'ZEM verwacht weer
instgevende jaren
Deel grond spoorlijn
naar natuurbescherming
Bijdrage gemeente Goes houdt
de vrouwentelefoon overeind
Schippers willen opheldering
over schade Schelde-Rijnvaart
Nieuwe
suikerbiet
sterker
PZC/ provincie 13
vrouw Rutten
)pt mijnenjager
iddelburg'
wi e auto's bij
sing vernield
VROOM DREESM ANN
AL 15.000 TON STEEN GESTORT
\oRTING KLEINVERBRUIKERS VERVALT
DDELBURG Na één jaar met een 'diep dal' - een verlies in 1986 van ruim 33 miljoen gulden
rverwacht de NV Provinciale Zeeuwse Energie-Maatschappij de komende jaren betere resul-
^;n. In de begroting voor 1987 wordt nog uitgegaan van een nul-resultaat: noch winst, noch
lies. De jaren daarna, tot en met 1990, rekent de PZEM op winst: jaarlijks ruim 12 miljoen
jen. Dat komt vooral doordat de speciale Zeeuwse korting op de gastarieven van de klein-
bruikers, van drie cent per kubieke meter sinds 1985, vanaf 1988 komt te vervallen.
It in de wortels van de biet bin-
Het uiteindelijke ge-
daarvan is een verminderde
en versterkte verwelking
het blad (bietemoeheid). Dat
i leiden tot een verlaging van
ipbrengst met vijftig procent,
onderzoekers zijn er in ge-
jagd de weerstand tegen het
Itje af te zonderen uit een wilde
itesoort en deze door overkrui-
g als het ware over te brengen
bestuiving op de cultuur-
rt. De in de cultuursoort over-
rachte weerstand blijkt te
'erven. Dat maakt het kweek-
rijven mogelijk nieuwe ras
voor de suikerbietenteelt te
vikkelen inclusief de weer-
hd tegen het aaltje. Wanneer
JVC
kiest
Colijn
ADVIES PROVINCIAAL OVERLEG:
30% Korting!
TOEKOMST VAN HET PROJECT BLIJFT ONZEKER
Belangstelling
Sleepboothulp
TELEX AAN MINISTER VERKEER EN WATERSTAAT
Claims
|én en ander blijkt uit de begroting
van het openbare nutsbedrijf,
rin wordt een groei van de elektri-
Jtsafzet van 2,2 percent geraamd.
De afzet van gas zal daarentegen da-
m.jmet naar schatting 6,2 percent,
ie Waling wordt toegeschreven aan
weer in 1987Met name het resul-
van de elektriciteitssector verbe-
irt lolgend jaar flink ten opzichte van
limetruim 17 miljoen gulden). Dat
It onder meer omdat vanaf 1987
Jiieuwe overeenkomst van samen-
|ing van kracht wordt met de NV
jenwerkende Elektriciteits Pro-
liebedrijven (SEP). Er is dan spra
in een totale (directe) kostenver-
ÏRGEN OP ZOOM (ANP)
it Instituut voor Rationele
ikerproduktie in Bergen op
om en de Stichting voor Plan-
veredeling in Wageningen
n er met steun van de vak-
ep genetica van de Landbou-
[iniversiteit in geslaagd een
teplant voor de suikerbieten-
lt te ontwikkelen die een ho-
graad van resistentie bezit te-
i het bietencyste-aaltje. Al-
n al in ons land bedraagt de
ade van het aaltje als gevolg
|n verminderde opbrengsten
rlijks tientallen miljoenen
jfUldens.
He bietecyste-aaltje is een klein
0 bodemorganisme
it) ie pes stentie via stuifmeel wordt
irgebracht naar produktieve
eerbieten, ontstaat een hybri-
||tnet een süikeropbrengst, die
ver afwijkt van een stan-
rd handelsras.
goeding door de SEP van de kerncen
trale Borssele.
In 1987 verwacht de PZEM voor ruim
90 miljoen gulden te investeren, on
der meer in voorzieningen aan de ge
bouwen van de kerncentrale (6 mil
joen) en het ombouwen van de Centra
le Zeeland in Vlissingen voor de dis
tributie- en magazijndienst (10 mil
joen).
Het bouwrijp maken van terrein vergt
12 miljoen (waaronder het opslagter
rein voor radioactief afval). Vernieu
wing van de procescomputer van de
kerncentrale en uitbreiding van de
warmte- en vochtbestendige appara
tuur in die centrale leiden eveneens tot
flinke uitgaven. De bouw van de kolen
centrale Borssele noopt in '87 tot uit
gaven ter hoogte van 122 miljoen gul
den.
De PZEM gaat uitvoerig in op de 'toe
gevoegde waarde' van de kerncentrale
en de gevolgen voor het resultaat over
1986. De produktie van de centrale,
voor zover niet benodigd voor levering
aan een grote afnemer (Pechiney)
wordt tegen conventionele brandstof
prijzen aan de overige afnemers gele
verd.
In de afgelopen jaren tot 1986 was het
verschil tussen (hoge) conventionele
brandstofprijzen en (lage) nucleaire
brandstofprijzen aanzienlijk. Daar
door ontstond voor de PZEM een posi
tieve bijdrage (de zogenoemde 'kurk')
die alle gebruikers ten goede kwam.
Door daling van de olieprijzen, liep het
prijsverschil aanzienlijk terug (het is
er nog wel). Daardoor kwam de 'kurk'
veel lager uit, is de toegevoegde waar
de van de kerncentrale in 1986 veel la
ger en is het verlies fors. De bedrijfstijd
van de centrale wordt in 1986 ingezet
op 81,4 percent, terwijl 75 percent was
geraamd. Dit voordeel compenseert
enigszins het verminderde brandstof-
verschil. Er staat tegenover dat Pechi
ney in het tweede halfjaar van '86 weer
het volle vermogen afneemt, zodat er
weinig goedkopere stroom voor de an
dere afnemers overblijft. Door het
nieuwe landelijke verrekeningssys
teem van stroomkosten vervalt vanaf
1987 de 'kurk'.
Advertentie
Na een zware selectieprocedure is
Colijn B.V. met vestigingen in Goes/
Kloetinge en Axel benoemd tot JVC-
dealer voor Zeeland.
JVC deelt mede dat de goede naam
en de gedegen vakkennis bepalend
zijn geweest voor de keuze.
Colijn B.V., Lewestr. 43,
Goes/Kloetinge, 01100-13720.
lELBURG Mevrouw C. G. E.
W. Rutten-Bovendeerd, de echtge-
van burgemeester mr C. G. J.
ttei van Middelburg, doopt zater-
Tl november op de scheepswerf
der Giessen/De Noord in Alblas-
Bn de mijnenjager 'Middelburg'
n de Koninklijke Marine.
|hip, onderdeel van een serie, die
^oemd naar steden die een rol
z|elcen in de Tachtigjarige Oorlog en
via het water bereikbaar zijn, is
kt van glasfiber en versterkt po-
Het heeft een lengte van 51 me-
gjeen tonnage van 588. De beman-
'staat uit 30 tot 40 marinemen-
Iddelburg' is een zogenaamd tri-
Ischip, een type dat zowel in Ne-
als in België en Frankrijk
•oki dtlgebouwd. Voor het opsporen en
ontploffing brengen van mijnen
fdtlgebruik gemaakt van sonar en
^pine onderzeëer, die de objecten
i videosysteem opspoort en ver
is de explosieve lading mon-
vaarmee ze kunnen worden ver-
Inenjager krijgt Den Helder als
laven. De overdracht aan de Ko-
|ke Marine is woensdag 10 de-
De doopplechtigheid, zater-
I november, begint om 13 uur.
frt'ZEN Bij een frontale bot-
Terneuzen zijn dinsdagmid-
T'ee mannen licht gewond ge-
pn twee auto's totaal vernield.
geluk gebeurde rond kwart voor
I de verbindingsweg tussen de
fsluis en de oostsluis. R. I. (29)
Ivan Gent reed met zijn auto in
uting van Terneuzen toen hij
[1 in botsing kwam met een te-
Jkomende auto, bestuurd door
|3i uit Gent. De beide bestuur-
lakten licht gewond en konden
landeling naar huis.De oorzaak
I botsing is niet bekend.
^»erie-dag van
wse fotoclubs
De fotoclubs Valke-
e Fhtsparaplu houden zater-
Hnovember een dia-serie-dag in
Open Hof in Vlissingen.
r de heer Fr. van Vlaande-
^ivrogramma-maker uit België.
mZeeland aangesloten fotoclubs
BNafv zijn voor de dia-serie-
MIDDELBURG Het provinciaal
overleg aankoop en beheer natuurge
bieden vindt dat de waardevolle ge
deelten van de spoorlijn Goes-Borsse-
le beschikbaar gesteld moeten wor
den aan erkende natuurbescher
mingsorganisaties. Het gaat om
twaalf hectare grond, met name in het
gebied Oudelande-Westeindse dijk.
Hiervan ligt zes hectare in de in
vloedssfeer van Staatsbosbeheer en
zes hectare in die van de Vereniging
tot Behoud van Natuurmonumenten.
Volgens het provinciaal overleg hoeft
met de overdracht van de gronden
door de huidige eigenaar - de gemeen
te Borsele - aan de organisaties géén
extra geld gemoeid te zijn. Het opbre
ken van de spoorlijn levert namelijk
geld op: een bedrag van ongeveer
60.000 gulden. Uitgaande van een
prijs van 50 cent per vierkante meter
voor de natuurwetenschappelijk
waardevolle grond, kan er sprake zijn
van een transactie met gesloten beur
zen.
Het provinciaal overleg meent dat ver
werving van de grond van de gemeente
Borsele zonder meer mogelijk moet
zijn. De gemeente kon destijds de hele
spoorlijn aankopen van de Nederland
se Spoorwegen, met de afspraak eraan
gekoppeld dat de waardevolle gron
den zouden worden doorgeleverd aan
natuurbeschermingsinstanties. Voor
het resterende deel van de spoorlijn,
ongeveer 40 hectare, zou een aparte
beheersstichting worden opgericht.
Het provinciaal overleg keert zich te
gen het verlenen van een subsidie aan
de niet-erkende stichting Behoud Na
tuur en Leefmilieu, die de hele spoor
lijn van de gemeente in beginsel ge
kocht heeft. Zoals gemeld zijn er tegen
deze stichting (opgericht door de Ko
ninklijke Nederlandse Jagersvereni
ging) bezwaren: geen invloedssfeer,
geen vertegenwoordiging in het pro
vinciaal overleg, geen provinciaal sub
sidie in aankoop- en beheerskosten.
In een advies aan gedeputeerde staten
maakt het provinciaal overleg mel
ding van enkele komende subsidiever
zoeken van de stichting Het Zeeuwse
Landschap. Genoemd worden: 2,5 hec
tare reservaat in de Westerschenge;
200 hectare slikken en schorren bij
Sint-Philipsland; 3,3 hectare inlaag
Paal. Het overleg beveelt aan deze ver
zoeken positief te benaderen. Dat
geldt eveneens voor de aankoop van 12
hectare dijken in het gebied van de
aangevraagde ruilverkaveling Sluis-
Oostburg. Het Zeeuwse Landschap wil
deze dijken gaan beheren. Er is een be
drag mee gemoeid van 225.000 gulden.
De voorbereidingscommissie voor de
ruilverkaveling (de eerste in Neder
land met een zogenaamd 'administra
tief karakter') wil de dijken in het ver
kavelingsplan veilig stellen. Rijk en
provincie moeten wel op voorhand
toezeggen dat ze voor de overdracht
van de dijken aan Het Zeeuwse Land
schap voldoende subsidiegeld be
schikbaar zullen stellen.
De waardevolle gedeelten langs de spoorlijn Goes-Borssele moeten worden be
heerd door erkende natuurbeschermingsorganisaties, zo vindt het provinciaal
overleg aankoop en beheer natuurgebieden.
IAdvertentie
Topmerk breigarens met minstens 30%
korting. Dus al een complete trui voor 31.50
(9 bollen). Keuze uit 4 kwaliteiten, type
mohair, Shetland, jaspé en sportwol. Actuele
modekleuren. Per bol 50 gram. ^^50
V<&D Breiboek l
Bij aankoop van deze *95
1 breigarens slechts.
p "y» u-c lil
T 19enodigd. De aanvang
is 10.00
GOES De telefoonlijn Vrouwen
Bellen Vrouwen Zeeland kan ten
minste nog een jaar doorgaan. Enke
le maanden geleden zag het er naar
uit dat de vrouwentelefoon door ge
brek aan subsidiebijdragen moest
sluiten. Nu de telefoonlijn twee jaar
draait, stopt de startsubsidie van de
provincie en is de vrouwentelefoon
aangewezen op bijdragen van ge
meenten. In oktober was het totaal
van de bijdragen 1500 gulden, te
weinig om het werk voort te kunnen
zetten. Inmiddels is het totaalbe
drag opgelopen tot 2000 gulden, vol
gens de vrijwilligsters van Vrouwen
Bellen Vrouwen een „absoluut mini
mum" om de lijn in stand te houden.
Deze balans presenteert Magda Zim
merman uit Goes, die het secreta
riaat van Vrouwen Bellen Vrouwen
beheert. „Door een bijdrage van
Goes zijn we op de valreep gered", al
dus mevrouw Zimmerman. Ze is blij
met het voortbestaan, al baart de
toekomst haar zorgen. „In de afgelo
pen twee jaar hebben we meer be
kendheid gekregen bij vrouwen. Er is
ook een stijgende lijn in het aantal te
lefoontjes dat we krijgen. Het zou
heel spijtig zijn als we volgend jaar
alsnog moeten ophouden".
Doordat de Zeeuwse vrouwentele
foon van nu af aan afhankelijk is van
gemeentelijke subsidies, is het voort
bestaan in komende jaren nog aller
minst zeker. Vrouwen Bellen Vrou
wen is afhankelijk van de 'toevallige'
welwillendheid van de gemeenten.
„Je dient een subsidieaanvraag in,
en je moet maar afwachten of je iets
krijgt. Zeker nu de gemeenten geen
aparte uitkering van het rijk meer
krijgen voor de emancipatie, maar
een brede doeluitkering, waar meer
activiteiten van moeten worden be
taald. Het is dan maar net hoe de
prioriteiten van de gemeenten wor
den gesteld".
Optimisme heeft evenwel de over
hand bij de vrijwilligsters van de
vrouwentelefoon. Loes, een van de
vrouwen achter de speciale lijn, stelt
vast dat Vrouwen Bellen Vrouwen
zeker in een behoefte voorziet. Zij wil,
evenals de andere vrijwilligsters aan
de telefoon, anoniem blijven. „De
vrouwen bellen vaak met heel per
soonlijke problemen. Uit het oog
punt van privacy willen we niet dat
ze weten wie de luisterende partij is.
Het kan voor die vrouwen vervelend
zijn om daarmee geconfronteerd te
worden".
Na twee jaar tijd draaien gemiddeld
vier vrouwen per week het nummer
van de Zeeuwse vrouwentelefoon,
ondanks het gering aantal uren
waarop de lijn bereikbaar is. In het
eerste jaar hebben ruim 100 vrou
wen een beroep gedaan op de vrou
wentelefoon. Vrouwen Bellen Vrou
wen is vooral een luistertelefoon: er
worden geen oplossingen opgedron
gen.
„Alleen wanneer de vrouwen dat wil
len, geven we telefoonnummers door
van hulpverleningsinstanties", ver
telt Loes.
Loes heeft ervaren dat de belsters
schroom hebben om dergelijke in
stanties te benaderen. „Ze bellen lie
ver met een vrouw. Doordat er ie
mand is die luistert, krijgen veel
vrouwen tijdens het gesprek meer
zicht op hun eigen probleem. Door
dat ze een steuntje in de rug ervaren,
komen ze vaak zelf tot een oplossing.
Ze willen bevestigd horen dat hun
klachten en oplossingen reëel zijn".
De vrijwilligsters moeten dan ook le
ren niet met wijze raad te komen
door te zeggen: als ik jou was zou ik
dit of dat doen. Voordat ze plaats ne
men aan de telefoon krijgen ze dan
ook een training. Leren luisteren
staat voorop. De eigen inbreng komt
op de achtergrond. Momenteel zoekt
de vrouwenlijn, voor het eerst sinds
de oprichting, weer een aantal vrij
willigsters. Deze zullen een
groepstraining krijgen, zodat één lijn
wordt aangehouden in de benade
ring. Bovendien kunnen de vrijwillig
sters dan ook bij elkaar terecht, als
een gesprek ze erg heeft aangegre
pen.
Door de teruglopende financiën vre
zen de vrijwilligsters echter dat het
succes van de vrouwentelefoon op de
lange duur teniet wordt gedaan.
„Doordat we netaan uit de kosten
kunnen komen, is er geen geld om
landelijke bijeenkomsten te bezoe
ken van vrouwentelefoonlijnen. Er
varingen uitwisselen wordt dan veel
moeilijker", stelt Magda Zimmer
man. „Ook is er geen geld voor publi
citeit. Wanneer dat uitblijft. zullen de
telefoontjes vanzelf verminderen. We
hebben zelfs geen mogelijkheid om
op eigen initiatief lezingen te houden
over de vrouwentelefoon. De reiskos
ten vormen daarvoor een te groot
struikelblok".
Ze concludeert: „We zijn voor ko
mend jaar uit de brand, maar drei
gen toch in een neergaande spiraal
te komen. Als die tendens doorzet,
gaat niet alleen onze ervaring verlo
ren, maar is dat ook jammer van de
investeringen tot nu toe. Je bouwt
zoiets later niet meer zo makkelijk
op".
LOENSDAG 12 NOVEMBER 1986
De steenstorter Avelinge onder de brug bij Sint-Philipsland.
BERGEN OP ZOOM De steenstor
ter Avelinge heeft de afgelopen we
ken ter hoogte van de brug bij Sint-
Philipsland ongeveer 15.000 ton
steen in de Eendracht laten vallen
om de bodem en de oever, vooral in
de buitenbocht, beter te beschermen
tegen de stroomsnelheden die sinds
de sluiting van de Oesterdam groter
zijn geworden. Verwacht wordt dat
dit aanvullende bestortingswerk
tot het eind van de week zal duren.
De extra bescherming van de bodem
blijkt ondertussen resultaat te heb
ben. Sinds rijkswaterstaat - eerst in
sterke mate maar vanaf vorige week
woensdag veel terughoudender - met
behulp van de stormvloedkering het
getijverschil op de Oosterschelde en
daarmee de stroomsnelheden is gaan
beïnvloeden, zijn nog maar zeer ge
ringe ontgrondingen geconstateerd.
Maximaal enkele decimeters. Ter
vergelijking: in de vijf dagen tussen
de sluiting van de Oesterdam en het
moment waarop de stormvloedke
ring voor het eerst werd gebruikt,
zijn ontgrondingskuilen van onge
veer 2 meter ontstaan. De nu geme
ten ontgrondingen komen overeen
met de verwachtingen die rijkswa
terstaat aanvankelijk had.
Wanneer de eb- en vloedstromen op
hun sterkst zijn bedraagt de stroom
snelheid in de Eendracht thans - in
een periode van doodtij -1,6 a 1,7 me
ter per seconde (ongeveer 6 kilome
ter per uur). Volgende week zal de
stroom sterker zijn, want dinsdag 18
november is het springtij.
De binnenvaart op de Schelde-Rijn-
verbinding blijkt zich ondertussen
goed te houden aan de aanwijzingen
van de medewerkers van rijkswater
staat die vanaf twee vaartuigen de
scheepvaart begeleiden. Schepen
met gering motorvermogen en duw-
combinaties wordt bij eb geadvi
seerd niet in zuidelijke richting de
Eendracht in te varen, omdat ze dan
problemen kunnen krijgen bij het op
tornen tegen de stroom. Daardoor
ontstaan wachttijden van maximaal
drie uur. De meeste schippers blijven
wachten bij de Volkeraksluizen. De
begeleidingsschepen blijven in actie
tot volgend jaar april de sluiting van
de Philipsdam een feit is.
De sleep- en blusboot Furie III, die
bij wijze van proef als rampenbestrij-
dingsvaartuig op de Schelde-Rijn-
verbinding is gestationeerd, blijft in
ieder geval nog twee weken langer.
Het schip is ingezet nadat duidelijk
was geworden dat de binnenvaart
problemen kreeg door de hoge
stroomsnelheden in de Eendracht.
De Furie III was voor een periode van
twee weken gecontracteerd, steeds
voor vijf uur tijdens de ebfase in de
getijbeweging. Het verblijf van de
sleep- en blusboot is verlengd omdat
rijkswaterstaat de omstandigheden
op het gedeelte van de Schelde-Rijn-
verbinding tussen Tholen/Sint-Phi-
lipsland en West-Brabant wil af
wachten bij springtij, dat zoals ge
meld met de stormvloedkering tot
een getijverschil van maximaal 2,70
meter zal worden beperkt.
De binnenvaart is overigens van me
ning dat de Furie III net als de bege
leidingsschepen tot de sluiting van
de Philipsdam op zijn post moet blij
ven. De schippersbonden willen
trouwens ook daadwerkelijke hulp.
Dat wil zeggen, sleepboten die sche
pen met een gering motorvermogen
tegen de stroom in door de Een
dracht trekken om op die manier het
tijdverlies voor de schippers te be
perken.
De brandweercommandanten van
Tholen, Bergen op Zoom en Halste
ren hebben dinsdag de koppen bij el
kaar gestoken om de calamiteitenre
gelingen nog eens door te nemen en
aan te scherpen. Vastgesteld werd
dat die regelingen voldoende zijn.
Wel is de afspraak gemaakt dat de
korpsen elkaar meteen zullen infor
meren zodra op het grondgebied van
een van de drie gemeenten eventueel
een calamiteit plaatsgrijpt. Tot dus
ver gebeurde dat alleen maar als een
ongeluk met een schip gevolgen had
die de gemeentegrenzen overschre
den.
(Van één onzer redacteuren)
ROTTERDAM De Nederlandse
schippersorganisaties hebben mi
nister N. Smit-Kroes van verkeer en
waterstaat dinsdagmiddag per te
lex gevraagd om duidelijkheid over
de toekenning van schadevergoe
dingen in verband met de proble
men op het Schelde-Rijnkanaal. De
organisaties willen zo snel mogelijk
antwoord.
„De minister heeft eind vorige week
wat vage toezeggingen gedaan. In
extreme gevallen zou over het hono
reren van claims gepraat kunnen
worden. Maar wat ze precies van plan
is, weten we niet. We weten dus dom
weg niet waar we nu aan toe zijn", al
dus het Zeeuwse hoofdbestuurslid
W. G. de Meijer van de schippersver
eniging 'Schuttevaer' dinsdagmid
dag na afloop van het overleg.
Vorige week al vroeg de Onafhanke
lijke Nederlandse Schippersorgani-
satie ONSde minister om duidelij k-
heid. Dinsdag bleek dat alle organi
saties op één lijn zitten. In de telex,
die dinsdagmiddag de deur uitging,
wordt Smit-Kroes gevraagd hoe de
opgelopen schade moet worden aan
getoond, wie de schadeformulieren
beschikbaar stelt, met wie de zaak
verder moet worden afgehandeld en
of de minister van plan is op korte
termijn alle mogelijke informatie
over de hele gang van zaken op het
Schelde-Rijnkanaal op papier te zet
ten, vooral in verband met de inter
nationale vaart op het kanaal.
De schippers lopen schade op door
extra wachttijden en het verbruik
van extra brandstof. In de telex
wordt tenslotte gevraagd wie de
eventuele sleepboothulp coördi
neert.
'Schuttevaer'-woordvoerder De
Meijer, op wiens uitnodiging de
schippersorganisaties dinsdag in
Rotterdam met elkaar om de tafel
zaten: „Vorige week zag het er even
naar uit dat de minister serieus zou
ingaan op de door ons aangekondig
de claims".
„Maar ze heeft zich in zulke vage ter
men uitgelaten over eventuele toe
kenning van vergoedingen, dat we
nog steeds niet weten welke weg ze
nu wil bewandelen. Ik herhaal het
nog maar eens: deze hele kwestie
gaat de schippers miljoenen kosten.
Rijkswaterstaat heeft gewoon grote
fouten gemaakt. En daar wensen wij
niet voor op te draaien. En we heb
ben het al eerder gezegd: Is de minis
ter niet bereid te praten over schade
vergoedingen - en dan bedoel ik dus
niet die vage toezeggingen - dan zul
len we uiteindelijk toch andere maat
regelen moeten treffen". De schip
pers dreigden al eerder met juridi
sche stappen.
Aan het overleg in Rotterdam na
men vertegenwoordigers deel van de
Algemene Schippersvereniging, de
Federatie van Schippersbonden, het
Centraal Bureau voor Rijn- en Bin
nenvaart, de Vereniging Rijn en IJs-
sel (sleepdiensten) en de schippers
vereniging Schuttevaer. Ook de On
afhankelijke Nederlandse Schip-
persbond ondersteunt de vragen die
in de telex aan Smit-Kroes worden
gesteld.