Hasj-schip versleept
naar haven Rotterdam
Toekomst onzeker voor
CPC in Sas van Gent
MTS-leerlingen te water
Schippers boos over
brief van Smit-Kroes
SCHADECLAIMS SCHELDE-RIJN
Eversdijk trekt kandidatuur voor
voorzitterschap van het CDA in
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Vrouw gewond
bij worsteling
in Middelburg
Inbrekers na tip van
omwonenden aangehouden
Conducteur is
vermoedelijk uit
trein gevallen
PAGINA 15
ROTTERDAM/TERNEUZEN - De Nederlandse schippersorga-
nisaties hebben donderdag verontwaardigd gereageerd op de
inhoud van een brief van minister N. Smit-Kroes over noodza
kelijke maatregelen op het Schelde-Rijnkanaal. De brief be
helst slechts een herhaling van haar eerdere vage uitspraken
in de Tweede Kamer. Begin volgende week beleggen de ver
schillende organisaties een vergadering, waarin ze een geza
menlijk standpunt zullen bepalen. Dat is vooral van belang
met het oog op tussentijds overleg dat zij begin december heb
ben met rijkswaterstaat.
Pijlerdam
EUROPESE BEDRIJVEN IN VERKOOP
Op zelfde voet
Bezoek
tr Biesheuvel
\jeidt delegatie
Schelde- en
laasverdragen
ZEELAND"
VRIJDAG 21 NOVEMBER 1986
Minister Smit-Kroes reageerde don
derdag schriftelijk op de 'brandbrie
ven', die de organisaties haar een week
geleden stuurden. De schippers wilden
van de minister weten hoe zij de scha
devergoedingen voor het oponthoud
dat zij ondervinden door de hoge
stroomsnelheden op het Schelde-
Rijnkanaal denkt te regelen. De schip
pers stelden vast dat de minister zich,
in het overleg met de Tweede Kamer,
uiterst vaag had uitgelaten over de
toekenning van schadeclaims en
maatregelen als het inzetten van
hulpsleepboten voor binnenvaart
schepen met een gering motorvermo
gen.
Van de brief, die minister Smit-Kroes
de bonden donderdag deed toekomen,
werden de schippers niet veel wijzer.
Reactie van de Onafhankelijke Neder
landse Schippersorganisatie (ONS):
de minister houdt zoveel slagen om de
arm dat, normaal gesproken, niemand
voor een schadevergoeding in aanmer
king komt. Smit-Kroes liet al eerder
weten alleen in extreme gevallen te
willen praten over schadevergoedin
gen. Maar de ONS wees er donderdag
opnieuw op dat de minister, in en trou
wens ook na het overleg met de Twee
de Kamer, andere verwachtingen wek
te. Toen stelde zij zich heel wat soepe
ler op.
Volgens de schippers loopt de schade,
die de schippers op het Schelde-
Rijnkanaal oplopen, nu al in de miljoe
nen. De beloofde sleepboothulp (enkel
in geval van nood) is volgens hen een
wassen neus.
De bonden overwegen nog steeds -en
daarmee dreigden ze al eerder- naar de
rechter te stappen, indien de minister
in te dienen claims naast zich neerlegt.
Daarnaast is men van plan op korte
termijn de fracties in de Tweede Ka
mer onder druk te zetten.
TERNEUZEN - In opdracht van de of
ficier van justitie in Den Haag is giste
ren de kustvaarder Kathe van Ter-
neuzen naar Rotterdam gesleept.
Daar zal het schip, onder Panamese
vlag, door de Dienst der Domeinen in
bewaring worden gehouden in een spe
ciale haven. Het schip blijft daar tot de
rechter (waarschijnlijk over een
maand of drie) het al of niet verbeurd
verklaart.
Volgens de Haagse officier van justitie
stuurt ons min of meer door naar de di
rectie Zeeland van rijkswaterstaat.
Nou, daar zal men in Middelburg blij
mee zijn. In 'Den Haag Vandaag', twee
weken geleden, sprak de minister nog
ferm over het toekennen van schade
claims en het inzetten van sleepboten.
Toen al roken we onraad. Uiteindelijk
hield de minister zoveel slagen om de
arm, dat niemand van ons nog wist
waar we nu precies aan toe waren. En
nu weten we dat nog steeds niet, want
een duidelijk antwoord hebben we op
nieuw niet gekregen. De hele handel
wijze van Smit-Kroes steekt toch
schril af bij haar daadkrachtig optre
den na de recente vervuiling van de
Rijn. Toen had ze de mond vol over
schadeclaims. Maar ja, die konden dan
ook bij derden worden ingediend..."
De MTS-leerlingen klimmen op de kant na hun zwempartij in het Kanaal door Walcheren.
Het hoofdbestuur van de schippers
vereniging 'Schuttevaer' vindt dat
waterstaat niet moet schromen op
nieuw gebruik te maken van de pijler-
dam, indien de omstandigheden op
het Schelde-Rijnkanaal daartoe aan
leiding geven. De schippersvereni
ging vreest vooral voor mist. Het
Zeeuwse hoofdbestuurslid W.G. de
Meijer: „Hoewel de begeleiding van
de scheepvaart momenteel goed is,
zal die in mistperioden niet toerei
kend blijken te zijn. Dan zal water
staat daadwerkelijk iets moeten doen
aan de stroomsnelheden, wil men on
gelukken voorkomen. Tijdens het
eerstvolgende overleg over de situa
tie op het Schelde-Rijnkanaal, bin
nenkort in Middelburg, zullen we wat
dat betreft duidelijke eisen stellen.
Volgens ons is er maar één mogelijk
heid: 'flipperen' met de stormvloed
kering."
Ook 'Schuttevaer' ontving donderdag
een schrijven van Smit-Kroes. De
Meijer teleurgesteld: „De minister
De CPC-vestiging in Sas van Gent.
mr F.W.M. van Straelen is het onder
zoek in het schip, waarin vorige week
8000 kilo hasj werd gevonden, geheel
afgerond. Sinds deze vangst en de aan
houding van de buitenlandse beman
ning en enkele Nederlanders uit de
Randstad zijn er geen nieuwe aanhou
dingen meer verricht. In het belang
van het onderzoek naar deze drugs
smokkel wil de officier niet zeggen of er
nog nieuwe aanhoudingen zullen vol
gen.
Het vertrek van het vrachtschip Kathe, waarin 8000 kilo hasj werd gevonden,
uit de haven van Terneuzen.
SAS VAN GENT/BRUSSEL - Met de
voorgenomen verkoop van de indus
triële tak van CPC-Europa is de toe
komst voor deze voedselindustrie on
zeker geworden. Bij de vestiging in
Sas van Gent, waar uit mais en tarwe
onder meer zetmeel wordt vervaar
digd, kon gisteren niet gezegd worden
of het bedrijf in zijn huidige vorm
wordt voortgezet. „Dat ligt helemaal
aan de nieuwe eigenaar", aldus hoofd
personeelszaken C.M. van der Klis,
„maar we gaan zo goed mogelijk ver
der."
Het moederbedrijf in de Verenigde
Staten, dat snel tot verkoop wil over
gaan, heeft toegezegd dat de vestigin
gen aan deze zijde van de oceaan 'on
going' verkocht zullen worden. Dat wil
zeggen, aan een gegadigde die de in
dustriële activiteiten in hun volle om
vang wil voortzetten. De raad van be
stuur heeft besloten zich te concentre
ren op de divisie consumentenartike
len en de Amerikaanse maisverwer-
kingssector. De Europese maisverwer-
kende bedrijven vallen dus uit de boot.
Noch in Sas van Gent, noch in het
hoofdkantoor van CPC-Europa in
Brussel kan echter een naam van een
eventuele koper worden genoemd.
Evenmin een verkoopprijs. Het gaat in
Europa om vestigingen in zeven lan
den. Het zijn elf produktiebedrijven
met 5500 werknemers en een omzet in
1985 van 800 miljoen dollar. Het con
cern is in 47 landen actief en heeft in
totaal 115 fabrieken en 40.000 werkne
mers. De wereldomzet bedroeg in 1985
4,21 miljard dollar. Daarmee behoort
het tot de grootste levensmiddelen
concerns ter wereld. Op het gebied van
maisverwerking staat CPC nu num
mer één.
De vestiging in Sas van Gent telt 400
personeelsleden en maakt deel uit van
de divisie Benelux met het hoofdkan
toor in Breda.
CPC (Corn Products Corporation) In
ternational Incorporated wil tot ver
koop overgaan omdat het op korte ter
mijn geld nodig heeft. In oktober na
melijk werd in de Verenigde Staten
een poging ondernomen het bedrijf
over te nemen door massale aankoop
van aandelen. De directie heeft dit
voorkomen door zelf aandelen op te
kopen. Zij was bereid maximaal tien
miljoen van de meer dan 48 miljoen
aandelen te kopen. De directie is tot
vier miljoen aandelen gegaan en toen
bleek dat daartussen ook al aandelen
waren van mensen die tot de groep van
de 'take-over' hadden behoord. Daar
mee was weliswaar de dreiging van de
overname afgewend, maar de prijs was
inmiddels van 65 tot meer dan tachtig
dollar per aandeel gestegen. Het geld
hiervoor werd gefinancierd door ban
ken. Om de schuld aan die banken af te
lossen dient de verkoop van de Euro
pese dochters.
CPC-Europa is van plan om zoveel
mogelijk op dezelfde voet door te
gaan, maar in het hoofdkantoor in
Brussel kon niet gegarandeerd wor
den dat dat in dezelfde vorm zal ge
beuren.
Twee maanden geleden opende CPC
in Sas van Gent nog een nieuwe tar-
wezetmeelfabriek, geheel door com
puters gestuurd. Dat was een investe
ring van een miljoen gulden. Een
maand geleden nog werd in Sas van
Gent het 75-jarig jubileum van de ves
tiging aldaar gevierd. Van het geza
menlijke personeel kreeg het bedrijf
een grote natuursteen aangeboden
met daarin de naam 'CPC' gebeiteld.
De steen dient als ornament van de
nieuwe hoofdingang.
Het voortbestaan van deze naam
wordt echter door Van der Klis in twij
fel getrokken. De directie van het be
drijf in Sas van Gent heeft al gespro
ken met de ondernemingsraad. Op
korte termijn is volgens Van der Klis
een gesprek met de bonden te ver
wachten. Uitspraken over de gevolgen
van de verkoop noemde Van der Klis
'speculatief en wilde hij daarom niet
doen.
MIDDELBURG - De 54-jarige me
vrouw J. van de S. uit Middelburg
raakte woensdagmiddag omstreeks
tien over vijf gewond bij een worste
ling met een jongen die probeerde
haar boodschappentas af te pakken.
Het gebeurde aan het eind van de
Nieuwe Burg waar de jongen de
vrouw van achteren benaderde en
aan haar tas begon te trekken.
De vrouw sloeg de jongen met haar pa
raplu, maar werd daarna tegen de
grond gegooid. Zij liep daarbij een ge
broken arm en een beschadigde knie
op en werd in het ziekenhuis behan
deld.
De Middelburgse politie vraagt men
sen die het voorval hebben gezien zich
te melden bij het bureau, telefoon
nummer 01180-88000. Het signalement
van de jongen luidt: omstreeks vijftien
jaar, donker haar, gekleed in een lichte
broek en een blauw jack. Vermoedelijk
was er nog een tweede jongen bij be
trokken. Zijn signalement is: om
streeks achttien jaar, blond golvend
haar en hij droeg donkere kleding.
VLISSINGEN Een voorlopig onder
zoek van de spoorwegrecherche naar
de toedracht van het incident rond de
woensdag gewond geraakte treincon
ducteur bij Kapelle, doet vermoeden
dat de man uit de trein is gevallen.
Hoe dat is gebeurd is nog onbekend
omdat de conducteur, de 27-jarige R.
van H., zich niets van het gebeuren
kan herinneren.
De conducteur werd zoals gemeld
woensdagmiddag rond 16.45 uur vrij
ernstig gewond naast de rails op het
baanvak Kruiningen-Kapelle gevon
den. De man werd met een zware
hoofdwond overgebracht naar het
Bergzichtziekenhuis in Goes. Zijn toe
stand was donderdag redelijk.
Volgens een woordvoerder van de NS
in Utrecht is uit het onderzoek geble
ken dat de man zich op het moment
van het ongeluk bevond in het dienst
vertrek van de trein. Dit comparti
ment is uitsluitend bestemd voor NS-
personeel. Het vertrek heeft een deur,
waar alleen de conducteur een sleutel
van heeft.
VEERE Oplettendheid van om
wonenden heeft geleid tot de aan
houding van twee mannen die in
de nacht van 1 op 2 november een
inbraak pleegden in een woning in
Veere. Uit de woning werden voor
35.000 gulden aan sieraden en een
stereo-installatie gestolen. De in
brekers, de 30-jarige C. J. J. M. uit
Middelburg en de 27-jarige P. J. L.
D. uit Vlissingen, hebben de in
braak bekend.
Een woordvoerder van de rijkspoli
tie vertelde dat omwonenden enige
dagen voor de inbraak een ver
dachte auto bij de woning hadden
gesignaleerd. Hiervan werd het
kenteken genoteerd. Na de inbraak
werd het kenteken aan de rijkspoli
tie doorgegeven. In samenwerking
met de gemeentepolitie van Mid
delburg en Vlissingen leidde dat
uiteindelijk tot de aanhouding van
de twee verdachten. Bij één van
hen werd de gestolen stereo-instal
latie aangetroffen en tevens kon
het merendeel van de sieraden wor
den achterhaald. Éen van de ver
dachten bekende vervolgens de
diefstal van vier magnesium velgen
van een BMW, die in -de nacht van
18 op 19 oktober eveneens in Veere
waren gestolen. Het tweetal is inge
sloten.
VLISSINGEN - Dertien leerlingen
van de MTS in Vlissingen zijn don
derdag omstreeks twaalf uur het
Kanaal door Walcheren overge
zwommen. Dit gebeurde tijdens de
gymnastiekles, die buiten werd ge
houden, omdat de gymzaal tijdelijk
in gebruik is voor examens.
De meeste leerlingen van bouwkun
de 3 liepen het voorgeschreven
'rondje Souburg', maar Riny Kasse
bedacht dat het traject flink kan
worden afgestoken als ze kort na de
Keersluisbrug te water zouden
gaan. De dertien MTS'ers waren in
derdaad aanzienlijk sneller terug
dan de rest.
Het water was bijzonder koud. Het
KNMI in Vlissingen, dat bij de slui
zen is gevestigd, was zo vriendelijk
speciaal voor deze gelegenheid de
temperatuur van het kanaalwater te
meten. Het was 9,8 graden Celsius.
Last hadden de MTS'ers er niet van:
ze waren allen gestoken in windsurf-
pakken.
De zwemmers waren - naast Riny
Kasse - Wim Boot, Marco van Keu
len, Marcel Minheere, John van Rijs
wijk, Willem Schreijenberg, Bob de
Wolf, Marco Oggel, Jan-Gilles Goed
hart, Johan Dieleman, Paul Meijers,
Hans Kasse en Kees van Loenhout.
Er viel overigens nog een sportieve
prestatie te noteren: Huib Lievense
had beloofd per fiets het 'rondje Sou
burg' - dat is bijna vijf kilometer -
tweemaal af te leggen binnen twin
tig minuten. Hij deed er zestien mi
nuten over en haalde een gemiddel
de van 31,3 kilometer per uur.
Volgens sportleraar Bart de Koning
worden ludieke ideëen bij de MTS
altijd aangemoedigd. „Uiteraard
bekijken we of wat men van plan is
niet te gevaarlijk is". Om aan te ge
ven dat MTS'ers niets te dol is, ver
telt hij het verhaal van de keer dat
een groep leerlingen het kanaal per
kabelbaan wilde oversteken.
„Rijkswaterstaat was al akkoord,
maar het plan strandde uiteindelijk
op het tijdstip waarop de jongens
wilden overbruggen. Het kon niet
in verband met de scheepvaart".
Vooruit maar. Weer een in
sintsferen vandaag. Ons aan
geleverd door een mevrouw uit
Terneuzen, die herinnert aan
een bezoek van de grote kin-
iervriend bij haar aan huis.
Vader moest die avond ergens
heen, had ze het kroost voorge
houden, daarom zou ze samen
net de kinderen de hoge gast
ontvangen.
gulle grijsaard bleek bij bin
nentreden over precies hetzelf
de schoeisel te beschikken als
ie toevallig net even afwezige
neer des huizes, zo stelde de
wouw direct vast.
°e kinderen ontging deze fra-
Ponte gelijkenis. Die hadden
zich vol ontzag op enige af
stand van het bisschoppelijk
oezoek opgesteld.
Vol verwachting keken ze uit
naar wat er uit de juten zak te
voorschijn zou worden ge
toverd. Maar eerst dienden er
n°g wat vermanende opmer-
htngen te worden geplaatst.
Wm-Jan van vijf moest toch
vooral eens wat meer de tand-
f s Poetsen en Lisette van zes
f hoorde haar jongere broer-
I ntet zo te plagen.
f nJH", zo sprak de sint streng
°t Remco van acht, ,jij moet 's
ovonds in bed niet zo lang blij-
I vcnlezen. Is dat begrepen?"
■Va-pap", zei Remco braaf.
IVan onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Oud-premier mr B.
Biesheuvel zal de delegatie
leiden die voor Nederland met
België moet onderhandelen over
Ide Schelde- en Maasvraagstuk-
|ken. Dit heeft het ministerie van
Verkeer en Waterstaat donder
dagavond bekendgemaakt.
Het besluit is een uitvloeisel van
Ide in oktober vorig jaar versche
pen intentieverklaring van de
Belgische en Nederlandse minis-
er van Buitenlandse Zaken om
11986 een begin te maken met
leen definitieve en voor beide par
tijen aanvaardbare oplossing
Ivan de kwestie.
Verder maken van de delegatie
Jdeel uit drs R. den Besten, secre-
paris-generaal van het ministerie
tn Verkeer en Waterstaat en mr
C. van der Burcht van Lich-
tenbergh, adviseur voor onder
handelingen met de buurlanden
pij Buitenlandse Zaken.
De directeur-generaal van Rijks
waterstaat ir J. van Dixhoorn is
als adviseur toegevoegd en prof
r A. H. A. Soons, hoofd van de
afdeling zeescheepvaartwegen
havens bij de hoofddirectie
Ivan de Waterstaat, treedt op als
|secretaris.
Vat betreft de Schelde gaan de
Ivraagstukken over de opstelling
pan een verdrag inzake verdie
ping van de Westerschelde en de
kwaliteit van het Scheldewater.
Bovendien wil de delegatie een
■actualisering van het in 1975 ge
parafeerde ontwerp-verdrag over
van het Baalhoekkanaal.
Voor de Maas is een regeling no-
voor de verdeling van het
Maaswater en de waterkwaliteit
de Belgisch-Nederlandse
|grens.
Nederland en België hebben af
gesproken dat de verdragen over
Ide verdieping van de Wester-
Ischelde en het Baalhoekkanaal
■gelijktijdig met het Maas-ver-
Idrag in werking moeten treden.
iVan onze Haagse redacteur
DEN HAAG - Het Zeeuwse Tweede Kamerlid drs H.
Eversdijk trekt zijn kandidatuur voor het partijvoor
zitterschap van het CDA in. Hij verwacht dat zijn op
initiatief van een aantal Friese afdelingen tot stand ge
komen voordracht toch zal leiden tot een richtingen
strijd binnen het CDA. „Dit zal eerder toenemen dan
afnemen", schrijft hij in een brief aan het partijbestuur
en de partijraad. Niet zijn opponent Wim van Velzen of
Eversdijk zelf zal die strijd aanwakkeren, maar vooral
de 'buitenwereld'. „Die zal niet nalaten het verschil in
'richtingen' te benadrukken", aldus de brief.
Eversdijk acht dat schadelijk voor het CDA en voor de
start van de nieuwe voorzitter. Hij heeft steeds gesteld
dat hij de kandidatuur alleen wilde aanvaarden als hij
niet zou worden betrokken bij een richtingenstrijd.
Het Kamerlid vindt de beslissing spijtig en spreekt van
een moeilijke afweging. Hij wijst er op dat velen binnen
de partij steeds hebben gepleit voor een meervoudige
voordracht om 'iets te kiezen' te hebben. Nu de Zeeuw
afvalt blijft Van Velzen, die unaniem door een commis
sie onder leiding van P. Steenkamp en het partijbestuur
is voorgedragen, als enige kandidaat over.
Hij constateert ook dat de steun voor zijn kandidatuur
binnen het CDA de laatste tijd is toegenomen. Zoals ge
meld was ook een aantal Zeeuwse afdelingen van me
ning dat Eversdijk voorzitter moest worden.
Voordat hij tot zijn besluit kwam heeft Eversdijk over
leg gevoerd met een aantal kopstukken binnen het
CDA. Afgelopen dinsdag had hij een gesprek met de af
deling Wonseradeel, de initiatiefneemster voor zijn kan
didatuur.
Morgen, zaterdag, zal de partijraad in Utrecht de voor
dracht van Van Velzen definitief bekrachtigen. Dan zal
tevens mevrouw G. W. van Montfrans-Hartman, burge
meester van Veere, worden herkozen als vice-voorzitter
van het CDA. De andere vice-voorzitter, dr G. J. Fleers,
wordt vervangen.
Eversdijk