rdp
vakantie
rubriek
SCHEPEN ZWOEGEN OP
SCHELDE-RUNKANAAL
TRAVESTIE-SHOW
Mannen imiteren vrouwen
beter dan vrouwen zelf
L 1
f'A/
"f1
Flatbewoners betalen navordering gas niet
PZC/ provincie
Jieuw elan
Vrijdag lagen
ze bijna stil
'a
REQ UENT I EK OR TINGALS STRATEGIE
Schipper Den Haan: ,,De lol is er
)pnieuw kali-loog
elekt bij Dow
Bedrijfstennis
in Vlissingen
9
Tevreden
Elke zaterdag
van 29 Nederlandse
regionale dagbladen
Ontzettend traag
HOORT.
«ET M
Oorzaken
Meer complexen
ISDAG 28 OKTOBER 1986
avenschap Terneuzen
il lijndiensten lokken
IrNEUZEN - Het Havenschap Terneuzen gaat een 'frequentiekorting' voor lijndiensten in-
^ren. Daarmee poogt het schap het goederenvervoer in de haven uit te breiden. De opbrengst
de havengelden daalt daardoor weliswaar met zo'n 70.000 gulden, maar voorzitter drs
:.E. Barbé verzekerde de raad van bestuur maandagochtend dat het saldo desondanks posi-
If blijft en dat zo'n korting 'strategisch' een prima zet zal blijken. „Binnen een aantal jaren zal
le maatregel redelijk wat vruchten afwerpen, daar ben ik zeker van."
I'frequentiekorting' is hét antwoord
]de vraag hoe de haven van Terneu-
|meer lijndiensten kan lokken. Bar-
.,In de praktijk komt het er op neer
Jje trafieken opspoort en poogt ze
jien te brengen, zodat het aanbod
litrekkelijk wordt voor een lijn-
nst. Onze tarieven zijn over het al-
Ineen -in vergelijking met de concur-
!- bepaald niet aan de ongunstige
ht. Integendeel zelfs. Maar er is
Ier uit te halen. En willen we wat dat
Ireft succes boeken, dan kunnen we
It om zo'n korting heen." In eerste
Itantie profiteren overigens met na-
lde huidige lijndiensten op Terneu-
Ivan de aangepaste tarieven.
Ibetere tijden lijken voorbij voor het
Ivenschap Terneuzen, dat in het
lieden nooit in de rode cijfers kwam.
lit de begroting voor volgend jaar
e maandag na enig heen en weer-ge-
lat werd vastgesteld) nog met een
litief saldo, in '88 wordt gerekend op
J negatief resultaat van pakweg vijf
l. Daarna echter zouden de tekorten
jjerkt blijven tot ruim drie ton per
Maar voorzitter Barbé herhaalde
landagochtend nogeens wat hij ook
lad geschreven in een toelichting op
meerjarenraming: „Er is geen reden
[paniek; we dienen gewoon de vin
laan de pols te houden. En gezien de
Jitrekkende economie en de stijging
de trafieken, die zich overigens al
[ikondigt, kun je best spreken van
i ietwat conservatief opgestelde ra-
In de praktijk is er eigenlijk best
ake van een positieve ontwikke-
loral de onverkochte industriegrond
lelt het havenschap parten; maar
It is al jaren het geval. Drs P. Velde
[rtegenwoordiger van het ministerie
i financiën in de raad van bestuur)
hstateerde nog maar eens dat het
|venschap zit opgescheept met gron-
die voor 'kooplustigen' alleen in-
|essant zijn indien de infrastructuur
\lot van pagina 7)
weekeinde goedkoop leverbare
|ergie op te slaan. Bij de PAC gebeurt
t door middel van het pompen van
|ter in het accumulatiebekken. In de
rioden waarin de vraag naar energie
;t. wordt de opgeslagen energie af-
^et tegen uiteraard hogere prijzen,
een deel van het water uit het
Ikken te laten stromen. Dan worden
I lager gelegen turbines aangedre-
i. Daarnaast biedt de PAC de moge-
kheid voor het bufferen van energie
iarvan het aanbod onregelmatig is,
als windenergie. Eversdijk onder-
'eepte dat bij het ontwerp voor een
IC aan de Brouwersdam uitgebreid
ndacht is besteed aan aspecten met
trekking tot flora, fauna, landschap,
bruiksfuncties en veiligheid. Hij
:1de dat het project ook elders kan
irden uitgevoerd, dus van meer dan
een nationale betekenis is.
:t Tweede Kamerlid betoogde dat er
en angst hoeft te zijn voor'pijler-
m-achtige' toestanden. Ook verze-
:rde hij dat de kilowatt-uurprijs die
n PAC oplevert niet opvallend af-
jkt van de gangbare elektriciteits
ijzen. Wel heeft de daling van de olie
ijzen voor een 'scheefgroei' gezorgd,
fersdijk merkte op dat bij een stij-
ng van de olie- en gasprijzen (die er
ilgens hem inzit) een opslagsysteem
lor de Brouwersdam aan het eind
tn de jaren negentig rendabel kan
in.
ERNEUZEN - Door een mechani
se storing in een absorptietoren
an Dow Chemical in Terneuzen is in
e nacht van zondag op maandag 2000
ter kali-loog weggestroomd. Een-
:lfde storing deed zich zondagmid-
ag ook al voor en toen is 500 liter ka-
loog gemorst. In beide gevallen be-
mdde het goedje in het afwate-
ngskanaal van het bedrijf waar het
trd geneutraliseerd voordat het op
eWesterschelde werd geloosd.
'mdat het volgens de bedrijfsleiding
een minuscuul incidentje gaat is
et niet gemeld aan de Terneuzense en
rovinciale milieudiensten. Het gaat
de C02-absorptietoren van de
thyleen-oxydefabriek.
(Advertentie)
Herfst Soms zongoud in de natuur Prachtige
kleurschakeringen Maar ook nevel en mist -
regen en storm Tijd van kijken en uitkijken
n Goede bril hoort erbij Om te genieten en
veilig te zien'
ingrijpend wordt aangepast. Drs Vel
de: „Je moet jezelf als havenschap na
tuurlijk de vraag stellen of je die inves
teringen moet plegen of datje die gron
den gewoon even laat liggen. We heb
ben tenslotte ook de beschikking over
andere stukken grond, die minder in
grijpende investeringen vergen."
moeten we in de toekomst nog maar
eens stoeien."
Ook de raad van bestuur van het Ha
venschap Vlissingen stelde maandag
-in Terneuzen- de begroting voor '87
vast. Die vertoont, net als dit jaar, een
Advertentie
Voorzitter Barbé was tevreden over
de grondpolitiek, zoals die de afgelo
pen paar jaar werd gevoerd. „We heb
ben onderkend dat juist daar de pro
blemen lagen en we proberen sinds
dien die problematiek op beheerste
wijze, stapje voor stapje op te lossen.
Als voorbeelden noem ik de sanering
van terreinen aan de Axelse Sassing,
ik noem ook Sas van Gent. Op die ma
nier hebben we bereikt dat de zaak
niet uit de hand loopt."
Drs Barbé stelde niet ontevreden vast
dat het beeld, dat wordt geschetst in
de meerjarenraming, 'realistisch' is.
En over de verkoop van terreinen zei
hij, inhakend op de opmerkingen van
drs Velde: „De komende jaren zullen
we gezamenlijk moeten bekijken wel
ke investeringen met het oog op de
ontsluiting van sommige terreinen
verantwoord zijn. Voorlopig kunnen
we het saneringsproces nog zonder al
teveel problemen in de begroting ver
talen. En over de onrendabele zaken
voor informatie en reservering
VND-RDP/ 072-196222
tekort van 3,2 miljoen gulden. Ver
schillende leden van de raad van be
stuur maakten zich zorgen over de
toekomst van de nieuwe Kalootha-
ven, nu de bouw van een tweede ko
lencentrale bij Borssele op losse
schroeven is komen te staan. Maar ge
deputeerde W. Don, ook lid van de
raad van bestuur, stelde zijn collega's
enigszins gerust met de voorspelling
dat, indien er geen uitbreiding van
het aantal kerncentrales komt, er
voor het jaar 2000 in ieder geval nog
zeven of acht kolencentrales moeten
worden gebouwd. En in ieder geval
wordt er dan ook een tweede in Bors
sele gebouwd, met alle gevolgen voor
de kolenaanvoer van dien.
Voorzitter drs Barbé wees op de mede
delingen van de kant van het Over
slagbedrijf Terneuzen (OVET) dat het
wat de aanvoer van bulkgoed betreft
in de toekomst niet zal blijven bij de
850.000 ton kolen per jaar voor de eer
ste PZEM-kolencentrale. Barbé: „Bin
nen een paar jaar, zo is ons verzekerd,
zal de aanvoer zijn opgelopen tot een
paar miljoen ton. En dan gaat het niet
enkel om kolen..."
Tenslotte stelde de raad van bestuur
vast dat het Vliegveld Midden-Zee
land ook voor het havenschap een niet
onbelangrijke functie vervult. Die uit
spraak hield verband met de recente
mededeling van minister Neelie Smit-
Kroes van verkeer en waterstaat dat
zij subsidiëring van het vliegveld met
ingang van '87 stopzet. Voorzitter Bar
bé kondigde -even met de pet van ge
deputeerde van economische zaken op
het hoofd- dat het provinciaal bestuur
er alles aan zal doen om de minister op
andere gedachten te brengen. Barbé:
„We moeten op z'n minst proberen te
bereiken dat het niet '87 wordt."
WILLEMSTAD/RILLAND - De forse
ebstroom in de Schelde-Rijnverbin-
ding bij Tholen speelt het kleine bin
nenvaartschip De Stormvogel parten.
In het kanaal duikt de boeg dieper in
het zilte nat en uit het binnenste van
het schip klinkt een onverzettelijk ge
grom. Door de aanleg van de Oester-
dam en de afsluiting van het Tholen-
sche Gat, wordt het afgaande water in
het kanaal gestuwd, waardoor zwaar
geladen schepen bij eb nauwelijks
vooruitkomen. De instroom - tegen
het schip in - varieert maandagmid
dag van vijf tot zes kilometer per uur.
Vanaf de Volkeraksluizen tot aan de
Kreekrak vaart schipper G. A. den
Haan uit Werkendam daardoor an
derhalf uur langer dan normaal.
„Vrijdagnacht kregen collega's van
mij te maken met een instroom van te
gen de tien kilometer per uur. Dan lig
je bijna stil", vertelt schipper Den
Haan. „Over het stukje van de ingang
van het kanaal tot de brug bij Flipland
deed een schip één uur en een kwar
tier, terwijl ik dat zoéven in veertig mi
nuten heb afgelegd. Kijk, dan kun je
beter je anker uitgooien, naar bed
gaan en wachten tot dood tij. Zoiets
betekent het verlies van kostbare
uren. Uiteindelijk scheelt het je nacht
rust, want je moet toch zo snel moge
lijk op de plek van bestemming zijn".
Een streep op het water bij het begin
van de Eendracht (het kanaal) mar
keert de plaats waar voor- en instroom
elkaar ontmoeten. De marifoon maakt
duidelijk waarom de ebstroom „nog
aanvaardbaar blijft". Via radiocontact
met één van de patrouillevaartuigen
van rijkswaterstaat ontvangt Den
Haan het bericht dat het tij door ge
deeltelijke sluiting van de stormvloed
kering wordt gemanipuleerd. Achteraf
blijkt deze informatie echter op een
misverstand te berusten. De schuiven
zijn niet naar beneden geweest.
Rijkswaterstaat verricht met een aan
tal schepen ter hoogte van het Zuid-
Vlije en op het kanaal metingen, waar
over de schippers worden geïnfor
meerd. Door de dwarsstroom in de
Eendracht bestaat de kans dat tege
moetkomende schepen afdrijven in de
richting van het opgaande verkeer.
Maar op de maandagmiddag is het be
trekkelijk rustig op het kanaal, zodat
het gevaar voorlopig niet prominent
aanwezig is. De 360 paardekrachten in
de met zand geladen Stormvogel laten
zich op de brug duidelijk horen, wan
neer het schip tegen de stroom op
moet tornen. Maar al het motorvermo
gen in de strijd werpen blijkt niet mo
gelijk. omdat dan de uitlaat te heet
wordt en misschien verbrandt. „Ik
moet ook een beetje op m'n brandstof
letten", verklaart de schipper, die als
zelfstandig ondernemer het verbruik
uiteraard in de gaten houdt. Tenslotte
slurpt de scheepsmotor zo'n tachtig li
ter dieselolie per uur. Een extra handi
cap van de Stormvogel is dat het schip
kort is en daarbij vrij diep ligt. Bij laag
water wordt de zuigkracht groter en
dat kost snelheid.
„Ik heb het nog nooit zo gezien hier",
mompelt Den Haan, die in een comfor
tabele fauteuil met een hendeltje het
stuurrad op afstand bedient. Regel
matig werpt hij een blik op de wal om
vervolgens te constateren dat het ont-
zettend traag gaat. Om de misère te
completeren, maakt zonneschijn ook
nog eens plaats voor regendruppels.
„Als ze de Bergsediepsluis openzet
ten, dan is de stroom stukken min
der", meent de Werkendamse schip
per. „Het water kan dan naar twee
kanten weg". Na een slok water - hij
zegt op dieet te zijn - voegt hij eraan
toe dat de hoge stroomsnelheid uit
eindelijk ook het kanaal schade toe
brengt, waardoor diepten en ondiep
ten ontstaan. Zolang de Philipsdam
niet gereed is - hetgeen in maart 1987
moet gebeuren - moet Rijkwaterstaat
de ebstroom maar beteugelen via de
stormvloedkering, luidt zijn stand
punt.
De suggestie van de Koninklijke
Schippersvereniging Schuttevaer om
sleepboten in te zetten, die schepen bij
in- en uitvaren van de Schelde-Rijn-
verbinding begeleiden, is volgens hem
niet te doen. „In de drie uur tijd dat het
laag water is. kan het voorkomen dat
er wel vijftig schepen richting Kree-
kraksluizen gaan. Daar zijn geen
sleepboten voor aan te slepen".
Anderhalf uur oponthoud kan op de
reis naar het eindpunt Brussel een hal
ve dag vertraging betekenen. De
Stormvogel arriveert waarschijnlijk
op een ongunstig tijdstip in Antwer
pen, waar een verkeerd tij roet in het
vaarschema gooit. Het gevolg is dat
schipper Den Haan en zijn scheeps-
maat laat in bed stappen, maar weer
vroeg uit de veren moeten om op tijd te
„schutten". „Aan het eind van de week
moetje zorgen datje twee reizen ach
ter de rug hebt, anders kom je de week
daarna in de problemen. Vrijdags pro
beren we nog altijd te laden, zodat we
maandag direct uit kunnen varen".
Schipper Den Haan brengt nog eens
de afgelopen donderdag in herinne
ring toen collega's tegen een stroom
van bijna acht kilometer per uur op
moesten boksen. „Bij een dergelijke
harde ebstroom is de lol er een eind af.
Sommige schippers hebben al laten
weten ermee te stoppen als dit zo door
gaat". Ondanks het ongemak voor de
scheepvaart door een foute bereke
ning van de veranderde stroomsnel
heid door rijkswaterstaat, is Den Haan
toch niet ontevreden met de Delta
werken in het algemeen. De Oester-
dam heeft ervoor gezorgd dat het woe
lige water voor de kust van Bergen op
Zoom is bedwongen. „Vroeger zat je
hier in de branding en dan kon het aar
dig spoken. Nee, dat is nu een stuk ver
beterd". Zodra de Philipsdam klaar is,
ontstaat op de Rijn-Scheldeverbin-
ding getijloos water, een luxe voor de
scheepvaart.
De Kreekraksluizen doemen op. De
Stormvogel hoeft niet te wachten,
maar kan direct de sluis aan bak
boord binnenvaren. Een meevaller
bij wat tegenslag.
Dille met gitaar en een begeleidend koortje inéén van de onderdelen van de show.
De voorzitter van het feestcomité mag een volle zaal welkom heten in
het zaaltje in Bassevelde waar een 'echte' Parijse revue, maar dan in
travestie, wordt opgevoerd. Van heinde en verre zijn ze gekomen, ook uit
het aangrenzende Zeeuwsch-Vlaanderen en zelfs de burgemeester van As
senede en de pastoor van Bassevelde worden welkom geheten. De aanwe
zigheid van de laatste wordt in de pauze, achter de schermen, toch maar
ontkend: „Een grapje meneer, maar er komen heus wel pastoors nakr deze
show, maar incognito, uit andere plaatsen."
Paris Follies, een twee uur durende
show van tien amateurs op het po
dium en nog eens vijf amateurs er
achter om te helpen met de rekwisi-
ieten, het kleden en het schminken.
Een show in travestie, die wufte
shows in sjieke Parijse nachtclubs
naar de kroon steekt, in achteraf-
zaaltjes op het Vlaamse platteland.
De produktie die nu volle zalen
trekt, Carrousel Follies, vergde een
investering van 40.000 gulden. Tien
tallen pruiken en glitterjurken wor
den op één avond aan en uitgetrok
ken. Vooral de panty's die de be
haarde benen moeten verhullen
hebben eronder te lijden. Er worden
er per avond gemiddeld drie kapot-
getrokken.
Dikke lagen make-up verhullen, ze
ker van een afstand gezien, het ware
geslacht van de acteurs. De manne
lijke helften van de echtparen waar
mee de zaal gevuld is, kijken zelfs
heel stil als in het derde nummer Do
rothy Dolores, haar/zijn 'Casino de
Paris' komt zingen. In de show gaat
het personage door voor de knappe,
aankomende vedette met de mooie
vormen. In werkelijkheid is het een
achttienjarige werkloze houtbewer
ker die met die schmink en de juiste
vulling op de juiste plek heel wat
verwarring teweeg brengt. Een be
wonderend geroezemoes stijgt zelfs
op als twee nummers later Danny
Boa-Boa voor het voetlicht treedt
met een weelderige boezem en dito
haardos. In het dagelijks leven een
kapper, die keurig getrouwd, vader
van een dochter, zichzelf'zeer katho
liek' noemt. Danny werd voorafge
gaan door Tootsie, overdag een ver
pleger in een ziekenhuis, 's avonds
de komiek als hij Jasperina de Jong
parodieert met haar bekende 'Minu-
tenwals' op de muziek van Chopin.
Hij is de leukste van het stel, met als
bijzonderheid datje van hem op een
kilometer ziet dat het een verklede
man is.
Ik ben een tiran", zegt Dille
f over de leiding die hij nu vier
jaar geeft aan het gezelschap, „ik
ben de moeder en de vader van deze
mensen." Wie bij Danny, Tootsie,
Dorothy of een andere artiest
vraagt of dat klopt krijgt een beves
tigend antwoord. Zonder Dille is
het onmogelijk. Hij beslist alles, de
samenstelling van het programma,
de manier waarop het gebracht
wordt, de snit van de jurken. Hij
schreeuwt als een volleerd viswijf
als hij ziet dat een van de heren per
ongeluk op het tule van een jurk
gaat staan. Hij bestraft als een vol
leerde bordeel-madam als hij ziet
dat een van de weinige meisjes in
het gezelschap een buikje begint te
krijgen. Na afloop van de voorstel
ling krijgt hij van al zijn perso
neelsleden een dikke zoen.
Dille weegt 126 kilo. Dat overge
wicht is er de reden van dat hij vol
gendjaar of misschien het jaar daar
op niet meer op de planken komt.
„Ik kan gewoon niet meer, ik ben uit
geput na afloop van iedere voorstel
ling. Maar ik zal verplicht zijn de
drijvende kracht te blijven achter de
show. Mijn lichaam kan niet meer op
het podium, maar geestelijk kan ik
wel aanwezig zijn. Ik had gedacht
dat het met Paris Follies na vijfjaar
wel afgelopen zou zijn. dat ik dan
iets anders kon gaan doen. Maar nu
hebben we succes en nu moeten we
doorgaan."
Dille werd 35 jaar geleden in Gent
geboren als René de Schepper en
werkte tot nu toe een klassiek arties
tenleven af. Na de lagere school volg
den de twaalf ambachten en de der
tien ongelukken, waaronder een
baantje als kleermaker en een baan
tje bij een bedrijf dat theaterbeno
digdheden verkocht. De droom om
bij het theater te gaan zat er al vroeg
in. Er zou eerst een periode in de
Antwerpse rosse buurt volgen.
„Ik kon barkeeper worden in een
zaak waar deftige dames werkten, zo
noem je dat. Ik wist toen nog niet
wat voor soort dames dat waren.
Maar ik merkte al gauw hoeveel geld
zij aan de klanten verdienden. Mijn
baas zei me toen dat ik ook zoveel
kon gaan verdienen als ik ook een
jurk aantrok en een pruik opzette. Ik
mocht van hem het geld lenen om
die spullen te kopen. De eerste
avond al had ik dat geld terugver
diend door alle drankjes die de gas
ten voor mij bestelden. Ik was er erg
goed in."
De rol van animeermeisje heeft hij
nog steeds niet verleerd en zijn kwa
liteiten op dat terrein demonstreert
hij veelvuldig tijdens de show. De
mannen in Bassevelde laten het
goedmoedig toe als hij tot groot ple
zier van de zaal weer eens, al zin
gend, op iemands schoot gaat zitten.
Het is niet te zeggen wat het slacht
offer erger vindt: het. kolossale ge
wicht van Dille of diens geknuffel.
De echtgehoten van de mannen in
kwestie lachen er om. Navraag bij
een Belg in de zaal leert ons dat deze
vertoningen door Hollanders zeker
zullen worden verafschuwd. „Maar
een Belg die kijkt er naar, even zo
van: wat is dat nou? En dan zegt-ie:
dat is tof!" De informant in kwestie
verzekert dat hij en zijn vrouw zijn
gekomen voor een „plezante avond"
en dat ze aangetrokken werden door
de roem die Dille en zijn Paris Follies
al van de Gentse feesten hebben.
„Dat is ons door de mondklap over
gekomen." Hij is er trots op dat zijn
kleine Bassevelde zo'n dure show
heeft kunnen betalen. „Het is toch
fantastisch dat ze dit kunnen",
voegt zijn vrouw eraan toe, doelend
op de verkleedpartij. „Echte vrou
wen zouden zoiets nooit kunnen",
zegt ze met overtuiging.
Na afloop, in de kleedkamer, beves
tigt Dille deze visie.
„Zeker en vast wel. Mannen kunnen
beter vrouwen parodiëren dan vrou-
wen zelf. Het zit 'm in het idee dat het
publiek van het persoon heeft. Ik
denk ook dat vrouwen te vrouwelijk
zijn om een parodie op te voeren."
Het succes van Dille en zijn Paris
Follies is in Vlaanderen onge
kend. De voorstellingen tijdens de
Gentse feesten zijn zeer snel uitver
kocht en het platteland wil niet
voor Gent onderdoen. Optredens in
Luxemburg en Duitsland waren
ook een succes. Het ene optreden in
Nederland werd een fiasco. Tijdens
een dorpsfeest in een gehucht bij
Deventer bleek het publiek, dat de
hele dag al bier had zitten drinken
voordat het naar een 'stelletje tra
vestieten' zou gaan kijken, er niets
van te begrijpen. Niet de humor,
niet de understatement. Danny
Boa-Boa: „Dat Nederlandse pu
bliek was een slecht publiek, alle
maal jongens in een tent die teveel
bier hadden gedronken. Het pu
bliek waar ik van hou, dat zijn echt
paren, zoals hier in België".
Een van de meisjes herinnert zich
dat een dronken jongen, nadat hij
zoveel verklede mannen had gezien,
het podium opstormde toen zij als
eerste echte vrouw een dansje zou
opvoeren. Hij wou meedoen. Het
voorafgaande was hem blijkbaar te
veel geworden. Nieuwe optredens in
Nederland staan niet meer op het
programma.
De eerstvolgende voorstellingen zijn
in Brussel, op 9,11 en 16 november in
zaal Claridge.
Joost van Leeuwen
MIDDELBURG - Een aantal bewo
ners van het Middelburgse Meander-
flatcomplex weigert de woningbouw
vereniging Middelburg, eigenaresse
van de flats, de navordering van de
stookkosten over vorig jaar te beta
len. De flats zijn voorzien van een cen
traal stooksysteem. Het individuele
verbruik wordt gemeten door ver
dampingsmeters die aan de radiato
ren hangen. Het bewonerscomité dat
de actie in gang heeft gezet - de com
missie warmtemeter - heeft geen ver
trouwen in dat meetsysteem. Het co
mité roept in een brief de andere be
woners op de betalingsverplichtin
gen op te schorten tot de woning
bouwvereniging meer duidelijkheid
verstrekt over het systeem.
De bewoners van de flats betalen hun
gasrekening aan de woningbouwver
eniging eerst via voorschotten per
maand. Dat bedrag is inbegrepen bij
de huur. Eventuele navorderingen of
teruggaven komen aan het begin van
het volgende stookseizoen aan de or
de. Uit een onderzoek van de commis
sie onder 170 huishoudens naar het
energieverbruik is gebleken dat er gro
te verschillen zijn tussen de verwar
mingsrekeningen. Veel bewoners heb
ben ook forse navorderingsbedragen
moeten betalen. In één geval ging het
zelfs om een bedrag van ruim 1500 gul
den. Uit al die gegevens heeft de com
missie afgeleid dat het warmteme-
tingssysteem niet deugt.
In een brief vraagt de commissie
warmtemeter de wonigbouwvereni-
ging om opheldering over bijvoorbeeld
het feit dat de metertjes ook voor het
stookseizoen een zekere mate van ver
damping aangeven. Verder wil ze we
ten of de centrale ketel na ongeveer 15
jaar functioneren nog wel in orde is en
of er geen extra energie verloren gaat.
Ze wil ook de boekhouding van de wo
ningbouwvereniging eens inkijken
over de ontwikkeling van de energie-
kostencijfers in de laatste vijf jaar en
meer voorlichting over hoe de verwar
mingskosten aan de bewoners worden
doorberekend.
E. Compeer van de woningbouwver
eniging kon nog geen reactie op de ei
sen van het comité geven omdat hij de
brief pas gistermorgen ontvangen
heeft. Hij schat dat van de 250 huis
houdens ongeveer 130 mensen hun
navordering niet betaald hebben. De
termijn van betaling was vrijdag 17 ok
tober verstreken. Compeer meent dat
een deel van die navorderingen nog
zonder moeilijkheden binnen zal ko
men omdat er altijd een aantal men
sen pas na de eerste aanmaning be
taalt. Hoeveel mensen er achter de
voorstellen van de commissie warmte
meter gaan staan is ook bij de commis
sie zelf niet bekend.
Compeer weet de hoge navorderingen
aan de strenge winter van vorig jaar
en het stijgen van de gasprijs per 1 ja
nuari dit jaar, wat niet in de voor
schotten doorberekend werd. Ook de
bewoners zelf zijn volgens hem debet
aan de stijging, omdat op hun verzoek
de verwarming van de flats 's mor
gens en 's avonds wat langer op volle
toeren draait.
Overigens heeft de wonigbouwvereni-
ging in onderzoek of het rendabel is om
in het flatcomplex over te schakelen
op individuele verwarming. Aanlei
ding daartoe zijn onder andere de toch
hoge stookkosten in het complex, door
de vergeleken met andere flats vrij lu
xe voorzieningen als centrale corridor
verwarming en een warmwatervoor
ziening van 24-uur per dag, zodat de
verwarmingsketel daar ook 's nachts
op berekend moet zijn. Wanneer het
onderzoek afgerond zal zijn is nog niet
bekend.
Kritiek op het centrale stooksysteem
zoals dat in de Meanderflats aanwezig
is. is niet nieuw. Landelijk is er in di
verse steden actie ondernomen, vooral
omdat men aan de betrouwbaarheid
van de metertjes twijfelde. In Middel
burg onstond erin 1976 commotie toen
de bewoners van de Magistaatwijk,
eveneens naar aanleiding van een ho
ge navordering, actie voerden tegen
hun wijkverwarming en voor indivi
duele verwarming. Na een jaar kregen
de bewoners hun zin. De wijkverwar
ming werd destijds geëxploiteerd door
het gemeentelijk energiebedrijf.
De wonigbouwvereniging heeft nog
14 andere complexen in de stad die op
een dergelijke manier gestookt wor
den. Bejaardenwoningen onder ande
re aan Begijnhof, Volderijlaagte, Bel-
linkplein en Baljuwlaan maken daar
het leeuwedeel van uit. Een ander
groot flatcomplex van de vereniging,
de torenflats in de Magistraatwijk, is
net op verzoek van de bewoners over
gegaan op individuele verwarming.
VLISSINGEN Na drie wedstrijden
is het team van Knolle nog ongesla
gen in de A-poule van de bedrijfsten-
niscompetitie in Vlissingen. De Knol-
le-formatie behaalde zaterdag een 16-
2 overwinning op Mobuco I. Willem
de Vries gaf daartoe de eerste aanzet
door een 13-4 winst op Henk Ridderik-
hof, Jan Knolle pakte vervolgens ook
twee punten door Jan Griep met 12-5
te kloppen en Hans van kemena won
van Rudy Nagtegaal met 9-6.
Jan Poerstamper moest na een span
nende partij wel een 8-9 verlies incas
seren tegen Kees Kayser. maar Jacco
van Belzen maakte dat weer goed met
een 13-6 winst op Bas Mieras. Jan van
de Ketterij klopte Louis de Nooijer
met 14-2 en nadat het Knolleteam ook
de drie dubbelspelen winnend afsloot
was de uitslag compleet en werd het
predikaat 'ongeslagen' behouden. Pei-
niger boekte een 16-2 zege op Sicon'
Leak Repairs en daarmee behaalden
de Peiniger-spelers de eerste overwin
ning in deze competitie. Het Holy-
team klopte met dezelfde cijfers !de
Hertel-formatie. In de A-poule bij tie
dames versloeg Eggink het team van
Theelen v. d. Weele met 7-1, RVS en
Total deelden de punten. 4-4 en
Hoechst werd met lege handen naar
huis gestuur door Racketcentrum, 8-0.