatons naar Bengalen te brengen. Het zilver was nodig om versmolten te worden tot roepia's. Daarmee kon dan weer zijde en specerijen gekocht worden of bijvoorbeeld het porselein uit Nanking, zoals dat later is terugge vonden in het wrak van de Gelder malsen. Het schip met de kostbare lading zou echter nimmer meer in Benga len aankomen. Een storm op de zes de juni 1753 sloeg het schip op de klippen in de buurt van Mozambi que. Een deel van de lading, met na me de kist met gouden dukatons, kon worden gered. De zilverschatten echter werden prooi van de zee. Meer dan tweehonderd jaar later slaagt tenslotte Gavin Clacworthy erin een deel van die lading boven water te brengen. Daarbij werd ook pas goed duidelijk hoe tragisch die storm had huisgehouden destijds in 1753. Een geschiedenis, die zich laat lezen als een jongensboek. De naam Bredenhof had alles te ma ken met de werf in Hoorn waar het schip in 1746 was gebouwd. Breden hof was bewindvoerder van de Ka mer van Hoorn en had zijn naam dus aan het schip verbonden. Niet temin was het in 1752 voor de Ka mer van Middelburg dat het schip uitvoer. In opdracht van de Heren Zeventien. Het moet voor de Zeeuwse Kamer een rampjaar zijn geweest. Eerst verging in 1752 het schip Het Wapen van Hoorn, Later in het jaar de Geldermalsen en in ju ni van dat volgend jaar dus de Bre denhof. De Bredenhof was een van de drie schepen, die tezamen voor zeker een miljoen gulden aan zilver en goud (gerekend naar de prijzen van die tijd) via Ceylon naar Bengalen, moesten brengen. In de boeken, staat de lading van de Bredenhof omschreven als 14 vaatjes koperen duiten en 29 kisten met zilverbaren en een kist met goudharen. Hoge kwaliteit zilver, 98,6 procent. Er wa ren 1450 van die bijna twee kilo zwa re baren zilver aan boord. Op weg naar Ceylon wordt er bij de Kaap nog graan en zijde geladen. Maar voor de oostkust van Afrika, bij Mozambique loopt het schip bij kalm weer door een sterke stroming uit het roer en strandt op een rif. Het is dan 6 juni 1753. Om het schip los te krijgen worden de kanonnen, een deel van de lading en ballast over boord gezet. Het is niet genoeg om het schip los te krijgen. De twee an kers worden aan boord van de red dingboten gehesen om honderd me ter terug in zee te worden geworpen. De bedoeling is dan om het schip aan de ankers weer los te trekken. Terwijl de wind steeds harder aan wakkert breken de ankers, iets wat zelden voorkomt. Het schip is nu ten prooi aan de elementen die er steeds meer vat op krijgen. Twee dagen na de stranding besluit kapitein Jan Nielsen een kwartier meester met twintig bemanningsle den met een reddingboot naar de kust te laten roeien. Een afstand van een kleine twintig kilometer. Weer drie dagen later is de orkaan op zee zo sterk, dat het schip in tweeën dreigt te breken. De kapitein besluit veertien kisten met baren zilver overboord te gooien. Waar dat zilver terecht komt wordt niet in de scheepsboeken vermeld. De kapi tein moet gedacht hebben dat het met die paar meter water, dat bo vendien zeer helder is, makkelijk te rug te vinden moet zijn. Als de reddingboot terugkeert kun nen ondanks de enorme golven toch nog drie man zwemmend die red dingboot bereiken. De rest van de bemanning maakt samen met de ka pitein een paar vlotten om zo te pro beren de kust te bereiken. Op de vlotten gaan dan ook, in vijf tassen, de gouden dukatons mee. Als de vlotten de kust bereiken vin den ze onder meer de kwartiermees ter terug. Vermoord. Met zo'n 200 overlevenden probeert de kapitein dan in drie groepen het Portugese fort Mozambique te bereiken. Dat lukt. Vier van de vijf tassen met gou den dukaten kunnen daar in bewa ring worden gesteld. Een vijfde tas blijkt onderweg al te zijn gestolen. Wanneer geruime tijd later de be richten over de stranding met alle details Holland bereiken, besluit de Zeeuwse Kamer een reddingspo ging te doen om de zilverschatten weer binnen te halen. Bij een rusti ge zee vindt de bemanning met aan boord ook een van de opvarenden van de Bredenhof, wel de kanonnen en de ankers terug, die ze op de bo dem van de zee kunnen zien liggen, maar geen spoor van een wrak. En nog minder zilver. Het schip moet al door de Portugezen of de Mozam- bikanen zijn geplunderd, die ook als vaardige zeilers en goede dui kers bekendstaan. Na maanden van studie, vooral ar- chievenonderzoek, had de Mozam- bikaanse berger en historicus Gavin Clackworthy een goede aanleiding gevonden om een expeditie uit te rusten naar de plek waar de Breden hof gezonken moest zijn. Zijn theorie was dat het wrak in het slechte weer en door de vele gevaarlijke stromin gen een eind afgedreven moest zijn. En tot nu toe werd er wel gerept over de 14 kisten die overboord gegaan waren, maar niet over de rest van het zilver dat dus nog aan boord moest zijn. Altijd nog zo'n 542 baren van ie der twee kilo. Hij vindt een andere expert, Ernst Klaar, bereid om mee te doen. Met de Marie José, het schip waarop Klaar met vrouw en twee kinderen het hele jaar rond leeft, varen ze uit. Minutieus wordt in mei van dit jaar de zeebodem ter hoogte van de oor spronkelijke aanduiding afgezocht. Ze vinden de kanonnen en een klein anker. Het schip moet in tweeën ge broken zijn. Vijftien mijl verder vin den ze het tweede deel van wat niet eens meer een wrak te noemen is. Het was voor Clackworthy duidelijk dat zijn vondst opnieuw in Amster dam bij Christie's geveild zou moe ten worden. Niet eens zozeer vanwe ge de fantastische reputatie van het veilinghuis op het gebied van vooral de ladingen van VOC-schepen, maar in de eerste plaats omdat het uitein delijk ook om Nederlands eigendom ging. De reden ook dat hij weinig problemen had om met de Neder landse Staat tot een akkoord te ko men over een percentage van de op brengst. „Nee, hoeveel dat is zult u uit mijn mond niet horen". Waar schijnlijk zal dat circa 15 procent voor de Nederlandse schatkist zijn. De lading van de Bredenhof is voor het veilinghuis minder spectaculair dan de Nanking Cargo van de Gel dermalsen, vorig jaar. Die verzame ling porselein leverde toen maar liefst 37 miljoen gulden op. Toch ver wacht ook Clackworthy veel van de aanstaande veiling. „Je kunt het de zelfde emotionele waarde geven als het porselein. Het zilver was be stemd om er bijvoorbeeld dat Chine se porselein van te kopen. Handels- geld". Inmiddels heeft het Culurel History Museum in Kaapstad al een van die baren gekocht voor de eigen collec tie en datzelfde is ook het geval met een museum in Hoorn, waar men de berging van de lading van de Bre denhof ook met bijzondere belang stelling heeft gevolgd. Daar zal de Westfriese afkomst van schip en naam niet vreemd aan zijn. (Advertentie) ren gratis meeverzekerd. Beter-Uit-Polis Voor één of twee ouders (niet ouder dan 37 jaar) met minstens één kind Alle kinderen tot 16 jaar gratis meeverzekerd. Als er alleen kind(eren) tussen 16 en 21 jaar zijn, dan is het eerste gratis meeverzekerd. Ziekenhuisverpleging voor 100% gedekt. Voor poliklinische hulp, huisarts en andere kosten slechts 10% eigen bijdrage (max. f 600,-per jaar voor 2-oudergezin). Gratis buitenlanddekking. - premie 1987 - 2-Oudergezin met kind(eren) tot 16 jaar: W incl. apotheek, huisarts en alternatieve (excl. apotheek, geneeswijzen bedraagt de premie slechts huisarts 168,-p.m.) jj ZiEKENFONDSOGZO Naam: JJ Adres: Postcode: Plaats: Telefoon: Leeftijd man:vrouw:kind(eren): Bon in ongefrankeerde envelop sturen naar OostNederland, Antwoordnummer 87, 7500 WB Enschede. Centraal kantoor: Piet Heinstraat 19, Postbus 21, 7500 AA Enschede van 8.00 - 20.00 uur op werkdagen; vrijdag tot 16.30 uur.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 11