'ZEM verwacht weer instgevende jaren Deel grond spoorlijn naar natuurbescherming Bijdrage gemeente Goes houdt de vrouwentelefoon overeind Schippers willen opheldering over schade Schelde-Rijnvaart Nieuwe suikerbiet sterker PZC/ provincie 13 vrouw Rutten )pt mijnenjager iddelburg' wi e auto's bij sing vernield VROOM DREESM ANN AL 15.000 TON STEEN GESTORT \oRTING KLEINVERBRUIKERS VERVALT DDELBURG Na één jaar met een 'diep dal' - een verlies in 1986 van ruim 33 miljoen gulden rverwacht de NV Provinciale Zeeuwse Energie-Maatschappij de komende jaren betere resul- ^;n. In de begroting voor 1987 wordt nog uitgegaan van een nul-resultaat: noch winst, noch lies. De jaren daarna, tot en met 1990, rekent de PZEM op winst: jaarlijks ruim 12 miljoen jen. Dat komt vooral doordat de speciale Zeeuwse korting op de gastarieven van de klein- bruikers, van drie cent per kubieke meter sinds 1985, vanaf 1988 komt te vervallen. It in de wortels van de biet bin- Het uiteindelijke ge- daarvan is een verminderde en versterkte verwelking het blad (bietemoeheid). Dat i leiden tot een verlaging van ipbrengst met vijftig procent, onderzoekers zijn er in ge- jagd de weerstand tegen het Itje af te zonderen uit een wilde itesoort en deze door overkrui- g als het ware over te brengen bestuiving op de cultuur- rt. De in de cultuursoort over- rachte weerstand blijkt te 'erven. Dat maakt het kweek- rijven mogelijk nieuwe ras voor de suikerbietenteelt te vikkelen inclusief de weer- hd tegen het aaltje. Wanneer JVC kiest Colijn ADVIES PROVINCIAAL OVERLEG: 30% Korting! TOEKOMST VAN HET PROJECT BLIJFT ONZEKER Belangstelling Sleepboothulp TELEX AAN MINISTER VERKEER EN WATERSTAAT Claims |én en ander blijkt uit de begroting van het openbare nutsbedrijf, rin wordt een groei van de elektri- Jtsafzet van 2,2 percent geraamd. De afzet van gas zal daarentegen da- m.jmet naar schatting 6,2 percent, ie Waling wordt toegeschreven aan weer in 1987Met name het resul- van de elektriciteitssector verbe- irt lolgend jaar flink ten opzichte van limetruim 17 miljoen gulden). Dat It onder meer omdat vanaf 1987 Jiieuwe overeenkomst van samen- |ing van kracht wordt met de NV jenwerkende Elektriciteits Pro- liebedrijven (SEP). Er is dan spra in een totale (directe) kostenver- ÏRGEN OP ZOOM (ANP) it Instituut voor Rationele ikerproduktie in Bergen op om en de Stichting voor Plan- veredeling in Wageningen n er met steun van de vak- ep genetica van de Landbou- [iniversiteit in geslaagd een teplant voor de suikerbieten- lt te ontwikkelen die een ho- graad van resistentie bezit te- i het bietencyste-aaltje. Al- n al in ons land bedraagt de ade van het aaltje als gevolg |n verminderde opbrengsten rlijks tientallen miljoenen jfUldens. He bietecyste-aaltje is een klein 0 bodemorganisme it) ie pes stentie via stuifmeel wordt irgebracht naar produktieve eerbieten, ontstaat een hybri- ||tnet een süikeropbrengst, die ver afwijkt van een stan- rd handelsras. goeding door de SEP van de kerncen trale Borssele. In 1987 verwacht de PZEM voor ruim 90 miljoen gulden te investeren, on der meer in voorzieningen aan de ge bouwen van de kerncentrale (6 mil joen) en het ombouwen van de Centra le Zeeland in Vlissingen voor de dis tributie- en magazijndienst (10 mil joen). Het bouwrijp maken van terrein vergt 12 miljoen (waaronder het opslagter rein voor radioactief afval). Vernieu wing van de procescomputer van de kerncentrale en uitbreiding van de warmte- en vochtbestendige appara tuur in die centrale leiden eveneens tot flinke uitgaven. De bouw van de kolen centrale Borssele noopt in '87 tot uit gaven ter hoogte van 122 miljoen gul den. De PZEM gaat uitvoerig in op de 'toe gevoegde waarde' van de kerncentrale en de gevolgen voor het resultaat over 1986. De produktie van de centrale, voor zover niet benodigd voor levering aan een grote afnemer (Pechiney) wordt tegen conventionele brandstof prijzen aan de overige afnemers gele verd. In de afgelopen jaren tot 1986 was het verschil tussen (hoge) conventionele brandstofprijzen en (lage) nucleaire brandstofprijzen aanzienlijk. Daar door ontstond voor de PZEM een posi tieve bijdrage (de zogenoemde 'kurk') die alle gebruikers ten goede kwam. Door daling van de olieprijzen, liep het prijsverschil aanzienlijk terug (het is er nog wel). Daardoor kwam de 'kurk' veel lager uit, is de toegevoegde waar de van de kerncentrale in 1986 veel la ger en is het verlies fors. De bedrijfstijd van de centrale wordt in 1986 ingezet op 81,4 percent, terwijl 75 percent was geraamd. Dit voordeel compenseert enigszins het verminderde brandstof- verschil. Er staat tegenover dat Pechi ney in het tweede halfjaar van '86 weer het volle vermogen afneemt, zodat er weinig goedkopere stroom voor de an dere afnemers overblijft. Door het nieuwe landelijke verrekeningssys teem van stroomkosten vervalt vanaf 1987 de 'kurk'. Advertentie Na een zware selectieprocedure is Colijn B.V. met vestigingen in Goes/ Kloetinge en Axel benoemd tot JVC- dealer voor Zeeland. JVC deelt mede dat de goede naam en de gedegen vakkennis bepalend zijn geweest voor de keuze. Colijn B.V., Lewestr. 43, Goes/Kloetinge, 01100-13720. lELBURG Mevrouw C. G. E. W. Rutten-Bovendeerd, de echtge- van burgemeester mr C. G. J. ttei van Middelburg, doopt zater- Tl november op de scheepswerf der Giessen/De Noord in Alblas- Bn de mijnenjager 'Middelburg' n de Koninklijke Marine. |hip, onderdeel van een serie, die ^oemd naar steden die een rol z|elcen in de Tachtigjarige Oorlog en via het water bereikbaar zijn, is kt van glasfiber en versterkt po- Het heeft een lengte van 51 me- gjeen tonnage van 588. De beman- 'staat uit 30 tot 40 marinemen- Iddelburg' is een zogenaamd tri- Ischip, een type dat zowel in Ne- als in België en Frankrijk •oki dtlgebouwd. Voor het opsporen en ontploffing brengen van mijnen fdtlgebruik gemaakt van sonar en ^pine onderzeëer, die de objecten i videosysteem opspoort en ver is de explosieve lading mon- vaarmee ze kunnen worden ver- Inenjager krijgt Den Helder als laven. De overdracht aan de Ko- |ke Marine is woensdag 10 de- De doopplechtigheid, zater- I november, begint om 13 uur. frt'ZEN Bij een frontale bot- Terneuzen zijn dinsdagmid- T'ee mannen licht gewond ge- pn twee auto's totaal vernield. geluk gebeurde rond kwart voor I de verbindingsweg tussen de fsluis en de oostsluis. R. I. (29) Ivan Gent reed met zijn auto in uting van Terneuzen toen hij [1 in botsing kwam met een te- Jkomende auto, bestuurd door |3i uit Gent. De beide bestuur- lakten licht gewond en konden landeling naar huis.De oorzaak I botsing is niet bekend. ^»erie-dag van wse fotoclubs De fotoclubs Valke- e Fhtsparaplu houden zater- Hnovember een dia-serie-dag in Open Hof in Vlissingen. r de heer Fr. van Vlaande- ^ivrogramma-maker uit België. mZeeland aangesloten fotoclubs BNafv zijn voor de dia-serie- MIDDELBURG Het provinciaal overleg aankoop en beheer natuurge bieden vindt dat de waardevolle ge deelten van de spoorlijn Goes-Borsse- le beschikbaar gesteld moeten wor den aan erkende natuurbescher mingsorganisaties. Het gaat om twaalf hectare grond, met name in het gebied Oudelande-Westeindse dijk. Hiervan ligt zes hectare in de in vloedssfeer van Staatsbosbeheer en zes hectare in die van de Vereniging tot Behoud van Natuurmonumenten. Volgens het provinciaal overleg hoeft met de overdracht van de gronden door de huidige eigenaar - de gemeen te Borsele - aan de organisaties géén extra geld gemoeid te zijn. Het opbre ken van de spoorlijn levert namelijk geld op: een bedrag van ongeveer 60.000 gulden. Uitgaande van een prijs van 50 cent per vierkante meter voor de natuurwetenschappelijk waardevolle grond, kan er sprake zijn van een transactie met gesloten beur zen. Het provinciaal overleg meent dat ver werving van de grond van de gemeente Borsele zonder meer mogelijk moet zijn. De gemeente kon destijds de hele spoorlijn aankopen van de Nederland se Spoorwegen, met de afspraak eraan gekoppeld dat de waardevolle gron den zouden worden doorgeleverd aan natuurbeschermingsinstanties. Voor het resterende deel van de spoorlijn, ongeveer 40 hectare, zou een aparte beheersstichting worden opgericht. Het provinciaal overleg keert zich te gen het verlenen van een subsidie aan de niet-erkende stichting Behoud Na tuur en Leefmilieu, die de hele spoor lijn van de gemeente in beginsel ge kocht heeft. Zoals gemeld zijn er tegen deze stichting (opgericht door de Ko ninklijke Nederlandse Jagersvereni ging) bezwaren: geen invloedssfeer, geen vertegenwoordiging in het pro vinciaal overleg, geen provinciaal sub sidie in aankoop- en beheerskosten. In een advies aan gedeputeerde staten maakt het provinciaal overleg mel ding van enkele komende subsidiever zoeken van de stichting Het Zeeuwse Landschap. Genoemd worden: 2,5 hec tare reservaat in de Westerschenge; 200 hectare slikken en schorren bij Sint-Philipsland; 3,3 hectare inlaag Paal. Het overleg beveelt aan deze ver zoeken positief te benaderen. Dat geldt eveneens voor de aankoop van 12 hectare dijken in het gebied van de aangevraagde ruilverkaveling Sluis- Oostburg. Het Zeeuwse Landschap wil deze dijken gaan beheren. Er is een be drag mee gemoeid van 225.000 gulden. De voorbereidingscommissie voor de ruilverkaveling (de eerste in Neder land met een zogenaamd 'administra tief karakter') wil de dijken in het ver kavelingsplan veilig stellen. Rijk en provincie moeten wel op voorhand toezeggen dat ze voor de overdracht van de dijken aan Het Zeeuwse Land schap voldoende subsidiegeld be schikbaar zullen stellen. De waardevolle gedeelten langs de spoorlijn Goes-Borssele moeten worden be heerd door erkende natuurbeschermingsorganisaties, zo vindt het provinciaal overleg aankoop en beheer natuurgebieden. IAdvertentie Topmerk breigarens met minstens 30% korting. Dus al een complete trui voor 31.50 (9 bollen). Keuze uit 4 kwaliteiten, type mohair, Shetland, jaspé en sportwol. Actuele modekleuren. Per bol 50 gram. ^^50 V<&D Breiboek l Bij aankoop van deze *95 1 breigarens slechts. p "y» u-c lil T 19enodigd. De aanvang is 10.00 GOES De telefoonlijn Vrouwen Bellen Vrouwen Zeeland kan ten minste nog een jaar doorgaan. Enke le maanden geleden zag het er naar uit dat de vrouwentelefoon door ge brek aan subsidiebijdragen moest sluiten. Nu de telefoonlijn twee jaar draait, stopt de startsubsidie van de provincie en is de vrouwentelefoon aangewezen op bijdragen van ge meenten. In oktober was het totaal van de bijdragen 1500 gulden, te weinig om het werk voort te kunnen zetten. Inmiddels is het totaalbe drag opgelopen tot 2000 gulden, vol gens de vrijwilligsters van Vrouwen Bellen Vrouwen een „absoluut mini mum" om de lijn in stand te houden. Deze balans presenteert Magda Zim merman uit Goes, die het secreta riaat van Vrouwen Bellen Vrouwen beheert. „Door een bijdrage van Goes zijn we op de valreep gered", al dus mevrouw Zimmerman. Ze is blij met het voortbestaan, al baart de toekomst haar zorgen. „In de afgelo pen twee jaar hebben we meer be kendheid gekregen bij vrouwen. Er is ook een stijgende lijn in het aantal te lefoontjes dat we krijgen. Het zou heel spijtig zijn als we volgend jaar alsnog moeten ophouden". Doordat de Zeeuwse vrouwentele foon van nu af aan afhankelijk is van gemeentelijke subsidies, is het voort bestaan in komende jaren nog aller minst zeker. Vrouwen Bellen Vrou wen is afhankelijk van de 'toevallige' welwillendheid van de gemeenten. „Je dient een subsidieaanvraag in, en je moet maar afwachten of je iets krijgt. Zeker nu de gemeenten geen aparte uitkering van het rijk meer krijgen voor de emancipatie, maar een brede doeluitkering, waar meer activiteiten van moeten worden be taald. Het is dan maar net hoe de prioriteiten van de gemeenten wor den gesteld". Optimisme heeft evenwel de over hand bij de vrijwilligsters van de vrouwentelefoon. Loes, een van de vrouwen achter de speciale lijn, stelt vast dat Vrouwen Bellen Vrouwen zeker in een behoefte voorziet. Zij wil, evenals de andere vrijwilligsters aan de telefoon, anoniem blijven. „De vrouwen bellen vaak met heel per soonlijke problemen. Uit het oog punt van privacy willen we niet dat ze weten wie de luisterende partij is. Het kan voor die vrouwen vervelend zijn om daarmee geconfronteerd te worden". Na twee jaar tijd draaien gemiddeld vier vrouwen per week het nummer van de Zeeuwse vrouwentelefoon, ondanks het gering aantal uren waarop de lijn bereikbaar is. In het eerste jaar hebben ruim 100 vrou wen een beroep gedaan op de vrou wentelefoon. Vrouwen Bellen Vrou wen is vooral een luistertelefoon: er worden geen oplossingen opgedron gen. „Alleen wanneer de vrouwen dat wil len, geven we telefoonnummers door van hulpverleningsinstanties", ver telt Loes. Loes heeft ervaren dat de belsters schroom hebben om dergelijke in stanties te benaderen. „Ze bellen lie ver met een vrouw. Doordat er ie mand is die luistert, krijgen veel vrouwen tijdens het gesprek meer zicht op hun eigen probleem. Door dat ze een steuntje in de rug ervaren, komen ze vaak zelf tot een oplossing. Ze willen bevestigd horen dat hun klachten en oplossingen reëel zijn". De vrijwilligsters moeten dan ook le ren niet met wijze raad te komen door te zeggen: als ik jou was zou ik dit of dat doen. Voordat ze plaats ne men aan de telefoon krijgen ze dan ook een training. Leren luisteren staat voorop. De eigen inbreng komt op de achtergrond. Momenteel zoekt de vrouwenlijn, voor het eerst sinds de oprichting, weer een aantal vrij willigsters. Deze zullen een groepstraining krijgen, zodat één lijn wordt aangehouden in de benade ring. Bovendien kunnen de vrijwillig sters dan ook bij elkaar terecht, als een gesprek ze erg heeft aangegre pen. Door de teruglopende financiën vre zen de vrijwilligsters echter dat het succes van de vrouwentelefoon op de lange duur teniet wordt gedaan. „Doordat we netaan uit de kosten kunnen komen, is er geen geld om landelijke bijeenkomsten te bezoe ken van vrouwentelefoonlijnen. Er varingen uitwisselen wordt dan veel moeilijker", stelt Magda Zimmer man. „Ook is er geen geld voor publi citeit. Wanneer dat uitblijft. zullen de telefoontjes vanzelf verminderen. We hebben zelfs geen mogelijkheid om op eigen initiatief lezingen te houden over de vrouwentelefoon. De reiskos ten vormen daarvoor een te groot struikelblok". Ze concludeert: „We zijn voor ko mend jaar uit de brand, maar drei gen toch in een neergaande spiraal te komen. Als die tendens doorzet, gaat niet alleen onze ervaring verlo ren, maar is dat ook jammer van de investeringen tot nu toe. Je bouwt zoiets later niet meer zo makkelijk op". LOENSDAG 12 NOVEMBER 1986 De steenstorter Avelinge onder de brug bij Sint-Philipsland. BERGEN OP ZOOM De steenstor ter Avelinge heeft de afgelopen we ken ter hoogte van de brug bij Sint- Philipsland ongeveer 15.000 ton steen in de Eendracht laten vallen om de bodem en de oever, vooral in de buitenbocht, beter te beschermen tegen de stroomsnelheden die sinds de sluiting van de Oesterdam groter zijn geworden. Verwacht wordt dat dit aanvullende bestortingswerk tot het eind van de week zal duren. De extra bescherming van de bodem blijkt ondertussen resultaat te heb ben. Sinds rijkswaterstaat - eerst in sterke mate maar vanaf vorige week woensdag veel terughoudender - met behulp van de stormvloedkering het getijverschil op de Oosterschelde en daarmee de stroomsnelheden is gaan beïnvloeden, zijn nog maar zeer ge ringe ontgrondingen geconstateerd. Maximaal enkele decimeters. Ter vergelijking: in de vijf dagen tussen de sluiting van de Oesterdam en het moment waarop de stormvloedke ring voor het eerst werd gebruikt, zijn ontgrondingskuilen van onge veer 2 meter ontstaan. De nu geme ten ontgrondingen komen overeen met de verwachtingen die rijkswa terstaat aanvankelijk had. Wanneer de eb- en vloedstromen op hun sterkst zijn bedraagt de stroom snelheid in de Eendracht thans - in een periode van doodtij -1,6 a 1,7 me ter per seconde (ongeveer 6 kilome ter per uur). Volgende week zal de stroom sterker zijn, want dinsdag 18 november is het springtij. De binnenvaart op de Schelde-Rijn- verbinding blijkt zich ondertussen goed te houden aan de aanwijzingen van de medewerkers van rijkswater staat die vanaf twee vaartuigen de scheepvaart begeleiden. Schepen met gering motorvermogen en duw- combinaties wordt bij eb geadvi seerd niet in zuidelijke richting de Eendracht in te varen, omdat ze dan problemen kunnen krijgen bij het op tornen tegen de stroom. Daardoor ontstaan wachttijden van maximaal drie uur. De meeste schippers blijven wachten bij de Volkeraksluizen. De begeleidingsschepen blijven in actie tot volgend jaar april de sluiting van de Philipsdam een feit is. De sleep- en blusboot Furie III, die bij wijze van proef als rampenbestrij- dingsvaartuig op de Schelde-Rijn- verbinding is gestationeerd, blijft in ieder geval nog twee weken langer. Het schip is ingezet nadat duidelijk was geworden dat de binnenvaart problemen kreeg door de hoge stroomsnelheden in de Eendracht. De Furie III was voor een periode van twee weken gecontracteerd, steeds voor vijf uur tijdens de ebfase in de getijbeweging. Het verblijf van de sleep- en blusboot is verlengd omdat rijkswaterstaat de omstandigheden op het gedeelte van de Schelde-Rijn- verbinding tussen Tholen/Sint-Phi- lipsland en West-Brabant wil af wachten bij springtij, dat zoals ge meld met de stormvloedkering tot een getijverschil van maximaal 2,70 meter zal worden beperkt. De binnenvaart is overigens van me ning dat de Furie III net als de bege leidingsschepen tot de sluiting van de Philipsdam op zijn post moet blij ven. De schippersbonden willen trouwens ook daadwerkelijke hulp. Dat wil zeggen, sleepboten die sche pen met een gering motorvermogen tegen de stroom in door de Een dracht trekken om op die manier het tijdverlies voor de schippers te be perken. De brandweercommandanten van Tholen, Bergen op Zoom en Halste ren hebben dinsdag de koppen bij el kaar gestoken om de calamiteitenre gelingen nog eens door te nemen en aan te scherpen. Vastgesteld werd dat die regelingen voldoende zijn. Wel is de afspraak gemaakt dat de korpsen elkaar meteen zullen infor meren zodra op het grondgebied van een van de drie gemeenten eventueel een calamiteit plaatsgrijpt. Tot dus ver gebeurde dat alleen maar als een ongeluk met een schip gevolgen had die de gemeentegrenzen overschre den. (Van één onzer redacteuren) ROTTERDAM De Nederlandse schippersorganisaties hebben mi nister N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat dinsdagmiddag per te lex gevraagd om duidelijkheid over de toekenning van schadevergoe dingen in verband met de proble men op het Schelde-Rijnkanaal. De organisaties willen zo snel mogelijk antwoord. „De minister heeft eind vorige week wat vage toezeggingen gedaan. In extreme gevallen zou over het hono reren van claims gepraat kunnen worden. Maar wat ze precies van plan is, weten we niet. We weten dus dom weg niet waar we nu aan toe zijn", al dus het Zeeuwse hoofdbestuurslid W. G. de Meijer van de schippersver eniging 'Schuttevaer' dinsdagmid dag na afloop van het overleg. Vorige week al vroeg de Onafhanke lijke Nederlandse Schippersorgani- satie ONSde minister om duidelij k- heid. Dinsdag bleek dat alle organi saties op één lijn zitten. In de telex, die dinsdagmiddag de deur uitging, wordt Smit-Kroes gevraagd hoe de opgelopen schade moet worden aan getoond, wie de schadeformulieren beschikbaar stelt, met wie de zaak verder moet worden afgehandeld en of de minister van plan is op korte termijn alle mogelijke informatie over de hele gang van zaken op het Schelde-Rijnkanaal op papier te zet ten, vooral in verband met de inter nationale vaart op het kanaal. De schippers lopen schade op door extra wachttijden en het verbruik van extra brandstof. In de telex wordt tenslotte gevraagd wie de eventuele sleepboothulp coördi neert. 'Schuttevaer'-woordvoerder De Meijer, op wiens uitnodiging de schippersorganisaties dinsdag in Rotterdam met elkaar om de tafel zaten: „Vorige week zag het er even naar uit dat de minister serieus zou ingaan op de door ons aangekondig de claims". „Maar ze heeft zich in zulke vage ter men uitgelaten over eventuele toe kenning van vergoedingen, dat we nog steeds niet weten welke weg ze nu wil bewandelen. Ik herhaal het nog maar eens: deze hele kwestie gaat de schippers miljoenen kosten. Rijkswaterstaat heeft gewoon grote fouten gemaakt. En daar wensen wij niet voor op te draaien. En we heb ben het al eerder gezegd: Is de minis ter niet bereid te praten over schade vergoedingen - en dan bedoel ik dus niet die vage toezeggingen - dan zul len we uiteindelijk toch andere maat regelen moeten treffen". De schip pers dreigden al eerder met juridi sche stappen. Aan het overleg in Rotterdam na men vertegenwoordigers deel van de Algemene Schippersvereniging, de Federatie van Schippersbonden, het Centraal Bureau voor Rijn- en Bin nenvaart, de Vereniging Rijn en IJs- sel (sleepdiensten) en de schippers vereniging Schuttevaer. Ook de On afhankelijke Nederlandse Schip- persbond ondersteunt de vragen die in de telex aan Smit-Kroes worden gesteld.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 13