rdp vakantie rubriek SCHEPEN ZWOEGEN OP SCHELDE-RUNKANAAL TRAVESTIE-SHOW Mannen imiteren vrouwen beter dan vrouwen zelf L 1 f'A/ "f1 Flatbewoners betalen navordering gas niet PZC/ provincie Jieuw elan Vrijdag lagen ze bijna stil 'a REQ UENT I EK OR TINGALS STRATEGIE Schipper Den Haan: ,,De lol is er )pnieuw kali-loog elekt bij Dow Bedrijfstennis in Vlissingen 9 Tevreden Elke zaterdag van 29 Nederlandse regionale dagbladen Ontzettend traag HOORT. «ET M Oorzaken Meer complexen ISDAG 28 OKTOBER 1986 avenschap Terneuzen il lijndiensten lokken IrNEUZEN - Het Havenschap Terneuzen gaat een 'frequentiekorting' voor lijndiensten in- ^ren. Daarmee poogt het schap het goederenvervoer in de haven uit te breiden. De opbrengst de havengelden daalt daardoor weliswaar met zo'n 70.000 gulden, maar voorzitter drs :.E. Barbé verzekerde de raad van bestuur maandagochtend dat het saldo desondanks posi- If blijft en dat zo'n korting 'strategisch' een prima zet zal blijken. „Binnen een aantal jaren zal le maatregel redelijk wat vruchten afwerpen, daar ben ik zeker van." I'frequentiekorting' is hét antwoord ]de vraag hoe de haven van Terneu- |meer lijndiensten kan lokken. Bar- .,In de praktijk komt het er op neer Jje trafieken opspoort en poogt ze jien te brengen, zodat het aanbod litrekkelijk wordt voor een lijn- nst. Onze tarieven zijn over het al- Ineen -in vergelijking met de concur- !- bepaald niet aan de ongunstige ht. Integendeel zelfs. Maar er is Ier uit te halen. En willen we wat dat Ireft succes boeken, dan kunnen we It om zo'n korting heen." In eerste Itantie profiteren overigens met na- lde huidige lijndiensten op Terneu- Ivan de aangepaste tarieven. Ibetere tijden lijken voorbij voor het Ivenschap Terneuzen, dat in het lieden nooit in de rode cijfers kwam. lit de begroting voor volgend jaar e maandag na enig heen en weer-ge- lat werd vastgesteld) nog met een litief saldo, in '88 wordt gerekend op J negatief resultaat van pakweg vijf l. Daarna echter zouden de tekorten jjerkt blijven tot ruim drie ton per Maar voorzitter Barbé herhaalde landagochtend nogeens wat hij ook lad geschreven in een toelichting op meerjarenraming: „Er is geen reden [paniek; we dienen gewoon de vin laan de pols te houden. En gezien de Jitrekkende economie en de stijging de trafieken, die zich overigens al [ikondigt, kun je best spreken van i ietwat conservatief opgestelde ra- In de praktijk is er eigenlijk best ake van een positieve ontwikke- loral de onverkochte industriegrond lelt het havenschap parten; maar It is al jaren het geval. Drs P. Velde [rtegenwoordiger van het ministerie i financiën in de raad van bestuur) hstateerde nog maar eens dat het |venschap zit opgescheept met gron- die voor 'kooplustigen' alleen in- |essant zijn indien de infrastructuur \lot van pagina 7) weekeinde goedkoop leverbare |ergie op te slaan. Bij de PAC gebeurt t door middel van het pompen van |ter in het accumulatiebekken. In de rioden waarin de vraag naar energie ;t. wordt de opgeslagen energie af- ^et tegen uiteraard hogere prijzen, een deel van het water uit het Ikken te laten stromen. Dan worden I lager gelegen turbines aangedre- i. Daarnaast biedt de PAC de moge- kheid voor het bufferen van energie iarvan het aanbod onregelmatig is, als windenergie. Eversdijk onder- 'eepte dat bij het ontwerp voor een IC aan de Brouwersdam uitgebreid ndacht is besteed aan aspecten met trekking tot flora, fauna, landschap, bruiksfuncties en veiligheid. Hij :1de dat het project ook elders kan irden uitgevoerd, dus van meer dan een nationale betekenis is. :t Tweede Kamerlid betoogde dat er en angst hoeft te zijn voor'pijler- m-achtige' toestanden. Ook verze- :rde hij dat de kilowatt-uurprijs die n PAC oplevert niet opvallend af- jkt van de gangbare elektriciteits ijzen. Wel heeft de daling van de olie ijzen voor een 'scheefgroei' gezorgd, fersdijk merkte op dat bij een stij- ng van de olie- en gasprijzen (die er ilgens hem inzit) een opslagsysteem lor de Brouwersdam aan het eind tn de jaren negentig rendabel kan in. ERNEUZEN - Door een mechani se storing in een absorptietoren an Dow Chemical in Terneuzen is in e nacht van zondag op maandag 2000 ter kali-loog weggestroomd. Een- :lfde storing deed zich zondagmid- ag ook al voor en toen is 500 liter ka- loog gemorst. In beide gevallen be- mdde het goedje in het afwate- ngskanaal van het bedrijf waar het trd geneutraliseerd voordat het op eWesterschelde werd geloosd. 'mdat het volgens de bedrijfsleiding een minuscuul incidentje gaat is et niet gemeld aan de Terneuzense en rovinciale milieudiensten. Het gaat de C02-absorptietoren van de thyleen-oxydefabriek. (Advertentie) Herfst Soms zongoud in de natuur Prachtige kleurschakeringen Maar ook nevel en mist - regen en storm Tijd van kijken en uitkijken n Goede bril hoort erbij Om te genieten en veilig te zien' ingrijpend wordt aangepast. Drs Vel de: „Je moet jezelf als havenschap na tuurlijk de vraag stellen of je die inves teringen moet plegen of datje die gron den gewoon even laat liggen. We heb ben tenslotte ook de beschikking over andere stukken grond, die minder in grijpende investeringen vergen." moeten we in de toekomst nog maar eens stoeien." Ook de raad van bestuur van het Ha venschap Vlissingen stelde maandag -in Terneuzen- de begroting voor '87 vast. Die vertoont, net als dit jaar, een Advertentie Voorzitter Barbé was tevreden over de grondpolitiek, zoals die de afgelo pen paar jaar werd gevoerd. „We heb ben onderkend dat juist daar de pro blemen lagen en we proberen sinds dien die problematiek op beheerste wijze, stapje voor stapje op te lossen. Als voorbeelden noem ik de sanering van terreinen aan de Axelse Sassing, ik noem ook Sas van Gent. Op die ma nier hebben we bereikt dat de zaak niet uit de hand loopt." Drs Barbé stelde niet ontevreden vast dat het beeld, dat wordt geschetst in de meerjarenraming, 'realistisch' is. En over de verkoop van terreinen zei hij, inhakend op de opmerkingen van drs Velde: „De komende jaren zullen we gezamenlijk moeten bekijken wel ke investeringen met het oog op de ontsluiting van sommige terreinen verantwoord zijn. Voorlopig kunnen we het saneringsproces nog zonder al teveel problemen in de begroting ver talen. En over de onrendabele zaken voor informatie en reservering VND-RDP/ 072-196222 tekort van 3,2 miljoen gulden. Ver schillende leden van de raad van be stuur maakten zich zorgen over de toekomst van de nieuwe Kalootha- ven, nu de bouw van een tweede ko lencentrale bij Borssele op losse schroeven is komen te staan. Maar ge deputeerde W. Don, ook lid van de raad van bestuur, stelde zijn collega's enigszins gerust met de voorspelling dat, indien er geen uitbreiding van het aantal kerncentrales komt, er voor het jaar 2000 in ieder geval nog zeven of acht kolencentrales moeten worden gebouwd. En in ieder geval wordt er dan ook een tweede in Bors sele gebouwd, met alle gevolgen voor de kolenaanvoer van dien. Voorzitter drs Barbé wees op de mede delingen van de kant van het Over slagbedrijf Terneuzen (OVET) dat het wat de aanvoer van bulkgoed betreft in de toekomst niet zal blijven bij de 850.000 ton kolen per jaar voor de eer ste PZEM-kolencentrale. Barbé: „Bin nen een paar jaar, zo is ons verzekerd, zal de aanvoer zijn opgelopen tot een paar miljoen ton. En dan gaat het niet enkel om kolen..." Tenslotte stelde de raad van bestuur vast dat het Vliegveld Midden-Zee land ook voor het havenschap een niet onbelangrijke functie vervult. Die uit spraak hield verband met de recente mededeling van minister Neelie Smit- Kroes van verkeer en waterstaat dat zij subsidiëring van het vliegveld met ingang van '87 stopzet. Voorzitter Bar bé kondigde -even met de pet van ge deputeerde van economische zaken op het hoofd- dat het provinciaal bestuur er alles aan zal doen om de minister op andere gedachten te brengen. Barbé: „We moeten op z'n minst proberen te bereiken dat het niet '87 wordt." WILLEMSTAD/RILLAND - De forse ebstroom in de Schelde-Rijnverbin- ding bij Tholen speelt het kleine bin nenvaartschip De Stormvogel parten. In het kanaal duikt de boeg dieper in het zilte nat en uit het binnenste van het schip klinkt een onverzettelijk ge grom. Door de aanleg van de Oester- dam en de afsluiting van het Tholen- sche Gat, wordt het afgaande water in het kanaal gestuwd, waardoor zwaar geladen schepen bij eb nauwelijks vooruitkomen. De instroom - tegen het schip in - varieert maandagmid dag van vijf tot zes kilometer per uur. Vanaf de Volkeraksluizen tot aan de Kreekrak vaart schipper G. A. den Haan uit Werkendam daardoor an derhalf uur langer dan normaal. „Vrijdagnacht kregen collega's van mij te maken met een instroom van te gen de tien kilometer per uur. Dan lig je bijna stil", vertelt schipper Den Haan. „Over het stukje van de ingang van het kanaal tot de brug bij Flipland deed een schip één uur en een kwar tier, terwijl ik dat zoéven in veertig mi nuten heb afgelegd. Kijk, dan kun je beter je anker uitgooien, naar bed gaan en wachten tot dood tij. Zoiets betekent het verlies van kostbare uren. Uiteindelijk scheelt het je nacht rust, want je moet toch zo snel moge lijk op de plek van bestemming zijn". Een streep op het water bij het begin van de Eendracht (het kanaal) mar keert de plaats waar voor- en instroom elkaar ontmoeten. De marifoon maakt duidelijk waarom de ebstroom „nog aanvaardbaar blijft". Via radiocontact met één van de patrouillevaartuigen van rijkswaterstaat ontvangt Den Haan het bericht dat het tij door ge deeltelijke sluiting van de stormvloed kering wordt gemanipuleerd. Achteraf blijkt deze informatie echter op een misverstand te berusten. De schuiven zijn niet naar beneden geweest. Rijkswaterstaat verricht met een aan tal schepen ter hoogte van het Zuid- Vlije en op het kanaal metingen, waar over de schippers worden geïnfor meerd. Door de dwarsstroom in de Eendracht bestaat de kans dat tege moetkomende schepen afdrijven in de richting van het opgaande verkeer. Maar op de maandagmiddag is het be trekkelijk rustig op het kanaal, zodat het gevaar voorlopig niet prominent aanwezig is. De 360 paardekrachten in de met zand geladen Stormvogel laten zich op de brug duidelijk horen, wan neer het schip tegen de stroom op moet tornen. Maar al het motorvermo gen in de strijd werpen blijkt niet mo gelijk. omdat dan de uitlaat te heet wordt en misschien verbrandt. „Ik moet ook een beetje op m'n brandstof letten", verklaart de schipper, die als zelfstandig ondernemer het verbruik uiteraard in de gaten houdt. Tenslotte slurpt de scheepsmotor zo'n tachtig li ter dieselolie per uur. Een extra handi cap van de Stormvogel is dat het schip kort is en daarbij vrij diep ligt. Bij laag water wordt de zuigkracht groter en dat kost snelheid. „Ik heb het nog nooit zo gezien hier", mompelt Den Haan, die in een comfor tabele fauteuil met een hendeltje het stuurrad op afstand bedient. Regel matig werpt hij een blik op de wal om vervolgens te constateren dat het ont- zettend traag gaat. Om de misère te completeren, maakt zonneschijn ook nog eens plaats voor regendruppels. „Als ze de Bergsediepsluis openzet ten, dan is de stroom stukken min der", meent de Werkendamse schip per. „Het water kan dan naar twee kanten weg". Na een slok water - hij zegt op dieet te zijn - voegt hij eraan toe dat de hoge stroomsnelheid uit eindelijk ook het kanaal schade toe brengt, waardoor diepten en ondiep ten ontstaan. Zolang de Philipsdam niet gereed is - hetgeen in maart 1987 moet gebeuren - moet Rijkwaterstaat de ebstroom maar beteugelen via de stormvloedkering, luidt zijn stand punt. De suggestie van de Koninklijke Schippersvereniging Schuttevaer om sleepboten in te zetten, die schepen bij in- en uitvaren van de Schelde-Rijn- verbinding begeleiden, is volgens hem niet te doen. „In de drie uur tijd dat het laag water is. kan het voorkomen dat er wel vijftig schepen richting Kree- kraksluizen gaan. Daar zijn geen sleepboten voor aan te slepen". Anderhalf uur oponthoud kan op de reis naar het eindpunt Brussel een hal ve dag vertraging betekenen. De Stormvogel arriveert waarschijnlijk op een ongunstig tijdstip in Antwer pen, waar een verkeerd tij roet in het vaarschema gooit. Het gevolg is dat schipper Den Haan en zijn scheeps- maat laat in bed stappen, maar weer vroeg uit de veren moeten om op tijd te „schutten". „Aan het eind van de week moetje zorgen datje twee reizen ach ter de rug hebt, anders kom je de week daarna in de problemen. Vrijdags pro beren we nog altijd te laden, zodat we maandag direct uit kunnen varen". Schipper Den Haan brengt nog eens de afgelopen donderdag in herinne ring toen collega's tegen een stroom van bijna acht kilometer per uur op moesten boksen. „Bij een dergelijke harde ebstroom is de lol er een eind af. Sommige schippers hebben al laten weten ermee te stoppen als dit zo door gaat". Ondanks het ongemak voor de scheepvaart door een foute bereke ning van de veranderde stroomsnel heid door rijkswaterstaat, is Den Haan toch niet ontevreden met de Delta werken in het algemeen. De Oester- dam heeft ervoor gezorgd dat het woe lige water voor de kust van Bergen op Zoom is bedwongen. „Vroeger zat je hier in de branding en dan kon het aar dig spoken. Nee, dat is nu een stuk ver beterd". Zodra de Philipsdam klaar is, ontstaat op de Rijn-Scheldeverbin- ding getijloos water, een luxe voor de scheepvaart. De Kreekraksluizen doemen op. De Stormvogel hoeft niet te wachten, maar kan direct de sluis aan bak boord binnenvaren. Een meevaller bij wat tegenslag. Dille met gitaar en een begeleidend koortje inéén van de onderdelen van de show. De voorzitter van het feestcomité mag een volle zaal welkom heten in het zaaltje in Bassevelde waar een 'echte' Parijse revue, maar dan in travestie, wordt opgevoerd. Van heinde en verre zijn ze gekomen, ook uit het aangrenzende Zeeuwsch-Vlaanderen en zelfs de burgemeester van As senede en de pastoor van Bassevelde worden welkom geheten. De aanwe zigheid van de laatste wordt in de pauze, achter de schermen, toch maar ontkend: „Een grapje meneer, maar er komen heus wel pastoors nakr deze show, maar incognito, uit andere plaatsen." Paris Follies, een twee uur durende show van tien amateurs op het po dium en nog eens vijf amateurs er achter om te helpen met de rekwisi- ieten, het kleden en het schminken. Een show in travestie, die wufte shows in sjieke Parijse nachtclubs naar de kroon steekt, in achteraf- zaaltjes op het Vlaamse platteland. De produktie die nu volle zalen trekt, Carrousel Follies, vergde een investering van 40.000 gulden. Tien tallen pruiken en glitterjurken wor den op één avond aan en uitgetrok ken. Vooral de panty's die de be haarde benen moeten verhullen hebben eronder te lijden. Er worden er per avond gemiddeld drie kapot- getrokken. Dikke lagen make-up verhullen, ze ker van een afstand gezien, het ware geslacht van de acteurs. De manne lijke helften van de echtparen waar mee de zaal gevuld is, kijken zelfs heel stil als in het derde nummer Do rothy Dolores, haar/zijn 'Casino de Paris' komt zingen. In de show gaat het personage door voor de knappe, aankomende vedette met de mooie vormen. In werkelijkheid is het een achttienjarige werkloze houtbewer ker die met die schmink en de juiste vulling op de juiste plek heel wat verwarring teweeg brengt. Een be wonderend geroezemoes stijgt zelfs op als twee nummers later Danny Boa-Boa voor het voetlicht treedt met een weelderige boezem en dito haardos. In het dagelijks leven een kapper, die keurig getrouwd, vader van een dochter, zichzelf'zeer katho liek' noemt. Danny werd voorafge gaan door Tootsie, overdag een ver pleger in een ziekenhuis, 's avonds de komiek als hij Jasperina de Jong parodieert met haar bekende 'Minu- tenwals' op de muziek van Chopin. Hij is de leukste van het stel, met als bijzonderheid datje van hem op een kilometer ziet dat het een verklede man is. Ik ben een tiran", zegt Dille f over de leiding die hij nu vier jaar geeft aan het gezelschap, „ik ben de moeder en de vader van deze mensen." Wie bij Danny, Tootsie, Dorothy of een andere artiest vraagt of dat klopt krijgt een beves tigend antwoord. Zonder Dille is het onmogelijk. Hij beslist alles, de samenstelling van het programma, de manier waarop het gebracht wordt, de snit van de jurken. Hij schreeuwt als een volleerd viswijf als hij ziet dat een van de heren per ongeluk op het tule van een jurk gaat staan. Hij bestraft als een vol leerde bordeel-madam als hij ziet dat een van de weinige meisjes in het gezelschap een buikje begint te krijgen. Na afloop van de voorstel ling krijgt hij van al zijn perso neelsleden een dikke zoen. Dille weegt 126 kilo. Dat overge wicht is er de reden van dat hij vol gendjaar of misschien het jaar daar op niet meer op de planken komt. „Ik kan gewoon niet meer, ik ben uit geput na afloop van iedere voorstel ling. Maar ik zal verplicht zijn de drijvende kracht te blijven achter de show. Mijn lichaam kan niet meer op het podium, maar geestelijk kan ik wel aanwezig zijn. Ik had gedacht dat het met Paris Follies na vijfjaar wel afgelopen zou zijn. dat ik dan iets anders kon gaan doen. Maar nu hebben we succes en nu moeten we doorgaan." Dille werd 35 jaar geleden in Gent geboren als René de Schepper en werkte tot nu toe een klassiek arties tenleven af. Na de lagere school volg den de twaalf ambachten en de der tien ongelukken, waaronder een baantje als kleermaker en een baan tje bij een bedrijf dat theaterbeno digdheden verkocht. De droom om bij het theater te gaan zat er al vroeg in. Er zou eerst een periode in de Antwerpse rosse buurt volgen. „Ik kon barkeeper worden in een zaak waar deftige dames werkten, zo noem je dat. Ik wist toen nog niet wat voor soort dames dat waren. Maar ik merkte al gauw hoeveel geld zij aan de klanten verdienden. Mijn baas zei me toen dat ik ook zoveel kon gaan verdienen als ik ook een jurk aantrok en een pruik opzette. Ik mocht van hem het geld lenen om die spullen te kopen. De eerste avond al had ik dat geld terugver diend door alle drankjes die de gas ten voor mij bestelden. Ik was er erg goed in." De rol van animeermeisje heeft hij nog steeds niet verleerd en zijn kwa liteiten op dat terrein demonstreert hij veelvuldig tijdens de show. De mannen in Bassevelde laten het goedmoedig toe als hij tot groot ple zier van de zaal weer eens, al zin gend, op iemands schoot gaat zitten. Het is niet te zeggen wat het slacht offer erger vindt: het. kolossale ge wicht van Dille of diens geknuffel. De echtgehoten van de mannen in kwestie lachen er om. Navraag bij een Belg in de zaal leert ons dat deze vertoningen door Hollanders zeker zullen worden verafschuwd. „Maar een Belg die kijkt er naar, even zo van: wat is dat nou? En dan zegt-ie: dat is tof!" De informant in kwestie verzekert dat hij en zijn vrouw zijn gekomen voor een „plezante avond" en dat ze aangetrokken werden door de roem die Dille en zijn Paris Follies al van de Gentse feesten hebben. „Dat is ons door de mondklap over gekomen." Hij is er trots op dat zijn kleine Bassevelde zo'n dure show heeft kunnen betalen. „Het is toch fantastisch dat ze dit kunnen", voegt zijn vrouw eraan toe, doelend op de verkleedpartij. „Echte vrou wen zouden zoiets nooit kunnen", zegt ze met overtuiging. Na afloop, in de kleedkamer, beves tigt Dille deze visie. „Zeker en vast wel. Mannen kunnen beter vrouwen parodiëren dan vrou- wen zelf. Het zit 'm in het idee dat het publiek van het persoon heeft. Ik denk ook dat vrouwen te vrouwelijk zijn om een parodie op te voeren." Het succes van Dille en zijn Paris Follies is in Vlaanderen onge kend. De voorstellingen tijdens de Gentse feesten zijn zeer snel uitver kocht en het platteland wil niet voor Gent onderdoen. Optredens in Luxemburg en Duitsland waren ook een succes. Het ene optreden in Nederland werd een fiasco. Tijdens een dorpsfeest in een gehucht bij Deventer bleek het publiek, dat de hele dag al bier had zitten drinken voordat het naar een 'stelletje tra vestieten' zou gaan kijken, er niets van te begrijpen. Niet de humor, niet de understatement. Danny Boa-Boa: „Dat Nederlandse pu bliek was een slecht publiek, alle maal jongens in een tent die teveel bier hadden gedronken. Het pu bliek waar ik van hou, dat zijn echt paren, zoals hier in België". Een van de meisjes herinnert zich dat een dronken jongen, nadat hij zoveel verklede mannen had gezien, het podium opstormde toen zij als eerste echte vrouw een dansje zou opvoeren. Hij wou meedoen. Het voorafgaande was hem blijkbaar te veel geworden. Nieuwe optredens in Nederland staan niet meer op het programma. De eerstvolgende voorstellingen zijn in Brussel, op 9,11 en 16 november in zaal Claridge. Joost van Leeuwen MIDDELBURG - Een aantal bewo ners van het Middelburgse Meander- flatcomplex weigert de woningbouw vereniging Middelburg, eigenaresse van de flats, de navordering van de stookkosten over vorig jaar te beta len. De flats zijn voorzien van een cen traal stooksysteem. Het individuele verbruik wordt gemeten door ver dampingsmeters die aan de radiato ren hangen. Het bewonerscomité dat de actie in gang heeft gezet - de com missie warmtemeter - heeft geen ver trouwen in dat meetsysteem. Het co mité roept in een brief de andere be woners op de betalingsverplichtin gen op te schorten tot de woning bouwvereniging meer duidelijkheid verstrekt over het systeem. De bewoners van de flats betalen hun gasrekening aan de woningbouwver eniging eerst via voorschotten per maand. Dat bedrag is inbegrepen bij de huur. Eventuele navorderingen of teruggaven komen aan het begin van het volgende stookseizoen aan de or de. Uit een onderzoek van de commis sie onder 170 huishoudens naar het energieverbruik is gebleken dat er gro te verschillen zijn tussen de verwar mingsrekeningen. Veel bewoners heb ben ook forse navorderingsbedragen moeten betalen. In één geval ging het zelfs om een bedrag van ruim 1500 gul den. Uit al die gegevens heeft de com missie afgeleid dat het warmteme- tingssysteem niet deugt. In een brief vraagt de commissie warmtemeter de wonigbouwvereni- ging om opheldering over bijvoorbeeld het feit dat de metertjes ook voor het stookseizoen een zekere mate van ver damping aangeven. Verder wil ze we ten of de centrale ketel na ongeveer 15 jaar functioneren nog wel in orde is en of er geen extra energie verloren gaat. Ze wil ook de boekhouding van de wo ningbouwvereniging eens inkijken over de ontwikkeling van de energie- kostencijfers in de laatste vijf jaar en meer voorlichting over hoe de verwar mingskosten aan de bewoners worden doorberekend. E. Compeer van de woningbouwver eniging kon nog geen reactie op de ei sen van het comité geven omdat hij de brief pas gistermorgen ontvangen heeft. Hij schat dat van de 250 huis houdens ongeveer 130 mensen hun navordering niet betaald hebben. De termijn van betaling was vrijdag 17 ok tober verstreken. Compeer meent dat een deel van die navorderingen nog zonder moeilijkheden binnen zal ko men omdat er altijd een aantal men sen pas na de eerste aanmaning be taalt. Hoeveel mensen er achter de voorstellen van de commissie warmte meter gaan staan is ook bij de commis sie zelf niet bekend. Compeer weet de hoge navorderingen aan de strenge winter van vorig jaar en het stijgen van de gasprijs per 1 ja nuari dit jaar, wat niet in de voor schotten doorberekend werd. Ook de bewoners zelf zijn volgens hem debet aan de stijging, omdat op hun verzoek de verwarming van de flats 's mor gens en 's avonds wat langer op volle toeren draait. Overigens heeft de wonigbouwvereni- ging in onderzoek of het rendabel is om in het flatcomplex over te schakelen op individuele verwarming. Aanlei ding daartoe zijn onder andere de toch hoge stookkosten in het complex, door de vergeleken met andere flats vrij lu xe voorzieningen als centrale corridor verwarming en een warmwatervoor ziening van 24-uur per dag, zodat de verwarmingsketel daar ook 's nachts op berekend moet zijn. Wanneer het onderzoek afgerond zal zijn is nog niet bekend. Kritiek op het centrale stooksysteem zoals dat in de Meanderflats aanwezig is. is niet nieuw. Landelijk is er in di verse steden actie ondernomen, vooral omdat men aan de betrouwbaarheid van de metertjes twijfelde. In Middel burg onstond erin 1976 commotie toen de bewoners van de Magistaatwijk, eveneens naar aanleiding van een ho ge navordering, actie voerden tegen hun wijkverwarming en voor indivi duele verwarming. Na een jaar kregen de bewoners hun zin. De wijkverwar ming werd destijds geëxploiteerd door het gemeentelijk energiebedrijf. De wonigbouwvereniging heeft nog 14 andere complexen in de stad die op een dergelijke manier gestookt wor den. Bejaardenwoningen onder ande re aan Begijnhof, Volderijlaagte, Bel- linkplein en Baljuwlaan maken daar het leeuwedeel van uit. Een ander groot flatcomplex van de vereniging, de torenflats in de Magistraatwijk, is net op verzoek van de bewoners over gegaan op individuele verwarming. VLISSINGEN Na drie wedstrijden is het team van Knolle nog ongesla gen in de A-poule van de bedrijfsten- niscompetitie in Vlissingen. De Knol- le-formatie behaalde zaterdag een 16- 2 overwinning op Mobuco I. Willem de Vries gaf daartoe de eerste aanzet door een 13-4 winst op Henk Ridderik- hof, Jan Knolle pakte vervolgens ook twee punten door Jan Griep met 12-5 te kloppen en Hans van kemena won van Rudy Nagtegaal met 9-6. Jan Poerstamper moest na een span nende partij wel een 8-9 verlies incas seren tegen Kees Kayser. maar Jacco van Belzen maakte dat weer goed met een 13-6 winst op Bas Mieras. Jan van de Ketterij klopte Louis de Nooijer met 14-2 en nadat het Knolleteam ook de drie dubbelspelen winnend afsloot was de uitslag compleet en werd het predikaat 'ongeslagen' behouden. Pei- niger boekte een 16-2 zege op Sicon' Leak Repairs en daarmee behaalden de Peiniger-spelers de eerste overwin ning in deze competitie. Het Holy- team klopte met dezelfde cijfers !de Hertel-formatie. In de A-poule bij tie dames versloeg Eggink het team van Theelen v. d. Weele met 7-1, RVS en Total deelden de punten. 4-4 en Hoechst werd met lege handen naar huis gestuur door Racketcentrum, 8-0.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1986 | | pagina 9