ANTWERPEN
KNOKKE
BRUGGE
GENT
Overleg
tussen
gemeenten
dringend
nodig
ERNEUZEN Zeeuwsch-Vlaanderen is van oudsher de culturele achtertuin van Nederland,
bmmige kopstukken uit de theaterwereld doen de regio hooguit één keer per jaar aan om voor
In halfvolle zaal in Terneuzen of Hulst acte de présence te geven. Voor het overige worden de
Ineelpodia in de streek meestentijds bezet door goedwillende amateurgezelschappen die, met
It oog op regionaal succes, goedkoop en veilig amusement brengen in de vorm van dialect-
lukken.
Film
theater
concerten
Opera
films
varia
theater
concerten
films
theater
concerten
ballet
films
hONDERDAG 20 NOVEMBER 1986
ie Meijer, hoofdexploitant Zuid-
1:;dtheater Terneuzen: „Vlaanderen-
lisjes enorm bedreiging voor het
mtergebeuren in Zeeuwsch-Vlaan-
lèren".
Culturele verschraling dreigt
Vlaanderen. Tweeënhalf jaar geleden
startte de werkgroep met het organise
ren van busreizen naar theater-, ballet-
en operavoorstellingen in de Belgische
steden. Volgens voorzitter Jelle Koen
van de 'Uit'-werkgroep slaat het initia
tief bij de bevolking erg aan. „Regel
matig moeten we nog een bus bestel
len omdat de belangstelling groter is
dan we hadden kunnen inschatten",
zegt Koen. Hij is ervan overtuigd dat
het West-Zeeuws-Vlaamse publiek
weinig zin heeft om voorstellingen in
Terneuzen bij te wonen. „Het Zuid-
landtheater kan toch nooit concurre
ren met de zalen in de grote Belgische
steden. Daarbij speelt ook de afstand
nog een rol. Je bent vanuit West-
Zeeuwsch-Vlaanderen eerder met de
auto in Brugge dan in Terneuzen",
stelt hij.
De Meijer verwijt de West-Zeeuws-
Vlaamse werkgroep gemakzucht.
„Reisjes naar België organiseren is de
goedkoopste en makkelijkste manier
van werken. Dat kun je altijd veel
goedkoper doen dan zelf een voorstel
ling binnenhalen. Het geld wat ze ech
ter aan die reisjes besteden zouden wij
goed kunnen gebruiken. Als straks
ook elders in Zeeuwsch-Vlaanderen
gemeentelijke werkgroepen besluiten
om bussen naar Gent en Antwerpen te
laten rijden, dan betekent dit voor het
theatergebeuren in de regio een enor
me bedreiging," betoogt De Meijer.
Inmiddels wordt in de Oost-Zeeuws-
Vlaamse gemeenten Hulst en Honte-
nisse hardop gedacht over het inzetten
van 'cultuurbussen'. Wethouder Wee-
maes van Hulst: „Binnen de stichting
Gemeenschapswerk, onze denktank,
is wel eens gedokterd aan het idee om
bussen in te zetten. Op zich zou dit
geen slecht alternatief zijn, maar het
zou wel betekenen dat wanneer wij zelf
het publiek naar België zouden ver
voeren, dit ten koste zal gaan van de
schaarse activiteiten in de regio". Wee-
maes is dan ook voorstander van inter
gemeentelijke samenwerking. „Als we
bezien dat een musical, zeg van Jos
Brink, als snel zo'n 16.000 gulden kost,
dan weet iedereen dat een dergelijke
produktie nooit in Zeeuws-Vlaandede-
ren op de planken kunnen zetten. Dat
is onmogelijk. Ik ben echter van me
ning dat het enorm waardevol is voor
deze streek om zo'n voorstelling bin
nen te halen en dat kan alleen als we
met andere gemeenten zouden samen
werken. Sterker nog, samenwerking is
fcewel de leiding van het Zuidland-
leater in Terneuzen en een aantal
llturele werkgroepen in de verschil-
lide gemeenten alles in het werk stel-
pom de slechtbedeelde cultuurmin-
lars in Zeeuwsch-Vlaanderen nog
In portie geciviliseerd amusement
lor te schotelen, is de publieke be-
ngstelling voor de meeste voorstel-
tgenof het nu gaat om toneel, dans
Imuziek over het algemeen teleur-
tllend. Wie in is voor eenacters,
la's, cabaret en experimenteel thea-
of op zijn tijd eens een goede rol-
lent wil bekijken stuurt zijn of haar
Jertuig al snel in de richting van een
n de Vlaamse zustersteden Brugge,
Itwerpen of Gent.
stad Antwerpen profileert zich de
ftste twee jaar meer en meer als het
llturele Mekka ten zuiden van de gro-
Irivieren. Elk weekeinde zoeken uit
pierland afkomstige dagjesmensen
i weg tussen de kraampjes op de
Jgeltjesmarkt. De discotheken en
uklokalen in de oude binnenstad
I aan de Keyserlei worden bevolkt
lor grote aantallen jongeren uit
Ist-Brabant en Zeeland en ook on-
phet publiek in bioscopen en thea-
s bevinden zich talrijke Nederlan-
|rs. „Begrijpelijk", vindt Henk van
i, mede-oprichter van de Antwerp-
Itheaterwinkel. „Deze stad heeft de
Insen natuurlijk heel wat te bieden.
In avondje uit beperkt zich hier niet
f even een voorstelling bijwonen of
ji filmpje pikken. Er is zoveel meer
I daarbij komt nog dat deze stad
Joit gaat slapen", zegt hij. Van Pelt
I zijn medewerkers begonnen ruim
|ee jaar geleden met de plaatselijke
faterwinkel. In eerste instantie was
de bedoeling dat theaterliefheb-
sin de winkel terecht konden voor
rten voor voorstellingen in de ste-
lijke theaters. Daarnaast werd infor-
|tie verstrekt over de produkties
We hebben nooit verwacht dat de
langstelling zo groot zou zijn. Toen
eenmaal waren begonnen, bleken
tveel Nederlanders via de Dienst
fr Toerisme bij ons terecht te ko-
(n voor informatie en boekingen.
die reden hebben we dan ook dit
nde verspreiding van de Antwerpse
laterkrant wat grootser aangepakt,
(wijze van experiment hebben we de
"it dit seizoen ook verspreid in Ber-
op Zoom en omgeving en
Iwsch-Vlaanderen, omdat we ons
pseren dat daar veel mensen wonen
j Antwerpen beschouwen als hun
Éaanscentrum. Tot nu toe hebben
lniets dan positieve reacties mogen
rangen en het is dan ook niet uitge-
fen dat we volgend jaar nog meer
perkranten zullen verspreiden,
iüelijk ook in Midden-Zeeland", ver-
I Van Pelt.
Tuit Amsterdam afkomstige Van
I' is door zijn werk in de stad van
prPaul Rubens tot de ontdekking
pmen dat de Randstad niet echt
[schreven kon worden als het cultu-
f centrum van Nederland. „Dat is
J1 verkeerde gedachte", is zijn stelli-
I overtuiging. „Uit eigen ervaring
rik dat je vanuit het Zeeuwse snel
le Antwerpen bent dan in bijvoor-
p Rotterdam. Hetzelfde gaat op
('de grootste hap van Noord-Bra-
it en ik verwacht dan ook dat de
Idle van Antwerpen als cultureel en
ponscentrum nog groter zal wor-
Temeer omdat niet alleen wij,
'i ook de theaters zelf, zich op pu-
jcitair gebied meer gaan richten op
[Nederlandse grenspovincies", be-
wkthij.
Zuid-Nederlandse publiek bete-
li!en welk°rne aanvulling op de
'"e Publieksgrootte bij voorstel-
in Vlaanderen. Met name de
lne Professionele gezelschappen,
J de kamertheaters een in Ne-
ar'd onbekend fenomeen pro-
op de planken brengen voor
ftooguit honderd koppen tellend
I lek, varen wel bij de toenemende
ltKrStelling uit Nederland. De kas-
Is bujven rinkelen.
De situatie in Zeeuwsch-Vlaanderen
ligt echter iets anders. Willy de Meij
er, hoofd exploitatie van het Zuid-
landtheater in Terneuzen, kijkt sinds
jaar en dag tegen een fors exploitatie
tekort aan. De gemeente Terneuzen
steekt jaarlijks zo'n vierenhalve ton
in het theater. Voor de podiumkun
sten legt de gemeente dit wintersei
zoen 57.000 gulden bij.
Wethouder P. V. V. Weemaes (cultuur)
van Hulst kampt met hetzelfde pro
bleem. „Je hebt als gemeentebestuur
de taak om de bevolking op cultureel
gebied iets te bieden. We zijn dan ook
voortdurend bezig om voorstellingen
in het gemeenschapscentrum Den
Dullaert in Hulst te promoten. Wat be
treft de kindervoorstellingen heeft dat
pr-beleid toch al wel resultaten opgele
verd. Kijken we echter naar de optre
dens voor volwassenen, dan blijkt de
publieke belangstelling over het alge
meen te gering te zijn. Als we een
beetje rekenen, dan komt de prijs voor
een toegangskaartje voor een volwas
sene ruim boven de zestig gulden te
liggen en dat is toch iets te gek", legt
Weemaes uit.
De Meijer is van mening dat het in
standhouden van het Zuidlandtheater
ook voor andere gemeentebesturen in
de regio voorop zou moeten staan.
„Het zou wijselijk zijn", zo redeneert
hij, „dat andere gemeenten, ik denk
dan aan Axel en Hulst, ook een bijdra
ge in het exploitatietekort van het eni
ge Zeeuws-Vlaamse theater leveren.
Die gemeenten profiteren tenslotte
ook van de voorziening. Als de ge
meenten zouden samenwerken, dan
zouden we hier een programma kun
nen bieden dat klinkt als een klok".
De Meijer realiseert zich dat interge
meentelijke samenwerking op cultu
reel gebied geen haalbare kaart is. „Op
het moment is het zelfs zo gesteld dat
er nog niet eens afspraken gemaakt
kunnen worden wat de programme
ring van verschillende voorstellingen
betreft. Nu komt het voor dat bijvoor
beeld Adèle Bloemendaal op vrijdag
avond in Hulst staat voor vijf mensen
en een paardekop en op zaterdag
avond voor tweehonderd mensen in
Terneuzen. Dat zou eigenlijk niet moe
ten gebeuren, maar het gaat nu een
maal zo", klinkt het ietwat verbitterd.
De hoofdexploitant zit voorts in de
maag met de Vlaanderenreisjes van de
werkgroep 'Uit'-West-Zeeuwsch-
dan bittere noodzaak", benadrukt
Weemaes.
De Hulster wethouder ziet voorts een
grote rol weggelegd voor particulieren
die zich willen inzetten om de culturele
verarming van Zeeuwsch-Vlaanderen
verder tegen te gaan. Bert Brood, ex-
politant van het zalencentrum Tiffany
in de Reynaertstad, is één van de wei
nige horeca-ondernemers in de regio
die zijn klantenkring naast maaltijden
en drankjes ook toneelvoorstellingen
serveert. Enkele jaren geleden consta
teerde Brood dat de Hulster 'Uit'-
werkgroep met karig aanbod van eve
nementen in het gemeenschapscen
trum Den Dullaert amper een publiek
wist te trekken. „Ik heb toen bij wijze
van proef het Multatuli-theater uit
Antwerpen naar Hulst gehaald en de
mensen kwamen wel", legt Brood uit.
Sindsdien worden er regelmatig to
neelvoorstellingen in het luchtige gen
re in Tiffany op de planken gezet door
zowel amateur- als professionele gezel
schappen.
„Dat de mensen wel in grote aantallen
naar deze zaal en niet naar Den Dul
laert gaan ligt gewoon aan het feit dat
het in mijn zaal veel gezelliger is dan in
het gemeenschapshuis, waar bezoe
kers van een toneelvoorstelling zich
tijdens de pauze moeten begeven tus
sen bezwete zaalvoetballers". Brood
betreurt het verder dat de plaatselijke
'uit'-werkgroep weigert om in te gaan
op voorstellen om gezamenlijk evene
menten op touw te zetten. „In samen
werking met de werkgroep zouden we
kamerorkesten laten komen of een
wat duurdere produktie in huis kun
nen halen, maar niks hoor. Ijie mensen
gaan echt ondoordacht te werk. Ze la
ten maar iets komen of het nu 10.000
gulden kost of meer, het maakt hen
niets uit. Terwijl er legio mogelijkhe
den zijn om eens iets te doen aan de
culturele verrijking van deze streek
klaagt hij.
Ook op filmgebied valt er in
Zeeuwsch-Vlaanderen weinig vertier
te beleven. In de bioscopen in Hulst,
Terneuzen en Oostburg staan ofwel B-
films geprogrammeerd of publieks
trekkers, die net zo lang in roulatie
blijven totdat er uiteindelijk geen
mens meer komt kijken. De concur
rentie van de filmhuizen in Sint-
Niklaas, Gent en Antwerpen, is in de
regio hevig te noemen.
Uitbaters van de bioscopen in Hulst en
Terneuzen ontkennen dit, maar vol
gens Lut Goessens, pr-medewerkster
van de Decascoop in Gent, verkeren
de bioscoophouders in Zeeuwsch-
Vlaanderen in een defaitistische stem
ming. „Wees nu eerlijk, wat kunnen die
Decascoop Gent, 12 zalen, 3800 zitplaatsen, 30 procent Nederlanders.
zaaltjes de cinefiel nu bieden. Het eni
ge wat op de rol staat zijn flutfilms en
daarbij lopen ze veelal een halfjaar in
programmering achter", zegt ze. De
Decascoop, het enorme bioscoopcom
plex in de Gentse twaalf zalen, 3800
plaatsen trekt elk weekeinde hon
derden Nederlandse bioscoopgangers.
„Over exacte cijfers beschikken we
nog niet, maar als we op zaterdagen
eens een blik werpen op de parkeer
plaats, dan blijkt dat ongeveer een
derde deel van de auto's een Neder
lands kenteken heeft. Voorts kunnen
we de belangstelling voor de Deca
scoop vanuit Nederland ook opmaken
uit het abonnementenbestand van ons
filmblad. We sturen wekelijks bladen
naar abonnees in vrijwel alle Zeeuws-
Vlaamse plaatsen. Voorts ook nog
naar Goes, Vlissingen, maar ook naar
Amsterdam en hier, Bunschoten",
zegt ze terwiij terwijl ze een lijst met
namen en adressen toont.
Het beleid van de bedrijfsleiding van
het Gentse bioscopenbomplex, de fa
milie Bert, is erop gericht om de con
currentie van andere filmhuizen en
bioscopen volledig teniet te doen.
Sinds vorige maand heeft de Deca
scoop in Gent dan ook een monopolie
positie verworven, toen de laatste zelf
standige bioscoop haar deuren moest
sluiten. In de stad resteert nu alleen
nog naast de Decascoop een klein film
huis waar niet commerciële produk
ties vertoond worden. „Nu het de fami
lie Bert in Gent gelukt is om het alleen
recht te verwerven, bestaan er ook
plannen om in Brussel een complex
met vijftien zalen neer te zetten, met
de ruimte en mogelijkheden om tezij-
nertijd uit te breiden tot dertig zalen",
vertelt de pr-medewerkster.
„Wat de filmliefhebbers van over de
grens betreft, verwachten wij dat hun
aantal toe zal nemen. We proberen ons
dan ook te profileren in Nederland als
een belangrijke filmstad. Dankzij het
internationaal filmgebeuren van
Vlaanderen, dat half oktober voor de
dertiende keer werd gehouden lukt
dat aardig. De belangstelling vanuit
Nederland was dan ook geweldig. Het
aantal bezoekers was dit jaar 22 pro
cent hoger dan in 1985".
Terwijl in Nederland en veel Vlaamse
steden het aantal bioscoopbezoekers
daalt, neemt het aantal Decascoopbe-
zoekers nog steeds toe. Bezochten in
1981 780.000 mensen het zalencom
plex, in 1985 waren het er al 1,5 miljoen
en dit jaar zullen het er ruim 1,6 mil
joen zijn. „Dat aantal zal de komende
jaren nog iets stijgen", stelt Lut Goes
sens, „maar voor ons wordt het ook
steeds moeilijker om de stijgende lijn
vast te houden. Door een intensieve
werving, onder andere in Zeeuwsch-
Vlaanderen, hopen we echter meer pu
bliek te kunnen blijven trekken. Ons
grote voordeel is gewoon dat de Gent
se binnenstad vlakbij is, zodat mensen
na het filmbezoek nog eens lekker uit
kunnen gaan".
Henk van Pelt in Antwerpen houdt er
exact dezelfde gedachtengang op na.
„De mensen willen echt iets meer dan
alleen maar twee uur in een stoeltje zit
ten om te kijken en luisteren. Een
dansje of een dinertje na, dat hoort er
evengoed bij. Verder is het verbazing
wekkend hoeveel Nederlanders via di
verse reisbureaus een weekeinde Ant
werpen boeken".
De grens tussen Nederland en België
mag dan voor veel mensen een stippel
lijn vormen die gemakkelijk kan wor
den overschreden, het neemt niet weg
dat ze bestaat. Aan de ene kant van die
grens overwegen gemeentebestuur
ders in Axel en Terneuzen om de uitga
ven voor podiumkunsten drastisch te
beperken. In de Reynaertstad en Hon-
tenisse gaan stemmen op om bussen te
laten rijden naar de Vlaamste steden
en de West-Zeeuws-Vlaamse 'Uit'-
werkgroep heeft voor de komende drie
maanden al evenveel reisjes naar Ant
werpen op het programma staan. In
België is niemand rouwig om de toene
mende belangstelling van de noorder
lingen voor het Vlaamse culturele ge
beuren. En zo neemt de culturele ver
schraling van de regio Zeeuwsch-
Vlaanderen langzaam maar zeker een
permanente vorm aan.
Conny van Gremberghe
Stadsschouwburg vr. 21, za. 22
nov. om 20 uur, zo. 23 nov. om 15
uur: De Vliegen van Jean-Paul Sar
tre; wo. 26, do. 27 nov. om 20 uur: De
reisgids.
Merksems kamertheater vr. 21,
za. 22 nov. om 20.30 uur, zo. 23 nov.
om 15 uur: Duet voor solist.
Prov. centr. Arenberg vr. 21, za.
22 nov. om 20.15 uur: Een trouwring
mag niet knellen door het Theater
van de lach; zo. 23 nov. om 20.15 uur:
Toneel, door Kon. club Telegraphic.
Fakkelteater vr. 21, za. 22, zo. 23
nov. om 20.30 uur: 't Krisiskabaret
Twee; di. 25 nov. om 20.30 uur: Be
moei je d'er niet mee; do. 27 nov. om
20.30 uur: De getemde feeks.
Kelderteaterma. 24, di. 25 om
20.30 uur: De zot van 't katteveld.
Meirteater vr. 21, za. 22, zo. 23, do.
27 nov. om 20.30 uur: Het Vincent-
effekt; ma. 24, di. 25 nov. om 20.30
uur: De hoogste tijd.
Het Appeltje vr. 21, za. 22, do. 27
nov. om 20.30 uur, zo. 23 nov. om 15
uur: Twee op de wip.
Het klokhuis vr. 21, za. 22, do. 27
nov. om 20.30 uur, zo. 23 nov. om 15
uur: Désiré.
Raamteater op 't Zuid za. 22 nov.
om 20.30 uur: L'Amour a l'ltalienne;
vr.] 21 nov. om 20.30 uur: Het rode
gras door Teater Poëzien; do. 27
nov. om 20.30 uur: Tony Rombouts;
wo. 26, dó. 27 nov. om 20 uur: Droom
van een zomernacht.
't Klein raamteatervr. 21, za. 22,
wo. 26, do. 27 nov. om 20 uur; do. ook
om 14 uur, zo. 23 nov. om 15 uur: Ge
lukkige dagen van Samuel Beckett.
EWT-Randstadteatervr. 21, za.
22, do. 27 nov. om 20.30 uur: In 't Na-
tiepeerd.
Teater Leguit vr. 21, za. 22, zo. 23,
do. 27 nov. om 21 uur, zo. ook om
15.30 uur: De man die werk vond
door de Zwarte Komedie.
Theater Paljas vr. 21, za. 22 nov.
om 20.30 uur: Papa kan ze kussen.
Noordteater vr. 21, za. 22, zo. 23
nov. om 20.30 uur: Maak plaats, Me
vrouw. 1
Augustijnertheater za. 22 nov.
om 20.15 uur, zo. 23 nov. om 15 uur:
Wie doodde de Kerstman?, thriller
van Feely Terence.
Elisabethzaal do. 27 nov. om
20.30 uur: Optreden van Urbanus.
Int. Zeemanshuis vr. 21, za. 22
nóv. om 20.30 uur: De'rin de'ruit.
Desingel vr. 21 nov. om 20 uur:
Wat doen we met Bompa?, door het
Echt Antwaarps Teater.
Zaal Monty vr. 21 nov. om 20.30
uur: Le diable au Corps.
Cult, centr. De kern vr. 21 nov. om
20 uur: Rijen en vrijen.
Kon. Poppenschouwburg vr. 21,
za. 22 nov. om 20 uur, zo. 23 nov. om
15 uur: Zonder complimenten.
Kon. Jeugdtheater za. 22, zo. 23
nov. om 15 uur: De man van Koeke-
brood; vr. 21 nov. om 19.30 uur: Billy
Liar.
Kolveniershof vr. 21 nov. om
12.30 uur: Luc Devos (piano); do. 27
nov. om 20.30 uur: Pianorecital door
Amaldo Dohen.
Elisabethzaal vr. 21 nov. om
20.30 uur: Thijs van Leer en Berdien
Stemberg; di. 25 nov. om 20.30 uur:
Dierentuinconcert door het Kon.
Filharmonisch orkest van Vlaande
ren.
Desingel vr. 21 nov. om 20 uur:
Kon. Filharmonisch orkest van
Vlaanderen; za. 22 nov. om 20.30
uur: Antwerpen grüsst Wien; zo. 23
nov. om 11 uur: Pascal Sigrist en
student; di. 25 nov. om 20 uur; Juil-
liard kwartet.
St.-Jozefskerk vr. 21 nov. om
20.30 uur: Orgelconcert met trom
bone.
Vleeshuis zo. 23 nov. om 16 uur:
Concert van oude muziek.
Kunsthumaniorama. 24 nov. om
20 uur: Pianorecital door Urbain
Boodts.
Teatercafé ma. 24 nov. om 22 uur:
Café-Chantant met Daan van den
Durpel; di. 25 nov. om 22 uur: Roger
Bal.
Salons fonds Alex de Vries wo. 26
nov. om 20.30 uur: Pianorecital Jo-
han Schmidt.
Kon. Vlaamse opera za. 22 nov.
om 19.30 uur: Die Czardasfürstin,
operette van Emmerich Kalman.
Vlaamse kameropera zo. 23 nov.
om 20 uur: The birthday of the in
fanta en the nymph and the farmer;
ma. 24 nov. om 20 uur: Belcantocon
cert.
Rex Top gun, a.l. 12, 14.20, 16.45,
19.10 en 21.30 uur.
Rex-club Big trouble in little Chi
na, a.l.: 12,14, 16, 18, 20 en 22 uur.
Odeon 1 9V2 weeks, 16 jr.: 14, 16,
18.25 en 20.50 uur.
Odeon2 Camorra, 16 jr.: 14,16,18,
20 en 22 uur.
Odeon 3 Round midnight, a.l.: 14,
16.30,19 en 21.30 uur.
Odeon 4 Mona Lisa, 16 jr.: 14.15,
16.35,18.55 en 21.15 uur.
Astrid Bambi, a.l.14,16,18 en 20
uur.
VendomeDown and out in Bever
ly Hills, a.l.: 14.20, 16.45, 19.10 en
21.30 uur.
Savoy Herbie goes to Monte Car
lo, a.l.: 14,16,18, 20 en 22 uur.
Astra— Police academy, a.l.: 14,16,
18 en 20 uur.
Rubens The mission, a.l.: 14.30,
17.30 en 20.30 uur.
Capitole Cobra, 16 jr.: 14, 16, 18,
20 en 22 uur.
Quellin 1 Het gezin Van Paemel,
a.l.: 14.20, 16.45,19.10 en 21.30 uur.
Quellin 2 About last night, a.l.:
14.20,16.45,19.10 en 21.30 uur.
Quellin 3 Aliens, a.l.: 14,16.30,19
en 21.30 uur.
Metro 1 8 million ways to die, 16
jr.: 14.20, 16.45, 19.10 en 21.30 uur.
Metro 2 Critters, 16 jr.: 14,16,18,
20 en 22 uur.
Sinjoor Legal eagles, a.l.: 14,
16.30,19 en 21.30 uur.
Brabo Nightmare on Elm Street,
16 jr.: 14,16, 18, 20 en 22 uur.
Tijl Real genius, a.l.: 14.20,16.45,
19.10 en 21.30 uur.
Wapper Fantasia, a.l.: 14, 16.30,
19 en 21.30 uur.
Ambassades The dark side of lo
ve, 18 jr.: 14,16,18, 20 en 22 uur.
Ambassadesclub 1 The secrets of
love, 16 jr.: 14, 15.40, 17.40, 19.40 en
21.40 uur.
Ambassadesclub 2 You are in the
movies, a.l.: 14,16,18, 20 en 22 uur.
Ambassadesclub 3 Shanghai sur
prise, a.l.: 14, 15.35, 17.35, 19.35 en
21.35 uur.
Ambassadesclub 4 Out of Africa,
a.l.: 14,17.15 en 20.30 uur.
Casino vr. 21 nov. om 20 uur:
Gourmet night met het trio Roland
Keereman; za. 22 nov. om 20 uur: Di
ner Defile 'Leonard Fashion' met
het trio Eddy Burssens; zo. 23 nov.
om 12 uur: Las Vegas brunch met
Johan Stollz.
Paradise Alley vr. 21 nov. om 20
uur, za. 22, zo. 23 nov. om 15 uur: Er
otisch festival.
Cult, centr. De Dijk vr. 21, za. 22
nov. om 20 uur: Straat zonder bo
men, toneel; ma. 24, di. 25, do. 27
nov. om 20.30 uur: De meiden van
Jean Genet door het theater Anti
gone.
Concertgebouw vr. 21 nov. om 20
uur: De Biechtvaders, toneel; do. 27,
vr. 28 nov. om 20 uur: Het hemelbed,
toneel.
Korrekeldervr. 21, za. 22, wo. 26,
vr. 28 nov. om 20.30 uur: Lange Dag
reis naar de nacht, toneel.
Teater De Kelk vr. 21, zo. 23, do.
27, vr. 28 nov. om 20.30 uur: Emily,
toneel.
Marionettentheater za. 22 nov.
om 20 uur: Revue Vorut Apropapo-
pa, De Bolle rolt in Mexico; zo. 23
nov. om 15 uur: Assepoes.
Stadsschouwburg di. 25 nov. om
20 uur: De koopman van Venetië
door de Kon. Vlaamse Schouwburg.
Stadsschouwburg za. 22 nov. om
20 uur: Willem Vermandere; ma. 24
nov. om 20 uur: Amalia Rodrigues;
wo. 26 nov. om 17.30 urn; Brussels
jeugdorkest.
Teater De Kelk zo. 23 nov. om 15
uur: 3 noten voor Assepoes.
Ciné Kennedy wo. 26 nov. Jéfi;
do. 27 nov. om 20.30 uur: Oriane.
Kennedycomplex van vrijdag tot
donderdag:
Kennedy 1 Het gezin Van Paemel,
a.l. dag. om 20 uur, vr. za.zo. ook om
22.30 uur; wo. en za. ook om 15 uur,
zo. ook om 14.30 en 17.15 uur.
Kennedy 2 Therese, a.l., dag. om
20 uur; wo., za. ook om 15 uur, zo.
ook om 14.30 uur en 17.15 uur.
Mona Lisa, 16 jr., vr., za. zo. om 22.30
uur.
Kennedy 3 Legal Eagles, a.l. dag.
om 20 uur, vr., za., zo. ook om 22.30
uur, wo. en za. ook om 15 uur, zo. ook
om 14.30 en 17.15 uur.
Kennedy 4 Under the Cherry
moon, a.l.: za., wo. om 15 uur, zo. om
14.30 en 17.15 uur.
The color purple, dag. om 20 uur, vr.,
za. en zo. ook om 22.30 uur.
Chaplin Heartburn, a.l., dag. om
20 uur, vr., za. ook zo. om 22.30 uur,
wo. en za. ook om 15 uur, zo. ook om
14.30 en 17.15 uur.
Vooruit zo. 23 nov. om 15 uur:
Kinderteater Zwemmen in brak wa
ter met Mierepeper; ma. 24 nov. om
20.30 uur: Lezing door Hugo Claus
'Suite Flamande';di. 25 nov. om
20.30 uur: Om Eleanor met de Mug
met gouden tand.
Vooruit do. 27 nov. om 20 uur: An
dreas Vollenwieder.
Opera voor Vlaanderen zo. 23
nov. om 11 uur: Aperitiefconcert
'Meeting with Francois Glorieux';
ma. 24 nov. om 20.30 uur: Kon. Fil
harmonisch orkest van Vlaanderen.
Vooruit za. 22 nov. om 20.30 uur:
Darkness and light met Jennifer
Muller The works.
Opera voor Vlaanderen vr. 21za.
22 nov. om 20 uur, zo. 23 nov. om 15
uur: Moves van Francois Glorieux.
Decascoop tot en met 26 november:
Het gezin Van Paemel, a.l.: 15,
17.30, 20 en 22.30 uur.
8 million ways to die, 16 jr.: 15,
17.30, 20 en 22.30 uur.
Fandango, a.l.: 20 en 22.30 uur.
The mission, a.l.: 15, 17.30, 20 en
22.30 uur.
Aliens, a.l.: 20 uur.
Top gun, a.l.: vr., za. zo. om 15,
17.30,20 en 22.30 uur; ma., di., wo. en
do. om 15 en 20 uur.
The secrets of love, 16 jr.: 15,
17.30, 20 en 22.30 uur.
Fantasia, a.l.: ma., di., wo., do.
om 22.30 uur.
The color purple, a.l.: 15 en 20
uur.
Cobra, 16 jr.: 15,17.30,20 en 22.30
uur.
La femme de ma vie, 16 jr.: 22.30
uur.
Therese, a.l.: 15 en 17.30 uur.
Bambi, a.l., Ned. versie, 15 en
17.30 uur.
37'2 le matin, 16 jr.: 22.45 uur.
Otello, a.l.: ma., di., wo., do. 17.30
en 22.30 uur.
Legal eagles, a.l.: 15,17.30, 20 en
22.30 uur.
Round midnight, a.l.: 22.30 uur.
Heartburn, a.l.: 15, 17.30, 20 en
22.30 uur.
Jean de florette, a.l.: 15,17.30 en
20 uur.